Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

To nie jest zasilanie.... To jest Target temperature , po polsku temperatura docelowa , a jak pompa do niej dąży temperaturą zasilania , to już jest inny temat ( może od razu walić zasilanie 2 stopnie wyżej od docelowej , może stopniowo dochodzić....)

To jest ten sam temat, bo z krzywej właśnie wynika temperatura docelowa zasilania :p

 

To zależy czy jest odbior ciepła, bo przy grzejnikach, to ustawienie krzywej i delty ni jak się ma do rzeczywistości

Nic nie zaleźy. Podnosi/lub obniża temperaturę docelową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jaka pompka obiegowa? bufor masz?

 

Pompa obiegowa tylko ta w pompie, buforu nie mam ( duzy zład wody ). Jak to montowałem to wiedzialem co chcę, a układ z instalatorem miałem taki, że jak zajdzie potrzeba to dołozymy bufor.

Na te chwilę pompa odpalona w 05.09.2019 i to pięknie pracuje. Na tę chwilę mam zał/wył 3899 i 2835godz pracy. Co do godz pracy to pięknie sie mieści, a ilośc załączeń, to sie okaże w praniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak tylko jakie masz zapotrzebowanie budynku na ciepło. Jak masz duży odbiór tego ciepła, bo budynek go potrzebuje, to tak bedzie.

U mnie, tak jak w tej chwili, na dworze mam 0st/c, energia cieplna w budynku została zmagazynowana ( ściany z cegły 40cm do tego dobrze zaizolowany )

Pompa pracuje wg. termostatu z histerezą 0.4st/c, temperatura zadana 22.4st/c.To jak pompa osiągneła tę zadaną o 17.00 i sie wylączyła, to ponowne załączenie było o 18.45, tyle czasu pompa nie pracuje, bo budynek to ciepło trzyma.

Ale tym samym jak juz sie rozgrzeje to tego ciepła nie odbiera.

Przy tej pompie T CAP i przy moim budynku, to dopiero pompa może ciągle pracować prawdopodobnie przy ujemnych temperaturach.

Ale tego nie sprawdziłem,bo i tak do -7st/c jaklie były w tamtym roku, to ona pracowała w cyklach, przy największej temperaturze zasilania 38st/c

To teraz wywołam wilka z lasu. A w zasadzie tych, którzy mają coś do powiedzenia. Naogladalem się ostatnio wielu wywiadów z przedstawicielem panasa trochę poczytałem i wychodzi na to że sterowanie termostatem pokojowym jest komfortowe ale nie ekonomiczne i niezbyt dobre dla samej pompy. Pompa gdy się włącza pracuje z dużo większą mocą niż by się modulowala i pracowała cały czas ale ciągle - dla samej pompy lepiej gdy pracuje ciągle na mniejszej częstotliwości niż szarpaniami. Jeżeli zaś chodzi o godziny to tak jak z samochodem i różnica między tym co ma mały przebieg i jeździ po mieście a tym co ma duży ale jeździł po autostradzie. Podobno żywotność pompy to 60-100 tys godzin chodzi tu o układ sprezarkowy. Są już jakieś nowe sterowniki pokojowe które się uczą i w konsekwencji steruje pompa tak aby się nie wylaczala a osiagala zadana temperaturę tyle że są drogie. To tyle co wyczytałem i naogladalem. Ciekawy jestem Waszego zdania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz wywołam wilka z lasu. A w zasadzie tych, którzy mają coś do powiedzenia. Naogladalem się ostatnio wielu wywiadów z przedstawicielem panasa trochę poczytałem i wychodzi na to że sterowanie termostatem pokojowym jest komfortowe ale nie ekonomiczne i niezbyt dobre dla samej pompy. Pompa gdy się włącza pracuje z dużo większą mocą niż by się modulowala i pracowała cały czas ale ciągle - dla samej pompy lepiej gdy pracuje ciągle na mniejszej częstotliwości niż szarpaniami. Jeżeli zaś chodzi o godziny to tak jak z samochodem i różnica między tym co ma mały przebieg i jeździ po mieście a tym co ma duży ale jeździł po autostradzie. Podobno żywotność pompy to 60-100 tys godzin chodzi tu o układ sprezarkowy. Są już jakieś nowe sterowniki pokojowe które się uczą i w konsekwencji steruje pompa tak aby się nie wylaczala a osiagala zadana temperaturę tyle że są drogie. To tyle co wyczytałem i naogladalem. Ciekawy jestem Waszego zdania.

 

Nie wywołasz wilka, bo ten temat tu na forum to był setki razy wałkowany.

A praca jak pompa pracuje, to zależy od wielu czynników ( podłogówka czy grzejniki, zapotrzebowania budynku na ciepło i na koniec jaka moc i rodzaj pompy ) i na koniec ci wyjdzie, że to co ty byś chciał osiągnąć nie zawsze idzie w parze z tym jak ta pompa pracuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompa obiegowa tylko ta w pompie, buforu nie mam ( duzy zład wody ). Jak to montowałem to wiedzialem co chcę, a układ z instalatorem miałem taki, że jak zajdzie potrzeba to dołozymy bufor.

Na te chwilę pompa odpalona w 05.09.2019 i to pięknie pracuje. Na tę chwilę mam zał/wył 3899 i 2835godz pracy. Co do godz pracy to pięknie sie mieści, a ilośc załączeń, to sie okaże w praniu.

 

Jestem młodym posiadaczem PC u mnie zlad wody to ponad 150L i wcale nie uważam że jest duży. A że jest git to już pisalem.Powiedz mi jak byś ustawil PC na sterowaniu według wody to będziesz mial tak jak ja? bo wcześniej pisałeś że ma się to nijak na grzejnikach . Przekonany jestem że jak jest wszystko dobrze dobrane to powinieneś mieć jak u mnie .PC powinna tak zmodulować mocą aby się nie wyłączyla . Nie chodzi mi o termostat, choć w szczegolnych warunkach i bardzo dobrze dobranym zasilaniem to i na termostacie idzie tak wysterować zasilanie aby temp. w domu była constans. Ale tu musi być zapewniony odbior z PC. Powtórzę ustaw według wody na 24h pracy i jak ci się ani razu nie wyłączy PC to wtedy będziesz wiedzial czy zlad jest odpowiedni jak i odbiór ciepła,PC powinna tak modulować aby cały czas pracować .Przy tej opcji harmonogram wyłączony. Ciekaw jestem.

PS. godz.pracy powinno być więcej niż zal wył

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz wywołam wilka z lasu. A w zasadzie tych, którzy mają coś do powiedzenia. Naogladalem się ostatnio wielu wywiadów z przedstawicielem panasa trochę poczytałem i wychodzi na to że sterowanie termostatem pokojowym jest komfortowe ale nie ekonomiczne i niezbyt dobre dla samej pompy. Pompa gdy się włącza pracuje z dużo większą mocą niż by się modulowala i pracowała cały czas ale ciągle - dla samej pompy lepiej gdy pracuje ciągle na mniejszej częstotliwości niż szarpaniami. Jeżeli zaś chodzi o godziny to tak jak z samochodem i różnica między tym co ma mały przebieg i jeździ po mieście a tym co ma duży ale jeździł po autostradzie. Podobno żywotność pompy to 60-100 tys godzin chodzi tu o układ sprezarkowy. Są już jakieś nowe sterowniki pokojowe które się uczą i w konsekwencji steruje pompa tak aby się nie wylaczala a osiagala zadana temperaturę tyle że są drogie. To tyle co wyczytałem i naogladalem. Ciekawy jestem Waszego zdania.

 

No to zagrzebales w mrowisku ;)

A moze ktory silnik w samoxhodzie wytrzyma dluzej ten co przez 15lat zrobi 150tys przebiegu nawet szarpanego czy ten ktory jezdzil autostrada przez 180dni w roku w sposób ciagly 24h/d bo zrobi wtedy jakies 8milionow kilometrow (to ja stawiam ze przynajmnie 4razy wymiana na nowy)

Szkoda ze ich przedstawiciel na filmiku nie wspomnial ze ich programy doborowe wyswietlaja ostrzezenie ze pompa bedzie pracowala ponad 2200g na rok (i to z cwu)

No i szkoda ze przedstawiciel panasa nie wie ze pompy na najnizszej modulacji nie zawsze (a moze w wiekszosci?)nie maja najlepszych copów

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To teraz wywołam wilka z lasu. A w zasadzie tych, którzy mają coś do powiedzenia. Naogladalem się ostatnio wielu wywiadów z przedstawicielem panasa trochę poczytałem i wychodzi na to że sterowanie termostatem pokojowym jest komfortowe ale nie ekonomiczne i niezbyt dobre dla samej pompy. Pompa gdy się włącza pracuje z dużo większą mocą niż by się modulowala i pracowała cały czas ale ciągle - dla samej pompy lepiej gdy pracuje ciągle na mniejszej częstotliwości niż szarpaniami. Jeżeli zaś chodzi o godziny to tak jak z samochodem i różnica między tym co ma mały przebieg i jeździ po mieście a tym co ma duży ale jeździł po autostradzie. Podobno żywotność pompy to 60-100 tys godzin chodzi tu o układ sprezarkowy. Są już jakieś nowe sterowniki pokojowe które się uczą i w konsekwencji steruje pompa tak aby się nie wylaczala a osiagala zadana temperaturę tyle że są drogie. To tyle co wyczytałem i naogladalem. Ciekawy jestem Waszego zdania.

 

Tak jak pisalem ja mogę wlączyć PC 1 listopada i wylączyć ja 1 maja i w menu będzie ZAŁ i WYŁ - 2 a czas pracy będzie 30x6x24h= Tak będzie modulować że się nie wylaczy.. Oczywiście według wody i na krzywej.

PS. na pewno jej tak nie włączę będę się starał aby zmieścić się w 2000h/pracy.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem młodym posiadaczem PC u mnie zlad wody to ponad 150L i wcale nie uważam że jest duży. A że jest git to już pisalem.Powiedz mi jak byś ustawil PC na sterowaniu według wody to będziesz mial tak jak ja? bo wcześniej pisałeś że ma się to nijak na grzejnikach . Przekonany jestem że jak jest wszystko dobrze dobrane to powinieneś mieć jak u mnie .PC powinna tak zmodulować mocą aby się nie wyłączyla . Nie chodzi mi o termostat, choć w szczegolnych warunkach i bardzo dobrze dobranym zasilaniem to i na termostacie idzie tak wysterować zasilanie aby temp. w domu była constans. Ale tu musi być zapewniony odbior z PC. Powtórzę ustaw według wody na 24h pracy i jak ci się ani razu nie wyłączy PC to wtedy będziesz wiedzial czy zlad jest odpowiedni jak i odbiór ciepła,PC powinna tak modulować aby cały czas pracować .Przy tej opcji harmonogram wyłączony. Ciekaw jestem.

PS. godz.pracy powinno być więcej niż zal wył

 

Nie będzie pracowała, juz to przerabiałem nie raz, jak jest ciepło na dworze tak powiedzmy powyżej 5st/c na dworze to jak bym ją puścil z mniejszą temperatura na zasilaniu powiedzmy 36st/c to się będzie modulować ( taktować ), brak odbioru ciepła ( za mała powierzchnia grzejna - same grzejniki, łazienka podłogówka, ale to pomijalne ).

Jak ustawię na zasilaniu wyzszą np. 40st/c to chwila moment w domu będzie gorąco a i tak sie zmoduluje i wyłączy i zacznie taktować.

Dopiero jak tyemperatury na zewnatrz zchodza poniżej zera, a najlepiej średnia dobowa z -2st/c to jest szansa, że mogła by pracowac ciągle.

Na ten dom, z tym ociepleniem i przy samych grzejnikach to ona jest na 80% sezonu za mocna. Jak by schodziła z modulacja na zasilaniu tak do powiedzmy 0.6kW to by była super pompa, która by sie nadawała do 90% budynków od energooszczednych do druszlaków, ale niestety tak nie jest.

Brałem ją bo nie mam innego źródła grzania i ona musi grzać jak będą mrozy, tylko nie wie kiedy.

 

A tak na marginesie jaka ty masz powierzchnię grzejną domu i ile w tym masz podłogówki ?, bo tu jest pies pogrzebany. Gdybym miał z 30m/2 podlogówki to ona by sie całkiem inaczej zachowywała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będzie pracowała, juz to przerabiałem nie raz, jak jest ciepło na dworze tak powiedzmy powyżej 5st/c na dworze to jak bym ją puścil z mniejszą temperatura na zasilaniu powiedzmy 36st/c to się będzie modulować ( taktować ), brak odbioru ciepła ( za mała powierzchnia grzejna - same grzejniki, łazienka podłogówka, ale to pomijalne ).

Jak ustawię na zasilaniu wyzszą np. 40st/c to chwila moment w domu będzie gorąco a i tak sie zmoduluje i wyłączy i zacznie taktować.

Dopiero jak tyemperatury na zewnatrz zchodza poniżej zera, a najlepiej średnia dobowa z -2st/c to jest szansa, że mogła by pracowac ciągle.

Na ten dom, z tym ociepleniem i przy samych grzejnikach to ona jest na 80% sezonu za mocna. Jak by schodziła z modulacja na zasilaniu tak do powiedzmy 0.6kW to by była super pompa, która by sie nadawała do 90% budynków od energooszczednych do druszlaków, ale niestety tak nie jest.

Brałem ją bo nie mam innego źródła grzania i ona musi grzać jak będą mrozy, tylko nie wie kiedy.

 

A tak na marginesie jaka ty masz powierzchnię grzejną domu i ile w tym masz podłogówki ?, bo tu jest pies pogrzebany. Gdybym miał z 30m/2 podlogówki to ona by sie całkiem inaczej zachowywała.

220m2 100% grzejniki na sztuki rożnej mocy 14szt. (+) (-) 1

 

No widzisz jestem młody posiadacz PC lecz w temacie od kilku lat. Zadaję pytania na które znam odpowiedź lecz chcę się podwójnie upewnić w swojej racji lecz wszystkie uwagi przyjmuję poważnie. Możesz wierzyć lub nie,ale ja jestem pewien że chodziło by ci to super lecz przekonać cię chyba mi się nie uda, lecz spróbuję.

Zauważyłeś że o rozne rzeczy cie pytam. Tak? Ale wszystko pomału . Moje straty są takie jak twoje . PAMIĘTASZ? Pisałem --02*C na 1---do 2h

Ja wybacz lecz twojego instalatora bym pogonił. Tobie jest potrzebny maly bufor taki jak ja mam panasa 50L- nierdzewny ( to akurat szczegół) + pompka obiegowa wilo 6-1 i dwa obiegi wodne . PIERWOTNY - (PC - bufor ) oraz WTÓRNY- ( bufor-CO) Cały PIC polega na pompie Wilo bo PC + bufor ma mieć nominalny przeplyw i wtedy będzie idealnie modulować i pracować. Układ bez bufora to do podlogówki choć są i wyjątki Do sedna bufor wpięty równolegle ( jak pisałem ) 2 niezależne obiegi. Ja próbowałem przez Wilo na różnych wydajnościach doprowadzic do wylączenia PC i nic nie dało rady. ( zaleta ) Deltę mam jak w podłogówce 5 . ZACZYNAMY

PC jak uklad zimny i startuje z harmonogramu -napitala pompa obiegowa w PC oraz wilo na wtórnym która jak będzie dobrana to będzie gonić wodę prawidłowo ( u mnie ani max ani min przeplyw wody na wilo nie wylaczy PC ) Jedziemy dalej PC przyśpiesza bo woda (temp.w buforze rośnie ) więc przyśpiesz jeszcze bardziej niż na starcie. Osiąga zadaną i zaczyna modulować wilo napitala dalej. Jak na wilo dasz minimalny przepływ to powrót jest zimniejszy bo woda wolniej przepływa jak Wilo dasz na max - to powrot cieplejszy lecz przez bufor pompa zmoduluje mocą. Fakt jest taki że moc grzejnikow też musi być odpowiednia. A co do tego u ciebie mam wątpliwości.

ILE MASZ GRZEJNIKÓW? odnośnie domu to wydaje mi się że mam cieplejszy ale tego ne biorę pod uwagę. Trochę namieszałem ale wytłumaczyć to przez pisanie to trzeba by się naprawdę postarać, Lecz pytanie do pytania i rozwiązanie się pojawi.

Masz za mały zład --To podstawa .BUFOR jest potrzebny--Pewnie nie uwierzysz. Jeszcze powiedz ile grzejników.

Jeszcze jedna zaleta ochraniasz pompę obiegową w PC która pracuje z buform bez zbytnich obciążeń ,a napitala wilo w CO która kosztuje sporo mniej.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy moim domu i przy tej pompie to bufor nic nie da, bo on tez sie nagrzeje jak nie będzie odbioru ciepła.

Bufor to tylko zwiekszenie ilości wody ( zładu ), ważne przy defrostach. Ale jak mamy odpowiedni przepływ i zład, a taki mam, bo na podłogówce nie będzie wcale większy.

Problemem u mnie jest powierzchnia grzejna samych grzejników jest ich za mało, ale o tym to ja wiedzialem od początku, taki kompromis.

Wczesniej przed założeniem PC miałem dom nie ocieplony z zewnątrz, oczywiście skosy i góra były ocieplone i to mi chodzilo na tych samych grzejnikach i temperatura jaka mi wystarczala to było 40-45st/c na grzejnikach, w mrozy ciut wiecej.

Po założeniu pompy dodatkowo go ociepliłem, a nic nie dokładałem grzejników.

I tera do sedna mam ok. po podłogach 200m/2, ale to jest dom poniemiecki pomieszczenia nie za wysoki 240cm.

Grzejników mam łącznie 8 szt ( plus lazienka ), sa to grzejniki c22 wysokość 60cm i łącznej długości ok 10m.

To teraz sobie policz jaka jest ich łączna powierzchnia grzejna, przy podlogówce to prawie żadna.

żeby to długo pracowalo to musi być odbiór ciepła, a to gwarantuje tylko duża powierzchnia grzejna, lub dom jak sito, który to cieplo odbierze.

Ale ja wybieram kompromis, pompa fajnie pracuje, komfort w całymdomu mam, bo wszędzie cegła i efekt cieplny zachowany ( u dołu 22.4st/c, u góry w sypialni 21-22st/c, tylko w jednym pokoju u najstarszego syna jak pompa długo nie grzeje pomiędzy 23-30 a 02.00 to sie lekko może wychlodzić bo brak akumulacji, mimo że dobrze ocieplone, ale same płyty gipsowe.

Tak po krótce osiągnelem to co chcialem, komfort, małym nakładem kosztów i ekonomię w grzaniu.

Edytowane przez michancia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możesz porównywać swojego domu 3-kondygnacyjnego, o łącznej powierzchni grzewczej powyżej 220m/2 i z kubaturą pewnie od mojego wiekszą o 50%,

do mojego budynku. Do tego masz tak jak mówisz łącznie 14 szt.grzejników, o powierzchni ich nic nie piszesz, ale zakladam, że ich powierzchnia może być prawie dwa razy większa od mojej.

I z tych powodów zapotrzebowanie na cieplo plus powierzchnia grzewcza twoich grzejników, to to powoduje, że ci ona może pracowac ciągle i nawet bez bufora, bo on w tym wypadku niewiele daje.

Twoje zapotrzebowanie w tych samych temperaturach jest wieksze od mojego i dlatego tak to wygląda. U ciebie ten T CAP sie sprawdza, a u mnie wystarczyła by 9kW SDC.

Jakie masz zuzycie energii za listopad to co na PC ( bo to sa dla mnie wiarygodne wskazania, przynajmniej przy tych pompach ), bo ja za cały listopad - 351kW, to będzie swiadczyć który dom ile potrzebuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to zagrzebales w mrowisku ;)

A moze ktory silnik w samoxhodzie wytrzyma dluzej ten co przez 15lat zrobi 150tys przebiegu nawet szarpanego czy ten ktory jezdzil autostrada przez 180dni w roku w sposób ciagly 24h/d bo zrobi wtedy jakies 8milionow kilometrow (to ja stawiam ze przynajmnie 4razy wymiana na nowy)

Szkoda ze ich przedstawiciel na filmiku nie wspomnial ze ich programy doborowe wyswietlaja ostrzezenie ze pompa bedzie pracowala ponad 2200g na rok (i to z cwu)

No i szkoda ze przedstawiciel panasa nie wie ze pompy na najnizszej modulacji nie zawsze (a moze w wiekszosci?)nie maja najlepszych copów

 

Mam inną pompę , ale od kilku dni testuje grzanie "stałe" za pomocą krzywej , bez żadnych termostatów , bez żadnych stref czasowych i wcale pompa przy takiej pracy nie działa cały czas a może i pompa działa ale nie sprężarka.

Przy grzaniu "stałym" ma się dużo niższa krzywą grzewczą i dużo mniejsze wahania temepratury a i sama praca pompy jest zupełnie inna.

U mnie po pewnym czasie grzania sprężarka sie wyłącza i działa sama pompa obiegowa i jak spadnie temepratura wody w obiegu poniżej ustalonej to znów sie sprężarka włącza.

 

Poprzednio przez kilka lat grzałem czasowo (głównie w II taryfie) i nie ma co porównywać. Przy grzaniu czasowym pompa startuje z dużo dużo wyższą mocą (bo musi nadrobić dużo większą stratę energii) i musi działać na dużo wyższej krzywej niż przy grzaniu stałym.

Ciężko powiedzieć co jest lepsze dla pompy , ale z pierwszych obserwacji jak dla mnie grzanie stałe (bez termostatu , bez stref czasowych) zapewnia największy komfort i największą stabilność temepratury w ciagu dnia ...

 

Wątpie aby jakikolwiek producent pomp ciepła sugerował i polecał grzanie czasowe z termostatem a jak już to grzanie z krzywą + wspomaganie termostatem.

Raczej grzanie czasowe to taki "Polski" pomysł aby zmniejszyć koszty ogrzewania za wszelką cenę ...

 

Na razie testuje i cały czas obniżam krzywą , bo na poprzednich ustawieniach jakie miałem jak grzałem czasowo to bym się ugotował ...

Edytowane przez kaszpir007
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam inną pompę , ale od kilku dni testuje grzanie "stałe" za pomocą krzywej , bez żadnych termostatów , bez żadnych stref czasowych i wcale pompa przy takiej pracy nie działa cały czas a może i pompa działa ale nie sprężarka.

Przy grzaniu "stałym" ma się dużo niższa krzywą grzewczą i dużo mniejsze wahania temepratury a i sama praca pompy jest zupełnie inna.

U mnie po pewnym czasie grzania sprężarka sie wyłącza i działa sama pompa obiegowa i jak spadnie temepratura wody w obiegu poniżej ustalonej to znów sie sprężarka włącza.

 

Na razie testuje i cały czas obniżam krzywą , bo na poprzednich ustawieniach jakie miałem jak grzałem czasowo to bym się ugotował ...

 

Cały czas tak grzeję . Wydaje mi się, ze to dobre podejście.

 

Trochę dziwią mnie wspominane tu temperatury z krzywej (chyba, ze wszyscy grzejniki) bo ja mam trochę dziurawy dom a w tym sezonie póki co temperatura zasilania/docelowa to ok 28-31 st.C a i tak bywa czasem za ciepło i jeszcze ją ręcznie zbijam o -1 na noc. Cały czas staram się wyczuć idealną.

Ale jak pisałem wcześniej do bezobsługowej i komfortowej pracy bez termostatu potrzeba by więcej punktów krzywej. Mam jednak nadzieję, ze tegoroczny sezon zakończę wnioskami i następny będzie bezobsługowy lub prawie bezobsługowy (2-3 kliknięcia na sezon).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy moim domu i przy tej pompie to bufor nic nie da, bo on tez sie nagrzeje jak nie będzie odbioru ciepła.

Bufor to tylko zwiekszenie ilości wody ( zładu ), ważne przy defrostach. Ale jak mamy odpowiedni przepływ i zład, a taki mam, bo na podłogówce nie będzie wcale większy.

Problemem u mnie jest powierzchnia grzejna samych grzejników jest ich za mało, ale o tym to ja wiedzialem od początku, taki kompromis.

Wczesniej przed założeniem PC miałem dom nie ocieplony z zewnątrz, oczywiście skosy i góra były ocieplone i to mi chodzilo na tych samych grzejnikach i temperatura jaka mi wystarczala to było 40-45st/c na grzejnikach, w mrozy ciut wiecej.

Po założeniu pompy dodatkowo go ociepliłem, a nic nie dokładałem grzejników.

I tera do sedna mam ok. po podłogach 200m/2, ale to jest dom poniemiecki pomieszczenia nie za wysoki 240cm.

Grzejników mam łącznie 8 szt ( plus lazienka ), sa to grzejniki c22 wysokość 60cm i łącznej długości ok 9m.

To teraz sobie policz jaka jest ich łączna powierzchnia grzejna, przy podlogówce to prawie żadna.

żeby to długo pracowalo to musi być odbiór ciepła, a to gwarantuje tylko duża powierzchnia grzejna, lub dom jak sito, który to cieplo odbierze.

Ale ja wybieram kompromis, pompa fajnie pracuje, komfort w całymdomu mam, bo wszędzie cegła i efekt cieplny zachowany ( u dołu 22.4st/c, u góry w sypialni 21-22st/c, tylko w jednym pokoju u najstarszego syna jak pompa długo nie grzeje pomiędzy 23-30 a 02.00 to sie lekko może wychlodzić bo brak akumulacji, mimo że dobrze ocieplone, ale same płyty gipsowe.

Tak po krótce osiągnelem to co chcialem, komfort, małym nakładem kosztów i ekonomię w grzaniu.

 

jednak się nie udało cię przekonać . Trudno nie zamierzam nikogo namawiać i szanuję decyzję. A mogło być ekstra. Powodzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie możesz porównywać swojego domu 3-kondygnacyjnego, o łącznej powierzchni grzewczej powyżej 220m/2 i z kubaturą pewnie od mojego wiekszą o 50%,

do mojego budynku. Do tego masz tak jak mówisz łącznie 14 szt.grzejników, o powierzchni ich nic nie piszesz, ale zakladam, że ich powierzchnia może być prawie dwa razy większa od mojej.

I z tych powodów zapotrzebowanie na cieplo plus powierzchnia grzewcza twoich grzejników, to to powoduje, że ci ona może pracowac ciągle i nawet bez bufora, bo on w tym wypadku niewiele daje.

Twoje zapotrzebowanie w tych samych temperaturach jest wieksze od mojego i dlatego tak to wygląda. U ciebie ten T CAP sie sprawdza, a u mnie wystarczyła by 9kW SDC.

Jakie masz zuzycie energii za listopad to co na PC ( bo to sa dla mnie wiarygodne wskazania, przynajmniej przy tych pompach ), bo ja za cały listopad - 351kW, to będzie swiadczyć który dom ile potrzebuje.

 

Fakt tych kWh mam sporo więcej lecz u mnie temp to min. 23---24*C ( 600kWh) kubatura 530m3 Lecz moją zaletą jest to że ja przez cztery sezony grzałem prądem z COP=1 mocą 6kW czas grzania identyczny. temp 40*C To pierwszy miesiąc z PC to temperatura była i ponad 25*C ( testowanie) aby ustawić idealnie. Tak że te kWh pewnie ulegną zmianie. Lecz kWh mają tylko wpływ pośredni PC powinna pracować cały czas A nie wyłączać się. Co do ocieplenia to mur mam czterowarstwowy. Nie ma co- nie chcesz wierzyć trudno. Powodzenia.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam inną pompę , ale od kilku dni testuje grzanie "stałe" za pomocą krzywej , bez żadnych termostatów , bez żadnych stref czasowych i wcale pompa przy takiej pracy nie działa cały czas a może i pompa działa ale nie sprężarka.

Przy grzaniu "stałym" ma się dużo niższa krzywą grzewczą i dużo mniejsze wahania temepratury a i sama praca pompy jest zupełnie inna.

U mnie po pewnym czasie grzania sprężarka sie wyłącza i działa sama pompa obiegowa i jak spadnie temepratura wody w obiegu poniżej ustalonej to znów sie sprężarka włącza.

 

Poprzednio przez kilka lat grzałem czasowo (głównie w II taryfie) i nie ma co porównywać. Przy grzaniu czasowym pompa startuje z dużo dużo wyższą mocą (bo musi nadrobić dużo większą stratę energii) i musi działać na dużo wyższej krzywej niż przy grzaniu stałym.

Ciężko powiedzieć co jest lepsze dla pompy , ale z pierwszych obserwacji jak dla mnie grzanie stałe (bez termostatu , bez stref czasowych) zapewnia największy komfort i największą stabilność temepratury w ciagu dnia ...

 

Wątpie aby jakikolwiek producent pomp ciepła sugerował i polecał grzanie czasowe z termostatem a jak już to grzanie z krzywą + wspomaganie termostatem.

Raczej grzanie czasowe to taki "Polski" pomysł aby zmniejszyć koszty ogrzewania za wszelką cenę ...

 

Na razie testuje i cały czas obniżam krzywą , bo na poprzednich ustawieniach jakie miałem jak grzałem czasowo to bym się ugotował ...

 

No i racja też mi się to podoba tylko te GODZINY PRACY 24x30x5=(.......) minus to co jak piszesz wylączy się pompa. Ale jak trafisz idealnie w punkt to się nie wyłączy. Na to trzeba czasu nie 1 miesiąc jak ja mam lecz sezon .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz mi co sie zmieniło w tych twoich dwóch różnych temperaturach ( i jak by je nie nazywać zasilanie czy zadana ), jeśli w ustawieniach nic nie zmienialem ( wczoraj ustawiłem krzywą 38/36 i 15/0 i delta 5st/c ). A w dniu dzisiejszym w dzień przy +4st/c na zasilaniu mam 37st/c przy powrocie 34st/c, a teraz gdy temperatura 0st/c na zasilaniu pięknie 36st/c i powrót 32st/c i tak se pieknie pracuje ( cykl takiej pracy trwa tak z jedna godzinę i termostat ja wyłączy ). Ale też długo nie popracuje, bo zeszła z modulacją do min. ( 1kW ).

 

Najpierw to trzeba zrozumieć jak działa temperatura docelowa i temperatura wyjściowa na prostej , a nie porywać się na krzywą :)

Więc w tym przypadku ustawiamy ją na stałe , powiedzmy 35 stopni , a temperatura wyjściowa albo ją osiąga , albo nie , np jak startujemy z 20 stopni wody i mamy temperaturę ustawioną 35 stopni ,a temperaturę wyjściową tylko 25.... Zaskoczenie , przecież ustawiliśmy wg Was temperaturę wyjściową ...( oczywiście zaraz jakiś bystrzacha przestawi deltę , ale też może wtedy tej temperatury nie osiągnąć , bo pompka obiegowa tak nisko może nie zejść z obrotami).

No i po jakimś czasie w końcu temperatura wyjściowa zrównuje się z temperaturą docelową , no i banan na twarzach , bo przecież to jest to o czym mówiliście . A pompa robi psikus , i mimo że się trochę zmodulowała , to dalej puszcza temperaturę wyjściową większą o 1 od docelowej , za jakiś czas o 2 a od docelowej.. Czyli ustawione 35 ,a woda wyjsciowa ma 36 , 37 ...A jak przekroczy o 3 stopnie to się wyłączy...

Więc nawet przy ustawieniu stałej temperatury docelowej temperatura wyjściowa wcale nie jest taka jak docelowa.

Teraz dochodzi krzywa , która zmienia temperaturę docelową w zaleznosci od temperatury zewnetrznej ,a także przesunięcie tej krzywej , która także na tą temperaturę docelową wpływa.

 

Więc odpowiadam, nie mów mi jakie masz temperatury wejscia/wyjscia , tylko powiedz jaką masz aktualnie ustawioną temperaturę docelową ,którą Ci sterownik ustawił w zależności od krzywej i przesunięcia. W menu z informacjami wartość temperatury docelowej masz w poz.8 pierwsza wartość.

 

 

To jest ten sam temat, bo z krzywej właśnie wynika temperatura docelowa zasilania :p

 

Docelowa czy zasilania :p

Równie dobrze mogę napisać ,że temperatura wynika z czestotliwości sprężarki, takim ogólnym stwierdzeniem też będę miał rację :p

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.Jestem szczęśliwym posiadaczem pompy ciepła Panasonic HT 12 kw od czerwca 2020r. Dom - stare budownictwo grube ściany, ocieplenie 6 cm styropianu, dolna kondygnacja grzejniki żeliwne , górna kondygnacja aluminiowe, około 180 metrów użytkowych do ogrzania. Mam ustawioną krzywą grzania przy -15 st.temp.51 oraz przy +15 temp 38. Termostat pokojowy ustawiony na 22,5 st. Jestem zadowolony bo pompa przy tych ustawieniach utrzymuje cały czas temperaturę 22 stopnie w pokoju według temperatury na termostacie. Pytanie do kolegów bardziej doświadczonych brzmi: Czy to że pompa chodzi cały czas nie wyłączając się to dobrze czy żle? W dzień pewnie z 1 raz się wyłączy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw to trzeba zrozumieć jak działa temperatura docelowa i temperatura wyjściowa na prostej , a nie porywać się na krzywą :)

Więc w tym przypadku ustawiamy ją na stałe , powiedzmy 35 stopni , a temperatura wyjściowa albo ją osiąga , albo nie , np jak startujemy z 20 stopni wody i mamy temperaturę ustawioną 35 stopni ,a temperaturę wyjściową tylko 25.... Zaskoczenie , przecież ustawiliśmy wg Was temperaturę wyjściową ...( oczywiście zaraz jakiś bystrzacha przestawi deltę , ale też może wtedy tej temperatury nie osiągnąć , bo pompka obiegowa tak nisko może nie zejść z obrotami).

No i po jakimś czasie w końcu temperatura wyjściowa zrównuje się z temperaturą wyjściową , no i banan na twarzach , bo przecież to jest to o czym mówiliście . A pompa robi psikus , i mimo że się trochę zmodulowała , to dalej puszcza temperaturę wyjściową większą o 1 od docelowej , za jakiś czas o 2 a od docelowej.. Czyli ustawione 35 ,a woda wyjsciowa ma 36 , 37 ...A jak przekroczy o 3 stopnie to się wyłączy...

Więc nawet przy ustawieniu stałej temperatury docelowej temperatura wyjściowa wcale nie jest taka jak docelowa.

Teraz dochodzi krzywa , która zmienia temperaturę docelową w zaleznosci od temperatury zewnetrznej ,a także przesunięcie tej krzywej , która także na tą temperaturę docelową wpływa.

 

Więc odpowiadam, nie mów mi jakie masz temperatury wejscia/wyjscia , tylko powiedz jaką masz aktualnie ustawioną temperaturę docelową ,którą Ci sterownik ustawił w zależności od krzywej i przesunięcia. W menu z informacjami wartość temperatury docelowej masz w poz.8 pierwsza wartość.

 

 

 

 

Docelowa czy zasilania :p

Równie dobrze mogę napisać ,że temperatura wynika z czestotliwości sprężarki, takim ogólnym stwierdzeniem też będę miał rację :p

 

Rozpisujesz się o tych temperaturach jak byś z dzieckiem gadał, a na koniec stwierdzisz, że pompa może nie trzymać tej docelowej jak ja nazywasz.

Jak działa pompa, czy działa na krzywej czy prostej, gdzie to odczytać, to ja to doskonałe znam.

 

Stwierdziłem tu już dawno, że jak pompa nie ma odpowiedniego odbioru ciepła do swojej min. Mocy, to nie jest w stanie utrzymać tej temperatury zadanej, tylko podnosi jà by się ratować a po czasie siè wyłącz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich.Jestem szczęśliwym posiadaczem pompy ciepła Panasonic HT 12 kw od czerwca 2020r. Dom - stare budownictwo grube ściany, ocieplenie 6 cm styropianu, dolna kondygnacja grzejniki żeliwne , górna kondygnacja aluminiowe, około 180 metrów użytkowych do ogrzania. Mam ustawioną krzywą grzania przy -15 st.temp.51 oraz przy +15 temp 38. Termostat pokojowy ustawiony na 22,5 st. Jestem zadowolony bo pompa przy tych ustawieniach utrzymuje cały czas temperaturę 22 stopnie w pokoju według temperatury na termostacie. Pytanie do kolegów bardziej doświadczonych brzmi: Czy to że pompa chodzi cały czas nie wyłączając się to dobrze czy żle? W dzień pewnie z 1 raz się wyłączy

 

Wiesz im rytmiczniej pracuje tym lepiej, jednak zerknij ile jest defrostów. To nie ma chyba cudownego rozwiązania bo nawet jeżeli masz bufor i będziesz chciał zoptymalizować pracę to klima będzie pracowała na max agresywnie i będzie się szroniała i defrostowała co chwila natomiast jeżeli będzie chodziła na małym biegu non-stop to te defrosty nie będą takie częste. Całym problemem jest dobranie mocy właściwej grzania pc do danego domu, jak na razie skłaniam się w kierunku sporego niewymiarowania o około 30% zapotrzebowania na ciepło , czyli średnie zapotrzebowanie 2,3 kW max 4,8 kw przy -20 st z tym że 80% sezonu to zapotrzebowanie jest około 1,5 kw na poddaszu mam włączone 2 konwektory elektryczne jak klima się nie wyrobi to one trochę dogrzewają na razie to się nie zdarza ,ale żeby nie było tak prosto to mam powietrzna pc czyli klimatyzator, układy grzewcze wodne sa mniej sprawne i ti potrzebna jest dodatkowa moc tylko ile ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...