Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Widze, że emocje lekko opadły.

To ja jeszcze raz wrócę do tematu

Gdzieś tam we wcześniejszych postach ktoś stwierdził, że mu pompa nie trzyma zadanej wg. krzywej, czy coś takiego.

Odpowiedziałem, że jeśli nie ma odpowiedniego odbioru ciepła to pompa nie będzie trzymała nastaw, tylko będzie żyła własnym życiem.

Dla przykładu dałem wam mój przykład, gdzie mam przewymiarowana pompę ( T-CAP ), której min. moc na zasilaniu to 1kW. Do tego mam grzejniki, które ze względu na małą powierzchnię słabo oddaja ciepło

Z tych wzgledów w cieplejsze dni, tak powyżej +1st/c na dworze ( w moim przypadku ) pompa nie jest w stanie utrzymać temperatury zadanej, czy jak ja nazywać docelowej, która wynika z nastawy prostej lub krzywej, oraz delty grzania

Tak jak mówiłem mam ustawioną krzywą, z której wynika, że temperatura docelowa to 36st/c (dla temperatur na dworze do -2st/c ), z deltą 5 i taką temperature pokazuje w wielkościach aktualnych Adres 8 -36/31, czyli zasilanie 36, a powrót 31

Lecz pompa przy tych temperaturach jakie są ( +4-5st/c w dzień ) po załączeniu bardzo szybko osiąga temperaturę na zasilaniu 37st/c, a powrót 34st/c, bo nie jest w stanie niżej zejść, dom nie odbiera ciepła, grzejniki szybko sie nagrzewają, sa całe ciepłe. Pompa tak pracuje z godzinę, może dłużej i termostat pokojowy ją wyłącza ( histereza 0.4st/c ). gdyby ja nie wyłączył, a jest cieplej na dworze, to jeszcze na chwilę podbije o jeden powrót, a tym samym zasilanie i zaraz sie wyłaczy i wchodzi w tz, taktowanie, bo brakuje odbioru ciepła.

Sytuacja się zmienia, gdy na dworze temperatury w nocy przynajmniej -2st/c, wtedy ta temperatura docelowa jest taka sama 36/31 i magicznym sposobem temperatury w czasie pracy to 36 zasilanie i 31 powrót. Pompa trzyma zadaną i deltę. Od tych temperatur, to dopiero wtedy ta pompa jest w stanie pracować z ciągłą pracą.

Ponieważ zwieksza sie zapotrzebowanie budynku w energię, a ze względu na deltę 5st/c, grzejniki grzeją słabo ( góra ciepła dół wtedy chłodniejszy ) i termperatura w domu może nawet spadać, a na pewno rośnie wolno.

 

Z tego wzgledu tak ważne jest dobieranie mocy pompy do zapotrzebowania budynku.

U mnie to w ok 50% sezonu ona jest za mocna.

Oczywiście ja sobie z tym w jakiś sposób poradziłem, a efekt końcowy to jest ciepło, przyjemnie i ekonomicznie.

 

Sory za tak długa rozpiskę.

Edytowane przez michancia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie masz racji a sie kłucisz

Jesli z krzywej wynika temperatura docelowa np.40 i klijent sobie podniesie o 5st.to podniesie temperature docelowa do 45st a nie temperature zasilania bo pompa moze nigdy nie dobic do tej temp.bo np.nie bedzie miala odpowiedniej mocy i dalej bedzie miala temperature zasilania np.36

 

Bez odbioru ;)

 

codix! dobić to dobije każda. Tak jak zostala zbudowana ,tylko mocy może nie dać mimo że temp. będzie np.55*C Choć przy potężnych mrozach rzędu (-25,,, -30*C ) może być jak piszesz.

Co do temperatur -zasilania ,i docelowej-zgoda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widze, że emocje lekko opadły.

To ja jeszcze raz wrócę do tematu

Gdzieś tam we wcześniejszych postach ktoś stwierdził, że mu pompa nie trzyma zadanej wg. krzywej, czy coś takiego.

Odpowiedziałem, że jeśli nie ma odpowiedniego odbioru ciepła to pompa nie będzie trzymała nastaw, tylko będzie żyła własnym życiem.

Dla przykładu dałem wam mój przykład, gdzie mam przewymiarowana pompę ( T-CAP ), której min. moc na zasilaniu to 1kW. Do tego mam grzejniki, które ze względu na małą powierzchnię słabo oddaja ciepło

Z tych wzgledów w cieplejsze dni, tak powyżej +1st/c na dworze ( w moim przypadku ) pompa nie jest w stanie utrzymać temperatury zadanej, czy jak ja nazywać docelowej, która wynika z nastawy prostej lub krzywej, oraz delty grzania

Tak jak mówiłem mam ustawioną krzywą, z której wynika, że temperatura docelowa to 36st/c (dla temperatur na dworze do -2st/c ), z deltą 5 i taką temperature pokazuje w wielkościach aktualnych Adres 8 -36/31, czyli zasilanie 36, a powrót 31

Lecz pompa przy tych temperaturach jakie są ( +4-5st/c w dzień ) po załączeniu bardzo szybko osiąga temperaturę na zasilaniu 37st/c, a powrót 34st/c, bo nie jest w stanie niżej zejść, dom nie odbiera ciepła, grzejniki szybko sie nagrzewają, sa całe ciepłe. Pompa tak pracuje z godzinę, może dłużej i termostat pokojowy ją wyłącza ( histereza 0.4st/c ). gdyby ja nie wyłączył, a jest cieplej na dworze, to jeszcze na chwilę podbije o jeden powrót, a tym samym zasilanie i zaraz sie wyłaczy i wchodzi w tz, taktowanie, bo brakuje odbioru ciepła.

Sytuacja się zmienia, gdy na dworze temperatury w nocy przynajmniej -2st/c, wtedy ta temperatura docelowa jest taka sama 36/31 i magicznym sposobem temperatury w czasie pracy to 36 zasilanie i 31 powrót. Pompa trzyma zadaną i deltę. Od tych temperatur, to dopiero wtedy ta pompa jest w stanie pracować z ciągłą pracą.

Ponieważ zwieksza sie zapotrzebowanie budynku w energię, a ze względu na deltę 5st/c, grzejniki grzeją słabo ( góra ciepła dół wtedy chłodniejszy ) i termperatura w domu może nawet spadać, a na pewno rośnie wolno.

 

Z tego wzgledu tak ważne jest dobieranie mocy pompy do zapotrzebowania budynku.

U mnie to w ok 50% sezonu ona jest za mocna.

Oczywiście ja sobie z tym w jakiś sposób poradziłem, a efekt końcowy to jest ciepło, przyjemnie i ekonomicznie.

 

Sory za tak długa rozpiskę.

 

Nie wiem . To dom o pow. 160m2 przy +5*C na zew. nie ma zapotrzebowania 1kW? To jak ty pompę dobierałeś?. Czym grzałeś przed PC?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem . To dom o pow. 160m2 przy +5*C na zew. nie ma zapotrzebowania 1kW? To jak ty pompę dobierałeś?. Czym grzałeś przed PC?

1kW na zasilaniu, co przy COP dajmy 3 -3.5 da na zasilaniu 3kW ÷ 3.5kW.

A przy tych temperaturach co mówiè, czyli przy ok. + 4÷7, to na zasilaniu mam min. 4 kW

To jest jej min. moc, dla tych temperatur.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1kW na zasilaniu, co przy COP dajmy 3 -3.5 da na zasilaniu 3kW ÷ 3.5kW.

A przy tych temperaturach co mówiè, czyli przy ok. + 4÷7, to na zasilaniu mam min. 4 kW

To jest jej min. moc, dla tych temperatur.

 

Jeżeli moc PC ma 1kW a COP = 3 lub 3,5 to pobiera z sieci 1kW / 3= 300W Coś pokręciłeś.

Jeszcze raz ; chyba że tobie chodzi o pobór kWh? że pompa tyle pobiera z sieci 1kW. Nie wiem na ile T cap moduluje na min. Skoro na 3 lub 3,5kW to gdzie miałeś głowę taką pompę brać? Moim zdaniem masz spaprany montaż na bank.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli moc PC ma 1kW a COP = 3 lub 3,5 to pobiera z sieci 1kW / 3= 300W Coś pokręciłeś.

Jeszcze raz ; chyba że tobie chodzi o pobór kWh? że pompa tyle pobiera z sieci 1kW. Nie wiem na ile T cap moduluje na min. Skoro na 3 lub 3,5kW to gdzie miałeś głowę taką pompę brać? Moim zdaniem masz spaprany montaż na bank.

 

Jeśli pompa produkuje ( czy jak by to nie nazywać ) ciepło, którego moc wynosi 4kW z COP 4, to znaczy, że na te 4kW składa się 1kW pobrany z sieci energetycznej, 3kW z ciepła powietrza.

Podając minimalną moc 1kW na zasilaniu to oczywiście mówiłem o jej chwilowym zużyciu energii jaka ona zuzywa na wyprodukowanie tej energii.

 

Nic nie mam spitolone, tak jak mówiłem efekt końcowy w postaci ciepła w domu, komfortu i kosztów użytkowania osiagnełem.

W nowym domu to bym to robił inaczej, ale bufora i tak bym nie założył. Podłogówka, odpowiednio dobrane pętle i pompa o odpowiedniej mocy, ale to w nowym domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam . Wcześniej było bardzo dużo o tym jak to PC oszukują z zużyciem prądu . Muszę pochwalić Sdc 9kw 3 fazy. Po spisaniu licznika miesiąc temu i dzisiaj odliczajac zużycie bytowe które jest takie same na przestrzeni lat stwierdzam, że nie ma czego się czepiać. Może jakaś malutka różnica jest bo nie mam podlicznika, ale naprawdę niewielka
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

 

mam taką sytuację i zastanawiam się czy przez przypadek cała instalacja z termostatami pokojowymi nie została źle pomyślana, urządzenie to Aquarea 9 kW seria J jednofazowa.

Był wyliczany OZC przez jednego ze sprzedających z którym finalnie nie doszedłem do porozumienia, wdłg tamtych wyliczeń idealna byłaby pompa ok 8kW( bez rekuperacji), ja wstępnie poszedłem w T-capa 9kW 3 fazy, następnie gdy się kapnąłem że to trochę za dużo miałem szansę wymienić ją na urządzenie o którym wspomniałem na wstępie.

Co do domu to adaptowałem projekt Bruno 2 PS ze zmianami, min podniesienie ściany kolankowej i powiększenie pow użytkowej do 138 m2, wydłużenie garażu o metr, powiększenie łazienki na dole i dodanie dużego podcienia nad drzwiami frontowymi.

Materiał to Porotherm na kleju/piance, ocieplenie styropian szary 20cm λ 33, poddasze wełna 30 cm 20+10cm, λ odpowiednio 35 i 33, wełna pomiędzy strychem i piętrem 40 cm λ 35, podłoga wylewka miksokret 6/7cm cm i parter styropian w pom użytkowych 15 cm, okna Oknoplast Winergetic Premium 3x duże balkonowe, jedno jeszcze większe do jadalni, 1x HST-4.2m x 2.5m, wszystko na ciepłym montażu, drzwi wejściowe Wikęd Termo Prestige Alu, od kotłowni Wikęd Termo Prestige -stal- oba na ciepłym montażu, garaż brama Hormann LPU 42 z termo ramką, z obawy przed znacznym przewymiarowaniem pompy pozostaliśmy przy wentylacji grawitacyjnej.

To tak gwoli informacji bo problem który mnie dręczy być może nie ma nic wspólnego z dobraniem pompy, mianowicie termostatów pokojowych i współpracy całego systemu. W domu jeszcze nie mieszkamy ,choć praktycznie jest gotowy to tak na spokojnie wykańczamy sobie jeszcze kilka małych rzeczy, mam też PV o mocy 6.3 kW. Wracając do tych termostatów i pompy, zaczynając od pompy pracuje ona sobie spokojnie od końca września czy początku października i wstępnie z racji posiadania sporych zasobów energii ustawiłem ja na stałą grzewczą i grzanie pomieszczeń bez CWU, pobierała wtedy jakąś "śmieszną" ilości energii od 4 do maks 9-10kW na dzien. Oczywiście uwarunkowaną temp na zew, po czasie podłączyłem CWU i wtedy w szczycie przy ustawieniu grzania na 45 stopni (zbiornik FISH S15 200l), pompa na stałej grzewczej pobierała od 12 do 20kW.

No i właśnie znowu po jakimś czasie zainstalowałem termostaty Auraton AURA3021R z listwą sterującą AURATON AURA-8D-PRO-RTH(niektórzy powiedzą wreszcie się chłop wysłowił :oops: ), od tego czasu zużycie energii znacznie wzrosło.

Zamierzeniem było ustawienie temp w trzech pokojach u góry na praktycznie taką samą temp 21dzień i 20 noc, łazienki u góry na 24 dzień i 23 noc, oraz kuchni z salonem na odpowiednio 22 i 21 i pokoju na dole/siłowni na 20 i 19,w reszcie pomieszczeń termostatów nie ustawiłem jeszcze i się zastanawiam. Niestety przy stałej grzewczej ustawionej na 27 stopni nie udawało mi się osiągnąć zamierzonej temp w łazience u góry więc sukcesywnie co dzień lub dwa podnosiłem temp grzania podłogówki aż doszedłem do 35 stopni gdzie wreszcie osiągałem to co zamierzałem. no ale wtedy pompa miała konsumpcję energii na poziomie ok 40kW( w szczycie niecałe 45 kW), co mnie trochę przeraziło.

Po czasie zacząłem temp grzania obniżać dochodząc do 31 stopni , gdzie jeszcze udawało się osiągać żądaną temp, jednocześni zmniejszając zużycie energii do ok 30 kW przy obecnych temp. Dwa dni temu dalej zmniejszyłem temp grzania do 29 stopni i zużycie energii jeszcze spadło ale ciężko osiągnąć temp ok 24 stopni w łazience.

No i wreszcie pytaniem jest czy przy podłączeniu sterownika Auraton wraz z termostatami do rozdzielaczy(mam dwa gór/dół), przez przypadek nie wpłynąłem na wadliwe działanie całego systemu i zwiększenie zużycia prądu. A dalej czy może warto zmienić ustawienia pompy na krzywa grzewcza, lub ewentualnie zrezygnować ze stosowania tego rodzaju termostatów lub zmienić połączenie, może ktoś miałby jakieś uwagi i wskazówki ?

Edytowane przez slawek73
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanko mam. Obejrzałem film na klimatyzacjakatowice z Panem Glodnym z Panasa. Konkretnie ten ze sterowaniem.

 

Cześć ludzi tutaj ma zwykły termostat pokojowy, który rozumiem jak działa. Temperatura jest osiągana, idzie zwarcie, pompa się wyłączy/włączy.

Natomiast wspomniał na filmie, że po przeniesieniu sterownika z hydroboxa do pomieszczenia też to robi za termostat ale taki uczący się. Miał tu ktoś obie wersje i może potwierdzić, że to w jakiś wyczuwalnym stopniu jest lepsze?

 

Jak się wtedy steruje? Też podbijając od krzywej grzewczej +-5 czy może po prostu się ustawia zadaną temperaturę a sterownik sam sobie modyfikuje krzywą żeby uzyskać zamierzony efekt? Ciekawi mnie jak to działa bo mogę albo pociągnąć kabel pod sterownik albo zrobić sobie na stykach pompy przekaźnik do sterowania (coś ala emulacja termostatu pokojowego sterowanego z domu inteligentnego). Pompy jeszcze nie ma, rozważam wszystkie opcje.

 

O tyle mnie to dziwi, że część instalatorów oferuje razem z panasem termostat pokojowy firmy 3ciej. Po co?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma tam żadnego uczenia się , to ściema ( przynajmniej w wersji H) . Jak ustawisz krzywą grzewczą tak pompa będzie grzała , a załącza się i wyłącza zadaną temperaturą ( jak spadnie o jeden stopien od zadaniej to się włącza , jak będzie powyżej jeden stopień od zadanej to się wyłącza). Zarówno przy wewnętrznym termostacie jak i przy termistorze. Przy zewnętrznym termostacie włączanie i wyłączanie odbywa się przez właśnie ten zewnętrzny termostat .

A najlepsze ,że nie ma możliwości korygowania prostej/krzywej grzewczej podczas włączonej pompy na sterowniku .

 

Najlepsze efekty zawsze uzyskuje się temperaturą wody i wyregulowaniem przepływów.

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanko mam. Obejrzałem film na klimatyzacjakatowice z Panem Glodnym z Panasa. Konkretnie ten ze sterowaniem.

 

Cześć ludzi tutaj ma zwykły termostat pokojowy, który rozumiem jak działa. Temperatura jest osiągana, idzie zwarcie, pompa się wyłączy/włączy.

Natomiast wspomniał na filmie, że po przeniesieniu sterownika z hydroboxa do pomieszczenia też to robi za termostat ale taki uczący się. Miał tu ktoś obie wersje i może potwierdzić, że to w jakiś wyczuwalnym stopniu jest lepsze?

 

Jak się wtedy steruje? Też podbijając od krzywej grzewczej +-5 czy może po prostu się ustawia zadaną temperaturę a sterownik sam sobie modyfikuje krzywą żeby uzyskać zamierzony efekt? Ciekawi mnie jak to działa bo mogę albo pociągnąć kabel pod sterownik albo zrobić sobie na stykach pompy przekaźnik do sterowania (coś ala emulacja termostatu pokojowego sterowanego z domu inteligentnego). Pompy jeszcze nie ma, rozważam wszystkie opcje.

 

O tyle mnie to dziwi, że część instalatorów oferuje razem z panasem termostat pokojowy firmy 3ciej. Po co?

 

Co Ci przedstawiciele jeszcze nie wymysla ;)

Dlatego kazdy daje termostat zewnetrznej firmy bo ten w pompie to porażka.

Pierwsze slysze zeby sie uczył ;)

Niczego nie zmienia jeat to zwykly termoatat ktory tylko zalacza albo wylacza pompe i to wszystko tylko posiadajacy ogromną histeryze i nie wyłacz obiegówki

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co Ci przedstawiciele jeszcze nie wymysla ;)

Dlatego kazdy daje termostat zewnetrznej firmy bo ten w pompie to porażka.

Pierwsze slysze zeby sie uczył ;)

Niczego nie zmienia jeat to zwykly termoatat ktory tylko zalacza albo wylacza pompe i to wszystko tylko posiadajacy ogromną histeryze i nie wyłacz obiegówki

 

Ta histereza to +/- 0,5 stopnia , do tego ustawienie temperatury co 1 stopień , wiec jest specyficzna, większa od zewnętrznych termostatów (zwłaszcza tych wypasionych) , ale nie aż taka ogromna :)

A tą objegówkę wyłącza , jak krzywa jest odpowiednio podniesiona , tu rozróżnienie temperatur się kłania ( docelowej od aktualnej wody , a niektórzy mają z tym problem).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta histereza to +/- 0,5 stopnia , do tego ustawienie temperatury co 1 stopień , wiec jest specyficzna, większa od zewnętrznych termostatów (zwłaszcza tych wypasionych) , ale nie aż taka ogromna :)

A tą objegówkę wyłącza , jak krzywa jest odpowiednio podniesiona , tu rozróżnienie temperatur się kłania ( docelowej od aktualnej wody , a niektórzy mają z tym problem).

 

No z termostatem to termostat za 200zl potrafi miec ustawienie temperatury co 0,1st histeryzy co 0,1st i korekty temp.co 0,1st plus ustawiennie dwóch temperatur i okreslenie o ktorej godzinie w który dzien jaka z tych dwóch ma być.

Mógłbyś mi na priv opisac zależnosc wlaczenia i wylaczenia obiegówki przez ten z pompy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...