suspectt 01.12.2020 21:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2020 Bardzo dobry wynik panasonik dopuszcza do czterech startów na godzinę pracy. W jakim okresie czasu te 1100h zrobiłeś? Pompa uruchomiona 8.08.2020 ale do 1.09 grzała tylko cwu. Od 1.09 dział normalnie co i cwu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 01.12.2020 21:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2020 Ta histereza to +/- 0,5 stopnia , do tego ustawienie temperatury co 1 stopień , wiec jest specyficzna, większa od zewnętrznych termostatów (zwłaszcza tych wypasionych) , ale nie aż taka ogromna A tą objegówkę wyłącza , jak krzywa jest odpowiednio podniesiona , tu rozróżnienie temperatur się kłania ( docelowej od aktualnej wody , a niektórzy mają z tym problem). Za każdym razem gdy termostat da sygnał do wyłączenie to obiegówka stanie. Jedyna możliwość gdzie obiegówka będzie chodzić to moment gdy temperatura z termostatu nie zostanie jeszcze osiągnięta a zbyt nisko ustawiona krzywa zatrzyma sprężarkę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 01.12.2020 22:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2020 Za każdym razem gdy termostat da sygnał do wyłączenie to obiegówka stanie. Jedyna możliwość gdzie obiegówka będzie chodzić to moment gdy temperatura z termostatu nie zostanie jeszcze osiągnięta a zbyt nisko ustawiona krzywa zatrzyma sprężarkę. Mówisz o oryginalnym termostacie z np.seri H to chyba go w rękach nie miałeś Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiG25 01.12.2020 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Grudnia 2020 Za każdym razem gdy termostat da sygnał do wyłączenie to obiegówka stanie. Jedyna możliwość gdzie obiegówka będzie chodzić to moment gdy temperatura z termostatu nie zostanie jeszcze osiągnięta a zbyt nisko ustawiona krzywa zatrzyma sprężarkę. Nie jedyna , bo odwrotnie też może być , że termostat załączy , a nisko ustawiona krzywa spowoduje ,że temperatura docelowa będzie niższa niż temperatura wody , i pompka obiegowa ruszy ,a sprężarka nie. Mówisz o oryginalnym termostacie z np.seri H to chyba go w rękach nie miałeś Nie , @plusfoto pisze o termostacie zewnętrznym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plusfoto 02.12.2020 10:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Mówisz o oryginalnym termostacie z np.seri H to chyba go w rękach nie miałeś Myślę że przez ostatnie 5 lat nieraz go macałem. Przerabiałem ten temat już na wszystkie strony zarówno z termostatem wew. jak i zewnętrznym i w moim wypadku wyłącznie przy podłogówce ta opcja jest całkowicie bez sensu. Najlepiej się sprawdza krzywa lub prosta i kaganiec czasowy. Być może przy grzejnikach miała by ona jakieś zastosowanie w moim przypadku ale na ten temat nie mogę się wypowiadać bowiem takowych nie posiadam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
slawek73 02.12.2020 11:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Ja troszeczkę temat właśnie przerabiałem z Instruktorem z Panasonica z Kato/Sosn i z moim instalatorem no i jest trochę rzeczy które trzeba zmienić. Po pierwsze poważny błąd to przejść ze stałej na krzywą, dalej ustawić niską histerezę, zmienić deltę.Przede wszystkim ustawić wszystkie termostaty na maksymalnie wysoką jednakową temperaturę, tak żeby pompa mogła sobie cały czas pracować. Po czasie dopiero zmniejszyć temp w wybranych pomieszczeniach jest tego trochę , wiele rzeczy zanotowałem.Jakby ktoś był zainteresowany to mogę podzielić się wskazówkami i odczuciami po kilku tygodniach, zobaczymy co z tego wyjdzie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BikeBarian 02.12.2020 12:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Ja troszeczkę temat właśnie przerabiałem z Instruktorem z Panasonica z Kato/Sosn i z moim instalatorem no i jest trochę rzeczy które trzeba zmienić. Po pierwsze poważny błąd to przejść ze stałej na krzywą, dalej ustawić niską histerezę, zmienić deltę. Przede wszystkim ustawić wszystkie termostaty na maksymalnie wysoką jednakową temperaturę, tak żeby pompa mogła sobie cały czas pracować. Po czasie dopiero zmniejszyć temp w wybranych pomieszczeniach jest tego trochę , wiele rzeczy zanotowałem. Jakby ktoś był zainteresowany to mogę podzielić się wskazówkami i odczuciami po kilku tygodniach, zobaczymy co z tego wyjdzie. Napisz cos o tej delcie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michancia 02.12.2020 16:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 (edytowane) To co juz tu nie raz wspominałem, moja pompa zaczyna pracować praca ciągłą ( ale i tak się wyłącza bo w końcu dobija do zadanej na termostacie pokojowym ), dopiero przy średniej dobowej poniżej 0st/c, a powodem jest że jest ona za mocna na wiekszośc sezonu, gdzie temperatury dobowe sa wyższe niż te które wspomniałem.W tej chwili wczoraj +2st/c, noc do -4st/c i dziś w dzień +1st/c, obecnie -1.5st/c. Na te chwilę pompa pięknie pracuje temperaturę docolową utrzymuje 36st/c ( i tak pokazuje Adres 8 -36 ) i deltę też ( choć tu podnosi o 1, bo mam ustawiona deltę 5st/c ), czyli mam na zasilaniu 36 i powrocie 32. Pracuje z najniższą modulacją pobór - 1kW, produkcja 3,4 kW. Taka praca powoduje, że w domu mam 22st/c i taka temperatura sie utrzymuje od wczoraj. Ta praca ciagła powoduje, że komfort cieplny jest zdecydowanie lepszy, niż z przerwami. Rozkład temperatur jest idealny: łazienka 24, dół 22 ( calość otwarta kuchnia salon, korytarz ), góra sypialnia 21, pokoje 21, W kazdym pomieszczeniu jest tak jak ma być. Nie mam żadnej regulacji na grzejnikach i nigdy jej nie miałem. Ta instalacja grzejnkiowa była tak dobrana, że rozkład temperatur w pomieszczeniach na kopciuch był taki sam i teraz też tak jest.Zużycie energii za całą dobę ( od 16.00 do 16.00 ) wg. pompy 27kWh, wg. licznika ZE 36kWh ( w tym bytowe ok. 10kWh ).A pytania dlaczego tak mocna pompa, to odpowiadam, bo ma grzać w mrozy przy -20st/c, bo nie mam innego źródła ciepła.A niewielki dyskomfort w postaci pracy jej przy cieplejszych dniach, gdzie ona pracuje cyklicznie, nie jest odczuwalne w całym domu, tylko co najwyżej w jednym pokoju u góry, który nie ma akumulacji i jak pompa nie pracuje, odczucie jest większego dyskomfortu, ale tam jest syn gościem.A zalety tego układu ( przewymiarowania ), to bardzo szybkie grzanie baniaka CWU, a w mrozy to jest istotne ( jak grzeje cwu nie grzeje co ), okresy przejściowe powodują oszczędności w postaci mniejszych defrostów, bo mniej sie szroni, a częściej się sama odszrania gdy nie pracuje ( wiekszość jej pracy to dzień ).To tyle w temacie i nie chcę powiedzieć, że czekam na prawdziwa zimę. Edytowane 2 Grudnia 2020 przez michancia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ziomas1 02.12.2020 17:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 WitamA teraz trochę z innej beczki. Grzanie C.W.U. W opcjach są dwa sposoby grzania CWU. Moje pytanie czy ktoś kojarzy czym one się różnią?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiG25 02.12.2020 19:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Dwa sposoby grzania CWU to tylko w J, no różnią się tym ,że jeden jest Smart Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ziomas1 02.12.2020 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Dwa sposoby grzania CWU to tylko w J, no różnią się tym ,że jeden jest Smart Nie kumam czaczy.Tak seria J, kiedyś ktoś tu forum pisał ale przepadło gdzieś w czeluściach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
MiG25 02.12.2020 20:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Ja mogę tylko powiedzieć ,że są takie nowe opcje jak SMART DHW mode i DHW Capacity Setting ( nawet nie wiem jak się po polsku to nazywa) , bo nie mam J , a w H tego nie ma.Rozumiem tylko tyle ,że w tym pierwszym jest do ustawienia przedział czasowy , w którym nawet jak pompa będzie w trybie do grzania CWU i delta będzie spełniona , to i tak nie zagrzeje CWU (chyba ,że spadnie poniżej 20 stopni - i to też chyba jest do ustawienia). Ta druga jest jeszcze bardziej enigmatyczna , bo w niej jak ustawimy VARIABLE DHW Capacity , to pompa ma grzać zbiornik w trybie wydajnym , jeśli jest w nim temperatura powyżej 25 stopni , i standardowym ,jeśli poniżej. Ten tryb wydajny to wydaje się ,że ograniczy trochę moc ,żeby trochę COP podnieść i zrobić to "oszczędniej " ale i pewnie dłużej. Ale to są tylko moje domysły , musisz to sam sprawdzić . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 02.12.2020 20:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Dwa sposoby grzania CWU to tylko w J, no różnią się tym ,że jeden jest Smart Smart jest w jednostkach all in one seri J chociaz glebiej w ustawieniach jest jeszcze variable i standard tak jak w zwyklych jednostkach serii J W seri H w jednostkach all in one tez byly dwa rodzaje grzania tylko tam byl standard i tryb inteligentny który niby powoli ale ekonomicznie nagrzewal wodę. W serii J wylaczylem u sasiada tryb variable bo powodowal jakies dziwne zachowania pompy mimo ze w baniaku temperatura byla taka jak nastawiona to od czasu do czasu pompa startowala mielila wodę w wezownicy co powodowalo ochlodzenie wody o 2st i nastepnie podgrzewala o te dwa stopnie. Teraz jak sobie to przemysle to w opisie pisze chyba ze ma jak najszybciej zagrzac wode a potem utrzymywac ja w trybie komfortowym moze te uruchomienie ma na celu przeniesc troche ciepla z gory baniaka na dól przez co na czujniku spada i wymuszenie przez to dogrzania wody zeby caaly czas byl napewno caly baniak cieplej wody do dyspozycji Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Adec 02.12.2020 22:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Jaka jest minimalna moc pompy Generacji J o mocy 7KW oraz 9KW. Czy są jakieś różnice? Gdzie można znaleźć taki dane? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 02.12.2020 22:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2020 Jaka jest minimalna moc pompy Generacji J o mocy 7KW oraz 9KW. Czy są jakieś różnice? Gdzie można znaleźć taki dane? Tylko u użytkowników takich pomp,którzy dodatkowo mają podlicznik i zmierzą pobór podczs pracy z najniższa modulacją .Wtedy mnozysz to przez cop jaki pompa posiada przy danej temperaturze zewnetrznej i temperaturze zasilania i wychodzi. Moc ta bedzie mniejsza im zimniej ale to tez dane tylko orientacyjne. Najlepiej jakby ktos mial ciepłomierz. 7kw seri H ma minimalny pobór okolo 450W sadze ze J bedzie miala to samo Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wilkxt 03.12.2020 09:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2020 (edytowane) Nie ma tam żadnego uczenia się , to ściema ( przynajmniej w wersji H) . Jak ustawisz krzywą grzewczą tak pompa będzie grzała , a załącza się i wyłącza zadaną temperaturą ( jak spadnie o jeden stopien od zadaniej to się włącza , jak będzie powyżej jeden stopień od zadanej to się wyłącza). Zarówno przy wewnętrznym termostacie jak i przy termistorze. Przy zewnętrznym termostacie włączanie i wyłączanie odbywa się przez właśnie ten zewnętrzny termostat . A najlepsze ,że nie ma możliwości korygowania prostej/krzywej grzewczej podczas włączonej pompy na sterowniku . Nie prawda, fak, że nie ma uczenia, ale jest regulator PI, przy ustawionym termostacie wewnętrznym lub termistorze temperatura na wyjsciu pompy jest dopierana na podstawie krzywej+dane z regulatora PI, który bierze pod uwagę obecna temperature w pomieszczeniu. Generalnie gdy roznica miedzy zadana temperatura w pokoju a aktualna jest wieksza to jest wieksze podpicie temperatury wyjsciowej. Dotyczy to wersji H i J. Edytowane 3 Grudnia 2020 przez wilkxt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 03.12.2020 09:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2020 Nie prawda, fak, że nie ma uczenia, ale jest regulator PI, przy ustawionym termostacie wewnętrznym lub termistorze temperatura na wyjsciu pompy jest dopierana na podstawie krzywej+dane z regulatora PI, który bierze pod uwagę obecna temperature w pomieszczeniu. Generalnie gdy roznica miedzy zadana temperatura w pokoju a aktualna jest wieksza to jest wieksze podpicie temperatury wyjsciowej. Dotyczy to wersji H i J. Pierwsze slyszę o jakims regulatorze PI mógłbys rozwinąć wąttek albo jakieś zródło? Niekluce się bo az tak bardzo tego nie studiowalem ,to niby jak pompa chodzi wedlug krzywej np.na 32st bo yak wunika z krzywej a w pokoju jest 20st zamiast 23st to wtedy przebije krzywą o iles tam stopni? Według stałej tez to działa ? No i czyli w normalnie ogrzewanyn domu czyli gdy spadki temperatiry są rzędu 0,3st a niech bedzie nawet 0,5st to nic nie da ten regulator Pi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wilkxt 03.12.2020 10:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2020 (edytowane) Załaczam service manuala z wersji J, w H jest tak samo, strona 107, jest opis.https://drive.google.com/file/d/1XuwPsZ5lF75jPSzb-vd6gRxxzZUFatNw/view?usp=sharing Tak, przy spadkach rzedu 0,5 stopnia podpicie od regulatora bedzie w poblizu zera. Tu jeszce takie moje obserwacje na temat zuzycia prądu, rzeczywistego i zmierzonego przez pmpę. Może komuś się przydadzą te informację.Przyjrzałem się jak wygląda pomiar zużytej energii przez pompę, a jak rzeczywisty(z podlicznika), teraz już wiem skąd się biorą te rozbieżności i dlaczego u różnych osób są inne.Pompa wersja J, ale pewnie w H czy t-cap jest podobnie.Wygląda to tak, rozbieżność bierze się z dwóch rzeczy: Pompa mierzy pobierany prąd, ale nie mierzy napięcia i do obliczeń mocy przyjmuje stałe 230V. U nie których ta wartość napięcie będzie wyższa lub niższa i już się wkrada małe przekłamanie, ale ono nie będzie aż tak duże. Pompa mierzy moc z małą rozdzielczością (raczej celowo, żeby z punktu użytkownika lepiej to wyglądało) równą 0,2kW i sposób w jaki go pokazuje nie jest wyśrodkowany tylko skrajny, poniżej przykłady. Przykłady:wskazanie pompy<->rzeczywisty pobór0,8kW<->0,9kW0,8kW<->1kW1kW <->1,1kW1kW<->1,15kW1kW<->1,2kW1,2kW<->1,25kW1,2kW<->1,3kW1,2kW<->1,39kW1,4kW<->1,45kW1,4kW<->1,5kWitd.Jak widać wskazania pompy są z rozdzielczoscią co 0,2kW, ale przeskok do kolejnej wartości następuje dopiero jak rzeczywista ją przekroczy, a nie w połowie, żeby lepiej to wyglądało z punktu widzenia nieświadomego użytkownika.Osobą co mają duże pobory mocy, rozbierzność nie będzie tak duża. Przy wyższych poborach różnica sie zaciera bo np. 4kW+-02kW to jest przekłamanie 5%, ale dla poboru 0,6kW+-0,2kW to już jest przekłamanie ponad 33%.Także przy małych poborach pomiar może wyjsć w miarę ok, jeśli pompa akurat pobiera moc na granicy przescia o koljne 0,2 np.pobiera 1,01kW a wskazanie już jest 1kW.pobiera 1kW a wskazuje jeszcze 0,8kW - tu wyjdzie duża rozbieżność.Nie wiem czy każdy tak ma ale tak to wygląda u mnie. Pompa pracuje 6 tygodni i przeklamanie jest u mnie na poziomie 30% Edytowane 3 Grudnia 2020 przez wilkxt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
codix 03.12.2020 11:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2020 Załaczam service manuala z wersji J, w H jest tak samo, strona 107, jest opis. https://drive.google.com/file/d/1XuwPsZ5lF75jPSzb-vd6gRxxzZUFatNw/view?usp=sharing Tak, przy spadkach rzedu 0,5 stopnia podpicie od regulatora bedzie w poblizu zera. Tu jeszce takie moje obserwacje na temat zuzycia prądu, rzeczywistego i zmierzonego przez pmpę. Może komuś się przydadzą te informację. Przyjrzałem się jak wygląda pomiar zużytej energii przez pompę, a jak rzeczywisty(z podlicznika), teraz już wiem skąd się biorą te rozbieżności i dlaczego u różnych osób są inne. Pompa wersja J, ale pewnie w H czy t-cap jest podobnie. Wygląda to tak, rozbieżność bierze się z dwóch rzeczy: Pompa mierzy pobierany prąd, ale nie mierzy napięcia i do obliczeń mocy przyjmuje stałe 230V. U nie których ta wartość napięcie będzie wyższa lub niższa i już się wkrada małe przekłamanie, ale ono nie będzie aż tak duże. Pompa mierzy moc z małą rozdzielczością (raczej celowo, żeby z punktu użytkownika lepiej to wyglądało) równą 0,2kW i sposób w jaki go pokazuje nie jest wyśrodkowany tylko skrajny, poniżej przykłady. Przykłady: wskazanie pompy<->rzeczywisty pobór 0,8kW<->0,9kW 0,8kW<->1kW 1kW <->1,1kW 1kW<->1,15kW 1kW<->1,2kW 1,2kW<->1,25kW 1,2kW<->1,3kW 1,2kW<->1,39kW 1,4kW<->1,45kW 1,4kW<->1,5kW itd. Jak widać wskazania pompy są z rozdzielczoscią co 0,2kW, ale przeskok do kolejnej wartości następuje dopiero jak rzeczywista ją przekroczy, a nie w połowie, żeby lepiej to wyglądało z punktu widzenia nieświadomego użytkownika. Osobą co mają duże pobory mocy, rozbierzność nie będzie tak duża. Przy wyższych poborach różnica sie zaciera bo np. 4kW+-02kW to jest przekłamanie 5%, ale dla poboru 0,6kW+-0,2kW to już jest przekłamanie ponad 33%. Także przy małych poborach pomiar może wyjsć w miarę ok, jeśli pompa akurat pobiera moc na granicy przescia o koljne 0,2 np. pobiera 1,01kW a wskazanie już jest 1kW. pobiera 1kW a wskazuje jeszcze 0,8kW - tu wyjdzie duża rozbieżność. Nie wiem czy każdy tak ma ale tak to wygląda u mnie. Pompa pracuje 6 tygodni i przeklamanie jest u mnie na poziomie 30% Co do termostatu wenetrznego lub termostora to wynikalo by z tego ze raczej nie sluzy on do rozlaczania pracy pompy ciepla a do utrzymania zadanej temperatury w pokoju stała pracą pompy ciepla Np.ustawimy w pokoju 23st a mamy realnie 20st to sterownik podbije krzywa o 3st jak zrobi sie 21st to zmniejszy krzywa o stopien czyli dalej bedzie podbita o 2st itd. Jak zrobi sie 23st w domu to wyrówna z ustawiona krzywa a jak przekroczy na 24st to zbije w dól krzywą o 1st. Wszystko bylo by pieknie gdyby to rozgrywalo sie z rozdzielczoscia 0,1st a nie 1st bo jak chce miec w domu 23st to nie bede czekal az nagrzeje do 24 zeby zmniejszyc krzywa bo zmniejszenie krzywej o 1st praktycznie nic nie da i zaraz zrobi sie 25st a czesto zbicie tej krzywej o 1st spowoduje wyłączenie sprezarki z powodu przegrzania. Ale to i tak jakos inaczej dziala niz jest opisane bo jak nastawialem na 23st to i tak nie dochodzilo w domu do 24st zeby obnizona zostala krzywa a gdzies przy 23,5st rozłączlo prace sprezarki i to nie z jakiegos przegrzania bo nie byla jeszcze zmodulowana najniżej a obiegówka chodziła do momentu az a)chuchlo sie w termostat zeby zrobilo sie 24st b)temperatura spadla gdzies do 22,5st co powodowalo ponowny start sprezarki .w okresach przejsciowych czyli powiedzmy plus5st w moim domu taki spadek o 1st trwa ok.24godzin wiec tyle na darmo mielila obiegówka co jest dla mnie niedopuszczlne. Co do rozbieżnosci fajnie to pomierzyłeś Dodaj jeszcze do tego ze pomiaru robi tylko w momencie pracy sprezarki i grzalek,nie liczy wiatraka,obiegówki,elektroniki,jak i grzalki karteru. Jak zlozysz do kupy caly rok kalendarzowy i tak jak u mnie ze pompa jest za duza i wiecznie pracuje na najnizszych obrotach i ze mam bardzo male zapotrzebowanie to wychodzi 90% przeklamania Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michancia 03.12.2020 11:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2020 Przy wyższym napięciu w sieci ( niz przyjął producent - 230V ) wskazania zużycia energii na PC będą wyższe ( mniejszy błąd pomiaru do licznika ZE ).U mnie napięcie sieci stałe - 240V AC.Różnice pomiaru na PC do licznika ZE w przedziale 2.5 - 5% Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.