Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Witajcie,

Od 3 miesięcy zamontowaną mam pompę Panasonic TCAP 9kW 1F Monoblok. Model WH-MXC09J3E5.

Pompa oddalona od domu około 12m. Podłączona z instalacją rurą preizolowaną pod ziemią.

Powierzchnia grzania to około 170m2. Dom stary z lat 50 ubiegłego wieku, jeszcze nie ocieplony, lecz ściany bardzo grube i ciepłe. ( Wychodzi na to, że cieplejsze niż się spodziewałem...).

Materiał ścian: chyba każdy możliwy z tamtych czasów.

Ogrzewanie w 100% grzejniki. Duże przewymiarowane panele oraz alu żebrowe.

Srednica rury to PE40 w ziemi, dalej miedz 35 aż do wpięcia w stary pion 2".

Przepływy przy odpowietrzaniu sięgają 40 litrów/minutę.

Podłączona do modułu komunikacyjnego z GoHeishaMon a dalej do domoticz.

Logowane mam podstawowe temperatury, przepływy itp podstawowe rzeczy.

Reszta parametrów tylko do podglądu - z braku czasu na grzebanie w skryptach, ale może kiedyś się za to zabiorę.

Instalacja posiada bufor 80 litrów, który można odłączyć dwoma zaworami.

Nie widzę specjalnej różnicy w pracy z buforem lub bez.

 

Jest wiele rzeczy, których nie mogę rozczaić:

 

1. Pompa taktuje (chyba). Na chwilę obecną mam 559 startów sprężarki oraz 591 godzin pracy. Pompa ograniczona z harmonogramu domoticz.

U mnie każdy defrost trwa około 5 minut, ale zawsze sprężarka na kilka sekund zatrzymuje się i ponownie startuje. ( licznik startów ++ )

Rozpoczęcie defrostu to stop sprężarki, duży przepływ na pompce obiegowej oraz ponowny start i bardzo szybki defrost.

Temperatura na wejściu oraz wyjściu nie spada wtedy poniżej 33 stopni.

Czytałem wypowiedzi użytkowników TCAP i chyba nikt tak nie ma.

Czy tak powinno być?

 

2. Kolejną bolączką jest to, że moja pompa nie chce się modulować...

Pracuje z prędkością powiedzmy 35Hz aż do momentu, gdy temperatura wyjściowa nie przekroczy wartości granicznej, po czym wyłącza się po 3 minutach i powtarza cykl po kilkunastu minutach przestoju, gdy temperatura wody spadnie.

Tylko kilka razy widziałem, żeby pompa schodziła z obrotów sprężarki.

Kilka dni po montażu widziałem kilka razy częstotliwość 19Hz, lecz wtedy było jeszcze ciepło. Teraz efekt pracy to cykl: 50 minut pracy na 35Hz, następnie stop na kilkanaście minut i ponowny start 35Hz i tak w kółko.

Jakich warunków może nie spełniać moja instalacja, które wymagane są aby pompa modulowała swoją pracę? Co u mnie kuleje?

Przeczytałem sporą część tego wątku, lecz jakoś nie znalazłem rozwiązania.

 

3. Jak skalibrować czujniki temperatury.

Chodzi mi po głowie pomysł, aby za pomocą korekty podnieść temperaturę powrotu. Może coś się zmieni.

Zrobię to rezystorem w razie braku innej możliwości, lecz może jest jakaś bardziej elegancka metoda?

 

Przepraszam za tak dużo pytań w pierwszym poście.

Zdecydowanie potrzebuję jakiejś wskazówki/pomocy aby poprawić/naprawić/ustawić moją instalację?

A może się czepiam i powinienem to zostawić jak jest?

Pomoże ktoś?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Od 3 miesięcy zamontowaną mam pompę Panasonic TCAP 9kW 1F Monoblok. Model WH-MXC09J3E5.

Pompa oddalona od domu około 12m. Podłączona z instalacją rurą preizolowaną pod ziemią.

Powierzchnia grzania to około 170m2. Dom stary z lat 50 ubiegłego wieku, jeszcze nie ocieplony, lecz ściany bardzo grube i ciepłe. ( Wychodzi na to, że cieplejsze niż się spodziewałem...).

Materiał ścian: chyba każdy możliwy z tamtych czasów.

Ogrzewanie w 100% grzejniki. Duże przewymiarowane panele oraz alu żebrowe.

Srednica rury to PE40 w ziemi, dalej miedz 35 aż do wpięcia w stary pion 2".

Przepływy przy odpowietrzaniu sięgają 40 litrów/minutę.

Podłączona do modułu komunikacyjnego z GoHeishaMon a dalej do domoticz.

Logowane mam podstawowe temperatury, przepływy itp podstawowe rzeczy.

Reszta parametrów tylko do podglądu - z braku czasu na grzebanie w skryptach, ale może kiedyś się za to zabiorę.

Instalacja posiada bufor 80 litrów, który można odłączyć dwoma zaworami.

Nie widzę specjalnej różnicy w pracy z buforem lub bez.

 

Jest wiele rzeczy, których nie mogę rozczaić:

 

1. Pompa taktuje (chyba). Na chwilę obecną mam 559 startów sprężarki oraz 591 godzin pracy. Pompa ograniczona z harmonogramu domoticz.

U mnie każdy defrost trwa około 5 minut, ale zawsze sprężarka na kilka sekund zatrzymuje się i ponownie startuje. ( licznik startów ++ )

Rozpoczęcie defrostu to stop sprężarki, duży przepływ na pompce obiegowej oraz ponowny start i bardzo szybki defrost.

Temperatura na wejściu oraz wyjściu nie spada wtedy poniżej 33 stopni.

Czytałem wypowiedzi użytkowników TCAP i chyba nikt tak nie ma.

Czy tak powinno być?

 

2. Kolejną bolączką jest to, że moja pompa nie chce się modulować...

Pracuje z prędkością powiedzmy 35Hz aż do momentu, gdy temperatura wyjściowa nie przekroczy wartości granicznej, po czym wyłącza się po 3 minutach i powtarza cykl po kilkunastu minutach przestoju, gdy temperatura wody spadnie.

Tylko kilka razy widziałem, żeby pompa schodziła z obrotów sprężarki.

Kilka dni po montażu widziałem kilka razy częstotliwość 19Hz, lecz wtedy było jeszcze ciepło. Teraz efekt pracy to cykl: 50 minut pracy na 35Hz, następnie stop na kilkanaście minut i ponowny start 35Hz i tak w kółko.

Jakich warunków może nie spełniać moja instalacja, które wymagane są aby pompa modulowała swoją pracę? Co u mnie kuleje?

Przeczytałem sporą część tego wątku, lecz jakoś nie znalazłem rozwiązania.

 

3. Jak skalibrować czujniki temperatury.

Chodzi mi po głowie pomysł, aby za pomocą korekty podnieść temperaturę powrotu. Może coś się zmieni.

Zrobię to rezystorem w razie braku innej możliwości, lecz może jest jakaś bardziej elegancka metoda?

 

Przepraszam za tak dużo pytań w pierwszym poście.

Zdecydowanie potrzebuję jakiejś wskazówki/pomocy aby poprawić/naprawić/ustawić moją instalację?

A może się czepiam i powinienem to zostawić jak jest?

Pomoże ktoś?

 

Pozdrawiam.

 

1)- ile wody w układzie (CO) jest?

2)- na jakiej delcie pracujesz?

3) jak jest wpięty bufor?

4) czy jest dodatkowa pompka za buforem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Do końca nie jestem pewien ile wody. Dużo ponad 200 litrów na pewno. Grube stalowe rury w starej części instalacji.

2. Próbowałem od 3 do 8 stopni. Ostatecznie wróciłem do początkowej wartości 5 stopni.

3. Aktualnie całość pracuje tylko na pompce wbudowanej w jednostkę. Zasilanie bufora odcięte zaworem, więc bufor jest tylko w szeregu na powrocie.

Lecz można włączyć bufor równolegle. Przed buforem od strony zasilania mam baybas przez zawory na wyjście zasilania buforu. Na wyjściu jest pompka + zawór zwrotny. Jeśli to nie zbyt jasne mogę narysować schemat podpięcia.

4. Jest. Pompka 25-6-180 Epo Malec. Chodzi na najwyższym ustawieniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak są 100% grzejniki to należy:

a) puscić CO na bufor ( układ ) równoległy

b) załączyć dodatkową pompke CO - Powinna być za wyjściem z bufora na zasilaniu , dalej zawór zwrotny i Heja dajemy wodę -w ( CO )

c) na PC przepływ 25,4L( powinien ) być minimum

PS. jaką temp puszczasz na grzejniki?

Jak te ustawienia będą zgodne jak i podłączenia ( bufor--- PC ) i odpowiedni zład wody ......TO powinieneś -- CIESZYĆ SIĘ BEZPROBLEMOWĄ PRACĄ POMPY CIEPŁA. To ma chodzić i grzać a nie udawać że grzeje. Jak to ustawisz resztę dopiero skoryguj deltą. Ja na delcie od 3---do 10 nie mam taktowań - na takich pracowałem i dziś wiem jak to ustawić aby było zaje.....ście.

TAK JAK JA---- załączam np. 01.10 .21r i wyłączam 30 .04.22r--- i PC zalicza 1 Start i 1 Stop przy 212 dniach pracy. I jak jej nie wyłączy harmonogram to zarejestruje:

5088h pracy i 1 Start Stop ( to tak dla zobrazowania pracy ) Toż to Inwenter i ma modulować a nie się wyłączać!!!!!!

Powodzenia.

Edytowane przez -voymar-
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dodaję te parametry.766185f311a9b877.png

które ustawienia podać?

 

Jednostka wewnętrzna (IDU):WH-ADC0309J3E5 Jednostka zewnętrzna (ODU):WH-UD09JE5-1

 

Jak widać na lewej części wykresu pompa nie jest sterowana tylko na podstawie temp.zewnętrznej bo ta jest bez zmian a temperatura docelowa obniża się o kilka stopni czyli robisz w tym momencie jakieś obniżenie krzywej .

Pompa ewidentnie nie radzi sobie z nadmiarem mocy jaką produkuje nawet na najmniejszej częstotliwości i przegrzewa temp.docelową szczególnie jak zmniejszysz jej krzywą co kończy się stopem a za chwilę startem klasyczne taktowanie.

Rozwiązanie układ c.o do optymalizacji,kroki dorażne to zwiększenie krzywej ,ograniczenie mocy pompy np.trybem cichym poziom 3.

Prawa strona wykresu to częste załączanie pompy na grzanie cwu .Nagrzej któregos dnia wode w baniaku i wyłącz całkowicie pompe ciepła następnie używajcie ciepłej wody i zobaczcie do jakiej temp. może spaść woda że jeszcze wam odpowiada ta temperatura.I wtedy ewentualna korekta temp.ponownego wygrzewania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale kolega pisze ,że sterowanie jest z czujnika zewnętrznego , to nie chodzi o sterowanie temperaturą zewnętrzną ( na dworze) bo takiego sterowania wprost nie ma , temperatura zewnętrzna może wplywac co najwyzej na krzywą grzewczą a ta na docelową , ale docelowa jest stała., tylko chyba termistorem w pokoju....
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Pompa taktuje (chyba). Na chwilę obecną mam 559 startów sprężarki oraz 591 godzin pracy. Pompa ograniczona z harmonogramu domoticz.

U mnie każdy defrost trwa około 5 minut, ale zawsze sprężarka na kilka sekund zatrzymuje się i ponownie startuje. ( licznik startów ++ )

Rozpoczęcie defrostu to stop sprężarki, duży przepływ na pompce obiegowej oraz ponowny start i bardzo szybki defrost.

Temperatura na wejściu oraz wyjściu nie spada wtedy poniżej 33 stopni.

Czytałem wypowiedzi użytkowników TCAP i chyba nikt tak nie ma.

Czy tak powinno być?

.

 

W T-CAPie H nie powinno tak być , ale w TCAPie J nikt nie pisał jak to jest....

Posprawdzaj jeszcze w domoticzu wszystkie trzy czujniki , Main_Inlet_Temp , Main_Outlet_Temp i Main_Hex_Outlet_Temp . Ta ostatnia temperatura wpływa w TCAPie H na decyzję ,czy będzie defrost mode 1 czy 2 , a tkze czy przerwać mode 1 i przejść na 2.

 

2. Kolejną bolączką jest to, że moja pompa nie chce się modulować...

Pracuje z prędkością powiedzmy 35Hz aż do momentu, gdy temperatura wyjściowa nie przekroczy wartości granicznej, po czym wyłącza się po 3 minutach i powtarza cykl po kilkunastu minutach przestoju, gdy temperatura wody spadnie.

Tylko kilka razy widziałem, żeby pompa schodziła z obrotów sprężarki.

Kilka dni po montażu widziałem kilka razy częstotliwość 19Hz, lecz wtedy było jeszcze ciepło. Teraz efekt pracy to cykl: 50 minut pracy na 35Hz, następnie stop na kilkanaście minut i ponowny start 35Hz i tak w kółko.

Jakich warunków może nie spełniać moja instalacja, które wymagane są aby pompa modulowała swoją pracę? Co u mnie kuleje?

Przeczytałem sporą część tego wątku, lecz jakoś nie znalazłem rozwiązania.

 

 

Za szybko dochodzi do temperatury docelowej , i najprawdopodobniej ja też szybko przekracza. Jesli temperatura wyjsciowa zrowna się z docelową to pompa zaczyna powoli modulować , ale ten proces to nie są sekundy , tylko dziesiątki minut , więc jeśli się za szybko woda w tym czasie nagrzewato i temperatura wyjsciowa i tak przekroczy temperaturę docelową o 3 stopnie ,i w ciągu 3 minut się wyłączy.

Praca w Trybie cichym 3 może pomóc o tyle ,że pompa na początku nie pracuje z pelną mocą więc woda tak szybko się nie nagrzewa.

A tak ,to trzeba zwiększyć odbiór ciepła, zwiększyć objętość wody itd...

 

3. Jak skalibrować czujniki temperatury.

Chodzi mi po głowie pomysł, aby za pomocą korekty podnieść temperaturę powrotu. Może coś się zmieni.

Zrobię to rezystorem w razie braku innej możliwości, lecz może jest jakaś bardziej elegancka metoda?

 

.

 

Jest menu serwisowe do kalibracji czujników , co 0,5 stopnia w zakresie +-2stopni.

Ale kalibraca polega na korygowaniu do realnych wartości , a nie podnoszeniu temperatury powrotu , tym bardziej ,że akurat ona nic nie zmieni , wplynie tylko na wieksze przekłamywanie COPU i Produkcji , oraz tego ,że pompa może się jeszcze częściej włączać ( bo wyłączenie będzie przy tej samej temperaturze , a ponowne włączenie jest zależne od tego ,czy temperatura wody osiągnie temperaturą o 2 stopnie niższą na wejsciu , w momencie wylaczenia pompy jaka była na wyjściu....)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozwiązanie układ c.o do optymalizacji,kroki dorażne to zwiększenie krzywej ,ograniczenie mocy pompy np.trybem cichym poziom 3.

jak bardzo ją zwiększyć?

 

Prawa strona wykresu to częste załączanie pompy na grzanie cwu .Nagrzej któregos dnia wode w baniaku i wyłącz całkowicie pompe ciepła następnie używajcie ciepłej wody i zobaczcie do jakiej temp. może spaść woda że jeszcze wam odpowiada ta temperatura.I wtedy ewentualna korekta temp.ponownego wygrzewania.
który to jest parametr "temp. ponownego wygrzewania" - nie widzę tego w nastawieniach. Generalnie temp. wody użytkowej w tym momencie jest w miarę OK - nie jest za gorąca ani za chłodna.

 

przedwczoraj podniosłem lekko temp. zbiornika na początku krzywej z 20st. do 25st. Poniżej wrzucam screeny z aktualnej krzywej, z harmonogramu użytkownika oraz wykres z ostatnich 12h oraz wykres z ostatnich 24h

Nie mam żadnych dodatkowych czujników ani w domu ani na dworze.

81554a9ec9a65d0b.png

8b8bba5762d8cc17.png

e0d0a304944fb58d.png

be29278c0ce05505.png

Edytowane przez boru
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

boru. Odnośnie Twojej krzywej. Uważam, że za nisko schodzisz 15/25. Jej rozpiętość też jest ogromna. Minimalna zmiana temperatury zewnętrznej dyktuję znaczną zmianę temperatury docelowej. Harmonogram też 2x po -5 :). Rozumiem, że grzejesz sterowaniem w/g temperatury wody? Przepływ masz ustawiony zgodnie tym co podaje producent? Dla 9kW powinien wynosić 25,8l/min. Edytowane przez bocian_koh
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To poszukaj w ustawieniach instalatora , jedyna wartość z minusem na początku. Przecież teraz zbiornik Ci się grzeje 8razy w ciągu dnia...

ok znalazłem - ustawione jest na minus 3 stopnie. Co to dokładnie jest za parametr i jak powinien być ustawiony?

 

boru. Odnośnie Twojej krzywej. Uważam, że za nisko schodzisz 15/25. Jej rozpiętość też jest ogromna. Minimalna zmiana temperatury zewnętrznej dyktuję znaczną zmianę temperatury docelowej.
jak proponujesz ustawić tą krzywą?

 

Harmonogram też 2x po -5 :). Rozumiem, że grzejesz sterowaniem w/g temperatury wody?
No niestety tak to wygląda w strefach gdzie mam podłogówkę nie mam żądnych czujników i dlatego wymyśliłem aby obniżać temperaturę wody harmonogramem. Czemu to jest błąd?

 

 

Przepływ masz ustawiony zgodnie tym co podaje producent? Dla 9kW powinien wynosić 25,8l/min.
a gdzie mogę ustawienie przepływu sprawdzić?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PS. jaką temp puszczasz na grzejniki?

 

Dziś w nocy zmieniłem krzywą na +15/44 -20/50.

 

Toż to Inwenter i ma modulować a nie się wyłączać!!!!!!

 

No i ja bym tak właśnie bardzo chciał :)

 

 

W T-CAPie H nie powinno tak być , ale w TCAPie J nikt nie pisał jak to jest....

Posprawdzaj jeszcze w domoticzu wszystkie trzy czujniki , Main_Inlet_Temp , Main_Outlet_Temp i Main_Hex_Outlet_Temp . Ta ostatnia temperatura wpływa w TCAPie H na decyzję ,czy będzie defrost mode 1 czy 2 , a tkze czy przerwać mode 1 i przejść na 2.

 

 

Dodałem dziś rejestrowanie tej temperatury. Na razie nic szczególnego nie widać, lecz cieplej się zrobiło tu i nie ma defrostów...

 

 

Za szybko dochodzi do temperatury docelowej , i najprawdopodobniej ja też szybko przekracza. Jesli temperatura wyjsciowa zrowna się z docelową to pompa zaczyna powoli modulować , ale ten proces to nie są sekundy , tylko dziesiątki minut , więc jeśli się za szybko woda w tym czasie nagrzewato i temperatura wyjsciowa i tak przekroczy temperaturę docelową o 3 stopnie ,i w ciągu 3 minut się wyłączy.

Praca w Trybie cichym 3 może pomóc o tyle ,że pompa na początku nie pracuje z pelną mocą więc woda tak szybko się nie nagrzewa. A tak ,to trzeba zwiększyć odbiór ciepła, zwiększyć objętość wody itd...

 

 

Próbowałem ustawić w trybie cichym i rzeczywiście dawało to pozytywne rezultaty ale wolałbym się z tym jakoś "normalniej" z tym dogadać.

 

 

Jest menu serwisowe do kalibracji czujników , co 0,5 stopnia w zakresie +-2stopni.

Ale kalibraca polega na korygowaniu do realnych wartości , a nie podnoszeniu temperatury powrotu , tym bardziej ,że akurat ona nic nie zmieni , wplynie tylko na wieksze przekłamywanie COPU i Produkcji , oraz tego ,że pompa może się jeszcze częściej włączać ( bo wyłączenie będzie przy tej samej temperaturze , a ponowne włączenie jest zależne od tego ,czy temperatura wody osiągnie temperaturą o 2 stopnie niższą na wejsciu , w momencie wylaczenia pompy jaka była na wyjściu....)

 

Ok. Przyjmuję do wiadomości, że nie tędy droga ale ciekawość nie pozwala mi nie zapytać: Jak się dostać do tego menu serwisowego? :)

 

Dziś coś jednak drgnęło:

 

http://kamuf.pl/tmp/panas_f.png

 

Aż miło popatrzeć jak ładnie pracowała :)

Trudni mi się odnieść do tego w jakiś sensowny sposób bo akurat dziś zbyt dużo zmiennych tu uczestniczyło:

dom miał przez pół dnia otwarte drzwi, temp. zewnętrzna podskoczyła do 6 stopni, pompa była odłączona z zasilania, zmieniłem kg...

 

Czy wskaźnik produkcji ciepła w trybie CO może dla mojej pompy pokazywać wartości ponad 13kW? Grzałka nigdy się nie załączyła.

Czy przy 28Hz nie powinno być sporo poniżej 9kW?

Pozdrawiam

 

 

http://kamuf.pl/tmp/4.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

boru. Masz grzejniki? Zacznij od 30, przy jakiej temperaturze chcesz np +5 a 55 to daj przy -20. Wtedy co jeden skok temperatury zewnętrznej będziesz miał + 1 na grzejnikach. Jaką masz deltę grzania? Grzejników nie mam, ale mniejszej jak 8 bym nie dawał. Nie rób też w harmonogramie krzywej -5 tylko całkowicie wyłączaj co.

Odnośnie CWU myślę, żę MIG25 Ci pomoże.

Gdzie masz sterownik pompy zainstalowany? Masz monoblok? Więc w budynku. Możesz z niego zrobić kaganiec.

Jeżeli chodzi o max przepływ. Ustawienia instalatora -> ustawienia serwisowe -> max prędkość pompy obiegowej. Włączasz i ustawiasz strzałkami góra, dół, aż uzyskasz dla swojej pompy zgodnie z instrukcją te 25,8l/min. Pamiętaj, że jak zaczniesz kręcić w instalacji, np. zaworami na grzejnikach to ten przepływ także ulegnie zmianie.

Ważne też jest ciśnienie w układzie. Powinno być równe temu co jest w naczyniu wyrównawczym w pompie 1 bar. A nie jak co niektórzy łącznie z pro instalatorami twierdzą między 1,5-2.

Kiedy ostatnio czyściłeś filtr?

Edytowane przez bocian_koh
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...