Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

To zależy od czego ten błąd powstał. Pompa włączyła grzałkę ,i nie wykryła wzrostu temperatury ,więc wyrzuciła ten błąd.

A dlaczego grzałka nie grzała ,to już Ty ( albo serwisant) musisz sprawdzić. Może bezpieczniki od grzałki wybiły ( może masz osobny obwód do grzałki i wbiły w rozdzielnicy , może w jednostce wewnętrznej wybiło) , może zabezpieczenie termiczne grzałki zadziałało ( termostat OLP ) , a może grzałka się spaliła ( niespotykane raczej)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ pewien nieuk głosi teorie niegodne forum technicznego chciałbym przedstawić połączenie termostu (w tym wypadku Salus) do Panasonica.

Jako wzór wzięte ze schematu: https://www.tukado.pl/file/SALUS/Elbeschematy_6w1.pdf

 

Najpierw wyjaśnienie dlaczego mimo ,że połączenie w Panasonicu beznapięciowym nie jest:

SALUS1.jpg

 

Dla porównania można zobaczyć następną stronę schematu , i tam już L i N jest.

 

 

Instalatorzy bez wiedzy elektrycznej mogą to zrobić tak:

 

SALUS3.jpg

 

Ale skoro robią to tak , to najprawdopodobniej nie sprawdzają , czy w gniazdku i na pompie jest ta sama faza , bo jeśli jest inna to to mamy 400V w Salusie.

 

Dużo prościej i bezpieczniej jest to zrobić tak:

 

SALUS4.jpg

 

Złącze termostatu ma wszystkie potrzebne zaciski ,żeby wziąć z niego zasilanie i wystarczającą moc ,żeby zasilić termostat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponieważ pewien nieuk głosi teorie niegodne forum technicznego chciałbym przedstawić połączenie termostu (w tym wypadku Salus) do Panasonica.

Jako wzór wzięte ze schematu: https://www.tukado.pl/file/SALUS/Elbeschematy_6w1.pdf

 

Najpierw wyjaśnienie dlaczego mimo ,że połączenie w Panasonicu beznapięciowym nie jest:

SALUS1.jpg

 

Dla porównania można zobaczyć następną stronę schematu , i tam już L i N jest.

 

 

Instalatorzy bez wiedzy elektrycznej mogą to zrobić tak:

 

SALUS3.jpg

 

Ale skoro robią to tak , to najprawdopodobniej nie sprawdzają , czy w gniazdku i na pompie jest ta sama faza , bo jeśli jest inna to to mamy 400V w Salusie.

 

Dużo prościej i bezpieczniej jest to zrobić tak:

 

SALUS4.jpg

 

Złącze termostatu ma wszystkie potrzebne zaciski ,żeby wziąć z niego zasilanie i wystarczającą moc ,żeby zasilić termostat.

 

Moim zdaniem obwód zasilający salusa nie ma nic wspólnego z obwodem sygnałowym dla pompy. I czy zasilanie salusa podłączysz bezpośrednio z pompy czy z jakigokolwiek innego gniazda nawet z inną fazą nie będzie miało znaczenia. Ważne jedynie aby przy podłączeniu zasilania z innego gwiazda korzystać z rys. 1 lub 2. Trzeci zarezerwowany jest dla podłączenia bezpośrednio z pompy. A system potocznie nazywa się beznapięciowym bo właśnie oba obwody są od siebie odseparowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zależy od czego ten błąd powstał. Pompa włączyła grzałkę ,i nie wykryła wzrostu temperatury ,więc wyrzuciła ten błąd.

A dlaczego grzałka nie grzała ,to już Ty ( albo serwisant) musisz sprawdzić. Może bezpieczniki od grzałki wybiły ( może masz osobny obwód do grzałki i wbiły w rozdzielnicy , może w jednostce wewnętrznej wybiło) , może zabezpieczenie termiczne grzałki zadziałało ( termostat OLP ) , a może grzałka się spaliła ( niespotykane raczej)

 

Tyle że grzałka jest nie podłączona od początku pracy pompy, a w opisie obok błędu H70 napisane było coś o przegrzaniu grzałki. I dlatego to dziwne, tym bardziej że pompa była wyłączona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśliby się grzałka "przegrzała" to ten termostat OLP by zadziałał i trzeba by było go ręcznie "zresetować" , stąd ten tekst w opisie.

Jeśli pompa była wyłączona to faktycznie dziwne ,bo pompa włącza grzałkę podczas pracy i dopiero po jakimś czasie na podstawie odczytów temperatury stwierdza ,że grzałka nie grzeje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co tam kilka termostatów różnych firm widziałem to mając doczynienia z termostatem jak to nazywają ze stykiem suchym lub też bez napięciowym NC,NO,COM to termostaty takie mogą być zasilane bateryjne lub z sieci (z gniazdka,z pompy ciepła czy od sąsiada) i zasilanie te służy jedynie do wyświetlenia danych na ekranie i do zwierania/rozwierania styku np.NO z COM za pomocą przekaźnika kiedy to sobie termostat zażyczy.

Bez podłączenia czego kolwiek pod styki NC,NO,COM termostat może sobie przełączać a na stykach nie może pojawić się żadne napięcie.

Ma on tylko umożliwić przepływ sygnału lub blokować nadawanego z innego źródła np.z płyty pompy ciepła .

Nie można tu zrobić zwarki itp.

Są też termostaty napięciowe które właśnie po załączeniu przekaźnika w termostacie przekazują napięcie ze swojego zasilania na odpowiednie styki i można zasilić wtedy jakieś urządzenie np.obiegówkę ale nie można tego podłączać do urządzenia które same wysyła na ten sam styk napięcie bo wtedy zwarka.

Ale z tego co kojarzę to takie styki nie są nazywane NC,NO,Com tylko L,N

Co do Panasonica to wysyła cały czas napięcie z płyty z L termostat i napięcie te jest właśnie przerywane lub puszczane przez taki termostat beznapięciowy na styk na płycie HEAT .

Teoretycznie można by było zastosować termostat napięciowy który ze swojego zasilania przepuszcza L i podłączyć do Heat i powinno działać ale sam bym nie ryzykował chyba że zasilanie tego termostatu wziął bym nie z gniazdka czy od sąsiada a że styku L thermo z płyty głównej pompy Panasonic

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@plusfoto , system nazywa się beznapięciowym bo korzysta ze styków suchych ,beznapięciowych , sterowanych GND typu OC ( Open Colector). I taki styk Panasonic jeden ma (External Control , który po aktywowaniu w menu wyłącza całą pompę - więc nie nadaje się jako termostat , bo również wyłącza grzanie cwu). Nie mam pojęcia dlaczego Panasonic nie zdecydował się na takie sterowanie termostatami ,tylko wybrał sterowanie napięciem 230V.

Salus na swoim schemacie "napięciowym" wprost łączy COM z L zasilania właśnie po to ,żeby tu różnica napięć była jak najmniejsza właśnie robi to po to ,żeby przypadkiem nie było tam różnicy napięć dwóch faz 400V. To nie jest tak ,że to nie będzie działać , tylko ,że to grozi poważnym zwarciem nie faza-zero , a faza-faza ,które jest znacznie poważniejsze w skutkach ,tym bardziej ,że przepłynie to przez płytę główną Panasonica.

I to jest najgorsze ,że takie połączenie może na początku działać , ale z czasem na płytce Salusa ta separacja się zmniejszy ( sama , albo przez przypadek my tam zajrzymy i będziemy pewni ,że pomiędzy COM a L nie ma potencjału..).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ten termik na bieżąco wyświetla temperaturę ? Jeśli tak to można dokładać rezystory i patrzeć co się stało , natomiast jak nic nie wyświetla , to trudno strzelać nie wiedząc co to dokładnie za NTC . Dobrze byłoby zmierzyć jego rezystancję ( najlepiej w temperaturze 25 stopni , wtedy odczytana rezystancja od razu jest tą znamionową).

 

Witam. Wróciłem do tematu po roku . Tak wygląda na to, że 10kom przy 25st. Oczywiście pomiar mało precyzyjny przez laika ale tak będzie miał . Muszę te rezystor kupić przez net więc prosiłbym o wytyczne jakie kupić tak abym zszedł do załączenia pracy urządzenia około 28 st. Pisałeś 90kom na początek. Jakie kupić Jeszce. One grosze kosztują. Dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam pompę Panasonic T-cap 9kW 3Fod kwietnia 2021 ,bufor zamontowany równolegle na zasilaniu a instalacja CO w większości grzejniki .Pytanie o wbudowaną pompkę obiegową od czego zależą obroty pompki? Myślałem że od delty ,im mniejsza tym większe obroty ale widzę że obroty są na poziomie 17-18l/min niezależnie jaką deltę ustawię (przepływ max sprawdzony w ustawieniach instalatora i wynosi 52l/min ) .Wydaje mi się też że przepływy na wbudowanej i za buforem powinny być podobne żeby nie mieszać wody w buforze a najlepiej żeby temperatury powrotu z CO i z bufora były podobne . Z CO wchodziła by woda o zbliżonej temperaturze jak z bufora do jednostki wewnętrznej pompy tylko jak to ogarnąć ? Na razie ustawiłem deltę na 15 i temperatury powrotów zbliżyły się a wbudowana pompka obiegowa chodzi ok. 18l/min tak jak przy delta 5 . Te kombinacje zacząłem jak na święta temperatura spadła mocno poniżej zera i pompa nie mogła osiągnąć zadanej temperatury i zacząłem myśleć że może być pompa za mała ale wyczytałem na forum że może to być związane z za niską deltę ,że wodę na zasilaniu można podgrzać tylko do temperatury powrotu+delta .Podniosłem deltę na 10 ,potem na 12 ,wcześniej obniżyłem temp załączania grzałki na -10 i pompa osiągnęła zadaną temperaturę ale mrozy się skończyły i nie dokończyłem eksperymentu a firma chciała mi już wymienić jednostkę zewnętrzną na 12 kW . Czy mój tok myślenia jest prawidłowy odnośnie pompek obiegowych i delty ? Obecnie delta 15 na krzywej grzewczej , w domu 22,5-23,5 st.C i temperatura osiągnięta bez grzałki ale było tylko -5stC .Czy lepiej jest mieć pompę trochę niedowymiarowaną czy trochę za dużą ? Chyba poczekam na większe spadki temperatury i wezwę serwisanta niech to poobserwuje fizycznie . Wcześnie włączył rejestrację parametrów pracy pomy i miał się skonsultować z Panasonic-iem ale święta ,nowy rok wszystko się przesunęło .Może to trochę chaotycznie opisałem ale obserwacji już sporo a doświadczenie niewielkie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tę pompę co masz, to ona na pewno zagrzeje twój dom.

Jak było ciepło, to ona nie trzymała zadanej delty, bo powrót, się szybko podnosił. Jak się zrobiło zimno, to zaczęła trzymać zadana deltę. Zapotrzebowanie na ciepło wzrosło, a grzejniki grzały tylko góra, za mała powierzchnia grzejna

Na grzejnikach jak ustawiłeś wysoką deltę, to jak ma ci to ogrzać, jak tylko góra jest ciepła.

Ustaw deltę na 5st/c, ustaw odpowiednią krzywą grzania i to musi zagrzać, co najwyżej będziesz musiał grzać z wyższymi temperaturami, załóżmy 45st dla zewnętrznej -10st.

Edytowane przez michancia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ze wzoru na moc pompy ciepła P = 69,78*przepływ*deltaT , wynikają te zależności , maksymalna moc pompy jest znana i pompa stara się nie przekraczać jej za bardzo ( można wymusić na okreslony czas tryb Powerful ,i zwiększyć to ,ale nie o to chodzi). Na sterowniku masz z jaką mocą pompa aktualnie chodzi , więc jeśli jest zmodulowana/niższa od znamionowej ,to znaczy że osiągnęła temperaturę docelową. A sama pompa może moc zmieniać regulując przepływ i/lub deltę ( i to zarówno to jak i to). Raczej priorytetem jest delta i do tego dopasowuje przepływ (ale nie jest tak zawsze , zwłaszcza przy starcie , lub jak się moduluje).

 

 

I tak jak piszesz , dąży się do tego żeby przepływy po obu stronach bufrora były równe , inaczej podgrzewa się coś niepotrzebnie się podgrzewa ( np powrot do pompy, przez co szybko osiąga temp docelową i się moduluje a nawet wylacza)).

Co do mocy pompy to akurat gen.H T-CAP jest identyczna 9kW i 12kW , różnica jest głównie w oprogramowaniu ( 12kW pozwala na wyzsze czestotliwosci sprężarki , przez co generowac moze wieksza moc , za to identycznie się moduluje) . Jest jeszce roznica w grzalkach ( 12kW ma 9kW grzalek , 9kW standardowo 3kW , 9kW na zamówienie). W W okresie przejsciowym tylko trzeba umiejętnie modulować to 12kW ,żeby nie dawała od razu pełnej moc y , przez co szybko nagrzeje wodę i się wyłączy ( ca częste takie zalaczanie jest niepożądane i nazywa się taktowaniem :)

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam pompę Panasonic T-cap 9kW 3Fod kwietnia 2021 ,bufor zamontowany równolegle na zasilaniu a instalacja CO w większości grzejniki .Pytanie o wbudowaną pompkę obiegową od czego zależą obroty pompki? Myślałem że od delty ,im mniejsza tym większe obroty ale widzę że obroty są na poziomie 17-18l/min niezależnie jaką deltę ustawię (przepływ max sprawdzony w ustawieniach instalatora i wynosi 52l/min ) .Wydaje mi się też że przepływy na wbudowanej i za buforem powinny być podobne żeby nie mieszać wody w buforze a najlepiej żeby temperatury powrotu z CO i z bufora były podobne . Z CO wchodziła by woda o zbliżonej temperaturze jak z bufora do jednostki wewnętrznej pompy tylko jak to ogarnąć ? Na razie ustawiłem deltę na 15 i temperatury powrotów zbliżyły się a wbudowana pompka obiegowa chodzi ok. 18l/min tak jak przy delta 5 . Te kombinacje zacząłem jak na święta temperatura spadła mocno poniżej zera i pompa nie mogła osiągnąć zadanej temperatury i zacząłem myśleć że może być pompa za mała ale wyczytałem na forum że może to być związane z za niską deltę ,że wodę na zasilaniu można podgrzać tylko do temperatury powrotu+delta .Podniosłem deltę na 10 ,potem na 12 ,wcześniej obniżyłem temp załączania grzałki na -10 i pompa osiągnęła zadaną temperaturę ale mrozy się skończyły i nie dokończyłem eksperymentu a firma chciała mi już wymienić jednostkę zewnętrzną na 12 kW . Czy mój tok myślenia jest prawidłowy odnośnie pompek obiegowych i delty ? Obecnie delta 15 na krzywej grzewczej , w domu 22,5-23,5 st.C i temperatura osiągnięta bez grzałki ale było tylko -5stC .Czy lepiej jest mieć pompę trochę niedowymiarowaną czy trochę za dużą ? Chyba poczekam na większe spadki temperatury i wezwę serwisanta niech to poobserwuje fizycznie . Wcześnie włączył rejestrację parametrów pracy pomy i miał się skonsultować z Panasonic-iem ale święta ,nowy rok wszystko się przesunęło .Może to trochę chaotycznie opisałem ale obserwacji już sporo a doświadczenie niewielkie .

Jakie zadanie spełnia ten bufor skoro masz same grzejniki.?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tę pompę co masz, to ona na pewni zagrzeje twoj dom.

Jak bylo cieplo, to ona nie trzymala zadanej delty, bo piwrót, się szybko podnosił. Jak sie zrobilo zimno, to zaczela trzyma.

Na grzejnikach jak ustawiłeś wysoką deltę, to jak ma ci to ogrzać dom, jak tylko góra jest ciepła.

Ustaw deltę na 5st/c, ustaw odpiwiednią krzywą grzania i to musi zagrzać, co najwyżej bedziesz musiał grzać z wyzszymi temperaturami, załużmy 45st dla zewnętrznej -10st.

 

Tak to już miałem i nie dawała rady . Brakowało 3,4 stopnie od oczekiwanej temp w/g krzywej . Po defroście zanim uzyskała temp to znowu był defrost a nie mogła dobić bo temp powrotu na to nie pozwalała .To nie tak że tylko góra grzejnika była ciepła bo to jest zależne od obrotów pompki za buforem im większe tym lepiej grzejnik się nagrzewa a powrót jest cieplejszy i odwrotnie .Ta pompa jest dedykowana dla 9-12kW dla -20 potrzebnej mocy a u mnie jest 10,5 ale obliczane na cieplowlasciwe więc może potrzeba więcej i jest potrzeba włączenia grzałki od niższej temp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam inne pytanie co do dodatkowej pompki za buforem. Jest defrost. Czy pompa obiegowa wewnątrz PC zmienia bieg na wsteczny? Jeśli tak to jak sie to ma do drugiej pompki na obiegu wtórnym, która dalej pcha wodę w podłogę?

 

nie zmienia, to by było bez sensu.

 

Obserwować nie obserwowałem ale wg mnie z punktu widzenia logiki włączy się na maksymalny przepływ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam inne pytanie co do dodatkowej pompki za buforem. Jest defrost. Czy pompa obiegowa wewnątrz PC zmienia bieg na wsteczny? Jeśli tak to jak sie to ma do drugiej pompki na obiegu wtórnym, która dalej pcha wodę w podłogę?[/QUOT

 

Pompka obiegowa w pompie zawsze kręci w jedna stronę, odwraca obieg w układzie na zaworze czterodrogowym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...