Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Czy to był defrost ~7:45 ???

Temperatura zew. była niska ~3 stopnie.

Trudno powiedzieć , bo te wykresy z Serviceclouda to się aktualizują co 5min , i w tym czasie nie widać ,czy się sprężarka zatrzymała ( bo masz jednostkę jednowentylatorową) , widać natomiast ,że temperatury wody wyjściowej i wejściowej spadły...

Pokaż temperaturę orurowania zewnętrznego , to ona decyduje o defroście ( na wykresie widać jej nagły spadek przed defrostem i duży wzrost zaraz po defroście).

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to po temperaturze orurowania zewnętrznego widać ,że był defrost (spadała ona tuż przed defrostem , i tuż po defroście jbardzo wzrosła). ...

I tu widać , jak ten ServiceCloud jest upośledzony z jego zbieraniem danych co 5min...Nie widać zatrzymania sprężarki(wiem ,że zawsze można włączyć rejestrację i będzie co 30s , ale sam fakt).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie,

Mam problem z moim monoblockiem 9kW (seria J).

Ze względu na to że pompa znajduje się na stronie wschodniej a instalator olał prośbe o montaż dodatkowego czujnika zewnętrznego - pracowałem dotychczas na prostym ustawianiu zadanej temperatury wody.

Jednak pompę mam od 17 marca wiec zima dopiero przede mną. Mam kaloryfery i włączona pompa całą noc strasznie denerwuje - słychać szum w grzejnikach. Przełączyłem więc pompę na termostat - ten wbudowany w sterownik. Pomijając fakt że termistor w nim przekłamuje (pokazuje 24 jak jest 22 w domu) to w tym trybie pompa głupieje strasznie, ale od początku:

- po przełączeniu na tryb termostatu zmieniłem nastawę wody na stałą na 38 stopni;

- termostat ustawiłem na te 24 stopnie (aktualnie pokazywał 25, realnie powyżej 22);

- rano wstaję, pompa chodzi (tzn. pompy obiegowe śmigaja) ale sprężarka cisza, kaloryfery zimne;

- wg logów (home assistant pobierajacy dane z CZ-TAW1) po włączeniu się grzania zadana z 38 spadła do 20, potem się podniosła do 30, potem stopionow spadała o stopień znów do 20 i tak zostało....

Myślałem że to błąd home assistanta, może jakieś automatyzacje są pomieszane - odłączyłem sterownik CZ-TAW1 od sieci - niestety - znów rano to samo. Następnego dnia całkowicie odłączyłem CZ-TAW1, przeresetowałem pompę (restart z menu) - niestety - kaloryfery nadal zimne rano i pompa odpalona.

Zmieniłem również ze stałej temp. na krzywą - póki pompa w nocy nie pracowała (temp. w pokoju powyżej zadanej) to zadana wody rosła wraz z obniżaniem się temp. na dworze. Ale w momencie gdy temp. w pokoju spadła to zadana wody znów zaczęła tańczyć (spadek do 20, potem do 30 i co stopień w dół aż do 20).

 

O co do jasnej cholery chodzi? Jakiś bug w sofcie pompy? Ręce mi opadają....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tam jest sprawdzane klika warunków a nie jeden a ten wbudowany termostat wg mnie nadaje sie do niczego. Z tego co pamiętam to ma histeryze 1 stopnia co jest bardzo dużą wartością przynajmniej u mnie w podłogówce.

 

Oprócz zezwolenia na grzanie z termostatu są sprawdzane też różnice pomiędzy temperaturą zasilania i powrotu bo pompa tak dobiera swoje zachowanie aby zachować deltę bo to znak że coś odbiera ciepło z układu. Jak przestanie pobierać to pompą się wyłączy. W sensie sprężarka nie będzie pracować a pompa obiegowa będzie działać aby nadal badać temperaturę powrotu. I też chyba nie załączy się od razu jak tą wartość osiągnie. By trzeba było sprawdzić w serwisówce dokładnie jakie są warunki - może ktoś wklei.

 

Więc masz za mało danych. Musisz sobie sprawdzić czy jest zezwolenie na grzanie z termostatu, jakie są temperatury zasilania i powrotu jak masz zimno.

 

Ja bym dołożył porządny termostat zewnętrzny z jakaś rozsądną histeryzą programowalną wtedy jest możliwość dostosowania pod siebie ustawień. Dodatkowo czemu nie założysz zewnętrznego czujnika temperatury i nie ustawisz krzywej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo fachowcy co instalowali zaplombowali pompę.....Już dawno bym się wbił z przewodem na zew. termostat i sterował pompą z home assistanta (tak jak to miałem z kotłem elektrycznym wcześniej)

Należy wymusić na fachowcach montaż czujnika temperatury zewnętrznej ;

- i pracować najbardziej ekonomicznie wg; krzywej grzewczej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc termostat na sterowniku ma swoją histerezę i z tego co pamiętam dość sporą , ustawiłeś 24 stopnie to włączy się jak temperatura wskoczy na 22 i wyłączy się jak wskoczy na 26 ( tak to chyba działało). No ale termostat termostatem , on tak jakby tylko włącza i wyłącza pompę . Termostat włączy pompę , a ona sprawdza dalej swoje warunki , włącza się obiegówka i no i pompa sprawdza , czy temperaura docelowa ( ta ze stałej bądź z krzywej) jest wyższa od temperatury wejściowej do pompy o 3 stopnie , jeśli tak to się włączy sprężarka , jeśli nie to będzie czekać ,az to się stanie. Później z całą mocą próbuje grzać do docelowej , jak osiągnie temperatura wyjściowa temperaturę docelową to zaczyna się modulowanie , i jak mimo tego modulowania temperatura wyjściowa będzie wyższa od docelowej o 3stopnie i więcej , to sprężarka się wyłączy , i znowu będzie czekać , az się woda schlodzi i temperatura wejściowa znowu będzie o 3 stopnie niższa od docelowej ( i jednoczesnie o 3 stopnie nizsza niż przed wyłączeniem).

Także jeśli obiegówka chodzi , a pompa się nie włącza , to najprędzej temperatura docelowa jest za mała na start.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy wymusić na fachowcach montaż czujnika temperatury zewnętrznej ;

- i pracować najbardziej ekonomicznie wg; krzywej grzewczej

 

Przecież pompa ma swój czujnik temperatury zewnętrznej , jak zamontowana na wschodniej ścianie to na pewno nie jest on wystawiony na słońce , i to nie jest tu problemem. ( problem z dodatkowym czujnikiem temperatury zewnętrznej to obiawia się tylko latem , jak pompa nie chce wystartować do CWU , bo temperatura zenętrzna z odczytu z czujnika na pompie jest 35 i wyżej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc termostat na sterowniku ma swoją histerezę i z tego co pamiętam dość sporą , ustawiłeś 24 stopnie to włączy się jak temperatura wskoczy na 22 i wyłączy się jak wskoczy na 26 ( tak to chyba działało). No ale termostat termostatem , on tak jakby tylko włącza i wyłącza pompę . Termostat włączy pompę , a ona sprawdza dalej swoje warunki , włącza się obiegówka i no i pompa sprawdza , czy temperaura docelowa ( ta ze stałej bądź z krzywej) jest wyższa od temperatury wejściowej do pompy o 3 stopnie , jeśli tak to się włączy sprężarka , jeśli nie to będzie czekać ,az to się stanie. Później z całą mocą próbuje grzać do docelowej , jak osiągnie temperatura wyjściowa temperaturę docelową to zaczyna się modulowanie , i jak mimo tego modulowania temperatura wyjściowa będzie wyższa od docelowej o 3stopnie i więcej , to sprężarka się wyłączy , i znowu będzie czekać , az się woda schlodzi i temperatura wejściowa znowu będzie o 3 stopnie niższa od docelowej ( i jednoczesnie o 3 stopnie nizsza niż przed wyłączeniem).

Także jeśli obiegówka chodzi , a pompa się nie włącza , to najprędzej temperatura docelowa jest za mała na start.

 

Sama praca pompy i dążenie do zadanej wody na zasilaniu jest poprawna. Ale dzieją się cuda z zadaną jak się włączy grzanie wyzwolone termostatem.

310813627_489390506430955_8167137838084406578_n.jpg

powyżej jest wykres pokazujący zadaną wody (ta wyżej) i temperaturę zewnętrzną. Ten nagły skok to czas załączenia się grzania (wyzwolony termostatem). Co powoduje takie skoki zadanej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praca na krzywej jest spoko, jak nie ma już rano słońca walącego prosto w pompę ma sens. Ale powoduje to ciągłą pracę obu pomp (tej w monobloku i tej za buforem). Nawet jak zadana wody jest na 20 (czyli w teorii aż dom się całkowicie wychłodzi) to i tak kręci i kręci i kręci. Już nawet myślałem o sterowniku do pompy za buforem (bo to ona powoduje szum w kaloryferach) i za pomocą ESP z przekaźnikiem sterować jej pracą - wyłączać ją gdy sprężarka nie działa od 5(x) minut.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praca na krzywej jest spoko, jak nie ma już rano słońca walącego prosto w pompę ma sens. Ale powoduje to ciągłą pracę obu pomp (tej w monobloku i tej za buforem). Nawet jak zadana wody jest na 20 (czyli w teorii aż dom się całkowicie wychłodzi) to i tak kręci i kręci i kręci. Już nawet myślałem o sterowniku do pompy za buforem (bo to ona powoduje szum w kaloryferach) i za pomocą ESP z przekaźnikiem sterować jej pracą - wyłączać ją gdy sprężarka nie działa od 5(x) minut.

 

To jest taki sobie pomysł ( no może w monobloku lepszy niż w splicie) , bo wyłaczając pompę obiegową za buforem powodujesz , że nie schładza Ci się woda w tym krótkim obiegu (bufor trzyma temperaturę) , przez co czujnik temperatury wody wejsciowej nie załączy pompy ,bo woda będzie wciąż ciepła , a na kaloryferach juz dawno ostygnie.

 

Sprężarka się nie włącza ,bo temperatura docelowa jest za niska , jak chcesz jechać na termostacie , to krzywą trzeba podnieść tak ,żeby mieć pewność ,że jak termostat włączy pompę ,to i sprężarka też się włączy od temperatury wody.

 

EDIT: Masz Home Assistant , zrób automatyzację w stylu , jak sprężarka jest wyłączona , a termostat włączony , to podnieś krzywą o 3 , wtedy sprężarka powinna się włączyć ( no chyba ,że masz ją jeszcze niżej ) , jak już się włączy to dajesz spowrotem na 0 , wtedy ladnie powinna chodzić zmodulowana ( o ile odbiór na grzejnikach masz w miarę ok , i pompa szybko wody nie zagrzeje i się nie wyłączy).

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ustawienie na termostat powoduje pracę pompy obiegowej tylko przy zezwoleniu na grzanie.

ustawienie na temperaturę wody - pompa obiegowa chodzi cały czas.

 

wiec jak sie chce uniknąć pracy pompy nonstop trzeba użyć termostatu.

 

Krzywa tylko wyznacza temperaturę zasilania. Nie ma żadnego wpływu na fakt załączenia pompy obiegowej

Edytowane przez eMdzeJ
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak gzejniki szumią , to może są za mocno pokryzowane , albo nie ma wyjścia ,tylko obiegówkę trzeba dać na niższy bieg.

 

A co do termostatu , to ja to tłumaczę tak , że to jest rodzaj włącznika automatycznego ( identycznie jak harmonogram) , włącza i wyłącza pompę w określonych przez nas sytuacjach ( termostat ,gdy w pokoju jest za niska /za wysoka temperatura , a harmonogram , gdy nastała odpowiednia godzina na włączenie lub wyłączenie) , te rzeczy tylko włączają /wyłączają pompę ( jak to kolega @eMadzeJ pisze , zezwalają na grzanie). Natomiast zawsze o grzaniu (czyli włączeniu sprężarki) decyduje temperatura wody vs temperatura docelowa , i do tego potrzebny jest objeg wody.

Edytowane przez MiG25
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Praca na krzywej jest spoko, jak nie ma już rano słońca walącego prosto w pompę ma sens. Ale powoduje to ciągłą pracę obu pomp (tej w monobloku i tej za buforem)..

Z tych chaotycznych wypowiedzi w efekcie zrozumiałem;

- że chodzi Tobie o termostat zewnętrzny zamontowany w pomieszczeniu budynku,

Mam grzejniki i 9kW/TCap ;

-szybko zrezygnowałem z termostatu zewnętrznego,

-pracuje tylko na krzywej grzewczej i jest OK;

.....- należy tylko trochę popracować przy jej ustawieniu na początku działalności PC,

Może wystarczy;

- osłonić od słońca czujnik temperatury zewnętrznej - zamontowany przy jednostce zewnętrznej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tych chaotycznych wypowiedzi w efekcie zrozumiałem;

- że chodzi Tobie o termostat zewnętrzny zamontowany w pomieszczeniu budynku,

Mam grzejniki i 9kW/TCap ;

-szybko zrezygnowałem z termostatu zewnętrznego,

-pracuje tylko na krzywej grzewczej i jest OK;

.....- należy tylko trochę popracować przy jej ustawieniu na początku działalności PC,

Może wystarczy;

- osłonić od słońca czujnik temperatury zewnętrznej - zamontowany przy jednostce zewnętrznej

 

- Mam termostat zamontowany w środku budynku - w salonie - jest to sterownik od PC.

- Czujnik musze osłonić (tylko jak?) albo zamontowac od północy budynku - aktualnie lekko przez chmury wychodzi słońce i czujnik pokazuje 25 stopni a jest może z 16.

 

Co nie zmiena faktu że soft w samej pompie zmienia jak chce zadaną wody pomimo że jest na sztywno ustawiona dana wartość.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest faktycznie jakaś "inteligentna" funkcja ego "wewnętrznego termostatu" ,i faktycznie wpływała na temperaturę docelową , ale czy aż tyle... Pamiętam tylko ,że szybko się go pozbyłem na rzecz zewnętrznych termostatów ( one mają czułość co 0,1 a nawet co 0.01 , regulowana histereza ) . Natomiast podłącza się go ciągle pod płytę ,do której nie masz dostępu bez zerwania plomby.

Przez HeishaMon mógłyś emulować płytę zewnętrzną i z jej poziomu obsługiwać termostat - ja tak robię ( wtedy nie trzeba otwierać , bo wtyczkę do CZ-TAW1 masz).

 

Natomiast jeśli aż tyle Ci ten czujnik przekłamuje przez słońce (pomijając fakt , ze już latem powinieneś mieć problemy z grzaniem CWU , no chyba ,że grzaleś wieczorem), to coś z tym trzeba zrobić , i najprostszym wyjściem jest zewnętrzny czujnik ,jak pisałeś ( i znowu bez otworzenia pompy się go nie zamontuje).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...