Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

Pewnie 5kW by dała radę na samej sprężarce do -10*, tylko że "piątka Jotka" już jest zbudowana na mniejszym wymienniku, takim jak trójka. Czyli mogła by mieć trochę większą tendencję do szronienia przy wytwarzaniu tej samej mocy.

Takie gdybanie, bo tylko bezpośrednie porównanie mogło by dać odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Andrzeju jakie ma te wnioski wyciągnąć kolega a.gwozdz skoro:

Ma bufor 100l, 14m bieżących grzejników C22 i do tego ciepły dom.

Przecież, on nie narzeka, że mu to źle pracuje, po prostu w cieplejsze dni pompa sie wyłącza bo jest brak odbioru ciepła.

W tej konfiguracji i w tym domu to nie będzie inaczej pracować

Co miał by jeszcze zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie wniosków - PC jest za duża, teraz już wiem.

Rozważałem J5 lub J7 i potem weszli fachowcy z wycenami i mądrościami ludowymi z wycenami i zgłupiałem, dlatego mam 7J bo zacząłem się bać tej 5 kW.

 

Nie sądzę abym uzyskał kiedyś temp na zasilaniu bliską 40 stopni, na obecnej krzywej, takich temperatur już kilka lat u siebie nie widziałem. (III strefa)

 

Mniejsza PC 5 J mogła by się bardziej szronić == częstsze defrosty - zgadza się.

 

Gdybym słuchał "fachofcóf", miałbym np. TCapa + prawie o połowę mniejsze grzejniki - to by dopiero działo się ....... choć paradoksalnie na prostej 40 st. z termostatami pewnie by działało. Tylko pewnie przy dużo gorszym COP.

 

Ja nie narzekam, ja się nie skarżę, ja próbuję rozkminić temat pomimo musztardy po obiedzie - ale taką mam naturę że lubię wiedzieć dlaczego. Dyskutujemy sobie kulturalnie - co w tym niestosownego. To że mam inne podejście do dobory PC niż zdecydowana większość (żeby do -30 pracowała na samej sprężarce - broń boże na grzałce) to cóż.

 

Podłogówka nie wchodziła w grę z uwagi na drewniane podłogi na parterze + brak miejsca na poddaszu na wylewkę + ważniejsze nieprzeliczony strop na wylewkę, są wykładziny.

Więc chcąc podłogówkę prościej byłoby zburzyć i postawić na nowo.

Mógłbym w zasadzie zrobić kawałek podłogówki na dole, w wiatrołapie, wc, pom gospodarczym i kuchni - tam jest beton i kafelki, dać rzadziej rurki i grzać tym samym parametrem co grzejniki żeby mieć ciepłą podłogę.

 

Co do różnicy między 3/5 a 7/9 (za Service Manual):

 

5 J : Hermetic Motor Motor Type Brushless (6-poles) Rated Output kW 0.90; Max Input Power 2,59

7 J : Hermetic Motor Motor Type Brushless (4-poles) Rated Output kW 1.70; Max Input Power 3,47

 

Gdzieś widziałem wykres czy informacje że 5 potrafi zejść z zasilaniem poniżej 400W, ja u siebie najniżej ile widziałem na liczniku coś w okolicy 530W

 

Status na dziś 1607 h pracy / 1518 włączeń

 

Gdyby ludzie nie drążyli i nie szukali dziury w całym, dalej jeździlibyśmy wozami z kamiennymi kołami i chodzili srać na zewnątrz jaskini ;) no i oczywiście "rzucalibyśmy kamieniami w dinozaury"

Edytowane przez a.gwozdz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale nie jest, i dlatego pytam czy to ma sens. Czytam epopeje Twoich postów i nie mogę się nadziwić jaki Ty masz cel wychwalać cały czas tą swoją instalacją.

Działa CI dobrze i alleluje, nie każdemu tak działa i chyba po to jest to forum, a odpowiedzi, że masz spieprzoną instalację nic nie wnosi.

Dlatego jak coś nie działa, bo czasami z powodów technicznych nie może człowiek szukam alternatywnych rozwiązań.

 

W dobrze zrobionej instalacji ( CO ) wystarczy buforek ( sprzęgło 50L ) i wszystko będzie pracować---Pracować a nie taktować.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie wniosków - PC jest za duża, teraz już wiem.

Rozważałem J5 lub J7 i potem weszli fachowcy z wycenami i mądrościami ludowymi z wycenami i zgłupiałem, dlatego mam 7J bo zacząłem się bać tej 5 kW.

Nie takie były wnioski dla Ciebie;

-jak nie pamiętasz,

- to warto się cofnąć i poczytać wcześniejsze posty

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

5 J : Hermetic Motor Motor Type Brushless (6-poles) Rated Output kW 0.90; Max Input Power 2,59

7 J : Hermetic Motor Motor Type Brushless (4-poles) Rated Output kW 1.70; Max Input Power 3,47

 

Gdzieś widziałem wykres czy informacje że 5 potrafi zejść z zasilaniem poniżej 400W, ja u siebie najniżej ile widziałem na liczniku coś w okolicy 530W

 

Status na dziś 1607 h pracy / 1518 włączeń

 

Gdyby ludzie nie drążyli i nie szukali dziury w całym, dalej jeździlibyśmy wozami z kamiennymi kołami i chodzili srać na zewnątrz jaskini ;) no i oczywiście "rzucalibyśmy kamieniami w dinozaury"

 

Ja mam 5J przy 27 Hz pokazuję mi 0.2 kw potrafi zejść niżej 15 hz ale nie wiem ile wtedy pobiera bo na liczniku z pompy pokazuję 0 pobór.

Ale szroni się jak szalona przez co mam dużo ilość wł-wył. (defrosty) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie jak robiłem termomodernizacje, to miałem na dole wyryte wszystkie podłogi i tylko ociepliłem, a nie zrobiłem ogrzewania podłogowego. Wtedy wychodziłem z założenia, że jak na górze nie mam możliwoci wykonania ogrzewania podłogowego ( stropy drewniane ), to mając u góry sypialnie i dwa pokoje dzieciaków, to jak na dole będę miał ciepło ( duza powierzchnia grzejna ), to na górze zamarzniemy.

Czasy sie zmieniły, dzieciaki poszły z domu, a ja żałuję, że tej podłogówki nie zrobiłem.

Teraz jak mówię, że zrobimy w domu podłogówke, to nie dajcie mi kończyć co słyszę od żony...

Na tę chwilę całą swoja wiedzę, zapał i pracę wkładam w dom syna, gdzie od poczatku było wszystko robione pod PC, miało być ładnie, komfortowo i ekonomicznie i na te chwile tak to wygląda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam 5J przy 27 Hz pokazuję mi 0.2 kw potrafi zejść niżej 15 hz ale nie wiem ile wtedy pobiera bo na liczniku z pompy pokazuję 0 pobór.

Ale szroni się jak szalona przez co mam dużo ilość wł-wył. (defrosty) .

 

Dlatego uważam, że przy nowym domu z ogrzewaniem w całości podłogowym i tradycyjnych ścianach optymalną pompą są jednak te 7kW. Na podłogówce ona nigdy nie będzie taktować, co najwyżej w cieplejsze dni wieksze przerwy w grzaniu. Ale w zamian są w stanie pracować na niższej modulacji, maja wiekszy wymiennik i z tych względów mniej sie szronią ( mniej defrostów ). Oczywiście pomijając koszty zakupu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego uważam, że przy nowym domu z ogrzewaniem w całości podłogowym i tradycyjnych ścianach optymalną pompą są jednak te 7kW. Na podłogówce ona nigdy nie będzie taktować, co najwyżej w cieplejsze dni wieksze przerwy w grzaniu. Ale w zamian są w stanie pracować na niższej modulacji, maja wiekszy wymiennik i z tych względów mniej sie szronią ( mniej defrostów ). Oczywiście pomijając koszty zakupu.

 

Pełna zgoda, natomiast jestem ciekaw czy PC z dużo bardziej przewymiarowanymi grzejnikami nie była by jednak bardziej ekonomiczna - lepszy SCOP ?

Odpada wtedy grzanie kloca betonu, utrzymywanie jego temperatury nawet minimalnej.

Może lepsze byłoby grzanie powietrza grzejnikami 2 większymi niż u mnie niższym parametrem ..... ?

Nie wiem - taka hipoteza

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

CWU lepiej zagrzać raz na dobę, podbijając harmonogram o określonej godzinie.

Takie grzanie uzyska lepszy COP.

 

U siebie mam taryfę G12W to mam ustawione podbicie temp. na +48*C między 13 a 14 godziną, PC zagrzewa do +50*C.

I histerezę 10*C przy bojlerze 200L na 3 osoby dorosłe, co raczej wodę oszczędzają.

Przez resztę dnia jest pilnowana temp. +44*C z histerezą 10*C.

Zazwyczaj starcza jedno grzanie CWU na dobę. I nawet przy wskazaniu temp. w bojlerze +30*C (czujnik w połowie wysokości bojlera) można było 1 prysznic jeszcze wziąć w komfortowej temp. wody. Grzanie o 13 godzinie z dwóch powodów 1) to tanie okienko w taryfie G12W, a 2) że cieplejsza pora dnia w zimie, to i COP lepszy.

 

Obniżenie delty z 10*C do 5*C daje o chyba 15% wyższą moc grzejną grzejników lub można około o 2*C obniżyć temp. zasilania.

Ale obniżania delty poniżej 10*C nie zaleca się przy grzejnikach, które potrzebują wody powyżej 50*C. Pompka obiegowa pracuje wtedy na wyższych przepływach, sztywna obniżona delta odbije się wtedy na zwiększonym obciążeniu w czasie mrozów.

 

No nie wiem jak jest u ciebie i pod jakiego dostawcę podlegasz

Bo w PGE i tar. G12W są dwa okresy --letni i zimowy

W letnim OKIENKO DZIENNE to 15.00-----17.00 które obowiązuje od 01.04 --do 30.09

Zimowe ---II----------II---------------- 13-----------15 ----II-------------II------ 01.10 ---do 31.03

 

Odnośnie delty --praca z deltą 10 -to porażka Przynajmniej u mnie ( Słaba moc )

wiekszość sezonu pracuję na ( 5 ) jak jest poniżej ( -15) to pracowałem na (4)

Próbowałem też zmusić pompę do taktowań poprzez pracę na deltach ( od 2 do 8 ) Nic z tego PC pracowała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego, coś sie czepił tego bufora i tych źle wykonanych instalacji.

100 raz ci powtarzam, w ciepłym domu i z grzejnikami, nie będzie to pracowało ciągle, jak na dworze dodatnie temperatury.

Chyba i tu sie nie obrażaj, że ma się taki ,,durszlak.. jak twój.

 

Co nie umiesz czytać. Kolega ,,a,gwozdz,, ma bufor 100l, pompę ciepła PC jednowentylatorową 7kW i też mu to nie pracuje ciągle. Bo ma same grzejniki i bardzo ciepły dom.

 

A TY nie rozumiesz pojecia PRACA ciągła więc i ja 100 raz nie bedę cię uświadamiał.

A temperatury nie mają tu nic wspólnego

Nie zamierza edukować osób które są oporne i zrozumieć nie chcą a raczej nie potrafią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już też opisywałem 2 lata temu.

Zrób na próbę na tydzień tak

termometr załóż jak najwyżej się da nawet 20cm od górnej wysokości zbiornika Nie wiem na ile osób grzejesz CWU ? Ale niech będzie że dla 3 osób

Ustaw grzanie na 45*C i spadek 5*C PC dogrzeje do 45*C ale zanim wężownica ostygnie to jeszcze i tak 3*C dobije Tak że realna będzie 48*C.

Termometr jak najwyżej?

Chyba chodziło Ci o czujnik temperatury. Jak czujnik dam na samą górę to będzie mało ciepłej wody (po coś kupiłem baniak 300l) jak jest w połowie to ładuje mi raz na dobę i starcza. Ustawione 43 a dobiją do 45° .

W moim poście chodziło raczej o to ile Wam prądu wciąga na grzanie wody bańki 300l jak czujnik jest +/- w połowie baniaka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A TY nie rozumiesz pojecia PRACA ciągła więc i ja 100 raz nie bedę cię uświadamiał.

A temperatury nie mają tu nic wspólnego

Nie zamierza edukować osób które są oporne i zrozumieć nie chcą a raczej nie potrafią.

Żeby nie przedłużać tematu, ale nie mogę się powstrzymać.

Twierdzisz, że twój T CAP pracuje ciągle nawet w dodatnich temperaturach i że twój dom nie jest przysłowiowym durszlakiem.

Dodatkowo twierdzisz, jak to Marco36 ujął, twoje OZC budynku to 7.6 kW ( tego czy gdzieś tak podałeś nie sprawdzałem ).

To ja Ci powiem dom mojego syna ma po podłogach blisko 200m2, w ścianach 20cm grafitu 031, w podłogach 16cm EPS, u góry w sufitach 30cm wełny o35, do tego okna 3 szybowe 07.

I jego OZC to 6.3 kW, a średnie zapotrzebowanie w energię przy średnim dniu w zimie -3st/c wynosi 3.8kW.

Ten jego dom na tę chwilę zużywa średnio mniej energii od mojego o jakieś 30% ( średnia za grudzień ).

To u niego teraz przez 3 ostatni ( na dworze +7st/c ) dni pompa zużywała po 6kWh dziennie, produkując po ok. 30-35kWh ( cop bardzo wysokie na wyjściu 26st/c.

U mnie z racji, że to OZC jest na pewno większe przez ostatnie 3 dni pobierała ok.12kWh, produkując średnio dobowo 55kWh.

U mojego syna pompa w tym okresie pracował średnio w pracy ciągłej 5 godzin. Ale gdybym zszedł do najniższej modulacji, a to u niego mogę zrobić, to i tak w tych warunkach, ta mompa zejdzie do min. 0.4kWh na zasilaniu, co da ok.2.4 kWh na wyjściu. Czyli 35÷2.4=14.5 ciągłej pracy. 14.5 h max pracy i dom będzie się przegrzewał i musisz ją wyłączyć.

 

W moim domu w tych samych warunkach min. moc T-CAP to będzie 5kWh. Czyli 55÷5=11 godz. pracy.

Moje zużycie jest większe o ok. 30% od syna domu to OZC 6.3kW×30%=8.2kW, to jest w przybliżeniu moje OZC=8.2kW.

Więc ten T CAP w ciepłe dni w moim przypadku nie będzie dłużej pracował niż 11 godz, i tyle pracuje, tyle, że w cyklach.

 

To są sztywne fakty, że w ciepłym domu nie zmusisz tego T CAP do pracy ciągłej.

W związku z tym nie mów mi, że Twój T CAP pracuje ciągle i masz ciepły dom z OZC budynku 7.6kW.

To się wogóle nie trzyma kupy i albo twoja pompa pracuje tak jak u wszystkich co mają grzejniki i T CAP, a do tego ciepłe domy i ta pompa pracuje w cyklach.

Albo twój dom to zwyczajowy durszlak i innego wytłumaczenia nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dlatego uważam, że przy nowym domu z ogrzewaniem w całości podłogowym i tradycyjnych ścianach optymalną pompą są jednak te 7kW. Na podłogówce ona nigdy nie będzie taktować, co najwyżej w cieplejsze dni wieksze przerwy w grzaniu. Ale w zamian są w stanie pracować na niższej modulacji, maja wiekszy wymiennik i z tych względów mniej sie szronią ( mniej defrostów ). Oczywiście pomijając koszty zakupu.

 

Pomiędzy 7KW a 9 KW seria J, było tylko 500 zł różnicy gdy kupowałem w 2021r. W domu mam samą podłogówkę, 110m grzejnej powierzchni. Przez Półtora roku nabiło mi:

Ilość włączeń 5020

Czas pracy 3509

 

Krzywa 25C +15C, 33C-15C. Delta na grzaniu 5C ( Co daje zmniejszenie lub zwiększenie jej?)

Temperatura w domu sterowana sterownikiem SALUS, średnio 21,5C- 22C. Woda grzana 2x w ciągu dnia harmonogramem. Nie puściłem CWU na samopas ponieważ chodzi cyrkulacja CWU i szybko się wychładza.

Jak wydłużyć czas pracy sprężarki? Mam dużo włączeń jak widać. Czy ktoś ma taką samą pompę i ok 110m samej podłogówki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomiędzy 7KW a 9 KW seria J, było tylko 500 zł różnicy gdy kupowałem w 2021r. W domu mam samą podłogówkę, 110m grzejnej powierzchni. Przez Półtora roku nabiło mi:

Ilość włączeń 5020

Czas pracy 3509

 

Krzywa 25C +15C, 33C-15C. Delta na grzaniu 5C ( Co daje zmniejszenie lub zwiększenie jej?)

Temperatura w domu sterowana sterownikiem SALUS, średnio 21,5C- 22C. Woda grzana 2x w ciągu dnia harmonogramem. Nie puściłem CWU na samopas ponieważ chodzi cyrkulacja CWU i szybko się wychładza.

Jak wydłużyć czas pracy sprężarki? Mam dużo włączeń jak widać. Czy ktoś ma taką samą pompę i ok 110m samej podłogówki?

Ja mam T CAP, a to inna bajka niż jednowentylatorowe.

Ale syn ma taką jak ty, tylko, że all in one 7kW, to są te same sprężarki co 9kW i bez problemu osiąga 10kW na wyjściu, ale być może jest w stanie niżej zejść z modulacji niż 9kW, u syna beż problemu schodzi do 0.4kW na zasilaniu.

Całą instalację podłogową ( 150m/2 w domu plus jedną pętla w garażu na 30m) oraz przyłączenie pompy wykonałem sam.

Od początku wiedziałem jak to ma pracować, z jakich materiałów dom budować ( pustak ceramiczny, lany strop i schody ), oraz jak gęsto rurki i przekroje, żeby to pracował tak jak powinno.

Efekt jest taki, że tę pompę można puścić do pracy ciągłej, gdzie zejdzie z modulacji do minimum jej, dzięki czemu będzie się mniej szroniła.

Ale można też grzać parę godzin w dzień, bo jest cieplej, lepsza sprawność i mniej się szroni.

Te możliwości daje bardzo duża akumulacja budynku, oraz instalacja podłogowa zrobiono w sposób przemyślany i robiona pod PC.

 

Wracając do twoich pytać, to masz to opisane wyżej

Ale tak co to jest delta i co daje jej zmiana. Masz ustawioną optymalną 5st. Zmniejszenie jej spowoduję, że pompa będzie musiała szybciej gonić( częściej szronić)docelową, pompka będzie się szybciej kręcić, ale zyskujesz w efekcie cieplejszy podłogę.

Zmniejszenie jej pompa pracuje na mniejszym zakresie, pompka obiegową wolniej się kręci. Mniej się szroni, ale podłoga chłodniejsza.

Ilość twoich zał/wył do czasu pracy, tu jest ok.

one tak mają szronią się jak głupie już od +5st do pewnie i -10st

Ja bym tu nic nie zmieniał, krzywą masz dobrze ustawioną.

Ale jak chcesz zmniejszyć ten stosunek to jest na to wiele sposobów, zmuszenie jej do zejścia na min. modulacji, poprzez obniżenie krzywej i pracę ciągłą. Możesz grzać w cyklach i ograniczyć ją pracą cichą, wtedy też nie będzie tak mocno się obciążała.

Ale musisz się pogodzić z pewnymi kompromisami, to nie kocioł gazowy. Tu jest bardzo dużo zależnych.

Jak wygląda zużycie za ostatnie dni i m-c?

Edytowane przez michancia
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...