Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

marcinpab

Recommended Posts

dostałam taka ofertę (od Pro-Partnera Panasonic) na pompę All In One Panasonic 5 kW i rekuperator:

 

Do wyboru dwa rodzaje urządzeń seria K na czynnik R32 oraz seria L na (Propan R290) obydwie jednostki mają czarną jednostkę zewnętrzną.

1. Pompa seria K KIT-ADC05KE5 cena urządzenia 23 000 Pln Brutto

2. Pompa seria L KIT-ADC05LE5 cena urządzenia 26 000 Pln Brutto

Montaż pompy ciepła do istniejącej instalacji elektrycznej i hydraulicznej ( czyli hydraulik doprowadzi zasilanie i powrót od rozdzielacza oraz ciepłą i zimną wodę we skazane miejsce ) poprowadzenie instalacji freonowej w posadzce do jednostki zewnętrznej, stojak pod pompę, uruchomienie.

Koszt montażu pompy 6 000 Pln Brutto

Rekuperator PAW-A2W-VENTA-L 12 000 Pln Brutto szt.

Koszt rozprowadzenia instalacji wentylacyjnej z materiałem wyceniam na około 10 000 Pln Brutto

 

Co sądzicie o takim zestawie i czy według Was to dobra oferta?

Zależy mi, aby całość była w jednym słupku - mam mało miejsca (dom łącznie ma 81 m.kw.)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie OZC budynku?

Oferta jest ok, pamiętaj tylko że seria L to monoblok, jeżeli w okolicy są problemy z dostawami prądu to jednak lepiej wziąć K.

 

OZC policzone przez firmę, która złożyła ofertę. Uznali, że 5 kW będzie ok. Wezmę serię K.

Nie wiem tylko, czy ten rekuperator będzie ok. Nie mogę znaleźć żadnej opinii użytkowników.

Nie powinnam się chyba jednak bardzo przejmować, bo jak nie będzie ok, to gwarancję mam na 5 lat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie o grubość wylewki nad podłogówką.

Czy warto iść w taryfę g12 i zrobić z wylewki akumulator (powiedzmy 9 cm)?

Wówczas można by było grzać tylko w nocnej taryfie. To się świetnie sprawdzało przy zasilaniu piecem elektrycznym, ale czy przy pompie ciepła ma to sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze pytanie o grubość wylewki nad podłogówką.

Czy warto iść w taryfę g12 i zrobić z wylewki akumulator (powiedzmy 9 cm)?

Wówczas można by było grzać tylko w nocnej taryfie. To się świetnie sprawdzało przy zasilaniu piecem elektrycznym, ale czy przy pompie ciepła ma to sens?

 

Poczytałam inne wątki, a i tak nie wiem co o tym myśleć,

Zakładając, ze zrobię wylewkę 9 cm, to i tak nie rozumiem, dlaczego pompa powinna być przewymiarowana. Ktoś pisał, ze więcej energii musi wpompować w podłogówkę. Tyle, ze przecież podłogówka ma ograniczenia temperaturowe, więc więcej i tak nie wpompuje przy danej temperaturze i danym okresie czasu. Chyba nie do końca rozumiem.

Jeden z dystrybutorów zrobił mi obliczenia OZC i stwierdził, że potrzebna będzie pompa 5 kW (bez założenia, że wylewka będzie akumulatorem).

Drugi z kolei policzył to w sposób następujący:

Według OZC zapotrzebowanie energetyczne budynku na potrzeby centralnego ogrzewania zostało określone na poziomie 4.500 kWh w skali roku.

Do obliczeń została wzięta powierzchnia: 82 m2 (100% powierzchni użytkowej)

Temperatura wewnętrzna: 21 °C

Zapotrzebowanie na energię wynosi 54 kWh/m2/rok

Zapotrzebowanie przy -20 stopni wynosi 36 W/m2 czyli na cały budynek 3,0 KW

Wraz z ciepłą wodą użytkową ok 3,2 KW

Czy zakładając, że normalnie powinna być pompa 3 kW, to czy do grzania pompą w taniej taryfie wystarczy przewymiarować ją do 5 kW?

Podpowiedzcie nieogarniętej kobiecie :cry:

Edytowane przez asbe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należy zlecić profesjonalne OZC budynku a nie wierzyć dystrybutorom

 

No niby tak, i nawet miałam zlecić, ale z drugiej strony ci dystrybutorzy to akredytowani partnerzy Panasonic i to na ich obliczeniach muszę się opierać. Nie chciałabym, żeby mi odmówili gwarancji z racji tego, że to nie oni dobierali wielkość pompy. Niestety, dziwne jest to, że dwaj różni dystrybutorzy podali mi dwie różne wielkości. Wygląda na to, że dla świętego spokoju chyba powinnam jednak zrobić OZC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Do obliczeń została wzięta powierzchnia: 82 m2 (100% powierzchni użytkowej)

Temperatura wewnętrzna: 21 °C

Zapotrzebowanie na energię wynosi 54 kWh/m2/rok

Zapotrzebowanie przy -20 stopni wynosi 36 W/m2 czyli na cały budynek 3,0 KW

Wraz z ciepłą wodą użytkową ok 3,2 KW [/color]

Czy zakładając, że normalnie powinna być pompa 3 kW, to czy do grzania pompą w taniej taryfie wystarczy przewymiarować ją do 5 kW?

Podpowiedzcie nieogarniętej kobiecie :cry:

 

Skoro fachmen wyliczył co wyliczył, to teraz powinien pokazać czy pompa zagwarantuje odpowiednią moc W MINUSOWYCH TEMPERATURACH w formie podobnego dokumentu - https://idealboilers.ie/uploads/documents/Alfea_Extensa_Duo_Technical_Data.pdf strona 11.

To akurat z firmy mojej PC ale sprawdzisz tam jaką moc ma PC w jakich temperaturach itd więc poproś o coś takiego sprzedawcę Panasa. Jeśli moc na podstawie dokumentu będzie Ci odpowiadać, to zapytasz, czy PC osiąga ją przy pomocy grzałek czy bez. Jeśli z grzałkami, to zadasz sobie pytanie czy wolisz zapłacić więcej za mocniejszą pompę, która zapewni taką moc bez nich, czy nie przeszkadzać Ci będzie zapłacić więcej za prąd, jeśli te -20 stC utrzyma się całodobowo w dłuższym okresie.

 

Prościzna :cool:

 

PS. Zapotrzebowanie mojego domku to 3,2 kW przy -18stC. Skoro Twój nowo budowany i mniejszy to wyniki mogą być trafione.

Edytowane przez Pytajnick
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro fachmen wyliczył co wyliczył, to teraz powinien pokazać czy pompa zagwarantuje odpowiednią moc W MINUSOWYCH TEMPERATURACH w formie podobnego dokumentu - https://idealboilers.ie/uploads/documents/Alfea_Extensa_Duo_Technical_Data.pdf strona 11.

To akurat z firmy mojej PC ale sprawdzisz tam jaką moc ma PC w jakich temperaturach itd więc poproś o coś takiego sprzedawcę Panasa. Jeśli moc na podstawie dokumentu będzie Ci odpowiadać, to zapytasz, czy PC osiąga ją przy pomocy grzałek czy bez. Jeśli z grzałkami, to zadasz sobie pytanie czy wolisz zapłacić więcej za mocniejszą pompę, która zapewni taką moc bez nich, czy nie przeszkadzać Ci będzie zapłacić więcej za prąd, jeśli te -20 stC utrzyma się całodobowo w dłuższym okresie.

 

Prościzna :cool:

 

PS. Zapotrzebowanie mojego domku to 3,2 kW przy -18stC. Skoro Twój nowo budowany i mniejszy to wyniki mogą być trafione.

 

Czy u Ciebie jest grubsza wylewka i czy pompa chodzi w tańszej taryfie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy u Ciebie jest grubsza wylewka i czy pompa chodzi w tańszej taryfie?

 

Nie, moja PC chodzi kiedy chce, mimo, że wylewkę mam 10cm. Nawet jak nie miałem paneli, to tak chodziła, bo koszty były akceptowalne. Gruba wylewka pozwoliła utrzymać temperaturę, kiedy był brak prądu a to raptem dwa razy się przydało.

Ile moja PC żre prądu przeczytasz w stopce. Mam taki domek jak Twój (sufit na 2,80cm) plus ogrzewany garaż. Temp stała 22,5stC zimą w domu w garażu 12-16stC. Latem PC chłodzi podłogę.

Zakładając podobne czy mniejsze zużycie energii, możesz ocenić czy warto wchodzić w jaką taryfę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro fachmen wyliczył co wyliczył, to teraz powinien pokazać czy pompa zagwarantuje odpowiednią moc W MINUSOWYCH TEMPERATURACH w formie podobnego dokumentu - https://idealboilers.ie/uploads/documents/Alfea_Extensa_Duo_Technical_Data.pdf strona 11.

To akurat z firmy mojej PC ale sprawdzisz tam jaką moc ma PC w jakich temperaturach itd więc poproś o coś takiego sprzedawcę Panasa. Jeśli moc na podstawie dokumentu będzie Ci odpowiadać, to zapytasz, czy PC osiąga ją przy pomocy grzałek czy bez. Jeśli z grzałkami, to zadasz sobie pytanie czy wolisz zapłacić więcej za mocniejszą pompę, która zapewni taką moc bez nich, czy nie przeszkadzać Ci będzie zapłacić więcej za prąd, jeśli te -20 stC utrzyma się całodobowo w dłuższym okresie.

 

Prościzna :cool:

 

PS. Zapotrzebowanie mojego domku to 3,2 kW przy -18stC. Skoro Twój nowo budowany i mniejszy to wyniki mogą być trafione.

 

No tak, ale z tego co czytam, to za duża pompa niedobrze, bo szybko się zużywa, za mała też niedobrze, bo grzałki będą żarły prąd.

Może jest ktoś, komu mogłabym zlecić optymalizację całego układu? Podajcie proszę namiary na kogoś kompetentnego.

 

Na dzisiaj to co wymyśliłam na "babski rozum", to:

 

- pompa 5 kW

- akumulacja w wylewce (9 cm na rurkach c ogrzewaniem podłogowym) i taryfa G12.

- na razie bez paneli fotowoltaicznych, bo coś mi tu nie gra z tymi cenami, jakie oferują zakłady energetyczne i nie widzę tu większego sensu w takim zainwestowaniu - poczekam na jakieś sensowne zmiany (oby nastąpiły).

 

Boje się jednak, że te 5 kW może powodować częste taktowanie przy moim układzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie, moja PC chodzi kiedy chce, mimo, że wylewkę mam 10cm. Nawet jak nie miałem paneli, to tak chodziła, bo koszty były akceptowalne. Gruba wylewka pozwoliła utrzymać temperaturę, kiedy był brak prądu a to raptem dwa razy się przydało.

Ile moja PC żre prądu przeczytasz w stopce. Mam taki domek jak Twój (sufit na 2,80cm) plus ogrzewany garaż. Temp stała 22,5stC zimą w domu w garażu 12-16stC. Latem PC chłodzi podłogę.

Zakładając podobne czy mniejsze zużycie energii, możesz ocenić czy warto wchodzić w jaką taryfę

 

No i właśnie dlatego, że nie bardzo widzę sens paneli, chciałabym wejść w grzanie tylko w nocnej (taniej) taryfie. Musze tylko ogarnąć moc pompy na takie potrzeby. I tu nie rozumiem, dlaczego większa moc pompy

spowoduje lepsze wygrzanie podłogówki, skoro i tak zbyt wysokiej temperatury nie można tam puścić.

Edytowane przez asbe
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczenia instalatora wyglądają realnie. Seria K 5kw to dobra propozycja, w temperaturze -20 stopni generuje 4,1kw, więc spokojnie starczy na ten dom. Wersja 3kw to maleńka jednostka, daje tylko 2,5kw przy -20 a grzanie nią CWU trwałoby wieki.

 

Zakładając, ze zrobię wylewkę 9 cm, to i tak nie rozumiem, dlaczego pompa powinna być przewymiarowana. Ktoś pisał, ze więcej energii musi wpompować w podłogówkę. Tyle, ze przecież podłogówka ma ograniczenia temperaturowe, więc więcej i tak nie wpompuje przy danej temperaturze i danym okresie czasu. Chyba nie do końca rozumiem.

No i właśnie dlatego, że nie bardzo widzę sens paneli, chciałabym wejść w grzanie tylko w nocnej (taniej) taryfie. Musze tylko ogarnąć moc pompy na takie potrzeby. I tu nie rozumiem, dlaczego większa moc pompy

spowoduje lepsze wygrzanie podłogówki, skoro i tak zbyt wysokiej temperatury nie można tam puścić.

W czasie drogich godzin ogrzewanie zostaje wyłączone i podłoga powoli się wychładza, a kiedy nadchodzą tanie godziny, to dużo czasu zajmuje ponowne jej dogrzanie i za mała pompa zwyczajnie nie zdąży tego zrobić. Twoje zużycie prądu i tak będzie znikome, rzędu 1000 kwh rocznie, więc na tej akumulacji za dużo nie zaoszczędzisz o ile cokolwiek, bo pompa pracująca na wysokich obrotach w czasie tanich godzin będzie znacznie bardziej się szronić i jeżeli całkowicie nie wyłączysz grzałki, to zeżre ona jakiekolwiek oszczędności. Moim zdaniem lepiej puścić pompę 24/7 na minimalnej mocy, ale wersja 5kw nada się do jednego i drugiego, więc sama sobie pokombinujesz.

 

No tak, ale z tego co czytam, to za duża pompa niedobrze, bo szybko się zużywa, za mała też niedobrze, bo grzałki będą żarły prąd.

Za duża pompa zużywa się wolniej, bo krócej pracuje. Trzeba tylko inaczej ustawić krzywą i pracę z termostatem pokojowym.

Zbyt mała pompa szybciej się zużywa, bo musi pracować bez przerwy i częściej się szroni, co powoduje częste starty sprężarki i ciągłe załączanie przy tym grzałki (domyślnie włączonej). Grzanie CWU również zajmuje jej bardzo długo, co tylko pogarsza sytuację. Konieczność używania grzałek w niskich temperaturach sprawia, że zużywa też więcej prądu.

Jednak w przypadku twojego domu za mała pompa jest niemożliwa, bo nawet HP 3kw przy współczesnych zimach ogarnie temat bez grzałek, a mniejszych pomp niż 3kw Panasonic nie ma :)

 

Boje się jednak, że te 5 kW może powodować częste taktowanie przy moim układzie.

Nawet T-CAP 9kw nie będzie ci taktować, zwłaszcza przy grzaniu tylko w nocnej taryfie. Taktowanie to tylko i wyłącznie kwestia ustawień sterownika, moc pompy nie ma tu większego znaczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno wygląda ładnie i schludnie. Na papierze ten rekuperator ma niezbyt wysoką sprawność, 84% gdzie konkurencja podchodzi raczej pod 95, ale nie wiem, nie znam się. Poproś o wycenę oddzielnego rekuperatora jakąś inną firmę, bo wydaje mi się, że te 22 tysiące to trochę dużo, myślałem, że wyjdzie bliżej 15, zwłaszcza przy takim małym metrażu. Jak będzie dużo taniej, to może warto zrobić oddzielnie, one i tak ze sobą w żaden sposób nie współpracują.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno wygląda ładnie i schludnie. Na papierze ten rekuperator ma niezbyt wysoką sprawność, 84% gdzie konkurencja podchodzi raczej pod 95, ale nie wiem, nie znam się. Poproś o wycenę oddzielnego rekuperatora jakąś inną firmę, bo wydaje mi się, że te 22 tysiące to trochę dużo, myślałem, że wyjdzie bliżej 15, zwłaszcza przy takim małym metrażu. Jak będzie dużo taniej, to może warto zrobić oddzielnie, one i tak ze sobą w żaden sposób nie współpracują.

 

Też tak myślałam, że do takiego domu rekuperacja nie powinna kosztować więcej niż 12-15 tys. Za to, ze ładnie wygląda nie powinnam tyle zapłacić. Poradziłbyś do kogo się zwrócić o wycenę? Masz może na myśli jakąś konkretną jednostkę wentylacyjną do takiego domu? Gdzieś słyszałam, że Aventa (polski producent) ma tańsze, ale nic o tym rekuperatorze nie wiem. Na pewno muszę zwrócić uwagę na poziom hałasu, bo jednak będzie wisiał w mieszkaniu, a nie w garażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tak myślałam, że do takiego domu rekuperacja nie powinna kosztować więcej niż 12-15 tys. Za to, ze ładnie wygląda nie powinnam tyle zapłacić. Poradziłbyś do kogo się zwrócić o wycenę? Masz może na myśli jakąś konkretną jednostkę wentylacyjną do takiego domu? Gdzieś słyszałam, że Aventa (polski producent) ma tańsze, ale nic o tym rekuperatorze nie wiem. Na pewno muszę zwrócić uwagę na poziom hałasu, bo jednak będzie wisiał w mieszkaniu, a nie w garażu.

 

czy może coś takiego?

https://swatt.pl/pl/rekuperator-powietrza-weber-req-compact-500-15046?fast_search=fs

 

tylko że mają tyko 500m/h, a tak dużego chyba nie można do małego domku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czy może coś takiego?

https://swatt.pl/pl/rekuperator-powietrza-weber-req-compact-500-15046?fast_search=fs

 

tylko że mają tyko 500m/h, a tak dużego chyba nie można do małego domku.

 

a może takie ustrojstwo - wygląda na ciche ;)

 

https://swatt.pl/pl/rekuperator-centrala-wentylacyjna-vents-vut-250-h-mini-250-m3h-1182

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...