Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

sprzedaż wodociągu a zezwolenie na umieszczenie urządzenia w pasie drogi


andrzej1956

Recommended Posts

Witam serdecznie,

 

ponieważ nie udało mi się znaleźć podobnego tematu, pozwalam sobie zadać pytanie w sprawie odpłatnego przekazania urządzenia wodociągowego przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu (PWIK) i okoliczności mu towarzyszących.

 

W otrzymanym od PWIK projekcie umowy jest zapis o zobowiązaniu inwestora do przeniesienia w ramach wynagrodzenia decyzji na umieszczenie urządzenia (wodociągu) w pasie drogi. Czy ktoś zna podstawę prawną takiego przeniesienia? Wiem, że można przenieść decyzję o WZ czy PNB, ale na to są konkretne przepisy, a ustawa o drogach publicznych milczy o przenoszeniu decyzji, o lokalizacji urządzenia. Głupio byłoby zobowiązać się do czegoś, co jest niewykonalne.

 

Jeżeli brak jest prawnej możliwości przeniesienia decyzji, powstaje drugie pytanie. Czy po sprzedaży wodociągu inwestor nie powinien w jakiś sposób doprowadzić do cofnięcia decyzji, skoro jej pozostawanie w mocy wiąże się z opłatami rocznymi, o których mowa w art. 40 ust.5 ustawy o drogach publicznych. Co dzieje się z tymi opłatami w przypadku przekazania wodociągu?

 

Przepraszam, jeżeli te pytania są oczywiste. Nie mam niestety żadnego doświadczenia w tym zakresie.

 

Z góry dziękuję za odpowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawy problem.

Przypadek 1. Wodociąg został wybudowany ( istnieje). Jak sam zauważyłeś nie może być mowy o przeniesieniu decyzji. Decyzja obejmuje nie tylko wysokość opłaty ( a tym samym i płatnika), ale również inne zasadnicze elementy (ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego):

§ 2. 1. Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego powinno określać w szczególności:

1) imię i nazwisko oraz adres lub nazwę i siedzibę podmiotu występującego o zajęcie pasa drogowego;

2) cel zajęcia pasa drogowego;

3) powierzchnię zajmowanego pasa drogowego lub powierzchnię reklamy;

4) okres zajęcia pasa drogowego;

5) wysokość opłaty za zajęcie pasa drogowego oraz sposób jej uiszczenia.

2. W przypadku zajęcia pasa drogowego w celu prowadzenia robót zezwolenie na zajęcie pasa drogowego powinno określać dodatkowo:

1) sposób zabezpieczenia zajmowanego pasa drogowego, zgodnie z dokumentami, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 2 i ust. 5 pkt 1;

2) warunki przywrócenia pasa drogowego do poprzedniego stanu użyteczności.

3. W warunkach przywrócenia pasa drogowego, o których mowa w ust. 2 pkt 2, określa się:

1) zakres i technologię robót przywracających stan użyteczności;

2) sposób odbioru przedmiotowego odcinka pasa drogowego;

3) zasady usuwania usterek i wad technicznych, powstałych w ciągu 24 miesięcy od daty odbioru pasa drogowego.

Ponieważ część zasadnicza tej decyzji zezwolenia została wypełniona, skłaniałabym się raczej do tezy, iż należałoby wystąpić o zmianę decyzji w kwestii określenia płatnika opłaty rocznej ( li tylko).

Jeśli chodzi o kwestie cofnięcia decyzji. Taki ruch powodowałby inne konsekwencje. Nielegalność prowadzonych prac ?

Chyba nie o to chodzi.

Znalazłam taki wyrok sądowy:

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku

z dnia 1 czerwca 2009 r. III SA/Gd 155/09

W każdym przypadku, gdy postępowanie administracyjne wszczęte zostaje wskutek wniosku o zezwolenie na umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej, rzeczą organu administracji jest wyjaśnienie, czy wniosek ten pochodzi od podmiotu będącego właścicielem lub zarządcą tych urządzeń. Tylko taki podmiot może być bowiem obciążony opłatą za pozostawanie urządzenia w pasie drogowym. Opłata ta jest zaś nierozerwalnie związana z samym zezwoleniem na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym.

Jak dla mnie tylko wystąpienie o zmianę decyzji w zakresie właściciela obiektu umieszczonego w pasie drogowym a tym samym płatnika składek rocznych.

KPA

Art. 154. § 1. Decyzja ostateczna, na mocy której żadna ze stron nie nabyła prawa, może być w każdym czasie uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony.

2. W przypadkach określonych w § 1 właściwy organ wydaje decyzję w sprawie uchylenia lub zmiany dotychczasowej decyzji.

Art. 155.Decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo, może być w każdym czasie za zgodą strony uchylona lub zmieniona przez organ administracji publicznej, który ją wydał, jeżeli przepisy szczególne nie sprzeciwiają się uchyleniu lub zmianie takiej decyzji i przemawia za tym interes społeczny lub słuszny interes strony; przepis art. 154 § 2 stosuje się odpowiednio.

Edytowane przez aglig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedź i propozycję rozwiązania sytuacji. Zastanawiam się tylko, czy wskazanie danych podmiotu występującego o wydanie decyzji (par. 2 ust.1 pkt 1 Rozporządzenia) jest takim samym jej elementem, jak każdy inny. Moim zdaniem trzeba niestety przyjąć, że jest to oznaczenie adresata (podmiotu) decyzji, czyli obligatoryjny element każdej decyzji administracyjnej. W związku z tym nie przejdzie zmiana decyzji w trybie 155 kpa. Sądy administracyjne przyjmują bowiem, że „W trybie art. 155 k.p.a. nie jest dopuszczalna (nawet przy wyrażeniu zgody) zmiana podmiotu decyzji administracyjnej” (wyrok NSA z dnia 22 II 1991 r. IV SA 1377/90, ONSA 1991, z. 2, poz. 37).

 

EDYCJA: tytułem wyjaśnienia - pisałem o par. 2 ust.1 pkt 1, bo zakładam, że do niego odwołuje się aglig, mówiąc o określeniu płatnika. Jeżeli płatnik jest określany osobno od strony (ale nie wynika to wprost z Rozporządzenia), to takie rozwiązanie wydaje mi się zasadne i możliwe.

 

Być może w praktyce funkcjonuje to tak, że PWIK ponosi od dnia przekazania wodociągu opłaty takie, jak inwestor. Nie potrafię się jednak doszukać podstawy prawnej dla takiego rozwiązania. Być może powinno wystąpić o własną (nową) decyzję na określony czas i za określoną opłatą, ale słuszna jest uwaga o negatywnych konsekwencjach uchylenia decyzji dla Inwestora.

Edytowane przez andrzej1956
uzupełnienie
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie sprawa jest prosta:

Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego powinno określać w szczególności:

To jest to minimum. Zezwolenie może być rozszerzone o inne elementy np. dane właściciela obiektu, dane płatnika.

W praktyce często jest tak że firma X wygrywa przetarg na np. budowę wodociągu we wniosku określa wtedy że występuje o zajęcia pasa drogowego na prowadzenie robót w pasie drogowym i umieszczenie w pasie drogowym wodociągu ( zazwyczaj jest to jeden wniosek) wskazując jednocześnie że Firma X poniesie opłatę za prowadzenie robót w pasie drogowym a właścicielem wodociągu będzie Gmina Y ( Zakład wodociągów) i to on będzie płatnikiem składek rocznych.

Ustawa o drogach publicznych

Art. 40. 1. Zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wymaga zezwolenia zarządcy drogi, w drodze decyzji administracyjnej.

2. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:

1) prowadzenia robót w pasie drogowym;

2) umieszczania w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego;

3) umieszczania w pasie drogowym obiektów budowlanych niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego oraz reklam;

4) zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w celach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Taka zmiana decyzji nie wymaga zmiany podmiotu decyzji ( bo nadal ty jesteś tym podmiotem) tylko wskazuje nowego właściciela wodociągu i jednocześnie płatnika opłaty. Absolutnie nie widzę tutaj przeciwskazań do zastosowania takiego rozwiązania.

W Starostwie Powiatowym w Wieliczce wręcz we wniosku każą wskazać płatników ( procedura 07):

http://www.zdp.wieliczka.pl/procedury.html

Edytowane przez aglig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie wpadł mi do głowy jeszcze jeden pomysł. Ale to też jest zależne od treści zezwolenia.

§ 2. 1. Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego powinno określać w szczególności:

4) okres zajęcia pasa drogowego;

W zezwoleniu powinien być zaznaczony jakiś okres ( 20 lat, 30 lat). Można wystąpić o zmianę decyzji w tym zakresie. Np. określić, że decyzja ma być ważna do końca tego roku. Wtedy po upływie tego czasu decyzja automatycznie wygasa a PWiK musi wystąpic o nową decyzję z początkiem roku. Oczywiście każdy krok radzę skonsultować z Zarządem Dróg i PWiK. Ale jest jeden problem (jeśli PWiK nie wystąpi odopwiednio wcześnie z wnioskiem) Ale o tym wyroki poniżej.

 

Wyrok

Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie

z dnia 18 stycznia 2011 r.

VI SA/Wa 2033/10

Zezwolenie na zajęcie pasa drogowego wydawane jest na wskazany w decyzji okres; ma więc ono charakter czasowy, co wynika z art. 40 ust. 12 pkt 2 u.d.p. Oznacza to, że z upływem ostatniego dnia zezwolenia właściciel obiektu będzie zobowiązany do jego usunięcia pod rygorem nałożenia kary za zajęcie pasa drogowego z przekroczeniem terminu zajęcia określonego w zezwoleniu. Ponadto, mimo udzielenia "jednorazowego" zezwolenia na lokalizację obiektu niezwiązanego z drogą, dla jego legalnego pozostawania w pasie drogowym, wymagane jest zezwolenie na zajęcie pasa drogowego na każdy kolejny okres pozostawania obiektu w tym pasie.

 

Wyrok

Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi

z dnia 24 czerwca 2010 r.

III SA/Łd 186/10

Termin określony w zezwoleniu na zajęcie pasa drogowego ma charakter materialny, co oznacza, że uchybienie temu terminowi wywołuje skutek prawny polegający na wygaśnięciu praw i obowiązków o charakterze materialnym. Z upływem ostatniego dnia wskazanego terminu podmiot, który zajmuje pas drogowy, obowiązany jest zatem do przywrócenia stanu poprzedniego.

 

Wyrok

Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie

z dnia 14 maja 2010 r.

VI SA/Wa 7/10

Zezwolenie na umieszczenie reklamy w pasie drogowym ma charakter decyzji uznaniowej oraz ma charakter czasowy określony w decyzji. W związku z tym na kontynuowanie zajęcia pasa drogowego pod reklamę, podobnie jak na zainstalowanie reklamy w pasie drogowy, wymagane jest każdorazowe uzyskanie zezwolenia zarządcy drogi.

Edytowane przez aglig
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak najbardziej rozważałem tę opcję, ale z podobnych względów (uznaniowość, termin rozpatrzenia wniosku) ją odrzuciłem. Moja decyzja może wygasnąć, a PWIK nie dostanie nowej (na czas) i pojawi się duży problem z okresem pomiędzy. Tak czy inaczej, chyba nie obędzie się bez trójstronnych negocjacji albo poznania "obowiązującej" praktyki w urzędzie. Raz jeszcze dziękuję za zaangażowanie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem jest jeszcze prościej.

Buduje się na podstawie tej decyzji, która już jest na inwestora, bo to on ponosi koszty budowy i dokonuje wszelkich związanych z tym czynności np. zajęcie pasa i umieszczenia w nim …..

Po zakończeniu tej budowy, odsprzedaje wodociągom( w zasadzie jest to umowa kupna/sprzedaży) , to co wybudował (umieścił w pasie …), zawiadamiając o tym fakcie (o zmianie właściciela) zarządcę drogi, aby ten mógł nowemu właścicielowi naliczać „daninę” – czyli tak jak napisała aglig.

 

Po wybudowaniu nie ma ani potrzeby, ani konieczności „prawnej” aby „zcedować” jakąś decyzję – wszak kupując „wykończony” dom, też nie ma „cesji” na PnB, bo ono już nie obowiązuje, bo „zostało spełnione”.

Dokładnie tak jest w tym przypadku – decyzja jest na umieszczenie w pasie……., umieszczono (wybudowano) czyli decyzja „została spełniona” .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W zasadzie tak, rura jest wykonana, cel decyzji spełniony. Niemniej, decyzja określa też opłatę roczną za utrzymywanie urządzenia w pasie drogi. Sam fakt zawiadomienia o zmianie właściciela może być niewystarczający do obciążenia go przez PWIK taką opłatą. Niby to on teraz będzie to urządzenie utrzymywał, ale skoro opłatę określa decyzja, która nie została skierowana do niego i w której nie jest on wymieniony jako "płatnik" lub właściciel, to trochę brak podstaw do żądania od niego czegokolwiek (już prędzej do naliczania kar za utrzymywanie urządzenia bez zezwolenia).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak nie, jak tak ?

Kupując cokolwiek, kupujesz z dobrodziejstwem inwentarza – także z przynależnymi opłatami „eksploatacyjnymi”.

 

Decyzja pozwalała na „umieszczenie”, natomiast należności są tylko konsekwencją (opłatą ) za to „umieszczenie”.

 

Jak sprzedasz nieruchomość, to do czasu aż nie zgłosisz (lub nowy właściciel) tego faktu w gminie, to podatek naliczony w drodze decyzji, też będzie Ciebie obciążał. Jak zgłosisz (lub nowy właściciel) , to nikt nie uchyla, ani nie zmienia decyzji w tym zakresie, tylko wydaje nową decyzję co do osoby.

 

Można to porównać do służebności płatnej, która zawsze przechodzi na nowego właściciela, bo jest przypisana do rzeczy a nie osoby – tu rzeczą jest wodociąg.

 

Sprawdź u zarządcy tej drogi, jak powinno nastąpić „przekazanie należności eksploatacyjnych” na nowego właściciela wodociągu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...