Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Porotherm


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 71
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jakiś mądry stary forumowicz napisał kiedyś na starych zwojach tego forum, że budynek, podobnie jak płetwonurek, oddycha nie przez skórę (ścianę), tylko przez rurkę (kominy wentylacyjne).

Pewnie się ktoś zaraz do tej analogii doczepi i powie, że jak się skórze nie da oddychać is ię jej nie wietrzy, to zaczyna śmierdzieć.

No więc i tak i nie. Bo na przykład taki mój pies, Maxel . On nie oddycha przez skórę (bo psy nie mają porów w skórze), a mimo to skóra mu nie śmierdzi. Oddycha gębą i cały smród wylatuje tamtędy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poczawszy od grubosci 38 cm kazdy Porotherm + jakiekolwiek ocieplenie to nieporozumienie, a z pewnoscia niepotrzebne koszty.

Porotherm to bardzo "oporny" cieplnie material. Nie dosc, ze ma duze pustki powietrzna wewnatrz struktury, to jeszcze wewnatrz scianek rowniez jest sporo porow powietrznych po wypalonych wiorach drzewnych.

Ten fakt powoduje, ze cieplo bardzo trudno migruje na druga strone i ewentualne ocieplenie przy duzych mrozach i tak jest cale przemrozone, a sciana poddana ujemnym temperaturom.

Jest to wypaczenie zasady dzialania ocieplenia, ktore bierze na siebie caly mroz, a sciana niezaleznie od mrozu ma dodatnie temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

i ewentualne ocieplenie przy duzych mrozach i tak jest cale przemrozone, a sciana poddana ujemnym temperaturom.

Ty jakoś od drugiej strony na to patrzysz. Popatrz na to tak:

Powiedzmy, że masz w domu i na zewnątrz 21 stopni. I teraz załóżmy, że na zewnątrz temperatura spada jednej nocy z +21 do -30 stopni. Na początku ocieplenie na zewnątrz ma 21 stopni i od tej temperatury stopniowo oziębia się i jego temperatura spada. To samo dzieje się w głębi ocieplenia. Dochodzimy do sytuacji kiedy ocieplenie na zewnątrz ma temperaturę otoczenia powiedzmy -31 stopni, a tuż przy ścianie 0.

 

To w takiej sytuacji winna jest pogoda i zbyt słabe ocieplenie, a nie ściana. Ściana nie ma tu nic do rzeczy. Zarzucasz ścianie, że nie oddaje na zewnątrz dość ciepła, żeby ocieplenie było cieplejsze? No to dobra ściana! Jeśli na dworze jest tak zimno że przy ścianie masz mróz, to chyba lepiej mieć tą ścianę właśnie z jak najcieplejszego materiału, czyli z Porothermu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybudowałem z Porothermu 44P+W i mieszkam od listopada 2003.Kilmat w domu jest super (tynk tradycyjny +gładż).W końcu skończyły się moje problemy z suchym powietrzem i problemami z oddychaniem.Teraz palimy tylko w kominku ,temperatura w pomieszczeniach na dole ok.20 stopni(rozprowadzenie ciepłego powietrza z kominka działa).Sypialnia jest na poddaszu więc tam grzać już teraz nie potrzeba .
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość xxxx

Szadam!

Napisałeś coś na temat nadproży systemowych ale uźyłeś terminu " nadproża L betonowe". Ja też będę budować z Porothermu 44, ale nie spotkałam się z tym terminem. Podejzewam więc, że nie jest to produkt systemowy. A może się mylę. Proszę o parę słów na ten temat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Alez ja niczego nie zarzucam Potothermowi mieczotronix.

Taki z zalozenia jest Porotherm. Zostal wymyslony jako material, z ktorego mozna budowac jednowarstwowe, cieple sciany. Jest duzym pustakiem, zatem szybko mozna budowac z niego i o to tez chodzi.

Jak spojrzysz od gory , to widzisz siatke dosc cienkich scianek, miedzy ktorymi zamkniete jest powietrze - najlepszy znany izolator.

Jesli jeszcze uzmyslowimy sobie, ze powietrze zamkniete jest rowniez w tych sciankach, to tam naprawde nie ma co przewodzic ciepla.

I to jest istota dzialania Porothermu. On nie ma przewodzic ciepla, a stawiac bardzo duzy opor jego ucieczce z wnetrza domu zima, lub do wnetrza latem.Twoj przyklad jest o tyle chybiony, ze dales tej scianie tylko 24 godziny.Po kilku dniach punkt rownowagi ( punkt rosy )przesunie sie niestety w glab sciany, bo uklad bedzie dazyl do rownowagi termicznej.I chociaz nie bedzie to szybki proces to jednak nieuchronny. A wlasciwosci Porothermu sie do tego przyczynia, bo kiedy juz zostanie oddane do atmosfery cieplo zawarte w ociepleniu, okaze sie ze ze wzgledu na wspomniany wyzej opor cieplny " nowe" cieplo nie zdazy naplynac, aby uzupelnic braki i utrzymac temperature na dodatnim poziomie.

Oczywiscie mozna uzyskac temperatury dodatnie i na porothermie 38 i wyzej z ociepleniem, przy duzych mrozach. Ale, paradoksalnie grubosci warstwy ocieplajacej musialyby byc wieksze , niz dla zwyklych materialow budowalnych typu cegla pelna czy silikat.

Tak to wyglada mieczotronix i jesli pogadasz z czlowiekiem kompetentnym powie Ci to samo.

Pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co czytałem ściana jednowarstwowa 44 byłaby tańsza od dwuwarstwowej z porothermu ale trudno jest zachować jakość wykonania np. narożników, dadproży, tak aby nie powstały mostki cieplne. .

 

Nic prostszego. Wystarczy stosować systemowe pustaki 2/3 i 1/2 oraz wcale niedrogie nadproża systemowe. Co do pustaków 1/2 i 3/4, nalezy je tez stosowac z innego powodu. Ściany przy oknach wtedy tez się "licują", tzn. wychodzą równo bez docinania. Murowanie z Porothermu to żadna filozofia, wystarczy, że wykonawca się troszkę przyłoży i bedzie miał przyzwoitą piłę do cięcia ceramiki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szadam!

Napisałeś coś na temat nadproży systemowych ale uźyłeś terminu " nadproża L betonowe". Ja też będę budować z Porothermu 44, ale nie spotkałam się z tym terminem. Podejzewam więc, że nie jest to produkt systemowy. A może się mylę. Proszę o parę słów na ten temat.

 

L-ka to potoczna nazwa zykłego betonowego nadproża. W przekroju L Nie jest systemowe i jest nieco niższe od systemowego. Ale nie stanowiło to problemu przy budowie domu i przy montażu okien. Jest tańsze. Na ściankach wewnętrznych dawałem kontownik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nic prostszego. Wystarczy stosować systemowe pustaki 2/3 i 1/2

 

No tylko że zdaje się kosztują trochę... A z tym licowaniem to tez nie do końca tak - owszem, ściana ładna, ale przecież i tak dom będzie tymnowany z zewnątrz.

 

 

W naszych czasach na świecie wszystko kosztuje. Bez przesady, na mój wcale nie mały i ze spora ilością narożników dom, kupiłem 2 palety 1/2 i niecałe 2 palety 3/4. W sumie coś koło 1000 PLN. Czy to dużo ??? I tak musiałbym kupic normalne pustaki za powiedzmy 400-500 zł i je docinac. PTH łatwo się nie docina, a tak mamy wszystko pięknie zrobione.

Co do licowania to chyba mnie nie zrozumiales. Stosując 1/2 i 3/4 wychodzą Ci otwory np. okienne bez docinania pustaków. A tak musisz je ciąc, czesto na bardzo wąskie kawałki (tak ma np. mój sąsiad) i:

1. wyglada to nieestetycznie (ale fakt - zatynkuje sie)

2. wygląda to ... niesolidnie no i moze to byc tak uwielbiany na tym forum, potencjalny mostek termiczny ;-)

 

Swoją drogą, czy np. wybierając jakiś system nie wypada w razie konieczności stosowac wszystkich, przygotowanych do niego elementów ??? W Wienenbergerze tez mi powiedzieli, że mogę narożniki nie robić z 1/2 i 3/4, ale lojalnie uprzedzili, że badania na współczynnik U, były robione w narożnikach własnie na systemowych pustakach ;-).

Ważne, ze mamy wybór ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nasi murarze właśnie w tej chwili murują nasze ściany z PTH 44 P+W. Siłą rzeczy o komforcie użytkowania sie dzisiaj nie wypowiem (może za rok :wink:). Natomiast moje spostrzeżenia na teraz są takie:

1. Muruje się piorunem - po dwóch dniach ściany parteru stoją prawie do połowy

2. Pustaki 1/2 i 3/4 bardzo się przydają

3. Dobrze jest tak dobrać odległości okien od krawędzi muru, żeby nie trzeba było nic docinać (czyli żeby te odległości były wielokrotnością 12,5 cm)

4. Nie widzę w ogóle tych pokruszonych pustaków na paletach, którymi niektórzy straszą na forum.

5. Pustaki są bardzo równe i pióro z wpustem pasują jak ulał (niestety, wiem skądinąd że na przykład Jopek ma z tym duże problemy)

 

Na razie jesteśmy zadowoleni. Ale zgadzam się, że trzeba mieć starannych murarzy który umieją z tego porzadnie murowć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...