Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Cieknące kominy + wykwity.


Recommended Posts

Witam,

 

Mam ogromny problem z kominami nie bardzo wiem jak dobrac się do skóry wykonawcy gdyż musialbym mieć jakieś dowody na moje podejrzenia. Moje kominy to schiedel niestety na skutek bledów lub niechlujstwa w wykonaniu ciekna w środku a na zewnatrz mam wykwity. Podejrzewam, ze wykonawca mogl przywlaszczyc zakupiona przeze mnie specjana zaprawe do klinkieru i murowal kominy na kleju do silkiatow:

 

http://images35.fotosik.pl/1108/55b33262ee02b85c.jpg

 

Jak widać na zalaczonych obrazkach zaprawa jest nie wyrownana w niektórych miejscach murarz pozostawil niewielka ilosc na fuge, ktora rowniez byla kupywana specjalnie do klinkieru, niestety nie wiem jaki powinien byc kolor kupionje przeze mie zaprawy wiem tylko,ze za rada sprzedawcy materialow nie kupowalem zaprawo-fugi tylko zaprawe i fuge oddzielnie.

Moje kominy wygladaja teraz tak:

 

http://images37.fotosik.pl/1258/145cbf43186b5928.jpg

 

Poza tym ciekna do srodka jak cholera szczegolnie komin z tylu budynku, kominy byly juz traktowane impregnatem ale nic to nie pomoglo, opierzenie sprawdzone bylo prze kierownika nie stwierdzil bledow, czy mozliwe,ze woda dostaje sie poprzez otwory wentylacyjne. Pytam bo ciekną tylko po opadach z wiatrem, jesli nie ma wiatru nawet po najciezszych ulewach przeciekow nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*

A do tego wszystkiego ta cegła, to pewnie "kratówka" ("dziurawka") :confused:

Czap kominowych nie widać (a może ich po prostu nie ma) :confused:

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cegła kratówka zdążyłem się już zorientować, że to był bład moim usprawiedliwieniem może być to, że nie kupowalem, problemu w tej cegle nie widzą ani sprzedawaca ani kierownik ani wynalazca. Kierownik twierdzi , że norma dotycząca stosowania tylko cegiel pelnych dotyczy tylko cegły użytej do zabudowania przewodów dymnych a nie obudowania komina systemowego. Poza tym fuga cofnięta jak się spytałem o to wykonawcy to powiedzia, że chcial mi upiększyć komin.

 

Czapy z metalu nie ma, gdy się o to spytałem wykonawca powiedział, że u gory jest zrobiona płyta z betonu o odpowiednim kształcie i że wszedzie tak robił i nie ma reklamacji.

 

P.S. Na wiosnę zamierzam sam to porawić tzn kupię frac do fug nap boscha, wyciąć te fugi na około 1.5 cm zaprawić to co zostanie w fudze szklną wodą, Potem wypelnić to wszystko jakąs dobrą fugą na rowni z cegłami na koniec wyczyścić wykwity i na koniec dać impregnat np ceresit c13.

 

Co do czapy nie wystrczy to co zrobil psedo murarz pomalować jakąs farbą kauczukową?

Edytowane przez Beata&Slawek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
Cegła kratówka zdążyłem się już zorientować, że to był bład moim usprawiedliwieniem może być to, że nie kupowalem, problemu w tej cegle nie widzą ani sprzedawaca ani kierownik ani wynalazca(?). Kierownik twierdzi , że norma dotycząca stosowania tylko cegiel pelnych dotyczy tylko cegły użytej do zabudowania przewodów dymnych a nie obudowania komina systemowego(?). Poza tym fuga cofnięta jak się spytałem o to wykonawcy to powiedzia, że chcial mi upiększyć komin. :) Czapy z metalu nie ma, gdy się o to spytałem wykonawca powiedział, że u gory jest zrobiona płyta z betonu o odpowiednim kształcie i że wszedzie tak robił i nie ma reklamacji.

1. Cegła klinkierowa "kratówka" NIE NADAJE SIĘ NA KOMINY (także na obudowę komina systemowego, bo w 95% przecieka!)

2. Jeśli (nawet) obudowa, to z PEŁNĄ fugą!! Żadne "pacykowanie" szkłem wodnym a czapy jakimiś farbami - na długo nie pomoże!

3. Twoją "czapę" pokaż jakiemuś innemu fachowcowi z "prawdziwego zdarzenia". Może się okazać, że i tam ci coś sknocono :jawdrop:

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzam się z przedmówcami, cegła kratówka nie nadaje się na kominy, fugi powinny być pełne i równe. Czapa komina też może nie być szczelna.

Przypuszczalne powody wykwitów:

- użycie niewłaściwej zaprawy do murowania

- zła jakość cegły klinkierowej ( źle wypalona, złe dodatki, nasiąkliwość powyżej 3%)

 

Brak kratek bocznych i woda dostaje się do środka komina, podczas zacinających deszczów.

Załóż je więc i obserwuj komin.

Edytowane przez M K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuje za rady.

Poczytalem troche internet i perspektywy nie sa ciekawe, czytalem rady zeby takie kominy rozbierac i stawiac na nowo z pelnej cegly, latwo radzic gorzej wykonac zwlaszcza,ze za darmo tego nie zrobie 2 takie kominy to bedzie lekko 5 tys.

 

Na pewno zrobie tak jak wiekszosc rad w necie dam fugi na rowno z cegla ale nie bede doklejal tylko wytne stara fuge i dam nowa, zastanawiam sie tylko jak poprawic jejszczelnosc, czy mozna fuge( jaka fuge dac najlepiej) rozrabiac w preparacie hydrofobowym? Jesli chodzi o wykwity do widac ze sa to w zasadzie wycieki z fug czyli krotko mowiac woda sie dostaje a potem wyplukuje zaprawe na zewnatrz. Co do kratek to rzeczywiscie jakas ilosc wody moze tamtety wlatywac wiec sie zastosuje do tej rady.

Tylko nie wiem dlaczego niektorzy pisza,ze to i tak nic nie da bo skoro tak to albo kominy w polsce bylyby nagminnie robierane albo czesc ludzi mieszkalaby w wiecznie zalanych mieszkaniach. Musi byc jakis sposob.

 

A co jesli wyfrezuje fugi i dostane sie do drazonych otworów (w sumie nie jest to tak gleboko okolo 2cm od krawedzi), jest cos co moglbym do nich wpuscic tak aby powypelniac i uszczelnic cegly i co zastygnie przy malym dostepie powietrza? (jakies zywice, pianki, silikony?)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem wyżej, te wykwity mogą być spowodowane przez użycie do murowania niewłaściwej zaprawy. Jeżeli to jest główną przyczyną, to wykwity z czasem powinny zniknąć. Wystarczy wtedy tylko poprawić fugi.

Szkła wodnego do impregnacji nie stosowałbym, bo mogą powstać właśnie takie same wykwity jak na twoich kominach. Do zmywania wykwitów, można zastosować preparat na bazie kwasu fosforowego, zmywa również szkło wodne.

 

Natomiast jak przyczyną wykwitów jest zła jakość cegły, to wystąpi szybka degradacja komina. I tutaj zwykle jedynym skutecznym rozwiązaniem jest rozbiórka i odbudowa.

Ewentualne problemy z jakością cegły będzie widać, już nawet po pierwszej zimie. Cegła zacznie rysować się, pękać i zacznie kawałkami odpadać.

Oczywiście, nikomu nie życzę takich problemów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z pomyslem zeby wypelnc cegle w celu zatrzymania przeciekow. U mnie jak juz wspomnialem klinkier jest tylko obudowa komina systemowego. Calosc wyglada tak,ze na kominie systemowym zostala wylana plyta komin zostal powyzej dachowek dodatkowo ocieplony wata i obudowany klinkierem. Tak wiec w razie koniecznosci mam dostep do scianek od obu stron po zdjeciu czapy. Cegla z ktorej obmurowalem komin to klinkier robena drazone polowki, wydrazenia (o ile pamietam 3 lub zaczynaja sie jakies 1.5 do 2 cm od krawedzi czyli po wycieciu fug mialbym do nich dostep zeby ewentualnie czyms je wypelnic:

 

http://images37.fotosik.pl/1263/dd299f22a20613c1m.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Konto usunięte_12*
A co z pomyslem zeby wypelnc cegle w celu zatrzymania przeciekow.

Jest to zbyt pracochłonne i zarazem zbyt ryzykowne, że coś da :rolleyes: bo chyba nie dojdziesz wszędzie z tym wypełnieniem.

Proponowałbym jedynie wykonać nowe, pełne fugi i wszystko zaimpregnować "czymś" najbardziej odpowiednim dla klinkieru.

Przy okazji zamieszczenia fotki twego komina w trakcie budowy widać naocznie, że twoi "twórcy" (projektant? wykonawca?) zostawili ci kolejne "prezenty". Są to:

1. ślepe wyloty wentylacyjne (tylko z jednej strony :(). Grozi to w przyszłości wtłaczaniem wiatru lub co najmniej zakłóceniami ciągu :sick:

2. Pomiędzy cegłą "kratówką" a pustakiem systemowym jest też zwykła(?) wełna do dociepleń zamiast dylatacji. Teraz ta wełna zamiast izolować (tylko po co?) przypomina już pewnie mokrą szmatę i fajnie utrzymuje wilgoć długo po ustaniu opadów.

Poczytaj też to:

http://muratordom.pl/gotowe-rozwiazania/budowa/elewacja-z-klinkieru-skad-biora-sie-wykwity,146_1921.html?cat=20

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co z pomyslem zeby wypelnc cegle w celu zatrzymania przeciekow. U mnie jak juz wspomnialem klinkier jest tylko obudowa komina systemowego. Calosc wyglada tak,ze na kominie systemowym zostala wylana plyta komin zostal powyzej dachowek dodatkowo ocieplony wata i obudowany klinkierem. Tak wiec w razie koniecznosci mam dostep do scianek od obu stron po zdjeciu czapy. Cegla z ktorej obmurowalem komin to klinkier robena drazone polowki, wydrazenia (o ile pamietam 3 lub zaczynaja sie jakies 1.5 do 2 cm od krawedzi czyli po wycieciu fug mialbym do nich dostep zeby ewentualnie czyms je wypelnic:

 

http://images37.fotosik.pl/1263/dd299f22a20613c1m.jpg

 

Wycinanie fug i wypełnianie otworów w kratówce, to kiepski pomysł. Tak jak i ta wełna między pustakiem a cegłą.

Miała ocieplać a faktycznie to nic nie ociepla, bo jest mokra. Wystarczyło obmurowac samą cegłą lub ocieplić wełną fasadową skalną, w płytach. Na to klej, 2 razy siatka i zatynkować.

Jak spojrzałem na Twoje pierwsze zdjęcia to zwróciło moją uwagę, że najwięcej wykwitów jest do 9 warstwy cegły, licząc od dołu. Od 10 warstwy, wykwitów jest mniej.

I tu jest pewnie przyczyna, pustaki oraz wełna są bardzo mokre. Wilgoć ze środka, przechodzi przez spoiny i cegłę, na zewnątrz i powstają wykwity.

Wełna zamokła albo podczas wznoszenia obudowy albo później przez niezabezpieczone otwory wentylacyjne. Ewentualnie woda mogła dostać się przez szczeliny w fugach lub czapkę kominową.

 

Drugi problem to, źle zrobione wyloty boczne z kanałów wentylacyjnych.

Tak się nie powinno robić, każdy kanał powinien mieć boczne otwory na przestrzał lub otwór do góry zakończony szczelną nasadą.

Edytowane przez M K
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawidłowo to jeden kanał powinien mieć dwa otwory boczne, na przestrzał lub otwór do góry, zabezpieczony nasadą.

W tym wypadku, kanały wentylacyjne usytuowane są obok siebie. Trzeba więc rozbić przegrodę między tymi kanałami.

Będzie to lepsze rozwiązanie od dotychczasowego.

Natomiast najlepsze byłoby wyprowadzenie z każdego kanału otworów do góry i zamurowanie otworów bocznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...