Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Bawię się "normą" i mam pytania


Recommended Posts

Mam chwilowo dostęp do "normy pro" z cennikiem secocenbud (czy jakoś tak). Nie mam bladego pojęcia o kosztorysowaniu, ale z okazji świątecznej nudy dłubię w tym dla czystej zabawy porównując wyceny różnych rzeczy z dotychczasową wiedzą, i tak się zastanawiam:

 

1. Z pozycji inwestora- czy chcąc uzyskać wiarygodną cenę, te parametry zysk (20%) i koszty pośrednie (80%) powinienem zostawić jak są? Z tego, co widzę, to powiększają cenę robocizny i sprzętu. Rozumiem, że koszty pośrednie mają oddawać "koszta prowadzenia firmy" budowlanej od strony wykonawcy?

 

2. Na ile w związku z powyższym ustawić stawkę za roboczogodzinę prostych prac typu murowanie itd? Znalazłem w sieci jakiś kosztorys zrobiony normą najwyraźniej i tam jest 15 zł, ale nie wiem, jak to się ma do rzeczywistości.

 

3. Czy ceny materiałów są w bazie wpisane z VATem, czy bez? Czy jeśli muszę wpisać jakąś cenę, której w bazie nie ma, to mam wpisać netto, czy brutto?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ad.1 Z pozycji inwestora nie ma jednoznacznej odpowiedzi na Twoje pytanie, gdyż wszystko zależy od wielkości inwestycji jaką kosztorysujesz i tutaj musisz również sam sobie pewne rzeczy oszacować, bo inne koszty będzie mieć mała firma, która zatrudnia 5 osób,a całe biuro jest w pokoju i samochodzie a inne firma gdzie samego zarządu jest 3 osoby, idąc dalej tym tokiem zupełnie inne koszty dodatkowe poniesiesz przy budowie domku jednorodzinnego, a inne w trakcie budowy osiedla domków jednorodzinnych. Dlatego aby jednoznacznie Ci odpowiedzieć, musiałbym znać o wiele więcej szczegółów. Dla przykładu powiem Ci, że są inwestycje, gdzie zysk na poziomie 7% jest dla mnie bardzo zadowalający, a czasami 40% jest mało. Natomiast koszty pośrednie to owszem koszty prowadzenia firmy, ale nie tylko, bo zawsze należy mieć zapas na tzw. koszty nieprzewidziane (zazwyczaj od 2 do 5% w zależności od doświadczenia i zdolności przewidywania), ale również wszystkie inne wydatki, które bezpośrednio nie wiążą się z wykonaniem danego zakresu prac - dla przykładu podam prąd na budowie, łatwo jest przewidzieć szacunkowe zużycie, ale czasami należy dokupić dodatkową RB-tke i 50mb przewodu 5x16 (bo ktoś zajumał/spaliła się/albo przwód jest za krótki) co jest już dość istotnym wydatkiem dla niewielkiej firmy, dlatego to również może się znaleźć w kosztach pośrednich uzyskania energii do prowadzenia prac na danej budowie.

 

Ad.2 Koszt roboczogodziny jest zmienny i zależny od rejonu Polski czy świata oraz rodzaju wykonywanej pracy - dla przykładu podam ceny jakie były w okolicach Wrocławia na dużych inwestycjach na przełomie czerwca i września 2010 - około 12-14 zł/r-g dla pracowników sprzątających i pomocników, około 14-18 zł/r-g dla pracowników wykonujących proste czynności budowlane jak murowanie, tynkowanie, G-K, około 18-25 zł/r-g dla brygadzistów nadzorujących brygady wykonujące te prace, ale już w Warszawie i okolicach dla tych samych pracowników w tym samym okresie stawka r-g mogła być wyższa (ale niekoniecznie) o około 2-3 zł/r-g

 

Ad.3 Co do cen w Normie zgodnych z cennikiem sekocenbudu, to były one podawane netto, a stawkę VAT ustawiasz sobie sam "z palca".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...