piotrmak 16.01.2012 10:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2012 No i sam właściwie wypisałeś wszystkie minusy tego rozwiązania z brakiem ciepłej wody na koniec. Oszczędności też zerowe:PFajnie pierze się firany w 70 stopniach. Wiem bo chciałem być dobry mąż i kiedyś wyprałem żonie. Nadawały się to wyrzucenia:) Wiele rzeczy pierze się np. w 40 st. Wystarczy że zaciągnie z bojlera 60:( Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rosomakx4 17.01.2012 09:40 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2012 Rozumię że poziomy kolektor jest ok ,zastanawiałem się nad poziomym + nitka pionowego (np dla lepszego chłodzenia latem, lepszej regeneracji ) Im głębiej tym lepiej czy wystarczy 1,8 m i dalej kopać nie ma sensu ?Jaka średnica rurek 40 mm?Rozumię że źródło lepiej mieć przewymiarowane a jak jest z pompą? Czego przy pompach unikać a w co warto zainwestować? Zamierzam -czasem- wieczorami przypalać sobie w kominku z płaszczem więc zamarznięcia się nie obawiam Co rozumiecie przez powiedzenie dobrze wykonane górne źródło ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 17.01.2012 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2012 Rozumię że poziomy kolektor jest ok ,zastanawiałem się nad poziomym + nitka pionowego (np dla lepszego chłodzenia latem, lepszej regeneracji ) Im głębiej tym lepiej czy wystarczy 1,8 m i dalej kopać nie ma sensu ? Jaka średnica rurek 40 mm? Rozumię że źródło lepiej mieć przewymiarowane a jak jest z pompą? Czego przy pompach unikać a w co warto zainwestować? Zamierzam -czasem- wieczorami przypalać sobie w kominku z płaszczem więc zamarznięcia się nie obawiam Co rozumiecie przez powiedzenie dobrze wykonane górne źródło ? Polecam wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?172149-Kolektor-poziomy Nie jest potwornie długi, a jest tam sporo informacji o kol.poziomych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rosomakx4 17.01.2012 11:50 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2012 Troche już wcześniej czytałem i chyba przez to skłaniam się ku wykonaniu poziomego kolektora ,nurtują mnie jednak pozostałe pytania dotyczące pompDużo ludzi pisze o pompach ecopower ale ich strona jest mierna i nie wiem jakie są różnice pomiędzy pompami C i A a pompke A o mocy ok 9KW mają bardzooo tanio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aadamuss24 17.01.2012 12:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2012 No i sam właściwie wypisałeś wszystkie minusy tego rozwiązania z brakiem ciepłej wody na koniec. Oszczędności też zerowe:P Fajnie pierze się firany w 70 stopniach. Wiem bo chciałem być dobry mąż i kiedyś wyprałem żonie. Nadawały się to wyrzucenia:) Wiele rzeczy pierze się np. w 40 st. Wystarczy że zaciągnie z bojlera 60:( Jaaasne, z pompy ciepła 60 stopni akurat ja takiej nie mam. Nie korzystając z dwóch taryf można mieć wodę podgrzaną przez pc non stop, ja próbuję z drugą taryfą i są pewne minusy. C.w.u. podgrzewam tylko wieczorem i przez następny dzień woda ciepła nie ma więcej niż 40 stopni czyli raczej zmywarka trochę ją dogrzewa, pralka też. Zależy o jakie kto oszczędności walczy jednemu się to opłaca innemu nie. Zimą może nie warto, ale latem nie ma problemu, że urządzenia chodzą na ciepłej wodzie. Tylko trzeba zmieniać zasilanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 17.01.2012 12:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2012 Wybrałeś akurat przykład z pompą alfa ale sprawdź pompy stratos firmy Wilo. Podałeś przykład Grundfosa i Wilo więc poszukałem Grundfosa, obie wiodące firmy i dla Wilo będzie podobnie, cudów nie ma, ale niech będzie: z tabeli zamienników: Wilo Stratos 25/1-6 CAN ma 65 W a zwykły odpowiednik TOP-S 25/5 50 W Wilo Stratos ECO-ST 25/1-5 ma 47,2 W, a zwykły odpowiednik Star-RS 25/6 ma 0,039 kW, a więc nawet mniej - wynika to pewnie z tego, że odpowiedniki nie mają identycznych parametrów, tylko podobne, stąd i zużycie prądu podobne. Może po prostu patrzysz na minimalną moc, albo porównujesz nowe obiegówki z tymi sprzed 20 lat, może ja coś źle patrzę. Obiegówka to silnik + pompa, podobnie jak w sprężarce. Do dowolnej pompy można podłączyć dowolny silnik, nie ważne czy stało, czy zmiennoprądowy, z falownikiem, czy bez, nawet spalinowy, byle się kręcił. Stałoprądowy, czy z falownikiem ma dużą dla niektórych zastosowań zaletę - regulacja i właśnie na tym się oszczędza tam, gdzie regulacja jest potrzebna (np. przy zaworach termostatycznych na grzejnikach). Jeśli jednak nie jest potrzebna, to sama możliwość regulacji nic nie da. Nie piszę tego żeby dyskredytować pompy inwerterowe, ale po to, żeby trochę inaczej spojrzeć na informacje marketingowe, które z rzeczywistością mogą nie mieć wiele wspólnego dla naszego konkretnego zastosowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 17.01.2012 12:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2012 zastanawiałem się nad poziomym + nitka pionowegoJak masz miejsce na cały poziomy, to chyba nie ma sensu. czy wystarczy 1,8 m w zupełności wystarczy Jaka średnica rurek 40 mm? Zależy od projektu kolektora, może być pe32 - tańsze, mniej glikolu wejdzie, ale wtedy krótsze sekcje najlepiej do 100, max 150m. Rozumię że źródło lepiej mieć przewymiarowane a jak jest z pompą? Zależy od ceny, przy podobnej cenie wybrałbym nieco większą, bo lepiej się sprawdzi w taniej taryfie. Przy odwiertach, gdzie płaciłbym 100zł + vat za 1 metr odwiertu wybrałbym mniejszą. Czego przy pompach unikać Wszelakiego komplikowania instalacji, typu bufor, mieszacze, grzejniki, kominek z płaszczem. Zostawić tylko DZ->rozdzielacz->pc->rodzielacz->pętle podłogówki (+drabinki). Kominek załóż sobie zwykły. Co rozumiecie przez powiedzenie dobrze wykonane górne źródło ?100% podłogówki + ewentualne drabinki w łazienkach wpięte do rozdzielacza podłogówki, pętle nie dłuższe niż 100m dla pex 16, rurki co 10-15cm, grubsza rura od pc do rozdzielacza. Chodzi o to, żeby miało małe opory przepływu, aby mała obiegówka przepompowała wymaganą przez pc ilość m3/h wody. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aadamuss24 18.01.2012 16:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 rwxw co do regulacyjności pomp, to mam mieszane uczucia.Zamykając cały układ pompa zmniejsza moc, otwierając ponownie powinna iść na maksa a nie idzie. Nie sądzę aby nie było potrzeby aby pracowała z pełną mocą. Na pełną moc przejdzie jak ją ręcznie włączę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HAL9000 18.01.2012 17:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 Wszelakiego komplikowania instalacji, typu bufor, mieszacze, grzejniki, kominek z płaszczem. Zostawić tylko DZ->rozdzielacz->pc->rodzielacz->pętle podłogówki (+drabinki). Kominek załóż sobie zwykły. 100% podłogówki + ewentualne drabinki w łazienkach wpięte do rozdzielacza podłogówki, pętle nie dłuższe niż 100m dla pex 16, rurki co 10-15cm, grubsza rura od pc do rozdzielacza. Chodzi o to, żeby miało małe opory przepływu, aby mała obiegówka przepompowała wymaganą przez pc ilość m3/h wody. Dobrze, że wszedłem na ten wątek bo niepotrzebnie szukałbym po całym forum, a pytania o te rzeczy chodzą mi właśnie po głowie - początek budowy zbliża się wielkimi krokami. Jeszcze odnośnie drabinek, czy nie lepiej zrobić w łazience oprócz podłogówki jedną ścianę grzewczą a drabinki ew. z grzałką elektryczną? Czy w łazienkach te 10 cm rozstawu rurek wystarczy czy można jeszcze "zagęścić"? I mam jeszcze takie jedno pytanie - wiem, że idea bufora w instalacji z pompą raczej nie ma sensu, ale gdyby woda w buforze była dodatkowo ogrzewana grzałką z np elektrowni wiatrowej - czy taka koncepcja nie zyskałaby na sensowności? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Agduś 18.01.2012 18:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 Mamy pc Zirius. Była to jedna z najlepszych decyzji w czasie budowy. Po pierwsze - w domu jest dowolnie ciepło, po drugie - właściwie nie myśli się o ogrzewaniu (jedyne co robimy, to ustawianie zadanej temperatury w zależności od widzimisię), po trzecie - rachunki za prąd (gazu nie mamy) wcale nie są zabijające (zdecydowanie niższe niż suma rachunków sąsiadki za prąd i gaz, którym też ogrzewa dom, a domy mamy porównywalne). Oczywiście mamy podłogówkę wszędzie, pc ogrzewa też cwu (latem solary), a pięćsetlitrowy bufor ułatwia korzystanie z pc tylko w taniej taryfie (dopiero po naprawdę solidnej kąpieli zabraknie w buforze ciepłej wody i pc włącza się poza tanią taryfą). Trzeba było potężnych mrozów, żeby pompa włączała się w innych godzinach. Co bym zmieniła?1. Sterowanie. Mamy jeden regulator na cały dom i to jest głupie. Kiedy na dole się gotuje, pali w kominku itp., to tam robi się cieplej niż w pokojach na górze. Regulator z czujnikiem jest na dole. Nie możemy włączyć samej góry, żeby dogrzać pokoje, kiedy na dole jest wystarczająco ciepło. Pomagliśmy sobie zakręcając częściowo podłogówkę na dole, żeby góra grzała się mocniej. 2. DGP - z wyżej wymienionego powodu. Gdyby było, to nie musielibyśmy dogrzewać góry, kiedy pali się w kominku, bo wszędzie byłoby jednakowo ciepło.3. Gęściej rurki w łazienkach. Niby nie jest źle - temperatura taka sama jak w pokojach - ale w łazience czasem chciałabym mieć cieplej niż w pokoju.I tyle. Reszta mi się podoba! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 18.01.2012 19:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 Zamykając cały układ pompa zmniejsza moc, otwierając ponownie powinna iść na maksa a nie idzie. Nie sądzę aby nie było potrzeby aby pracowała z pełną mocą. Na pełną moc przejdzie jak ją ręcznie włączę. Piszesz o zwykłej ? Zwykła zawsze pracuje pełną mocą, nawet gdy zakręcisz obieg gz. Wtedy popracuje krótko, bo po chwili wyłączy się awaryjnie. Dla standardowych domów, a takich jest większość, doskonale sprawdza się prosta regulacja w zakresie całego domu lub poszczególnych kondygnacji tzn parter/piętro. Gdy jest za ciepło w całym domu pc powinna się zatrzymać (sterownik pokojowy ją wyłączy), ale nic nie powinno zamykać całego układu, bo po co ? Gdy jest za ciepło na parterze (bo się np. gotuje), a za zimno na piętrze, sterownik parteru powinien wyłączyć obiegówkę parteru, a obiegówka piętra powinna działać - pc może pracować pełną mocą jeśli gz będzie dobrze wykonane (tzn. będzie miało małe opory przepływu). Regulację poszczególnych pomieszczeń wykonuje się raz na rozdzielaczu, siłowniki na poszczególnych pętlach nie mają wielkiego sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 18.01.2012 19:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 czy nie lepiej zrobić w łazience oprócz podłogówki jedną ścianę grzewczą a drabinki ew. z grzałką elektryczną? .... gdyby woda w buforze była dodatkowo ogrzewana grzałką z np elektrowni wiatrowej Do zwykłej drabinki możesz też podłączyć grzałkę, a 3 rodzaje grzejników w łazience, to chyba przesada. 10cm rozstaw powinien wystarczyć, zawsze można zagęścić, byle pętla nie przekraczała 100m. Jeśli postawisz wiatrak, to w każdej chwili będziesz mógł też dołożyć bufor. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
photos 18.01.2012 20:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 jakos malo ekonomiczne wydaje mi sie inwestowanie ponad 20 tys w wiatrak ktory moze da 2 kilowaty Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HAL9000 18.01.2012 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 Do zwykłej drabinki możesz też podłączyć grzałkę, a 3 rodzaje grzejników w łazience, to chyba przesada. 10cm rozstaw powinien wystarczyć, zawsze można zagęścić, byle pętla nie przekraczała 100m. Jeśli postawisz wiatrak, to w każdej chwili będziesz mógł też dołożyć bufor. W sumie racja z tymi grzejnikami, chociaż gdzieś czytałem, że taka grzejąca ściana w łazience to dobra rzecz. Co do wiatraka, to cena 20 000 to chyba w wersji hi-endowej, jeśli ma tak jak w moim przypadku służyć jedynie do zasilania zwykłej grzałki, to jego cena będzie znacznie niższa - odchodzi koszt kosztownej elektroniki a i sam generator może być taki "domowej roboty" jaki czasem można za 2.5 - 3 tysiące kupić. Średnioroczna wydajność to ok 17% - jeśli taka elektrownia będzie miała generator 3 kW to da nam na dobę ok 12-13kWh. Myślę, że w okresie przejściowym kiedy wiatry wieją najintensywniej wystarczyłoby na ogrzewanie. To takie moje trochę może futurystyczne przemyślenia, ale jest to też chyba sposób na pewną autonomię bo jednak trochę boję się sytuacji braku prądu i zimna w domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
photos 18.01.2012 20:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 w miare dobrze otulony dom traci okolo 1 stopien C na dobę. Jak grzejesz do 22 stopni to po 2 dniach bedziesz mial w granicach 20 no moze 19 stopni. Malo gdzie dostawy pradu sa na tyle czasu wstrzymane, nawet w razie awarii. A w 19 stopniach da sie jeszcze w miare funkcjonowac Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HAL9000 18.01.2012 21:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2012 w miare dobrze otulony dom traci okolo 1 stopien C na dobę. Jak grzejesz do 22 stopni to po 2 dniach bedziesz mial w granicach 20 no moze 19 stopni. Malo gdzie dostawy pradu sa na tyle czasu wstrzymane, nawet w razie awarii. A w 19 stopniach da sie jeszcze w miare funkcjonowac Ten 1 stopień na dobę to pewnie traci przy temp zew. nie niższej niż 0 może -5 stopni, ale ponieważ zgodnie z prawem Murphy'ego rzeczy dzieją się najczęściej wtedy kiedy to jest najmniej pożądane, to mogę sobie wyobrazić, że przerwa w zasilaniu wystąpi kiedy zawieje od wschodu i tak z -15 na zewnątrz będzie. I tak jak już kiedyś miałem, 3 dni w romantycznym oświetleniu zapewnione Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aadamuss24 19.01.2012 07:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2012 Piszesz o zwykłej ? QUOTE] Piszę o elektronicznej. Nie zawsze elektrozawory nie mają sensu. U mnie w pomieszczeniach słonecznych jest cieplej i wtedy siłowniki mogłyby odciąć te pętle z grzania a pomieszczenia północne powinny dalej grzać a pompa powinna dostosować obroty. Jeśli ustawię "cudowne" auto adapt to przy maks otwartych pętlach pompa idzie na 25 W (przy ręcznym 45W) i słabo odbiera ciepło z pc, moim zdaniem powinna iść na max i dopiero po zamknięciu kilku pętli powinna zmniejszać obroty. Tak się nie dzieje bo obroty zmniejszy jak prawie całkowicie zamknę obiegi. Plusem tych pomp jest to, że biorą mało prądu ale samoregulacja działa w dziwny sposób. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 19.01.2012 20:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2012 Piszę o elektronicznej.... Tośmy sobie pogadali, Ty piszesz o obiegówce, a ja o pc zwykłej i inwerterowej . Przy pc obiegówka nie powinna za bardzo zmniejszać przepływu, bo pc musi mieć zapewniony nominalny przepływ, chyba że zastosuje się bufor, ale po co komplikować układ. Obiegówka ustawiona na automatyczne sterowanie nie jest dobra dla pc, zwłaszcza przy regulacji, bo gdy obwody się zamykają, to ona dodatkowo zmniejsza moc i przez pc za wolno płynie woda. Ja mam przy gz zamontowane 2 x Wilo Stratos Eko, ale są cały czas nastawione na max. Odnośnie regulacji, ja też mam kilka pomieszczeń z dużym nasłonecznieniem i widzę, że ciepło w miarę dobrze rozchodzi mi się po domu. Gdy w pomieszczeniu jest cieplej, to podłogówka oddaje mniej ciepła i jest ok - taka samoregulująca własność podłogówki. Mam też jeden pokoik-spiżarkę 3m2 w rogu domu, bez żadnego ogrzewania i tam jest nieco chłodniej, ale i tak ciepło. Stąd przy standardowym domu nie widzę sensu dokładnej regulacji każdą pętlą, wystarczą strefy (np. parter, piętro, ewentualnie jeszcze strefa nasłoneczniona) bo inaczej wady, koszty i mniejsza sprawność skomplikowanego układu przeważą zalety dokładnej regulacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rosomakx4 20.01.2012 07:20 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2012 Wracając do dz - co powiedzie Panowie na takie rozwiązanie Kolektor poziomy 300 m2 ciężkiej gliny + kolektor pionowy 40-50 m ?Jakoś nie chce mi się całej działki kopać i tak sobie myśle że takie rozwiązanie ma sens - poziomy mogę wykonać sam Do tego dz może się lepiej regenerować Z tego co rozumię COP wzrasta przy kolektorze pionowym ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 20.01.2012 08:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2012 Jakoś nie chce mi się całej działki kopać Pytanie jest nie, czy Ci się chce, tylko czy masz miejsce. Jeśli nie masz, to taki układ też będzie działał. W ten sposób zmniejszysz nieco koszty odwiertów, ale musiałbyś skalkulować o ile. Popatrz na temperatury dz w wątku o temperaturach dz i odpowiedz sobie sam, jak zazwyczaj pionowe kolektory zwiększają COP. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.