Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wartość opałowa węgla - miału podczas spalania.


PliP

Recommended Posts

1. Obecnie ogrzewam 95m2 domu co daje 240m3.

2. Temperatura wewnątrz pomieszczeń jest w zakresie od +24,5*C w łazience do około 20-21*C w sypialni. W każdym pomieszczeniu jest grzejnik, a jeśli go nie ma to jest ogrzewanie podłogowe na zaworach RTL.

3. W piecu palę miałem, którego na dobę zużywam obecnie około 16 kg. Około 8 rano mieszam trochę żar na ruszcie i przerzucam go na lewą cześć pieca. Wrzucam kilka kawałków pociętych desek szalunkowych wsypuję 10 kg miału. Po powrocie z pracy (około godz. 17) lekko mieszam rozżarzony miał na ruszcie. Następnie około godziny 23 powtarzam poranny rytuał z 3-4 kawałkami desek i wsypaniem pół wiaderka miału tak aby wystarczyło do 8 rano.

Od kilku dni temperatura w dzień wynosi około +1-+2*C w nocy spada do -3*C - dlatego też dla własnej wygody nie pale drewnem tylko miałem, który to mogę dokładnie zważyć i obliczyć.

 

Wyliczyłem sobie takie coś:

1. Produkcja energii

16kg węgla x 22.000 kJ/kg = 352.000 kJ * 80% spr. pieca = 281.600/3600s = 78,22 kWh

2 kg drewna x 14.000 kJ/kg = 28.000 kJ * 80% spr. Pieca = 22400/3600s = 6,22 kWh

RAZEM = 84,44 kWh

 

2. Wykorzystana Moc Pieca

16 kg / 24h / 3600s * 22.000 kJ = 4,07 kW * 80% = 3,26 kW

2 kg /24h / 3600s * 14.000 kJ = 0,32 kW x 80% = 0,26 kW

RAZEM = 3,52 kW na 20 kW wg tabliczki.

Wniosek z tego taki, że mój piec wyprodukował w ciągu doby 84,44 kWh

Piec natomiast pracował ze średnią mocą 3,52 kW

Edytowane przez PliP
moc pieca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Idąc dalej tym tropem to:

78,22kWh zużywam na ogrzanie 95m2 daje to 0,82 kWh/m2. Przy założeniu że sprawność mojego pieca wynosi aż 80%

Piecem tym zasilam również bojler 300 litrów, który mam ustawiony na nieogrzewanym poddaszu. Obłożony jest on watą grubości 15 cm. Ile zużywam ciepłej wody na dobę nie liczyłem hmmm

Piec mam ustawiony na minimum czyli na 40*C na dom po wymieszaniu na zaworze trójdrożnym wychodzi temp około 37*C.

Muszę jeszcze podnieść temp na piecu do około 50*C i na dom dawać 36*C przy obecnej pogodzie.

Zastanawia mnie jednak ile zaoszczędziłbym w moim domu ze ścianą 1W gdyby została ocieplona np 10 cm wełny.

Temat ten zrodził w mojej głowie się dziś, gdy to u jednego z moich dystrybutorów przedstawiciel od styropianów twierdził iż rocznie zyskam około 500-600zł.

Tylko dlatego, że ze ściany 1W- U=0,3 zrobię ścianę 2W i U=0,2

Poproszę o faktyczne wyliczenia.

Edytowane przez PliP
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście wartość kaloryczną miału wziąłem z... bo nie wiem jaką wartość ma mój miał dlatego przyjąłem 22 tys kJ/kg

Sprawność mojego pieca wziąłem na 80% - nie wiem jaka jest rzeczywista jego sprawność zapewne po sobotnim czyszczeniu będzie miał lepszą.

Pod uwagę należy wziąć również to iż w godz od 17-8 rano przebywają w nim 2 dorosłe osoby.

To takie moje własne przemyślenia aby wyliczyć faktyczne zapotrzebowanie na energię.

Straty można by zmniejszyć poprzez zamknięcie wentylacji, wtedy miałbym dodatkowy dochód z grzybków na ścianach.

Strasznie interesuje mnie ten realny zysk - oszczędność po ociepleniu domu to 600zł które wbijał mi do głowy gość od styropianów. Zwrot inwestycji w max 5 lat.

Normalnie szok w trampkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli wyjdziemy z założenia, że sezon grzewczy trwa 4000h to:

 

4.000h = 167 dni x 0,82kWh/m2 * 95m2 = 12.983 kWh rocznie na mój dom

1 kg miału wg moich wyliczeń dostarcza 4,88kWh.

Tak wiec rocznie będę potrzebował go 2660 kg. x 550zł/t = 1463zł na ogrzanie domu CO oraz wody zimą CWU bo na lato są Solary

I teraz jeśli mogę jeszcze zaoszczędzić 600zł to wtedy wyjdzie, że na miał wydam 863 zł. Tak więc zużyję go około 1,6 tony.

REWELACJA no albo gdzieś się walnąłem.

No chyba, że to oszczędność wyliczona jest dla grzania prądem elektrycznym?

 

Idąc dalej tym tokiem myślenia to średnio dziennie zużywałbym 1 wiaderko miału - 10 kg hmmm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strasznie interesuje mnie ten realny zysk - oszczędność po ociepleniu domu to 600zł które wbijał mi do głowy gość od styropianów. Zwrot inwestycji w max 5 lat.

Normalnie szok w trampkach.

 

Strasznie kumaty ten gość od styropianów, te obliczenia zapewne zrobił w ciągu kilku sekund i to wszystko w pamięci. Niektórzy to są naprawdę zdolni

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wiec rocznie będę potrzebował go 2660 kg. x 550zł/t = 1463zł na ogrzanie domu CO oraz wody zimą CWU bo na lato są Solary

I teraz jeśli mogę jeszcze zaoszczędzić 600zł to wtedy wyjdzie, że na miał wydam 863 zł. Tak więc zużyję go około 1,6 tony.

REWELACJA no albo gdzieś się walnąłem.

To tylko teoria, jeśli w praktyce komfort cieplny domu zaspokoisz 2,66t miału i 2mp drewna rocznie to wstrzymaj się z modernizacją systemu do czasu kiedy te relacje się pogorszą i ciesz się niskimi kosztami.

Zwłaszcza, że już wcześniej o tym zdecydowałeś - czyżbyś zmienił zdanie?

- styropian u mnie w lesie gdzie pełno mrowisk i owadów zupełnie by się nie sprawdził
Edytowane przez kbab
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyliczyłem sobie takie coś:

1. Produkcja energii

16kg węgla x 22.000 kJ/kg = 352.000 kJ * 80% spr. pieca = 281.600/3600s = 78,22 kWh

2 kg drewna x 14.000 kJ/kg = 28.000 kJ * 80% spr. Pieca = 22400/3600s = 6,22 kWh

RAZEM = 84,44 kWh

2. Wykorzystana Moc Pieca

16 kg / 24h / 3600s * 22.000 kJ = 4,07 kW * 80% = 3,26 kW

2 kg /24h / 3600s * 14.000 kJ = 0,32 kW x 80% = 0,26 kW

RAZEM = 3,52 kW na 20 kW wg tabliczki.

Wniosek z tego taki, że mój piec wyprodukował w ciągu doby 84,44 kWh

Piec natomiast pracował ze średnią mocą 3,52 kW

 

Kocioł o mocy 20kW ze sprawnością nominalna 80% przy mocy 3,5kW nie osiągnie nawet połowy sprawności nominalnej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście swojego podejścia do styropianu nie zmieniłem - jednak temat ten strasznie mnie poruszył - taaka kasa do zaoszczędzenia :)

Więc postanowiłem wszystko policzyć!

 

Docelowo budynek będzie miał prawie 250 m2. W sumie ma 250m2, ale trzeba wykończyć.

Dół 120m2 i góra 125m2 Tylko, że na dole jedno z pomieszczeń jest praktycznie nieogrzewane (salon) - na termostacie jest ustawione na 1 i grzejnik jest taki lekko ciepławy. Nie odejmowałem tego we wcześniejszych obliczeniach.

 

Poddasze jest ocieplane watą 15cm między krokwie i 10 cm na krokwie. Wata dawana jest na całą połać dachu.

Na szczyty będzie dane 10cm waty. Nie wiem jakie będą tam potrzeby energetyczne.

Rozważam aby zamontować na całości poddasza podłogówkę. Mam czas do wakacji

Jeśli chodzi o ocieplenie sufitu to jest tam już podane 15 cm styropianu i na tym wylewka.

 

Jak by nie liczyć to piec będzie wykorzystywał może 50 % swoich możliwości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kocioł o mocy 20kW ze sprawnością nominalna 80% przy mocy 3,5kW nie osiągnie nawet połowy sprawności nominalnej

 

No to nanieśmy małą poprawkę:

 

1. Produkcja energii

16kg węgla x 22.000 kJ/kg = 352.000 kJ * 40% spr. pieca = 140.800/3600s = 39,11 kWh

2 kg drewna x 14.000 kJ/kg = 28.000 kJ * 40% spr. Pieca = 22400/3600s = 3,11 kWh

RAZEM = 42,22 kWh

 

 

Tak więc piec wyprodukował 42,22 kWh energii, która rozeszła się po 95m2 domu i na zasilanie CWU.

 

To chyba trochę mało realne aby na 1m2 potrzeba było tylko 0,44kWh czyli 44W/m2

 

Chociaż przy obecnych warunkach pogodowych i różnicy temp na poziomie 20*C może i to realne.

 

Z tym buforem ciepła to nie głupia sprawa - muszę nad tym pomyśleć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to nanieśmy małą poprawkę:

 

1. Produkcja energii

16kg węgla x 22.000 kJ/kg = 352.000 kJ * 40% spr. pieca = 140.800/3600s = 39,11 kWh

2 kg drewna x 14.000 kJ/kg = 28.000 kJ * 40% spr. Pieca = 22400/3600s = 3,11 kWh

RAZEM = 42,22 kWh

 

 

Tak więc piec wyprodukował 42,22 kWh energii, która rozeszła się po 95m2 domu i na zasilanie CWU.

 

To chyba trochę mało realne aby na 1m2 potrzeba było tylko 0,44kWh czyli 44W/m2

 

Chociaż przy obecnych warunkach pogodowych i różnicy temp na poziomie 20*C może i to realne.

 

Z tym buforem ciepła to nie głupia sprawa - muszę nad tym pomyśleć.

 

to jest dużo bardziej realne od poprzednich wyników

42,22 kWh - 5 kWh (CWU) = 37,22 kWh/ dobę / 24h / 95m2 = 16,32W/m2 / 20K = 0,81 W/m2K

jest to wynik miedzy nieocieplonym budynkiem (0,9), a słabo ocieplonym (0,7).

Licząc w drugą stronę: 0,9W/m2K, wysżło by 41,04 + 5 kWh = 46,04 kWh

a sprawność: 46,04 / 105,55 = 43,61% - bardzo realna!

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jest dużo bardziej realne od poprzednich wyników

42,22 kWh - 5 kWh (CWU) = 37,22 kWh/ dobę / 24h / 95m2 = 16,32W/m2 / 20K = 0,81 W/m2K

jest to wynik miedzy nieocieplonym budynkiem (0,9), a słabo ocieplonym (0,7).

Licząc w drugą stronę: 0,9W/m2K, wysżło by 41,04 + 5 kWh = 46,04 kWh

a sprawność: 46,04 / 105,55 = 43,61% - bardzo realna!

pozdrawiam

OK zgadzam się bo nie do końca rozumiem co się skąd wzięło.

Proszę o małe wyjaśnienia:

1. 20K - ... co to za jednostka...

2. 0,9 i 0,7 co oznaczają te dane w odniesieniu do budynków

3. 0,9W/m2K, wysżło by 41,04 + 5 kWh = 46,04 kWh - tutaj też nie wiem skąd się wzięły te dane.

4. 105,55 -...

 

Z góry dzięki za wyjaśnienia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK zgadzam się bo nie do końca rozumiem co się skąd wzięło.

Proszę o małe wyjaśnienia:

1. 20K - ... co to za jednostka...

2. 0,9 i 0,7 co oznaczają te dane w odniesieniu do budynków

3. 0,9W/m2K, wysżło by 41,04 + 5 kWh = 46,04 kWh - tutaj też nie wiem skąd się wzięły te dane.

4. 105,55 -...

 

Z góry dzięki za wyjaśnienia.

 

1 to tzw współczynnik przenikania ciepła "U" dla całego domu podzielony przez m2 i K czyli 1 st C różnicy temperatur we/zew.

tu z grubsza przyjmuje się budownictwo pasywne < 0,15 W/m2K, bardzo dobrze ocieplone 0,4, standardowo 0,6, słabo 0,7, nieocieplone nowe 0,9, stare nie ocieplone >1 W/m2K

2 20K to 20 stopni różnicy temperatur np 22C wew i 2C na zewnątrz.

3 rachunek pokazujące dobowe zapotrzebowanie przy założeniu współczynnika U=0,9 W/m2K

0,9 W/m2K x 95m2 x 20K x 24h = 41,04 kWh na centralne + 5 kWh na CWU

4 ilosć energii chemicznej włożonej w proces spalania wyrażona w kWh

352 MJ z węgla + 28 MJ z drewna = 380 MJ razem / 3,6 MJ/kWh = 105,55 kWh

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK za chwilę to dokładniej przetrawię.

Teraz zastanawia mnie jeszcze jeden czynnik.

Miałem palę 2 tydzień. Wcześniej tylko drewno.

Paląc drewnem popiół wywalałem raz na tydzień w sobotę.

Teraz paląc miałem wywalałem go w środę i na jutro ponownie będzie do wywalenia.

Krótko przeliczając to: z 6 wiader miału + trochę drewna wyjmuję 1 wiadro popiołu.

Czyżby w tym miale było na poziomie 15% popiołu?

Przecież to tez ma wpływ na wartość opałową.

 

Jednak nie tego tyczył temat.

Trochę dziś pogdybałem w kotłowni i nie ma szans aby zmniejszyć jeszcze bardziej spalanie.

Z powyższych wyliczeń wynika, że jeżeli zwiększę odbiór ciepła to zwiększy się sprawność kotła. Tym samym całą dolną kondygnację dam radę ogrzać na obecnych ilościach opału. Wniosek z tego taki iż nie opłaca się zawyżać MOCY kotła!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież to tez ma wpływ na wartość opałową.

...

Wniosek z tego taki iż nie opłaca się zawyżać MOCY kotła!

zawartosć popiołu jest uwzględniona w wartości opałowej, ale największy problem to wiarygodność danych o wartości opałowej.

Zawyżają, mieszają, polewają i kto wie co jeszcze cudują, by na tobie zarobić.

Wniosek bardzo słuszny, a nawet można pójść dalej i dobierać kocioł nie ma maksymalne możliwe zapotrzebowanie, tylko na takie najczęściej występujące.

W przy dużych mrozach, albo skorzystać z dodatkowego źródła ciepła, albo ustawić kocioł ponad moc nominalną. Strata i tak będzie wielokrotnie mniejsza niż przy przewymiarowanym kotle na małej mocy.

A wracając do tematu:

Po ociepleniu pi x drzwi potrzebował byś ok 32 KWh na dobę czyli 12,3 kg/ dobę przy sprawności 43%

A po podniesieniu sprawnosci do 60% i ociepleniu, 8,72 kg/dobę przy temperaturach ok +2C za oknem

tyle teoria, a w rzeczywistości jak spadnie zapotrzebowanie spadnie sprawność i nici z oszczędności :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po ociepleniu pi x drzwi potrzebował byś ok 32 KWh na dobę czyli 12,3 kg/ dobę przy sprawności 43%

A po podniesieniu sprawności do 60% i ociepleniu, 8,72 kg/dobę przy temperaturach ok +2C za oknem

tyle teoria, a w rzeczywistości jak spadnie zapotrzebowanie spadnie sprawność i nici z oszczędności :D

 

Trochę obawiałem się wysnuć taki wniosek... Słuszny wniosek dla potomnych przy projektowaniu instalacji CO.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz kolejne zapytanie i teoretyczne dane:

Poddasze ma 125m2 po podłodze.

Ściana kolankowa jak i szczyty ocieplone są watą 10 cm. Za nimi jest mur z Porothermu 44cm.

Między krokwiami jest 15 cm waty, a na krokwiach kolejne 10 cm. Dach przykryty blachodachówką. Tak więc nie ma podwiewania jak przy dachówkach bez deskowania.

Wysokość na środku to 3 metry, ściana kolankowa ma 0,9m. Kubatura to ok. 350m3.

 

Jakie będzie teoretyczne zapotrzebowanie na ciepło przy temp na zewnątrz 0*C, a wewnątrz +22*C.

Pytam gdyż docelowo rozmyślam o podłogówce i pompie ciepła.

I jeszcze jedno: Jaki współczynnik ma taka warstwa: Blachodachówka, membrana, wata 25cm, folia, płyta KG?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:) sorry, ale w te rachunki już nie wchodzę. Jest w necie dużo rożnych kalkulatorów, w których można policzyć przenikanie i dokładniejsze zapotrzebowanie.

Dodam jeszcze tylko tyle, że najdokładniejszy ozc zrobisz sobie ciepłomierzem, bo każdego dnia będziesz widział jak zmienia ci się zapotrzebowanie wraz ze zmianą temp zew, a współczynnik U dla całego domu pozostaje taki sam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najdokładniejszy ozc zrobisz sobie ciepłomierzem

 

UPS tego to nie znałem :/ Oblukałem już na allegro kilka takich urządzeń i że to też wcześniej nikt mi o czymś takim nie powiedział.

Będę przerabiał instalację CO w kotłowni na zawór 4 drogowy z siłownikiem gdyż w obecnym układzie z ręcznym zaworem trzydrogowym mam problemy z paleniem. Zbyt niska temp na kotle.

Edytowane przez PliP
poprawienie cytatu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...