PeZet 06.01.2014 23:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2014 (edytowane) Bardzo dziękuję za odzew. Forest, Całe 500l baniaka ma służyć wyłącznie jako akumulator dla kominka. Z obliczeń wychodzi mi, że około 4h będzie trwało ładowanie bańki do 85stC, więc akurat żeby nacieszyć się ogniem, a nie zmęczyć. Po pierwsze: Zrobię lifting nie wymagający wielkich nakładów: - oszamoczę wkład; - deflektor w nim jest - kawał grubej blachy kładziony luzem na dwóch płomieniówkach. Odbijanie temperatury - chodzi mi po głowie, iżby i tam położyć jakiś szamot; - w razie potrzeby doszczelnię drzwi, są uszczelnione na sznurek; - kroił nic nie będę, choć mnie kusi, bo dałem się chwilowo porwać opisywanym urokom sterowania i okiełznania ognia, he he (wiem o dolocie, z wrażenia kupując zapomniałem) - i najprostszy sterownik z dwoma czujnikami temperatury. Po drugie: Zawór temperaturowy Pocę się z tematem temperatury. 55stC? I mam masę zastrzeżeń i wątpliwości - czy to na pewno działa, - czy aby zawór nie potrafi się "uchylić" gdy z baniaka wraca ciepły zład (wychładzanie baniaka) - i przede wszystkim: zawór uniemożliwia grawitacyjny przepływ między kominkiem a baniakiem wybór: Afriso: ATV 336 - 1cal, GW kvs 9, 60stC albo 50stC lub Womix: TERMOVAR 55stC - 1cal Kvs 9, lub Esbe: VTC 312 GZ 1cal, temp 60stC albo 50stC +/- 2stC kvs 3,2 A może samo załączanie pompki rozwiązuje sprawę ochrony powrotu??? Po trzecie: Przepustnicę chyba powinienem tak czy siak zamontować. Po czwarte: Podlaczenie pompy zalecam jednak podlaczyc przez osobny stycznik+eska (uruchamiany przez sterownik). Aż stycznik? Przecież pompka to raptem 75W mocy. A Es? Toż i 6A będzie za dużo, bo to raptem 400mA Przez jakiś, może, przekaźnik... orcio_kr, mogłem niejasno się wyrazić, a chodzi mi o to, że po wygaszeniu ognia, gdy w kominku jeszcze jest żar, pompka wciąż ma pracować. A ma się zatrzymać dopiero gdy baniak w swym najzimniejszym miejscu będzie miał temp kominka Po piąte, at last but not least: Eniu, czyli prosty sterownik na jeden czujnik do pieca. A co z porównaniem temp baniaka i temp płaszcza? Wszak trzeba wyciągnąć całe ciepło z kominka, ale nie pozwolić by kominkiem wystudzić cały baniak! MSK Plus - wypasiony sterownik, choć chyba ma sporo nieprzydatnych u mnie funkcji. Edytowane 6 Stycznia 2014 przez PeZet oglądam schematy - bywa, że sterownik załącza pompy przez przekaźnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Forest-Natura 06.01.2014 23:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2014 Witam.Raczej Cię nie pocieszę ... nie naładujesz tym wkładem nigdy całego bufora do takiej temperatury. Skończysz na 55 - 60 stopniach ...A i tak przy jego niskiej sprawności będzie to wymagało czasu znacznie dłuższego niż zakładasz optymistycznie dla dużo wyższej temperatury. Do tego żeby palić w nim dłużej niż przez 3-4 godziny na właściwych parametrach (wysoka temperatura wyjścia i równie wysoka (55 stopni) temperatura powrotu nie będziesz miał sił - będzie to skutkować ogromną ilością spalanego drewna i temperaturami w pomieszczeniu gdzie będzie stał kominek, sięgającymi 30 i więcej stopni.To takie nie kończące się błędne koło ... No ale pewnie nam opiszesz wrażenia z palenia.W sumie jak byś miał sterownik z możliwością pomiaru temperatury spalin to przydał by Ci się do tego żeby widzieć ile energii ulatuje bezpowrotnie w komin i do tego żeby szybciej zmienić dopiero co zakupione palenisko ... Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 06.01.2014 23:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2014 (edytowane) Chyba znalazłem sterownik:Tech ST 21 CWUMa dwa czujniki, porównuje temperatury w kotle i w zasobniku i wyłącza pompę!Nie zabija ceną: 119zł Ustosunkujcie się, panowie, proszę.Bo może warto bym poszukał sterownika z dwoma czujnikami i sterowaniem przepustnicą.Pozdrawiam płomiennie.PeZet Edytowane 7 Stycznia 2014 przez PeZet Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 07.01.2014 00:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2014 nie naładujesz tym wkładem nigdy całego bufora do takiej temperatury. Skończysz na 55 - 60 stopniach (...) (55 stopni) (...) temperaturami w pomieszczeniu (...) sterownik z możliwością pomiaru temperatury spalin to przydał by Ci się do tego żeby widzieć ile energii ulatuje bezpowrotnie w komin Pozdrawiam. Ma deklarowaną sprawność 76%. wkład Cezar (by EkoCentr) Toteż zastanawiam się nad innym sposobem ochrony powrotu. Czytałem o kłopotach, jakie ludzie mają z zaworami temperaturowymi. Wstawię drugą szybę??? Pomiar temp spalin - sam jestem ciekaw. Bardzo ciekaw Jest jednak granica... mocy nabywczych... i tu muszę wyważyć między tym co niezbędne a chęcią poznania. Dzięki za uwagi.y PS. Liczę się z wymianą wkładu. Ale najpierw chcę się dowiedzieć, zrozumieć, poznać. Nie mam musu, że już muszę mieć dom zapięty na ostatni guzik. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marekbo 07.01.2014 08:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2014 Bardzo dziękuję za odzew. Forest, Całe 500l baniaka ma służyć wyłącznie jako akumulator dla kominka. Z obliczeń wychodzi mi, że około 4h będzie trwało ładowanie bańki do 85stC, więc akurat żeby nacieszyć się ogniem, a nie zmęczyć. Po pierwsze: Zrobię lifting nie wymagający wielkich nakładów: - oszamoczę wkład; - deflektor w nim jest - kawał grubej blachy kładziony luzem na dwóch płomieniówkach. Odbijanie temperatury - chodzi mi po głowie, iżby i tam położyć jakiś szamot; - w razie potrzeby doszczelnię drzwi, są uszczelnione na sznurek; - kroił nic nie będę, choć mnie kusi, bo dałem się chwilowo porwać opisywanym urokom sterowania i okiełznania ognia, he he (wiem o dolocie, z wrażenia kupując zapomniałem) - i najprostszy sterownik z dwoma czujnikami temperatury. Po drugie: Zawór temperaturowy Pocę się z tematem temperatury. 55stC? I mam masę zastrzeżeń i wątpliwości - czy to na pewno działa, - czy aby zawór nie potrafi się "uchylić" gdy z baniaka wraca ciepły zład (wychładzanie baniaka) - i przede wszystkim: zawór uniemożliwia grawitacyjny przepływ między kominkiem a baniakiem wybór: Afriso: ATV 336 - 1cal, GW kvs 9, 60stC albo 50stC lub Womix: TERMOVAR 55stC - 1cal Kvs 9, lub Esbe: VTC 312 GZ 1cal, temp 60stC albo 50stC +/- 2stC kvs 3,2 A może samo załączanie pompki rozwiązuje sprawę ochrony powrotu??? Po trzecie: Przepustnicę chyba powinienem tak czy siak zamontować. Po czwarte: Aż stycznik? Przecież pompka to raptem 75W mocy. A Es? Toż i 6A będzie za dużo, bo to raptem 400mA Przez jakiś, może, przekaźnik... orcio_kr, mogłem niejasno się wyrazić, a chodzi mi o to, że po wygaszeniu ognia, gdy w kominku jeszcze jest żar, pompka wciąż ma pracować. A ma się zatrzymać dopiero gdy baniak w swym najzimniejszym miejscu będzie miał temp kominka Po piąte, at last but not least: Eniu, czyli prosty sterownik na jeden czujnik do pieca. A co z porównaniem temp baniaka i temp płaszcza? Wszak trzeba wyciągnąć całe ciepło z kominka, ale nie pozwolić by kominkiem wystudzić cały baniak! MSK Plus - wypasiony sterownik, choć chyba ma sporo nieprzydatnych u mnie funkcji. Możesz przez przekaźnik, jak wolisz, sterownik ma swój wbudowany przekaźnik, ale ja jestem zwolennikiem osobnych (przy zwarciu pompy różnie może być). Może są tańsze sterowniki, ale ten właśnie umożliwia tworzenie reguł na zasadzie <>=. masz do dyspozycji 3 czujniki, gdzie czujnik T1 jest umieszczany w płaszczu i decyduje o położeniu przepustnicy. Także pompa może być uruchamiana na postawie temperatury T1,T2,T3. Co do temperatury spalin to możesz czujnik T1 czołowo podłączyć do rury dymnej (jest do 300 stopni), tylko na sterowniku musiałbyś zamienić T1 np z T2 (chodzi o położenie przepustnicy). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 07.01.2014 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2014 Chyba znalazłem sterownik: Tech ST 21 CWU Ma dwa czujniki, porównuje temperatury w kotle i w zasobniku i wyłącza pompę! Nie zabija ceną: 119zł Ustosunkujcie się, panowie, proszę. Bo może warto bym poszukał sterownika z dwoma czujnikami i sterowaniem przepustnicą. Pozdrawiam płomiennie. PeZet Tatarek RT 08 OS lub Brunner EOS Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 08.01.2014 11:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2014 Tatarek RT 08 OS - 1138zł + konieczność zakupienia drugiego czujnika temperatury wodyKratki MSK Plus - 550złBrunner EOS - gdzie go kupić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 08.01.2014 11:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2014 Kupisz u Margoda. Chętniej będzie Ci podpowiadał...A ma to o co pytasz "w małym paluszku"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 08.01.2014 12:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2014 Dzięki za informację. Najpierw muszę wiedzieć o co pytać, bo po prostu kupić to zawsze mogę. Na ten przykład: muszę rozwiązać sterowanie ochroną powrotu, bo zawory temperaturowe to same kłopoty. Planuję zastosować zwykły zawór 3D, a w przyszłości - montaż siłownika. I pojawia się kwestia czy od razu kupić sterownik z możliwością sterowania siłownikiem ze względu na temperaturę powrotu czy może poczekać, sprawdzić działanie i dopiero decydować o zakupach. To kwestia nie tylko finansowa, ile raczej... systemowa. Wiesz, eniu, należę do tej grupy odbiorców, którzy najpierw muszą zrozumieć o co chodzi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
margod 08.01.2014 21:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2014 Kupisz u Margoda. Chętniej będzie Ci podpowiadał...A ma to o co pytasz "w małym paluszku"... Raczej nie, bo u mnie cena znacznie wyzsza. Ponad to nie znam tego wkladu i mialbym problem z optymalnym ustawieniem parametrow. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 08.01.2014 23:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2014 Jakich parametrów?Temperatury spalin?Temperatury zasilania?Temperatury powrotu?Temperatury zładu w baniaku? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
eniu 09.01.2014 05:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2014 Parametrów spalania drewna. Inaczej pali się drewno w konstrukcji do tego zaprojektowanej, inaczej w przypadkowej skrzynce której producent o spalaniu drewna nie raczył nic przeczytać....Ograniczył się do skopiowania "wzorca" (Lechma?). Przy czym wzorzec powstał w podobnych warunkach. PeZet, jesteś sympatyczny, więc nikt nie śmie Ci wprost powiedzieć czegoś, co sugeruję od dłuższego czasu: "z gówna bata nie ukręcisz"... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 09.01.2014 09:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Stycznia 2014 Eniu, dziękuję za okazane mi oznaki sympatii i życzliwości ubarwione kloacznymi klimatami. Mnie nie chodzi teraz o mój wkład.Popalę nim rok, dwa i wymienię.Ale chyba muszę wiedzieć co ma mieć kolejny, i czym się steruje proces spalania.Teraz kupiłbym sterownik za 800zł,a potem okaże się, że "nie te parametry".To nie jest argument, nie sądzisz? Brak dolotu. Rozumiem.Brak możliwości wygaszenia przez przymknięcie przepustnicyI na tym się kończy historia.Prosta historia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 11.01.2014 12:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2014 Parametrów spalania drewna. Inaczej pali się drewno w konstrukcji do tego zaprojektowanej, inaczej w przypadkowej skrzynce Małe podsumowanie - o co chodzi ze sterownikiem. Żeby skutecznie kontrolować proces spalania drewna w kominku z płaszczem wodnym: 1. powietrze pierwotne - wkład kominkowy musi mieć dolot powietrza pierwotnego - dolot zamykany sterowaną przepustnicą powietrza - z możliwością 100% odcięcia, aby wygasić ogień 2. powietrze wtórne - wkład kominkowy musi mieć również dolot powietrza wtórnego lub jakkolwiek inaczej zapewniony dopływ powietrza w miejsce, gdzie dopalają się gazy (bliżej czopucha, jak i z tyłu) - najlepiej żeby był czymś w rodzaju kabiny prysznicowej z biczami wodnymi i masażem stóp 3. szczelność - PARADOKS - wkład kominkowy powinien być szczelny, żeby skutecznie sterować wielkością ognia - ale nie powinien być zbyt szczelny, ponieważ ogniem i tak nie da się tak do końca sterować, a całkowita szczelność to potencjalne kłopoty 4. sterowanie - czujnik temperatury spalin Potrzebny jest w celu kontroli procesu spalania, jako że temperatura spalin powinna mieć różną wartość w różnych fazach spalania drewna - przepustnica powietrza pierwotnego Sterowanie ze względu na temp spalania - przepustnice/kierownice powietrza wtórnego Sterowanie ze względu na temp spalania 5. ochrona powrotu - czujnik temperatury wody wychodzącej z wkładu z płaszczem wodnym (zasilającej) - czujnik temperatury wody powracającej do wkładu z płaszczem wodnym (powrotnej) - różnica temperatur między zasilaniem a powrotem nie powinna być większa niż 20stC - minimalna temperatura powrotu nie powinna być niższa niż 55stC - temp zasilania (woda wychodząca z płaszcza) nie powinna być niższa niż 71stC Jeśli te zjawiska sterownik potrafi ogarnąć, to znaczy że mamy względną kontrolę nad procesem spalania. Jeśli coś opisałem błędnie, proszę o korektę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orcio_kr 11.01.2014 17:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2014 ooo, a wpisy Piotra B. były i już ich nie ma .. - pkt 1 i 3 lepiej żeby wkład był szczelny a przepustnica nie do końca - np. przepustnica w sterownikach tatarka nie zamyka światła w całości bo to niebezpieczne, patrz niżej - ogień się wygasza przez wypalenie drewna a nie zamykanie dolotu, bo wtedy jest ryzyko powstania czadu, - pkt 2 to kwestia dobrego wkładu - co to jest przepustnica powietrza wtórnego? jeśli szyber to nowoczesne kominki juz tego raczej nie mają, no i sterownik tu jest ręczny - po co czujnik na powrocie jeśli mamy zawór? - dlaczego różnica temperatur nie może być >20 ? i tak to ciężko uzyskać jeśli t.powr >50 - ciekawy jestem dlaczego temp zasilania >70? bo u mnie nigdy nie przekracza 64 - przy 63 przepustnica jest juz na 0%. Przy wkładzie z szamotem można mieć w środku bardzo wysoką temp spalania przy niezbyt ciepłym płaszczu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
PeZet 11.01.2014 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Stycznia 2014 orcio_kr, Przepustnica powietrza wtórnego albo kierownica, jak zwał. Nie chodzi o szyber. I nie chodzi o dodatkową zasuwkę otwierającą dodatkowy strumień powietrza na szybę. To wynalazek służący dopalaniu gazów. Jeśli kominek ma taki wynalazek, to ma lepszą - podobno o wiele - sprawność. By to wykorzystać, konieczny jest dobry sterownik. Wszystko razem znacząco zmienia koszt kominka i sterownika. Zawór - właśnie z zaworem jest problem. Temperaturowym, np 55stC. Różnica temperatur < 20 gwarantuje, ze stal wkładu mniej pracuje. Wydłuża żywotność. Zapewne, przy zachowaniu tej zasady utrzymania temperatury zasilania i powrotu, w kominku panują stałe warunki spalania. Do tego dochodzi kwestia szronienia, pocenia się wkładu. ooo, a wpisy Piotra B. były i już ich nie ma .. - ciekawy jestem dlaczego temp zasilania >70? bo u mnie nigdy nie przekracza 64 - przy 63 przepustnica jest juz na 0%. Przy wkładzie z szamotem można mieć w środku bardzo wysoką temp spalania przy niezbyt ciepłym płaszczu Moim zdaniem nie wejdziesz na wyższą temp, bo masz zawór temperaturowy. Zamiast do bufora, gorąca woda idzie w małym obiegu - ochrony powrotu. Jak już się rozgrzeje, to z bufora popyla zimna do kominka i studzi zawór temperaturowy. Więc on się zamyka! I tak można ad mortem defecatam. Wg mnie trzeba założyć zawór 3D i kontrolować temp zasilania kominka i powrotu. Regulować zaworem 3D tak by do kominka szło minimum 55. I rozbujać układ tak, żeby na zasilaniu wychodziło z kominka minimum 71stC (może i 70) Regulować sterownikiem, siłownikiem, albo dwoma termometrami i ręcznie. Hajcować na maks i wtedy - sądzę - da radę wyciągnąć więcej. Tyle teorii. Jeśli w praktyce jest inaczej, proszę o sprostowanie, bo właśnie zbieram części składowe kominka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
QIM 12.01.2014 13:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2014 Witam. Czasem nie warto wyważać otwartych drzwi... Np sterowanie ładowaniem bufora plus ochrona powrotu: zielonestrony.pl/zawor-trojdrogowy-termostatyczny/Kiedy i jak włączyć pompę obiegową? Wyszukać hasło "sterownik różnicowy". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
f.5 12.01.2014 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2014 Panowie jako ze jestescie tu w komplecie zapytanie nie tworząc nowego wątku.Podczas czyszczenia wodnego wymiennika aquaboxa spartherma spadł mi deflektor w Varii Bh i pękl. Czym grozi mi palenie bez takiego deflektora czy spaliny mogą uszkodzić boxa ( jego przepustnicę która pod wpływem temperatury sama sie zamyka )plus minus ile moze kosztować taki deflektor czy musze udać się do Krakowa czy mozna go nabyć gdzies w zasięgu Orzesze lub Sosnowiec ? Dziekuję za odpowiedz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jacen 24.02.2014 09:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2014 Sterowanie przepustnicą powietrza zewnętrznego : z tego co doczytałem to po rozbujaniu się ognia w palenisku trzeba ręcznie/automatycznie przymknąć dopływ powietrza [nie za bardzo aby nie zaczęło brudzić szyby] i wtedy : 1/temperatura spalin wzrośnie [bo zimnego powietrza do ogrzania będzie mniej] 2/temperatura spalin zmaleje [widziałem na schemacie jakiegoś sterownika] Wytłumaczcie prostemu chłopu jak to działa - 1/ czy 2/ ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kominki Piotr Batura 24.02.2014 09:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2014 Sterowanie przepustnicą powietrza zewnętrznego : z tego co doczytałem to po rozbujaniu się ognia w palenisku trzeba ręcznie/automatycznie przymknąć dopływ powietrza [nie za bardzo aby nie zaczęło brudzić szyby] i wtedy : 1/temperatura spalin wzrośnie [bo zimnego powietrza do ogrzania będzie mniej] 2/temperatura spalin zmaleje [widziałem na schemacie jakiegoś sterownika] Wytłumaczcie prostemu chłopu jak to działa - 1/ czy 2/ ? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, bo na temperaturę spalin wpływa więcej czynników. W zależności od tych właśnie temperatura bedzie rosnąć albo maleć. Teoretycznie powinna powinna maleć, ale np w urządzeniach związanych z akumulacją, moze rosnąć. Dożo zależy od tego kto pali, w czym i jakim paliwem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.