michalz2x 20.01.2012 00:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Stycznia 2012 Witam. Prosze o porade jakie instalacje wyprowadzic w kotlowni i na dachu pod montaz w przyszlosci kolektorow? Jakiego producenta rury beda najlepsze? Dziekuje i pozdr. M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 21.01.2012 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2012 Rury powinny być miedziane (miękkich nie trzeba lutować - lutowanie tylko twarde), w otulinie kauczukowej HT (odpornej na wysokie temperatury) lub FLEXOROCK jeśli rura ma średnice 15mm i więcej. Potrzebny jest również przewód elektryczny 3x0,75.Są gotowe rozwiązanie wysokiej jakości np .: przewody solar SPEED i SPEED DN. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 21.01.2012 20:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2012 Rury powinny być miedziane (miękkich nie trzeba lutować - lutowanie tylko twarde), w otulinie kauczukowej HT (odpornej na wysokie temperatury) lub FLEXOROCK jeśli rura ma średnice 15mm i więcej. Potrzebny jest również przewód elektryczny 3x0,75. Są gotowe rozwiązanie wysokiej jakości np .: przewody solar SPEED i SPEED DN. Witam. RAPczyn, ty jako stary fachowiec i wyjadacz wiesz przecież, że ktoś kto nie ma doświadczenia w lutowaniu na twardo może sobie z tym nie poradzić. O wiele łatwiej i prościej jest obecnie położyć rurę nierdzewną karbowaną. Nie trzeba lutować a i sama rura jest na tyle miękka, że przejdzie przez każdą dziurkę bez problemu. Rura miedziana miękka jest tylko z nazwy miękka i z miękkością nic niema wspólnego. Spróbuj zrobić kolano na takiej rurze, załamie się w trymiga. Natomiast z nierdzewką zrobisz co chcesz. Zapomniałeś dodać, że otulina powinna mieć grubość co najmniej 18 mm. Jak widzę, że czasami otulina na instalacji solarnej ma grubość 9 mm i jeszcze jest zatopiona w posadce to włos się jeży. pozdrawiam. Witold Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 22.01.2012 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 Ja mam instalację zrobioną na rurze karbowanej nierdzewnej Hewalexu, z tym że półśrubunki pomimo gwintu i tak były lutowane na twardo (producent dokłada pierścienie lutownicze). Otulina oryginalna 13mm HT. Podoba mi się to, że jest w całości jednolita i nie trzeba kleić mostków co czasem lubi puszczać.Wg was czy ma ekonomiczne uzasadnienie zwiększenie tej izolacji? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
JacekJI 22.01.2012 23:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2012 ja pozwolę sobie wrócić do podstawowego pytania w temacie, co należy uwzględnić przy budowaniu domu gdzie będą kolektory? jakieś przepusty itp? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 23.01.2012 09:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2012 (edytowane) ja pozwolę sobie wrócić do podstawowego pytania w temacie, co należy uwzględnić przy budowaniu domu gdzie będą kolektory? jakieś przepusty itp? Przepusty to dobra rzecz, wolny kanał wentylacyjny również. Witam. RAPczyn, ty jako stary fachowiec i wyjadacz wiesz przecież, że ktoś kto nie ma doświadczenia w lutowaniu na twardo może sobie z tym nie poradzić. O wiele łatwiej i prościej jest obecnie położyć rurę nierdzewną karbowaną. Nie trzeba lutować a i sama rura jest na tyle miękka, że przejdzie przez każdą dziurkę bez problemu. Rura miedziana miękka jest tylko z nazwy miękka i z miękkością nic niema wspólnego. Spróbuj zrobić kolano na takiej rurze, załamie się w trymiga. Natomiast z nierdzewką zrobisz co chcesz. Zapomniałeś dodać, że otulina powinna mieć grubość co najmniej 18 mm. Jak widzę, że czasami otulina na instalacji solarnej ma grubość 9 mm i jeszcze jest zatopiona w posadce to włos się jeży. pozdrawiam. Witold Tylko nie "stary" Miękką miedź można również ładnie giąć ręczną gientareczką. Jeśli potrzebujemy np. nagłą zmianę kierunku lub połączyć dwie rury miedziane to możemy również użyć złączek skręcanych (na zacisk) - zamiast lutować na twardo. Rury z nierdzewki mogę używać tylko do AquaSystemów. Instalacje z glikolem tylko miedź - kwestia dokładnego odpowietrzenia. Edytowane 23 Stycznia 2012 przez RAPczyn Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gb318is 23.01.2012 20:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Stycznia 2012 A dlaczego nie można lutować lutem miękkim? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 24.01.2012 11:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 A dlaczego nie można lutować lutem miękkim? Ponieważ krytyczne temperatury (>200*C)jakie mogą uzyskać kolektory przekraczają temperatury topnienia spoiwa używanego do lutowania na miękko. Lut twardy to ponad 700*C. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
red1980 24.01.2012 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 Spokojnie można użyć rury elastycznej z nierdzewki w otulinie HT. Dodatkowo na dachu w osłonie PCV. A najlepiej zostawić sobie wolny kanał wentylacyjny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 24.01.2012 13:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 Ja mam jeszcze pytanie, które wcześniej zadałem i nie otrzymałem odpowiedzi. Czy do otuliny HT 13mm warto dokładać jeszcze izolacji, czy to już przerost formy nad treścią? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.