Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Wady wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła:


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 362
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jak to się nie da ?

Pewnie ze się da, często o tym piszę .

Jak się ktoś godzi na pewne niedogodności z nią związane to nie widzę problemu .

 

A podcięcia powinny być przy każdej wentylacji, dom ma byc wentylowany cały a nie tylko jego część, stąd kratki w Kuchni i łazience a dziury w ścianach/oknach w pokojach/sypialniach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spokojnie, jak to nawet wg? Cały czas się tu czyta, że wg nie są się dobrze zrobić... Kratki wentylacyjne są, bo kiedyś były piece kaflowe.

A co z moim pytaniem o podcinanie drzwi?

W projekcie domu z wg mam napisane:

 

Dla zapewnienia prawidłowego działania wentylacji grawitacyjnej należy zapewnić:

1) DOPŁYW POWIETRZA ZWEWNĘTRZNEGO

- Pokoje i kuchnia - nawiewniki powietrza montowane w górnej części okna lub w ścianie zewnętrznej nad oknem umożliwiające dopływ powietrza od 20 - 50 m3/h (każdy) powietrza zewnętrznego przy całkowitym ich otwarciu i 20-30% tej ilości przy całkowitym zamknięciu.

- Kotłownia - otwór nawiewny o powierzchni netto 200 cm2 w ścianie zewnętrznej, 30 cm nad posadzką,

- Garaż - otwór nawiewny o powierzchni netto 200 cm2 w dolnej części wrót garażowych lub ścianie zewnętrznej.

2) DOPŁYW POWIETRZA WEWNĘTRZNEGO

- ŁAZIENKI i pozostałe pomieszczenia wentylowane grawitacyjnie - otwory nawiewne (szczelina lub kratka) w dolnej części drzwi o powierzchni netto 220 cm2

3) ODPŁYW POWIETRZA

- pokoje - szczelina między drzwiami a podłogą o powierzchni netto min. 80 cm2,

- pozostałe pomieszczenia wentylowane - kominowe kanały wentylacyjne.

 

WNIOSEK

Podcięcie w drzwiach musi być zawsze bez względu na to czy to WM, czy WG.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aby zakłócić pracę wentylacji w domu drzwi musiały by być całkowicie szczelne i zawsze zamknięte .

Często są otwarte, podcięcie jakiekolwiek pozwala WM pracować jak trzeba,jedynie im większe wydatki powietrza tym większe prędkości strugi przez te podcięcia i trzeba mieć tego świadomość.

Ale zadziałają każde .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jest jakaś zalecana wartość? Coś mi się przypomina, że 2cm...

 

toż przecież proste rozumowanie powie ile, bierzesz realną ilość powietrza nawiewaną max do pomieszczenia, liczysz powierzchnie podcięcia, pomnożysz to razy prędkość przepływu przez tą powierzchnię i masz wynik, jeśli zgadza sie z ilością realnie nawiewaną a prędkość którą założysz nie przekroczy magicznych 5m/s to jest git, podstawówkowa geometria

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

Sobie trochę tu poczytałam,

mam wentylację mechaniczną z rekuperacją Renovent HR Large od ponad 3-ch lat i mam cały czas problem z suszą w domu. Żeby była jasność jestem mimo wszystko zwolenniczką WM, ale mimo projektu wentylacji i profesjonalnej ekipiy montującej, nadal mam ten problem. Właściwie zostawiam wentylację na najmniejszym biegu(mimo, że zalecano wyższy), czasem wyłączam i i tak zimą mam 20% wilgotności. Kupiłam specjalny nawilżacz przemysłowy i on też nie daje rady. Myślę, że zimą jest tak kiepsko, bo powietrze jest mocniej podgrzewane, a skropliny odprowadzone- czysta fizyka, bo nie mam grzejników konwektorowych, które mogłyby dodatkowo wysuszyć w tak dużym stopniu powietrze. Największa jednak wadą jest to, że od roku nie mogę znaleźć jakiegoś serwisu, który zechciałby to zobaczyć.

Edytowane przez kosia1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli wyłączasz rekuperator a mimo tego wilgotność nie wzrasta,to znaczy,że masz również wentylację grawitacyjną nieświadomą,czyli nieszczelny dom.Jeżeli reprezentujesz słowiański typ urody to jesteś genetycznie przystosowana do dużej wilgotności powietrza w lecie i małej w zimie.Jeżeli jednak przeszkadza ci suche powietrze to musisz uszczelnić dom i okresowo wyłączać reku lub na najniższym biegu (niewskazanym przez producenta) ,ale spodziewaj się wzrostu stężenia chemii w powietrzu ( z lakierów,mebli,wykładzin i diabli wiedzą z czego jeszcze).Na biegu wskazanym przez producenta nadal będziesz miała w zimie 20% i czyste powietrze.Polub więc suche,czyste powietrze,serwis nic nie pomoże.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dodam jeszcze, że na wilgotność w domu ogrzewanie ma wpływ bardzo mały. Tylko w tym zakresie, że podłogowe wymaga mniejszej temperatury powietrza, od grzejników. To, czy grzejniki są zwykłe, czy konwekcyjne, nie ma znaczenia, żaden system ogrzewania nie powoduje anihilacji pary wodnej zawartej w powietrzu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że jak wyłączę rekuperator, to wilgotność wzrasta, ale również jest zaduch. Jak włączę wentylację, to dosłownie po dwóch godzinach mam znowu 20%. Wentylacja jak chodzi, to cały czas jest na najniższym biegu, a wilgotność jest 20%. Latem nie ma tego problemu. Natomiast wilgotność 20% jest nie do przyjęcia i powie Ci to każdy lekarz. Praktycznie bez przerwy mam podrażnione gardło, szczypią oczy itd. Z tego co piszesz, chyba jasno wynika, że ta suchość powietrza, to jest wada nie do przeskoczenia. Trochę mnie to niepokoi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...