wargas1976 20.03.2016 16:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Marca 2016 Witam Tak jak pisałem wcześniej po obserwacjach sprawa wygląda następująco. Z komina ciężko zauważyć wydobywający się dym to spory sukces. Ale, żeby nie było tak kolorowo to też są i minusy, a mianowicie cały zasyp prawie po drzwiczki zasypowe przechodzi w stan żaru za równo przy dmuchawie jak i na ciągu naturalnym. Do tego w ten sam sposób jest problem z osiągnięciem zadanej temperatury około 60-65stopni. Przy dmuchawie niewielki dym wydostaje się nieszczelnościami w drzwiczkach zasypowych. Sytuacja wygląda inaczej przy otwarciu drzwiczek zasypowych(dmuchawa wyłączona drzwiczki popielnikowe zamknięte). Kocioł uzyskuje zadana temperaturę. W czym problem za mały czy za duży palnik?Za mała dysza za palnikiem? Odległość gzymsy od początku palnika(około 3cm)? Za duży ruszt? Choć i tak przysłonięty szamotówkami 3cm no może nie całkowicie szczelnie, ale w wielkości około 3/4. Co robić bo przy dokładaniu do kotła cała kotłownia w dymie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcus312 21.03.2016 01:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 marcus312 Ten palnik, który narysowałeś, nie będzie działał jak wirowy, tylko jako zwykły kanał dopalający, żeby był wir, komora wirowa ma być otwarta z góry do szybkiego odprowadzenia spalin. Pewnie masz racje ale juz go zbudowałem i załozyłem do kotła i pale drewnem ,a czy tam cos wiruje to tego nie widze zrobiłem troche wiekszy wlot dyszy zeby mozna było zmniejszyc moc w razie potrzeby .Ostatecznie wyszło tak ze jest komora wirowa ale w poziomie a kanałow bocznych nie robiłem Narazie dobrze sie sprawuje ale to sie okaze po paru dniach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 21.03.2016 12:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Po prostu miałem podobny palnik, komora wirowa średnicy 10 cm i wysokości 5 cm, nad niej krótki kanał średnicy 9 cm i wysokości 3 cm, źle to działało, płomień leciał do góry, zamiast wirować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 21.03.2016 13:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Witam czy palnik wirowy musi mieć okrągłe komory wirowe? Jak pozbyć się brązowego nalotu z wymiennika , ten brązowy nalot to chyba niedopalone ciężkie węglowodory, pojawia to się przy paleniu sosną i węglem, przy drewnie liściastym sam popiół w wymienniku. Powietrze podaje od dołu żar świeci na biało. Lepiej okrągłe, ale jak nie, to też będzie działał. Daj więcej PW, albo mniej, może dyszę zwiększ trochę, jak taką posiadasz. Na takie coś niema recepty, każdy sam ma sobie poradzić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wargas1976 21.03.2016 19:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Witam Walki ciąg dalszy. Otóż tak odsłoniłem ruszt poziomy całkowicie. Wejście do palnika cofnąłem o jakieś 1,5 cm (to jest od grodzi oddzielającej komorę zasypową od palnika jest jakieś 4,5 cm). Kocioł bardzo szybko się rozpędza. Wcześniej był problem z uzyskaniem temperatury około 65 stopni, teraz bez problemu. Ale cały czas problem z zajmowaniem się opału w komorze zasypowej. Ne wiem może za nisko jest opuszczona szamotówka u wejścia do palnika.Jest ona jakiś1 cm niżej od wymiennika. Może złe rozmiary palnika(6-11cm).Z tyłu za wymiennikiem ograniczony pionowy prześwit poprzez cegły szamotowe 3cm.Prześwit wynosi jakieś 4-12cm do wysokości ok. 23cm.Po wyjęciu szamotówek za wymiennika, znacznie spadła stałopalność a z zasypem nadal był problem.Gdzie tu jeszcze coś poprawić. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wargas1976 21.03.2016 21:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 (edytowane) Dzięki za podpowiedź mtdeusz.Ja tak na prawdę to wszystko dopiero rozpracowuję metodą prób i błędów. Przeglądam różne fora o podobnej tematyce. Dzisiaj doszedłem do wniosku, że chyba źle to wszystko zrozumiałem. Zmniejszyłem prześwit za wymiennikiem co powoduje dymienie na kotłownię, a zwiększyłem dyszę co spowodowało wpadanie tam węgla i szybsze znikanie opału. Tak więc jutro znowu przebudowa. Zabieram cegły z za wymiennika co zwiększy prześwit do około 6cm, a zmniejszę wejście do dyszy palnika. Ruszt pionowy postaram się zaślepić. Ale u jednych lepiej przez pionowy u innych przez poziomy, a jeszcze u innych oba odkryte i jakoś to hula. Czy przyczyna rozpalania całego zasypu może być fakt szybkiego rozpalania się kociołka poprzez mocno uchylone drzwiczki popilenikowe? Postaram się również zagęścić zasyp bo mam węgiel o dość sporej granulacji(orzech II, kopalnia Kazimierz-Juliusz). Zdjęcia mojego palnika zamieszczone są w postach wyżej może ewentualnie coś trzeba przerobić. Z góry dziękuje za odpowiedź.Pzdr Edytowane 21 Marca 2016 przez wargas1976 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcus312 21.03.2016 23:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Marca 2016 Po prostu miałem podobny palnik, komora wirowa średnicy 10 cm i wysokości 5 cm, nad niej krótki kanał średnicy 9 cm i wysokości 3 cm, źle to działało, płomień leciał do góry, zamiast wirować. Zgadza się raczej to kanałowy niż wirowy ,ale ogień idzie na biało z dwururki .Zeby u mnie było miejsce to wirowy bym chętnie zrobił ale mam ograniczenie pomiedzy tylna scianka kotła a wymiennikiem 8cm a razem od scianki tylnej z wymiennikiem 14cm ,Czyli gdybym zrobił komore 11cm to wylot wchodził by na doł wymiennika pionowego .Ostatecznie mogło by i tak być ale to tez tłumiło by wylot .Wysokosc do wymiennika 23cm ,moze jakby nizej zrobic komory to by sie to jakoś zmiesciło jak mi ten dwu kanałowy sie znudzi to zrobie pewnie ten wirowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 22.03.2016 13:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 wargas1976 Polecam przeczytać ten post i następny:http://forum.muratordom.pl/showthread.php?195149-Ekonomiczne-spalanie-paliw-sta%C5%82ych&p=7053401&viewfull=1#post7053401Tam jest opisane jak napowietrza się opał w zależności od konfiguracji paleniska. Jak zrozumiesz to, wtedy sam ustawisz palenisko tak jak trzeba, gdzie trzeba odsłonić, a gdzie przysłonić. Tam nie pisałem o zasłonięciu rusztu, ale tez to można robić, żeby ograniczyć napowietrzenie. Palnik do tego nic nie ma, to jest inna bajka. W twoim przypadku jeszcze jest trochę za duża powierzchnia rusztu. 15x20, a 17x20 to jest duża różnica w wydajności. Druga sprawa, w czym przeszkadza to rozpalenie zasypu? To jest problemem, kiedy powoduje wzrost mocy, że trzeba zamykać PG, ogień w palniku zanika i zaczyna kopcić, jak niema takich objawów, to jest w porządku. Również staraj się powoli rozpędzać kocioł. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 22.03.2016 13:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2016 Zgadza się raczej to kanałowy niż wirowy ,ale ogień idzie na biało z dwururki .Zeby u mnie było miejsce to wirowy bym chętnie zrobił ale mam ograniczenie pomiedzy tylna scianka kotła a wymiennikiem 8cm a razem od scianki tylnej z wymiennikiem 14cm ,Czyli gdybym zrobił komore 11cm to wylot wchodził by na doł wymiennika pionowego .Ostatecznie mogło by i tak być ale to tez tłumiło by wylot .Wysokosc do wymiennika 23cm ,moze jakby nizej zrobic komory to by sie to jakoś zmiesciło jak mi ten dwu kanałowy sie znudzi to zrobie pewnie ten wirowy Nie rozumiem problemu, wysokość komory wirowej jest 8 cm, żeby palnik działał nad nim ma być 3 cm wolnej przestrzeni, razem 11 cm, a w kotle jest 23 cm. Masz bardzo dobry komin, że na takich małych przekrojach wszystko śmiga. U mnie przy dyszy 5,5x11 kilka razy się zdarzyło że przy spalaniu węgla 34.2,kocioł stawał, bo komin się nie wyrabiał, musiałem włączać dmuchawę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
marcus312 23.03.2016 00:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 Nie rozumiem problemu, wysokość komory wirowej jest 8 cm, żeby palnik działał nad nim ma być 3 cm wolnej przestrzeni, razem 11 cm, a w kotle jest 23 cm. Masz bardzo dobry komin, że na takich małych przekrojach wszystko śmiga. U mnie przy dyszy 5,5x11 kilka razy się zdarzyło że przy spalaniu węgla 34.2,kocioł stawał, bo komin się nie wyrabiał, musiałem włączać dmuchawę. Problemu faktycznie nie ma , ja cały czas myslałem zeby te komore zrobic jak najwyzej az pod wymiennik dlatego mi to nie pasowało ,ale tak jak piszesz ze ma byc krótsze i wejdzie .Komin mam wyszlamowany a kanał tylko 14x14 8m wysoki .Teraz do drewna jeszcze zmniejszyłem dysze a czopuch do połowy przymkniety bo wywaliłem zawirowywacze za duzo zabawy z tym było chodzi o czyszczenie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wargas1976 23.03.2016 22:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Marca 2016 (edytowane) wargas1976 Polecam przeczytać ten post i następny: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?195149-Ekonomiczne-spalanie-paliw-sta%C5%82ych&p=7053401&viewfull=1#post7053401 Tam jest opisane jak napowietrza się opał w zależności od konfiguracji paleniska. Jak zrozumiesz to, wtedy sam ustawisz palenisko tak jak trzeba, gdzie trzeba odsłonić, a gdzie przysłonić. Tam nie pisałem o zasłonięciu rusztu, ale tez to można robić, żeby ograniczyć napowietrzenie. Palnik do tego nic nie ma, to jest inna bajka. W twoim przypadku jeszcze jest trochę za duża powierzchnia rusztu. 15x20, a 17x20 to jest duża różnica w wydajności. Druga sprawa, w czym przeszkadza to rozpalenie zasypu? To jest problemem, kiedy powoduje wzrost mocy, że trzeba zamykać PG, ogień w palniku zanika i zaczyna kopcić, jak niema takich objawów, to jest w porządku. Również staraj się powoli rozpędzać kocioł. Dzięki Dikij.Petia Przeczytałem temat, który mi podlinkowałeś. Czytałem ten watek od początku i do tego tematu nie doszedłem bo też przeszukiwałem watek skokowo. Przyznam szczerze dość jasno tam jest to opisane przez ciebie, ale prze de mną jeszcze dużo prób i ustawień. Zapalanie całego wsadu nie jest jakimś wielkim problemem, ale też nie wiem czy to dobrze czy źle dla samego procesu spalania. Problem występuje tylko przy dokładaniu do kotła jak jeszcze jest trochę węgla wówczas strasznie dymi na kotłownię. Dzisiaj zmniejszyłem ruszt dołem po obu stronach szamotką 3cm. Niestety nie jest to wszystko uszczelnione bo na razie testuję ustawienia i co chwilę coś przerabiam. Będę jeszcze próbował z węglem o znacznie mniejszej granulacji, żeby zasyp był szczelny. Mam pytanie odnośnie podawania PW bo u mnie w kotle jest wyczystka na górze tak gdzieś po środku kotła jeżeli tą wyczystkę uchylę żeby zerknąć jak się spala i wpuszczę tam powietrze to płomień jest długi aż do wyczystki jeżeli przysłonię szybą i odetnę powietrze to płomień skraca się(dzieje się tak przy załączonej dmuchawie na minimalnych obrotach). Można gdzieś podać PW np. w szamotówce poziomej tuż przy wymienniku wywiercić dwa otwory? Jest jeszcze jedna sprawa sznurek w drzwiczkach zasypowych jest w kiepskiej kondycji i muszę go wymienić. Czy to może mieć wpływ na przedostawanie się powietrza i szybsze rozpalanie się zasypu? Pozdrawiam i bardzo dziękuję za cierpliwość i wszelkie porady. Edytowane 23 Marca 2016 przez wargas1976 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
AVE5074 24.03.2016 13:16 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2016 Optymalny odstęp od paleniska do dyszy ok. 8 cm, 5 cm -otwarty ruszt, 4-5 cm lejkowaty tunel, bo można część tego tunelu zrobić z otwartym dołem- boki zwężają się, a z dołu otwarty ruszt. te 8 cm to jest odległość od największego przewężenia (czyli wlotu do komór wirowych) do krańca tej szamotki odsuwającej węgiel od wlotu do palnika? Jeśli tak to kolejno mamy szamotkę odsuwającą opał od wlotu do palnika, potem kawałem odkrytego rusztu, następnie zwężenie i wlot do komór wirowych? Sam zauważyłem że u mnie jest tak lepiej ale przy części odkrytego rusztu potrzeba prawie wcale dodatkowego PW i nie ma w ogóle problemu z zapychaniem popiołem palnika Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 26.03.2016 16:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 (edytowane) Problemu faktycznie nie ma , ja cały czas myslałem zeby te komore zrobic jak najwyzej az pod wymiennik dlatego mi to nie pasowało ,ale tak jak piszesz ze ma byc krótsze i wejdzie .Komin mam wyszlamowany a kanał tylko 14x14 8m wysoki . To pewnie przez mniejszy przekrój komina masz lepszy ciąg. U mnie jak testowałem palnik z najmniejszą dyszą 8x5, to akurat dwa tygodni mocno wiało, i mogłem spokojnie zejść do 0,5 kg węgla na godzinę, bardzo dobrze działał, ale później już komin nie dawał rady. Moim zdaniem wyższe komory miały by gorzej działać, nie testowałem tego, więc mogę się mylić, ale teoretycznie, spirala wiru będzie bardziej rozciągnięta, wyjdzie coś po środku między wirowym i kanałowym. Edytowane 26 Marca 2016 przez Dikij.Petia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 26.03.2016 17:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 (edytowane) Zapalanie całego wsadu nie jest jakimś wielkim problemem, ale też nie wiem czy to dobrze czy źle dla samego procesu spalania Jak nie masz problemu z utrzymaniem ciągłego ognia w palniku, to jest to bez różnicy. Problem występuje tylko przy dokładaniu do kotła jak jeszcze jest trochę węgla wówczas strasznie dymi na kotłownię Pomyśl o zrobieniu krótkiego obiegu, lub dokładaj kiedy już cały węgiel odgazował. Bo jak napisałeś, zwiększenie przekroju palnika pogarsza stałopalność. jeżeli tą wyczystkę uchylę żeby zerknąć jak się spala i wpuszczę tam powietrze to płomień jest długi aż do wyczystki jeżeli przysłonię szybą i odetnę powietrze to płomień skraca się To jest związano z zmniejszeniem ciągu, gaz wolniej przepływa przez palnik, więc płomień jest długi. Odnośnie PW, to sugeruj się ilością dymu, najprościej to regulować zmieniając powierzchnie odsłoniętego rusztu przy palniku, jak zrobisz otwory, to zwiększysz ilość PW, tylko czy jest taka potrzeba? Najlepiej zrobić niezależne, bo masz, moim zdaniem, za duże palenisko, jak na zapotrzebowanie na moc- mały ocieplony dom. Ale wtedy trzeba rezygnować z dmuchawy na korzyść wyciągu. Jest jeszcze jedna sprawa sznurek w drzwiczkach zasypowych jest w kiepskiej kondycji i muszę go wymienić. Czy to może mieć wpływ na przedostawanie się powietrza i szybsze rozpalanie się zasypu? To wpływa na rozpalenie zasypu, w zależności od poziomu nieszczelności. Jak będziesz wymieniać sznurek, to lepiej wypełni to sylikonem wysokotemperaturowym (taki czerwony zazwyczaj), to będzie już na zawsze. U siebie mam tak zrobione i przez trzy sezony nie widać żadnego zużycia. Edytowane 26 Marca 2016 przez Dikij.Petia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 26.03.2016 17:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 te 8 cm to jest odległość od największego przewężenia (czyli wlotu do komór wirowych) do krańca tej szamotki odsuwającej węgiel od wlotu do palnika? Jeśli tak to kolejno mamy szamotkę odsuwającą opał od wlotu do palnika, potem kawałem odkrytego rusztu, następnie zwężenie i wlot do komór wirowych? Zgadza się Sam zauważyłem że u mnie jest tak lepiej ale przy części odkrytego rusztu potrzeba prawie wcale dodatkowego PW i nie ma w ogóle problemu z zapychaniem popiołem palnika Ty masz płomienny mocno gazujący węgiel, więc w takiej konfiguracji z dużą powierzchnią odsłoniętego rusztu przed palnikiem to bardzo dobrze działa, ale przy węglu z większą zawartościom koksu może nie być aż tak dobrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 26.03.2016 17:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Jak ci nie wciąga koksu i węgla do palnika u mnie potrafi wciągnąć drobny koks to do komina wylatuje nawet. Temperatura spalin 150 stopni dmuchawy nie mam. Odsuń palenisko od dyszy, jak będzie brakować PG, to podaj go w ruszt pionowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 26.03.2016 19:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 nic z tego nie rozumiem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wargas1976 26.03.2016 20:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2016 Witam,Jak zwykle cenne podpowiedzi Dikij.Petia. Ale jeszcze mam pytanie co to krótki obieg:confused: Odnośnie paleniska to już go pomniejszyłem po przez dodanie cegły szamotówki 3cm po obu stronach. Czyli teraz jet jakieś 12x 20.Pozdrawiam i życzę wszystkim WESOŁYCH ŚWIĄT Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 30.03.2016 17:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Marca 2016 (edytowane) Ale jeszcze mam pytanie co to krótki obieg Chodziło mi o klapę oddymiająca komorę. Kolega marcus312 pisał o czymś takim kilka stron wcześniej. Tam gdzie zasłoniłeś przerwą nad wiszącym wymiennikiem daje się rurkę która może się ruszać na prowadnicach i zasłaniać tą szczelinę, coś takiego kiedyś czytałem. Edytowane 30 Marca 2016 przez Dikij.Petia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Dikij.Petia 31.03.2016 21:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2016 Jak jest niezależne PW, to wtedy bardzo szybko ten czarny dym ustaje. Ja mam PW puszczone przez kanał dmuchawy, czasem włączam ją na kilkanaście sekund, bo u mnie trochę za wąskie te kanały PW i czasem go brakuje jak się podłubię w palenisku. Pewnie to jeszcze zależy od palnika. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.