piotr_k3 24.01.2012 15:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 Witam, mam dwa pytania: - czy staw moze służyć do zanurzenia rur dolnego źródła (wielkośc stawu 700 m2 i głębokości 1,5 m) ? - jaka powinna być optymalna temperatura powrotu z dolnego źródła ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkdarch 24.01.2012 17:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Stycznia 2012 Trochę ogólnikowe pytanie.Podaj najpierw jaki dom chcesz grzać bo jeśli jakiś większy to możesz mieć mrożone ryby:lol2:A tak na poważnie to możesz tylko rury najlepiej wcisnąć w dno stawu ,tam im będzie najlepiej(w błotku). Jak niewielki domek to może być ciekawe DZ. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 25.01.2012 09:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 Ja bym po prostu ułożył na dnie, nieco je obciążając, żeby nie wypłynęły w razie czego. Nie bawiłbym się w zatapianie w błoto. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 25.01.2012 12:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 Jeżeli faktycznie duża część stawu ma głębokość co najmniej metr to świetne dolne źródło, także na lato, bo woda będzie miała około 20, a nawet w porywach 25 stopni, więc grzanie CWU będziesz miał z bardzo dobrym COP. Powinno wyjść może nawet taniej niż tradycyjny podziemny kolektor, bo odpada koparka (no może poza dobiegami, ale można taki odcinek machnąć ręcznie jak nie za daleko. Zależy od Twojej pomysłowości. Ja bym rurę obciążył, np. przydrutował starą rozbiórkową cegłę dziurawkę co jakiś kawałek do rury PE (może co metr) i niech tonie w mule na dnie stawu. Wypłynąć nie powinna, bo napełniona glikolem, do tego cegły - będzie odpowiednio stabilnie leżeć na dnie. Możesz zatopić proste odcinki, albo chyba łatwiej - spirale w najgłębszych miejscach stawu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rudy_36 25.01.2012 12:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 1000 m3 wody przy delta T 4,3 C to jakieś 5000 kWh - niewiele jest domów z tak niskim zapotrzebowaniem na ciepło - dodatkowo staw będzie się wychładzał od powietrza, trochę nagrzewał od gruntu. Gdy już cały do dna zamarznie to będziesz odzyskiwał ciepło z przemiany fazowej. Temperatury Dz od stycznia < 0 C gwarantowane.pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotr_k3 25.01.2012 15:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2012 Dom do ogrzania ma powierzchnię 180 m2 a staw znajduje się tuż przy domu - pomijając suche lata jest on przepływowy i nie ma problemu z pogłębieniem go z jednej strony do głębokości 2,5 m. Co sądzicie - czy dolne źródło ułożone na dnie zdałoby egzamin ?Jaka długość pętli musiałaby być? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 26.01.2012 06:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 1000 m3 wody przy delta T 4,3 C to jakieś 5000 kWh - niewiele jest domów z tak niskim zapotrzebowaniem na ciepło - dodatkowo staw będzie się wychładzał od powietrza, trochę nagrzewał od gruntu. Gdy już cały do dna zamarznie to będziesz odzyskiwał ciepło z przemiany fazowej. Temperatury Dz od stycznia < 0 C gwarantowane. pozdr Obliczenia poniekąd dobre, ale nie wziąłeś pod uwagę oddawania ciepła na bieżąco z gruntu do stawu, nawet w najzimniejsze miesiące, a ile tego ciepła będzie - nie da się określić. Moim zdaniem będzie tego baaardzo dużo. W końcu zwykłe kolektory poziome śmigają bez zarzutu, nic nie zamarza na amen, a temp. na powrocie oscylują w okolicy zera. Myślę, że jako DZ jest to świetne rozwiązanie o lepszym niż "standardowo" COP. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rudy_36 26.01.2012 07:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Nie wiem jak to będzie w praktyce. Zwróć uwagę, że staw się bardzo szybko ochłodzi do 4 C już pewnie do 1 listopada - wynika to z właściwości wody - powyżej 4 C krąży bardzo niekorzystnie i się wychładza. Później następuje korzystne odwrócenie, na górze lód trochę izolujący i przemiana fazowa oddająca ciepło. Lecz temperatura DZ jest już pewnie grubo poniżej dla typowych DZ poziomych (listopad, grudzień). Wg mnie przydałaby się większa głębokość stawu (dla tej powierzchni), gwarantująca, że na dnie do końca zimy będzie woda czyli DZ w okolicach zera. Wiosna dla tak przymrożonego stawu też będzie nie lekka...Normalny DZ ma dużo większą izolację cieplną od góry.pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rudy_36 26.01.2012 08:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 (edytowane) Natomiast rewelacyjny jest koszt takiego DZ. Jest to koszt praktycznie samych rurek i minimalnej robocizny. Można spróbować przez rok - jak się nie sprawdzi to wyjąć i zrobić inne DZ (rewelacja serwisowa bijąca na głowę inne DZ). Można też zrobić częściowo np 2 pętle w stawie i dwie klasyczne poziome DZ, mierząc temperatury i porównując ze sobą można zrobić pracę naukową, podzielić się doświadczeniami.pozdr Edytowane 26 Stycznia 2012 przez rudy_36 zmiana Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 26.01.2012 08:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Natomiast rewelacyjny jest koszt takiego DZ. Jest to koszt praktycznie samych rurek i minimalnej robocizny. Można spróbować przez rok - jak się nie sprawdzi to wyjąć i zrobić inne DZ (rewelacja serwisowa bijąca na głowę inne DZ). Można też zrobić częściowo np 2 pętle w stawie i dwie klasyczne poziome DZ, mierząc temperatury i porównując ze sobą można zrobić pracę naukową, podzielić się doświadczeniami. pozdr I to jest chyba najlepsze rozwiązanie - zrobić w stawie i popatrzeć, co się będzie działo, sugeruję rozciągnąć rury PE spiralnie, będzie jeszcze łatwiej. Jak będzie mało tego kolektora (niskie temp. na powrocie z DZ lub "ciężka" wiosna dla DZ) - zakopać jeszcze dodatkowo ze 2 pętle w gruncie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 26.01.2012 09:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Podpisuję się pod pomysłem, chętnie poczytam wyniki takich pomiarów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
niedowiarek 26.01.2012 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Kilka lat temu, jak jeszcze nie wiedziałem, że uda mi się zainstalować PCi montowałem ciepłomierz u gościa, który dość mocno kaleczył wymowę po naszemu. Wychował się w Szwecji i jak w rozmowie wspomniałem o PCi to na dzień dobry wyraził opinię, że spotkał się z tym ustrojstwem i nawet by u siebie zastosował gdyby miał jezioro. Twierdził, że wtedy to się faktycznie opłaca. Staw jest mniejszy, ale...... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piotr_k3 26.01.2012 11:51 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Wracam ponownie do tego stawu jako DZ.Przez 6 lat jak posiadam działkę z tym stawem, dwa razy jeździliśmy z dziećmi na łyżwach, a w pozostałe 4 lata lód był za cienki aby na niego wchodzić. Nawet zeszłej srogiej zimy lód nie przekroczył 20 cm grubości.Więc sam w sobie jest izolacja w miarę dobrą - tak myślę ??Kusi mnie tani koszt takiego DZ. Jeszcze jedno pytanie - jaka duża powinna być PC w takim DZ i domu wielkości 180 m2 i ile będę musiał za nią zapłacić bez oprzyrządowania? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 26.01.2012 12:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Jeszcze jedno pytanie - jaka duża powinna być PC w takim DZ i domu wielkości 180 m2 i ile będę musiał za nią zapłacić bez oprzyrządowania? A to już temat rzeka. Zależy jakie masz izolacje, jakie okna i jak duże, ile mostków termicznych, ile błędów wykonawczych, itp. Najlepiej, jak zrobisz audyt energetyczny z prawdziwego zdarzenia (wyliczenie OZC), ale to kosztuje ok. 1000 zł. Z drugiej strony jak źle oszacujesz wielkość PC to możesz niepotrzebnie przestrzelić finansowo z inwestycją (za duża PC) lub mieć niedogrzaną chałupę lub wchodzić mocno w 2.taryfę za energię (za mała PC). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 26.01.2012 12:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Jak już dobierzesz moc PC, łatwiej będzie oszacować jej koszt (chociaż na zasadzie od->do). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Iia 26.01.2012 13:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Dla ogrzania budynku 180m2, przy załozeniu jego dobrej izolacji termicznej potrzeba ok. 20.000,0kWh/rok + na cele ciepłej wody użytkowej w okresie zimy 2.000,0kWh.Z tego darmowe ciepło z rezerwuaru wody powierzchniowej do "zaciągnięcia" przez pompę ciepła to ok. 16.000,0kWh. Staw ma praktycznie 900m3 o temp. średnio +5 st.C. Schłodzenie o 3st. C da ok. 3.000,0kWh energii grzewczej. Ponieważ proces ten jest rozciągnięty w czasie i woda schładzana dostaje malejąco ciepło z dużej powierzchni dna, a także jak sądzę, alimentacja wody, (bo staw jak słyszę jest przepływowy) niesie dodatkowo energię.Wstępnie można przyjąć, że uda się "wyżywić" ciepłem pompę bez efektu "głodu" czyli wchodzenia w tryb "LP". Wymaga to jednak dokładnej analizy warunków t.zw. brzegowych i szczegółowych obliczeń. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Rafał_ 26.01.2012 13:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Dla ogrzania budynku 180m2, przy załozeniu jego dobrej izolacji termicznej potrzeba ok. 20.000,0kWh/rok Hmmm, przy takim zużyciu to chyba brak izolacji. Taki dom nie spełni nawet obowiązujących norm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leszekf 26.01.2012 14:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Innymi słowy 20.000 kWh / 180m2 = 110kWh/m2 ....myślę że można spokojnie osiągnąć lepsze parametry budynku bez nadmiernych nakładów inwestycyjnych i zejść do 50..60kW/m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Iia 26.01.2012 15:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Wydaje mi sie, ze Panowie nie zrozumieli tego co napisalem - bycmoze zrobilem to nieklarownie.kWh to jednostka energii.kW, o ktorej pisal Pan Leszek to natomiast jednostka mocy. 50W/m^2 (bycmoze pomylona z 110kWh/m2) to norma zapotrzebowania na moc grzewcza wspolczesnie wybudowanego domu, z izolacja styropianowa 10-15cm oraz z oknami o niskiej przepuszczalnosci ciepla. Nie mowi to nam jednak nic o zapotrzebowaniu energetycznym na metr kwadratowy wyliczonej w skali roku. Dla domu o takim zapotrzebowaniu na moc, po wykonaniu obliczen i po przemnozeniu przez faktor wynikajacy z wykorzystania ogrzewania powierzchniowego wychodzi wlasnie wartosc w okolicach 20.000,00 kWh. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 26.01.2012 19:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Stycznia 2012 Będzie działać. Poczytaj jak to robią na zachodzie. Super tanie dz, myślę że warto.http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/81/Pond_Loop_Being_Sunk.jpg/220px-Pond_Loop_Being_Sunk.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.