Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

ale marzenia kolegi Indiana - 100 l wody i 10 km rurki fi 5 mm może da radę ????

różnica temperatury -przewodność betonu- także chyba studnia chłonna? bo to 100 l wody z wymiennikiem w studni tylko jakim ? no a w nocy jak spadnie temperatura to będziesz grzał tą wodę bo będzie za zimno? a tak jak dzisiaj wychłodzony beton a w kominku palimy.

 

narysowałem dla was schemat zasilania budynku który jest w realizacji z kolektorem membranowym chciałbym zwrócić uwagę że

najważniejsze nie tracić raz wyprodukowanej energii czyli rekuperacja !!!! nie tylko do 10 st wywiewanego powietrza bo tego też szkoda i tutaj jest zagospodarowane. No i ścieki najważniejsze pełny odzysk. Woda dostarczona do budynku wykorzystana podwójnie do mycia i kanalizacji a także do wytwarzania ciepła dolewając się codziennie do kolektora. 1500 kWh miesięcznie tylko tej energii ,po przemianie w lód powoduje nadwyżki energii dla budynku. Także zasilanie pompy ciepła z dwóch źródeł pozwala na oszczędności. Kolektory GWC dla wentylacji ograniczają znacznie zużycie energii.

Darmowy lód wytworzony w zbiorniku będzie chłodził w lecie przez nagrzewnicę wentylacyjną .

 

 

BUDYNEK 200 M2 4 OSOBY ENERGOOSZCZĘDNY 40 kWh/m2 WYPOSAŻONY W CENTRALĘ WENTYLACYJNĄ Z REKUPERATOREM I NAGRZEWNICĘ GWC. BRAK BUFORÓW CIEPŁA (KOSZTY),INSTALACJA OGRZEWANIA PREFEROWANA ŚCIENNA,PODŁOGOWA W ŁAZIENKACH I POMIESZCZENIACH W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PODŁOGI BETONOWE (KAFELKI) OGRANICZENIE KOSZTÓW OGRZEWANIA PODŁOGOWEGO(JASTRYCHY). KANALIZACJA MIEJSKA.

POMPA CIEPŁA SOLANKA-WODA dodatkowo POWIETRZE

 

 

OGRZEWANIE :

POMPA CIEPŁA SOLANKA-WODA

INWERTEROWA MOC 5kW (PRACUJĄCA BEZ PRZERWY na co pozwala kolektor ,2- 3 KW WYKORZYSTYWANE 90% CZASU PRACY)

ZASILAJĄCA CO I CUW Z ZASOBNIKIEM 200 L

ZASILANIE

1. POWIETRZE - WYMIENNIK POWIETRZNY - dla pompy ciepła

2. KOLEKTOR MEMBRANOWY - zasilanie POMPA CIEPŁA

3. KOLEKTOR MEMBRANOWY - GWC zasilanie centrali wentylacyjnej

4. KOLEKTOR MEMBRANOWY - ŚCIEKI separator

5. GEOTERMIA - ZŁOŻE ŻWIROWO - WODNE

 

PRZEŁĄCZANIE ZASILANIA pompy ciepła NA POWIETRZE AUTOMATYCZNIE PRZY WZROŚCIE TEMPERATURY ZEWNĘTRZNEJ POWYŻEJ TEMPERATURY

około 8 st C

[ATTACH=CONFIG]265514[/ATTACH]

SCHEMAT ZASILANIA KOLEKTOREM MEMBRANOWYM W ZBIORNIKU 20m3 - 4st C i ZBIORNIKU DOGRZEWAJĄCYM 12m3 - 8st C ZBIORNIK ODZYSKU ENERGII ŚCIEKÓW IZOLOWANY 4 M3 15stC .NAPEŁNIENIE ZBIORNIKÓW WODĄ DESZCZOWĄ JEDNORAZOWE ,ZBIORNIKI ZABUDOWANE W ZŁOŻU ŻWIROWO-WODNYM GWC TWORZĄCE BUFOR ENERGII - WSPOMAGAJĄCE PRZEPŁYW ENERGII GEOTERMALNEJ

ODBIÓR ENERGII ODPADOWEJ Z ŚCIEKÓW I POZYSKANIE WODY OCZYSZCZONEJ W SEPARATORZE DO ZASILENIA ZBIORNIKA Z KOLEKTOREM DOGRZEWAJĄCYM A NASTĘPNIE LODOWYM. POZYSKANIE 12 m3 WODY MIESIĘCZNIE (3 m3 NA OSOBĘ)W ZUPEŁNOŚCI ZASPAKAJA POTRZEBY ENERGETYCZNE BUDYNKU.

ODBIÓR ENERGII ODPADOWEJ Z WENTYLACJI

ZBIORNIK LODOWY DLA KLIMATYZACJI W SEZONIE LETNIM ,ZASILANIE PRZEZ NAGRZEWNICĘ GWC

USUWANIE NADWYŻEK LODU (np. w przypadku awarii ) - DO KANALIZACJI PRZEZ POMPĘ ROZDRABNIAJĄCĄ , WYWÓZ BECZKOWOZEM.

 

WYTWORZENIE LODU WYMAGA WYCHŁODZENIA WODY W ZBIORNIKU I W ZŁOŻU ŻWIROWO -WODNYM .NIE JEST TO DZIAŁANIEM OCZYWISTYM GDYŻ PRZY TEJ POJEMNOŚCI ZBIORNIKÓW NASTĄPI TO DOPIERO PRZY DUŻYM ODBIORZE ENERGII ZE ZBIORNIKA, PRZY LEKKIEJ ZIMIE I NISKIM ZAPOTRZEBOWANIU NA ENERGIĘ CIEPLNĄ W KONSEKWENCJI NIE WYTWORZYMY ,NALEŻY W ODPOWIEDNIM CZASIE (NA WIOSNĘ) PRZEKIEROWAĆ ŚCIEKI BEZPOŚREDNIO DO KANALIZACJI CO UMOŻLIWI PRODUKCJĘ WYSTARCZAJĄCEJ ILOŚCI LODU NA SEZON LETNI.

Edytowane przez witastwosz1
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6486133
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A ile stopni ma taka podloga? I czy da sie po niej chodzic na boso jesli sa polozone plytki? Bo ja najchetniej w ogole bym sie plytek z podlogi pozbyl, wiecznie dyskomfort w chodzeniu na boso czy w skarpetkach, a jakbym to mial jeszcze chlodzic to juz masakra...

 

Acha, ile trwa od czasu odpalenia tego clodzenia do czasu uzyskania temp w srodku o 3 stopni nizszej?

 

Bo takie chlodzenie to dobre ta, gdzie chlodzic trzeba caly czas, co jak w kwietniu na pol dnia wyjdzie slonce i chce pol godziny pochlodzic? Przeciez to nawet ne zdazy zareagowac...

 

Drogi kolego nie posadzkę a strop w parterówce.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6486139
Udostępnij na innych stronach

Ok,czyli czas reakcji jeszcze dluzszy, poza tym kto ma strop "akumulacyjny" w parterowce?

 

Każdy strop żelbetowy jest niezłym akumulatorem.Wystarczy utrzymywać go w zadanej temp. a powierzchnia wymiany spowoduje ,że zyski bytowe czy słoneczne nie będą uciążliwe. Tak tanie i tak proste że niewiarygodne by działało:D.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6486190
Udostępnij na innych stronach

Raczej niekorzystne jest chłodzić podłogą. Strop za to do chłodzenia parteru ,jak najbardziej. Myślę,że karton gips na suficie i uwięziona tam warstwa powietrza będzie stawiała opór ale chłodzenie powinno działać. Mniej sprawnie ale będzie.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6486266
Udostępnij na innych stronach

Do chłodzenia sufitowego nie może być płyt gk, chyba że zastosujemy płyty gk z rurkami chłodzącymi - ale takie są bardzo drogie.

Widzę, że większość osób nie rozumie, o co w tym chłodzeniu sufitowym chodzi:

- wewnątrz płyty żelbetowej umieszcza się pętle rur fi16 lub fi18, identycznie jak przy ogrzewaniu podłogowym

- płyta nad parterem chłodzi wyłącznie parter, nie ma zupełnie nic wspólnego z chłodzeniem wyżej położonej kondygnacji (kondygnacja wyższa jest oddzielona min. 5cm styropianu i wylewką)

- płyta powinna być otynkowana od dołu, bez zabudowy gk, tak aby bez przeszkód odbierać ciepło

- efekt chłodniczy jest identyczny jak np. w starym kościele - przyjemna, niższa temperatura bez żadnych przeciągów

- chłodzenie to w okresie letnim działa w ten sposób, że utrzymuje temperaturę płyty na zadanym poziomie, np. 22'C, a dodatkowo może ją zmniejszyć w razie większych upałów - regulacją zajmuje się prosty sterownik z krzywą chłodniczą zależną od temperatury zewnętrznej. Dobrze opisał to Nydar - pojemność akumulacyjna oraz powierzchnia płyty jest tak duża, że komfort cieplny jest znacznie lepszy niż przy klimatyzacji - układ nie reaguje dopiero, gdy temperatura wewnątrz rośnie, on zapobiega wzrostowi temperatury

- 100l to pojemność wodna układu wodnego w płycie, co odpowiada około 900 m rury fi16 lub 670 m fi18, a nie jakieś 10km z kosmosu

- układ według mojego opisu sprawdza się bardzo dobrze w domkach parterowych - jaki buduję. W domkach z poddaszem nie ma większego sensu z uwagi na wysokie koszty płyt gk z wbudowanymi rurkami kapilarnymi i skomplikowanym sterowaniem

 

Najbardziej obawiam się rozkładania rur na zbrojeniu - to nie jest zbyt proste, nie można ich uszkodzić o ostre krawędzie. Na pewno będzie tu co najmniej 2x więcej roboty niż przy zwykłej podłogówce (która oczywiście będzie na 100% powierzchni, tym razem podłogi) :-)

Edytowane przez Indiana_
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6487708
Udostępnij na innych stronach

Dlaczego Panie Andrzeju nie zrobi Pan też grzania podłogi podczerwienią. Robiłem w suficie rurki z powietrzem , zasilane z ppc. Pieknie chłodziło, ale i rewelacyjne grzało podłogę. I bardzo mało roboty.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6487719
Udostępnij na innych stronach

- chłodzenie to w okresie letnim działa w ten sposób, że utrzymuje temperaturę płyty na zadanym poziomie, np. 22'C, a dodatkowo może ją zmniejszyć w razie większych upałów - regulacją zajmuje się prosty sterownik z krzywą chłodniczą zależną od temperatury zewnętrznej.

 

Nie wiem czy taki prosty... Co robi za bufor mieszający?, bo chyba nie pchasz wody studziennej bezpośrednio w sufit. Taki układ z buforem i pompą 750W tani nie jest. Nie lepiej (taniej) jest czerpać chłód spod podłogi np. ze 100-metrowego PEX'a zasypanego w pospółce i jedną pompką obiegową ? Nie tylko masz wtedy klimę, ale również ładujesz ciepło na zimę.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6487743
Udostępnij na innych stronach

Myślę że Indiana juz to sobie dobrze Przemyślal.

 

Mam nadzieję, bo pilnowanie punktu rosy to nie jest rozwiązanie. Wystarczy utrzymywać dużą wilgotność, na poziomie 90%, aby na suficie zaczęły pojawiać się czarne kropki (grzybek). nydar też gdzieś o tym pisał. Klima natomiast osusza nam powietrze, dlatego nie ma takiego problemu.

Załóżmy, że na zewnątrz jest 34oC i 45% wilgotności. Punkt rosy dla takiej temp. to ok 20oC, czyli dla 22oC powietrze będzie miało 90% wilgotności.

To już GWC jest lepszy, bo w nim wykropli się nadmiar wody, i powietrze wewnątrz domu będzie bardziej rześkie.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6487760
Udostępnij na innych stronach

Chłodzenie/grzanie rurkami podwieszonymi pod sufitem jest to bardzo dobry pomysł, ale do hal przemysłowych - tam montujemy takie systemy, z powodzeniem sobie radzą.

Ale system taki kompletnie nie nadaje się do domu z uwagi na estetykę i zbieranie się tam kurzu.

Do sterowania chłodzeniem służy prosty sterownik PID i z wyliczaniem punktu rosy za około 700zł - nie jest to włącz/wyłącz za 60 zł :-)

Wodę będę tłoczył bezpośrednio ze studni w rury, będzie jedynie filtr siatkowy. Żadnych wymienników i buforów (mocno obniżają sprawność i podnoszą energochłonność instalacji), w razie potrzeby raz na 5 lat nie jest problemem ciśnieniowe przepłukanie instalacji i okresowe wyczyszczenie filtra. Warto zobaczyć, jaki syf płynie w przeciętnej instalacji CO, i jakoś wszystko działa. Woda w studni kryształ.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6487867
Udostępnij na innych stronach

Wodę będę tłoczył bezpośrednio ze studni w rury, będzie jedynie filtr siatkowy. Żadnych wymienników i buforów (mocno obniżają sprawność i podnoszą energochłonność instalacji),

 

A jak prowadzisz pętle w tym żelbetowym stropie ? i jak taki sterownik wylicza punkt rosy. Gdzie robi pomiar ? Na początku wejścia w układ "sufitówki"?, bo tamto miejsce najbardziej będzie narażone na wykraplanie. Można by rzec, że tylko pierwsze metry tej sufitówki będą chłodziły, chyba że przepływ zwiększysz do maksimum, a to znów większy pobór.

W takim układzie, lepiej zatopić maty kapilarne, które układane są w układzie tichelmanna.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6487891
Udostępnij na innych stronach

Chłodzenie/grzanie rurkami podwieszonymi pod sufitem jest to bardzo dobry pomysł, ale do hal przemysłowych - tam montujemy takie systemy, z powodzeniem sobie radzą.

Ale system taki kompletnie nie nadaje się do domu z uwagi na estetykę i zbieranie się tam kurzu.

Do sterowania chłodzeniem służy prosty sterownik PID i z wyliczaniem punktu rosy za około 700zł - nie jest to włącz/wyłącz za 60 zł :-)

Wodę będę tłoczył bezpośrednio ze studni w rury, będzie jedynie filtr siatkowy. Żadnych wymienników i buforów (mocno obniżają sprawność i podnoszą energochłonność instalacji), w razie potrzeby raz na 5 lat nie jest problemem ciśnieniowe przepłukanie instalacji i okresowe wyczyszczenie filtra. Warto zobaczyć, jaki syf płynie w przeciętnej instalacji CO, i jakoś wszystko działa. Woda w studni kryształ.

Przecież gk nie jest przeźroczysty. A Ogrzewanie i chłodzenie bezpośrednie jest ekonomiczniejsze i bardzo proste w wykonaniu.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6487907
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie firma jest w trakcie rozkladania kanalow WM w moim domu. Zauwazylem jedna rzecz, ktora nie daje mi spokoju. Kanaly z pietra przebijaja strop, ida w dol poprzez parter, kolejny strop do piwnicy. Na parterze od sufitu do podlogi kanaly te biegna w odleglosci 25 cm od sciany- wisza luzem. Czy one nie powinny byc przytwierdzone do sciany? Czy powietrze biegnace od reku nie wprawi je w drgania?
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6488009
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie firma jest w trakcie rozkladania kanalow WM w moim domu. Zauwazylem jedna rzecz, ktora nie daje mi spokoju. Kanaly z pietra przebijaja strop, ida w dol poprzez parter, kolejny strop do piwnicy. Na parterze od sufitu do podlogi kanaly te biegna w odleglosci 25 cm od sciany- wisza luzem. Czy one nie powinny byc przytwierdzone do sciany? Czy powietrze biegnace od reku nie wprawi je w drgania?

 

witam

 

postaraj się je zamocować

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/1649-rekuperator/page/244/#findComment-6488021
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...