Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

ale marzenia kolegi Indiana - 100 l wody i 10 km rurki fi 5 mm może da radę ????

różnica temperatury -przewodność betonu- także chyba studnia chłonna? bo to 100 l wody z wymiennikiem w studni tylko jakim ? no a w nocy jak spadnie temperatura to będziesz grzał tą wodę bo będzie za zimno? a tak jak dzisiaj wychłodzony beton a w kominku palimy.

 

narysowałem dla was schemat zasilania budynku który jest w realizacji z kolektorem membranowym chciałbym zwrócić uwagę że

najważniejsze nie tracić raz wyprodukowanej energii czyli rekuperacja !!!! nie tylko do 10 st wywiewanego powietrza bo tego też szkoda i tutaj jest zagospodarowane. No i ścieki najważniejsze pełny odzysk. Woda dostarczona do budynku wykorzystana podwójnie do mycia i kanalizacji a także do wytwarzania ciepła dolewając się codziennie do kolektora. 1500 kWh miesięcznie tylko tej energii ,po przemianie w lód powoduje nadwyżki energii dla budynku. Także zasilanie pompy ciepła z dwóch źródeł pozwala na oszczędności. Kolektory GWC dla wentylacji ograniczają znacznie zużycie energii.

Darmowy lód wytworzony w zbiorniku będzie chłodził w lecie przez nagrzewnicę wentylacyjną .

 

 

BUDYNEK 200 M2 4 OSOBY ENERGOOSZCZĘDNY 40 kWh/m2 WYPOSAŻONY W CENTRALĘ WENTYLACYJNĄ Z REKUPERATOREM I NAGRZEWNICĘ GWC. BRAK BUFORÓW CIEPŁA (KOSZTY),INSTALACJA OGRZEWANIA PREFEROWANA ŚCIENNA,PODŁOGOWA W ŁAZIENKACH I POMIESZCZENIACH W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PODŁOGI BETONOWE (KAFELKI) OGRANICZENIE KOSZTÓW OGRZEWANIA PODŁOGOWEGO(JASTRYCHY). KANALIZACJA MIEJSKA.

POMPA CIEPŁA SOLANKA-WODA dodatkowo POWIETRZE

 

 

OGRZEWANIE :

POMPA CIEPŁA SOLANKA-WODA

INWERTEROWA MOC 5kW (PRACUJĄCA BEZ PRZERWY na co pozwala kolektor ,2- 3 KW WYKORZYSTYWANE 90% CZASU PRACY)

ZASILAJĄCA CO I CUW Z ZASOBNIKIEM 200 L

ZASILANIE

1. POWIETRZE - WYMIENNIK POWIETRZNY - dla pompy ciepła

2. KOLEKTOR MEMBRANOWY - zasilanie POMPA CIEPŁA

3. KOLEKTOR MEMBRANOWY - GWC zasilanie centrali wentylacyjnej

4. KOLEKTOR MEMBRANOWY - ŚCIEKI separator

5. GEOTERMIA - ZŁOŻE ŻWIROWO - WODNE

 

PRZEŁĄCZANIE ZASILANIA pompy ciepła NA POWIETRZE AUTOMATYCZNIE PRZY WZROŚCIE TEMPERATURY ZEWNĘTRZNEJ POWYŻEJ TEMPERATURY

około 8 st C

[ATTACH=CONFIG]265514[/ATTACH]

SCHEMAT ZASILANIA KOLEKTOREM MEMBRANOWYM W ZBIORNIKU 20m3 - 4st C i ZBIORNIKU DOGRZEWAJĄCYM 12m3 - 8st C ZBIORNIK ODZYSKU ENERGII ŚCIEKÓW IZOLOWANY 4 M3 15stC .NAPEŁNIENIE ZBIORNIKÓW WODĄ DESZCZOWĄ JEDNORAZOWE ,ZBIORNIKI ZABUDOWANE W ZŁOŻU ŻWIROWO-WODNYM GWC TWORZĄCE BUFOR ENERGII - WSPOMAGAJĄCE PRZEPŁYW ENERGII GEOTERMALNEJ

ODBIÓR ENERGII ODPADOWEJ Z ŚCIEKÓW I POZYSKANIE WODY OCZYSZCZONEJ W SEPARATORZE DO ZASILENIA ZBIORNIKA Z KOLEKTOREM DOGRZEWAJĄCYM A NASTĘPNIE LODOWYM. POZYSKANIE 12 m3 WODY MIESIĘCZNIE (3 m3 NA OSOBĘ)W ZUPEŁNOŚCI ZASPAKAJA POTRZEBY ENERGETYCZNE BUDYNKU.

ODBIÓR ENERGII ODPADOWEJ Z WENTYLACJI

ZBIORNIK LODOWY DLA KLIMATYZACJI W SEZONIE LETNIM ,ZASILANIE PRZEZ NAGRZEWNICĘ GWC

USUWANIE NADWYŻEK LODU (np. w przypadku awarii ) - DO KANALIZACJI PRZEZ POMPĘ ROZDRABNIAJĄCĄ , WYWÓZ BECZKOWOZEM.

 

WYTWORZENIE LODU WYMAGA WYCHŁODZENIA WODY W ZBIORNIKU I W ZŁOŻU ŻWIROWO -WODNYM .NIE JEST TO DZIAŁANIEM OCZYWISTYM GDYŻ PRZY TEJ POJEMNOŚCI ZBIORNIKÓW NASTĄPI TO DOPIERO PRZY DUŻYM ODBIORZE ENERGII ZE ZBIORNIKA, PRZY LEKKIEJ ZIMIE I NISKIM ZAPOTRZEBOWANIU NA ENERGIĘ CIEPLNĄ W KONSEKWENCJI NIE WYTWORZYMY ,NALEŻY W ODPOWIEDNIM CZASIE (NA WIOSNĘ) PRZEKIEROWAĆ ŚCIEKI BEZPOŚREDNIO DO KANALIZACJI CO UMOŻLIWI PRODUKCJĘ WYSTARCZAJĄCEJ ILOŚCI LODU NA SEZON LETNI.

Edytowane przez witastwosz1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A ile stopni ma taka podloga? I czy da sie po niej chodzic na boso jesli sa polozone plytki? Bo ja najchetniej w ogole bym sie plytek z podlogi pozbyl, wiecznie dyskomfort w chodzeniu na boso czy w skarpetkach, a jakbym to mial jeszcze chlodzic to juz masakra...

 

Acha, ile trwa od czasu odpalenia tego clodzenia do czasu uzyskania temp w srodku o 3 stopni nizszej?

 

Bo takie chlodzenie to dobre ta, gdzie chlodzic trzeba caly czas, co jak w kwietniu na pol dnia wyjdzie slonce i chce pol godziny pochlodzic? Przeciez to nawet ne zdazy zareagowac...

 

Drogi kolego nie posadzkę a strop w parterówce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok,czyli czas reakcji jeszcze dluzszy, poza tym kto ma strop "akumulacyjny" w parterowce?

 

Każdy strop żelbetowy jest niezłym akumulatorem.Wystarczy utrzymywać go w zadanej temp. a powierzchnia wymiany spowoduje ,że zyski bytowe czy słoneczne nie będą uciążliwe. Tak tanie i tak proste że niewiarygodne by działało:D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do chłodzenia sufitowego nie może być płyt gk, chyba że zastosujemy płyty gk z rurkami chłodzącymi - ale takie są bardzo drogie.

Widzę, że większość osób nie rozumie, o co w tym chłodzeniu sufitowym chodzi:

- wewnątrz płyty żelbetowej umieszcza się pętle rur fi16 lub fi18, identycznie jak przy ogrzewaniu podłogowym

- płyta nad parterem chłodzi wyłącznie parter, nie ma zupełnie nic wspólnego z chłodzeniem wyżej położonej kondygnacji (kondygnacja wyższa jest oddzielona min. 5cm styropianu i wylewką)

- płyta powinna być otynkowana od dołu, bez zabudowy gk, tak aby bez przeszkód odbierać ciepło

- efekt chłodniczy jest identyczny jak np. w starym kościele - przyjemna, niższa temperatura bez żadnych przeciągów

- chłodzenie to w okresie letnim działa w ten sposób, że utrzymuje temperaturę płyty na zadanym poziomie, np. 22'C, a dodatkowo może ją zmniejszyć w razie większych upałów - regulacją zajmuje się prosty sterownik z krzywą chłodniczą zależną od temperatury zewnętrznej. Dobrze opisał to Nydar - pojemność akumulacyjna oraz powierzchnia płyty jest tak duża, że komfort cieplny jest znacznie lepszy niż przy klimatyzacji - układ nie reaguje dopiero, gdy temperatura wewnątrz rośnie, on zapobiega wzrostowi temperatury

- 100l to pojemność wodna układu wodnego w płycie, co odpowiada około 900 m rury fi16 lub 670 m fi18, a nie jakieś 10km z kosmosu

- układ według mojego opisu sprawdza się bardzo dobrze w domkach parterowych - jaki buduję. W domkach z poddaszem nie ma większego sensu z uwagi na wysokie koszty płyt gk z wbudowanymi rurkami kapilarnymi i skomplikowanym sterowaniem

 

Najbardziej obawiam się rozkładania rur na zbrojeniu - to nie jest zbyt proste, nie można ich uszkodzić o ostre krawędzie. Na pewno będzie tu co najmniej 2x więcej roboty niż przy zwykłej podłogówce (która oczywiście będzie na 100% powierzchni, tym razem podłogi) :-)

Edytowane przez Indiana_
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- chłodzenie to w okresie letnim działa w ten sposób, że utrzymuje temperaturę płyty na zadanym poziomie, np. 22'C, a dodatkowo może ją zmniejszyć w razie większych upałów - regulacją zajmuje się prosty sterownik z krzywą chłodniczą zależną od temperatury zewnętrznej.

 

Nie wiem czy taki prosty... Co robi za bufor mieszający?, bo chyba nie pchasz wody studziennej bezpośrednio w sufit. Taki układ z buforem i pompą 750W tani nie jest. Nie lepiej (taniej) jest czerpać chłód spod podłogi np. ze 100-metrowego PEX'a zasypanego w pospółce i jedną pompką obiegową ? Nie tylko masz wtedy klimę, ale również ładujesz ciepło na zimę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że Indiana juz to sobie dobrze Przemyślal.

 

Mam nadzieję, bo pilnowanie punktu rosy to nie jest rozwiązanie. Wystarczy utrzymywać dużą wilgotność, na poziomie 90%, aby na suficie zaczęły pojawiać się czarne kropki (grzybek). nydar też gdzieś o tym pisał. Klima natomiast osusza nam powietrze, dlatego nie ma takiego problemu.

Załóżmy, że na zewnątrz jest 34oC i 45% wilgotności. Punkt rosy dla takiej temp. to ok 20oC, czyli dla 22oC powietrze będzie miało 90% wilgotności.

To już GWC jest lepszy, bo w nim wykropli się nadmiar wody, i powietrze wewnątrz domu będzie bardziej rześkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłodzenie/grzanie rurkami podwieszonymi pod sufitem jest to bardzo dobry pomysł, ale do hal przemysłowych - tam montujemy takie systemy, z powodzeniem sobie radzą.

Ale system taki kompletnie nie nadaje się do domu z uwagi na estetykę i zbieranie się tam kurzu.

Do sterowania chłodzeniem służy prosty sterownik PID i z wyliczaniem punktu rosy za około 700zł - nie jest to włącz/wyłącz za 60 zł :-)

Wodę będę tłoczył bezpośrednio ze studni w rury, będzie jedynie filtr siatkowy. Żadnych wymienników i buforów (mocno obniżają sprawność i podnoszą energochłonność instalacji), w razie potrzeby raz na 5 lat nie jest problemem ciśnieniowe przepłukanie instalacji i okresowe wyczyszczenie filtra. Warto zobaczyć, jaki syf płynie w przeciętnej instalacji CO, i jakoś wszystko działa. Woda w studni kryształ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wodę będę tłoczył bezpośrednio ze studni w rury, będzie jedynie filtr siatkowy. Żadnych wymienników i buforów (mocno obniżają sprawność i podnoszą energochłonność instalacji),

 

A jak prowadzisz pętle w tym żelbetowym stropie ? i jak taki sterownik wylicza punkt rosy. Gdzie robi pomiar ? Na początku wejścia w układ "sufitówki"?, bo tamto miejsce najbardziej będzie narażone na wykraplanie. Można by rzec, że tylko pierwsze metry tej sufitówki będą chłodziły, chyba że przepływ zwiększysz do maksimum, a to znów większy pobór.

W takim układzie, lepiej zatopić maty kapilarne, które układane są w układzie tichelmanna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chłodzenie/grzanie rurkami podwieszonymi pod sufitem jest to bardzo dobry pomysł, ale do hal przemysłowych - tam montujemy takie systemy, z powodzeniem sobie radzą.

Ale system taki kompletnie nie nadaje się do domu z uwagi na estetykę i zbieranie się tam kurzu.

Do sterowania chłodzeniem służy prosty sterownik PID i z wyliczaniem punktu rosy za około 700zł - nie jest to włącz/wyłącz za 60 zł :-)

Wodę będę tłoczył bezpośrednio ze studni w rury, będzie jedynie filtr siatkowy. Żadnych wymienników i buforów (mocno obniżają sprawność i podnoszą energochłonność instalacji), w razie potrzeby raz na 5 lat nie jest problemem ciśnieniowe przepłukanie instalacji i okresowe wyczyszczenie filtra. Warto zobaczyć, jaki syf płynie w przeciętnej instalacji CO, i jakoś wszystko działa. Woda w studni kryształ.

Przecież gk nie jest przeźroczysty. A Ogrzewanie i chłodzenie bezpośrednie jest ekonomiczniejsze i bardzo proste w wykonaniu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie firma jest w trakcie rozkladania kanalow WM w moim domu. Zauwazylem jedna rzecz, ktora nie daje mi spokoju. Kanaly z pietra przebijaja strop, ida w dol poprzez parter, kolejny strop do piwnicy. Na parterze od sufitu do podlogi kanaly te biegna w odleglosci 25 cm od sciany- wisza luzem. Czy one nie powinny byc przytwierdzone do sciany? Czy powietrze biegnace od reku nie wprawi je w drgania?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie firma jest w trakcie rozkladania kanalow WM w moim domu. Zauwazylem jedna rzecz, ktora nie daje mi spokoju. Kanaly z pietra przebijaja strop, ida w dol poprzez parter, kolejny strop do piwnicy. Na parterze od sufitu do podlogi kanaly te biegna w odleglosci 25 cm od sciany- wisza luzem. Czy one nie powinny byc przytwierdzone do sciany? Czy powietrze biegnace od reku nie wprawi je w drgania?

 

witam

 

postaraj się je zamocować

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...