Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Sam osobiście nie widziałem takiego programu. Z doświadczenia wiem, że łatwiej jest "przewidzieć" niz "wyliczyć". Przy wielu "odgałęzieniach" wydatki ustawia sie "namacalnie".

Ale są pewne założenia, których nalezy przestrzegać:

1. W stanie spoczynku (nocnym) system wentylacyjny musi dostarczyć minimum 20m3/h na 1 osobe (zamieszkujacą stale),

2. Minimalne zapotrzebowanie na powietrze wynosi:

- dla kuchni z oknem z kuchenką gazowa 70m3/h,

- dla kuchni z kuchenką elektryczna 50m3/h (do 3 osób 30m3/h),

- dla każdej łazienki 50m3/h

- dla każdego WC 30m3/h

- dla każdego pomieszczenia bez okna 15 m3/h

3. Optymalne zapotrzebowanie na powietrze wynosi równowartość kubatury

wszystkich pomieszczeń (nie domu)

Majac takie dane możesz wyliczyć potrzebną wydajność centrali wentylacyjnej, i tak zakładając 4 osoby, kuchnia gazowa, 1 WC . 2 łazienki, garderoba bez okna, kubatura 360m3 masz taką wydajność centrali wentylacyjnej:

1 bieg minimum 80m3/h

2 bieg minimum 215m3/h

3 bieg minimum 360m3/h

Z doświadczenia wiem, że minimalne ilości 2 i 3 biegu są aż zanadtto "przewymiarowane" - ale w takich zakresach powinny być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 5,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

sSiwy12

Jak ja lubię, jak ktoś pisze coś, co można zrozumieć i to do tego z dużym sensem! :lol:

Wyobraź sibie, że ostanio wdepnołem na teksty o tzw, przepraszam, radiestezji! :o :o :o

Literki jak trzeba! Słowa jak trzeba! Sensu ni cholery! :o

No, ja nie zrozumiałem! :roll:

Tu rozumiem wszystko, co mnie cieszy! :lol:

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Jak ktoś chce robić ogrzewanie domu powietrzem, to rzyczę powodzenia. 4 - 5 wymian/h, średnice kanałów rozprowadzających powietrze jak na małej hali, gdzie je pochować??, sam miód

 

Dlaczego uważasz, że do ogrzania domu powietrzem trzeba 4-5 wymian? Twomi zdaniem tak wynika z bilansu cieplnego czy czy z jakis innych powodów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Wszystko jest związane z bilansem ciepła. Można i z 0,1 wymiany to zrealizować nawiewając trochę powietrza o temperaturze około +700stC. Jak się wymiesza to będzie te +20stC. Można stale wymieniać całą zawartość recyrkulując ją i dokładać "po drodze" te 3-4stC. Jakoś bezpieczniej wtedy koło nawiewnika się przechodzi. Jakby z mniejszym lękiem. Tylko wtedy kapelusz trzeba mocno trzymać! :roll:

Dziewczyny więcej na fryzjera wydają.... :roll: Coś za coś.

Ale - można! Wszystko można.

Tylko po co?

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj

Wszystko jest związane z bilansem ciepła. Można i z 0,1 wymiany to zrealizować nawiewając trochę powietrza o temperaturze około +700stC. Jak się wymiesza to będzie te +20stC. Można stale wymieniać całą zawartość recyrkulując ją i dokładać "po drodze" te 3-4stC. ...

 

Ok, ale to bilans dla domu "standardowego" ,prawda?

A jeśli masz dom, którego straty ciepła (przez przenikanie) wynoszą ok. 3,3 kW, kubatura ok. 400 m3, na nawiewie jest GWC dajacy +5st. , po drodze rekuperator dający w sumie ok. 15 st. C oraz zakładasz temp. nawiewu 40 st. C, to:

Q=(400/3600) * 1,2 * 25 = 3,3 kW

Co oznacza, że do takiego domu ze względu na bilans cieplny wystarczy jedna wymiana, prawda?

 

I teraz pytanie - czy jedna wymiana jest wystarczająca rownież ze wzgledu na komfort cieplny?

Zakładając niskie prędkości przepływu w kanałach oraz bardzo niskie prędkości nawiewu na kratkach - mamy zapewnioną niskoszumową instalację.

Drugie pytanie - czy jedną wymianą na godz. da się zapewnić odpowiedni gradient temperatur w pomieszczeniu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Bravo Falkon!

To jest wlasnie to!

Właśnie wyeliminowales centralne ogrzewanie.

Te koszty (~20 tys i wiecej) mozna dolozyc do reku, dobry reku nawet bez gwc da Ci 20 stopni (przy 22 w domu).

Ile trzeba dolozyc stopni aby miec zapewnione ogrzewanie (te 3.3 kW)?

Tylko czy to nie jes juz dom pasywny?

Teraz, te 3,3 kW to przy -20, tak sie zazwyczaj liczy.

A jak beda takie "zimy" jak teraz (10 stopni na zewnatrz)?

To jest sposob, do zastosowania w moim drugim domu!

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nikt nie wyeliminował centralnego ogrzewania - przynajmniej w tym przypadku. To dalej jest centralne ogrzewanie tyle, że ciepłym powietrzem.

 

Źle liczycie. Rekuperator nie "produkuje" ciepła, a ogranicza jedynie straty wentylacyjne. Nie można również dodatkowo dodliczać GWC, bo jest on już ujęty w bilansie reuperatora - tak jak opisałeś. W sumie REKU i GWC może dać (realnie) około 80% oszczedności "wentylacyjnych".

Też realnie można wyliczyć, że Twoje zapotrzebowanie na energię potrzebną do ogrzania wynosi: suma strat przegród + 10% strat wentylacyjnych.

To daje w przypadku jaki opisujesz 3,3kW + 0.33kW = 3,63 kW

Temperatura nawiewu uzależniona bedzie od kilku czynników.

 

 

I jeszcze jedno. Jak bym nie liczył, to wychodzi mi, że masz dom wiecej niż pasywny, bo zapotrzebowanie na energię szczytową wynosi coś około 23 kW/m2 (bardzo dobrze ocieplone domy maja zapotrzebowanie rzędu 40 -60 kW/m2)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w domu tak jest. W najzimniejsze dni stycznia 2006 r. średnio (w ciągu doby) szło 3,3 kW przy obecnych temp ok 1 kW. To jest ten prąd który ciągną grzejniki. A to ledwie dom 5 litrowy. W domach pasywnych rzeczywiście wystarcza dogrzewanie powietrza wentylacyjnego. Ja bym tego nie chciał bo wentylację mam ustawioną na ok 150 m3/h. W zimniejsze dni musiałbym ją niepotrzebnie zwiększać zwiększając straty. Dochodzą też problemy ze sterowaniem. Nie miałbym żadnych termostatów nawet. W moim przypadku zupełnie nieekonomiczne bo grzejniki kosztowałby niewiele.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Tylko czy to nie jes juz dom pasywny?

Teraz, te 3,3 kW to przy -20, tak sie zazwyczaj liczy.

A jak beda takie "zimy" jak teraz (10 stopni na zewnatrz)?

...

 

Te 3,3 kW to przy -22 - IV strefa klimatyczna.

Dom nie jest projektowany jako zupełnie pasywny, ale na pewno energooszczędny: 20 cm styropianu w ścianach i w posadzce, 35 cm wełny w dach, okna K=0,8. Ponadto ma niemal idealne usytułowanie względem stron świata.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... Też realnie można wyliczyć, że Twoje zapotrzebowanie na energię potrzebną do ogrzania wynosi: suma strat przegród + 10% strat wentylacyjnych.

To daje w przypadku jaki opisujesz 3,3kW + 0.33kW = 3,63 kW

Temperatura nawiewu uzależniona bedzie od kilku czynników.

 

Zgodnie z warunkami technicznymi jak powinny odpowiadać budynki i ich ustuowanie, art 302 pkt. 2 :

2. W budynku, o którym mowa w ust. 1, lecz

z ogrzewaniem powietrznym, temperatura strumienia

powietrza w odległości 1 cm od wylotu do pomieszczenia

nie może przekraczać 70°C — jeżeli znajduje się on

na wysokości ponad 3,5 m od poziomu podłogi

i 45°C — w pozostałych przypadkach.

Czyli mógłbym przyjąc temp. nawiewu 45 st. C, a więc (gdybym nadal przyjął jedną wymianę na godz.:

Q=(400/3600) * 1,2 * (45-15) = 4 kW

W takiej sytuacji nawiewam jedną wymianę powietrza na godzinę o temp. 45 st. C - przy obliczeniowej temp powietrza zewnętrznego - 22 st. C.

Zakaldając, że w standardowym domu temp grzejnika wynosi w takiej sytuacji ok. 70-80 st. C więc wydaje się, że ogrzewanie powietrzem o temp. znacznie niższej nie powinno sprawiać dyskomfortu, a wręcz przeciwnie.

Najważniejsze pozostają dwie kwestie:

- prędkość przepływu powietrza w kanałach i elementach zakończających instalację

- odpowiednie wymieszanie powietrza o takiej ilości w kubaturze pomieszczenia i budynku.

Ale te dwie kwestie to sprawa odpowiedniego doboru urządzeń wentylacyjnych i ich usytuowania.

Chciałbym również zwrócić uwagę na to, że rpzyjęte przeze mnie założenia uzyskiwanych temperatur na GWC i rekuperatorze są (delikatnie mówiąc ;) ) bardzo ostrożne. A w rzeczywistości swoją instalację projektuję na dwie wymiany na godzinę - choć tutaj bardziej chodzi mi o dostarczenie odpowiedniej ilości chłodu latem. Dlatego zarówno kanały wentylacyjne jak i sam rekuperator (Bartosz) jest dobierany na łącznie 750 m3/h (co stanowi dwie wymiany pomieszczeń użytkowych). Przy takiej ilości powietrza sam rekuperator będzie pracował ze sprawnością znacznie wyższą niż przyjałem w swoich założeniach.

 

 

I jeszcze jedno. Jak bym nie liczył, to wychodzi mi, że masz dom wiecej niż pasywny, bo zapotrzebowanie na energię szczytową wynosi coś około 23 kW/m2 (bardzo dobrze ocieplone domy maja zapotrzebowanie rzędu 40 -60 kW/m2)

 

Piszesz zapewne o W/m2?

Jeśli tak to wartości rzędu 40 W/m2 w standardowych domach są normą, z tym że powtarzam - podane przeze mnie straty dotyczą strat przez przenikanie. To co Ty podałeś dotyczy strat przez przenikanie + straty na wentylację. Przy rozpatrywaniu tego przypadku takie porównanie nie ma racji bytu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fakt. Babol jak 150! Miało być "W". To przez "godzinę" w której pisałem. :oops:

W każdym przypadku chodzi o bilans, a liczy się go z : strat (przenikanie, wentylacja, itp) oraz zysków (ogrzewanie, zysk solarny, bytowy, itp.) - bez wzgledu na to, czy dom jest pasywny, czy nie jest.

Nie sugeruj sie sprawnościa REKU podawana przez producentów. Podają oni w większości sprawność wymiennika i to w ściśle określonych warunkach. Bardzo dobrze wykonana centrala może osiągnąć realnie sprawność około 80% i to na "sredniej" predkości wentylatorów. Sprawdź na wykresach dla poszczególnych prędkości (wydajności) wentylatorów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

Juz niedlugo bedziemy wiedzieli ile "daja" nasze budowane rekuperatory.

Celujemy (w dziale Zrob to sam, "rekuperator tymi recami robiony - zalozony przez Adama_mk) na 1 wymiane na godzine.

Przyznaje, wentylowanie 1 wymiany w zimie nie ma sensu.

Filtry sie brudza, duze predkosci itp.

Juz latwiej zamontowac kilka drobnych grzejniczkow (elektrycznych), rozlokowanych jak trzeba, z miejscowym sterowaniem (byc moze sterownych roznie w czasie doby). Bedzie taniej w eksploatacji.

Nie mniej, skoro celem wentylacji mechanicznej jest wentylacja, a przy okazji dostarczamy cieplo, to mozemy powiedziec, ze eliminujemy centralne (w sensie rur do wody, kotla itp).

Sterowanie ogrzewaniem wykorzystujac wentylacje moze byc trudne.

Jeszcze raz widac ze przy budowie domu trzeba celowac w male zuzycie energii cieplnej (reku 100 % niezbedne), sposob ogrzewania (czy raczej - dogrzewania w tym przypadku) to juz rzecz drugorzedna, na pewno wtedy nie warto juz dawac kotla i calego centralnego.

Pozdrawiam

Mirek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam osobiście nie widziałem takiego programu. Z doświadczenia wiem, że łatwiej jest "przewidzieć" niz "wyliczyć". Przy wielu "odgałęzieniach" wydatki ustawia sie "namacalnie".

Ale są pewne założenia, których nalezy przestrzegać:

1. W stanie spoczynku (nocnym) system wentylacyjny musi dostarczyć minimum 20m3/h na 1 osobe (zamieszkujacą stale),

2. Minimalne zapotrzebowanie na powietrze wynosi:

- dla kuchni z oknem z kuchenką gazowa 70m3/h,

- dla kuchni z kuchenką elektryczna 50m3/h (do 3 osób 30m3/h),

- dla każdej łazienki 50m3/h

- dla każdego WC 30m3/h

- dla każdego pomieszczenia bez okna 15 m3/h

3. Optymalne zapotrzebowanie na powietrze wynosi równowartość kubatury

wszystkich pomieszczeń (nie domu)

Majac takie dane możesz wyliczyć potrzebną wydajność centrali wentylacyjnej, i tak zakładając 4 osoby, kuchnia gazowa, 1 WC . 2 łazienki, garderoba bez okna, kubatura 360m3 masz taką wydajność centrali wentylacyjnej:

1 bieg minimum 80m3/h

2 bieg minimum 215m3/h

3 bieg minimum 360m3/h

Z doświadczenia wiem, że minimalne ilości 2 i 3 biegu są aż zanadtto "przewymiarowane" - ale w takich zakresach powinny być.

 

Dzięki sSiwy12

 

Bardzo jasno określiłeś wydajność na III biegach.

 

To przy takich założeniach wymiany, jak rozdysponować to powietrze do pomieszczeń sypialnych i innych z nawiewem, zakładając, że wywiew = nawiew (pod warunkiem ze jest to właściwe założenie):

1. czy dostępne powietrze "dzielić" proporcjonalnie do objętości pomieszczenia, ilości osób itd ?

2. cz zakładać, że wywiew = nawiew na poszczególnych poziomach budynku (bo z tym tez sie juz na Forum spotkałem), czy traktować budynek całościowo

3. czy do pomiaru całkowitej kubatury budynku dla potrzeb REKU brac pod uwagę garaż?

4. Jak postępować z garażem - wywiew, czy może zwykła kratka wentylacyjna przez ścianę

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
... Też realnie można wyliczyć, że Twoje zapotrzebowanie na energię potrzebną do ogrzania wynosi: suma strat przegród + 10% strat wentylacyjnych.

To daje w przypadku jaki opisujesz 3,3kW + 0.33kW = 3,63 kW

Temperatura nawiewu uzależniona bedzie od kilku czynników.

 

Zgodnie z warunkami technicznymi jak powinny odpowiadać budynki i ich ustuowanie, art 302 pkt. 2 :

2. W budynku, o którym mowa w ust. 1, lecz

z ogrzewaniem powietrznym, temperatura strumienia

powietrza w odległości 1 cm od wylotu do pomieszczenia

nie może przekraczać 70°C — jeżeli znajduje się on

na wysokości ponad 3,5 m od poziomu podłogi

i 45°C — w pozostałych przypadkach.

Czyli mógłbym przyjąc temp. nawiewu 45 st. C, a więc (gdybym nadal przyjął jedną wymianę na godz.:

Q=(400/3600) * 1,2 * (45-15) = 4 kW

W takiej sytuacji nawiewam jedną wymianę powietrza na godzinę o temp. 45 st. C - przy obliczeniowej temp powietrza zewnętrznego - 22 st. C.

Zakaldając, że w standardowym domu temp grzejnika wynosi w takiej sytuacji ok. 70-80 st. C więc wydaje się, że ogrzewanie powietrzem o temp. znacznie niższej nie powinno sprawiać dyskomfortu, a wręcz przeciwnie.

Najważniejsze pozostają dwie kwestie:

- prędkość przepływu powietrza w kanałach i elementach zakończających instalację

- odpowiednie wymieszanie powietrza o takiej ilości w kubaturze pomieszczenia i budynku.

Ale te dwie kwestie to sprawa odpowiedniego doboru urządzeń wentylacyjnych i ich usytuowania.

Chciałbym również zwrócić uwagę na to, że rpzyjęte przeze mnie założenia uzyskiwanych temperatur na GWC i rekuperatorze są (delikatnie mówiąc ;) ) bardzo ostrożne. A w rzeczywistości swoją instalację projektuję na dwie wymiany na godzinę - choć tutaj bardziej chodzi mi o dostarczenie odpowiedniej ilości chłodu latem. Dlatego zarówno kanały wentylacyjne jak i sam rekuperator (Bartosz) jest dobierany na łącznie 750 m3/h (co stanowi dwie wymiany pomieszczeń użytkowych). Przy takiej ilości powietrza sam rekuperator będzie pracował ze sprawnością znacznie wyższą niż przyjałem w swoich założeniach.

 

 

I jeszcze jedno. Jak bym nie liczył, to wychodzi mi, że masz dom wiecej niż pasywny, bo zapotrzebowanie na energię szczytową wynosi coś około 23 kW/m2 (bardzo dobrze ocieplone domy maja zapotrzebowanie rzędu 40 -60 kW/m2)

 

Piszesz zapewne o W/m2?

Jeśli tak to wartości rzędu 40 W/m2 w standardowych domach są normą, z tym że powtarzam - podane przeze mnie straty dotyczą strat przez przenikanie. To co Ty podałeś dotyczy strat przez przenikanie + straty na wentylację. Przy rozpatrywaniu tego przypadku takie porównanie nie ma racji bytu.

 

Czy wy piszecie o zapotrzebowaniu dzienny? Bo w moim projektowanym domku będzie ok 35 kWh/m2 na rok, domy pasywne są gdy to zapotrzebowanie jest < 15 kWh/m2 na rok - a wy mówicie o W?

Coś tu nie gra z tymi jednostkami, albo ja nie wiem o czym wy mówicie :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był błąd. Wyjasniłem wcześniej. A wyliczenia dotyczyły wyliczenia mocy (znów błąd, bo napisałem energii zamiast mocy - przepraszam, ale to przez późną godzinę) szczytowej dla kotła. Natomiast Ty piszesz o zużyciu energii w cyklu rocznym.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam

 

Byłem dzisiaj na Tarbudzie we Wrocławiu i jest tam pokazany rekuperator żubr (następca Bartosza).

 

Po wstępnej rozmowie z Panami ze stoiska z nim i z innymi z Dospela zrezygnowałem z robienia GWC żwirowego (za wysoki stan wód) i centrali Dospel.

 

Wstępnie dałem się przekonać do centrali żubr i rurowego GWC.

 

Panowie oferują kompleksową obsługę tzn. dostawę, montaż i uruchomienie systemu (podobno mają 14-letnie doświadczenie).

 

Każdemu kto myśli o gotowym wymienniku polecam targi - jak ktoś nie może dojechać to podaję stronę Panów od Żubra: http://www.wentbud.pl

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Hej,

Wiec tak – jesteśmy już zdecydowani … wentylacja mechaniczna z rekuperatorem może z GWC – przynajmniej wyciągniemy teraz rure pod fundamentem.

 

Musimy zdecydowac się na podwykonawce. Na mecie pozostali dwaj:

1. LINK AIR SYSTEM – LINKAIR.PL

- zestaw wentylacyjny z odzyskiem ciepła CNWB 300/160 firmy Bartosz o wydajności do 350 m³/h wyposażony w: spiralny przeciwprądowy wymiennik ciepła WS 300

Cena: 12557 zl brutto

2. REKUPERATORY.PL

- ComfoControl z przeciwprądówką StorkAir 300-G90 BFB i z panelem dotykowy

Cena: 17 012 zl brutto

- system Premium z przeciwprodówką StorkAir 300-G90 BE

Cena: 14 337 zl brutto

 

Oczywiście powyższe ceny sa cenami brutto zawierającymi komplet materiałów i robocizne. Powyżej nie podaje cen GWC. Wiem, ze na temat Bartosza pisano wiele cieplych slow.

 

Co jednak w tym konkretnym przypadku byscie wybrali? Czy ktos miał podobny dylemat?

Mieliście do czynienia z tymi podwykonawcami?

 

p.s. jeśli ktos jest zainteresowany projekt domku, pod który robiona była wycena – w załączniku

 

pozdrawiam,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...