Woju76 27.12.2008 21:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Grudnia 2008 Witam, Mam podobny problem z centalą Dospel cenomic 120...... ale u mnie przestał działać wentylator NAWIEWNY jak spadła temperatura poniżej zera (niby wszystko ok) tylko że za cholerę nie chce "wrócić" do normalnej pracy. Może miał ktoś podobny problem... Wdzięczny bede za pomoc i poradę.. PS Ja też mam problem ze znalezieniem bezpieczników... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 29.12.2008 21:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 Uff, przebrnąłem przez cały temat i wszystkim serdecznie dziękuję za wszystkie opinie. Dzięki nim wiem już jak postąpić ! Marketing rekuperatorowo-GWC jest tak potężny, że też się nad tym wszystkim zastanawiałem. Ale jak to w życiu "diabeł" tkwi w szczegółach. Oczywiście jakaś super instalacja z wydajnym GWC oraz wentylacją mechaniczną wraz z rekuperatorem i pełną automatyką zapewni NA PEWNO super komfort cieplny i wentylacyjny ! Jak słusznie mówią wszyscy optujący za takim rozwiązaniem oraz przeciwnicy tego rozwiązania - to się NIGDY nie zwróci - ale oni w to inwestują - bo to są ich pieniądze i ich komfort, którego nie kupią w inny sposób. Ci co mówią, że koszt za wysoki - no to oszczędzają na inwestycji a komfort mają mniejszy lub wcale. Ich wybór, który też należy uszanować... Po przeczytaniu całego tematu wiem jedno: każdy inwestor musi sam sobie odpowiedzieć na pytanie czego dokładnie chce i jak to oczekiwanie optymalnie spełnić. Ja jestem zwolennikiem rozwiązań jak najprostszych o jak największej skuteczności. W moim przypadku jest tak: - buduję dom niepodpiwniczony z użytkowym poddaszem na wsi w spokojnym miejscu i w rzadkiej zabudowie = czyli brak hałasu i świeże powietrze, nawet w zimie sąsiedzi zbytnio nie smrodzą bo wiatr zdąży rozwiać; - dom ma 3 kominy z cegły klinkierowej w tym jeden spalinowo-wentylacyjny, pozostałe wentylacyjne. Ma aż 3 kominy ponieważ: pierwszy wentyluje kuchnię na parterze (przewidziano kuchnię gazową i wyciąg nadkuchenny), drugi wentyluje łazienki i garaż, trzeci kotłownia + kominek w salonie i wentylacja salonu. JAK KOGOŚ NIE STAĆ NA WYBUDOWANIE KOMINÓW TO POWINIEN SOBIE ODPUŚCIĆ BUDOWANIE DOMU ! - GWC na moim terenie jest bardzo kosztowne w wykonaniu bo grunt gliniasty z kamieniami. Wykopanie rowu 14 metrów długości pod przyłącze wodne na głębokości 1,5 m trwało koparką dobre pół dnia ! Płyciej kłaść GWC to bezsens. Wniosek = GWC nie wykonałem i nie wykonam; - przewidziane było ogrzewanie kotłem gazowym ale zrezygnowałem z przyłącza gazowego mimo , że gazociąg jest w drodze 15 metrów od domu ! Świadomie zrezygnowałem z instalacji gazowej ponieważ na wsi mam wystarczającą ilość drewna odpadowego czyli będę ogrzewał dom piecem na ekogroszek + ruszt uniwersalny. Gaz zawsze będzie coraz droższy , nawet mimo aktualnej obniżki ceny. Do tego dochodzi kominek w salonie, który będzie z założenia używany okazjonalnie w okresach przejściowych i sporadycznie , dla nastroju, w zimie. - instalacja grzewcza tradycyjna tj grzejniki + ogrzewanie podłogowe w hallu i kuchni; - CW latem podgrzewacz przepływowy (+ solar w przyszłości); zimą - zbiornik z CO; - w kuchni kuchenka elektryczna + wyciąg do komina w lecie a z cyrkulacją w kuchni zimą (pochłaniacz); - okna tworzywowe szczelne z mikrowentylacją. - przewiduję wykonanie następującej instalacji wentylacji mechanicznej: zewnętrzna czerpnia świeżego powietrza z filtrem wprowadza powietrze rurami PCV podwieszonymi pod sufitem kotłowni i garażu w kształcie wężownicy (długość w sumie około 40 mb, szczelne połączenia !) a wentylator nawiewny doprowadza odpowiednimi kanałami do salonu w okolicy kominka, w hallu oraz do pokoi na piętrze. Pełni tym samym rolę Powietrznego Wymiennika Ciepła pobieranego z kotłowni i garażu. W kuchni i obu łazienkach zainstalowane są kanały wywiewne , którymi zużyte powietrze wprowadzane jest wentylatorem o takiej samej wydajności jak nawiewny , do garażu. Garaż i kotłownia (razem 75m3) nie są ogrzewane grzejnikami ponieważ ogrzewa je piec oraz powietrze wentylacyjne z domu w ilości wymiany średnio 300m3/h. Nadmiar powietrza usuwany jest z garażu i kotłowni kanałami wentylacji grawitacyjnej i wynosi 4-krotną wymianę na godzinę ! Założenia działania ogrzewania i wentylacji: - sezon grzewczy ciągły: listopad - marzec = 5 miesięcy - sezon przejściowy: kwiecień, październik = 2 miesiące - sezon letni bez ogrzewania i wentylacji mechanicznej = 5 miesięcy Latem potrzebuję tylko wentylacji = wystarczy przewietrzanie poprzez uchylenie okien i drzwi na taras czy balkon, wentylacja grawitacyjna będzie działać wystarczająco bo na górce ZAWSZE wieje choćby nawet słaby wiaterek, a to już wystarczy; upały jeśli są to trwają krótko i w TYM KONKRETNYM domu nie są uciążliwe ze względu na odpowiednie położenie oraz termoizolację. W ostateczności kupi się jeden klimatyzator nadokienny i będzie po problemie. w okresie przejściowym wystarczy przepalenie w kominku i przewietrzenie pokoi ewentualnie przepalenie w piecu w kotłowni co dodatkowo nagrzeje CO; zimą zamykam wentylację grawitacyjną w kuchni i łazienkach i włączam mój "rekuperator" = mam zapewnioną odpowiednią wentylację na poziomie wymiany około 50m3/h na każde pomieszczenie z dopływem świeżego powietrza o temperaturze PORÓWNYWALNEJ z temperaturą uzyskiwaną w GWC ponieważ temperatura w moim garażu będzie zawsze wyższa niż te 8 stopni ! W czasie gotowania w kuchni przełączam wyciąg na recyrkulację i nie tracę tym samym nagrzanego powietrza. Łazienki są odpowiednio wietrzone, pokoje mają dopływ świeżego powietrza. O garażu i kotłowni pisałem już wyżej. Koszt wykonania takiej instalacji szacuję na jakieś 2000 pln (materiały) a robocizna własna. Przepisy są spełnione bo w żadnym wypadku wentylacja mechaniczna i grawitacyjna nie będą działały jednocześnie w sposób wykluczony w przepisach. W przypadku braku prądu każda instalacja staje - moja czy Wasza - nieważne. U mnie jednak garaż i kotłownia są nadal wentylowane a kominek ma własne doprowadzenie powietrza. Wentylacja mechaniczna działa tylko w czasie obecności domowników w domu. W praktyce będzie to w dni robocze około 12 h a w weekend na okrągło. Myślę, że powinno działać Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 29.12.2008 21:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 Uff, przebrnąłem przez cały temat i wszystkim serdecznie dziękuję za wszystkie opinie. Dzięki nim wiem już jak postąpić ! Mam wrażenie, że zdecydowałeś się na nie, a teraz tylko wymieniasz argumenty, by się utwierdzić w tym przekonaniu w sposób następujący: Marketing rekuperatorowo-GWC jest tak potężny, że też się nad tym wszystkim zastanawiałem.[...] zapewni NA PEWNO super komfort cieplny i wentylacyjny ![...] to się NIGDY nie zwróci[...] nawet w zimie sąsiedzi zbytnio nie smrodzą bo wiatr zdąży rozwiać;[...] JAK KOGOŚ NIE STAĆ NA WYBUDOWANIE KOMINÓW TO POWINIEN SOBIE ODPUŚCIĆ BUDOWANIE DOMU ![...] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
edde 29.12.2008 21:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Grudnia 2008 po przeczytaniu całego wypracowania stwierdzam ze najbardziej podoba mi się w nim zdanie: Ja jestem zwolennikiem rozwiązań jak najprostszych o jak największej skuteczności. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
manieq82 30.12.2008 18:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Grudnia 2008 no dobry tekst np. to: JAK KOGOŚ NIE STAĆ NA WYBUDOWANIE KOMINÓW TO POWINIEN SOBIE ODPUŚCIĆ BUDOWANIE DOMU ! a później to: Koszt wykonania takiej instalacji szacuję na jakieś 2000 pln (materiały) a robocizna własna. Jak kogoś nie stać na komfort niech sobie odpuści budowanie domu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 02.01.2009 19:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Stycznia 2009 Jak kogoś nie stać na komfort niech sobie odpuści budowanie domu Przecież ja będę miał PORÓWNYWALNY komfort za zdecydowanie mniejsze pieniądze ! Z podanych kalkulacji wynika, że koszt "wypasionej" wentylacji mechanicznej z GWC + rekuperator to średnio 20 000 pln (z tendencją wzrostową). W moim rozwiązaniu wentylacja mechaniczna + PWC (Powietrzny Wymiennik Ciepła) zamontowany w garażu spełni funkcję GWC + rekuperatora o sprawności około 50%. Czyli mam odzysk ciepła i wentylację za cenę 10 razy mniejszą od rozwiązań proponowanych przez "fachowców". Latem mam wystarczający komfort cieplny w budynku - opisałem już dlaczego. Rozwiązanie jest proste, tanie i skuteczne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
orko 03.01.2009 21:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Stycznia 2009 A nie przyszło ci na myśl, że rozwiązanie jakie proponujesz będzie tanie proste i nieskuteczne.Skoro stać cię na budowę aż trzech kominów a żal ci kasy na instalację wentylacji mechanicznej to może masz wystarczająco dużo kasy aby ogrzać skutecznie ten swój dom a w takim razie po co ci wentylacja mechaniczna. Otworzysz zimą okna dorzucisz czegoś do pieca w dużej ilości i będziesz miał ekstra komfort. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 04.01.2009 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Stycznia 2009 A nie przyszło ci na myśl, że rozwiązanie jakie proponujesz będzie tanie proste i nieskuteczne. Skoro stać cię na budowę aż trzech kominów a żal ci kasy na instalację wentylacji mechanicznej to może masz wystarczająco dużo kasy aby ogrzać skutecznie ten swój dom a w takim razie po co ci wentylacja mechaniczna. Otworzysz zimą okna dorzucisz czegoś do pieca w dużej ilości i będziesz miał ekstra komfort. Chyba się nie rozumiemy... Napisałem wyraźnie , że w moim gruncie wykonanie klasycznego GWC jest bardzo kosztowne (ciężka glina z dużą ilości kamieni przechodząca w podłoże skalne !) dlatego ZAMIENIAM go na PWC (Powietrzny Wymiennik Ciepła). Instalację zrównoważonej wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej) również wykonuję bo wentylacja to jest co innego niż ogrzewanie. ROLĘ rekuperatora (zamiast skrzynki za dobre kilka tysięcy pln ) pełni GARAŻ, który dzięki takiemu rozwiązaniu jest zarówno ogrzewany (powietrzem z domu o temp. około 20 st.C z czego połowę odbierze PWC) jak i wentylowany (w ilości 4 wymian na godzinę). NIE mogę przecież powietrza wyciąganego z domu przepuścić przez rekuperator bo co by mi podgrzewało PWC ?! W moim rozwiązaniu rekuperator jest NIEPOTRZEBNY. A że to wszystko kosztuje mnie 10x mniej niż w wykonaniu proponowanym przez specjalistyczne firmy to logiczne (mało materiałów ze względu na układ pomieszczeń, brak rekuperatora, własna robocizna). Gdyby takie instalacje kosztowały tyle co moja to NIKT by się ich produkcją i montażem nie zajmował. Najważniejsze , że trzy cele stawiane przed każdą taką instalacją są spełnione: 1. dostarczam zimą podgrzane i przefiltrowane powietrze do domu (o temp co najmniej takiej jak z GWC); 2. mam sterowalną w podstawowym zakresie (wolno-średnio-szybko) wentylację pomieszczeń; 3. nie tracę ciepła na wentylacji bo odzyskuję je poprzez PWC a reszta podgrzewa mi garaż, w którym temperatura może być zdecydowanie niższa niż w domu (około 8-10 st.C). Ponadto garaż ma swój grzejnik, który będzie wykorzystywany w razie konieczności wykonania dłuższych prac w czasie zimy. Pozostaje mi jedynie kwestia ewentualnego schładzania pomieszczeń mieszkalnych na poddaszu w czasie upalnego lata (na parterze jest to zupełnie niepotrzebne, już sprawdzone). Praktyka pokaże, czy będzie to potrzebne czy nie. Jeśli okaże się, że warto coś takiego zainstalować to wykorzystam instalację nawiewną do tego celu. Na PWC zainstaluję najprawdopodobniej chłodnicę wodną (woda wodociągowa nawet latem ma temp. około 8-10 st C) albo "zaszaleję" i kupię klimatyzator wmontowany w układ wentylacji nawiewnej. Myślę, że wszystkie wątpliwości już wyjaśniłem. Pozdrawiam wszystkich SZCZĘŚLIWYCH Użytkowników GWC, Reku i WN oraz dziękuję za wszystkie uwagi ich dotyczących ! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
goskai 06.01.2009 18:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2009 witam, mam dylemat i proszę o fachową poradę zastanawiam się nad wyborem odpowiedniej centralki, 2 firmy z którymi rozmawiałam mają trochę odmienne zdanie co do jej wielkości. Moze zacznę od tego, że mój domek ma 232 m2, kubatura 580m3, w tym garaż z pomieszczeniem gospodarczym jakies 50m2. wg obliczeń jednej z firm nawiew powietrza 300m3/h, wyciag 290 m3/h, zaproponowali storkair, ja bylam za renovent hr large,na co przystali, powiedzieli ze wystarczy. w drugiej firme, nawiew wyszedl im większy ( w I - podali nawiew 30m3/h do sypialni 2-osobowej, dla II firmy to za malo, wg nich powinno byc 50 m3/h jeśli faktycznie tak jest, to zwiekszy sie nawiew w 2 pokojach i twierdza ze centrala renoventa nie wystarczy. zamiast renoventa proponuja mistrala600 duo. druga sprawa to kanały, tu też każdy ma inne zdanie, jedna pracuje na sztywnych druga na elastycznych, które lepsze? no i jaką centrale wybrac..z tego co kiedyś czytałam na forum mistral ma średnie opinie.., a może są inne lepsze,pomozcie:] Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 06.01.2009 19:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2009 Chyba się nie rozumiemy... .... ROLĘ rekuperatora (zamiast skrzynki za dobre kilka tysięcy pln ) pełni GARAŻ, który dzięki takiemu rozwiązaniu jest zarówno ogrzewany (powietrzem z domu o temp. około 20 st.C z czego połowę odbierze PWC) jak i wentylowany (w ilości 4 wymian na godzinę). Doceniam wszelkie formy własnych pomysłów i rozwiązań. Ale w tym wypadku to przekombinowałeś jak jasna cholera, i jeszcze piszesz o "prostocie" twojego rozwiązania? I co najważniejsze - mam podejrzenie, że ta twoja rekuperacja w garażu w ogóle nie będzie działać. Jaką założyłeś powierzchnię wymiany w tej wężownicy (40mb, ale jaka średnica?) Jeżeli nagrzejesz to powietrze nawiewane do domu do powiedzmy 2-3 stopni, to pamiętaj że to tylko 2-3 stopnie - tyle będzie ci wiało na głowę z anemostatów. Z taniego rekuperatora za 2000zł dostałbyś 14-18 stopni. Wybudowałeś 3 kominy wentylacyjne i do tego dokładasz wentylację mechaniczną. W garażu montujesz grzejnik, czyli sam nie wierzysz w to swoje ogrzewanie zużytym powietrzem. I co jeszcze porównujesz - wykonanie gotowej instalacji przez firmę, z samoróbką. Ja na samoróbkę wydałem niecałe 5000zł, a nie 20000zł jak piszesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 06.01.2009 20:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2009 Chyba się nie rozumiemy... .... ROLĘ rekuperatora (zamiast skrzynki za dobre kilka tysięcy pln ) pełni GARAŻ, który dzięki takiemu rozwiązaniu jest zarówno ogrzewany (powietrzem z domu o temp. około 20 st.C z czego połowę odbierze PWC) jak i wentylowany (w ilości 4 wymian na godzinę). Doceniam wszelkie formy własnych pomysłów i rozwiązań. Ale w tym wypadku to przekombinowałeś jak jasna cholera, i jeszcze piszesz o "prostocie" twojego rozwiązania? I co najważniejsze - mam podejrzenie, że ta twoja rekuperacja w garażu w ogóle nie będzie działać. Jaką założyłeś powierzchnię wymiany w tej wężownicy (40mb, ale jaka średnica?) Taka jak w GWC czyli około 160 mm Jeżeli nagrzejesz to powietrze nawiewane do domu do powiedzmy 2-3 stopni, to pamiętaj że to tylko 2-3 stopnie - tyle będzie ci wiało na głowę z anemostatów. Z taniego rekuperatora za 2000zł dostałbyś 14-18 stopni. Jeśli na zewnątrz będzie jak dziś -20 to pewnie około 0 stopni, ale jak z +5 to będzie jakieś 14 Wybudowałeś 3 kominy wentylacyjne i do tego dokładasz wentylację mechaniczną. Oba układy będą użytkowane oddzielnie czyli albo ten, albo tamten. Ponadto jest to wentylacja zrównoważona nawiewno-wywiewna i w tym wypadku przepisy zezwalają na taką kombinację W garażu montujesz grzejnik, czyli sam nie wierzysz w to swoje ogrzewanie zużytym powietrzem. Dlaczego go montuję to napisałem I co jeszcze porównujesz - wykonanie gotowej instalacji przez firmę, z samoróbką. Ja na samoróbkę wydałem niecałe 5000zł, a nie 20000zł jak piszesz. Moja samoróbka to koszt około 2 000 pln a nie 20 000 jak napisałeś. Jeśli znajdę jakiś sensowny rekuperator za sensowną cenę rzędu 1 000 pln (ponoć stal już bardzo potaniała...) to być może zamiast rur w garażu bedzie opłacało się go załozyć a wylot skierować na zewnatrz. Jeśli natomiast czytam, że reku kosztuje 6 000 pln to to sie mija z celem. Dzięki za krytyczne uwagi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 06.01.2009 20:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2009 20 000zł to ty napisałeś - że tyle kosztuje wentylacja w firmie. To oczywiście jest prawda, ale zwróciłem ci uwagę abyś porównywał cenę samoróbki twojej do samoróbki z rekuperatorem. Ja za moją wentylację samoróbkę zapłaciłem te 5000zł. Jeśli znajdę jakiś sensowny rekuperator za sensowną cenę rzędu 1 000 pln (ponoć stal już bardzo potaniała...) to być może zamiast rur w garażu bedzie opłacało się go załozyć a wylot skierować na zewnatrz. Jeśli natomiast czytam, że reku kosztuje 6 000 pln to to sie mija z celem. Za 1500zł masz dwa wymienniki krzyżowe heatexa, dające w sumie sprawność 85-90%. Za 2000zł masz wymiennik siwickiego przeciwprądowy, o sprawności >90%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 06.01.2009 20:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2009 Za 1500zł masz dwa wymienniki krzyżowe heatexa, dające w sumie sprawność 85-90%. Za 2000zł masz wymiennik siwickiego przeciwprądowy, o sprawności >90%. No i właśnie po to jestem na tym Forum aby dowiadywać się o takich okazjach od takich doświadczonych osób jak Ty. Jesli za rok lub góra dwa jak bedę się wprowadzał to moze cena spadnie do tej co podałem i wtedy Twoja informacja jest JAK ZNALAZŁ Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
am76 06.01.2009 22:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Stycznia 2009 Jak kogoś nie stać na komfort niech sobie odpuści budowanie domu Przecież ja będę miał PORÓWNYWALNY komfort za zdecydowanie mniejsze pieniądze ! Z podanych kalkulacji wynika, że koszt "wypasionej" wentylacji mechanicznej z GWC + rekuperator to średnio 20 000 pln (z tendencją wzrostową). W moim rozwiązaniu wentylacja mechaniczna + PWC (Powietrzny Wymiennik Ciepła) zamontowany w garażu spełni funkcję GWC + rekuperatora o sprawności około 50%. Czyli mam odzysk ciepła i wentylację za cenę 10 razy mniejszą od rozwiązań proponowanych przez "fachowców". Latem mam wystarczający komfort cieplny w budynku - opisałem już dlaczego. Rozwiązanie jest proste, tanie i skuteczne. Widzę, że kombinujesz a więc może cię zainteresuje rura w rurze. Jedną ciągniesz z zewnątrz świerze powietrze a drugą dmuchasz zużyte powietrze na zewnątrz. Najlepiej to wykonać w ziemi ale nie koniecznie. Gdyby ktoś kiedyś takie cudo obliczał to chętnie poznam wyniki. Takie coś ma isomax (nawet ze zdjęciami) więc chyba działa. http://www.isomax.com.pl/index.php?id=72 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 07.01.2009 06:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 - przewiduję wykonanie następującej instalacji wentylacji mechanicznej: zewnętrzna czerpnia świeżego powietrza z filtrem wprowadza powietrze rurami PCV podwieszonymi pod sufitem kotłowni i garażu w kształcie wężownicy (długość w sumie około 40 mb, szczelne połączenia !) a wentylator nawiewny doprowadza odpowiednimi kanałami do salonu w okolicy kominka, w hallu oraz do pokoi na piętrze. Pełni tym samym rolę Powietrznego Wymiennika Ciepła pobieranego z kotłowni i garażu. W kuchni i obu łazienkach zainstalowane są kanały wywiewne , którymi zużyte powietrze wprowadzane jest wentylatorem o takiej samej wydajności jak nawiewny , do garażu. Garaż i kotłownia (razem 75m3) nie są ogrzewane grzejnikami ponieważ ogrzewa je piec oraz powietrze wentylacyjne z domu w ilości wymiany średnio 300m3/h. Nadmiar powietrza usuwany jest z garażu i kotłowni kanałami wentylacji grawitacyjnej i wynosi 4-krotną wymianę na godzinę ! Do tej instalacji powinieneś jeszcze doliczyć 40mb rynien + rury spustowe, no chyba, że lubisz mieć deszcz w garażu ? Po co te rynny ? Zastanawiałeś się co będzie się działo z ciepłym wilgotnym powietrzem (z łazienki i kuchni) w zetknięciu z zimnymi rurami PWC ? Jeżeli jeszcze nie wiesz o czym piszę, to obejrzyj sobie latem rurę od zimnej wody bez izolacji. Ciekawe zjawiska będą też zachodziły na ścianach nieogrzewanego garażu. Lubisz grzyby ? Takie na ścianach też ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 07.01.2009 07:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Dzięki za ciekawy link. Sam jestem ciekaw jak ten Isomax sprawuje się dzisiaj przy -20 st C ? Tam się chwalą, że im potrzeba ZERO energii do ogrzania domu ! Czego to ludzie nie nakłamią aby sprzedać swój towar ... Co się tyczy GWC to już na Forum spotkałem się z opinią jakiegoś Użytkownika, który wypowiedział się jasno: powietrze z GWC jest ZAWSZE ZA ZIMNE ! Zimą za zimne i latem też za zimne ! Aby GWC dawał te 8 stopni to MUSI być na głębokości minimum 1,8-2 metrów ! (Na tej głębokości to ja mam już prawie skałę więc sobie temat odpuściłem) Teraz mamy duży mróz i zysk na GWC będzie, ale za kilka dni ma być już około 0 stopni na dworze a za parę tygodni może być już około 8. Wtedy GWC już nam nic nie nagrzeje A jak się zrobi +10 stopni to trzeba go odłączyć bo będzie nam chłodził a tu nadal kocioł pracuje... Latem podobnie: ile mamy dni z temperaturą +35 stopni ? A jak jest +20 i wlatuje nam te +8 z GWC to się robi w domu jakieś +14. Co wtedy ? Idziemy napalić w piecu ? Chyba nie - raczej WYŁĄCZAMY GWC ! Ta "rura w rurze" to pomysł stary jak świat. Aby działała to MUSI być różnica temperatur jak w każdym wymienniku ciepła. Im różnica temperatur mniejsza tym mniejsza wymiana. Dlatego zimą to śię sprawdzi. Latem z kolei NIC z tego nie bedzie bo niby DOKĄD ma uchodzić ciepło z rury zewnętrznej - na zewnatrz ? przy prawie zerowej różnicy temperatur ? Oczywiście najlepiej byłoby fizycznie udać się do takiego domu zimą przy minus 20 stopni i latem przy +35 stopniach. Wtedy wszystko by było jasne. Reasumując: raczej z tego pomysłu nie skorzystam. PS: Idea "rury w rurze" jest dobra tylko że w lecie rura zewnętrzna powinna być rurą wodną - wtedy by to działało jak należy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 07.01.2009 07:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Do tej instalacji powinieneś jeszcze doliczyć 40mb rynien + rury spustowe, no chyba, że lubisz mieć deszcz w garażu ? Po co te rynny ? Zastanawiałeś się co będzie się działo z ciepłym wilgotnym powietrzem (z łazienki i kuchni) w zetknięciu z zimnymi rurami PWC ? Jeżeli jeszcze nie wiesz o czym piszę, to obejrzyj sobie latem rurę od zimnej wody bez izolacji. Ciekawe zjawiska będą też zachodziły na ścianach nieogrzewanego garażu. Lubisz grzyby ? Takie na ścianach też ? Wiem o czym piszesz Wilgoć z powietrza wywiewanego będzie się wykraplać - co do tego nie ma żadnej wątpliwości - WŁAŚNIE na tych rurach ale NIE NA ŚCIANACH ! Garaż natomiast będzie ogrzewany WŁAŚNIE powietrzem wywiewanym. Poza tym ściany zewnętrzne są ocieplone styro 15 cm, natomiast wewnętrzne będą wyłożone płytkami ceramicznymi jak w łazience. Sufit ocieplony styro 5 cm + boazeria PCV. Zatem cała wilgoć będzie w garażu wykraplała się właśnie na rurach mojego PWC. Ja w tym widzę DODATKOWĄ korzyść ! Oczywiście będze "padało" chyba, że zastosuję "rynnę" w postaci profilu U z miękkiego PCV podwieszonego 1 cm pod rurami PWC. Już nawet wiem z czego i jak to wykonać ! Dzięki za słuszne uwagi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 07.01.2009 08:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Wilgoć z powietrza wywiewanego będzie się wykraplać - co do tego nie ma żadnej wątpliwości - WŁAŚNIE na tych rurach ale NIE NA ŚCIANACH ! Niestety na ścianach też. Płytki na ścianach to dobry pomysł, ale nie zmieni faktu, że ściany po rurach będą drugim najchłodniejszym elementem garażu (no może jeszcze brama garażowa). Generalnie pomysł usuwania wilgotnego powietrza do chłodniejszego garażu jest zły. Możesz spodziewać się problemów. Rozwiązaniem mógłby być wymiennik rura-w-rurze (wewnętrzna rura nawiew, zewnętrzna - wywiew). Rura zewnętrzna wymiennika ogrzewałaby dodatkowo garaż, a także powietrze w rurze w rurze wewnętrznej. Tylko koszt takiej instalacji zaczyna zbliżać się do ceny gotowej centrali. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kst 07.01.2009 08:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Niestety na ścianach też. Płytki na ścianach to dobry pomysł, ale nie zmieni faktu, że ściany po rurach będą drugim najchłodniejszym elementem garażu (no może jeszcze brama garażowa). Generalnie pomysł usuwania wilgotnego powietrza do chłodniejszego garażu jest zły. Możesz spodziewać się problemów. Rozwiązaniem mógłby być wymiennik rura-w-rurze (wewnętrzna rura nawiew, zewnętrzna - wywiew). Rura zewnętrzna wymiennika ogrzewałaby dodatkowo garaż, a także powietrze w rurze w rurze wewnętrznej. Tylko koszt takiej instalacji zaczyna zbliżać się do ceny gotowej centrali. Jeśli "rura w rurze" to moim zdaniem tylko wersja wodno-powietrzna z podłączeniem pod wodę wodociągową. Wtedy w zimie woda byłaby czynnikiem grzewczym a latem chłodzącym. W tym celu musiałbym jednak wybudować... basen i rurę puścić po dnie. A ponieważ basen też jest w planach...więc , kto wie ?.... Jak już pisałem wcześniej - przy cenie reku w granicach 1-1,5 tyś. pln mogę zrezygnować z PWC w garażu. Dodam jeszcze, że garaż jest dodatkowo ogrzewany przez przyległą kotłownię oraz wymiana powietrza jest 4-krotna na godzinę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hardy50 07.01.2009 12:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 co o tym sądzicie: http://www.allegro.pl/item522804298_rekuperator_mitsubishi_lossnay_vl_100u_e.html Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.