Znaczek 27.01.2012 15:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2012 (edytowane) Witam wszystkich i z góry dziękuje za każdą pomoc. http://imageshack.us/photo/my-images/651/instalacjae.jpg/ Zaprojektowałem (wstępnie) instalacje do kotła na paliwo stałe bez podajnika spalania górnego taki zestaw. Proszę o uwagi i odpowiedzi na pytania:1. Czy układ wymaga zaworu bezpieczeństwa czy wystarczy naczynie otwarte2. Czy rozmieszczenie poszczególnych elementów jest dla instalacji mało uciążliwe (małe opory) i czy jest właściwe (szczególnie pomiar ciśnienia i temp)3. Proszę o podpowiedź w sprawie średnic (do instalacji z miedzi ) rur zaznaczonych czarną pionową kreską.4. Czy do takiej instalacji w domu parterowym (90 m^2) można stosować rozdzielacz do grzejników tworząc centrale (tak słyszałem najlepiej steruje się ciepłem), a może to urządzenie działa tylko z ogrzewaniem podłogowym (akurat tego nie mam zamiaru montować)5. czy urządzenia tj pompa zawory itp nie będą korodować ze względu na miedź w instalacji? czy są specjalnej konstrukcji przewidziane do tego celu np: z mosiądzu? ewentualnie może stosuje się inne zabezpieczenia.6. Zastanawiałem się nad automatyką zaworu 4d oraz co zrobić jak zabraknie prądu w dom jest parterowy więc grawitacją to raczej nie pójdzie- czy zastosować zawory bezpieczeństwa? jak tak to gdzie?7 Naczynie otwarte powinno być na jakiejś min wysokości? czy tylko ponad najwyższym punktem instalacji. Dziękuję i za każdy gram wiedzy będę wdzięczny Edytowane 27 Stycznia 2012 przez Znaczek Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 27.01.2012 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2012 Znaczek Ad.1 Wystarczy naczynie otwarte, prawidłowo zamontowane. Ad.7 Im wyżej tym lepiej, jednak nie mniej niż 1m ponad najwyższym punktem instalacji. Ad.3 W większości instalacji w domkach jednorodzinnych wystarcza rura Cu28 Ad.4 Można zastosować do regulacji instalacji CO, ale wymaga zamontowania siłowników oraz termostatów pomieszczeniowych do sterowania nimi. Jedno i drugie żeby funkcjonowało wymaga zasilania elektrycznego. Osobiście do kotłów stałopalnych bym tego rozwiązania nie polecał, głównie dlatego, że przy zaniku napięcia siłowniki w większości rozwiązań ogrzewań płaszczyznowych odcinają przepływ wody do grzejników i uniemożliwiają pracę instalacji w ograniczonym zakresie na pompie grawitacyjnej (w trybie grawitacyjnym). Dlatego proponował bym raczej rozwiązanie z rozdzielaczem do podłogówki z samymi rotametrami, ale umieszczonymi na dolnej belce, bez zaworów pod siłowniki. Na grzejnikach sugeruje zamontować zawory termostatyczne z nastawą wstępną (kryzą regulowaną) wraz z głowicami termostatycznymi. Działają automatycznie bez użycia energii elektrycznej i bardzo dobrze stabilizują temperaturę w pomieszczeniach. Jeżeli kotłownia w domu parterowym, będzie znajdowała się w piwnicy, to proponuję zachować możliwość przepływu grawitacyjnego od kotła do rozdzielacza CO, tzn. obie rury zasilająca i powrotna z możliwie jak największym spadkiem od rozdzielacza w kierunku do kotła. Grzejniki na parterze mogą być zasilane z rozdzielacza rurami ułożonymi w warstwach podposadzkowych. Jeżeli budynek nie będzie podpiwniczony, to proponuję rozdzielacz zasilić od góry, prowadząc rurę od kotła pionowo do góry, a następnie pod sufitem ze spadkiem w kierunku do rozdzielacza. Rura pod sufitem nie może być izolowana. Natomiast rurę powrotną z rozdzielacza należy poprowadzić nad podłogą ze spadkiem w kierunku do kotła i również nie powinna być ona zaizolowana. W ten sposób zapewnimy ograniczony przepływ grawitacyjny na wypadek zaniku napięcia. Ad.5 Jeżeli nie będziesz stosować rur ocynkowanych w połączeniu z Cu, to reszta zaworów, pomp i urządzeń jest uniwersalna z punktu widzenia możliwej korozji elektrolitycznej. Jedynie korpus pompy cyrkulacyjnej CWU powinien być wykonany z fosforobrązu, reszta może być z mosiądzu. Ad.2,6 Termometry rozlokowałeś w prawidłowych miejscach, z tym że proponował bym zamontować od razu termomanometry (termometr i manometr w jednej obudowie). W obiegu ładowania zasobnika nie montowałbym zaworu różnicowego (zaworu zwrotnego pływakowego), ponieważ jest zbyt czuły i będzie ci rozładowywał zasobnik CWU w trakcie dobiegu kotła stałopalnego. W to miejsce zamontuj tylko pompę ładującą w parze z zaworem zwrotnym uniwersalnym ze sprężyną dociskową grzyba w środku. Prawidłowe miejsce jego montażu jest w odległości 3 średnic rurociągu za pompą w kierunku przepływu. Jeżeli chcesz zastosować zawór 4D, to musisz go umieścić na wysokości nie mniejszej niż 0,5m nad króćcem wylotowym z kotła. Zamiast zaworu 4D proponuję takie rozwiązanie: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?195149-Ekonomiczne-spalanie-paliw-sta%C5%82ych&p=5150005&viewfull=1#post5150005 Na przyłączu zimnej wody do zasobnika CWU powinieneś zamontować zawór zwrotny grzybkowy, zawór bezpieczeństwa na ciśnienie 6bar oraz naczynie przeponowe do CWU, natomiast na wyjściu ciepłej wody z zasobnika, termostatyczny zawór mieszający. nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Znaczek 28.01.2012 23:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2012 Jestem ogromnie wdzięczny za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.