Znaczek 27.01.2012 15:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2012 (edytowane) Witam wszystkich i z góry dziękuje za każdą pomoc. http://imageshack.us/photo/my-images/651/instalacjae.jpg/ Zaprojektowałem (wstępnie) instalacje do kotła na paliwo stałe bez podajnika spalania górnego taki zestaw. Proszę o uwagi i odpowiedzi na pytania:1. Czy układ wymaga zaworu bezpieczeństwa czy wystarczy naczynie otwarte2. Czy rozmieszczenie poszczególnych elementów jest dla instalacji mało uciążliwe (małe opory) i czy jest właściwe (szczególnie pomiar ciśnienia i temp)3. Proszę o podpowiedź w sprawie średnic (do instalacji z miedzi ) rur zaznaczonych czarną pionową kreską.4. Czy do takiej instalacji w domu parterowym (90 m^2) można stosować rozdzielacz do grzejników tworząc centrale (tak słyszałem najlepiej steruje się ciepłem), a może to urządzenie działa tylko z ogrzewaniem podłogowym (akurat tego nie mam zamiaru montować)5. czy urządzenia tj pompa zawory itp nie będą korodować ze względu na miedź w instalacji? czy są specjalnej konstrukcji przewidziane do tego celu np: z mosiądzu? ewentualnie może stosuje się inne zabezpieczenia.6. Zastanawiałem się nad automatyką zaworu 4d oraz co zrobić jak zabraknie prądu w dom jest parterowy więc grawitacją to raczej nie pójdzie- czy zastosować zawory bezpieczeństwa? jak tak to gdzie?7 Naczynie otwarte powinno być na jakiejś min wysokości? czy tylko ponad najwyższym punktem instalacji. Dziękuję i za każdy gram wiedzy będę wdzięczny Edytowane 27 Stycznia 2012 przez Znaczek Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/164973-czy-instalacja-zawiera-wszystko-co-potrzeba/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nilsan 27.01.2012 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Stycznia 2012 Znaczek Ad.1 Wystarczy naczynie otwarte, prawidłowo zamontowane. Ad.7 Im wyżej tym lepiej, jednak nie mniej niż 1m ponad najwyższym punktem instalacji. Ad.3 W większości instalacji w domkach jednorodzinnych wystarcza rura Cu28 Ad.4 Można zastosować do regulacji instalacji CO, ale wymaga zamontowania siłowników oraz termostatów pomieszczeniowych do sterowania nimi. Jedno i drugie żeby funkcjonowało wymaga zasilania elektrycznego. Osobiście do kotłów stałopalnych bym tego rozwiązania nie polecał, głównie dlatego, że przy zaniku napięcia siłowniki w większości rozwiązań ogrzewań płaszczyznowych odcinają przepływ wody do grzejników i uniemożliwiają pracę instalacji w ograniczonym zakresie na pompie grawitacyjnej (w trybie grawitacyjnym). Dlatego proponował bym raczej rozwiązanie z rozdzielaczem do podłogówki z samymi rotametrami, ale umieszczonymi na dolnej belce, bez zaworów pod siłowniki. Na grzejnikach sugeruje zamontować zawory termostatyczne z nastawą wstępną (kryzą regulowaną) wraz z głowicami termostatycznymi. Działają automatycznie bez użycia energii elektrycznej i bardzo dobrze stabilizują temperaturę w pomieszczeniach. Jeżeli kotłownia w domu parterowym, będzie znajdowała się w piwnicy, to proponuję zachować możliwość przepływu grawitacyjnego od kotła do rozdzielacza CO, tzn. obie rury zasilająca i powrotna z możliwie jak największym spadkiem od rozdzielacza w kierunku do kotła. Grzejniki na parterze mogą być zasilane z rozdzielacza rurami ułożonymi w warstwach podposadzkowych. Jeżeli budynek nie będzie podpiwniczony, to proponuję rozdzielacz zasilić od góry, prowadząc rurę od kotła pionowo do góry, a następnie pod sufitem ze spadkiem w kierunku do rozdzielacza. Rura pod sufitem nie może być izolowana. Natomiast rurę powrotną z rozdzielacza należy poprowadzić nad podłogą ze spadkiem w kierunku do kotła i również nie powinna być ona zaizolowana. W ten sposób zapewnimy ograniczony przepływ grawitacyjny na wypadek zaniku napięcia. Ad.5 Jeżeli nie będziesz stosować rur ocynkowanych w połączeniu z Cu, to reszta zaworów, pomp i urządzeń jest uniwersalna z punktu widzenia możliwej korozji elektrolitycznej. Jedynie korpus pompy cyrkulacyjnej CWU powinien być wykonany z fosforobrązu, reszta może być z mosiądzu. Ad.2,6 Termometry rozlokowałeś w prawidłowych miejscach, z tym że proponował bym zamontować od razu termomanometry (termometr i manometr w jednej obudowie). W obiegu ładowania zasobnika nie montowałbym zaworu różnicowego (zaworu zwrotnego pływakowego), ponieważ jest zbyt czuły i będzie ci rozładowywał zasobnik CWU w trakcie dobiegu kotła stałopalnego. W to miejsce zamontuj tylko pompę ładującą w parze z zaworem zwrotnym uniwersalnym ze sprężyną dociskową grzyba w środku. Prawidłowe miejsce jego montażu jest w odległości 3 średnic rurociągu za pompą w kierunku przepływu. Jeżeli chcesz zastosować zawór 4D, to musisz go umieścić na wysokości nie mniejszej niż 0,5m nad króćcem wylotowym z kotła. Zamiast zaworu 4D proponuję takie rozwiązanie: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?195149-Ekonomiczne-spalanie-paliw-sta%C5%82ych&p=5150005&viewfull=1#post5150005 Na przyłączu zimnej wody do zasobnika CWU powinieneś zamontować zawór zwrotny grzybkowy, zawór bezpieczeństwa na ciśnienie 6bar oraz naczynie przeponowe do CWU, natomiast na wyjściu ciepłej wody z zasobnika, termostatyczny zawór mieszający. nilsan Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/164973-czy-instalacja-zawiera-wszystko-co-potrzeba/#findComment-5118115 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Znaczek 28.01.2012 23:37 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Stycznia 2012 Jestem ogromnie wdzięczny za wyczerpującą odpowiedź. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/164973-czy-instalacja-zawiera-wszystko-co-potrzeba/#findComment-5120501 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.