Hrabia36 06.02.2012 20:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lutego 2012 Witam. Chcę wykonać instalację wodną i c.w.u. i rur pp - zgrzewanych. Kilka słow o instalacji: przyłącze wody 3/4 11 punktów zimnej wody + zasobnik 6 punktów c.w.u. c.w.u. z zasobnika Poniżej projekt oraz średnice zewnętrrzne rur. 1. Proszę o ocenę zastosowanych średnic rur - czy są prawidłowe. 2.Jakiej średnicy kupić filtr do wody (korpus na wkłady 10") 3/4" czy 1" 3. Czy zimna woda do zasobnika C.W.U. może być podłączona pod rurę fi 25 zasilającą inne punkty, czy rozdzielić za przyłączem na zasobnik i wodę zimną 4. Czy w takiej instalacji potrzebny jest zbiornik wyrównawczy ? 5. Czy rury PN16 wystarczą czy może dołożyć do PN20 Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 07.02.2012 10:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lutego 2012 Rur PN16 na rysunku nie masz i niech tak zostanie. z PN16 raczej nic nie rób. Zbiornik wyrównawczy przyda się w okolicy zasobnika CWU, ale to już w czasie budowy kotłowni się zrobi, jako jej element.Sposób podłączenia samego zbiornika CWU wydaje się ok, zwłaszcza, że dałeś tam stopniowanie średnic. Nie ma na rysunku recyrkulacji. Nie robisz? Filtr - chodzi Ci o średnicę gwintów? 3/4' powinno być ok. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hrabia36 08.02.2012 06:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lutego 2012 Rur PN16 na rysunku nie masz i niech tak zostanie. z PN16 raczej nic nie rób. Zbiornik wyrównawczy przyda się w okolicy zasobnika CWU, ale to już w czasie budowy kotłowni się zrobi, jako jej element. Sposób podłączenia samego zbiornika CWU wydaje się ok, zwłaszcza, że dałeś tam stopniowanie średnic. Nie ma na rysunku recyrkulacji. Nie robisz? Filtr - chodzi Ci o średnicę gwintów? 3/4' powinno być ok. J. Witam Panie Jarku. Dzięki za ocenę. PN16 - miałem na myśli rodzaj rury z której wykonam instalację a nie średnicę,zgodnie z poniższym: Rury PN 10 SDR 11 (bez paska) – stosowane są w instalacjach zimnej wody użytkowej (z.w.u.) o temp. 20°C i ciśnieniu 10 bar. Rury PN 16 SDR 7,4 (rury z niebieskim paskiem) – stosowane są w instalacjach ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) oraz do zasilania niskotemperaturowych grzejników o temperaturze do 60°C i ciśnieniu 10 bar. Rury PN 20 SDR 6 (rury z czerwonym paskiem) – można stosować w systemach ciepłej wody o temperaturze do 60°C i ciśnieniu 10 bar oraz centralnego ogrzewania (grzejniki wysokotemperaturowe) o temperaturze do 80°C i ciśnieniu 6 bar. O recyrkulacji nie myślałem, dzięki za podpowiedż, poczytam jak zaplanować i zaprojektuje. Filtr - tak chodzi o średnicę , 3/4" przy przekroju przyłącza wygląda ok. Myślałem o 1" zawsze można zredukować do 3/4 (może większy przepływ bęzie - takie rozważania w teorii. Jeszcze raz wielkie dzięki. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 08.02.2012 09:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lutego 2012 OK, PN i DN podobne do siebie Myślę, że PN16 będzie OK, u siebie mam właśnie PN16. Nawiasem mówiąc, ja co prawda hydraulik-amator i może nie powinienem się zbytnio wymądrzać, bo mogę czegoś po prostu nie wiedzieć, ale jeśli pójdziesz do dowolnej hurtowni i spytasz o rury PP, bez wnikania w szegóły, to sprzedawca spyta tylko, czy mają być stabi czy zwykłe, w takie szczegóły, jak klasa PN nie będzie wnikał, bo pewnie i tak ma tylko te najpopularniejsze właśnie. Co do średnicy króćca na filtrze - nic Ci nie da króciec 1", skoro dochodzisz do niego rurami DN25, ich średnica wewnętrzna i tak odpowiada średnicy armatury 3/4" (mam na myśli nyple, zawory itp), więc dając tam 3/4" będziesz miał wnętrze proste i bez skoków średnicy, co na tak krótkim odcinku i tak na opory przepływu by nie wpłynęło (gdybyś tam dał większą średnicę), a na zaburzenia tegoż przepływu i hałas instalacji - mogłoby. A co do recyrkulacji - przy takim układzie ciężko będzie ją zrobić dobrze. Rury rozchodzą Ci się na trzy strony: - łazienka parter+pralnia - kuchnia - piętro. Kuchnia i łazienka poddasza powinna być objęta recyrulacją, w dwóch osobnych pętlach (znaczy jedna rura wraca od kuchni, druga z łazienki na górze i spotykają się gdzieś w punkcie rozdziału instalcji), z możliwością dławienia każdej z nich niezależnym zaworem, żeby wyregulować przepływ. Natomiast jeśli ma być tanio, to łazienki i pralni na parterze bym recyrkulacją nie obejmował, blisko jest, te kilkanaście sekund na ciepła wodę można poczekać. A jeśli ma być komfortowo, to tam bym wstawił osobną pompę recyrkulacji, uruchamianą np. wraz ze światłem w tych pomieszczeniach. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hrabia36 09.02.2012 16:29 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lutego 2012 Witam. Dzięki za wyjaśnienie tematu cyrkulacji. Dodatkowa rurka to mały wydatek i więcej pracy ale komfort bez porównania. Fajny pomysł z załączeniem światłem. Recyrkulacja będzie tylko na poddasze. Od zasobnika do umywalki 2mb, natrysk 3mb, dalej do kuchni ok 4m na poddaszu recyrkulacja - będzie ok. Sprawdziłem dziś średnicę rury przyłącza w budynku, jest z rury Fi-32 zgrzewanej, licznik jest założony w studzience przy ulicy. Nie wiem czy kolejność ma większe znaczenie: 1. Przyłącze Fi32 - zawór Fi32- redukcja Fi32/Fi25 - filtry na 3/4 i dalej do punktów 2. Przyłącze Fi32 - redukcja Fi32/Fi25 - zawór Fi25 - filtry 3/4 i dalej do punktów 3. Przyłącze Fi32 - zawór Fi32 - filtry na 1" - redukcja Fi32/Fi25 To już moje ostatnie pytanie, wielkie dzięki za szybką i fachową pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 10.02.2012 09:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2012 Moim zdaniem nie ma to żadnego znaczenia, i tak o przepływie zadecyduje reszta instalacji. Nie wspominając już o filtrze, który pewnie będzie dławił najsilniej. Druga rzecz - nie wiem, jakie masz ciśnienie w swoim wodociągu, ale może warto na początku instalacji wstawić reduktor? U mnie miałem powyżej 4 barów, dodałem reduktor, który obcina to na 3-3,5 bara i dość odczuwalnie "łagodzi" to wypływ wody z kranów. Sprzed reduktora wzięte jest tylko odejście do kranón zewnętrznych - na "ogród" ciśnienie się przydaje. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hrabia36 20.02.2012 06:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lutego 2012 Witam Panie Jarku. Natłok pracy i mało czasu na budowanie . Wielkie dzięki za trafne porady Co do filtrów, uzyskałem od sprzedawcy informację: Filtry należy stosować o średnicy rury przyłącza czyli przyłącze 1" - filtr 1" , przyłącze 3/4" - filtr 3/4" itd. Co do ciśnienia w instalacji, kupię manometr, sprawdzę ciśnienie - nie jest drogi a przyda się do póżniejszej kontroli szczelnośći. Panie Jarku czy używał Pan w instalacji wodnej kształtek i rur zgrzewanych różnych producentów ?. Mam dużo złączek (pozostałość po innej budowie) i chciałbym je wykorzystać lecz nie wiem czy łączyć róznych producentów. Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kasia_bv 21.02.2012 21:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lutego 2012 Tak sledze wątek bo sam się z tym teraz męczę. Do zmywarki tylko zimna woda. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 21.02.2012 22:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lutego 2012 Większość instalacji zrobiłem z Vawina, ale potem robiłem mnóstwo dokrętek, kupując to, do czego mi było bliżej, zwykle Sigmę z Leroja, ale zdarzały się i tureckie wynalazki z Castoramy. PP to nie PEX, tu mieszanie różnych producentów nie jest jakąś straszną zbrodnią @kasia_bv - znaczy pytasz o to, czy zimna zmywarce wystarczy? Tak, wystarczy. Są co prawda zmywarki, które można podłączyć zamiast do zimnej do ciepłej ale nie ma to w sumie większego sensu, oszczędności przyniesie mizerne, a może sprawiać inne problemy. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hrabia36 22.02.2012 06:48 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lutego 2012 Tak sledze wątek bo sam się z tym teraz męczę. Do zmywarki tylko zimna woda. Witam. Nie ma się co męczyć - pomożemy Napisz tylko jaki masz problem. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hrabia36 22.02.2012 11:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lutego 2012 Aha już rozumiem co z tą zmywarką Na projekcie nie robiłem osobnego przyłącza dla niej. Zmywarka będzie stała obok szafki zlewozmywaka i podłączona do przyłącza zimnej wody wężykiem (Fi20 - PPR) oraz kanalizacji (Fi50) zlewozmywaka . Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kasia_bv 24.02.2012 22:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Lutego 2012 Po analizie instrukcji, nasza zmywarka ma możliwość pracy i z wodą zimną i z ciepłą. Wiec damy zestaw. Przepraszamy za dołączenie do wątku Hrabia36 Będziemy robić instalacje sami i woda pójdzie w podłodze zgrzanymi rurkami PP, mam nadzieje że będzie to szczelne. Nie mamy zaciskarki bo podobno pex'em lepiej Próbę szczelności oczywiście zrobimy. Nasza instalacja w/g projektu zawiera rurę 16, 20 i 25 takie też dzisiaj kupiliśmy. Jutro zaczynamy zabawę od kanalizacji bo z nią nie ma problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hrabia36 22.03.2012 20:05 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Marca 2012 Po analizie instrukcji, nasza zmywarka ma możliwość pracy i z wodą zimną i z ciepłą. Wiec damy zestaw. Przepraszamy za dołączenie do wątku Hrabia36 Będziemy robić instalacje sami i woda pójdzie w podłodze zgrzanymi rurkami PP, mam nadzieje że będzie to szczelne. Nie mamy zaciskarki bo podobno pex'em lepiej Próbę szczelności oczywiście zrobimy. Nasza instalacja w/g projektu zawiera rurę 16, 20 i 25 takie też dzisiaj kupiliśmy. Jutro zaczynamy zabawę od kanalizacji bo z nią nie ma problemu. Witam. Rury PP są szczelne jak każde jak pex czy stal , miedż. Taniej wychodzi z PP niż PEXA. Rury PP powinny być ułożone w styropianie - nie w wylewce. Taka rura musi mieć możliwość rozszerzania się i kurczenia. Poizdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.