Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Proszę o ocenę poprawności projektu instalacji wodnej, średnicy zastosowanych rur


Hrabia36

Recommended Posts

Witam. Chcę wykonać instalację wodną i c.w.u. i rur pp - zgrzewanych.

 

Kilka słow o instalacji:

 

przyłącze wody 3/4

11 punktów zimnej wody + zasobnik

6 punktów c.w.u.

c.w.u. z zasobnika

 

Poniżej projekt oraz średnice zewnętrrzne rur.

 

 

wodociągowa forum.jpg

 

1. Proszę o ocenę zastosowanych średnic rur - czy są prawidłowe.

 

2.Jakiej średnicy kupić filtr do wody (korpus na wkłady 10") 3/4" czy 1"

 

3. Czy zimna woda do zasobnika C.W.U. może być podłączona pod rurę fi 25 zasilającą inne punkty, czy rozdzielić za przyłączem na zasobnik i wodę zimną

 

4. Czy w takiej instalacji potrzebny jest zbiornik wyrównawczy ?

 

5. Czy rury PN16 wystarczą czy może dołożyć do PN20

 

Z góry dziękuje za pomoc i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rur PN16 na rysunku nie masz i niech tak zostanie. z PN16 raczej nic nie rób.

 

Zbiornik wyrównawczy przyda się w okolicy zasobnika CWU, ale to już w czasie budowy kotłowni się zrobi, jako jej element.

Sposób podłączenia samego zbiornika CWU wydaje się ok, zwłaszcza, że dałeś tam stopniowanie średnic.

 

Nie ma na rysunku recyrkulacji. Nie robisz?

 

Filtr - chodzi Ci o średnicę gwintów? 3/4' powinno być ok.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rur PN16 na rysunku nie masz i niech tak zostanie. z PN16 raczej nic nie rób.

 

Zbiornik wyrównawczy przyda się w okolicy zasobnika CWU, ale to już w czasie budowy kotłowni się zrobi, jako jej element.

Sposób podłączenia samego zbiornika CWU wydaje się ok, zwłaszcza, że dałeś tam stopniowanie średnic.

 

Nie ma na rysunku recyrkulacji. Nie robisz?

 

Filtr - chodzi Ci o średnicę gwintów? 3/4' powinno być ok.

 

J.

 

Witam Panie Jarku. Dzięki za ocenę.

 

PN16 - miałem na myśli rodzaj rury z której wykonam instalację a nie średnicę,zgodnie z poniższym:

 

Rury PN 10 SDR 11 (bez paska) – stosowane są w instalacjach zimnej wody użytkowej (z.w.u.) o temp. 20°C i ciśnieniu 10 bar.

 

Rury PN 16 SDR 7,4 (rury z niebieskim paskiem) – stosowane są w instalacjach ciepłej wody użytkowej (c.w.u.) oraz do zasilania niskotemperaturowych grzejników o temperaturze do 60°C i ciśnieniu 10 bar.

 

Rury PN 20 SDR 6 (rury z czerwonym paskiem) – można stosować w systemach ciepłej wody o temperaturze do 60°C i ciśnieniu 10 bar oraz centralnego ogrzewania (grzejniki wysokotemperaturowe) o temperaturze do 80°C i ciśnieniu 6 bar.

 

O recyrkulacji nie myślałem, dzięki za podpowiedż, poczytam jak zaplanować i zaprojektuje.

 

Filtr - tak chodzi o średnicę , 3/4" przy przekroju przyłącza wygląda ok. Myślałem o 1" zawsze można zredukować do 3/4 (może większy przepływ bęzie - takie rozważania w teorii.

 

Jeszcze raz wielkie dzięki. Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, PN i DN podobne do siebie :) Myślę, że PN16 będzie OK, u siebie mam właśnie PN16.

Nawiasem mówiąc, ja co prawda hydraulik-amator i może nie powinienem się zbytnio wymądrzać, bo mogę czegoś po prostu nie wiedzieć, ale jeśli pójdziesz do dowolnej hurtowni i spytasz o rury PP, bez wnikania w szegóły, to sprzedawca spyta tylko, czy mają być stabi czy zwykłe, w takie szczegóły, jak klasa PN nie będzie wnikał, bo pewnie i tak ma tylko te najpopularniejsze właśnie.

 

Co do średnicy króćca na filtrze - nic Ci nie da króciec 1", skoro dochodzisz do niego rurami DN25, ich średnica wewnętrzna i tak odpowiada średnicy armatury 3/4" (mam na myśli nyple, zawory itp), więc dając tam 3/4" będziesz miał wnętrze proste i bez skoków średnicy, co na tak krótkim odcinku i tak na opory przepływu by nie wpłynęło (gdybyś tam dał większą średnicę), a na zaburzenia tegoż przepływu i hałas instalacji - mogłoby.

 

A co do recyrkulacji - przy takim układzie ciężko będzie ją zrobić dobrze. Rury rozchodzą Ci się na trzy strony:

- łazienka parter+pralnia

- kuchnia

- piętro.

 

Kuchnia i łazienka poddasza powinna być objęta recyrulacją, w dwóch osobnych pętlach (znaczy jedna rura wraca od kuchni, druga z łazienki na górze i spotykają się gdzieś w punkcie rozdziału instalcji), z możliwością dławienia każdej z nich niezależnym zaworem, żeby wyregulować przepływ.

Natomiast jeśli ma być tanio, to łazienki i pralni na parterze bym recyrkulacją nie obejmował, blisko jest, te kilkanaście sekund na ciepła wodę można poczekać. A jeśli ma być komfortowo, to tam bym wstawił osobną pompę recyrkulacji, uruchamianą np. wraz ze światłem w tych pomieszczeniach.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Dzięki za wyjaśnienie tematu cyrkulacji. Dodatkowa rurka to mały wydatek i więcej pracy ale komfort bez porównania. Fajny pomysł z załączeniem światłem.

 

Recyrkulacja będzie tylko na poddasze. Od zasobnika do umywalki 2mb, natrysk 3mb, dalej do kuchni ok 4m na poddaszu recyrkulacja - będzie ok.

 

Sprawdziłem dziś średnicę rury przyłącza w budynku, jest z rury Fi-32 zgrzewanej, licznik jest założony w studzience przy ulicy.

 

Nie wiem czy kolejność ma większe znaczenie:

 

1. Przyłącze Fi32 - zawór Fi32- redukcja Fi32/Fi25 - filtry na 3/4 i dalej do punktów

2. Przyłącze Fi32 - redukcja Fi32/Fi25 - zawór Fi25 - filtry 3/4 i dalej do punktów

3. Przyłącze Fi32 - zawór Fi32 - filtry na 1" - redukcja Fi32/Fi25

 

To już moje ostatnie pytanie, wielkie dzięki za szybką i fachową pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem nie ma to żadnego znaczenia, i tak o przepływie zadecyduje reszta instalacji. Nie wspominając już o filtrze, który pewnie będzie dławił najsilniej.

 

Druga rzecz - nie wiem, jakie masz ciśnienie w swoim wodociągu, ale może warto na początku instalacji wstawić reduktor? U mnie miałem powyżej 4 barów, dodałem reduktor, który obcina to na 3-3,5 bara i dość odczuwalnie "łagodzi" to wypływ wody z kranów. Sprzed reduktora wzięte jest tylko odejście do kranón zewnętrznych - na "ogród" ciśnienie się przydaje.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam Panie Jarku.

 

Natłok pracy i mało czasu na budowanie :). Wielkie dzięki za trafne porady :)

 

Co do filtrów, uzyskałem od sprzedawcy informację:

 

Filtry należy stosować o średnicy rury przyłącza czyli przyłącze 1" - filtr 1" , przyłącze 3/4" - filtr 3/4" itd.

 

Co do ciśnienia w instalacji, kupię manometr, sprawdzę ciśnienie - nie jest drogi a przyda się do póżniejszej kontroli szczelnośći.

 

Panie Jarku czy używał Pan w instalacji wodnej kształtek i rur zgrzewanych różnych producentów ?. Mam dużo złączek (pozostałość po innej budowie) i chciałbym je wykorzystać lecz nie wiem czy łączyć róznych producentów.

 

Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Większość instalacji zrobiłem z Vawina, ale potem robiłem mnóstwo dokrętek, kupując to, do czego mi było bliżej, zwykle Sigmę z Leroja, ale zdarzały się i tureckie wynalazki z Castoramy. PP to nie PEX, tu mieszanie różnych producentów nie jest jakąś straszną zbrodnią

 

@kasia_bv - znaczy pytasz o to, czy zimna zmywarce wystarczy? Tak, wystarczy. Są co prawda zmywarki, które można podłączyć zamiast do zimnej do ciepłej ale nie ma to w sumie większego sensu, oszczędności przyniesie mizerne, a może sprawiać inne problemy.

 

J.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po analizie instrukcji, nasza zmywarka ma możliwość pracy i z wodą zimną i z ciepłą. Wiec damy zestaw.

Przepraszamy za dołączenie do wątku Hrabia36 :-)

Będziemy robić instalacje sami i woda pójdzie w podłodze zgrzanymi rurkami PP, mam nadzieje że będzie to szczelne. Nie mamy zaciskarki bo podobno pex'em lepiej

Próbę szczelności oczywiście zrobimy.

Nasza instalacja w/g projektu zawiera rurę 16, 20 i 25 takie też dzisiaj kupiliśmy.

Jutro zaczynamy zabawę od kanalizacji bo z nią nie ma problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Po analizie instrukcji, nasza zmywarka ma możliwość pracy i z wodą zimną i z ciepłą. Wiec damy zestaw.

Przepraszamy za dołączenie do wątku Hrabia36 :-)

Będziemy robić instalacje sami i woda pójdzie w podłodze zgrzanymi rurkami PP, mam nadzieje że będzie to szczelne. Nie mamy zaciskarki bo podobno pex'em lepiej

Próbę szczelności oczywiście zrobimy.

Nasza instalacja w/g projektu zawiera rurę 16, 20 i 25 takie też dzisiaj kupiliśmy.

Jutro zaczynamy zabawę od kanalizacji bo z nią nie ma problemu.

 

Witam. Rury PP są szczelne jak każde jak pex czy stal , miedż. Taniej wychodzi z PP niż PEXA. Rury PP powinny być ułożone w styropianie - nie w wylewce. Taka rura musi mieć możliwość rozszerzania się i kurczenia.

 

Poizdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...