Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

wylewka na ogrzewanie podłogowe i pod parkiet bez dylatacji?


arturpa

Recommended Posts

O rany....wreszcie się dokształcę.... i nie ma w tym żartu!

Nie wiem do końca co to jest DNS G-815 ale według mojego rozeznania to Retanol służy dwóm celom.

Po pierwsze - szybkość wysychania i możliwość regulacji czasu. To może być istotne w wielu przypadkach.

Po drugie - poprawa parametrów wytrzymałościowych. Oczywiście bez Retanolu można uzyskać duże wytrzymałości ale np. przewodnictwo cieplne grubego betonu jest znacznie gorsze niż cienkiego jastrychu o tych samych parametrach wytrzymałościowych. Nie wiem jakich argumentów mam użyć, ale wydaje mi się, że jeżeli pół europy już tego używa to coś w tym musi być. Poza tym, jak wynika z prób, po dodaniu Retanolu do takiego kiepskiego jastrychu z piasku 0-2 wytrzymałość wzrasta nawet dwukrotnie. W przypadku kiedy nie ma w okolicy kopalni z odpowiednim kruszywem upraszcza to całą sprawę. A to nie są odosobnione przypadki. Poza tym to jesteś pierwszą osobą, z którą można dyskutować i co ciekawe, nie jesteś posadzkarzem tylko parkieciarzem. A to posadzkarzom powinno zależeć najbardziej aby ich robota była o.k.

Tyko parkieciarze mają chyba większe pojęcie o tym na co kładą drewno niż wykonawcy posadzek.

Pewnie dla tego, że parkiet kosztuje wiele drożej niż wylewka i konsekwencje pomyłki są przykre.

Niestety nie ma normy na wylewki i może tu tkwi błąd? Dopiero od niedawna inwestorzy domagają się badań wytrzymałościowych a o wilgotności jeszcze nikt nie wspomina.

Temat rzeka.....ale chętnie będę zabierał głos bo siedzi we mnie taka jakaś niechęć do dziadostwa...

Jak do dziś nie ma chińskiej autostrady.....

ogor

Witam. Dużo piszecie panowie a dla mnie niewiele z tego wynika.

Ogor czy możesz podać W/C dla mieszanki betonowej z CEM I a jeśli CEM II to z jakim % dodatków, oraz ilość cementu w 1 m3 mieszanki.

Zakładam, że Twój Retanol wiąże część wody resztkowej w sole i w związku z tym mam pytanie do jakiej temperatury powyższe sole nie ulegną rozkładowi na czynniki pierwsze ( tu podłogówka). Pozdrawiam.

Edytowane przez Parkiet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 59
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam. Dużo piszecie panowie a dla mnie niewiele z tego wynika.

Ogor czy możesz podać W/C dla mieszanki betonowej z CEM I a jeśli CEM II to z jakim % dodatków, oraz ilość cementu w 1 m3 mieszanki.

Zakładam, że Twój Retanol wiąże część wody resztkowej w sole i w związku z tym mam pytanie do jakiej temperatury powyższe sole nie ulegną rozkładowi na czynniki pierwsze ( tu podłogówka). Pozdrawiam.

Witam,

odnośnie tych pytań to najlepiej wejść na stronę http://www.jastrychy.com tam jest tabela nagrzewania, lista cementów współpracujących i proporcje mieszaniny.

Chyba lepiej jest to wyjaśnione niż ja bym tu tłumaczył a na pewno musiał bym się powtórzyć

Pozdrawiam

Ogor

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

odnośnie tych pytań to najlepiej wejść na stronę http://www.jastrychy.com tam jest tabela nagrzewania, lista cementów współpracujących i proporcje mieszaniny.

Chyba lepiej jest to wyjaśnione niż ja bym tu tłumaczył a na pewno musiał bym się powtórzyć

Pozdrawiam

Ogor

Jak wspomniałem w jednym z wcześniejszych postów "cudów nie ma". Retanol to po prostu dobrej klasy superplastyfikator, którego zadaniem jest uzyskanie dobrego W/C sięgającego czwartej części masy cementu. W tej sytuacji retanol jak każdy inny dobry superplastyfikator ma:

- bezpośredni wpływ na wytrzymałość betonu poprzez lepsze osnucie cząstek cementu i drobinek piasku wodą a tym samym lepsze "sklejenie" piasku i kruszywa zaczynem cementowym, poprzez rozsunięcie cząstek cementu w wyniku ich ujemnego naładowania.

- pośredni wpływ na wytrzymałość wynikjący z urabialności mieszanki i możliwości lepszego jej zagęszczenia.

- niewielka ilość wody w mieszance jest w znacznej większości zaabsorbowana do hydratacji cementu, co przekłada się ma niewielką ilość wody resztkowej.

Przy proporcjach W/C zalecanych przez producenta Retanolu rzędu 0,25 woda resztkowa stanowi niewielki ułamek procenta masy betonu. Okładziny można układać tuż po wczesnym związaniu betonu. Natomiast przy max W/C 04 ilość wody resztkowej mieści się swobodnie w dopuszczalnej normą ilości 3% względem masy betonu. Tu z układaniem trzeba poczekać do pełniejszej hydratacji cementu, zgodnie z tabelami załączonymi przez producenta. Powyższe wartości dotyczą mieszanek z CEM I, przy CEM II ilość wody resztowej będzie nieco większa, stosownie do wielkości dodatków w tym cemencie.

Aby w pełni wykorzystać właściwości tej domieszki jaką jest RETANOL należy rygorystycznie przestrzegać wszelkich innych zasad związanych z wykonywaniem wylewek betonowych, ponieważ w przeciwnym razie nie zagospdarujemy właściwości w/w superplastyfikatora.

To taka moja skroma, ale pozytywna dla produktu, ocena w tym temacie. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak wspomniałem w jednym z wcześniejszych postów "cudów nie ma". Retanol to po prostu dobrej klasy superplastyfikator, którego zadaniem jest uzyskanie dobrego W/C sięgającego czwartej części masy cementu. W tej sytuacji retanol jak każdy inny dobry superplastyfikator ma:

- bezpośredni wpływ na wytrzymałość betonu poprzez lepsze osnucie cząstek cementu i drobinek piasku wodą a tym samym lepsze "sklejenie" piasku i kruszywa zaczynem cementowym, poprzez rozsunięcie cząstek cementu w wyniku ich ujemnego naładowania.

- pośredni wpływ na wytrzymałość wynikjący z urabialności mieszanki i możliwości lepszego jej zagęszczenia.

- niewielka ilość wody w mieszance jest w znacznej większości zaabsorbowana do hydratacji cementu, co przekłada się ma niewielką ilość wody resztkowej.

Przy proporcjach W/C zalecanych przez producenta Retanolu rzędu 0,25 woda resztkowa stanowi niewielki ułamek procenta masy betonu. Okładziny można układać tuż po wczesnym związaniu betonu. Natomiast przy max W/C 04 ilość wody resztkowej mieści się swobodnie w dopuszczalnej normą ilości 3% względem masy betonu. Tu z układaniem trzeba poczekać do pełniejszej hydratacji cementu, zgodnie z tabelami załączonymi przez producenta. Powyższe wartości dotyczą mieszanek z CEM I, przy CEM II ilość wody resztowej będzie nieco większa, stosownie do wielkości dodatków w tym cemencie.

Aby w pełni wykorzystać właściwości tej domieszki jaką jest RETANOL należy rygorystycznie przestrzegać wszelkich innych zasad związanych z wykonywaniem wylewek betonowych, ponieważ w przeciwnym razie nie zagospdarujemy właściwości w/w superplastyfikatora.

To taka moja skroma, ale pozytywna dla produktu, ocena w tym temacie. Pozdrawiam.

 

Przy proporcjach W/C zalecanych przez producenta Retanolu rzędu 0,25 woda resztkowa stanowi niewielki ułamek procenta masy betonu. W tych proporcjach otrzyma się beton. Jest to jednak minimum wody, którą dodaje się do cementu aby uzyskać skamielinę. Przy takiej ilości wody nie uda się rozprowadzić zaprawy cementowej. Dlatego optymalny W/C to 0/45 do 0/5.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Domek parterowy 110 m, wszędzie podłogówka na styropianie 14 cm i na płycie systemowej (ogrzewanie pompą ciepła), posadzka wylana mixokretem 20.04.2012, grubość wg wykonawcy średnio 9, cement z Castoramy (8,96 zł pytałem wykonawcy czy może być - mógł!!!), nie użył siatek tylko symbolicznie rzucił włókna polipropylenowe i zmiękczacz, zatarli ręcznie bo 100m kabla dawało za mało prądu do mechanicznej zacieraczki), mam taśmę dylatacyjną naokoło pomieszczeń, ponacinane dylatacje przez "fachowców" itd., od 2 miesięcy nie mogę spać spokojnie bo: po miesiącu od wylania pokazały się pierwsze pęknięcia w salonie od ścian idące w kierunku środka pomieszczenia (dziś jest ich już 7), pęknięcia pokazały się również w sypialniach, gdy zacząłem ostatnio ocieplać strop zauważyłem że wierzch posadzki się ściera(można szybko kluczem do mieszkania wyskrobać dziurę na głębokość 1 cm i dalej), pęknięcia mają już po 2 2,5 m długości (na razie nie klawiszują), odkułem kawałek w łazience kawałki betonu są jak pumex nie kruszą się, grubość 8,5 cm), mój wykonawca ma mnie w nosie (jest z daleka 200 km i nie mam żadnego "papierka"), ściągnąłem dwa razy innych uznanych posadzkarzy z mojego terenu, którzy stwierdzili że oni by nie skuwali bo beton w miarę mocny, że się ściera bo ręcznie zacierany, a pęknięcia są stabilne, aby poczekać jeszcze do wygrzewu posadzki jak już będzie prąd w domu i ją obserwować. Mi odechciało się już wszystkiego i mam dość, z jednej strony może faktycznie jakoś to będzie a z drugiej przeraża mnie że potem mogą być problemy rozważam nawet skucie całości ale przerażają mnie koszty (podłogówka pod spodem). Dodam jeszcze że w salonie ma być gres, jedynie w sypialniach panele. Błagam!!!!! Pomocy!!!! Co robić!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domek parterowy 110 m, wszędzie podłogówka na styropianie 14 cm i na płycie systemowej (ogrzewanie pompą ciepła), posadzka wylana mixokretem 20.04.2012, grubość wg wykonawcy średnio 9, cement z Castoramy (8,96 zł pytałem wykonawcy czy może być - mógł!!!), nie użył siatek tylko symbolicznie rzucił włókna polipropylenowe i zmiękczacz, zatarli ręcznie bo 100m kabla dawało za mało prądu do mechanicznej zacieraczki), mam taśmę dylatacyjną naokoło pomieszczeń, ponacinane dylatacje przez "fachowców" itd., od 2 miesięcy nie mogę spać spokojnie bo: po miesiącu od wylania pokazały się pierwsze pęknięcia w salonie od ścian idące w kierunku środka pomieszczenia (dziś jest ich już 7), pęknięcia pokazały się również w sypialniach, gdy zacząłem ostatnio ocieplać strop zauważyłem że wierzch posadzki się ściera(można szybko kluczem do mieszkania wyskrobać dziurę na głębokość 1 cm i dalej), pęknięcia mają już po 2 2,5 m długości (na razie nie klawiszują), odkułem kawałek w łazience kawałki betonu są jak pumex nie kruszą się, grubość 8,5 cm), mój wykonawca ma mnie w nosie (jest z daleka 200 km i nie mam żadnego "papierka"), ściągnąłem dwa razy innych uznanych posadzkarzy z mojego terenu, którzy stwierdzili że oni by nie skuwali bo beton w miarę mocny, że się ściera bo ręcznie zacierany, a pęknięcia są stabilne, aby poczekać jeszcze do wygrzewu posadzki jak już będzie prąd w domu i ją obserwować. Mi odechciało się już wszystkiego i mam dość, z jednej strony może faktycznie jakoś to będzie a z drugiej przeraża mnie że potem mogą być problemy rozważam nawet skucie całości ale przerażają mnie koszty (podłogówka pod spodem). Dodam jeszcze że w salonie ma być gres, jedynie w sypialniach panele. Błagam!!!!! Pomocy!!!! Co robić!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

To wszystko nadaje się do wyrzucenia. Panowie posadzkarze to ta sama grupa (jest ich 95%), którzy robią podobne posadzki. Brak tzw. "zielonego pojęcia". Dlaczego nad ogrzewaniem podłogowym masz aż 6,5cm zamiast 4cm grubą wylewkę?

Ponieważ pozostajesz przy gresie i podłodze "pływającej", zostaw to wszystko niech pęka dalej. Im później rozpoczniesz wygrzewanie podłoża tym lepiej, ponieważ powstaną dodatkowe pęknięcia. Twoje podłoże przy 8-9cm grubości, powinno schnąć w sposób naturalny przy 2-23C i 55% rH około 6-9 miesięcy, no może krócej, bo jest strasznie porowate (pumeks). Tak będzie lepiej. Wypędzając wilgoć z wylewki przy pomocy wygrzewania posadzki spowodujesz dużo większe pęknięcia. Jest tam z kolei dużo powietrza w tych porach, co spowoduje większe zużycie energii cieplnej do ogrzania mieszkania.

Wszystkie pęknięcia po wyschnięciu podłoża, musisz odpowiednio ponacinać i klamrować, przy pomocy klamer i żywicy poliestrowej lub epoksydowej. Zrobisz to, gdy podłoze przestanie pękać-za kilka miesięcy. W sytuacji układania drewna na klej, musiałbyś usunąć całą wylewkę lub w Twoim przypadku (ogrzewanie podłoża) wzmacniać za około 50-100zł/m2 zależnie od faktycznego stanu wylewki i gabarytów drewna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli muszę czekać jeszcze z pół roku aby zacząć klamrować itd.?????? miałem zamiar się wprowadzić za 3 miesiące, masakra!!!!! czyli kucie??? aż strach pomyśleć!!!!!!!

 

Napisałem , że lepiej byłoby czekać na naturalne schnięcie wylewki. W Twoim przypadku możesz już zacząć ją wygrzewać. Warto sprawdzić jej wilgotność w sposób dokładny i profesjonalny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domek parterowy 110 m, wszędzie podłogówka na styropianie 14 cm i na płycie systemowej (ogrzewanie pompą ciepła), posadzka wylana mixokretem 20.04.2012, grubość wg wykonawcy średnio 9, cement z Castoramy (8,96 zł pytałem wykonawcy czy może być - mógł!!!), nie użył siatek tylko symbolicznie rzucił włókna polipropylenowe i zmiękczacz, zatarli ręcznie bo 100m kabla dawało za mało prądu do mechanicznej zacieraczki), mam taśmę dylatacyjną naokoło pomieszczeń, ponacinane dylatacje przez "fachowców" itd., od 2 miesięcy nie mogę spać spokojnie bo: po miesiącu od wylania pokazały się pierwsze pęknięcia w salonie od ścian idące w kierunku środka pomieszczenia (dziś jest ich już 7), pęknięcia pokazały się również w sypialniach, gdy zacząłem ostatnio ocieplać strop zauważyłem że wierzch posadzki się ściera(można szybko kluczem do mieszkania wyskrobać dziurę na głębokość 1 cm i dalej), pęknięcia mają już po 2 2,5 m długości (na razie nie klawiszują), odkułem kawałek w łazience kawałki betonu są jak pumex nie kruszą się, grubość 8,5 cm), mój wykonawca ma mnie w nosie (jest z daleka 200 km i nie mam żadnego "papierka"), ściągnąłem dwa razy innych uznanych posadzkarzy z mojego terenu, którzy stwierdzili że oni by nie skuwali bo beton w miarę mocny, że się ściera bo ręcznie zacierany, a pęknięcia są stabilne, aby poczekać jeszcze do wygrzewu posadzki jak już będzie prąd w domu i ją obserwować. Mi odechciało się już wszystkiego i mam dość, z jednej strony może faktycznie jakoś to będzie a z drugiej przeraża mnie że potem mogą być problemy rozważam nawet skucie całości ale przerażają mnie koszty (podłogówka pod spodem). Dodam jeszcze że w salonie ma być gres, jedynie w sypialniach panele. Błagam!!!!! Pomocy!!!! Co robić!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

moze pekac jesli padal deszcz lub piasek na budowie lezal nie przykryty,lub tez zle rozlozony byl styropian i prezyl pod scianami.Twoj cement na posadzki musi miec na worku znaczek PC i napis pewny cement 32,5.nastepni ktorzy beda robic Ci wylewki musza dosypywac kruszywa 2-8mm okolo 5ton na 100m2 parkietu przy grubosci 6cm,zacierana musi byc na ostro,jesli bedziesz mial gruby parkiet niech zrobia roznice poziomow.nie lej zadnych 9cm .wylewke przykryj folia na drugi dzien na okres ok 10dni.nie rob przeciagow a drzwi balkonowe tarasow okna zaslon jesli sa od strony naslonecznionej zeby podklad mial te same warunki podczas hydratacji.ile wyszlo Ci cementu i piasku jak lali Ci ta posadzke to powiem czy rzeczywiscie szlo 9cm,z reszta bedziesz widzial grubosc posadzki po tasmie dylatacyjnej ktora ma 10cm a tam gdzie podlogowka 15cm wysokosci

 

tutaj masz link do mojego filmu -wylewki pod parkiet

 

 

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Mam pytanie do fachowców od wylewek z miksokreta - po jakim czasie mogę zacząć przepalać w piecyku typu "grzybek" ??? Wylewki zrobione miesiąc temu około 8-9cm grube ze zbrojeniem i włóknami, jak rozpaliłem parę dni temu to po 2 godz palenia pojawiło się pęknięcie idące od komina w stronę piecyka (około 1m długie). Wydaje mi się że jest to spowodowane zbyt dużym ciepłem oddawanym do wylewki gdyż piecyk był dość duży (10kw) i stał bezpośrednio na wylewce ,wymieniłem więc piecyk na mniejszy(4,5kw) i postawiłem go na podeście betonowym - jak teraz palę to nie pęka, i wylewka w koło nie jest już gorąca tylko lekko ciepła, ale czy przy częstym paleniu nie pojawią się kolejne rys???
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O Ja pie***le ku***a jego mać:D:D:D:D

Co za ludzie??!!:D:D

albo to:

"może pękać jak padał deszcz albo piasek leżał nie przykryty":D:D:D

 

najlepsi doradcy :D:D

czytajac wszystkie twoje posty znalezc mozna docinki,no ale jak inaczej mozesz zaistniec na tym forum?kazdy kto troche robil przy betonach wie ze przy wiekszym w/c rosnie skurcz w betonie i mozliwosc pekania

lepiej pozostan na etapie gier komputerowych i forach z tym zwiazanych,bo sa tu lepsi doradcy od ciebie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie do fachowców od wylewek z miksokreta - po jakim czasie mogę zacząć przepalać w piecyku typu "grzybek" ??? Wylewki zrobione miesiąc temu około 8-9cm grube ze zbrojeniem i włóknami, jak rozpaliłem parę dni temu to po 2 godz palenia pojawiło się pęknięcie idące od komina w stronę piecyka (około 1m długie). Wydaje mi się że jest to spowodowane zbyt dużym ciepłem oddawanym do wylewki gdyż piecyk był dość duży (10kw) i stał bezpośrednio na wylewce ,wymieniłem więc piecyk na mniejszy(4,5kw) i postawiłem go na podeście betonowym - jak teraz palę to nie pęka, i wylewka w koło nie jest już gorąca tylko lekko ciepła, ale czy przy częstym paleniu nie pojawią się kolejne rys???

Mogą, szczególnie jeżeli wylewka nie ma odpowiedniej wytrzymałości na ściskanie. Jeżeli nie została zrobiona zgodnie z recepturą dla wylewek z miksokreta pod posadzki drewniane, jeżeli taką przewidujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mogą, szczególnie jeżeli wylewka nie ma odpowiedniej wytrzymałości na ściskanie. Jeżeli nie została zrobiona zgodnie z recepturą dla wylewek z miksokreta pod posadzki drewniane, jeżeli taką przewidujesz.

 

wylewki robione pod panele - na jednego miksokreta dawali prawie dwa worki cementu jedynki, do tego piasek płukany i dwa wiadra dziesięciolitrowe kamyszków (nie pamiętam wymiaru frakcji), do tego zbrojenie, włukna i oczywiście plastyfikator.... na drugi dzień wszystko przykryłem folią malarską na 10 dni.... powierzchnie wylewek ciężko zarysować nawet gwoździem więc dlatego dziwię się że pojawiła się ta rysa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wylewki robione pod panele - na jednego miksokreta dawali prawie dwa worki cementu jedynki, do tego piasek płukany i dwa wiadra dziesięciolitrowe kamyszków (nie pamiętam wymiaru frakcji), do tego zbrojenie, włukna i oczywiście plastyfikator.... na drugi dzień wszystko przykryłem folią malarską na 10 dni.... powierzchnie wylewek ciężko zarysować nawet gwoździem więc dlatego dziwię się że pojawiła się ta rysa.

Twoje przypuszczenia są zasadne. Miejscowe nagrzanie wylewki przyczyniło się do powstania naprężeń ściskających, które znalazły "ujście" w najkrótszym odcinku. Ostrożnie z gwałtownymi zmianami temperatur i będzie ok. Pozdrawiam.

Edytowane przez Parkiet
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wylewki robione pod panele - na jednego miksokreta dawali prawie dwa worki cementu jedynki, do tego piasek płukany i dwa wiadra dziesięciolitrowe kamyszków (nie pamiętam wymiaru frakcji), do tego zbrojenie, włukna i oczywiście plastyfikator.... na drugi dzień wszystko przykryłem folią malarską na 10 dni.... powierzchnie wylewek ciężko zarysować nawet gwoździem więc dlatego dziwię się że pojawiła się ta rysa.

 

zbyt szybko zacząłeś grzać. Doszło do gwałtownego wydzielania się pary wodnej z podłoża i tym samym gwałtownego miejscowego skurczu, co spowodowało mam nadzieję, że jest to rysa a nie pęknięcie na całej grubości wylewki. Po wyschnięciu wylewki czyli za 4-5 miesięcy, należy to miejsce połączyć (pospawać/sklamrować).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zbyt szybko zacząłeś grzać. Doszło do gwałtownego wydzielania się pary wodnej z podłoża i tym samym gwałtownego miejscowego skurczu, co spowodowało mam nadzieję, że jest to rysa a nie pęknięcie na całej grubości wylewki. Po wyschnięciu wylewki czyli za 4-5 miesięcy, należy to miejsce połączyć (pospawać/sklamrować).

 

wygląda mi to raczej na rysę, na razie nic nie klawiszuje, poza tym rysa ni jest długa bo ma około 1-1,5m i biegnie w miejscu gdzie będzie stał piecyk kaflowy a tam pod spodem dałem styropian do parkingu. W miejscu pęknięcia będe kładł jakieś płytki - czy będe musiał najpierw tę rysę naprawić czy mogę tak zostawić??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wygląda mi to raczej na rysę, na razie nic nie klawiszuje, poza tym rysa ni jest długa bo ma około 1-1,5m i biegnie w miejscu gdzie będzie stał piecyk kaflowy a tam pod spodem dałem styropian do parkingu. W miejscu pęknięcia będe kładł jakieś płytki - czy będe musiał najpierw tę rysę naprawić czy mogę tak zostawić??

 

Bedzie lepiej i pewniej jak po wyschnięciu podłoża rysę we właściwy profesjonalny sposób poklamrujesz. To jest prosta praca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...