Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Piec na drewno - Rocket Stove


4pluton4

Recommended Posts

Umieszczałem jakiś czas temu tutaj obrazek do mojego pomysłu na grzanie CWU:

 

http://maniowy.net/dom/rakietowe-CWU.png

 

Czy to ma sens? Ta rura przez środek to by była stalowa zwykła jakaś ale grubsza. Na końcu jako odprowadzenie spalin już taka z nierdzewki. Odprowadzenie bym dał w kanale z szamotki aby w nim zmieścić równolegle powietrze z GWC. Inny pomysł to olanie kanału z GWC i podciągnięcie do gwc nagrzewnicy kanałowej z bufora CWU.

 

Latem obejście systemu. Wodę zresztą wtedy będzie grzało mi powietrze spod blachy na dachu.

 

Co do płaszcza wodnego: z niego oczywiście dwie rurki do bufora - jedna z zimną, druga z ciepłą wodą. I jeśli to ma sens to jaki zbiornik-bufor do tego? 1000 litrów czy mniej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,3k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Ale wtedy będzie musiał okrutnie rozbudować płaszcz wodny i dojdzie izolowanie płaszcza wodnego z zewnętrznej strony. Jak dla mnie, to zasadniczo jest OK. Pion ciepła izolowany, a odbiór ciepła dopiero na przepływie spalin w dół. Pojemność bufora trzeba dobrać zależnie od celów i potrzeb. Czy Ci potrzebne 500 czy 5000l tego nie zgadniemy. Edytowane przez gondoljerzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pion spalania nie może być w wodzie, bo powietrze nie będzie chciało lecieć w górę jeśli się będzie stopniowo ochładzać.

 

Do czego chcę? Do CWU i do wstępnego podgrzania przy pomocy nagrzewnicy wodnej powietrza z GWC. 4 osoby (może pięć w przyszłości). W tej chwili 200l. CWU mam na dwa dni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Code,,,jeżeli mogę coś dodać. Chcesz napędzac tym w głównej mierze bufor, więc nie rób tak bardzo pojemnego tego wymienika bo na szkicu jego pojemnośc wodna jest ogromna. Pozwól wodzie nabrać wyższą temperaturę co będzie skutkowało mniejszym zabrudzeniem wymiennika i rzadszym jego czyszczeniem. Poza tą uwagą ,,powinno wszystko zadziałać. Uczulam na suche drewno bo wtedy mamy kalorie i satysfakcję

Pozdrawiam

an

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję, o tym nie pomyślałem jeszcze. Spodobały mi się - i natchnęły mnie - piece z zaugstoves.com. Jaką wysokość pieca zrobić 1,3m wystarczy (metr samego kanału spalania)?

 

http://www.zaugstoves.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/IMG_27171-e1362796731373-670x1024.jpg

Edytowane przez CodeSnipper
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie trochę ładniejsze beczki na jednej nóżce. Mam na myśli te zaugstoves.com :rolleyes:

Co do Twojego pomysłu to 1m kanału z powodzeniem wystarczy. Jeszcze przyszło mi do głowy, że może lepiej nie zamykać płaszcza wodnego od góry? Co zrobisz gdy będziesz potrzebował zajrzeć do środka, chociażby dla wyczyszczenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Zerknij w dokumentacje typowych RMH. Ogólne zasady są takie, żeby przekroje dla przepływu gazów w każdej strefie były zbliżone, ale też nie mniejsze niż podstawowy przekrój samego pieca. Wychodząc z tego założenia: kanał wznośny o średnicy 20cm ma około 314cm kwadratowych przekroju. Gdy dodasz 5 cm izolacji średnica wzrośnie do 30cm. Chcąc zachować podobny przekrój wystarczy dać odstęp dla gazów niewiele większy niż 3cm. Dla pewności 4cm. Tylko uważaj przy przejściu z dużego cylindrycznego przekroju w rurę odprowadzającą spaliny, żeby na przejściu przekrój nie był zbyt mały.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gondoljerzy - nie martwiłbym się tą ,,martwą strefą,, bo ona tam raczej nie wystąpi , bo jest prawie na poziomie wydechu

 

code - ty chcesz przekombinować z tym kociołkiem, piszesz ,ze ma to być do CWU, a robisz z tego kocioł CO.

20 cm średnicy pionu ciepła to potworna moc, którą napędzisz cały domek. W twoim przypadku pion ..10-12 cm w zupełności wystarczy.

Odnośnie tego sposobu odbierania ciepłą który tak ci się spodobał,, na rysunku wygąda to wspaniale,ale w praktyce nie będzie tak różowo.Policz sobie jaką masz powierzchnię odbioru ciepła tego ustrojstwa -- przy wysokości 1m pionu ciepła powierzchnia wymiany wyniesie około 1,2 mkw co daje nam mniej-więcej 8 do 10kW mocy, więc to już kocioł CO,a nie piecyk do grzania CWU,ale ok moze tak chcesz. Kolejna sprawa to robiąc ten płaszcz wodny nie przywal tam z 10cm wody na cm kw,,,tylko zrób go jak najcieńszy2-3 cm i nic więcej bo zakopiesz się w czyszczenie tego wymiennika. Potrzeba wodę podgrzać w miarę szybko w samym wymienniku do wysokiej temperatury i odebrac ją stopniowo nie doprowadzając do punktu rosy. Wszystko trzeba doświadczalnie do danego paleniska. Nie popieram wymienika zwijanego z rur np. miedzianych,ale tylko z jednego powodu, w przypadku braku prądu mamy w momencie zagotowanie wody bo te wymieniki musza pracować z pompą, ale za to ich wydajność jest bardzo duża. Uwazam,ze musisz się zdecydować co chcesz zrobić czy piecyk do CWU czy kocioł CO . Zauważ,że zwiększając dwukrotnie przekrój pionu ciepła z np. 10 do 20 cm zwiekszasz 4 krotnie powierzchnię wymiany() to tak na marginesie)

pozdrawiam

 

od pewnego czasu testuję kolejną wersję RS zbudowaną w typowym piecu CO. Takie kombinacje są bardzo ograniczone wymiarami pieca bo wszystko jest w środku-nic na zawnątrz

Niektórzy powiedzą ,że to typowy dolniak,ale ja uważam,że to wszystko pomieszane.

Podeślę zdjęcia i opisze co i jak. Puki co mogę powiedzieć ,ze spalanie spadło radykalnie. Nie ma jeszcze mrozów więc to tylko moja subiektywna ocena. Trzeba wpadac do piwnicy częsciej ,, i owszem , ale zawsze jast COŚ za COŚ. Pale przede wszystkim drewnem z palet ,ale rozgrzany piec konsumuje doskonale węgiel puszczając niewlele dymu.

Edytowane przez 4pluton4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@4pluton4 liczyłem, że wpadniesz ;) Dzięki za konstruktywna krytykę - i przepraszam: nie wiem jaki czort kazał mi napisać 20cm. Bedzie 12cm - tyle ile mam w moim grillu rakietowym. Wiem że to zmienia diametralnie optykę patrzenia ale po prostu coś mi się "pokićkało" we łbie.

 

Chcę piecyk wyspawać u jakiegoś ślusarza, po czym złożyć go w garażu i podłączyć do jakiegoś bojlera ze złomu aby jeszcze przed wybudowaniem domu wiedzieć czy to ma sens i jakie ma wady i zalety. Rozumiem, że powinienem iść w kierunku otwieranego płaszcza wodnego bo trzeba będzie to czyścić? A ten punkt rosy? Wyjdzie mi doświadczalnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mogę coś polecić,,,co prawda nie zbudowałem takiego pieca u siebie bo zdobyłem zbiormik nierdzewny i nie chciałem wspawywać już rury w środek,ale z opowieści zapaleńców wiem,że sprawuje się to doskonale. Proste jak budowa c,,,nie zaśmieca się wymiennik bo siła wyrzutu z pionu ciepła samoczynnie wymiata wszystko co się osadzi na zimnym płaszczu wodnym. To typowa konstrukcja właśnie go CWU. Zbiornik dobrze żeby był dosyć wysoki. Mnie ogranicza również wysokośc piwnicy, ale jeżeli masz miejsce to wyspawać konstrukcje nośną i podstawiasz tylko pod zbiornik jakikolwiek palnik RS . To zadziała na pewno !!!

U mnie jest konstrukcja odwrotna, czyli płomienie opływają zbiornik postawiony pionowo nad piecem RS i całośc obudowana jest ceramiką i na wierzchu izolacja z wełny , Obudowa ceglana po nagrzaniu się oddaje ciepło po wygaśnięciu pieca do zbiornika, To piec letni bo teraz CWU mam z CO. Zbiornik chyba ze 160l i w środku wężownica labiryntowa około 3,5m fi 5/4 cala. bardzo szybko się nagrzewa i tworzy krótki obieg dla pieca i udało mi się tak to zrobić,że bojler nie rozładowuje się po zgaśnięciu pieca !!! przespij się z tym,

CWU.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nie będzie CO bo dla 30cm welny w ścianie lepiej kupić parę grzejników na prąd niż bawić się w instalację za ~30 tys. Pomysł genialny, ale u mnie jeszcze będzie wężownica z solara pod blachą na dachu (wątek "jaśkowe" wynalazki) w celu niepalenia w piecyku latem więc trzeba będzie trochę pokombinować.Niemniej dziękuję za ukierunkowanie mi myślenia. Milej niedzieli ;)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli mogę coś polecić...z opowieści zapaleńców wiem,że sprawuje się to doskonale...

...nie zaśmieca się wymiennik bo siła wyrzutu z pionu ciepła samoczynnie wymiata wszystko co się osadzi na zimnym płaszczu wodnym. To typowa konstrukcja właśnie go CWU. Zbiornik dobrze żeby był dosyć wysoki. Mnie ogranicza również wysokośc piwnicy, ale jeżeli masz miejsce to wyspawać konstrukcje nośną i podstawiasz tylko pod zbiornik jakikolwiek palnik RS . To zadziała na pewno !!!

 

Zapaleńcy potrafią być zapatrzeni na swoje konstrukcje jak rodzice we własne dzieci. A gdy konstrukcja się nie sprawdzi nie potrafią się do tego przyznać.

Masz absolutną rację w sprawie kondensacji. Nie wiem tylko dlaczego akurat w konstrukcji proponowanej przez Ciebie miała by ona nie zachodzić? Woda skrapla się na spodzie garnka, chociaż tuż pod nim pali się gazowy palnik. Niby powinna ta wilgoć zostać wydmuchana, ale znika dopiero gdy zawartość garnka już się trochę podgrzeje. Plusy konstrukcji tego typu to łatwość ewentualnego czyszczenia, ale nie jest ona poprawna w sensie termicznym. Mam na myśli odbiór ciepła w kanale idącym w górę. Jedna rura prowadząca spaliny pozwala też na bezproblemowe użycie w tym miejscu grubaśnej stali i nie martwienie się zbytnio kondensacją i korozją. Lepiej było by jednak gdyby odbiór ciepła odbywał się przy przepływie w dół, w konstrukcji podobnej do proponowanej prze CodeSnipper, w poście 441. Ewentualny kondensat nie będzie wtedy spływał w kierunku paleniska i rozgrzanych ścianek kanału dopalania spalin.

Edytowane przez gondoljerzy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O właśnie! Dzięki za przypomnienie - taka konstrukcja nie wykorzystuje optymalnie opadającego, coraz chłodniejszego powietrza. Dlatego wybrałem rozwiązanie z płaszczem zamiast beczki.

 

Co do kondensacji - piec mam zamiar spawać u ślusarza z blachy 3-5mm - tyle ma obecnie mój piecyk na drewno i chodzi już 10 lat. Bez żadnego zaglądania do środka. Jak zacznie cieknąć, to się go po prostu wymieni. Kosztował niewiele.

 

Inna sprawa: czy spawać całość czy kanał dopalania wymurować z szamotu? Na to by przyszedł tylko płaszcz wodny w postaci "walec w walcu" z otworem na nierdzewny wydech. Ma to sens? Zakładam że wtedy nie potrzebuję już izolacji bo robi za nią cegła szamotowa. Dobrze myślę?

Edytowane przez CodeSnipper
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szamot jest świetnym materiałem ogniotrwałym, ale materiałem izolacyjnym to on zdecydowanie nie jest. Przewodność cieplną ma wyższą od zwykłej, czerwonej cegły. Jeśli robić kanał dopalający z szamotu to dla obniżenia masy szamot powinien być cieniutki. Na zewnątrz szamotu koniecznie izolacja, np. z perlitu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...