Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Budowa C.O. w mieszkaniu 90 m2, stara kamienica, prośba o sprawdzenie planu


gezzini

Recommended Posts

Witam,

 

chciałbym w najbliższym czasie zamontować w mieszkaniu po remoncie C.O. gazowe.

Poniżej przedstawiłem mam nadzieje dosyć szczegółowy i porządny rysunek tego co planuję wykonać zgodnie z opinią kominiarską i zaleceniami.

 

Proszę o przejrzenie przez doświadczonych, czy tak jak narysowałem jest wszystko ok i bez najmniejszych problemów będzie to działać.

 

http://www.eurohelp.home.pl/photo/mieszkanie/co.png

 

Na rysunku widać, że pod panelami rurki pójdą tylko w przedpokoju i kuchni, w innych pomieszczeniach będą na zewnątrz przy podłodze, jest to najwygodniejsze w obecnej sytuacji. System dwu rurowy.

Ta gruba niebieska rura to doprowadzenie powietrza z okna łazienki z zewnątrz, innej opcji kompletnie nie ma.

Zastanawiam się jeszcze nad miedzią czy pex/al/pex, chyba skłonię się w pex ze względu na wysoką jakość i cenę niską.

 

Planuję wszystko zrobić w jednej średnicy rury 16mm, piec jakiś 24kW standardowy, może coś polecicie tani a dobry do 2500 zł.

 

Ściany zewnętrzne na 2 cegły, 2 piętro, 90m2.

Oczywiście do wkładu kominowego, gazu itp. będą firmy zewnętrzne, ale gro prac rurki, grzejniki chcę wykonać sam i nabyć doświadczenie.

 

Proszę o uwagi.

co.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze by było oszacować zapotrzebowanie na energię cieplna potrzebną do uzyskania komfortu

mieszkania. Takie dane są przydatne do wybory kotła zasilającego i doboru grzejników w pomieszczeniach.

Co do schematu, to mnie się podoba. Rurki idą przy ścianach w pokojach i w zasadzie nie zakłócą niczego.

Co do przedpokoju i kuchni, to pewnie trzeba je będzie zaizolować i zabezpieczyć przed naciskiem, lub puścić po ścianie, co chyba będzie

dla nich bardziej bezpieczna. Pewnie trzeba by było przekuć te dwie ścianki od WC i kuchni z przedpokoju, ale moim zdaniem warto.

Rurki Ø16 mogą być nieco za małe na magistralę zasilającą, ale tutaj faktycznie praktycy niech się wypowiedzą, natomiast na podejście do grzejników ok.

Co do rury z WC z powietrzem do kotła.........może da się zrezygnować z niej, jeśli zdecydujesz się na kocioł z zamkniętą komorą spalania ?

Komin jest pod bokiem, to może da sie w nim zainstalować wkład dwu przewodowy do takiego kotła ? To też fachowcy powinni ocenić.

Na rysunku zamieściłeś też rozdzielacz, ale czy on istotnie jest potrzebny w dwuobwodowej instalacji ? Zwykły trójnik załatwił by tu sprawę.

O rodzaju rurek się nie wypowiem. U siebie na wsi mam miedziane, ale to mój wybór. Ponieważ jakość rur do CO jest teraz na wysokim poziomie, to może należy podejść do tematu od strony estetycznej - który rodzaj rur będzie najmniej rzucał się w oczy np. ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze by było oszacować zapotrzebowanie na energię cieplna potrzebną do uzyskania komfortu

mieszkania. Takie dane są przydatne do wybory kotła zasilającego i doboru grzejników w pomieszczeniach.

Co do schematu, to mnie się podoba. Rurki idą przy ścianach w pokojach i w zasadzie nie zakłócą niczego.

Co do przedpokoju i kuchni, to pewnie trzeba je będzie zaizolować i zabezpieczyć przed naciskiem, lub puścić po ścianie, co chyba będzie

dla nich bardziej bezpieczna. Pewnie trzeba by było przekuć te dwie ścianki od WC i kuchni z przedpokoju, ale moim zdaniem warto.

Rurki Ø16 mogą być nieco za małe na magistralę zasilającą, ale tutaj faktycznie praktycy niech się wypowiedzą, natomiast na podejście do grzejników ok.

Co do rury z WC z powietrzem do kotła.........może da się zrezygnować z niej, jeśli zdecydujesz się na kocioł z zamkniętą komorą spalania ?

Komin jest pod bokiem, to może da sie w nim zainstalować wkład dwu przewodowy do takiego kotła ? To też fachowcy powinni ocenić.

Na rysunku zamieściłeś też rozdzielacz, ale czy on istotnie jest potrzebny w dwuobwodowej instalacji ? Zwykły trójnik załatwił by tu sprawę.

O rodzaju rurek się nie wypowiem. U siebie na wsi mam miedziane, ale to mój wybór. Ponieważ jakość rur do CO jest teraz na wysokim poziomie, to może należy podejść do tematu od strony estetycznej - który rodzaj rur będzie najmniej rzucał się w oczy np. ?

 

Temat jest taki, że rura powietrzna musi być właśnie do kotła z zamknięta komorą, problem komina jest taki, że jedynie zmieści się rura spalinowa, na spalinowo/powietrzną nie ma zgody i miejsca.

 

W sumie trójnik masz rację, po co rozdzielacz, taniej i sensowniej.

 

W kuchnie w podłodze (płyty na deskach, wystarczy że zrobię takie wycięcia w płytach i rurki swobodnie się zmieszczą) i nacisk żaden nie przeszkodzi, bo go nie będzie, a potem na to panele podłogowe - taki jest plan,

 

Czy możesz podpowiedzieć, jak oszacować zapotrzebowanie dla starej 100 letniej kamienicy na 2 cegły mur, nowe okna 5 kom/szyba 1.0, jak to policzyć, co pomnożyć, rozumiem że muszę przyjąć najwyższy wskaźnik, ze względu na stary i w ogóle nie ocieplony (zabytkowy) budynek.

 

W sumie w mieszkaniu jest 90 m2 (225m3), 90x100Wm2=9kW, ale czy przyjęte 100Wm2 to nie za mało... jeden chłop był u mnie na kosztorysie z firmy i powiedział, że tu piec 24kW musi być, bo budynek stary.

 

Czyli mówisz, że 16 rura nie da sobie rady wszędzie, nie chciałbym mieszać grubszych rur z cieńszymi, tylko kupić zwój jednej i wio. Czy ktoś może potwierdzić, czy wystarczy, czy jednak robić jako główną rurę większą?

 

Estetycznie lepiej mi się podoba miedź, jak wyszło u Ciebie w cenie jakbyś robił w plastiku ile taniej a ile cała inwestycja w rury złączki ?

 

Przedpokój to jedynie w podłodze, nie ma jak inaczej :), chyba że sufitem. Jest też opcja, że z 3 pokoju rura poszłaby dalej do kuchni i kuchnia na tym samym obwodzie, ale obawiam się, czy kuchnia będzie odpowiednio zasilana i gorący kaloryfer... ?

 

Wtedy tylko przedpokój i łazienka byłyby z osobnego obwodu, ale czy to lepsze rozwiązanie, nie wiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zapotrzebowanie można precyzyjnie obliczyć. Można też oszacować dość dokładnie upraszczając nieco cały proces, jeśli robi

się to dla orientacji i nie do projektu na zarobek.

Jeśli podasz mi faktyczną grubość ścian zewnetrznych ( na 2 cegły to trochę mało), wymiary okien, wysokość pomieszczeń, informację

czy nad Tobą są mieszkania, czy już poddasze i dalej dach, jakie są stropy........wylewane, murowane czy drewniane i jak grube, to spróbuję to oszacować.

Te 100 W/m2 często się sprawdza, ale nie zawsze.

Aha.......jakiej temperatury oczekujesz w mieszkaniu zimą, podczas dużych mrozów, bo tak trzeba to liczyć ?

Jeśli Cie to interesuje to podaj te dane, ale nie mogę obiecać, że dziś lub jutro to obliczę. Muszę dzielić komputer z córka, a mamy weekend.

Co do grubości rurek, to ja zrobiłbym magistrale zasilające rurką min. 22mm, a gałązki do kaloryferów 16mm, ale decyzja i tak będzie Twoja. Skonsultuj to z dobrym instalatorem.

Rura ze zwoju może niespecjalnie wyglądać i nie dać się wyprostować idealnie, co spowoduje konieczność dodatkowego prostowania. Tam gdzie widać, dałbym proste fabrycznie rurki. Je też się je mocuje, ale wygląda to estetycznie.

Wydaje mi się, że podział na pokoje i część gospodarczą, to dobry podział - nie ma co mieszać.

Nie analizowałem kosztów swojej instalacji z miedzi. Chciałem mieć miedź i ją zastosowałem bez względu na cenę.

To narazie

Czołem

Edytowane przez Qgiel
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Już spieszę z informacjami:

 

1. Ściany zewnętrzne są na 2 cegły, tj. 50 cm (2x24,5 cm), a całe kompletnie mieszkanie łącznie z sufitami wszędzie jest wyłożone karton gipsami (ok. 130 płyt :) ) 1,2 cm grubości każda.

Od zewnątrz cegła i tynk tylko w wykuszu ozdobny stary.

 

2. Okna wymiary 220cm wys / 120 szer / szyba 1.0 / 5 komorowe

 

3. Stropy drewniane (grubość nie wiem, legary, deski, płyty, na to folia, maty zielone i panele podłogowe ac4/8mm

 

4. Pode mną to samo mieszkanie ogrzewane centralnie gazowo

5. Nade mną to samo mieszkanie ogrzewane centralnie węglowo

Budynek 4 piętrowy, parter nie używany, 1 piętro gazowe, 2 piętro ja, 3 piętro węgiel, 4 pustostan, powyżej poddasze wysokie. 1 mieszkanie na piętro w tej kamienicy jest, z lewej i prawej strony budynku inne kamienice, też zamieszkane, więc dookoła ogólnie mam ciepło niby, ale może tam być dylatacja miedzy budynkowa, której nie widać od frontu.

 

6. oczekiwana temp. 23 stopnie (żona zmarzluch ;))

7. wysokość mieszkania wszędzie oryginalnie była 3.25, wszędzie obniżony sufit do 2.55, na rysunku jest podana powierzchnia i kubatura każdego pomieszczenia stan faktyczny. W przedpokoju jest 2.33 m wys, w komórce jako jedyne miejsce jest oryginalna wysokość, ale tam nie chcę chyba ogrzewać, bo to najbardziej centralne miejsce, będzie tam piec, a do tego tam chciałbym mieć lekko niższą temp. ze względu na charakter miejsca (gospodarcze pomieszczenie na narzędzia pudła), ale nie wykluczam małego kaloryfera., szczególnie, że ta rura z zewnątrz z zimnym powietrzem tam będzie szła... ale to do ustalenia.

 

Chyba jednak zdecyduję się na miedź, chyba najbardziej estetyczne.

 

Czy ktoś może wypowiedzieć się, czy całość instalacji na 16mm rurze będzie dobra, czy główną magistralę należy zrobić ciut grubszą np. 22??? szukam potwierdzenia sugestii kolegi powyżej???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budynek 4 piętrowy, parter nie używany, 1 piętro gazowe, 2 piętro ja, 3 piętro węgiel, 4 pustostan, powyżej poddasze wysokie. 1 mieszkanie na piętro w tej kamienicy jest, z lewej i prawej strony budynku inne kamienice, też zamieszkane, więc dookoła ogólnie mam ciepło niby, ale może tam być dylatacja miedzy budynkowa, której nie widać od frontu.

 

Zatem bezpośrednio z atmosferą styka się front i tył kamienicy ?

A w miejscu, gdzie jest legenda do rysunku co jest - mur sąsiedniej kamienicy, czy atmosfera ?

Jakby nie było, to wygląda, że masz dobrze położone mieszkanie :-)

Nawet, jeśli coś między budynkami jest, to nie ma tam bezpośredniej aktywności warunków pogodowych, bo i pewnie dachy są połączone i mury się stykają, tworząc w zasadzie jednolitą warstwę .

Może faktycznie te 100W/m2 wystarczy, a może będzie i mniej ?

Nie rozumiem tylko, czemu osoba, która była u Ciebie stwierdziła że kocioł ma mieć 24 kW.........czy chodziło o podgrzanie wody użytkowej do kuchni i kąpieli ?

Z tego co napisałeś o kamienicy, pewne jest że nie do CO.

Teraz jestem w pracy, a tu nic nie zrobię.

Jutro zacznę.

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak front y tył kamienicy.

W miejscu legendy jest pokój mieszkania obok, z kamienicy w oficynie, czyli od wejścia obok na placu do drugiej kamienicy.

Mi też się wydaje, że mieszkanie w dobrym położeniu.

Był u mnie specjalista z firmy z Bytomia, która ma bardzo dobrą opinię, powiedział, że piec tu 24kW, sam się zdziwiłem, szczególnie, że zaznaczałem, że tylko CO, bez CWU, ale jak sobie pomyślałem, to jednak wode z łazienki pociągnę i zacznę ogrzewać wodę do prysznica i umywalki przez piec, bojler zostawię w rezerwie.

 

Mam taki plan, tylko myślę jak go zrealizować:

 

Rurki w mieszkaniu miedziane (kapilarnie lub na złączki), kaloryfery to wszystko mogę zrobić sam, nie widzę tu filozofii, upieram się przy rurkach 15 na całą instalację, bez zwiększania średnicy na głównych rurkach, brak negatywnych opinii, a jak oglądam wszędzie, to wszędzie w mieszkaniach u znajomych w firmach itd. widzę wszędzie tę samą średnicę i działa, czy ktoś ma jakieś ale lub pewność, że jakieś grzejniki będą niedogrzane?

 

Chciałbym wziąć kogoś do: (projekt instalacji gazowej wraz ze zrobieniem, zamontowanie wsadu kominowego, montaż pieca gazowego) - jak myślicie jak kształtują się ceny za takie usługi? - komin ok. 10 m, ew. myślę żeby samemu zmontować wsad, ale jak kolejno się to robi, od komina w dół, czy od dołu do góry.

 

Qgiel - to jakie kaloryferki montować w każdym pomieszczeniu, ilości, rozmiary, jakaś firma? (tanie, a dobre).

 

Czekam na opinie, uwagi - zastanawiam się czy robić samemu wszystko lub większość, czy dać wszystko firmie zrobić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie: jakie formalności są niezbędne, przy zakładaniu CO Gazowego w mieszkaniu z urzędu miasta (komunalne), podobno do wydziału architektury się coś zanosi, jakaś książka budów czy coś, kto do tego jest niezbędny?

 

Czy może wszystko za mnie załatwić firma ?

Edytowane przez gezzini
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobisz jak chcesz, ale moim zdaniem gradacja średnić rurek jest właściwym podejściem. Z kotła i tak musi wyjść określony kawałek calowej rurki ( w moim Termecie tak jest), jeśli dasz od razy 15 mm, to zwiększy się prędkość przepływu w instalacji i może być głośno. Tym bardziej że na grzejnikach dasz zawory termostatyczne, może nawet ze wstępną nastawą i powrotne z dławicami. U mnie magistrala to rura 22 mm i odejścia 15mm. Mam 4 stalowe grzejniki C22 1200x600 i 3 aluminiowe po 10 żeberek 600 mm. Rurki idą tuż przy podłodze po ścianie i zupełnie nie rzucają się w oczy. Instalację robił fachowiec, zatem szło mu szybko i robił starannie. Jakmasz opory na takie rozwiazanie, to daj na magistralę 18 mm. Wizualnie będzie delikatniej, a przepływ większy.

Co do formalności, to z pewnością musisz się udać do zarządcy i zgłosić zamiar montażu kotła gazowego. Całą instalację może nie, ale podłączenie kotła musi wykonać uprawniony instalator, tak samo jak pierwsze uruchomienie kotła autoryzowany serwisant. Jest to warunkiem uzyskania gwarancji i jest wpisane w książkę kotła. Montaż kotła i komina należy do kosztów instalacji, zatem trudno mi podać konkretne ceny. Uruchomienie kotła robi autoryzowany serwisant i jest bezpłatne, ale możliwe są koszty za dojazd.

Co do grzejników to ja jestem zwolennikiem grzejników aluminiowych, bo są bardzo estetyczne i moim zdaniem lepiej pracują w niższych temperaturach czynnika.

U siebie widzę zdecydowaną różnicę w pracy stalowych i aluminiowych na korzyść tych drugich. Stalowe kupiłem, bo była promocja, ale drugi raz nie zrobił bym tak samo. Trzeba tylko zwrócic uwagę, aby kupić grzejniki gwarantowane na 10 Bar ciśnienia.......dla świetego spokoju. Gwoli prawdy, to nalezy napisać, że w instalacji z wymuszonym obiegiem( pomka w kotle) nie ma specjalnego znaczenia rodzaj grzejnika. Wszystkie obecnie produkowane spełnią swoje zadanie. Osobiste preferencje będą tu decydujące.

Wielkość grzejników oszacuję jak zrobię obliczenia co do strat cieplnych w pokojach.

I na koniec dwa pytania : nie widzę łazienki ? Czy toaleta to łazienka ?

Nie ma wejścia do dużego pokoju z przedpokoju.........to Twoja pomyłka, czy tak jest w rzeczywistości ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zobacz w prywatnych wiadomościach.

Wysłałem Ci moje wypociny :-).

Więcej raczej nic nie pomogę, ale Tobie nieco rozjaśni to sytuację.

Dodam tylko że do CO z całą pewnością nie jest potrzebny kocioł 24 kW.

Natomiast przy CWU większa moc przyśpieszy nagrzewanie wody.

Bardziej istotne przy zakupie będzie sprawdzić, jaka jest modulacja mocy kotła dla CO, tzn z jaką mocą minimalną może pracować.

Wyliczenia są przecież robione dla ciężkiej zimy, a przy temperaturach wyższych straty będą mniejsze. Wówczas kocioł powinien zejść z mocą na palniku ( zmodulować moc) tak, aby utrzymać temperaturę w pomieszczeniach, a nie przegrzać ich.

Skoro jednak masz boiler, to nie sądzę, aby 24 kW było konieczne. Szukaj kotła, który może pracować z mocą minimalną 3 - 4 kW na CO.

Osobiście wypadłem już dawno z obiegu, dlatego niczego nie zasugeruję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś przychodzi projektant wykonać projekt wewnęrznej instalacji gazowej, wczoraj byli panowie oglądać, mierzyć komin tak by stworzyć wsad kominowy oraz rurę czerpiącą powietrze z zewnątrz.

 

Jedno co mnie zastanawia, stwierdzili, że rura nad sufitem podwieszanych w łazience z okienka do pieca (czerpień powietrza) ma być tak samo jak ta spalinowa kwasoodporna, pierwsze 4 metry (2 kawałki) w łązience od okna ma być ocieplona. Myślałem, że z okna do pieca może iść zwykła plastykowa rura 80 lub 100 i dopiero przy piecu jakaś przejściówka na metalową końcówkę, taką która wchodzi do pieca... a tak będzie drożej, co o tym myślicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...