Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jakiego producenta przewody do instlacji domowej?


Recommended Posts

Witam. Zakladam nowy watek, poniewaz nie chcialem poruszac kilku tematow w jednej wiadomosci. Czy mozecie doradzic sprawdzonego polskiego przewodow elektrycznych. Chodzi o wykonanie instalacji w domu - przewody 3x2,5mm, 3m1,5mm. Czy do plyty, bojlera etc.. jest sens stosowac grupsze np. 4mm? Dzieki pozdr. M.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Jeśli masz w planach instalacje w kuchni płyt to sprawdz najpierw np w dokumentacji płyty. Wiele płyt grzejnych zasilanych 400V nie wymaga wiekszego przekroju niż 5x 2,5 mm2.

Dobrze jest przygotować jednak instalacje przewodami 5x4 mm i zakończyć w rejonie planowanej kuchni puszką.

Ważne jest by kabel miał 750 V w opisie. W marketach i sklepach trafiają sie 350 i 500 V. Niże wartości mogą mieć wpływ na tzw upływność i nie kontrolowane zadziałania wyłącznika różnicowo prądowego np w przypadkach instalacji dużej ilości puszek łączeniowych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nieprawidłowa odpowiedź.

Przy tej mocy (5kW) popłynie prąd ponad 20A.

Jaki będzie tego efekt gdy bojler zostanie (a na pewno zostanie) przyłączony za pomocą gniazda i wtyczki?

O obciążalności długotrwałej nie wspominam.

a czemu sugerujesz że nie prawidłowa właśnie na podstawie obciążalności długotrwałej wynikającej z polskiej normy "PN-IEC 60364-5-523 Dobór i montaż wyposażenia elektr. Obciążalność prądowa długotrwała przewodów" wynika że taki przewód ułożony wtynkowo (bo zakładam że tak jest) można obciązyć bodajże nawet do 25A

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Zakladam nowy watek, poniewaz nie chcialem poruszac kilku tematow w jednej wiadomosci. Czy mozecie doradzic sprawdzonego polskiego przewodow elektrycznych. Chodzi o wykonanie instalacji w domu - przewody 3x2,5mm, 3m1,5mm. Czy do plyty, bojlera etc.. jest sens stosowac grupsze np. 4mm? Dzieki pozdr. M.

Każdy polski producent jest sprawdzony przez odpowiednie urzędy.

To nie jest tak, że zdzisiek se kupi maszyne, produkuje coś i wpuszcza samowolnie na rynek.

I przy okazji nazwie to PRZEWÓD INSTALACYJNY.....

Każdy kabel kupowany w oficjalnym obiegu w polsce będzie dobry.

Jedne są mniej lub bardziej lubiane przez elektryków ze względu na elastyczność przy kładzeniu takiej instalacji.

Mi to nie robi większej różnicy, ale są pewnie tacy którzy dostrzegają kolosalną zmianę.

 

W instalacji elektrycznej w domku jednorodzinnym będziesz używał głównie przewodów 3x2,5, 3x1,5, 4x1,5 i 5x2,5.

Do LEDów lepiej użyć linki, ale to też zależy od konkretnego zastosowania.

 

Bojlery mają moc 2000-2500W, tyle samo ma piekarnik, czajnik bezprzewodowy, ekspres, żelazko, pralka, suszarka.

Urządzenia typu: mikrofala, TV, stacjonarne komputery, projektory TV to moce rzędu i poniżej 1000W.

 

Płyta kuchenna obowiązkowo na 400V.

Jeśli chcesz ją zasilać z 230V to będziesz rozczarowany przy pierwszej imprezie domowej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety kolego matriks87 dalej nie rozumiesz szkodliwości swej rady.

Zabezpieczenie obwodu to jedna kwestia, obciążalność długotrwała przewodu to kwestia druga a prąd znamionowy gniazda to kwestia trzecia.

Jednak wszystkie te kwestie muszą zostać skorelowane.

Ty tego zrobić nie potrafisz.

Dlatego dalej brniesz w utopię

może do czajnika elektrycznego i piekarnika też 3x4? na pewno instalacja będzie zrobiona ekonomicznie nie mówię już o wpięciu przewodu do styków w gnieździe.
stawiając bzdurne pytanie (tezę) nie wiadomo co mające udowodnić. Edytowane przez kkas12
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety kolego matriks87 dalej nie rozumiesz szkodliwości swej rady.

Zabezpieczenie obwodu to jedna kwestia, obciążalność długotrwała przewodu to kwestia druga a prąd znamionowy gniazda to kwestia trzecia.

Jednak wszystkie te kwestie muszą zostać skorelowane.

Ty tego zrobić nie potrafisz.

Dlatego dalej brniesz w utopię stawiając bzdurne pytanie (tezę) nie wiadomo co mające udowodnić.

 

no to mi wytłumacz kolego czemu sugerujesz położenie grubszego przewodu skoro gniazdo ma mniejszy prąd znamionowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no to mi wytłumacz kolego czemu sugerujesz położenie grubszego przewodu skoro gniazdo ma mniejszy prąd znamionowy?
A gdzie ja coś takiego sugerowałem?

Odwracanie kota ogonem jak widać to już powoli tradycja tego forum.

 

A przecież "radziłeś"

jak moc bojlera?? na przewodzie jednofazowym 2,5 możesz dać gdzieś do 5KW jeśli masz jakieś urządzenie które bierze więcej daj 4
I tu owe gniazdko zamontuj i odpowiedź sam sobie na pytanie które mi zdałeś.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety kolego matriks87 dalej nie rozumiesz szkodliwości swej rady.

Zabezpieczenie obwodu to jedna kwestia, obciążalność długotrwała przewodu to kwestia druga a prąd znamionowy gniazda to kwestia trzecia.

Jednak wszystkie te kwestie muszą zostać skorelowane.

Ty tego zrobić nie potrafisz.

Dlatego dalej brniesz w utopię stawiając bzdurne pytanie (tezę) nie wiadomo co mające udowodnić.

 

nie widzę sensu kładzenia w domowej instalacji czegokolwiek wiekszego niż 2,5mm2.

Z jednym wyjątkiem: kocioł elektryczny ogrzewający dom.

Zasobniki pojemnościowe rzadko przekraczają 2,5kW na fazę, przepływowe mają więcej ale działają krótko.

Jasne jak ktoś kupi elektryczny bojler przepływowy 21kW i zamierza napełniać 200 litrową wannę, to niech też położy 4mm2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie widzę sensu kładzenia w domowej instalacji czegokolwiek wiekszego niż 2,5mm2.

-kuchenka elektryczna,

-przepływowy ogrzewacz wody,

-ewentualne gniazdo 400V.

Tu zawsze lepiej "przedobrzyć" niż później przerabiać.

 

Jednak takie uogólnianie i stawianie znaku równości pomiędzy wszystkimi instalacjami elektrycznymi w budynkach mieszkalnych jest błędem i zawsze należy się dostosować do aktualnej sytuacji czy wizji inwestora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak po prawdzie to płytę nie zasilasz 400 V tylko zawsze 230. Tyle, że z różnych faz. Drobna, acz zasadnicza różnica.

Dobrze, prostuje się.

Rzeczywiście, drobna różnica która nieopatrznie zrozumiana mogłaby zaburzyć myślenie nieświadomego inwestora.

 

Szanowny inwestor musi zasilić płytę indukcyjną z dwóch różnych faz, czyli 2x230V.

Nie jest błędem położenie od razu tzw. siły - 400V.

Wówczas ta jedna zapasowa żyła (spośród pięciu dostępnych) nie jest wyrazem rozrzutności.

Jest natomiast niezaprzeczalną rezerwą dla ewentualnego zasilania np: piekarnika lub zmywarki lub pralki lub zegarka z budzikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...