Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kiedy przełączyć się z GWC na czerpnię ścienną?


Recommended Posts

Mam (na razie) tylko WM i rurowe GWC. Robi się coraz cieplej. Doradźcie przy jakich temperaturach warto się odpiąć od rury w ziemi i przejść na pobieranie bezpośrednio z zewnątrz? Zakładam że optymalna temperatura w domu to 22 stopnie. Pilnować po prostu temperatur zewnętrznych i reagować czy po prostu poczekać na stałe ciepełko za oknem? Jak to robi bypass w reku?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Otóż to. Dopóki nie zamontuję reku z bypassem muszę sam działać. Teoretycznie gdy zadana temp. w domu ma wynosić 22 stopnie to w zależności od tego co daje nam mniejsze straty do, powiedzmy 20 stopni, to taka opcję powinienem ręcznie wybrać. Jest to oczywiście kłopotliwe w realu i chyba po prostu poczekam do momentu gdy temperatury nie będą tak skakać jak teraz, gdy mamy w nocy blisko zera, a w dzień czasem kilkanaście. Nie wiem czy opisałem to w czytelny sposób : ).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ponad 9 i to mierzone dobrym multimetrem cyfrowym. Wpadł mi w łapy ostatnio to pomierzyłem i kominek i DGP i GWC. Sam jestem zdziwiony, że po zimie mam nie wychłodzone w sumie złoże. A ze skokami średnich temperatur jest teraz właśnie największy kłopot. Noc to wczoraj poniżej zera i chyba dycha na plusie w dzień. Dzisiaj średnia to 6 stopni wynikające z praktycznie takich samych temp przez 24 godziny.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oferujemy specjalne sterowniki do GWC dedykowane do naszych glikolowych wymienników gruntowych AQUACOM, ale mogące obsługiwać także wymienniki rurowe [przełączenie czerpnia gruntowa/czerpnia ścienna] oraz żwirowe.

 

Moment przejścia na czerpnię ścienną [ temperatura zewnętrzna] jest programowany, optymalne ustawienie to od + 4 C do + 6 C

zakładając, że grunt ma nadal ok. + 8 to przy temperaturze zewnętrznej powyżej powiedzmy + 5 C odzysk ciepła z gruntu jest prawie zerowy.

 

Z naszych obliczeń wynika, że jeżeli powietrze przechodząc przez wymiennik gruntowy nie zmienia swojej temperatury o co najmniej 3 stopnie

to GWC można wyłączyć / przejśc na czerpnię ścienną. Najlepiej mieć sterownik automatyczny wtedy w nocy przy niższych temperaturach możemy jeszcze korzystać z GWC a w ciągu dnia cieszyć się wiosennym [darmowym] ciepłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cena katalogowa sterownika COMFORTPLUS+ wynosi 600 PLN netto [bez VAT]

dzięki jego zostosowaniu GWC staje się całkowicie samodzielnym urządzeniem i nie ma znaczenia z jaką centralą wentylacyjną będzie współpracowało GWC.

sterownik został opracowany do instalacji glikolowych ale spokojnie poradzi sobie z "zarządzaniem" siłownikiem 230V czy wentylatorem wspomagającym przepływ powietrza przez rurowy/zwirowy GWC

 

na wyświetlaczu sterownika można odczytac temperaturę PRZED i ZA wymiennikiem

oraz zaprogramować moment włączenia GWC w trybie zimowym [ temperatura zewnętrzna poniżej zadanej]

oraz w trybie letnim [temperatura zewnętrzna powyżej zadanej]

dodatkowo sterownik stale monitoruje, czy działanie GWC ma sens - można zaprogramować minimalną różnicę temperatury przed i za wymiennikiem

poniżej której GWC zostanie wyłączone.

 

jestem nowy na tym forum - nie wstydzę się podawania ceny - ale na innych forach nie jest to mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sterownik obsługuje jedynie siłownik elektryczny lub wentylator [lub pompę obiegową w wypadku glikolu]

Jeżeli masz już przepustnicę sterowaną ręcznie [kierującą powietrze przez wymiennik lub z czerpni ściennej]

to wystarczy zamiast tego ręcznego uchwytu zamontować siłownik elektryczny [ do nabycia w każdej dobrej hurtowni wentylacyjnej]

np. coś takiego http://belimo.home.pl/p/21

siłownik musi być zasilany napięciem 230 V 50Hz [ nie jest potrzebny siłownik tzw. wielostopniowy]

 

Nasz sterownik [niewielka skrzynka do powieszenia na ścianie] ma wyjście 230 V do którego podłączamy siłownik.

Sterownik ma też 2 czujniki temperatury [przewodowe]

pierwszy czujnik należy umieścić w takim miejscu, aby odczytywał poprawną temperaturę zewnętrzną [ nie w miejscu nasłonecznionym! ]

drugi czujnik należy umieścić w strumieniu powietrza "za wymiennikiem GWC" czyli w praktyce w kanale doprowadzającym powietrze do centrali

gdzieś przed centralą.

Czujniki mają na kablach kostkę przyłączeniową co pozwala na ich przedłużenie w miarę potrzeby.

 

Po wykonaniu połączeń wkładamy wtyczkę sterownika do gniazdka zasilającego i wszystko działa automatycznie.

Sterownik ma wiele ustawień poniżej najważniejsze:

TEMP S – temperatura, powyżej której urządzenie włącza się w trybie letnim. Zakres ustawień od + 15˚C do + 30˚C.

dTS – minimalna różnica temperatur dla trybu letniego (fabrycznie 3˚C) Zakres ustawień od 1˚C do 9˚C.

TEMP W– temperatura, poniżej której urządzenie włącza się w trybie zimowym

dTW – minimalna różnica temperatur dla trybu zimowego

 

Po zainstalowaniu i ewentualnej zmianie ustawień fabrycznych przepustnica będzie automatycznie "przestawiana" i GWC wykorzystywane wtedy kiedy jest potrzebne.

 

Sterownik ma wyświetlacz, na którym widać temperaturę powietrza wchodzącego do wymiennika [iN] oraz temperaturę powietrza za wymiennikiem [OUT]

 

Jeżeli centrala wentylacyjna ma automatyczny bypass trzeba dobrać temperaturę włączenia bypassu i GWC w trybie letnim tak, aby chłodne powietrze z GWC nie powodowało, że centrala zamknie bypass ["myśląc" że jest zima:yes:].

Ustawienie zależy od wydajności GWC i trzeba je dobrać eksperymentalnie.

Jak nadejdzie lato i GWC włączy się w trybie letnim [proponuję ustawienie na +26 C]

należy odczytać temperaturę za wymienikiem [wskazanie OUT] i na centrali ustawić nieco niższą [np. o 2 C] temperaturę włączenia bypass.

 

W centralach COMAIR HRUC fabrycznie temperatura przy której bypass jest zawsze zamknięty wynosi +17C i wymaga korekty, ponieważ GWC potrafi [szczególne na początku sezonu letniego] schłodzić powietrze o ponad 10 C

Edytowane przez michal_ludwin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sterownik moim zdaniem nie bardzo nadaje się do powieszenia gdzieś na widocznym miejscu - to po prostu zwykła skrzynka elektryczna - nic pięknego

ponieważ raczej nie będziesz zmieniał ustawień zbyt często to proponowałbym powieszenie sterownika w kotłowni - tam będzie pasował estetycznie :D

nie ma dla mnie sensu ciągnięcie kabli przez cały dom tam i z powrotem skoro wszystko masz w kotłowni.

 

oczywiście można przedłużyć wszystkie kable [ do czujników wystarczy linka 2x0,5 ] do siłownika 230 V prąd też jest minimalny więc 2x0,75 będzie ok

z tym, że znaczne przedłużenie przewodów do czujników może spowodować indukowanie się zakłóceń.

Edytowane przez michal_ludwin
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...