Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Mam (na razie) tylko WM i rurowe GWC. Robi się coraz cieplej. Doradźcie przy jakich temperaturach warto się odpiąć od rury w ziemi i przejść na pobieranie bezpośrednio z zewnątrz? Zakładam że optymalna temperatura w domu to 22 stopnie. Pilnować po prostu temperatur zewnętrznych i reagować czy po prostu poczekać na stałe ciepełko za oknem? Jak to robi bypass w reku?

tu piszą ze sterownik ma uruchamiać się przy spadku temp poniżej 8 st

 

http://allegro.pl/glikolowy-gwc-sterownik-pompy-i2207607495.html

 

może na dzień omijać wymiennik jest za dnia już ponad 10 st a w nocy ponownie włączyć

ja mam sterownik dedykowany...

przełącza na ścienną kiedy na zewnątrz jest więcej niż z GWC a w domu poniżej ustalonej ( 24* )

jeżeli na zewnątrz jest więcej jak 18* a w domu pow 24* przełącza się na GWC

Otóż to. Dopóki nie zamontuję reku z bypassem muszę sam działać. Teoretycznie gdy zadana temp. w domu ma wynosić 22 stopnie to w zależności od tego co daje nam mniejsze straty do, powiedzmy 20 stopni, to taka opcję powinienem ręcznie wybrać. Jest to oczywiście kłopotliwe w realu i chyba po prostu poczekam do momentu gdy temperatury nie będą tak skakać jak teraz, gdy mamy w nocy blisko zera, a w dzień czasem kilkanaście. Nie wiem czy opisałem to w czytelny sposób : ).
Ponad 9 i to mierzone dobrym multimetrem cyfrowym. Wpadł mi w łapy ostatnio to pomierzyłem i kominek i DGP i GWC. Sam jestem zdziwiony, że po zimie mam nie wychłodzone w sumie złoże. A ze skokami średnich temperatur jest teraz właśnie największy kłopot. Noc to wczoraj poniżej zera i chyba dycha na plusie w dzień. Dzisiaj średnia to 6 stopni wynikające z praktycznie takich samych temp przez 24 godziny.
Ponad 9 i to mierzone dobrym multimetrem cyfrowym.

w którym miejscu robisz pomiar ?

ja u siebie mam wpuszczoną sondę do wymiennika, czujnik znajduje się kilka metrów przed domem...

na anemostatach jest ok. 11*

Na wejściu z gleby do kotłowni. Po pomiarach w pokojach wyniki zbliżone lub identyczne. Kanały firmowo opakowane w wełnę leżą jeszcze pod styro od 10-15cm.

Oferujemy specjalne sterowniki do GWC dedykowane do naszych glikolowych wymienników gruntowych AQUACOM, ale mogące obsługiwać także wymienniki rurowe [przełączenie czerpnia gruntowa/czerpnia ścienna] oraz żwirowe.

 

Moment przejścia na czerpnię ścienną [ temperatura zewnętrzna] jest programowany, optymalne ustawienie to od + 4 C do + 6 C

zakładając, że grunt ma nadal ok. + 8 to przy temperaturze zewnętrznej powyżej powiedzmy + 5 C odzysk ciepła z gruntu jest prawie zerowy.

 

Z naszych obliczeń wynika, że jeżeli powietrze przechodząc przez wymiennik gruntowy nie zmienia swojej temperatury o co najmniej 3 stopnie

to GWC można wyłączyć / przejśc na czerpnię ścienną. Najlepiej mieć sterownik automatyczny wtedy w nocy przy niższych temperaturach możemy jeszcze korzystać z GWC a w ciągu dnia cieszyć się wiosennym [darmowym] ciepłem.

cena katalogowa sterownika COMFORTPLUS+ wynosi 600 PLN netto [bez VAT]

dzięki jego zostosowaniu GWC staje się całkowicie samodzielnym urządzeniem i nie ma znaczenia z jaką centralą wentylacyjną będzie współpracowało GWC.

sterownik został opracowany do instalacji glikolowych ale spokojnie poradzi sobie z "zarządzaniem" siłownikiem 230V czy wentylatorem wspomagającym przepływ powietrza przez rurowy/zwirowy GWC

 

na wyświetlaczu sterownika można odczytac temperaturę PRZED i ZA wymiennikiem

oraz zaprogramować moment włączenia GWC w trybie zimowym [ temperatura zewnętrzna poniżej zadanej]

oraz w trybie letnim [temperatura zewnętrzna powyżej zadanej]

dodatkowo sterownik stale monitoruje, czy działanie GWC ma sens - można zaprogramować minimalną różnicę temperatury przed i za wymiennikiem

poniżej której GWC zostanie wyłączone.

 

jestem nowy na tym forum - nie wstydzę się podawania ceny - ale na innych forach nie jest to mile widziane.

sterownik obsługuje jedynie siłownik elektryczny lub wentylator [lub pompę obiegową w wypadku glikolu]

Jeżeli masz już przepustnicę sterowaną ręcznie [kierującą powietrze przez wymiennik lub z czerpni ściennej]

to wystarczy zamiast tego ręcznego uchwytu zamontować siłownik elektryczny [ do nabycia w każdej dobrej hurtowni wentylacyjnej]

np. coś takiego http://belimo.home.pl/p/21

siłownik musi być zasilany napięciem 230 V 50Hz [ nie jest potrzebny siłownik tzw. wielostopniowy]

 

Nasz sterownik [niewielka skrzynka do powieszenia na ścianie] ma wyjście 230 V do którego podłączamy siłownik.

Sterownik ma też 2 czujniki temperatury [przewodowe]

pierwszy czujnik należy umieścić w takim miejscu, aby odczytywał poprawną temperaturę zewnętrzną [ nie w miejscu nasłonecznionym! ]

drugi czujnik należy umieścić w strumieniu powietrza "za wymiennikiem GWC" czyli w praktyce w kanale doprowadzającym powietrze do centrali

gdzieś przed centralą.

Czujniki mają na kablach kostkę przyłączeniową co pozwala na ich przedłużenie w miarę potrzeby.

 

Po wykonaniu połączeń wkładamy wtyczkę sterownika do gniazdka zasilającego i wszystko działa automatycznie.

Sterownik ma wiele ustawień poniżej najważniejsze:

TEMP S – temperatura, powyżej której urządzenie włącza się w trybie letnim. Zakres ustawień od + 15˚C do + 30˚C.

dTS – minimalna różnica temperatur dla trybu letniego (fabrycznie 3˚C) Zakres ustawień od 1˚C do 9˚C.

TEMP W– temperatura, poniżej której urządzenie włącza się w trybie zimowym

dTW – minimalna różnica temperatur dla trybu zimowego

 

Po zainstalowaniu i ewentualnej zmianie ustawień fabrycznych przepustnica będzie automatycznie "przestawiana" i GWC wykorzystywane wtedy kiedy jest potrzebne.

 

Sterownik ma wyświetlacz, na którym widać temperaturę powietrza wchodzącego do wymiennika [iN] oraz temperaturę powietrza za wymiennikiem [OUT]

 

Jeżeli centrala wentylacyjna ma automatyczny bypass trzeba dobrać temperaturę włączenia bypassu i GWC w trybie letnim tak, aby chłodne powietrze z GWC nie powodowało, że centrala zamknie bypass ["myśląc" że jest zima:yes:].

Ustawienie zależy od wydajności GWC i trzeba je dobrać eksperymentalnie.

Jak nadejdzie lato i GWC włączy się w trybie letnim [proponuję ustawienie na +26 C]

należy odczytać temperaturę za wymienikiem [wskazanie OUT] i na centrali ustawić nieco niższą [np. o 2 C] temperaturę włączenia bypass.

 

W centralach COMAIR HRUC fabrycznie temperatura przy której bypass jest zawsze zamknięty wynosi +17C i wymaga korekty, ponieważ GWC potrafi [szczególne na początku sezonu letniego] schłodzić powietrze o ponad 10 C

Edytowane przez michal_ludwin
Zakładając że wlot z GWC jest w kotłowni i wyrzutnia z WM również, a sterownik chciałbym umieścić w korytarzu obok innych sterowników to jaki przewód powinienem doprowadzić w wybrane miejsce z kotłowni, aby urządzenie mogło być w pełni wykorzystane?

sterownik moim zdaniem nie bardzo nadaje się do powieszenia gdzieś na widocznym miejscu - to po prostu zwykła skrzynka elektryczna - nic pięknego

ponieważ raczej nie będziesz zmieniał ustawień zbyt często to proponowałbym powieszenie sterownika w kotłowni - tam będzie pasował estetycznie :D

nie ma dla mnie sensu ciągnięcie kabli przez cały dom tam i z powrotem skoro wszystko masz w kotłowni.

 

oczywiście można przedłużyć wszystkie kable [ do czujników wystarczy linka 2x0,5 ] do siłownika 230 V prąd też jest minimalny więc 2x0,75 będzie ok

z tym, że znaczne przedłużenie przewodów do czujników może spowodować indukowanie się zakłóceń.

Edytowane przez michal_ludwin

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...