Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Koszt wentylacji mechanicznej


Recommended Posts

Jakoś nie mogę się doczytać o regule picu bypassowego.

Sam mam centralę bez bypassa ale mam kasetkę letnią. Pierwszego lata nie miałem tej kasetki i z moich obserwacji było dużo gorzej. Niestety, kasetka nie jest najszczęśliwszym rozwiązaniem bo przy dłuższych chłodach dom zbyt szybko się wychładza. Trzeba by było latać i ją wymieniać. Wolał bym mieć to automatyczne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 313
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mogę to podsumować patrząc na swój, tymczasowy, zestaw dwóch wentyli i dwóch regulatorów. Koszt tego zestawu podłączonego do systemu opartego na flexach ułożonych na nieużytkowym poddaszu to około 800zł(doszedł do kompletu kominek do czerpni rurowego GWC). Jeśli mamy ofertę na reku za 3000zł i dodamy do tego sprytny bypass oferowany przez jednego z branżowych użytkowników forum to wychodzi na to, że kompletna instalacja może się zamknąć w kwocie grubo poniżej 10Kzł. O komforcie posiadania lub nieposiadania mogę już się wypowiedzieć porównując dwa sezony. Jeden w duchocie i z owadami, ten obecny to juz wyraźna poprawa warunków. Jedyny "kłopot" to sporadyczne wizyty w kotłowni, aby podkręcić obroty lub je obciąć. Policzyłem właśnie koszt użytkowania dwóch wentyli zmiennoprądowych. W wersji na maks(sporadycznie kilka dni w miesiącu) pobór prądu to 52W co daje wg moich obliczeń przy założeniu, że kręcą się tak przez 31dni, koszt 23,5zł/mc przy cenie 0,6zł/kWh(zwykła taryfa). Minimalny pobór to 9,5zł,/mc też sporadycznie i średnia to 13,5zł/mc(lekko zawyżona). Miernik wpinany w gniazdo i liczący pobór prądu. Do tej pory nieposiadając centrali reku zmieściłem się w kwocie 3000zł i rocznym rachunku rzędu 160-170zł za pobraną energię. Opinie imprezujących gości, zdziwionych zamkniętymi oknami, brakiem meszek, komarów, przeciągów i świeżym klimatem w domu są bezcenne.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wracając do pytania o bypass - to NIE JEST PIC i także w innym wątku dało się wyczytać zalety

 

Przypomnę:

1. bypass - najlepiej automatyczny - pozwala na WYŁĄCZENIE odzysku energii [ciepła] w sytuacji kiedy nie jest on potrzebny.

odzysk ciepła nie jest potrzebny w sytuacji kiedy w pomieszczeniach jest za wysoka temperatura i można je szybko schłodzić

powietrzem z zewnątrz [ np. po upalnym dniu dom jest nagrzany, ale wieczorem jest na zewnątrz robi się chłodniej]

wtedy centrala otwiera bypass i chłodne powietrze obniża temperaturę w pomieszczeniach.

Gdyby nie było bypassu to rekuperator cały czas odzyskiwałby energię i utrzymywał w pomieszczeniach niepotrzebnie wysoką temperaturę

2. bypass jest lepszy od kasety letniej ponieważ często otwieranie i zamykanie bypassu ma miejsce kilka razy w ciągu doby - kaseta letnia po prostu zastępuje odzysk ciepła - w naszym klimacie zmienne temperatury powodują, że nawet w lecie w chłodniejsze dni centrala odzyskuje ciepło

dla zachowania komfortowej temperatury w pomieszczeniach.

Aby uzyskać z kasetą letnią ten sam efekt co z automatycznym bypassem trzeba by biegać do centrali nawet kilka razy dziennie i zmieniać wymiennik ciepła na kasetę letnią lub odwrotnie.

 

3. bypass może być sterowany automatycznie lub ręcznie. Automatyczny bypass jest zdecydowanie najlepszy - użytkownik nawet nie musi wiedzieć, czy w danym momencie bypass jest otwarty czy zamknięty - wszystko odbywa się automatycznie i zmierza do uzyskania w pomieszczeniach temperatury możliwie najbardziej zbliżonej do komfortowej.

Ręczny bypass jest nieco lepszy od kasety letniej - przyjemniej nie trzeba wyciągać z centrali wymiennika ciepła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2. bypass jest lepszy od kasety letniej ponieważ często otwieranie i zamykanie bypassu ma miejsce kilka razy w ciągu doby - kaseta letnia po prostu zastępuje odzysk ciepła - w naszym klimacie zmienne temperatury powodują, że nawet w lecie w chłodniejsze dni centrala odzyskuje ciepło

dla zachowania komfortowej temperatury w pomieszczeniach.

Aby uzyskać z kasetą letnią ten sam efekt co z automatycznym bypassem trzeba by biegać do centrali nawet kilka razy dziennie i zmieniać wymiennik ciepła na kasetę letnią lub odwrotnie.

 

przykleję z innego wątku ...:cool:

 

GWC podobno ma pomagać utrzymać niższą temperaturę w domu podczas upałów...

akurat tak się złożyło że mam rozdłubany układ wentylacyjny i połączony na skróty bezpośrednio z GWC do pomieszczeń...

od ładnych paru dni na zewnątrz "bryndza" w nocy 12-14*, w dzień niewiele cieplej

z GWC leci ok. 13* i nie jest w stanie obniżyć temp. w pomieszczeniach pomimo braku uzysków ze słońca i temp. zewnętrznych niższych niż wewnątrz budynku ...

 

a skoro teraz nie daje rady ...

to jakim cudem ma coś polepszyć jak na zewnątrz będzie ze 30* i słońce ...

 

to tak odnośnie otwierania i zamykania by-passu kilka razy na dobę ...;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugerujesz, że GWC nie spełni zadania schłodzenia powietrza w czasie upałów? Bo ja mam inne doświadczenia niż te przytoczone. GWC przy 12-14 stopniach powietrza zewnętrznego nie wpłynie znacząco na zmianę temperatury. Przy 30 nie zrobi taki eksperyment. Edytowane przez compi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sugerujesz, że GWC nie spełni zadania schłodzenia powietrza w czasie upałów? Bo ja mam inne doświadczenia niż te przytoczone.

 

schłodzenie powietrza owszem...

ale nie całego domu ...;)

 

mówisz doświadczenia ...

 

pięć lat bez GWC tylko sama WM...

teraz dwa z GWC ...

na poddaszu mam ok. 1* mniej w upały ...

tylko czy to jest zasługa GWC, czy może zewnętrznego zacienienia okien, dodatkowej izolacji od południa i zachodu

a może dokładnego docieplenia strychu które było wykonane dokładnie w tym samym czasie co GWC ...???

 

ile czasu mieszkałeś w tym samym domu bez ...

 

mam zrealizowany projekt chłodzenia budynku podczas upałów...

wiem ile trzeba energii aby tylko próbować powstrzymać wzrost temperatury ...

o jej obniżeniu nawet nie wspomnę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GWC przy 12-14 stopniach powietrza zewnętrznego nie wpłynie znacząco na zmianę temperatury.

 

ile masz na anemostatach po kilku gorących dniach ?

 

przede wszystkim jaki "chłodek" masz w ziemi po kilku dniach pompowania 400-500 m3/h bez przestoju w upały ...?

 

najlepiej w sierpniu...

kiedy grunt będzie najcieplejszy ...;)

Edytowane przez jasiek71
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ubiegły rok już pokazał, że GWC daje komfort. Eksperymentowałem będąc sam w domu i wyłączając WM. Ja mam jednak parterówkę, strop żelbet i zero poddasza, którego schłodzenie jest zawsze wyzwaniem, zależnym od tego jak sie przyłożyliśmy do jego izolacji. Więc nie ma co uogólniać. Widze jaka temperatura jest na wejściu i mam regulację obrotów. Reszta zależy od tego czy się chce zwiększać obroty czy nie. Oczywiście i GWC można zagotować. Stąd sugestia, aby w upalne dni z niego korzystać na maksa, ale już na noc odłączyć i pozwolić na regenerację.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ubiegły rok już pokazał, że GWC daje komfort. Eksperymentowałem będąc sam w domu i wyłączając WM. Ja mam jednak parterówkę, strop żelbet i zero poddasza, którego schłodzenie jest zawsze wyzwaniem, zależnym od tego jak sie przyłożyliśmy do jego izolacji. Więc nie ma co uogólniać. Widze jaka temperatura jest na wejściu i mam regulację obrotów. Reszta zależy od tego czy się chce zwiększać obroty czy nie. Oczywiście i GWC można zagotować. Stąd sugestia, aby w upalne dni z niego korzystać na maksa, ale już na noc odłączyć i pozwolić na regenerację.

po wyłączeniu WM zawsze będzie wzrost temperatury ...

 

powietrze które pompujesz do chałupy jest twoim nośnikiem energii...

trzeba go bardzo dużo aby coś przenieść ...:yes:

100m3/h o temp. 13-14* wlatujące do pomieszczenia z włączonym komputerem ledwo sobie radzi z powstrzymaniem wzrostu temperatury ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

po wyłączeniu WM zawsze będzie wzrost temperatury ...

 

powietrze które pompujesz do chałupy jest twoim nośnikiem energii...

trzeba go bardzo dużo aby coś przenieść ...:yes:

100m3/h o temp. 13-14* wlatujące do pomieszczenia z włączonym komputerem ledwo sobie radzi z powstrzymaniem wzrostu temperatury ...

 

To co w takiej sytuacji sugerowałbyś? Przełączenie na czerpnię ścienną i pompowanie gorącego powietrza???!!! GWC Ci nie pasuje, odłączenie również, chyba otwarcie okien i przeciąg zostaje. : )

Przy kilkudniowej temp. na zewnątrz do 25-30 w cieniu temp. wewnątrz wzrosła o 1-2 stopnie, z 21 do 23 bez kawałka po przecinku. Po odłączeniu WM w ciągu pół dnia wystarczyło, aby temp. skoczyła w górę o 2 stopnie. Włączyłem WM z GWC i komfort po jakimś czasie wrócił. Zaznaczam, że byłem sam w domu, nie gotowałem, nie prałem, nie suszyłem, okna pozamykane, jedynie balkonowe używane sporadycznie. Jak jest możliwość skorzystania to czemu tego nie zrobić? Oczywiście budowa GWC tylko dla chłodzenia mija się z celem. Lepiej wentylator przenośny kupić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy kilkudniowej temp. na zewnątrz do 25-30 w cieniu temp. wewnątrz wzrosła o 1-2 stopnie, z 21 do 23 bez kawałka po przecinku. Po odłączeniu WM w ciągu pół dnia wystarczyło, aby temp. skoczyła w górę o 2 stopnie.

 

a po co wyłączałeś ...???

po wyłączeniu wentylacji w pierwszej kolejności podnosi sie temp. powietrza ...

konstrukcja budynku ma w dalszym ciągu taką samą temperaturę...

samym powietrzem wentylacyjnym ciężko to zmienić ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a po co wyłączałeś ...???

po wyłączeniu wentylacji w pierwszej kolejności podnosi sie temp. powietrza ...

konstrukcja budynku ma w dalszym ciągu taką samą temperaturę...

samym powietrzem wentylacyjnym ciężko to zmienić ...

 

Pisałem że był to eksperyment i że mam całkiem inne tego wyniki niż przytoczony użytkownik.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem że był to eksperyment i że mam całkiem inne tego wyniki niż przytoczony użytkownik.

 

dobra...

to teraz podaj mi jakie masz wydajności wentylatorów, przepływy na poszczególnych anemostatach, jakie są na nich temperatury i jakie temperatury są w tym samym czasie w danych pomieszczeniach...

policzymy jakie to wielkie moce chłodnicze przemieszczasz po domu ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...