Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Wstepne obliczenia w OZC wskazuja ze przez wentylacje tracimy 24% ciepla. Czy mozna wykorzystac kanaly z w. grawitacyjnej?

Pozdrawiam Grzegorz.

 

Skoro już wydałeś kasę na kominy, to moim zdaniem dla max. 20% oszczędności na opale się nie opłaca. Gdybyś jednak zdecydował się na 2 razy lepszą izolację, byłoby to 40%. Czyli np. z wyjściowych 30MWh, z czego 7 MWh na wentylację, robi się ze styropianem i reku 11,5 MWh na przenikanie i 1,5 - 2 MWh na wentylację. To już zasadniczo zmienia pogląd na źródło ciepła. Inna sprawa, że udowadniano wielokrotnie, że sterowalność, a co za tym idzie komfort płynący z grawitacyjnej w zasadzie nie istnieje w porównaniu do mechanicznej, ale pytasz o aspekt finansowy. Tak więc, jeśli kwestia komfortu nie robi różnicy, nie wchodziłbym w reku. Nie napisałeś czy chcesz śmierdziucha czy gaz, ale jeśli to pierwsze, a chcesz pokombinować i się pobawić, to wmontuj sobie w komin wentylacyjny wymiennik ciepła do małej pompy do cwu.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5345909
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 313
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam. Sprawdzilem dane w OCZ jeszcze raz, dokonalem kilka zmian i wynik nie jest zadowalajacy.

Powierzchnia do ogrzania 281,8m2 caly dom ma 305,2m2

Wg programu zapotrzebowanie na cieplo do ogrzewania wynosi 23298 kWh co daje 82,7 kWh/m2.

Straty ciepla 10220 kWh na co az 38% przez wentylacje, co za tym idzie zmiana wentylacji grawitacyjnej na mechaniczna nieunikniona.

Pojawia sie kilka bledow i nie wiem jak sobie z nimi poradzic np w zestawieniu program podaje powierzchnie ogrzewana Ah = 42m2. W calym domu planuje ogrzewanie podlogowe ale program zaklada projektowa temp. wody zasilającej instalacje 80 °C

Tak na marginesie co jeszcze zrobic by obnizyc zapotrzebowanie domu, wydawalo mi sie ze dom jest ( bedzie ) dobrze ocieplony. Mam jedynie zastrzezenia do czesci pod ziemia, z racji spadku terenu 3/4 piwnicy jest pod ziemia. Tam gdzie zasypane ziemia niestety nie dopilnowalem i jest tylko 5cm styropianu tzn pustak max 220, styropian i bloczek betonowy (12cm) - to nam daje u = 0,316. Planuje od wewnatrz dolozyc Ytong multi co obnizy u do 0,229 ale czy to wystarczy?

1/4 piwnicy bedzie max plus 20cm styropian.

Dom posadowiony jest na plycie zelbet, kolejno:

zwir 30cm

suchy beton 15cm

plyta 15cm B20

wanna z papy

mieszanka perlitu 15cm

 

Pietro i poddasze bloczek Solbet 30cm (400) plus 20cm styropian daje u = 0,126

Strop pod poddaszem nieuzytkowym (tak jest jeszcze nawet 1,8m) 30cm welny po 15 na zakladke u = 0.13.

Tak by to mniej wiecej wygladalo, wiec co tu jeszcze zmienic?

 

Bylbym zapomnial, moze zrezygnowac z ogrzewanej piwnicy i skupic sie na izolacji stropu. Co prawda ma tam byc sauna i takie tam cuda (zona wymyslila) ale jak troche nad tym popracuje to moze sie uda. Tylko czy to cokolwiek zmieni.

Pozdrawiam Grzegorz.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5347023
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia do ogrzania 281,8m2 caly dom ma 305,2m2

Wg programu zapotrzebowanie na cieplo do ogrzewania wynosi 23298 kWh co daje 82,7 kWh/m2.

Straty ciepla 10220 kWh na co az 38% przez wentylacje, co za tym idzie zmiana wentylacji grawitacyjnej na mechaniczna nieunikniona.

Pojawia sie kilka bledow i nie wiem jak sobie z nimi poradzic np w zestawieniu program podaje powierzchnie ogrzewana Ah = 42m2. W calym domu planuje ogrzewanie podlogowe ale program zaklada projektowa temp. wody zasilającej instalacje 80 °C

 

Coś zdecydowanie nie wyszło z tą temp. zasilania podłogówki - może dałeś sobie rozstaw rurek co pół metra. Powinno być połowę mniej. Zdecydowanie jestem entuzjastą domów pasywnych, ale dla takich zabawa zaczyna się od wyboru dobrej działki. Przerabianie w trakcie czegoś co zgodnie z projektem nie miało być energooszczędne może kosztować mnóstwo pieniędzy i nerwów przy wątpliwym efekcie. Zrobisz jak chcesz, ale ja na Twoim miejscu zbudowałbym zgodnie z projektem, a zainwestował np. w dobrą pompę ciepła, żeby sobie zbić rachunki do 2500 - 3500 PLN za sezon. Po prostu bym się obawiał o te 10 czy 20 różnych mostków cieplnych, o których jeszcze nie wiesz.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5347985
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jestem zdecydowany zobic z tego kolosa energooszczedny dom. Wiem ze wydalem juz kase na kominy i ze pewnie jeszcze duzo wydam ale zalezy mi by na starosc kiedy emeryturka bedzie cieniutka don byl cieply. Wprowadzilem kolejne poprawki w programie (to moja pierwsza z nim zabawa, ciagle go poznaje), faktycznie byly zle dane dot ogrzewania. Zatem zmienilem temp. dojscia na 35 °C, niestety nie znalazlem nigdzie opcji zmiany rozstawu rurek. Zmienilem wentylacje gr na mechaniczna z rekuperatorem ustawiajac sprawnosc na 80% i straty spadly do 20%. Tak czy siak wydaje mi sie to sporo ale automatycznie obnizyla sie poprzeczka strat z 33200W na 11050W, spadlo rowniez roczne zapotrzebowanie na cieplo do ogrzania budynku z 23298 kWh na 17706 kWh co w efekcie daje ok. 63 kWh/m2 mysle ze nie jest zle. Co do mostkow cieplnych, przejrzalem dokladnie projekt i doszukalem sie kilku. Balkony, sa az trzy

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz9.jpg

 

nawet jak je obuduje styropianem to nie wyeliminuje mostka ale moze w pewnym stopniu ogranicze.

 

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz10.jpg

 

Podloga na gruncie, nie ma termoizolacji pod zelbetonem, moze jak termoizolacje przedluze na sciany tak z pol, do jednego metra... co myslicie.

 

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz18.jpg

 

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz19.jpg

 

No i ostatni ktory najbardziej mnie nurtuje do progi w miejscach gdzie beda drzwi balkonowe. Nie wiem jak i dlaczego wylano podczas zalewania plyty na wysokosc 15cm i szerokosc otworu drzwiowego, ale po co i po kiego grzyba nie wiem. Moze trza bedzie uzyc majzla i mlota by pozbyc sie ustrojstwa. Wiecej grzechow nie pamietam, a nadproza gotowe Solbet.

Pozdrawiam Grzegorz.

 

P.S. potrzebuje 17706kWh/rok czylo ok. 1770 litrow oleju opalowego lub 1770 m3 gazu. Sprawnosc kotla to 96%, gazowego 106%.

1770x0,96= 1700litrow 1l=10kwh = 3zl

1770x1,06= 1876m3 1m3 =10kwh = 1,8zl

prad 0,22zl za kwh

 

Ogrzewanie olejem 5100zl

gazem 3377

prad 3895

kosz ogrzewania pompa ciepla obliczylem jednym z kalkulatorow dostepnych internecie 2200zl

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5350284
Udostępnij na innych stronach

Rozstawem rurek to się będzie przejmował instalator w projekcie CO, w OZC tego nie liczysz (chyba że masz jakiś inny program).

Kominy wg nic nie przeszkadzają w WM, wystarczy nie wykuwać kratek albo jeśli rozmiar odpowiedni, wykorzystać je w WM (oczywiście wymaga to deko wiedzy).

Próg przy balkonie pod młotek, nie ma co myśleć za wiele.

Piwnica nie musi być w całości ogrzewana, a tam gdzie ma być można zmniejszyć temperaturę. Jeśli ściana piwniczna jest zasypana gruntem, to 5 cm styroduru z biedą wystarcza - na pewno nie opłaci się tego odkopywać i dokładać 10cm, zresztą możesz to zasymulować w programie i zobaczyć wyniki.

Jakie masz ustawione zyski ciepła? Przy dużej powierzchni to realnie około 2 W/m2 wstaw, nie więcej.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5353017
Udostępnij na innych stronach

Witam. W projekcie sa dwa kominy o sr 200mm i cztery piony wentylacyjne wymurowane z pustakow ceramicznych o sr 160mm. Przewody te sa w czterech grupach po 4, 3 i 2x2. Sa tak rozmieszczone ze kazde pomieszczenie znajduje sie w poblizu jednego z kanalow. Nie wiem czy to ma jakies znaczenie ale jesli.. mozna te kanaly wykorzystac do wentylacji mechanicznej?

Tak te pustaki wygladaja

http://www.glospsb.pl/files/BlockGalleryVertical/efbkv0809kjcc4/10ro7uv09kjcgh-full.jpg

 

Pogodzilem sie z potrzeba kucia tych progow ale po kiego grzyba oni je robili, przecie musieli jakies rusztowanie robic.

Myslemem zeby ta zasypana czesc piwnicy ocieplic od srodka pustakiem ytong-mutli 5cm. Nie wiem o co chodzi z tymi zyskami ciepla, do ocz wprowadzalem tylko dane scian i podlog, ale jak przegladam wyniki obliczen to zyski energii cieplnej wynosza 1705 kWh/rok dzielac przez powierzchnie domu to wychodzi 5kWh/m2

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5357714
Udostępnij na innych stronach

Swietnie ale czy to wystarczy, rury o sr 63mm. W sumie to nie wiem nawet ile jeszcze powietrza potrzebuje do domu ale jestem jeszcze w pieluchach i chce sie najpierw dowiedziec czy moge te przewody zaadaptowac do w. mechanicznej.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5358135
Udostępnij na innych stronach

Do takich kanałów nie trzeba nic wkładać - wystarczy odpowiednio zaślepić od góry :-)

Oczywiście, że istniejące kanały da się wykorzystać w WM, i zwykle to robię. Ale też wiele zależy od tego, gdzie będzie reku - najlepiej, jeśli to ustalisz z firmą wykonującą instalacje.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5358593
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Staralem si policzyc ile poiwetrza potrzebuje w domu ale z tego co widze sa dwie szkoly. Pierwsza mowi ze powinno sie wymieniac jedna kubature na godzine, a druga tzw. wymagania higieniczne.

Piwnice

studio 22,82m2 nawiew 60m3/h

sauna 15,57m2 nawiew 30m3/h i wywiew 30m3/h

przbieralnia 8,82m2 wywiew 15m3/h

pralnia wywiew 50m3/h

i dwa schowki w sumie 30m3/h

co daje nawiew 90m3/h i wywiew 115m3/h

 

Parter

salon 33,50m2 2x nawiew w sumie 80m3 plus 100m3/h przewietrzanie

kuchnia 15m2 wywiew 70m3/h

przedsionek 3,4m2 wywiew 15m3/h

lazienka 6,20m2 wywiew 50m3/h

pokoj 19,59m2 nawiew 40m3/h (po 20m3/h na osobe)

co daje nawiew 220m3/h i wywiew 135m3/h

 

Poddasze

sypialnia 31,67m2 2xnawiew w sumie 40m3/h

pokoj 22,62m2 nawiew 20m3/h

pokoj 16,77m2 nawiew 20m3/h

lazienka 8,51m2 wywiew 50m3/h

co daje nawiew 80m3/h i wywiew 50m3/h

 

co nam w sumie daje nawiewu 390m3/h i wywiewu 300m3/h bede musial gdzies pododawac wywiewu aby sumy sie zrownaly. Teraz na podstawie kubatury, pow domu to 305m2 z wysokoscia kondygnacji 2,5m czyli kubatura rowna sie 763m3. Uwzgledniajac jedna wymiane na godzine powinienem tyle powietrza wymieniac i ktora szkole przyjac?

 

P.S na stronie http://www.pro-vent.pl przeczytalem ze krotnosc wymian powinna wynoscic 0.6 czyli w moim przypadku byloby to 458m3/h i jezeli to ta wartosc jest prawidlowa to co z nia teraz zrobic? rozrzucic ja odpowiednio na poszczegolne pomieszczenia i kondygnacje?

Edytowane przez BreSsoN
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5365489
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem nawiewanie do pokoju jedynie 20 m3/h jest błędem.

Wystarczy wyobrazić sobie, ze przez jakiś czas będą w tym pokoju przebywały 2 osoby [ 20 m3/h wystarczy dla jednej z nich]

Wg moich doświadczeń co najmniej 50m3/h do pokoju - bez względu na jego mniejszą kubaturę jest optymalne.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5365596
Udostępnij na innych stronach

Wielkosc wymian zalezna to jest od pory roku np. zima mam ustawione na 50m3/h i jest to minimum jakie moge ustawic na swojej centrali a i tak wilgotnosc powietrza nie chce przekroczyc "magicznej" wartosci 30%.

Latem smialo mozna "zwiekszyc wymiany". Wilgotnosc powietrza jest dosyc duza i "nie przesuszymy sobie domu".

Wentylacja powinna umozliwic wymiane wieksza niz bedzie to w praktyce, oprocz wymagan przepisami nalezy pamietac o okresie letnim i zwiekszonej potrzebie wymiany powietrza -jesli chce sie korzystac z GWC zeby leko schlodzic dom a wowczas wieksze "mozliwosci" centrali umozliwia nam to.

Zbyt duza centrala to zwiekszenie kosztow rocznych jej pracy (zazwyczaj wieksze wentylatory=wieksze zuzycie pradu)

Mnie zima wychodzi wymiana 0,1 a latem zwiekszam wymiane powietrza "standardowo" dwukrotnie i zalaczam czasem wyzszy bieg np. II lub III zeby przewietrzyc lub lepiej schlodzic dom.

20m3/h to sporo szczegolnie zima na jeden pokoj. Nalezy uwazac z nadmiernymi wymianami poniewaz okazac sie moze ze przesuszamy pomieszczenia.

Wszystko nalezy robic z umiarem i w granicach rozsadku zeby sobie i innym nie zaszkodzic.

No, ale to tylko uwagi uzytkownika wentylacji mech. z reku i GWC :)

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5367447
Udostępnij na innych stronach

20m3/h to sporo szczegolnie zima na jeden pokoj.

zaraz, zaraz, rozmawiamy o MAKSYMALNYM strumieniu wentylacyjnym

to co będzie na I czy II biegu centrali to jest zupełnie inna sprawa.

 

Nie wiem dlaczego próbujemy zaprzeczyć prostym faktom, że człowiek potrzebuje pewnej porcji świeżego powietrza.

Część z forumowiczów z zasady neguje wszystkie normy i próbuje ustalić jakieś własne,

ale przecież jest jeszcze zdrowy rozsądek.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/168073-koszt-wentylacji-mechanicznej/page/9/#findComment-5368164
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...