andriuss 22.05.2012 11:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2012 Wstepne obliczenia w OZC wskazuja ze przez wentylacje tracimy 24% ciepla. Czy mozna wykorzystac kanaly z w. grawitacyjnej? Pozdrawiam Grzegorz. Skoro już wydałeś kasę na kominy, to moim zdaniem dla max. 20% oszczędności na opale się nie opłaca. Gdybyś jednak zdecydował się na 2 razy lepszą izolację, byłoby to 40%. Czyli np. z wyjściowych 30MWh, z czego 7 MWh na wentylację, robi się ze styropianem i reku 11,5 MWh na przenikanie i 1,5 - 2 MWh na wentylację. To już zasadniczo zmienia pogląd na źródło ciepła. Inna sprawa, że udowadniano wielokrotnie, że sterowalność, a co za tym idzie komfort płynący z grawitacyjnej w zasadzie nie istnieje w porównaniu do mechanicznej, ale pytasz o aspekt finansowy. Tak więc, jeśli kwestia komfortu nie robi różnicy, nie wchodziłbym w reku. Nie napisałeś czy chcesz śmierdziucha czy gaz, ale jeśli to pierwsze, a chcesz pokombinować i się pobawić, to wmontuj sobie w komin wentylacyjny wymiennik ciepła do małej pompy do cwu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BreSsoN 22.05.2012 22:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Maja 2012 Witam. Sprawdzilem dane w OCZ jeszcze raz, dokonalem kilka zmian i wynik nie jest zadowalajacy. Powierzchnia do ogrzania 281,8m2 caly dom ma 305,2m2Wg programu zapotrzebowanie na cieplo do ogrzewania wynosi 23298 kWh co daje 82,7 kWh/m2.Straty ciepla 10220 kWh na co az 38% przez wentylacje, co za tym idzie zmiana wentylacji grawitacyjnej na mechaniczna nieunikniona. Pojawia sie kilka bledow i nie wiem jak sobie z nimi poradzic np w zestawieniu program podaje powierzchnie ogrzewana Ah = 42m2. W calym domu planuje ogrzewanie podlogowe ale program zaklada projektowa temp. wody zasilającej instalacje 80 °C Tak na marginesie co jeszcze zrobic by obnizyc zapotrzebowanie domu, wydawalo mi sie ze dom jest ( bedzie ) dobrze ocieplony. Mam jedynie zastrzezenia do czesci pod ziemia, z racji spadku terenu 3/4 piwnicy jest pod ziemia. Tam gdzie zasypane ziemia niestety nie dopilnowalem i jest tylko 5cm styropianu tzn pustak max 220, styropian i bloczek betonowy (12cm) - to nam daje u = 0,316. Planuje od wewnatrz dolozyc Ytong multi co obnizy u do 0,229 ale czy to wystarczy?1/4 piwnicy bedzie max plus 20cm styropian. Dom posadowiony jest na plycie zelbet, kolejno:zwir 30cmsuchy beton 15cmplyta 15cm B20 wanna z papymieszanka perlitu 15cm Pietro i poddasze bloczek Solbet 30cm (400) plus 20cm styropian daje u = 0,126Strop pod poddaszem nieuzytkowym (tak jest jeszcze nawet 1,8m) 30cm welny po 15 na zakladke u = 0.13.Tak by to mniej wiecej wygladalo, wiec co tu jeszcze zmienic? Bylbym zapomnial, moze zrezygnowac z ogrzewanej piwnicy i skupic sie na izolacji stropu. Co prawda ma tam byc sauna i takie tam cuda (zona wymyslila) ale jak troche nad tym popracuje to moze sie uda. Tylko czy to cokolwiek zmieni.Pozdrawiam Grzegorz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
owp 23.05.2012 06:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2012 Mam to sprawdzone - może idealne to nie jest ale działa o 1000% lepiej niż GWC A jaką mają moc? Bo sam zacząłem się zastanawiać... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 23.05.2012 16:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 23 Maja 2012 Powierzchnia do ogrzania 281,8m2 caly dom ma 305,2m2 Wg programu zapotrzebowanie na cieplo do ogrzewania wynosi 23298 kWh co daje 82,7 kWh/m2. Straty ciepla 10220 kWh na co az 38% przez wentylacje, co za tym idzie zmiana wentylacji grawitacyjnej na mechaniczna nieunikniona. Pojawia sie kilka bledow i nie wiem jak sobie z nimi poradzic np w zestawieniu program podaje powierzchnie ogrzewana Ah = 42m2. W calym domu planuje ogrzewanie podlogowe ale program zaklada projektowa temp. wody zasilającej instalacje 80 °C Coś zdecydowanie nie wyszło z tą temp. zasilania podłogówki - może dałeś sobie rozstaw rurek co pół metra. Powinno być połowę mniej. Zdecydowanie jestem entuzjastą domów pasywnych, ale dla takich zabawa zaczyna się od wyboru dobrej działki. Przerabianie w trakcie czegoś co zgodnie z projektem nie miało być energooszczędne może kosztować mnóstwo pieniędzy i nerwów przy wątpliwym efekcie. Zrobisz jak chcesz, ale ja na Twoim miejscu zbudowałbym zgodnie z projektem, a zainwestował np. w dobrą pompę ciepła, żeby sobie zbić rachunki do 2500 - 3500 PLN za sezon. Po prostu bym się obawiał o te 10 czy 20 różnych mostków cieplnych, o których jeszcze nie wiesz. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BreSsoN 24.05.2012 22:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Maja 2012 Witam. Jestem zdecydowany zobic z tego kolosa energooszczedny dom. Wiem ze wydalem juz kase na kominy i ze pewnie jeszcze duzo wydam ale zalezy mi by na starosc kiedy emeryturka bedzie cieniutka don byl cieply. Wprowadzilem kolejne poprawki w programie (to moja pierwsza z nim zabawa, ciagle go poznaje), faktycznie byly zle dane dot ogrzewania. Zatem zmienilem temp. dojscia na 35 °C, niestety nie znalazlem nigdzie opcji zmiany rozstawu rurek. Zmienilem wentylacje gr na mechaniczna z rekuperatorem ustawiajac sprawnosc na 80% i straty spadly do 20%. Tak czy siak wydaje mi sie to sporo ale automatycznie obnizyla sie poprzeczka strat z 33200W na 11050W, spadlo rowniez roczne zapotrzebowanie na cieplo do ogrzania budynku z 23298 kWh na 17706 kWh co w efekcie daje ok. 63 kWh/m2 mysle ze nie jest zle. Co do mostkow cieplnych, przejrzalem dokladnie projekt i doszukalem sie kilku. Balkony, sa az trzyhttp://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz9.jpg nawet jak je obuduje styropianem to nie wyeliminuje mostka ale moze w pewnym stopniu ogranicze. http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz10.jpg Podloga na gruncie, nie ma termoizolacji pod zelbetonem, moze jak termoizolacje przedluze na sciany tak z pol, do jednego metra... co myslicie. http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz18.jpg http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz19.jpg No i ostatni ktory najbardziej mnie nurtuje do progi w miejscach gdzie beda drzwi balkonowe. Nie wiem jak i dlaczego wylano podczas zalewania plyty na wysokosc 15cm i szerokosc otworu drzwiowego, ale po co i po kiego grzyba nie wiem. Moze trza bedzie uzyc majzla i mlota by pozbyc sie ustrojstwa. Wiecej grzechow nie pamietam, a nadproza gotowe Solbet.Pozdrawiam Grzegorz. P.S. potrzebuje 17706kWh/rok czylo ok. 1770 litrow oleju opalowego lub 1770 m3 gazu. Sprawnosc kotla to 96%, gazowego 106%.1770x0,96= 1700litrow 1l=10kwh = 3zl1770x1,06= 1876m3 1m3 =10kwh = 1,8zlprad 0,22zl za kwh Ogrzewanie olejem 5100zlgazem 3377prad 3895kosz ogrzewania pompa ciepla obliczylem jednym z kalkulatorow dostepnych internecie 2200zl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Indiana_ 26.05.2012 19:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Maja 2012 Rozstawem rurek to się będzie przejmował instalator w projekcie CO, w OZC tego nie liczysz (chyba że masz jakiś inny program).Kominy wg nic nie przeszkadzają w WM, wystarczy nie wykuwać kratek albo jeśli rozmiar odpowiedni, wykorzystać je w WM (oczywiście wymaga to deko wiedzy).Próg przy balkonie pod młotek, nie ma co myśleć za wiele.Piwnica nie musi być w całości ogrzewana, a tam gdzie ma być można zmniejszyć temperaturę. Jeśli ściana piwniczna jest zasypana gruntem, to 5 cm styroduru z biedą wystarcza - na pewno nie opłaci się tego odkopywać i dokładać 10cm, zresztą możesz to zasymulować w programie i zobaczyć wyniki.Jakie masz ustawione zyski ciepła? Przy dużej powierzchni to realnie około 2 W/m2 wstaw, nie więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BreSsoN 29.05.2012 21:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Maja 2012 Witam. W projekcie sa dwa kominy o sr 200mm i cztery piony wentylacyjne wymurowane z pustakow ceramicznych o sr 160mm. Przewody te sa w czterech grupach po 4, 3 i 2x2. Sa tak rozmieszczone ze kazde pomieszczenie znajduje sie w poblizu jednego z kanalow. Nie wiem czy to ma jakies znaczenie ale jesli.. mozna te kanaly wykorzystac do wentylacji mechanicznej?Tak te pustaki wygladajahttp://www.glospsb.pl/files/BlockGalleryVertical/efbkv0809kjcc4/10ro7uv09kjcgh-full.jpg Pogodzilem sie z potrzeba kucia tych progow ale po kiego grzyba oni je robili, przecie musieli jakies rusztowanie robic. Myslemem zeby ta zasypana czesc piwnicy ocieplic od srodka pustakiem ytong-mutli 5cm. Nie wiem o co chodzi z tymi zyskami ciepla, do ocz wprowadzalem tylko dane scian i podlog, ale jak przegladam wyniki obliczen to zyski energii cieplnej wynosza 1705 kWh/rok dzielac przez powierzchnie domu to wychodzi 5kWh/m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michal_ludwin 30.05.2012 05:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2012 do takich pustaków wentylacyjnych można włożyć kanały Uniflexplus+ 63 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BreSsoN 30.05.2012 09:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2012 Swietnie ale czy to wystarczy, rury o sr 63mm. W sumie to nie wiem nawet ile jeszcze powietrza potrzebuje do domu ale jestem jeszcze w pieluchach i chce sie najpierw dowiedziec czy moge te przewody zaadaptowac do w. mechanicznej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Indiana_ 30.05.2012 14:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2012 Do takich kanałów nie trzeba nic wkładać - wystarczy odpowiednio zaślepić od góry Oczywiście, że istniejące kanały da się wykorzystać w WM, i zwykle to robię. Ale też wiele zależy od tego, gdzie będzie reku - najlepiej, jeśli to ustalisz z firmą wykonującą instalacje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michal_ludwin 30.05.2012 14:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Maja 2012 czy to wystarczy, rury o sr 63mmzdecydowanie wystarczy - po prostu będzie ich np. 2 lub 3 ! W sprawie kanałow Uniflexplus+ zapraszam na stronę http://www.uniflexplus.pl Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arek_Iwonka 02.06.2012 05:42 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 Co sądzicie o artykule, który wczoraj dostaliśmy na priva odnośnie GWC, strasznie je zachwalają - artykuł z kryptoreklamą ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Brass 02.06.2012 05:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 Sądzisz, że rozsyłają je bo nas lubią? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Indiana_ 02.06.2012 07:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 To wszystko w artykule jest prawdą. Również ostatnie zdanie - w sprzyjających warunkach GWC może zaoszczędzić do kilkuset zł rocznie. A co w mniej sprzyjających? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miki121 02.06.2012 07:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 W niesprzyjających to można nawet dopłacić kilka złotych rocznie a o zwrocie GWC - inwestycji zupełnie zapomnieć Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Arek_Iwonka 02.06.2012 08:32 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 Sądzisz, że rozsyłają je bo nas lubią? hehe pewnie tak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BreSsoN 03.06.2012 23:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2012 (edytowane) Witam ponownie. Staralem si policzyc ile poiwetrza potrzebuje w domu ale z tego co widze sa dwie szkoly. Pierwsza mowi ze powinno sie wymieniac jedna kubature na godzine, a druga tzw. wymagania higieniczne.Piwnice studio 22,82m2 nawiew 60m3/hsauna 15,57m2 nawiew 30m3/h i wywiew 30m3/hprzbieralnia 8,82m2 wywiew 15m3/hpralnia wywiew 50m3/hi dwa schowki w sumie 30m3/hco daje nawiew 90m3/h i wywiew 115m3/h Partersalon 33,50m2 2x nawiew w sumie 80m3 plus 100m3/h przewietrzaniekuchnia 15m2 wywiew 70m3/hprzedsionek 3,4m2 wywiew 15m3/hlazienka 6,20m2 wywiew 50m3/hpokoj 19,59m2 nawiew 40m3/h (po 20m3/h na osobe)co daje nawiew 220m3/h i wywiew 135m3/h Poddaszesypialnia 31,67m2 2xnawiew w sumie 40m3/hpokoj 22,62m2 nawiew 20m3/hpokoj 16,77m2 nawiew 20m3/hlazienka 8,51m2 wywiew 50m3/hco daje nawiew 80m3/h i wywiew 50m3/h co nam w sumie daje nawiewu 390m3/h i wywiewu 300m3/h bede musial gdzies pododawac wywiewu aby sumy sie zrownaly. Teraz na podstawie kubatury, pow domu to 305m2 z wysokoscia kondygnacji 2,5m czyli kubatura rowna sie 763m3. Uwzgledniajac jedna wymiane na godzine powinienem tyle powietrza wymieniac i ktora szkole przyjac? P.S na stronie http://www.pro-vent.pl przeczytalem ze krotnosc wymian powinna wynoscic 0.6 czyli w moim przypadku byloby to 458m3/h i jezeli to ta wartosc jest prawidlowa to co z nia teraz zrobic? rozrzucic ja odpowiednio na poszczegolne pomieszczenia i kondygnacje? Edytowane 3 Czerwca 2012 przez BreSsoN Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michal_ludwin 04.06.2012 06:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 Moim zdaniem nawiewanie do pokoju jedynie 20 m3/h jest błędem.Wystarczy wyobrazić sobie, ze przez jakiś czas będą w tym pokoju przebywały 2 osoby [ 20 m3/h wystarczy dla jednej z nich] Wg moich doświadczeń co najmniej 50m3/h do pokoju - bez względu na jego mniejszą kubaturę jest optymalne. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 05.06.2012 07:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2012 Wielkosc wymian zalezna to jest od pory roku np. zima mam ustawione na 50m3/h i jest to minimum jakie moge ustawic na swojej centrali a i tak wilgotnosc powietrza nie chce przekroczyc "magicznej" wartosci 30%. Latem smialo mozna "zwiekszyc wymiany". Wilgotnosc powietrza jest dosyc duza i "nie przesuszymy sobie domu". Wentylacja powinna umozliwic wymiane wieksza niz bedzie to w praktyce, oprocz wymagan przepisami nalezy pamietac o okresie letnim i zwiekszonej potrzebie wymiany powietrza -jesli chce sie korzystac z GWC zeby leko schlodzic dom a wowczas wieksze "mozliwosci" centrali umozliwia nam to. Zbyt duza centrala to zwiekszenie kosztow rocznych jej pracy (zazwyczaj wieksze wentylatory=wieksze zuzycie pradu) Mnie zima wychodzi wymiana 0,1 a latem zwiekszam wymiane powietrza "standardowo" dwukrotnie i zalaczam czasem wyzszy bieg np. II lub III zeby przewietrzyc lub lepiej schlodzic dom. 20m3/h to sporo szczegolnie zima na jeden pokoj. Nalezy uwazac z nadmiernymi wymianami poniewaz okazac sie moze ze przesuszamy pomieszczenia. Wszystko nalezy robic z umiarem i w granicach rozsadku zeby sobie i innym nie zaszkodzic. No, ale to tylko uwagi uzytkownika wentylacji mech. z reku i GWC Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
michal_ludwin 05.06.2012 16:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2012 20m3/h to sporo szczegolnie zima na jeden pokoj. zaraz, zaraz, rozmawiamy o MAKSYMALNYM strumieniu wentylacyjnym to co będzie na I czy II biegu centrali to jest zupełnie inna sprawa. Nie wiem dlaczego próbujemy zaprzeczyć prostym faktom, że człowiek potrzebuje pewnej porcji świeżego powietrza.Część z forumowiczów z zasady neguje wszystkie normy i próbuje ustalić jakieś własne,ale przecież jest jeszcze zdrowy rozsądek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.