Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Koszt wentylacji mechanicznej


Recommended Posts

Wstepne obliczenia w OZC wskazuja ze przez wentylacje tracimy 24% ciepla. Czy mozna wykorzystac kanaly z w. grawitacyjnej?

Pozdrawiam Grzegorz.

 

Skoro już wydałeś kasę na kominy, to moim zdaniem dla max. 20% oszczędności na opale się nie opłaca. Gdybyś jednak zdecydował się na 2 razy lepszą izolację, byłoby to 40%. Czyli np. z wyjściowych 30MWh, z czego 7 MWh na wentylację, robi się ze styropianem i reku 11,5 MWh na przenikanie i 1,5 - 2 MWh na wentylację. To już zasadniczo zmienia pogląd na źródło ciepła. Inna sprawa, że udowadniano wielokrotnie, że sterowalność, a co za tym idzie komfort płynący z grawitacyjnej w zasadzie nie istnieje w porównaniu do mechanicznej, ale pytasz o aspekt finansowy. Tak więc, jeśli kwestia komfortu nie robi różnicy, nie wchodziłbym w reku. Nie napisałeś czy chcesz śmierdziucha czy gaz, ale jeśli to pierwsze, a chcesz pokombinować i się pobawić, to wmontuj sobie w komin wentylacyjny wymiennik ciepła do małej pompy do cwu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 313
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam. Sprawdzilem dane w OCZ jeszcze raz, dokonalem kilka zmian i wynik nie jest zadowalajacy.

Powierzchnia do ogrzania 281,8m2 caly dom ma 305,2m2

Wg programu zapotrzebowanie na cieplo do ogrzewania wynosi 23298 kWh co daje 82,7 kWh/m2.

Straty ciepla 10220 kWh na co az 38% przez wentylacje, co za tym idzie zmiana wentylacji grawitacyjnej na mechaniczna nieunikniona.

Pojawia sie kilka bledow i nie wiem jak sobie z nimi poradzic np w zestawieniu program podaje powierzchnie ogrzewana Ah = 42m2. W calym domu planuje ogrzewanie podlogowe ale program zaklada projektowa temp. wody zasilającej instalacje 80 °C

Tak na marginesie co jeszcze zrobic by obnizyc zapotrzebowanie domu, wydawalo mi sie ze dom jest ( bedzie ) dobrze ocieplony. Mam jedynie zastrzezenia do czesci pod ziemia, z racji spadku terenu 3/4 piwnicy jest pod ziemia. Tam gdzie zasypane ziemia niestety nie dopilnowalem i jest tylko 5cm styropianu tzn pustak max 220, styropian i bloczek betonowy (12cm) - to nam daje u = 0,316. Planuje od wewnatrz dolozyc Ytong multi co obnizy u do 0,229 ale czy to wystarczy?

1/4 piwnicy bedzie max plus 20cm styropian.

Dom posadowiony jest na plycie zelbet, kolejno:

zwir 30cm

suchy beton 15cm

plyta 15cm B20

wanna z papy

mieszanka perlitu 15cm

 

Pietro i poddasze bloczek Solbet 30cm (400) plus 20cm styropian daje u = 0,126

Strop pod poddaszem nieuzytkowym (tak jest jeszcze nawet 1,8m) 30cm welny po 15 na zakladke u = 0.13.

Tak by to mniej wiecej wygladalo, wiec co tu jeszcze zmienic?

 

Bylbym zapomnial, moze zrezygnowac z ogrzewanej piwnicy i skupic sie na izolacji stropu. Co prawda ma tam byc sauna i takie tam cuda (zona wymyslila) ale jak troche nad tym popracuje to moze sie uda. Tylko czy to cokolwiek zmieni.

Pozdrawiam Grzegorz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia do ogrzania 281,8m2 caly dom ma 305,2m2

Wg programu zapotrzebowanie na cieplo do ogrzewania wynosi 23298 kWh co daje 82,7 kWh/m2.

Straty ciepla 10220 kWh na co az 38% przez wentylacje, co za tym idzie zmiana wentylacji grawitacyjnej na mechaniczna nieunikniona.

Pojawia sie kilka bledow i nie wiem jak sobie z nimi poradzic np w zestawieniu program podaje powierzchnie ogrzewana Ah = 42m2. W calym domu planuje ogrzewanie podlogowe ale program zaklada projektowa temp. wody zasilającej instalacje 80 °C

 

Coś zdecydowanie nie wyszło z tą temp. zasilania podłogówki - może dałeś sobie rozstaw rurek co pół metra. Powinno być połowę mniej. Zdecydowanie jestem entuzjastą domów pasywnych, ale dla takich zabawa zaczyna się od wyboru dobrej działki. Przerabianie w trakcie czegoś co zgodnie z projektem nie miało być energooszczędne może kosztować mnóstwo pieniędzy i nerwów przy wątpliwym efekcie. Zrobisz jak chcesz, ale ja na Twoim miejscu zbudowałbym zgodnie z projektem, a zainwestował np. w dobrą pompę ciepła, żeby sobie zbić rachunki do 2500 - 3500 PLN za sezon. Po prostu bym się obawiał o te 10 czy 20 różnych mostków cieplnych, o których jeszcze nie wiesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Jestem zdecydowany zobic z tego kolosa energooszczedny dom. Wiem ze wydalem juz kase na kominy i ze pewnie jeszcze duzo wydam ale zalezy mi by na starosc kiedy emeryturka bedzie cieniutka don byl cieply. Wprowadzilem kolejne poprawki w programie (to moja pierwsza z nim zabawa, ciagle go poznaje), faktycznie byly zle dane dot ogrzewania. Zatem zmienilem temp. dojscia na 35 °C, niestety nie znalazlem nigdzie opcji zmiany rozstawu rurek. Zmienilem wentylacje gr na mechaniczna z rekuperatorem ustawiajac sprawnosc na 80% i straty spadly do 20%. Tak czy siak wydaje mi sie to sporo ale automatycznie obnizyla sie poprzeczka strat z 33200W na 11050W, spadlo rowniez roczne zapotrzebowanie na cieplo do ogrzania budynku z 23298 kWh na 17706 kWh co w efekcie daje ok. 63 kWh/m2 mysle ze nie jest zle. Co do mostkow cieplnych, przejrzalem dokladnie projekt i doszukalem sie kilku. Balkony, sa az trzy

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz9.jpg

 

nawet jak je obuduje styropianem to nie wyeliminuje mostka ale moze w pewnym stopniu ogranicze.

 

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz10.jpg

 

Podloga na gruncie, nie ma termoizolacji pod zelbetonem, moze jak termoizolacje przedluze na sciany tak z pol, do jednego metra... co myslicie.

 

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz18.jpg

 

http://www.mostkicieplne.pl/grafiki/Obraz19.jpg

 

No i ostatni ktory najbardziej mnie nurtuje do progi w miejscach gdzie beda drzwi balkonowe. Nie wiem jak i dlaczego wylano podczas zalewania plyty na wysokosc 15cm i szerokosc otworu drzwiowego, ale po co i po kiego grzyba nie wiem. Moze trza bedzie uzyc majzla i mlota by pozbyc sie ustrojstwa. Wiecej grzechow nie pamietam, a nadproza gotowe Solbet.

Pozdrawiam Grzegorz.

 

P.S. potrzebuje 17706kWh/rok czylo ok. 1770 litrow oleju opalowego lub 1770 m3 gazu. Sprawnosc kotla to 96%, gazowego 106%.

1770x0,96= 1700litrow 1l=10kwh = 3zl

1770x1,06= 1876m3 1m3 =10kwh = 1,8zl

prad 0,22zl za kwh

 

Ogrzewanie olejem 5100zl

gazem 3377

prad 3895

kosz ogrzewania pompa ciepla obliczylem jednym z kalkulatorow dostepnych internecie 2200zl

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozstawem rurek to się będzie przejmował instalator w projekcie CO, w OZC tego nie liczysz (chyba że masz jakiś inny program).

Kominy wg nic nie przeszkadzają w WM, wystarczy nie wykuwać kratek albo jeśli rozmiar odpowiedni, wykorzystać je w WM (oczywiście wymaga to deko wiedzy).

Próg przy balkonie pod młotek, nie ma co myśleć za wiele.

Piwnica nie musi być w całości ogrzewana, a tam gdzie ma być można zmniejszyć temperaturę. Jeśli ściana piwniczna jest zasypana gruntem, to 5 cm styroduru z biedą wystarcza - na pewno nie opłaci się tego odkopywać i dokładać 10cm, zresztą możesz to zasymulować w programie i zobaczyć wyniki.

Jakie masz ustawione zyski ciepła? Przy dużej powierzchni to realnie około 2 W/m2 wstaw, nie więcej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. W projekcie sa dwa kominy o sr 200mm i cztery piony wentylacyjne wymurowane z pustakow ceramicznych o sr 160mm. Przewody te sa w czterech grupach po 4, 3 i 2x2. Sa tak rozmieszczone ze kazde pomieszczenie znajduje sie w poblizu jednego z kanalow. Nie wiem czy to ma jakies znaczenie ale jesli.. mozna te kanaly wykorzystac do wentylacji mechanicznej?

Tak te pustaki wygladaja

http://www.glospsb.pl/files/BlockGalleryVertical/efbkv0809kjcc4/10ro7uv09kjcgh-full.jpg

 

Pogodzilem sie z potrzeba kucia tych progow ale po kiego grzyba oni je robili, przecie musieli jakies rusztowanie robic.

Myslemem zeby ta zasypana czesc piwnicy ocieplic od srodka pustakiem ytong-mutli 5cm. Nie wiem o co chodzi z tymi zyskami ciepla, do ocz wprowadzalem tylko dane scian i podlog, ale jak przegladam wyniki obliczen to zyski energii cieplnej wynosza 1705 kWh/rok dzielac przez powierzchnie domu to wychodzi 5kWh/m2

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie. Staralem si policzyc ile poiwetrza potrzebuje w domu ale z tego co widze sa dwie szkoly. Pierwsza mowi ze powinno sie wymieniac jedna kubature na godzine, a druga tzw. wymagania higieniczne.

Piwnice

studio 22,82m2 nawiew 60m3/h

sauna 15,57m2 nawiew 30m3/h i wywiew 30m3/h

przbieralnia 8,82m2 wywiew 15m3/h

pralnia wywiew 50m3/h

i dwa schowki w sumie 30m3/h

co daje nawiew 90m3/h i wywiew 115m3/h

 

Parter

salon 33,50m2 2x nawiew w sumie 80m3 plus 100m3/h przewietrzanie

kuchnia 15m2 wywiew 70m3/h

przedsionek 3,4m2 wywiew 15m3/h

lazienka 6,20m2 wywiew 50m3/h

pokoj 19,59m2 nawiew 40m3/h (po 20m3/h na osobe)

co daje nawiew 220m3/h i wywiew 135m3/h

 

Poddasze

sypialnia 31,67m2 2xnawiew w sumie 40m3/h

pokoj 22,62m2 nawiew 20m3/h

pokoj 16,77m2 nawiew 20m3/h

lazienka 8,51m2 wywiew 50m3/h

co daje nawiew 80m3/h i wywiew 50m3/h

 

co nam w sumie daje nawiewu 390m3/h i wywiewu 300m3/h bede musial gdzies pododawac wywiewu aby sumy sie zrownaly. Teraz na podstawie kubatury, pow domu to 305m2 z wysokoscia kondygnacji 2,5m czyli kubatura rowna sie 763m3. Uwzgledniajac jedna wymiane na godzine powinienem tyle powietrza wymieniac i ktora szkole przyjac?

 

P.S na stronie http://www.pro-vent.pl przeczytalem ze krotnosc wymian powinna wynoscic 0.6 czyli w moim przypadku byloby to 458m3/h i jezeli to ta wartosc jest prawidlowa to co z nia teraz zrobic? rozrzucic ja odpowiednio na poszczegolne pomieszczenia i kondygnacje?

Edytowane przez BreSsoN
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem nawiewanie do pokoju jedynie 20 m3/h jest błędem.

Wystarczy wyobrazić sobie, ze przez jakiś czas będą w tym pokoju przebywały 2 osoby [ 20 m3/h wystarczy dla jednej z nich]

Wg moich doświadczeń co najmniej 50m3/h do pokoju - bez względu na jego mniejszą kubaturę jest optymalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielkosc wymian zalezna to jest od pory roku np. zima mam ustawione na 50m3/h i jest to minimum jakie moge ustawic na swojej centrali a i tak wilgotnosc powietrza nie chce przekroczyc "magicznej" wartosci 30%.

Latem smialo mozna "zwiekszyc wymiany". Wilgotnosc powietrza jest dosyc duza i "nie przesuszymy sobie domu".

Wentylacja powinna umozliwic wymiane wieksza niz bedzie to w praktyce, oprocz wymagan przepisami nalezy pamietac o okresie letnim i zwiekszonej potrzebie wymiany powietrza -jesli chce sie korzystac z GWC zeby leko schlodzic dom a wowczas wieksze "mozliwosci" centrali umozliwia nam to.

Zbyt duza centrala to zwiekszenie kosztow rocznych jej pracy (zazwyczaj wieksze wentylatory=wieksze zuzycie pradu)

Mnie zima wychodzi wymiana 0,1 a latem zwiekszam wymiane powietrza "standardowo" dwukrotnie i zalaczam czasem wyzszy bieg np. II lub III zeby przewietrzyc lub lepiej schlodzic dom.

20m3/h to sporo szczegolnie zima na jeden pokoj. Nalezy uwazac z nadmiernymi wymianami poniewaz okazac sie moze ze przesuszamy pomieszczenia.

Wszystko nalezy robic z umiarem i w granicach rozsadku zeby sobie i innym nie zaszkodzic.

No, ale to tylko uwagi uzytkownika wentylacji mech. z reku i GWC :)

 

Pzdr.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20m3/h to sporo szczegolnie zima na jeden pokoj.

zaraz, zaraz, rozmawiamy o MAKSYMALNYM strumieniu wentylacyjnym

to co będzie na I czy II biegu centrali to jest zupełnie inna sprawa.

 

Nie wiem dlaczego próbujemy zaprzeczyć prostym faktom, że człowiek potrzebuje pewnej porcji świeżego powietrza.

Część z forumowiczów z zasady neguje wszystkie normy i próbuje ustalić jakieś własne,

ale przecież jest jeszcze zdrowy rozsądek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...