Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kto ma rekuperator który już działa!!


Recommended Posts

z ta regulacja na max wydajności to może i jest taka praktyka ale ja osobiście jestem zwolennikiem pracy reku na biegu 1 i 2 (a nie 3) więc uważam że dla mnie najwazniejsze sa wydajności na tym biegu na którym układ rzeczywiście pracuje. Ostatnio regulowano u mnie wentylację i jak na razie z tzw umiarkowanym sukcesem. Regulacja jest wazna bo rzeczywiście trzeba miec wyiewy stąd gdzie trzeba cos wywiewać. Pomocne sa tutaj normy ale zwracam uwage na doświadczenie praktyczne - buty na podgrzewanej podłodze też pachna jakos innaczej i warto je lepiej zwentylowac ;)

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

A nie mieliście zrobionego projektu z obliczeniami dla poszczególnych gałęzi ? W nawet średnio profesjonalnych projektach takie rzeczy są. Wtedy bierze się anemometr i sprawdza "ciąg" regulując ewentualnymi przepustnicami jeśli trzeba. Jedna z firm daje przepustnice w każdej gałęzi, być może dlatego, że nie chce im się dobierać przekrojów :lol:

niestety nie

obliczenia sobie sama wykonałam jak nie bardzo mi się podobała praca rekuperatora i potem była wymiana na większy model

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawowym miernikiem tego czy stan jest poprawny - jak zauważył JacekUnihome jest wilgotność!

Kupcie sobie hygrometr!

Jak pokazuje bardzo małe wartości - to jesteście "przewentylowani!"

Trzeba zmniejszyć nastawy. Jak wartości są ponad 60% - to zwiększyć!

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adam

z tym przewentylowaniem to nie jest tak prosto. U siebie mam wilgotnośc 24% mimo ciagnięcia powietrza GWC przez studnie ;) i pracy reku na biegu 1.

Ewidentnie troszke trzeba wentylowac ale jak całość wymienianego powietrza jest z podwórka a w domu brak istotnych zródeł wilgoci to nie ma siły - tyrzeba nawilgacać powietrze nawiewane.

I tutaj trafiamy znów do sedna - czy znasz takie proste systemy do nawilgacania? Ja teraz szukam dyszy która w zestawie z filtrem i eletrozaworem dołaczonym do sieci wody zimniej mogłaby byc wprowadzona do kanału nawiewnego za reku i tam nawiżać powietrze. Trzeba sie liczyc z jego ochłodzeniem bo to przemiana adiabatyczna (parowanie) ale cel uświęca środki :)

masz jakis inny pomysł?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

gotowanie nie pomaga bo wg zgodnej opinii wielu specjalistów brudy z gotowania znakomicie brudza kanały i reku. Znacznie bezpieczniej jest się ich pozbywac. Poczatkowo chciałem zastosować okap z filtrami na wlocie i dodatkowym filtrem w kanale ale ostatecznie zrezygnowałem po wyliczeniu, że dobry okap powinien miec te 500+ m3/godz a całe reku ma tylko 700. ten rachunek nijak sie nie zgadzał. No i komfort wziął górę - mam reku z wywiewem ze ściany z kuchni tylko ok 60m3/godz i niezależny okap o dużej wydajności.

Duzo gotuję herbaty - poza okapem ale to za mało bo mieszkam praktycznie tylko z żoną.

Wg obliczeń musze dostarczyć wody w ilości ok 2..3l/godz i to praktycznie w sposób ciągły - przynajmniej na poczatku przez kilka tygodni zimy, a potem juz regulowany higrometrycznie.

 

Lanca wodna słabo reaguje na googlowanie :) - jest cos o lancach parowych ale nie ma w domu dobrego źródła pary (poza czajnikiem) ale obawiam sie, ze potrzeby energetyczne na odparowanie 2l wody na godzinę przez kilka tygodni przez 24 godz na dobę moga byc spore. Odparowywanie mgły wodnej adiabatycznie też pochłania energię ale spodziewam się, że tutaj straty będą mniejsze bo w efekcie ochłodzone powietrze będzie mniej traciło energi płynąc przez kanały.

Jest urządzenie http://www.swegon.pl/instrukcje/09_axair/Condair%20CP2%20Dok.tech..pdf wygląda profesjonalnie ale te koszty zakupu i eksploatacji ....

 

jest pięna dyszka Lechler typ 212 ale koszt to ponad 200pln. Może pracowac z tak małymi wydatkami jak potrzeba ale pewnie tak czy owak trzeba na szac jej pracy podnies moc podgrzewacza powietrza nawiewanego.

Rozwiązaniem moga być dysze ultradżwiekowe - poszukam jutro producenta

 

inna sprawa, że taki nawilżacz pomaga w zimie nawilżyć powietrze a w lecie może być wykorzystywany do jego schładzania - co będzie ekstra premia za jjego zastosowanie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomóżcie, bo nie mogę dojść do ładu z przeliczeniami wskazań anemometru pana od wentylacji ...Podaje mi wyliczenia w m/s. Np. dla pokoju 13 m2 i wys. 2,7m 1,63 m/s. Kratka went. 10cm średnicy. Wyliczam z tego m3/h ...Wychodzi mi 41 m3/h ? Dobrze to liczę czy coś pokręciłam?

I jeszcze jedno...Jaka powinna być wymiana powietrza dla konkretnej kubatury budynku ( u mnie ok 1000m3) / dobę/ godzinę dla 4 osób ?

Wertuję posty Forum, ale jakoś nieskutecznie... :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla 4 osób leżących plackiem wystarczy z zapasem po 30m3/godz.

Dla 4 osób ciężko pracujących to 3 krotność.

Dla 1 zdolnej kucharki gotującej świąteczny wypas - to z 300m3 można policzyć!

 

Nie ma "tabelek"

Kup hygrometr. postaw i obserwuj. Pokazuje 20% -znacznie zmniejszyć wentylację. Pokaże 70 to zwiększyć.

Optymalnie powinno być około 45-55%.

40 to dobrze ale 60 też dobrze.

W nowowybudowanym i mokrym domu spodziewaj się bliżej 60. W starym i suchym 40.

To ludzie i ich działania są generatorem wilgoci.

Kiedy jest dobrze? - Jak tą wilgotność trzymamy w ryzach! Może wystarczyć 100m3 a może i 500 być za mało.

A co Wy tam robicie? Jak żyjecie?

Kup hygrometr. :lol:

On prawdę Ci powie.... :lol: :lol: :lol:

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomóżcie, bo nie mogę dojść do ładu z przeliczeniami wskazań anemometru pana od wentylacji ...Podaje mi wyliczenia w m/s. Np. dla pokoju 13 m2 i wys. 2,7m 1,63 m/s. Kratka went. 10cm średnicy. Wyliczam z tego m3/h ...Wychodzi mi 41 m3/h ? Dobrze to liczę czy coś pokręciłam?

I jeszcze jedno...Jaka powinna być wymiana powietrza dla konkretnej kubatury budynku ( u mnie ok 1000m3) / dobę/ godzinę dla 4 osób ?

Wertuję posty Forum, ale jakoś nieskutecznie... :(

Liczysz dobrze, zakładając że powietrze płynie całym przekrojem kratki, co prawdą raczej nie jest, bo miałabyś 10 cm dziurę w suficie - lub pomiar prędkości robiony był bezpośrednio w kanale. Pan od wentylacji powinien mieć urządzenie automatycznie przeliczające wydajność, a nie kazać to robić na piechotę inwestorowi :roll: . Prawidłowy pomiar wydajności dają anemometry ze specjalną nakładką na kratkę (taki lejek - i pomiar następuje na końcu "lejka"), lub bezpośrednio w kanale... Pytanie gdzie mierzył tą prędkość? Jesli w kanale to prędkość jest różna w różnych miejscach i jak się chce to wiele można udowodnić :wink: :lol: Zakładam, że Wykonawca rzetelny ;)

Ile powietrza, to jak zwykle fachowo i obrazowo odpowiedział Adam :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla 4 osób leżących plackiem wystarczy z zapasem po 30m3/godz.

Dla 4 osób ciężko pracujących to 3 krotność.

Dla 1 zdolnej kucharki gotującej świąteczny wypas - to z 300m3 można policzyć!

 

Nie ma "tabelek"

Kup hygrometr. postaw i obserwuj. Pokazuje 20% -znacznie zmniejszyć wentylację. Pokaże 70 to zwiększyć.

Optymalnie powinno być około 45-55%.

40 to dobrze ale 60 też dobrze.

W nowowybudowanym i mokrym domu spodziewaj się bliżej 60. W starym i suchym 40.

To ludzie i ich działania są generatorem wilgoci.

Kiedy jest dobrze? - Jak tą wilgotność trzymamy w ryzach! Może wystarczyć 100m3 a może i 500 być za mało.

A co Wy tam robicie? Jak żyjecie?

Kup hygrometr. :lol:

On prawdę Ci powie.... :lol: :lol: :lol:

Adam M.

 

Bardzo dziękuję. Skupiłam się na liczbach, a nie wzięłam pod uwagę wielu innych kwestii...Zacznę więc od zakupu hygromerta...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomóżcie, bo nie mogę dojść do ładu z przeliczeniami wskazań anemometru pana od wentylacji ...Podaje mi wyliczenia w m/s. Np. dla pokoju 13 m2 i wys. 2,7m 1,63 m/s. Kratka went. 10cm średnicy. Wyliczam z tego m3/h ...Wychodzi mi 41 m3/h ? Dobrze to liczę czy coś pokręciłam?

I jeszcze jedno...Jaka powinna być wymiana powietrza dla konkretnej kubatury budynku ( u mnie ok 1000m3) / dobę/ godzinę dla 4 osób ?

Wertuję posty Forum, ale jakoś nieskutecznie... :(

Liczysz dobrze, zakładając że powietrze płynie całym przekrojem kratki, co prawdą raczej nie jest, bo miałabyś 10 cm dziurę w suficie - lub pomiar prędkości robiony był bezpośrednio w kanale. Pan od wentylacji powinien mieć urządzenie automatycznie przeliczające wydajność, a nie kazać to robić na piechotę inwestorowi :roll: . Prawidłowy pomiar wydajności dają anemometry ze specjalną nakładką na kratkę (taki lejek - i pomiar następuje na końcu "lejka"), lub bezpośrednio w kanale... Pytanie gdzie mierzył tą prędkość? Jesli w kanale to prędkość jest różna w różnych miejscach i jak się chce to wiele można udowodnić :wink: :lol: Zakładam, że Wykonawca rzetelny ;)

Ile powietrza, to jak zwykle fachowo i obrazowo odpowiedział Adam :wink:

 

Pan od wentylacji mierzył anemometrem na + / - szczelnej tubie, tzn anemometr na końcu owej tuby...

Co do rzetelności ... :roll: Gdybym była o nią spokojna nie próbowałabym tak dociekać ile tych m3/h powinno być...Było już trochę na Forum o Panu W i jego poczynaniach z klientami...Nie mam co teraz narzekać, ale po prostu muszę dopiąć swego, dopóki nie zdążyłam się jeszcze z nim rozliczyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Chcę w sposób nietypowy połączyć reku w DGP. Puszczę całe powietrze z reku (oczywiście tylko nawiew) pod wkład kominkowy w salonie. Rozprowadzeniem już się zajmie układ DGP. Powrót do reku i wywiew już typowy. Jeżeli w komiknku się nie pali to by-pass omija kominek i turbinę DGP. Już kiedyś to zamieszczałem na forum ale nie otrzymałem żadnej opinii :( . Może teraz się uda :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może tak:

Połączenie łyżki z dyszlem - to ani łyżka, ani dyszel... :cry:

Piszesz JAK miałoby to działać i ja to rozumiem.

Napisz PO CO...

 

łączysz dwie zupełnie inne instalacje. Jedna ma grzać a inna wentylować.

Może zamiast hybrydy kompletną klimatyzację?

Są gotowce, gwarantowane, ze znaną ceną...

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co? Po to by efektywnie ogrzać kominkiem cały dom, bo lubię kompleksowe rozwiązania, Gotowców nie znam. Najczęściej łączy się DGP z rekuperatorem poprzez coś w rodzaju skrzynki rozprężnej, Ja traktuję kominek z obudową jako nagrzewnicę powietrzną. Przy każdym ogrzewaniu powietrznym jest recyrkulacja powietrza. Tutaj o recyrkulacji decydowała by róznica w wydatku pomiędzy wentylatorem DGP, a reku. Odpowiednikiem skrzynki była by obudowa pieca, a właściwie cały salon.

Dlaczego chcę łączyć oba systemy: sam reku na pewno to ciepło by rozprowadził ale sadzę, że z większymi stratami (średnio 20-30%). natomiast bezpośrednie połączenie obu obwodów poprzez skrzynkę to czasami "wsteczny ciąg" w reku lub przynajmniej wzrost ciśnienia na wylocie w reku i wzmożona praca wentylatorów. Widzę same zalety tego rozwiązania :) i to mnie niepokoi :-?

Mergiel

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...