adam_mk 21.01.2008 21:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2008 Było dyskutowane, było liczone... Jak chcesz zwiększyć ogrzewanie i zmniejszyć jednocześnie wentylację?Opalarkę przy kratkach chcesz zrobić?Farba zlezie z kratek... Ilość grzania nie zawsze z ilością wentylacji idzie w parze...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mergiel 21.01.2008 22:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2008 1. Wentylacja się nie zmniejszy, wentylatory są ustawione szeregowo i korzystnie pod względem mocy, słabszy przed mocniejszym, więc nie będzie tutaj konfliktu. Nie będzie konieczny nawet zawór zwrotny. 2. To oczywiste że kanały i kratki byłyby dostosowane do wysokiej temperatury. 3. Przekroje kanałów większe niż dla samego reku - większa objętość przetaczanego powietrza, oczywiście łatwo to policzyć (recyrkulacja + nawiew). 4. Zaleta tylko jeden układ rozprowadzenia powietrza, bez konieczności dodatkowego doprowadzania rury pod piec w celach wentylacyjnych jak to się często robi. 5. Ogólne i niezależne od proponowanego rozwiązania wady DGP znam i w tym wypadku je akceptuję. 6. Sądzę, że łatwo da się tym sterować, poprzez zmianę ciągów wentylatorów, a może nawet tylko jednego od DGP poprzez czujnik temperatury w obudowie pieca. 7. Co jeszcze może mnie zaskoczyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 21.01.2008 22:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2008 Samo prowadzenie tych żaroodpornych kanałów w otoczeniu materiałów palnych... Zrobiłbym to osobno, jak już musisz... Łatwiej, bezpieczniej, prościej... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mergiel 21.01.2008 23:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Stycznia 2008 Jakich żaroodpornych Toż to max 150st C Chyba już wszyscy są zmęczeni, już późno, ale i tak dzięki za zainteresowanie. Uważnie śledzę Twoje teksty, dużo się z nich nauczyłem. Pozdrawiam Mergiel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
WojtekSz 22.01.2008 06:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 Mergiel: mam wrażenie że masz juz gotowa koncepcje ale nie masz gotowego projektu. Sądzę, że wiele sie wyjasni jesli spróbujesz zrobic taki projekt: - na początek zrób bilans wydajności nawiewu i wywiewu z poszczególnych pomieszczeń z punktu widzenia wentylacji a niezależnie podobny bilans z punktu widzenia ogrzewania (oczywiście w rozbiciu na sezon zimowy, wiosenno-jesienny i letni). Weź pod uwagę wentylacje nawiewną do spalania (z mozliwością działania kominka z otwartym palenisjkiem), wentylacje okapu w kuchni )najlepiej niezalezną od reku), przeopisy dotyczące pieca gazowego (jesli takowy posiadasz) - Wówczas będziesz w stanie zdefiniować priorytety dla systemu sterowania. - Mając to będziesz w stanie zaprojektować zadania dla systemu sterowania i w konsekwencji wybrac system sterowania. - Wtedy juz całkiem łatwo dobierzesz system sterowania spełniający te wymagania oraz elementy wykonawcze (sterowane przepustnice i wentylatory). I wtedy będzie o czym rozmawiać... pozdrawiam - bo projektowanie to najprzyjemniejszy okres Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Flexus 22.01.2008 07:15 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 MergielO pomyśle, aby wypuszczać świeże powietrze z reku do obudowy kominka z DGP, czytałem już wcześniej na forum (wypowiadam się na forum od niedawna, ale czytam je od dawna). Pomysł jest bardzo dobry, więc nie przejmuj się opiniami sceptyków. Po prostu zrealizuj go.Masz rację - żaden zawór zwrotny w tym rozwiązaniu nie jest potrzebny (nie licząc by-passu wentylatora DGP), bo wentylator nawiewny reku będzie pracować szeregowo z wentylatorem DGP.Jest tylko jedno ale. Otóż gdy wentylator DGP będzie wyłączony, to opór by-passu wentylatora DGP ujawni się dla wentylatora nawiewnego reku i zwiększy się nawiew świeżego powietrza do salonu z kominkiem a zmniejszy do pozostałych pomieszczeń. Ten problem jednak rozwiązać łatwo przez lepsze zrobienie by-passu wentylatora DGP niż zwykle się robi. A mianowicie nie grawitacja powinna być w by-passie wentylatora DGP, tylko wentylator DGP powinien być w by-passie grawitacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
szejens 22.01.2008 11:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 Próbowałem przebrnąć przez te masy postów odnośnie rekuperatorów ale nie udało mi się znaleźć odpowiedzi na pytanie jak dobrać wydajność reku do kubatury domu. Są podane przeliczniki że 0,5 - 0,8 a zaraz dalej że 1 krotność na h.U mnie jest ponad 500 m3 a wszystkie oferty opiewaja na 300 - 400 m3.Usłysząłem już nawet że mam mniejsza kubaturę bo do reku liczy się tylko pomieszczenia czyste. Jak to było u Was? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 22.01.2008 14:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 Podręcz szukaczkę! MUSISZ SAM sobie zdanie na ten temat wyrobić! Podejście, jakie opisujesz, jest takie:"Panie, mom takie cuś na 300m3. Ale Wom i tak więcy nie trza to Wom sprzedom za.... Bydzie i tanio i dobrze... Po co dali szukać, jak jest?" Częste....Jeżeli...Jeżeli masz zamiar postawić na komfort, elastyczność i nadmiarowość instalacji (impreza, świąteczne gotowanie, inne podobne) to trzeba by celować w 1 kubaturę na 1 godzinę. Normalnie będziesz korzystał z góra 1/3 wydajności, ale wtedy będzie BEZSZMEROWE! No i ta nadmiarowość.Przyjdą goście, popalą papierochów, poskaczą przy muzyce i polecisz otwierać okna a potem będziesz im tłumaczył jaka to wspaniałą i nowoczesną wentylację sobie zbudowałeś...A niech to będzie Sylwester? Zimno wtedy bywa czasem...Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mako5 22.01.2008 16:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 Próbowałem przebrnąć przez te masy postów odnośnie rekuperatorów ale nie udało mi się znaleźć odpowiedzi na pytanie jak dobrać wydajność reku do kubatury domu. Są podane przeliczniki że 0,5 - 0,8 a zaraz dalej że 1 krotność na h. U mnie jest ponad 500 m3 a wszystkie oferty opiewaja na 300 - 400 m3. Usłysząłem już nawet że mam mniejsza kubaturę bo do reku liczy się tylko pomieszczenia czyste. Jak to było u Was? Nominalna wydajność powinna być jedna wymiana na godzinę. Ja chciałem mieć możliwość lepszego przewietrzania i nominalna wydajność jest u mnie przy ustawieniu 60% na sterowniku. Absolutnie nie mniej niż jedna wymiana na godzinę. Potem będziesz puszczać system na non stop 100% wydajności, będzie całość hałasować i oczywiście szybciej będziesz wymieniać wentylatory. A jak będzie potrzeba przewietrzenia to tylko przez otwarcie okien... To nie ma sensu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 22.01.2008 16:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 Juz kolejny raz. Nie ma wymogu wymiany krotności kubatury.Jest okreslona minimalna ilość powietrza usuwanego z pomieszczeń "brudnych" takich jak kuchnia np. z kuchenką gazową 70m3/h, łazienka 50m3/h, osobne WC 30m3/h, pomieszczenie bez okna 15m3/h.Wielkosci sumujesz i masz "środek" pracy REKU. Minimalna wydajność tzw. nocna 20m3/h na osobę. Maksymalna - dowolna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Mergiel 22.01.2008 19:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 Flexus i WojtekSz: Dzieki za wsparcie i rady. Biorę się za projekt, dom wprawdzie jeszcze tylko na papierze ale chcę uniknąć kucia stropów itp. Wyniki swojej pracy postaram się opisać na forum, może się komuś przydadzą. Z innej beczki: nasza biurokracja zmusza człowieka do irracjonalnych zachowań. Buduję obiekt użyteczności publicznej i bardziej mi się opłaca wybudować kominy, a potem reku oraz DGP zrobic na własną rękę, po odbiorze budynku, niż od początku nastawić się na wentylację mechaniczną, a to wszystko przez różne kwity, uprawnienia i pieczątki. Wiadomo pieczątkowcom trzeba słono płacić . Jeżeli mi ktoś powie, że za to otrzymuję pewność fachowości i poczucie bezpieczeństwa, to mu pokażę pewien projekt domu podpisany przez dwóch architektów i konstruktora z wszelkimi uprawnieniami. Może kiedyś zamieszczę go na forum i ogłoszę konkurs: kto znajdzie więcej błędów. Pozdro. Mergiel Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
j-j 22.01.2008 21:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Stycznia 2008 A ma ktoś kanały prostokątne? Jaka jest różnica między nimi a kanałami kołowymi jeśli chodzi o zbieranie się ewenntualnych jakiś zanieczyszczeń w narożnikach i czy straty ciśnienia sa w prostokątnych większe?Czy w ogóle warto je stosowac? pzdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Yatza 25.01.2008 09:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 Witam Znawców Rekuperacji i Wentylacji Zmechanizowanej! Najpierw opis sytuacyjny. Mam stan surowy, za tydzień będzie zamknięty. Co za tym idzie jest już częściowo zrobiona wentylacja grawitacyjna. Cóż, koszty poniesione, co prawda i tak oba kominy by powstały, bo jeden idzie do kominka, drugi do kotłowni, więc na wentylację przypada jakiś tam tylko % kosztów kominów. Przy przewodzie kominkowym są dwa przewody wentylacyjne - w tym jeden do okapu, drugi do kuchni, przy przewodzie kotłownianym jeden, ma wentylować łazienkę. Nie są zrobione jeszcze dwa kominki wentylacyjne niemurowane, więc jeszcze wszystkie koszty nie są poniesione. No i teraz (rychło w czas, wiem), zacząłem gdybać nad wentylacją mechaniczną i rekuperatorem. I tu pytania:1. Czy da się jakoś wykorzystać istniejące przewody wentylacyjne, jako piony do wentylacji mechanicznej, po odpowiednim ich zamknięciu i odseparowaniu od końcówki/wylotu z komina? Wlot byłby jak do grawitacyjnej, a na poddaszu byłaby podłączona rura którą powietrze szło by do reku? Karkołomny pomysł pewnie, co? Tak kombinuję czy da się jakoś te piony wykorzystać.2. Czy okap kuchenny podłącza się do rekuperatora? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mako5 25.01.2008 10:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 Tak kombinuję czy da się jakoś te piony wykorzystać. Zapewne da się, choć nie wiem na ile to jest zgodne ze "sztuką" Czy okap kuchenny podłącza się do rekuperatora? Do rekuperatora nie. To może dość szybko zabić instalację tłuszczem. Okap kuchenny zwykle przy rekuperacji robi się bez podłączenia zewnętrznego ale z filtrem węglowym. Niektórzy podłączają okap do kominów wentylacyjnych lub po prostu rurą przez ścianę na zewnątrz ale to może zakłócać pracę instalacji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Flexus 25.01.2008 10:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 YatzaRozważ też mechaniczną bez rekuperacji. Wtedy okap jest normalnym odbiornikiem zużytego powietrza jak inne. Wprawdzie w sezonie grzewczym będziesz tracił średnio 1kW na ogrzewanie nawiewanego powietrza (policz ile PLN to będzie u Ciebie), ale okap możesz podłączyć jako jeden z wywiewów, a cała instalacja będzie prostsza i mniej będzie kosztować nie tylko jako inwestycja ale również w eksploatacji, bo np. nie będzie problemów z zamarzaniem wymiennika. A z innych zalet mechanicznej w stosunku do grawitacyjnej skorzystasz tak samo.PS. Oczywiście istniejące kanały wywiewne możesz wykorzystać niezależnie czy mechaniczną zrobisz z rekuperacją czy bez. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 25.01.2008 10:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 Wprawdzie w sezonie grzewczym będziesz tracił średnio 1kW na ogrzewanie nawiewanego powietrza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Flexus 25.01.2008 10:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 Wprawdzie w sezonie grzewczym będziesz tracił średnio 1kW na ogrzewanie nawiewanego powietrza Tak Kolego sSiwy12. kW jest jednostką mocy a nie energii. Więc aby wiedzieć ile w sezonie grzewczym potrzeba energii na ogrzewanie nawiewanego powietrza, to należy ten 1kW pomnożyć przez około 4000h i otrzyma się wartość 4000kWh. Pomnożywszy zaś to przez koszt energii np. 0,2PLN/kWh otrzyma się kwotę 800PLN. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
frykow 25.01.2008 10:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 Rozważ też mechaniczną bez rekuperacji Tak, tak. I w zimę będzie mu wiało na głowę -15C. Rozkosz Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Sasha 25.01.2008 11:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 Rozważ też mechaniczną bez rekuperacji Tak, tak. I w zimę będzie mu wiało na głowę -15C. Rozkosz wg mnie co najwyżej -10 - zim ostatnio generalnie nie ma Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 25.01.2008 11:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Stycznia 2008 Wprawdzie w sezonie grzewczym będziesz tracił średnio 1kW na ogrzewanie nawiewanego powietrza Tak Kolego sSiwy12. kW jest jednostką mocy a nie energii. Więc aby wiedzieć ile w sezonie grzewczym potrzeba energii na ogrzewanie nawiewanego powietrza, to należy ten 1kW pomnożyć przez około 4000h i otrzyma się wartość 4000kWh. Pomnożywszy zaś to przez koszt energii np. 0,2PLN/kWh otrzyma się kwotę 800PLN. A nie liczy sie przypadkiem tak: ilość powietrza do ogrzania x róznica temperatur x ciepło właściwe powietrza X czas ? Biorąc pod uwage, że średnio wymieniamy 200m3 powietrza na godzine, a średnia temperatura w ciagu 200 dni jest około 0 stopni, zaś średnia temperatura w domu 20 stopni, to daje: Na 1 godzinę: 200 x 20 x 1,2 x 3600 = 1,7 kWh Co daje w przeliczeniu na dobę (1 dzień) 40,8 kWh No chyba, ze sie mylę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.