Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Kto ma rekuperator który już działa!!


Recommended Posts

  • Odpowiedzi 1,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

a jeśli powietrze idzie do góry to dlaczego śmierdzi w chałupie obok?

wiaterek jest to i śmierdzi.

A czerpnie to ja mam ze sklepu co prawda internetowego ale zawsze, więc albo mało widziałeś albo krótko żyjesz.

Pisząc o standardowej czerpni chodziło mi raczej o miejsce montażu niż o kształt czerpni.

Edytowane przez orko
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiero co tydzień temu przeczytałem:

a ja mam rekuperator od 6 lat. ... Poza tym wymieniłem w tym czasie 2 silniki ( oczywiście dobrej niemieckiej , niepsującej się marki )

Rekuperator szanującej się firmy z Opola P...vent model 650. Silniki faktycznie niemieckie, nazwy nie pamiętam, ale cóż z tego. Podobne mieli pierwszy taki przypadek . Filtry wymieniam 2 razy w roku więc przez nie raczej nie leci kurz.

 

No i kurcze jakieś fatum chyba, bo dzisiaj (po 5 latach) wentylator wywiewny w moim Provencie 400 zaczął hałasować - coś tak jakby bicie przy obrotach. No i nie startuje od razu tylko z trudem. Efekt taki sam przy otwartej pokrywie (czyli ewentualne dodatkowe opory na kanałach nie mają znaczenia).

Czy forumowi specjaliści mają jakiś pomysł czy coś można z tym zrobić? Jakieś przemycie w izopropanolu, wymiana łożysk czy coś? Czy tylko wymiana na nowy? Wentylator nawiewu chodzi ładnie i cichutko.

Silnik 4 biegowy na 230V. Filtry wymieniane regularnie, zresztą to wywiew, a w domu nie mam warsztatu stolarskiego.

Ciekawe co zaproponuje serwis Proventu...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla potomności - info z serwisu Proventu:

Z objawów wynika, że mój wentylator kończy żywot. Wentylator wywiewny pracuje w części "mokrej" (skraplanie pary z pomieszczeń) w związku z tym jest bardziej narażony na usterki.

Dla wentylatorów EBM, producent deklaruje (gwarantuje?) 40.000 godzin (MTBF?) czyli jakieś 4,5 roku działania (u mnie podziałał ponad 5). Wentylator, który mam, czyli wyprodukowany ok. 5 lat temu jest na łożyskach ślizgowych. Od ok. 2 lat montowane są już łożyska toczne, podobno trwalsze, choć producent nadal deklaruje tą samą trwałość.

W moim przypadku (łożyska ślizgowe) wchodzi w grę jedynie wymiana. Dla modeli z łożyskami ślizgowymi teoretycznie można wymieniać same łożyska.

Wentylator do Mistral 400 (EB 27 01???) (4 biegi, AC 230V) kosztuje 350 zł + VAT + przesyłka (ok. 20zł) - razem ok. 450 zł.

 

Z ciekawości spytałem o wentylator na prąd stały - EC - szt. kosztuje 760 + VAT.

 

Z tego co patrzyłem na wykresy to wersja centralki z EC bierze ok. 100W mniej przy tych samych parametrach, czyli zamiast 135/160/185/270W jest ok. 35/50/80/170W (2 wentylatory)

 

No i teraz zastanawiam się czy żeby zaoszczędzić 50W, warto dokładać 500zł (przeróbkę sterowania pomijam, bo i tak pracuję nad własnym sterowaniem).

Zakładając prąd po 0,40 zł/kWh, to te dodatkowe 500 zł zwraca się 34 miesiącach, czyli prawie 3 latach. Gorzej jak taki wentylator padnie...

 

Jakieś sugestie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
... czerpnie to ja mam ze sklepu co prawda internetowego ale zawsze, więc albo mało widziałeś albo krótko żyjesz.

Pisząc o standardowej czerpni chodziło mi raczej o miejsce montażu niż o kształt czerpni.

 

żyję trochę ale pozycji "standardowa czerpnia" nie widziałem w cenniku u nikogo chyba ze w twoim ale tam na pewno nie chciałbym zaglądać, nawet gdybym żył wystarczająco jak na twoje wymagania długo,

określenie "standardowo montowana czerpnia" tez jakoś mało mówi bo tą montuje się tak gdzie najlepiej, najwygodniej itp, żaden instruktaż nie wspomina o standardowym montażu chyba ze twój instruktarz tak jak i cennik,

jeśli piszesz o czymś to rób to tak by brzmiało jasno i sensownie inaczej wyjątkowo długie życie czytającego będzie zawsze za krótkie mimo ze dłuższe od twojego

Edytowane przez kangaxx
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Właśnie się zarejestrowałam i szukam pomocy w sprawie nieszczęsnego rekuperatora.

Mąż powiedział " proszę znaleźć firmę, przedstawić kosztorys, to pomyślę" - też ciężko mi go przekonać.

CZY KTOŚ MA SPRAWDZONĄ FIRMĘ Z POZNANIA ZAJMUJĄCĄ SIĘ PROJEKTEM, MONTAŻEM ITP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Dostałem ofertę od lokalnej firmy - proponują mi Vallox-a Digit2 SE. Cała instalacja z gwc glikolowym 200mb to trochę ponad 20 tys zł. Instalacja do wentylacji parteru wykonana w posadce z kanałów plastikowych (pierwszy raz o czymś takim słyszę - sprawdza się to?) zaś na piętro z kanałów ocynkowanych + izolacja z wełny 50mm. Jak myślicie dobra oferta? Dodam że moja powierzchnia to ok 110m2.

 

Zastanawiam się nad dopłatą ok 4500 zł do Vallox 150 EFFECT SE. Wyszło mi że potrzebuję ok 170m3/h średniego przepływu . Przy centrali Digit2 SE będzie to 3 bieg (173m3/h nawiew/193m3/h wywiew) pobiera 97W, zaś przy 150 EFFECT SE - 2 bieg (184m3/h nawiew/252m3 wywiew) pobiera 50W. Różnica niby nie wielka - bo 47W - ale daje to 411,72kWh w ciągu roku. Jeśli reku ma działać 20 lat (bo tak wszyscy przyjmują) to po tych 20 latach różnica będzie 8234,4kWh - przy dzisiejszej cenie prądu (ok 50gr) to będzie 4117zł, zaś jak przyjmiemy że prąd podrożeje średnio 5% rocznie - to mi wyszło 6807zł. Dopłata do lepszej centralki to koszt ok 4500zł. Jak się nie pomyliłem w obliczeniach - to chyba opłaca się dopłacić do niej obliczając sam koszt prądu na wentylatory. Dodam jeszcze że wdanych producenta wymiennik ciepła w Digit2 SE jest krzyżowy aluminiowy o wydajności >60% - zaś w 150 EFFECT SE przeciwprądowy o wydajności >80% - więc będa dodatkowe korzyści.

Zrobiłem jakieś błędy przy założeniach do obliczeń? Wydaje mi się że nie uwzględniłem ciśnienia. Przy jakim ciśnieniu robić obliczenia 50? 100?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam wszystkich

Tak czytam i czytam ten i inne wątki na forum i w końcu odważyłem się zarejestrować i napisać parę słów. Jest to w zasadzie rada dla tych wszystkich anonimowych gości (a jest ich pewnie setki jeżeli nie tysiące), którzy zaglądają tu żeby zdobyć trochę informacji - czytajcie do oporu, korzystajcie z wiedzy i doświadczenia życzliwych ludzi, którzy się nimi dzielą!

Z własnego doświadczenia wiem że to się opłaci i to w dosłownym rozumieniu, bo ostatecznie sam robię instalację WM z rekuperacją i GWC i zaoszczędzę ładnych parę tysięcy. Ale nawet jeżeli ktoś nie zamierza sam robić instalacji to przynajmniej nie wcisną mu kitu, a po wizycie w paru firmach (będąc bogatszym w wiedzę z forum), włosy mi stanęły dęba. Większość instalatorów idzie na łatwiznę – żadnych, najbardziej nawet podstawowych obliczeń, wszystko „na oko”, spręż rekuperatora - „a kto by się tym przejmował, przecież powinien pociągnąć”, całość instalacji najchętniej z rur elastycznych za to przepustnic bez liku, nawet więcej niż anemostatów (pewnie, że to łatwiej później regulować, ale zapłaci za to inwestor, a opory na każdej przepustnicy to przecież drobiazg - „niech się Pan nie przejmuje, będzie dobrze”). Takie firemki wyceniały całość roboty na 15 – 18 tys., przy domu o pow. prawie 200 m2 i kubaturze wentylowanej około 620 m3. Ci którzy wiedzą o czy mówią, to już inny przedział cenowy (23 – 30 tys.)

Moja historia (może komuś się przyda) była pokrótce taka:

- jesienią zeszłego roku pierwsze liźnięcie tematu, rozrysowałem wstępnie instalację i zdążyłem zrezygnować z kominów wentylacji grawitacyjnej i zostawić przejścia przez strop, a mam monolityczny, więc jak sobie teraz pomyślę ile kucia zaoszczędziłem to mi się przyjemnie robi,

- zimą wiadomo budowa stoi to było trochę więcej czasu więc kalkulatorek w rękę i policzyłem przepływy, prędkości i opory, dobrałem średnice i projekt gotowy. Najwięcej kłopotu miałem o dziwo z automatyką i sterowaniem, bo to co jest na rynku nie do końca mi odpowiada a kosztuje majątek, skończyło się na dwóch osobnych sterownikach, jeden prosty, programowalny do wentylatorów i drugi do przepustnicy czerpnia/GWC. Brak mi niestety funkcji chwilowego przewietrzania i funkcji zatrzymania wentylatora wyciągowego (chwilowe nadciśnienie przy otwieraniu kominka) ale z czasem może zrobię własne sterowanie, tak jak kombinują to Ci co „tymi rękami” robią centralki,

- obecnie, tuż przed montażem odwiedziłem parę lokalnych firm i ręce mi opadły, albo ceny z kosmosu, albo żenujący brak kompetencji (ale nie byłbym w stanie tego zweryfikować gdyby nie wiedza z forum i projekt w kieszeni). Utwierdziłem się tylko w przekonaniu żeby robić WM samemu, więc znowu czytanie forum, tym razem pod innym kątem – porady praktyczne (np. żeby nie żałować na ociepleniu kanałów idących przez nieogrzewany stryszek).

Całość instalacji będzie mnie kosztowała około 9 tys., no i trochę własnej pracy (umysłowej i fizycznej). Jak już ją uruchomię to zrobię pomiary i się nimi podzielę.

Jedna tylko rzecz mi się nie podoba na forum. Panowie (i może Panie), szczególnie stali bywalcy, jesteście na forum od lat, znacie się pewnie jak przysłowiowe łyse konie, a jak sobie nieraz skaczecie do gardeł … – a fe, wstyd. Trochę luzu a świat będzie piękniejszy, Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pinchitos - najlepiej napisz do przedstawiciela firmy Elmech:

http://www.elmech-nikol.pl/przedstawiciele/wielkopolskie

 

To jest polski producent, który ma bardzo nowoczesne centrale w rozsądnej cenie i autoryzowanych montażystów - sam mam instalację z ich centralą która pracuje od 2 lat i dzisiaj mając już większą wiedzę i doświadczenie wybrałbym taką samą (tyle, że instalację zrobiłbym już sam).

 

redlum - ten pierwszy ma niską sprawność 60% i pożera ogromne ilości prądu [ 2x210 W ??? Wentylator wywiewny, 210 W / 0,91 A (AC)

Wentylator nawiewny, 210 W/ 0,91 A (AC) ]

Ten drugi Vallox 150 EFFECT pożera maksymalnie 2x175 W !!!

Jak dla mnie to porażka - porównaj to z tym: http://www.elmech-nikol.pl/nasza_oferta/rekuperatory/nikol_320

W skrócie - maks pobór prądu 2x65 W, sprawność do 96% [ w praktyce u mnie z pomiarów samych temperatur wyszło ponad 90% ].

 

W domu o pow. 110 m2 przepływ na poziomie 170 m3/godz będzie dobry latem gdy będziesz miał GWC i będziesz chciał chłodzić dom, natomiast w zimie trzeba będzie stosować dużo mniejsze przepływy inaczej przesuszysz wnętrze jak ja jakiś czas temu do 25% wilgotności - ostatecznie ustawiłem minimalne przepływy i zastosowałem nawilżacz.

Pisze o tym, bo liczenie, że przez 20 lat centrala będzie pracować z taką wydajnością jest sporym błędem [ u mnie w praktyce przez zimę 21 W, potem przy temp. zewn. od 0 do 10 st 2x35 lub 2x65 W zależnie jak mocno chcę grzać używając GWC, od 10 do 20 st 2x35 W, a pow. 20 st 2x35 lub 2x65 W zależnie jak mocno chcę chłodzić GWC - do tego latem gdy są chłodniejsze noce tzn. <23 st wyłączam na noc wentylację i uchylam okna ].

Praktycznie wyliczenie zużywanej energii byłoby dość trudne, ale jak ktoś ma do wypożyczenia na rok legalizowany licznik kWh to mogę go podwiesić i podawać wyniki (sam jestem ich ciekawy) - zwykły licznik typu przejściówka do gniazdka pokazuje bzdury [ wiem, bo mam taki i porównałem jego wskazania z homologowanym licznikiem domowym pożyczonym od sąsiada ], więc nie będę nim robił pomiarów.

 

Przy domu 110 m2 wg mnie wystarczy z dużym zapasem Nikol 200 [ zauważ, że ma te same wentylatory co Nikol 320 a jest tańszy, bo ma mniejszy wymiennik ], do tego GWC rurowy za 3 tys zł wykonany przez firmę lub za 1 tys zł zrobiony samemu i będziesz miał wszystko co trzeba - no chyba, że masz bardzo wysokie pomieszczenia i masz kubaturę wentylowaną [po odliczeniu kotłowni i garażu] >500 m3 wtedy polecam Nikol 320.

 

Wg polskich przepisów prawidłowa minimalna wydajność wentylacji o ile pamiętam to 0,5 kubatury budynku na godzinę, a co ciekawe na zachodzie to 0,2 co pokrywa się z moimi doświadczeniami [ zimą wentyluję na poziomie 100 m3/godz kubaturę 600 m3 i jest to aż za mocno, ale mniej nie mogę już nastawić i gdyby nie GWC praktycznie nie wykorzystywałbym możliwości mojej centrali].

 

Podsumowując - polecam przy went. mech. zawsze wybudować GWC [ rurowy, glikolowy, żwirowy w zależności od warunków i upodobań ] bo to się po prostu opłaca i wtedy zamontować instalację z centralą o wydajności 0,5 , natomiast bez GWC wystarczy 0,2.

Przy wyborze central zwracajcie uwagę na użyte do budowy materiały i podzespoły, sprawność, pobór prądu, powierzchnię i cenę zapasowych filtrów, sterowanie.

 

Wg mnie z gotowych central najlepszym wyborem dzisiaj są Nikol - e - jeśli się mylę to proszę przekonajcie mnie (jak wiadomo "każda pliszka swój ogonek chwali), chyba, że ktoś czuje się na siłach zbudować centralę samemu to są odpowiednie wątki na forum - wtedy wyjdzie mu taniej.

 

macieka - bardzo dobre podejście - trzeba wreszcie ujawnić tą "wiedzę tajemną" na której instalatorzy zarabiają krocie często wciskając inwestorom tzw. kit.

 

A'propos sprężu to Elmech z tego co pamiętam podaje wartości przy 150 Pa.

Edytowane przez SUSPENSER
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś średnio "rozsądne" ceny tych Nikol-i :(

 

Czy porównałeś je z centralami podobnej konstrukcji i parametrów czy też z wersjami z gorszymi wymiennikami, wentylatorami itp. ?

 

Jeśli znalazłeś tańsze tej klasy podaj proszę link to chętnie obejrzę ( zwłaszcza, że szwagier powoli buduje dom i będę mu dobierał centralę ).

 

redlum - nie mam wersji elektronicznej instrukcji - w skrócie jest tam programator tygodniowy z 4 strefami czasowymi dziennie, płynną regulacją wydajności od 0 do 100% (praktycznie wentyle ruszają od 25%), sterowaniem by-passem, zaprogramowaną wydajnością Ulubioną i Maksymalną (do przewietrzania - załączenie powoduje pracę na 100% przez 30 minut, a potem wraca do strefy czasowej). Do tego zegar, czujnik temp. zewn. (w praktyce powietrza wlatującego do centrali), oraz czujnik temp. otoczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...