Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 2,4k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

panowie jako nieliczni na tym forum maja swietne wyczucie niskonakladowych systemow i rozwiazan a ich wiedza/doświadczenia/spostrzeżenia pokrywają sie i uzupelnia w niektorych zagadnieniach

 

Karlsen - ja liznąłem tylko jaskowego wynalazku .... dziś zrobiłbym znacznie więcej ...

czeas pomysleć o kolejnej budowie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... ja liznąłem tylko jaskowego wynalazku .... dziś zrobiłbym znacznie więcej ...

czeas pomysleć o kolejnej budowie :D[/color]

 

Kolejna budowa powiadasz. Ledwo co przeżyłem tę, ponad rok wyjęty z życia, zaniedbane dzieci, co ojca widziały tylko rankiem.

Teraz jeszcze przeciekający taras nad kotłownią spędza mi sen z powiek - kuć i szukać "dziury", czy rozłożyć folię na zimę, a wiosną po posadzce hydroizolację położyć - wiem, wtedy będzie git. Teraz za dużo wilgoci, aby to wszystko "mapelastikiem" przykryć.

Ale - wielka radość z własnego domu i pewność, że kiedyś budując domy moim dzieciom z pewnością odważniej podejdę do pewnych kwestii.

 

Na tę chwilę moim wynalazkiem jest połączenie pieca akumulacyjnego z wentylacją mechaniczną piętra domu. Jak tylko uruchomię system (zdun zabuduje piec kaflami) podzielę się moimi spostrzeżeniami.

A teraz (póki mam internet :) ) śledzę Waszą pomysłowość i doświadczenie. Zbyt mało "odważnych" do naśladowania na Podlasiu, a budując w kredycie trudno było eksperymentować samemu.

Pozdrawiam Panowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dach 1km2 jest niepotrzebny,bo na moim dachu gdyby nie miał drewnianej konstrukcji umieścił bym 16 kolektorów tego typu co mam teraz.Dało by to 32000kWh/rok i podgrzało 2500m3 piachu do 40oC.Przeciętny domek ma w obrębie fundamentów 100m3.To pokazuje skalę i uświadamia koszty ,gdyby tak chciało się wybudować izolowany GMC,który miał by starczyć na wszystko.

ty mówisz o systemie który dobrze działa PO okresie grzewczym a magazynuje NA sezon grzewczy...

ja o takim który działa znacznie lepiej w okresie kiedy już grzejemy...

mnie nie interesuje magazyn na całą zimę, ja mam widzieć efekty w każdy w miarę słoneczny dzień okresu grzewczego a efekty tych kilku godzin słońca mają starczyć na więcej niż jedną dobę ...

magazyn GMC ma być bardziej takim amortyzatorem przy nadmiarze kwh poza sezonem ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja jeszcze dołożę wątpliwości:

- w gruncie pod domem byłoby ciepło i dość wilgotno - czy nie zalęgnie się tam jakieś życie; glony, porosty, grzyby? Niby obszar izolowany ale czy można coś zrobić w tej sprawie.

T,Brinkmann w mailu do mnie zwrócił też uwagę, że tak na szybko to nie wie jak zachowa się grunt pod domem jeśli chodzi o nośność.

Kogo o to pytać? Geologa czy konstruktora płyty?

 

Natomiast jeśli chodzi o grzanie cwu gorącym płynem spod dachu, to myślę że można byłoby zastosować ogrzewanie zasobnika cwu i z bypasem gdyby temperatura glikolu była niższa od tej w zbiorniku cwu. Wtedy wodę podgrzewalibyśmy zawsze gdy świeci słońce, niezależnie od tego czy akurat ktoś pobierałby ciepłą wodę. Natomiast układ pozostałby prosty.

Później może wkleję rysunek - bawię się LibreCADem.

 

blekowca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze myślę czy na dno tego bufora nie dać ekranu zagrzejnikowego - niby ma odbijać 90% promieniowania cieplnego - tylko jak w gruncie rozchodzi się ciepło? zapomiałem. Koszt w moim przypadku to 500 zł - do przyjęcia, tylko czy wytrzyma w ziemi, i czy to ten rodzaj transportu ciepła tam zachodzi?

blekowca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja jeszcze dołożę wątpliwości:

- w gruncie pod domem byłoby ciepło i dość wilgotno - czy nie zalęgnie się tam jakieś życie; glony, porosty, grzyby? Niby obszar izolowany ale czy można coś zrobić w tej sprawie.

T,Brinkmann w mailu do mnie zwrócił też uwagę, że tak na szybko to nie wie jak zachowa się grunt pod domem jeśli chodzi o nośność.

Kogo o to pytać? Geologa czy konstruktora płyty?

 

to http://pl.wikipedia.org/wiki/Burd%C5%BC_al-Arab postawili na piaszczystym morskim dnie i się nie wali...

ty boisz się że płaski dom się przewróci ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chodzisz po lesie i myślisz,że zbierasz grzyby,to w rzeczywistości zbierasz owocniki ,a grzyby-plątanina -tony ich są pod ściółką.Wszędzie są grzyby,pleśnie .Otaczają nas wkoło mimo,że są niewidoczne.Czasami tylko dostrzeżemy ich owocniki.

Prędzej bałbym się złego ubicia pospółki pod chudziakiem ,niż wzrostu temp.do 25oC,zwłaszcza,że nie będzie to miało specjalnego wpływu na wilgotność gruntu.Ale fakt.Dobrze by było jakby wypowiedział się ktoś biegły w fundamentach.Osobiście dmuchając na zimne ,mimo braku zbrojenia w projekcie, w ławach dałem 4xfi12.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To tym razem nie wątpliwość tylko jeszcze jeden szalony pomysł blekowcy. :)

 

Pod płytą miałem wstępnie przewidzianego xps 10 cm i dodatkowo opaskę pionową 1,5 m w dół też xps. wszystko obłożone folią izolującą od wilgoci.

A gdyby tak umieścić warstwę xps na DNIE naszego bufora? Zyskujemy pięknie zaizolowany termicznie bufor ze wszystkich stron od góry jest przecież płyta a nad nią dom. Folią można wyłożyć żeby bylo paroszczelne. Co o czymś takim myślicie.

Tylko nie wiem co xps na to że sypnęlibyśmy na niego najpierw gruntu rodzimego - glina pylasta 30% wilgotności w moim przypadku, i zagęszczali kilka razy, a potem jeszcze pospółka. Czy byłby z tym jakiś problem?

 

Takie szybkie przeliczenie dziś sobie zrobiłem ile energii słonecznej dociera do dachu 70 m2 w mojej lokalizacji - 77 tys. kWh/rok :jawdrop:!

Jest o co walczyć panowie!

blekowca

edit: Dzisiaj spojrzałem na temat z drugiej strony - ile kWh może przechować taki gruntowy zbiornik ciepła pod moją płytą 97 m2 powierzchni, beton 20 cm, podsypka 40 cm, 1,1 utwardzona glina 30% wilgotności.

Przy znalezionych w necie pojemnościach cieplnych tych materiałów i założeniu zakresu temperatur roboczych 18* - 30* wyszło mi że mogę zgromadzić ok 1100 kWh w całości, lub jeśli polecę po taniości (mniej kopania) i buforem jest tylko płyta i podsypka - 330 kWh.

Jakby miało to starczyć na cały sezon grzewczy to mało, ale przecież bufor ma być cały czas regenerowany ciepłem odzyskiwanym z zużytego powietrza i częściowo ze ścieków plus zyski z dni słonecznych.

Rozpiszę to na poszczególne miesiące roku i zobaczymy jaki bilans wyjdzie.

blekowca

Edytowane przez blekowca
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod warunkiem,że XPS wytrzyma 50-60lat w warunkach 100% wilgotności i nie ulegnie w tym czasie degradacji.Chociaż uważam ,że po kilku latach grunt pod fundamentem ,na skutek strat ciepła w dół podgrzeje się i będzie stanowił sam w sobie izolację,chyba,że są płytkie wody gruntowe.Wtedy GMC jest bez sensu.Dobrze,że doszedłeś do tego ile w tym gruncie można zmagazynować .Wtedy łatwiej podjąć decyzję na co ją wykorzystać.Według mnie z biedą starczy do GWC i to wspomaganego rekuperatorem szarych ścieków.Z autopsji wiem że szare ścieki tracą w podgrzanym GMC(teraz ok.16-17oC) ok 10stopni.Resztę można wychłodzić w rekuperatorze szarych ścieków.Wtedy wlot do domu świeżego powietrza osiąga 19-20oC. Kombinowanie z ZWU w GMC, spowoduje wydatek ,ale nie wymierną korzyść.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nydar, a czy zużyte powietrze też przepuszczasz przez GMC? Szukałem twojego dziennika, ale masz takie bogactow postów (prawie Lider Forum fiu fiu) że nie mogłem znaleźć. I czy grzejesz go glikolem czy jakoś inaczej. Chętnie skorzystałbym z doświadczeń.

pozdrawiam

blekowca

Póki co widzę że ten GMC może pełnić swoją funkcję pod warunkiem dobrej rekuperacji ciepła, bo ta cały rok jest. Ewentualnie zadowoliłbym się samym li tylko podgrzewaniem powietrza wlotowego i wstępnego podgrzania cwu. Zimna woda niech leci zimna - 'tak krawiec kraje, jak materiału staje'. Zastanawiam się nad efektywnością tej wężownicy na dachu, jaki % całego ciepła słońca idzie złapać w rurki i przetransportować płynem w dół do płyty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypomnę pomysł isomaxu bariery termicznej w wariancie z tradycyjnym budownictwie. http://www.isomax.com.pl/budownictwo,abc_systemu_isomax.html

Aby zastanowić się o opłacalności trzeba obliczyć jakie panują temperatury w miejscu bariery termicznej. Jeżeli ściana w tym miejscu będzie miała temp. poniżej temp. czynnika w układzie(- zima w lecie odwrotnie) to można zastanawiać się nad opłacalnością tego rozwiązania. Temperatura w zimie około 20 st. w lecie około 10.

Przedstawię obliczenia temperatury w przegrodzie.

Założenia:

Ściana zbudowana z:

Tynk cem – wapienny 0,02m; Lambda 0,9

Silkat- 24cm; Lambda 0,9

Styropian 20cm; Lambda ,038

Tynk cem – wapienny 0,015m; Lambda 0,9

 

Temperatura wewnątrz budynku +21 st. C

Nas interesuje temperatura pomiędzy izolacją a ścianą

 

Temperaturę zmienną zróżnicujemy bo ta normowa -20st.C jest wyśrubowana a chcemy wiedzieć jak przegrodą będzie zachowywać się w innych warunkach.

Zmienna temp. zew.:

1.te =– 20 st. C

2. te =– 10 st. C

3. te=- 6 st. C

4. te= 0 st. C

 

oraz sprawdzimy czy aby w lato nie można wykorzystać takiego buforu jak klimatyzację:

5. te= +20 st. C

6. te= +30 st. C

 

Oto wyniki:

Dla:

1.te =– 20 st. C; temperatura=+ 18,07 st. C

2. te =– 10 st. C; temperatura=+ 18,79 st. C

3. te=- 6 st. C; temperatura=+ 19,07 st. C

4. te= 0 st. C; temperatura=+ 19,50 st. C

5. te= +20 st. C; temperatura=+ 20,93 st. C

6. te= +30 st. C; temperatura=+ 21,64 st. C

 

Zakładają tak zbudowaną ścianę Silka 24 plus 20cm styropianu w zimie nie zanotujemy znacznych zysków z bariery termicznej natomiast w lecie możemy w ten sposób obniżyć temperaturę.

Ciekaw rzeczy dzieją się przy zmianie założeń grubości izolacji

Teraz wyniki dla izolacji o typowej grubości 12cm i tych samych temperaturach:

1.te =– 20 st. C; temperatura=-0,5 st. C

2. te =– 10 st. C; temperatura=+ 4,78 st. C

3. te=- 6 st. C; temperatura=+ 6,87 st. C

4. te= 0 st. C; temperatura=+ 10,01 st. C

5. te= +20 st. C; temperatura=+ 20,48 st. C

6. te= +30 st. C; temperatura=+ 25,71 st. C

 

Wyniki pokazują, że jest o co walczyć przy założeniu 12 cm grubości izolacji. Tylko czy ma to sens?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tego powtarzam i powtarzam

da się zrobić bez ogrzewania... tyle co CWU to nie da się obejść.

Stąd myślę wełna 70cm czy idź na całość i grafit 70 cm

w tedy przy -30 mam 3 waty mocy -3 waty zysków i mam zero

koszt (300m^2 x 0,70m)x 200zł = 42 000 zł dużo ale i tak mniej jak pompa ciepła z gruntem do "tradycyjnego domu"

Edytowane przez מרכבה
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla tego powtarzam i powtarzam

da się zrobić bez ogrzewania... tyle co CWU to nie da się obejść.

Stąd myślę wełna 70cm czy idź na całość i grafit 70 cm

w tedy przy -30 mam 3 waty mocy -3 waty zysków i mam zero

koszt (300m^2 x 0,70m)x 200zł = 42 000 zł dużo ale i tak mniej jak pompa ciepła z gruntem do "tradycyjnego domu"

 

A ile takich temperatur -30 mamy ( bo chyba o temperaturę chodzi)? Bo teoria teorią, a realia pokażą "bezsens" inwestycji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...