dargoth 10.05.2012 17:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2012 (edytowane) Witam!Nie znalazłem podobnego wątku, a wydaje mi się, że temat zasługuje na wydzielenie. Proszę doświadczonych forumowiczów o zamieszczanie w tym miejscu praktycznych porad i uwag dotyczących instalacji ogrzewania podłogowego przy pompie ciepła. Już niedługo ten etap budowy mnie czeka i przyda mi się wiedza, jak poprawnie zrobić taką instalację i nie popełnić błędów. Myślę, że po mnie skorzysta wiele osób ze zgromadzonych tu informacji. Na początek kilka zagadnień.- jakie przekroje rur doprowadzających wodę do rozdzielaczy i z jakiego materiału? (słyszałem, że większe niż zwykle)- jakie średnice rurek ogrzewania podłogowego i jakie optymalne/maksymalne długości pętli?- jaki rozstaw rurek w jakich pomieszczeniach?- jakie rozdzielacze i z jakim wyposażeniem?- jaką polecacie grubość wylewki?- jakie firmy(producenci systemów ogrzewania podłogowego) są godne polecenia, a jakich lepiej unikać?- jaka optymalna temperatura zasilania?- jaka optymalna delta?Jeśli coś ważnego przeoczyłem to proszę uzupełnić. Z góry dziękuję za pomoc w imieniu swoim i przyszłych czytelników. Edytowane 10 Maja 2012 przez dargoth Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 10.05.2012 19:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Maja 2012 W tym dziale nie ma, ale wystarczyło poszukać na forum, znalazłbyś wątek o "podłogówce samemu" w dziale o ogrzewaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dargoth 11.05.2012 08:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2012 Wiem, że jest wiele informacji porozrzucanych po forum i całym internecie, ale myślę, że w dziale o pompach ciepła też powinien się znaleźć osobny, przeznaczony właśnie dla użytkowników PC. Wszak instalacje ogrzewania podłogowego będą się różnić niuansami w zależności od źródła ciepła. I właśnie o te, typowe dla instalacji z pompą ciepła niuanse mi chodzi. DZ jest w tym dziale bardzo dobrze opisane, ale nie mniej ważne GZ jest trochę traktowane po macoszemu. Jeśli nie zabraknie dobrej woli, możemy zmienić ten stan rzeczy z pożytkiem dla takich jak ja, mniej doświadczonych forumowiczów. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gall86 11.05.2012 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2012 Nie ukrywam, że taki temat będzie przydatny również dla mnie Z twoich pytań to z tego co dowiedziałem się na tym forum i w prasie traktującej o budowie domów to rozstawy rurek nie robi się "na oko" lub wg jakichs standardów typu kuchnia 20cm, lazienka 10, a reszta 15, tylko na podstawie wielu czynników, indywidualnych dla każdego domu, dodatkowo pętle powinny być miarę równe i nie powinny przekraczać 100m. Dodatkowo dorzucam pytania: - jakich rurek używać do podłogówki jak i do doprowadzenia do rozdzielaczy (firma i materiał z jakiego są wykonane)? - jaką metodą rozkładać rurki na podłodze (wiem, że są specjalne "foremki", w które wkłada się rurki, można do styrupianu za pomocą obejm, spotkałem się także z przykręcaniem ich do siatki zbrojeniowej - zarówno pod siatką jak i na siatce)? - jak układać rurki? (w "ślimaka", w "wężyka", czy jeszcze inaczej - może te nazwy mają jakiś fachowy odpowiednik, ale chyba wiadomo o co chodzi )? - jakie odstępy od ścian nośnych wew, zew, działowych? - czy w miejscu gdzie mają być meble lub sprzęt typu lodówka ogrzewanie można układać czy lepiej nie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 11.05.2012 10:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2012 Podłogówka zasilana pci nie rózni sie od podłogówki zasilanej z kondensata lub kotla elektrycznego.Projektując jej parametry (rozstaw, przepływ, temp zasilania) zwracamy uwage na dobranie jak najmniejszej mozliwej temp zasilania dla uzyskania jak najwiekszego COP pompy. Aby miec dane do takiego projektu musimy wykonać dokładne obliczenia ozc a szczególnie obliczyć projektowe obciązenie budynku - potrzebne do doboru mocy pompy, oraz moc strat dla poszczególnych pomieszczeń a te z kolei są podstawą do projektu podłogówki.Typy rur i rozddzielaczy były wałkowane na róznych wątkach, układanie to najlepiej na folii z nadrukiem ułozonej na styropianie, sposób ułozenia powszechnie stosuje sią w układzie slimakowym, rzadziej meandrowym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkdarch 11.05.2012 16:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2012 Podłogówka zasilana pci nie rózni sie od podłogówki zasilanej z kondensata lub kotla elektrycznego. Różni się kolego.W celu najlepszego przepływu (czytaj jak najmniejszej pompy cyrkulacyjnej)rezygnuje się z wszelkiego rodzaju regulacji i robi się równe pętle.PC potrzebuje cztery razy większego przepływu niż zwykłe kotły.Poczytaj ostatnie wpisy na elektrodzie "pompa ciepła połączenie....". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dargoth 11.05.2012 16:17 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2012 Kkdarch zachęcam do podzielenia się swoją wiedzą. Właśnie o takie niuanse mi chodzi. Nie jest tego aż tak dużo i po kawałeczku (niekoniecznie kompleksowo) można zgromadzić tu wszelkie niezbędne informacje, a przyszli użytkownicy PC nie będą musieli skakać po setce tematów, by wyszukać potrzebną wiedzę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kkdarch 11.05.2012 20:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Maja 2012 (edytowane) Ciesze się że mogę pomóc.Gdy robiłem moją instalację miałem o wiele mniejszą wiedzę i niestety nie ustrzegłem się błędów. Jest kilka zasad które trzeba przestrzegać a"będziesz Pan zadowolony": 1.Rury zasilania dużej średnicy i jak najmniejsza liczba kolan (według mnie najlepiej jak y rurę można było poprowadzić jakimś grubym PEX-em ).Jeśli PP zgrzewany to najlepiej DN40 do każdego rozdzielacza podłogówki oddzielnie. 2.Jeśli jest więcej niż jeden rozdzielacz podłogówki to w kotłowni robi się rozdzielacz. 3.Rurki do podłogówki najlepiej pex 20mm i pętle 60-70m i układać co 10cm wszędzie.Jeśli zostanie rury w jednym pomieszczeniu lecimy dalej do następnego pomieszczenia itd. 4.Przy układaniu pętli jeśli mamy kilka rozdzielaczy dzielimy obwody tak aby rozdzielacze miały taką samą ilość obwodów jeśli to tylko możliwe(oczywiście jeśli będzie różnica jednego obwodu tez może być). Najlepiej rozdzielacze kupić po ułożeniu wszystkich pętli gdyż wtedy wiadomo jakie mamy kupić. Nie zostawiamy żadnych wolnych miejsc pod meble bo to nie ma sensu. Dziś bym zrobił i pod wanną i pod brodzikiem a może nawet jeśli łazienka jest przy ścianie zewnętrznej wjechałbym z pętlą na ta ścianę(jakby kawałek ogrzewania ściennego:rolleyes:) 5.Jeśli mamy np. dwa ale długie rozdzielacze to zasilamy belki tak: belka zasilająca np. z lewej strony to wyjście z belki powrotnej ma być z prawej i można zrezygnować z dławiących przepływ regulacji gdyż będą zbędne. 6.Sterowanie najlepiej pogodowe i bez żadnych mieszaczy czy udziwnień. 7.GZ(górne źródło) do PC to ma być najprostsza instalacja pod słońcem. 8.Jeśli planujemy ogrzewać też cwu instalację robimy na dwóch pompach obiegowych.Obwody separujemy za pomocą zaworów zwrotnych najlepszej jakości i z jak najmniejszymi oporami przepływu.Zbiornik do CWU najlepiej mamka(zbiornik np 300-400l a wewnątrz 120-170l).Zbiorniki z wężownicą nie sprawdzają się no chyba że mają ogromną wężownicę w środku. Stosując się do tych wskazówek na pewno instalacja będzie pracowała dobrze. Ja przy moich nierównych pętlach i rozdzielaczach z rotometrami i rurkami 16mm maksymalną temperaturę wody zasilającej miałem na poziomie 36 st C w największe mrozy i w domu 21,5 st C(przy stosowaniu sie do powyższych wskazówek mógłbym zejść ze dwa trzy stopnie niżej z zasilaniem). Najlepiej nie słuchać starszych instalatorów gdyż oni "wiedzą lepiej" i na 100% spiepszą instalację Optymalna delta 5-7st C Gdy mój wujek z trzydziestoletnim doświadczeniem w hydraulice dowiedział się że będzie u mnie tylko podłogówka powiedział że zwariowałem i zmarznę w zimę. To by było na tyle . Edytowane 11 Maja 2012 przez kkdarch Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 12.05.2012 06:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 3.Rurki do podłogówki najlepiej pex 20mm Nie przesadzałbym z pex 20mm, bo na pex 16 też będzie dobrze działać. 20-ka nie zaszkodzi, ale moim zdaniem jest to zbędny wydatek. Poza tym popieram w 100%. Najważniejsze to: - nie za długie, w miarę równe sekcje (<100m), - rurki wszędzie - lepiej gęściej, bo się później nie dołoży, 10-15 cm to dobry rozstaw, a przy takim układzie bawienie się w projekt to strata czasu, bo co tu projektować, skoro na całej podłodze będą sekcje po np. 80m, z rozstawem 10cm. - w miarę grube rurki do rozdzielaczy (min. miedź 28 lub nie mniejsza wewnętrzna średnica w innej technologii) - brak jakichkolwiek mieszaczy czy innych cudów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.05.2012 18:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Różni się kolego.W celu najlepszego przepływu (czytaj jak najmniejszej pompy cyrkulacyjnej)rezygnuje się z wszelkiego rodzaju regulacji i robi się równe pętle.PC potrzebuje cztery razy większego przepływu niż zwykłe kotły.Poczytaj ostatnie wpisy na elektrodzie "pompa ciepła połączenie....". Jezeli można to proszę o uzasadnienie dlaczego musi być przepływ 4 krotnie większy niż w przypadku zwykłego kotła, tym bardziej ze w przypadku pompy nie inwertorowej stosujemy bufor. Czyzby z tego bufora też ma byc 4 krotnie większy przepływ ? Dobór jak najmniejszej pompy obiegowej nie obowiązuje w przypadku podłogówki zasilanej z kotła ? Ciekawe jak zrobić równe pętle jezeli poszczególne pomieszczenia mają rózne wielkości strat i z obliczeń wychodzą rózne długości pętli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.05.2012 18:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 (edytowane) Nie przesadzałbym z pex 20mm, bo na pex 16 też będzie dobrze działać. 20-ka nie zaszkodzi, ale moim zdaniem jest to zbędny wydatek. Poza tym popieram w 100%. Najważniejsze to: - nie za długie, w miarę równe sekcje (<100m), - rurki wszędzie - lepiej gęściej, bo się później nie dołoży, 10-15 cm to dobry rozstaw, a przy takim układzie bawienie się w projekt to strata czasu, bo co tu projektować, skoro na całej podłodze będą sekcje po np. 80m, z rozstawem 10cm. - w miarę grube rurki do rozdzielaczy (min. miedź 28 lub nie mniejsza wewnętrzna średnica w innej technologii) - brak jakichkolwiek mieszaczy czy innych cudów. Jaki jest sens układania podłogówki z jednakowym rozstawem jezeli poszczegolne pomieszczenia mają rózne moce strat i z obliczeń wynika ze jedno pomieszczenie wymaga rozstawu 10 cm a sąsiednie 30 cm. Po co układać wiecej rury niż potrzeba a tym samym zwiekszać ilość pętli i wielkość rozdzielacza. Zupełnie niepotrzebne wydatki i robocizna. I właśnie po to jest projekt. Jest to analogiczne podejscie jak w temacie obliczeń ozc traktując cały budynek jako jedną bryłę bez podziału na poszczegolne pomieszczenia i rózne temp w tycch pomieszczeniach. Edytowane 12 Maja 2012 przez asolt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dargoth 12.05.2012 18:48 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Dzięki za pierwsze konstruktywne wpisy. Nasuwają mi się następujące pytania: Czy ma znaczenia z jakiego materiału wykonamy rury doprowadzające wodę do rozdzielaczy? Czy miedź ma jakąś przewagę nad tańszymi rozwiązaniami?Czy ktoś może wie jakie mniej więcej opory przepływu generuje wpięty do pętli, nieduży (50cm/80cm ok. 400W) grzejnik łazienkowy i na ile mb rury ogrzewania podłogowego można go przeliczyć? Czy umieszczenie ogrzewania pod wanną nie spowoduje problemów z osuszaniem syfonu i wydobywaniem się przykrych zapachów z kanalizacji?Jakie problemy może nastręczyć użycie rozdzielaczy o dużej różnicy obwodów? U mnie wypadają np. 3 obwody w piwnicy, na parterze 2 rozdzielacze po 4 i 6 obwodów, na poddaszu 1 rozdzielacz 10cio obwodowy, a wszystkie pętle obliczone są na ok. 80 m. Czy powinienem wprowadzić jakieś modyfikacje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dargoth 12.05.2012 19:08 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Jaki jest sens układania podłogówki z jednakowym rozstawem jezeli poszczegolne pomieszczenia mają rózne moce strat i z obliczeń wynika ze jedno pomieszczenie wymaga rozstawu 10 cm a sąsiednie 30 cm. Po co układać wiecej rury niż potrzeba a tym samym zwiekszać ilość pętli i wielkość rozdzielacza. Zupełnie niepotrzebne wydatki i robocizna. I właśnie po to jest projekt. Jest to analogiczne podejscie jak w temacie obliczeń ozc traktując cały budynek jako jedną bryłę bez podziału na poszczegolne pomieszczenia i rózne temp w tycch pomieszczeniach. Oczywiście masz rację. Takie podejście jest najbardziej ekonomiczne, ale żeby tak postąpić należy mieć dokładnie przemyślane, co będzie na podłogach w każdym pokoju i ile jej powierzchni zajmą meble. Co będzie, jak dziecko poprosi o kolorowy, puszysty dywanik taki jaki ma przyjaciółka, żeby przyjemniej mu się bawiło na podłodze? Powiesz, że nie da rady, bo podłogówka nie wydoli? Robiąc z zapasem mamy większą dowolność w aranżacji i rearanżacji pomieszczeń. Dla części inwestorów stanowi to lepszą opcję niż ta najbardziej ekonomiczna. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.05.2012 19:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Obliczając dla kazdego pomieszczenia zawsze mam pewien zapas ponieważ ja projektując podłogówkę dobieram najmniejszą możliwą temperaturę zasialnia przy której spełniony jest warunek uzyskania temperatury zadanej dla kazdego pomieszczenia. Jezeli trafi się nieprzewidziane przykrycie podłogi zawsze mozemy zwiekszyc przepływ na rotametrze dla pętli dla danego pomieszczenia aby skompensowac udział dodatkowej wykładziny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 12.05.2012 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Obliczając dla kazdego pomieszczenia zawsze mam pewien zapas ponieważ ja projektując podłogówkę dobieram najmniejszą możliwą temperaturę zasialnia przy której spełniony jest warunek uzyskania temperatury zadanej dla kazdego pomieszczenia. Jezeli trafi się nieprzewidziane przykrycie podłogi zawsze mozemy zwiekszyc przepływ na rotametrze dla pętli dla danego pomieszczenia aby skompensowac udział dodatkowej wykładziny. Błąd w podejściu do zagadnienia, dla pompy ciepła jest odwrotnie: otwieramy wszystkie pętle NA FULL. Dopiero potem, gdy gdzieś jest za ciepło to dane sekcje dławimy!!! Chodzi o COP! No, chyba że smutny instalator/projektant dał bufor i mieszacz, wtedy to wsjo rawno.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.05.2012 20:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Dla pompy nie inwertorowej bufor zalecany, czy to jest błąd wg Ciebie, czy zalecasz instalację takiej pompy bez bufora ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
malux20 12.05.2012 21:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 ja mam rozstaw 10cm - dwa powodycop przy p. powietrznejw wiekszości domu będę miał drewno- może dzięki zagęszczeniu nie będę podbijal temp jak myslicie 15mm trzywarstwowy dosie lub merbau to przegięcie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 12.05.2012 21:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Sprawa się komplikuje i mocno gmatwa gdy jest układ mieszany. Wtedy trzeba kombinować żeby to pracowało jak najtaniej dla użytkownika. Bufor i dodatkowa pompa obiegowa są ZŁE bo obniżają efektywność pompy ciepła. A mieszacz i ciągła praca pompy ciepła "na temperaturze grzejnikowej" to porażka. I tyle.A jeśli mamy 100% podłogówki i ktoś do tego daje bufor to wg mnie jest nieporozumieniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 12.05.2012 21:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 (edytowane) Cos za coś, lepiej jest dołozyć dodatkową pompę obiegową te 50 W nie spowoduje istotnego wzrostu kosztów ogrzewania ale za to bufor ograniczy znacznie ilość startów pci a ma to ogromne znaczenie dla zywotności sprezarki, chyba ze uzytkownikowi na tym nie zalezy i czestsze naprawy tej sprezarki nie stanowią dla niego problemu Edytowane 12 Maja 2012 przez asolt Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
wihajster 12.05.2012 22:37 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Maja 2012 Zależy od sterowania. Ja robię tak aby przy 100% podłogówce były 2 starty na dobę na rzecz ogrzewania przez większą część sezonu grzewczego. Chodzi właściwie o tańszą taryfę. A cwu to wiadomo ma priorytet i włącza się kiedy trzeba. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.