tomek_glw 31.05.2012 06:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2012 To, że ja położyłem 800m rury, nie znaczy, że tyle było konieczne do 8kW. Ja planowałem pc 11kW i chciałem przewymiarować dz, bo czemu nie i stąd się wzięło 800m. Decyzja jaką podjąłeś jest dobra, bo Twoja, tak też się to robi i też będzie dobrze działać, więc będziesz zadowolony, a to najważniejsze. Pełen szacun dla Twojej roboty i wiedzy na temat PC. Pomogłeś mi już kilka razy tu na Forum. Dzisiaj kończą wykop i teraz będę się troszkę bawił łopatą i robił podsypkę z piasku tam gdzie pójdą rurki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
okobar 31.05.2012 12:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2012 szczęśliwy człowiek który ma działkę na poziomyja niestety musze mieć pionowy - 10 arowa działka - dom zajmie z połowę...czyli de facto będe mieć wolną działkę jakieś 20m x 15mza mało na poziomy, więc jestem zmuszony robić drogą pionówkę... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
haker 31.05.2012 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Maja 2012 A ja się zastanawiam, wykopałem dół na działce na 120cm i cały czas glina, pokazała się też przy tej głębokości woda. Więc chyba idealne warunki. Muszę poczytać bo jakoś nigdy się nie interesowałem tym rozwiązaniem. Zastanawia mi też fakt zrobienia komina a raczej jego niezrobienia. Ile mogą na tym zaoszczędzić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_glw 01.06.2012 07:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2012 Ja również zrezygnowałem z głównego komina, który miał być w kotłowni - koszt - dokładnie nie pamiętam ale chyba 3,5 - 4 tys pln.Warunki masz b. dobre na kolektor przy mokrej glinie. Jeśli zdecydujesz go robić to nie oszczędzaj na jego wymiarach. Dolne źródło to podobno 90% sukcesu przy pompie ciepła. Jeśli nie bedzie wydajne to nawet najlepsza/najdroższa na świecie pompa nic nie zdziała. Jeśli zrobisz odpowiednie to i najtańsza dobrze sie sprawi!Ja kierowałem się instrukcją do Nibe (jest do ściągnięcia ze strony biawar'a). Przy 10kW 2 pętle po 300m, przy czym rury powinny być oddalone od siebie co najmniej o metr, żeby nie zmrozić gruntu. Tak właśnie robię, przy czym zdecydowałem się na pompę 8kW ale zostawiam większy wymiar w celu być może wykorzystania przez nagrzewnicę na rekuperatorze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_glw 01.06.2012 18:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2012 Jaki glikol lepszy?Propylenowy czy etylenowy? Ten drugi jest minimalnie tańszy ale oficjalnie jest to substancja niebezpieczna dla środowiska.Propylenowy ma większą lepkość przy tym samym stężeniu, co chyba skutkuje minimalnie większym oporem przepływu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 01.06.2012 19:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Czerwca 2012 Jaki glikol lepszy? Propylenowy czy etylenowy? To zależy. Etylenowy ma nieco lepsze parametry - daje ciut mniejsze opory, ale jest silnie trujący i z tego powodu w niektórych krajach zakazany. Propylenowy nie jest trujący ale daje nieco większe opory. U siebie ze względów szkodliwości chciałem zastosować propylenowy, ale w końcu zdecydowałem się na całkowicie nieszkodliwy spirytus bo był tańszy. Sprawdzałeś ceny glikoli w Poch ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_glw 02.06.2012 08:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Czerwca 2012 Naczytałem się własnie o glikolach tutaj: http://www.aspol.com.pl/oferta/kategorie/7_glikole-henock.html Trochę straszą korozją w przypadku czystego glikolu a oni oczywiście dodają jakieś super dodatki (ech siła marketingu).Czy masz jakąś specjalną pompę obiegową, która nie zaciera się na spirytusie? wiem, że drożej niż czysty glikol ale chyba zamówię mieszankę propylenowego, minus 15st C. powinno wystarczyć.Nie chcę mieć kłopotu z zalewaniem i mieszaniem. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 03.06.2012 18:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Czerwca 2012 Czy masz jakąś specjalną pompę obiegową? Nie. Zwykłą Wilo Star. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ExM 04.06.2012 10:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 do mieszanin glikolowych powinno dodawać się tzw. inhibitory by nie powodowac korozji. Najdłużej wytrzymują pompy obiegowe zwykłego typu, a te wszystkie specjalnie dedykowane do pracy z glikolem psują się najszybciej. W jednej instlacji zwykła Wilo 32/80 pracuje non-stop od 9 lat na glikolu,a te przystosowane do glikolu juz były 2 krotnie wymieniane.http://exotherm.pl/ Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Iia 04.06.2012 19:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 Przewymiarowanie dolnego zrodla ma jeszcze jeden przyjemny skutek uboczny: zwieksza moc oraz COP pompy (wszystkie osoby, ktore zaraz zaczna to zjawisko nazywac "bzdura" bardzo prosze, zeby zweryfikowaly najpierw swoja wiedze, zanim zaczna rzucac miesem na forum). W przypadku bardzo dobrej gleby, jaką jest wilgotna glina oraz zakladajac calkowity roczny czas pracy 1.800 - 2.000h specyficzny odzysk mocy z 1m2 bedzie wynosil nawet do 30W.Zakladajac w/w parametr = 25W, dla Pana pompy której moc chlodnicza bedzie wynosila okolo 6kW, WYMAGANA MINIMALNA powierzchnia kolektora to 240m2 (Amin = Qo / qe = 6000W/25W/m2 = 240m2). Proponowany odstep 0.8m daje 300m, czyli 3 linie po 100m wymiennika w ukladzie Tichelmana byloby iloscia minimalna, ale poniewaz dolne zrodlo warto przewymiarowac, to cztery petle po 100m bylyby sugerowane. W Pana przypadku przewymiarowanie jest znaczne, takze roznica temperatur przeplywu ciepla znaczaco sie zmniejszy, co powinno korzystnie odbic sie na eksploatacji pompy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
okobar 04.06.2012 21:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 a to ja się podepnę z zapytaniem dom 144 m2, nazwa dom pod fikusemzbieram sobie teraz oferty na pompkę ale z pionowym kolektoremi tak sobie myślę.... może jednak poziomy?do tej pory moc pompy proponowaną mi przez kilka firm to 8-9kW jak duży musi być kolektor poziomy dla takiej pompy?zielonego pojęcia nie mam jaka jest gleba, działka ma 10 arów, ale ponieważ wymagania budowlane nakazują mi 7 m od przodu działki zostawic puste, dom zajmie połowę, nawet ciut więcej wychodzi że do dyspozycji będę mieć 20x15mi to tak maksymalnie (zostawiam sobie zapas z metra z każdej strony) czy na takiej wielkości zmieści sie poziome źródło? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydrokop 04.06.2012 22:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Czerwca 2012 Moc 30W/m2 to zbyt wiele optymizmu ,powinniśmy mieć te same wytyczne jeśli bywamy na tych samych szkoleniach (od 2004 firma IVT podaje najlepszy parametr DZ jeziorpo/staw 20W/mb a suchy piasek 12W/mb. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_glw 05.06.2012 07:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2012 Przewymiarowanie dolnego zrodla ma jeszcze jeden przyjemny skutek uboczny: zwieksza moc oraz COP pompy (wszystkie osoby, ktore zaraz zaczna to zjawisko nazywac "bzdura" bardzo prosze, zeby zweryfikowaly najpierw swoja wiedze, zanim zaczna rzucac miesem na forum). W przypadku bardzo dobrej gleby, jaką jest wilgotna glina oraz zakladajac calkowity roczny czas pracy 1.800 - 2.000h specyficzny odzysk mocy z 1m2 bedzie wynosil nawet do 30W. Zakladajac w/w parametr = 25W, dla Pana pompy której moc chlodnicza bedzie wynosila okolo 6kW, WYMAGANA MINIMALNA powierzchnia kolektora to 240m2 (Amin = Qo / qe = 6000W/25W/m2 = 240m2). Proponowany odstep 0.8m daje 300m, czyli 3 linie po 100m wymiennika w ukladzie Tichelmana byloby iloscia minimalna, ale poniewaz dolne zrodlo warto przewymiarowac, to cztery petle po 100m bylyby sugerowane. W Pana przypadku przewymiarowanie jest znaczne, takze roznica temperatur przeplywu ciepla znaczaco sie zmniejszy, co powinno korzystnie odbic sie na eksploatacji pompy. Dziękuję za kalkulację. Chyba faktycznie nieco przesadziłem z DZ, ponieważ wyczytałem z instrukcji NIBE, że dla 10kW zalecają od 400m do 2x300m w odstępach pomiędzy nitkami co najmniej 1metr. Na wszelki wypadek załozyłem właśnie te 600m w dwóch pętlach po 300m. Następnie zapadła decyzja, że wystarczy jednak pompa 8kW ale też że DZ pozostanie bez zmian, bo będzie nagrzewnica na czerpni rekuperatora (ale dopiero w przyszłym roku). W rezultacie wyszedł wykop 20x25m co daje 18 prostych nitek ze skokiem 1,2m plus dobiegówki, w sumie ok 580-590m. Bardzo jestem ciekaw parametrów pracy. Uruchomienie jednakże jeszcze nie tak prędko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Iia 05.06.2012 12:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2012 hydrokop: nazwa IVT w nicku nie nazwiazuje do szwedzkiej firmy IVT, tylko do niemieckiej IVT GmbH & Co. KG (koncern Wurth, systemy ogrzewania powierzchniowego,instalacje solarne). Oczywiscie - napisalem, ze to najb. optymistyczna mozliwosc i wzialem na to pozniej poprawke (25W). To co podaje firma IVT wynika bycmoze z warunkow atmosferycznych w Skandynawii, albo ze specyficznych wymagan tych pomp dotyczacych dolnego zrodla. Pompy, z ktorymi ja pracuje np. nie dopuszczaja petli wymiennika poziomego dluzszego niz 100m. No i bardzo wazny - o czym wspomnialem jest calkowity roczny czas pracy pompy. W kazdym razie posiadam inne dane niz Pan i takie tez znajduje w literaturze/internecie (http://odnawialne-w-domu.pl/cieplo_z_gruntu). Idealnym wnioskiem jaki mozna wysnuc jest to, ze w zwiazku ze wszystkimi mozliwymi niescislosciami, najlepszym zabezpieczeniem przed pomylka jest przewymiarowanie zrodla. Okobar: Jesli zapewnisz odpowiednia izolacje, to dla domku 143m2 przy dobrze skonfigorowany wezle, dolnym zrodle i gornym zrodle (ogrzewanie powierzchniowe na niski parametr), 6kW w zupelnosci wystarczy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 05.06.2012 16:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Czerwca 2012 (edytowane) Pompy, z ktorymi ja pracuje np. nie dopuszczaja petli wymiennika poziomego dluzszego niz 100m. Wszystko zależy od wymaganych przepływów, średnicy rury i ilości sekcji, więc takie ogólne założenia nie są wiele warte, aczkolwiek są to dosyć bezpieczne założenia, choć czasem kłopotliwe w realizacji. Edytowane 5 Czerwca 2012 przez rwxw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_glw 06.06.2012 07:54 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2012 Panowie doradźcie, jak najlepiej zrobić próbę szczelności przed zasypaniem?Czy można sprężonym powietrzem? Nie mam jeszcze glikolu a nie chcę zalewać wody, żeby później płukać.Czy jakiś kumaty hydraulik poradziłby sobie i miałby jakąś pompkę z manometrem, czy muszę nabyć jakiś sprzęt? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ExM 06.06.2012 09:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2012 najtaniej i najprościej nabić powietrze sprężarką do ok. 6..8 bar i pozostawić na min, 4 h. Takie ciśnienie nawet można uzyskać ręczną pompą. Można też wodą z wodociągu, ale potem trzeba ja wymieszać z glikolem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_glw 06.06.2012 23:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Czerwca 2012 Uff, nie było łatwo.Dziś poszła pierwsza bela 300m - to dopiero połowa.W wykopie woda na glinie po deszczu - w sześciu ludzi kulaliśmy zwój rury. Glina lepiła się jak śnieg do przy lepieniu bałwana.Ciąg dalszy w piątek. Czy kupię gdzieś w markecie ręczną pompę z odpowiednim złączem, którą nabiję parę atm. powietrza w kolektor? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 08.06.2012 09:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2012 Czy kupię gdzieś w markecie ręczną pompę z odpowiednim złączem, którą nabiję parę atm. powietrza w kolektor? Jeśli nie kupisz, nie masz i nie chcesz mieć kompresora, to możesz kupić opryskiwacz na dziale ogród. Obcinasz/zdejmujesz końcówkę opryskującą, wkładasz wąż z opryskiwacza do węża ogrodniczego 1/2" i mocno obwiązujesz drutem. Wąż 1/2" podłączasz do kranika z zaworem przeznaczonym do uzupełniania dz. W ten sposób masz i opryskiwacz i narzędzie do dobijania dz. Nie uzyskasz tak raczej 6 barów, ale 3 dasz radę, a przy okazji poprawisz krzepę w rękach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
tomek_glw 09.06.2012 14:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Czerwca 2012 Jeśli nie kupisz, nie masz i nie chcesz mieć kompresora, to możesz kupić opryskiwacz na dziale ogród. Obcinasz/zdejmujesz końcówkę opryskującą, wkładasz wąż z opryskiwacza do węża ogrodniczego 1/2" i mocno obwiązujesz drutem. Wąż 1/2" podłączasz do kranika z zaworem przeznaczonym do uzupełniania dz. W ten sposób masz i opryskiwacz i narzędzie do dobijania dz. Nie uzyskasz tak raczej 6 barów, ale 3 dasz radę, a przy okazji poprawisz krzepę w rękach. Witam, dzięki. Udało mi sie pożyczyć kompresor. Kupiłem 2 trójniki 40mm, zawory, redukcje, złącza, manometry i zmontowałem 2 zestawy do nabijania kolektorów. Chciałem celowo 2 ponieważ nie mam jeszcze rozdzielacza a chcę mieć obie pętle pod ciśnieniem w czasie zasypywania. Nabiłem 3 bary (nie wiem, czy więcej ma sens) i po 24h pomiar jest prawie identyczny, więc rura cała. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.