Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Dolne źródło (poziome)


tomek_glw

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 119
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Glowny parametr to jednak zapotrzebowanie domu na cieplo.

 

Nie tak do końca bo PC on/off zawsze pracuje z pełną mocą więc DZ musi mieć odpowiednią moc nawet jak obciążenie cieplne jest mniejsze. Od zapotrzebowania na ciepło zależy czas pracy w sezonie. Z resztą i tak jeśli nie bedzie skracał tych 200 m rur, to wykorzysta całą dostępną działkę. Oczywiście od zapotrzebowania zależeć bedzie ilość godzin pracy DZ.10W/m2 które przyjąłem jest bezpieczne bo mieści się w widełkach zarówno 1800 jak i 2500 h pracy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Glowny parametr to jednak zapotrzebowanie domu na cieplo.

 

Obciążenie cieplne około 5,5kW + cwu. Pompa mocniejsza dla lepszego wykorzystania tańszej taryfy i dlatego też, że to IV strefa klimatyczna :yes:

Również jestem za tym, aby dz dobierać do mocy pompy (przewymiarowanej) a nie do projektowego obciążenia cieplnego. Widzę jak jest u mnie. OZC to niecałe 5kW dla -22/22, pompa 9,6kW + odwierty 2x100m w suchym gruncie, a mimo całkiem niezłego OZC jak na moje warunki klimatyczne pompa pracując powyżej 2h na powrocie z ziemi mam temperaturę tylko 2,7C obecnie. A przecież moc chłodnicza mojej pompy to tylko 7,2kW.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tak do końca bo PC on/off zawsze pracuje z pełną mocą więc DZ musi mieć odpowiednią moc nawet jak obciążenie cieplne jest mniejsze. Od zapotrzebowania na ciepło zależy czas pracy w sezonie. Z resztą i tak jeśli nie bedzie skracał tych 200 m rur, to wykorzysta całą dostępną działkę. Oczywiście od zapotrzebowania zależeć bedzie ilość godzin pracy DZ.10W/m2 które przyjąłem jest bezpieczne bo mieści się w widełkach zarówno 1800 jak i 2500 h pracy

 

Zgadzam się w pełni z Tobą. Myślę, że lepiej będzie uderzać w max. 1800h pracy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym uszczelniacze przelotkę rur DZ do budynku? Czy jest jakaś dedykowana przelotka, przez którą wsuwa się rury?

 

Ja wprowadzałem do domu dwie rury przez uprzednio przygotowane rury kanalizacyjne fi 100 prowadzące do samej kotłowni. Za fundamentem dałem standardową redukcję na fi 50mm. Przestrzeń pomiędzy rurą a redukcją wypełniłem uszczelniaczem SikaFlex 11FC, który pod wpływem wody pęcznieje. Jak sprawdzałem po roku te rury, to nie było w nich wody, więc uszczelnienie trzyma

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie tak do końca bo PC on/off zawsze pracuje z pełną mocą więc DZ musi mieć odpowiednią moc nawet jak obciążenie cieplne jest mniejsze. Od zapotrzebowania na ciepło zależy czas pracy w sezonie. Z resztą i tak jeśli nie bedzie skracał tych 200 m rur, to wykorzysta całą dostępną działkę. Oczywiście od zapotrzebowania zależeć bedzie ilość godzin pracy DZ.10W/m2 które przyjąłem jest bezpieczne bo mieści się w widełkach zarówno 1800 jak i 2500 h pracy

 

Te 10W/m zaklada sie dla suchej piaskownicy przy obciazeniu DZ sredniosezonowa praca na poziomie 1800h. Jesli realnie (przy jakims zapotrzebowaniu domu na cieplo) PCi bedzie pracowala w sezonie mniej, np. przy przewymiarowanej o 30-35% pompie bedzie to ~1000h, to ten parametr mozesz podniesc spokojnie powiedzmy do 15W/m i wystarczy mniejsze DZ, bo bedzie mialo wiecej czasu na regenerace i moze pracowac wtedy krocej, ale z wieksza moca.

 

Wszystko sie kreci wokol zapotrzebowania domu na cieplo.

Starozytni Indianie nie bez powodu mawiali: Jak by nie patrzec, doopa zawsze z tylu. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko zapominasz o przewodności cieplnej takiego suchego piasku i czasie potrzebnym na regeneracje DZ pomiędzy załączeniami

 

PS: Widzę, że Twoje podejście do tematu DZ jest jak "współczesna elektronika" czyli na styk. Ja preferuje jednak starsze podejście, czyli aby mieć w zapasie 20-30% w stosunku do tego co musi być, zwłaszcza gdyby się potem okazało, że w domu jest więcej mostków cieplnych "niż ustawa przewiduje".

Edytowane przez jgrolik
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czym uszczelniacze przelotkę rur DZ do budynku? Czy jest jakaś dedykowana przelotka, przez którą wsuwa się rury?

 

Jesli masz piwnice i tam wchodza rury mozesz uzyc piany, ale w wersji wodoszczelnej (ta normalna, montazowa nie jest wodoszczelna). W innym przypadku mozna uzyc np piany montazowej, tylko po to, zeby rury "odsunac" od krawedzi przepustu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko zapominasz o przewodności cieplnej takiego suchego piasku i czasie potrzebnym na regeneracje DZ pomiędzy załączeniami

 

PS: Widzę, że Twoje podejście do tematu DZ jest jak "współczesna elektronika" czyli na styk. Ja preferuje jednak starsze podejście, czyli aby mieć w zapasie 20-30% w stosunku do tego co musi być, zwłaszcza gdyby się potem okazało, że w domu jest więcej mostków cieplnych "niż ustawa przewiduje".

 

Raczej nie "zapominam", bo wyraznie napisalem wczesniej, ze przy tej samej przewodnosci gruntu wydluzenie czasu regeneracji pozwoli pracowac krocej, ale z wieksza moca. Ilosc pobranej z DZ energii sie nie zmieni - dom wezmie w kazdym przypadku jej tyle samo.

 

Moje podejscie na pewno nie jest "na styk" (popatrz w moja stopke i opis DZ).:)

Wyjasniam tylko, zeby wiadomo bylo w stosunku do jakiej wartosci liczony jest ten "zapas". Mozna policzyc "z zapasem" i do tego dodac jeszcze "zapas". Przy poziomym to w zasadzie mozna jeszcze dodac kolejny "zapas", ale przy odwiertach takie podejscie zaczyna byc finansowo istotne.

Chodzi tez o pokazanie zaleznosci - podstawowy parametr doboru DZ to zapotrzebowanie domu na cieplo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja wprowadzałem do domu dwie rury przez uprzednio przygotowane rury kanalizacyjne fi 100 prowadzące do samej kotłowni. Za fundamentem dałem standardową redukcję na fi 50mm. Przestrzeń pomiędzy rurą a redukcją wypełniłem uszczelniaczem SikaFlex 11FC, który pod wpływem wody pęcznieje. Jak sprawdzałem po roku te rury, to nie było w nich wody, więc uszczelnienie trzyma

 

Dzięki panowie,

Piany jaka by nie była wodoodporna nie zdecydowałbym się zastosować, co innego Sika.

U mnie wygląda to tak

DZ 1.jpg

 

Niestety nie było mnie wtedy na budowie. Kontaktu z fachowcami nie mam i dlatego staram się ustalić czy coś na rynku podobnego występuje.

Spotkaliście się z czymś takim?

Jak nie to trzeba będzie skorzystać z rur o których wspomnieliście.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki panowie,

Piany jaka by nie była wodoodporna nie zdecydowałbym się zastosować, co innego Sika.

U mnie wygląda to tak

[ATTACH=CONFIG]378809[/ATTACH]

 

Niestety nie było mnie wtedy na budowie. Kontaktu z fachowcami nie mam i dlatego staram się ustalić czy coś na rynku podobnego występuje.

Spotkaliście się z czymś takim?

Jak nie to trzeba będzie skorzystać z rur o których wspomnieliście.

 

Właśnie tak mam to zrobione , tylko jako uszczelniacz jest Sikaflex. Z piany zrezygnowałem bo jak robiłem przepusty do różnych instalacji w fundamencie (bez piwnicy) to po krótkim czasie pianka już nic nie uszczelniała. Szukałem gotowych uszczelek ale jako, że nic takiego dostępnego handlowo nie znalazłem to zastosowałem ten uszczelniacz i jak na razie sprawuje się wyśmienicie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wlasnie. Wiec stosowales zwykla montazowa, ktora nie jest wodoszczelna.

 

http://allegro.pl/beko-piana-pistoletowa-wodoodporna-wodoszczelna-i5747064707.html

 

Spoko.

Ja to robiłem 3 lata temu i po sklepach budowlanych nigdzie takiej nie spotkałem. Sikaflex to też poliuretan tyle, że pod wpływem wody pęcznieje i jeszcze lepiej uszczelnia od pianki nawet wodoodpornej nie miałbym zaufania. Pewnie sprawdziła by się. Tyle że jak ja szukałem to nie trafiłem na nic innego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 months później...
  • 5 months później...
Witam, Chciałbym Panowie poprosić o opinię dotyczącą odpowiedniego rozwiązania dla skutecznego dolnego źródła dla mojej pompy ( jeszcze też nie wiem jaka powinna byc- zapotrzebowanie EP82KWH/M2rok, EU 90KWH/M2rok, EK 120KWH/M2rok- pow. 146m2). Zastanawia mnie który kolektor byłby wlaściwszy. Jeśli chodzi o pionowy to zastanawia mnie czy grunt będzie odpowiedni ( w pobliżu są żwirownie czyli jest tam zapewne dużo piachu, żwiru itp do dobrze?) i jak głęboko musiałbym kopać ( duxe koszty odwiertów, projektu itd). W przypadku poziomego to wydaję mi się że teren byłby wystarczający A z racji konieczności wyrównywania terenu nie musiałbym specjalnie kopać tylko ułożył bym spirale na głębokości 109.90m i zasypalbym całość 1.5 warstwą piasków glinianych. Drugie rozwiązanie zdecydowanie jest tańsze, lecz martwi mnie potencjalna sprawnosc tego źródła. We wtorek zaczynam kopać fundamenty i nie ukrywam ,że Wasze fachowe podpowiedzi na pewno by mi ułatwiły pewne decyzje:) Prosiłbym o sugestie jak najlepiej byłoby ułożyć te dolne żrodło :)20180607_074428.jpg pozdrawiam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...