adam_mk 14.06.2012 08:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2012 Obawiam się, że takie podejście do solara jest utrudnieniem a nie uproszczeniem prac.Wcale nie jest potrzebny solar próżniowy o wysokiej skuteczności.Wobec nikłej "podaży" energii w interesujących nas okresach bardziej skupiłbym się na sprawności pobierania tej energii.(droga, którą poszedł jasiek71) andriussDla Ciebie też jest tu coś bardzo przyjaznego!Są konstrukcje znacznie usprawniające to, co już masz.Podrzucę opis lub linkę, jak znajdę... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 14.06.2012 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2012 Obawiam się, że takie podejście do solara jest utrudnieniem a nie uproszczeniem prac. Wcale nie jest potrzebny solar próżniowy o wysokiej skuteczności. Jeden zainwestuje w "ciepłe rury", drugiemu wystarczy beczka w ogrodzie - co komu potrzeba. Pamiętaj jednak, że na m2 południowej powierzchni pionowej w Warszawie w trymestrze listopad-luty pada 140 kWh. Jeśli chcesz wodę do podłogówki, rury w tym okresie popracują ze sprawnością 45%, kolektor płaski 25% a beczka albo dach 5%. A kolektor płaski próżniowy, odpowiednik sprawnościowy rur, ma to do siebie, że przy odpowiednim uporze da się go wystrugać w garażu - potrzebujesz szczelnego pudła przykrytego szybą podpartą co 10 cm i pompki próżniowej. Ile to może kosztować? Na Waszym miejscu (warsztaty i doświadczenie) już dawno bym taki miał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 14.06.2012 18:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2012 Próżniowy płaski wbrew pozorom nie jest taki prosty .O ile szybę o odpowiedniej wytrzymałości z podporami co 10cm można dobrać ,z obudową również można dać sobie radę,to zostanie problem szczelności na kilku mb.styku obudowa-szyba.Myślę ,że pompa próżniowa musiała by być często uruchamiana.Dobra pompa to koszt ok 1500PLN.Gdyby szczelność na styku dwóch materiałów nie była problemem ,to istniały by pewnie okna z próżnią między szybami.Chętnych by nie zabrakło .Mam styczność zawodowo z koniecznością wytworzenia próżni na złączu ok.2mb.Dobrej jakości uszczelka butylowa niestety też słabo sobie radzi(nawet dociskana mechanicznie). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 14.06.2012 19:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2012 A kolektor płaski próżniowy, odpowiednik sprawnościowy rur, ma to do siebie, że przy odpowiednim uporze da się go wystrugać w garażu - potrzebujesz szczelnego pudła przykrytego szybą podpartą co 10 cm i pompki próżniowej. Ile to może kosztować? Na Waszym miejscu (warsztaty i doświadczenie) już dawno bym taki miał szczelne pudło o powierzchni 1m2 może by i się dało wystrugać... problem w tym że nam trzeba kilkadziesiąt metrów kwadratowych ... to ma służyć do wspomagania ogrzewania domu a nie zagrzania budy dla psa ... moim zdaniem wystarczy zamocować na ocieplonej ścianie absorber zrobiony z czarnej matowej blachy i przysłonić go poliwęglanem komorowym ... na dole pod tą blachą dać wlot a na górze wylot połączony z wentylacją mechaniczną w domu odpowiedni sterownik i system przepustnic będzie odpowiednio kierował powietrze i regulował wydajność wentylatorów jako że nie jesteśmy w stanie wykorzystać układem WM potencjału tych kilkudziesięciu m2 trzeba go rozbudować o system magazynowania ciepła w wodzie która jednocześnie będzie służyła jako wstępny magazyn CWU ... zbiorniki sprzężone dodatkowo z wodną nagrzewnicą kanałową ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 14.06.2012 21:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2012 Z oknami, a jakże, kombinują. Z tego co wiem dużo bardziej niż szczelne połączenie przeraża ich podciśnienie, za sprawą którego szyby w najlepszym wypadku przykleiły by się do siebie. Jakoś sobie radzą z termosami, żarówkami, kineskopami, płaskimi próżniowymi i rurowymi, i wieloma innymi rzeczami. Tym bardziej, że można kleić, zgrzewać, itd. Nic to, wobec braku zainteresowania sam sobie muszę zbudować Innej opcji posiadania 30 m2 wysokosprawnego kolektora nie rozważam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 14.06.2012 21:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Czerwca 2012 w dalszym ciągu nie wiem po co chcesz to skomplikować ?lepiej zrobić proste jak budowa cepa tylko odpowiednio przewymiarowane ...po co wyciskać na siłę ile się da z 1 cm2...? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 15.06.2012 08:24 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 (edytowane) w dalszym ciągu nie wiem po co chcesz to skomplikować ? lepiej zrobić proste jak budowa cepa tylko odpowiednio przewymiarowane ... po co wyciskać na siłę ile się da z 1 cm2...? Gdyż azaliż, jeśli warunkiem skuteczności kolektora w moim przypadku będzie podgrzewanie 50 m3 wody o mniej więcej stałej temp. oscylującej wokół 30*C, Twoja konstrukcja w trymestrze listopad - luty da 10-15% sprawności, a wysokosprawny kolektor próżniowy 45-60%. Wtedy z 150 kWh x 30 m2 * 0,5 = >2000 kWh i mogę marzyć, że kolektor jako jedyne źródło (nie licząc awaryjnych źródeł) starczy na sam styk. Ja nie będę miał wielkiej ściany południowej do dyspozycji, bo cała będzie pokryta oknami, tak więc potrzebuję autonomicznej konstrukcji na dachu. I uprzedzając pytania - tak sobie zakładam, że próg opłacalności wypada gdzieś w okolicach 500 zł / m2. Edytowane 15 Czerwca 2012 przez andriuss Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 15.06.2012 12:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Gdyż azaliż, jeśli warunkiem skuteczności kolektora w moim przypadku będzie podgrzewanie 50 m3 wody o mniej więcej stałej temp. oscylującej wokół 30*C, Twoja konstrukcja w trymestrze listopad - luty da 10-15% sprawności, a wysokosprawny kolektor próżniowy 45-60%. Wtedy z 150 kWh x 30 m2 * 0,5 = >2000 kWh i mogę marzyć, że kolektor jako jedyne źródło (nie licząc awaryjnych źródeł) starczy na sam styk. Ja nie będę miał wielkiej ściany południowej do dyspozycji, bo cała będzie pokryta oknami, tak więc potrzebuję autonomicznej konstrukcji na dachu. I uprzedzając pytania - tak sobie zakładam, że próg opłacalności wypada gdzieś w okolicach 500 zł / m2. masz zamiar podgrzewać zbiornik o wielkości cysterny kolejowej ??? mój wychodzi ok.66zł za m2;) ja mam już zakupione prawie wszystkie materiały na swój ... dwa lata doświadczeń z dachem, rok czasu obserwacji kolektora powietrznego w ustawieniu pionowym... wnioski wyciągnięte ... ja staram się twardo stąpać po ziemi... idee mnie nie bardzo interesują... każda konstrukcja jaką buduję ma zdążyć zaoszczędzić trochę grosza zanim się zacznie rozpadać.... sama amortyzacja mnie nie interesuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 15.06.2012 13:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 masz zamiar podgrzewać zbiornik o wielkości cysterny kolejowej ??? mój wychodzi ok.66zł za m2;) Tak Jasiek, mam zamiar mieć basen o pow. ca. 34 m2 i wspomnianej kubaturze. Nie jest to najlepszy bufor, bo pracuje w zakresie 2-3* różnicy, ale zawszeć te 100 - 150 kWh da się upchać i wpuścić w podłogówkę. Mogę sobie pozwolić na pewne niestandardowe rozwiązania zamiast robienia wszystkiego po najniższych możliwych kosztach, tak więc ze względu na niniejszy wątek i jego tytuł rozważam: 1. wielki solar + grzałka 2. pompa ciepła. Jak się nie da z 1., pozostanie prozaiczna 2. Oczywiście uwzględniam dorzucenie trochę kWh z grzałki w grudniu czy styczniu, ale być może da się osiągnąć całoroczny COP dużo wyższy niż przy pompie. Tobie kibicuję i trzymam kciuki, ale z tego punktu widzenia to tylko dogrzewający gadżet, który to nie powinien mieć wpływu na dobór podstawowego źródła ogrzewania. Ale Ty już masz swoje kable, więc walczysz jedynie o rachunki. Tak więc oby były jak najniższe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 15.06.2012 14:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 andrioussPewnie słyszałeś o solarku betonowym.Każdy kawałek ścieżki/chodnika/parkingu da się przerobić na taki solarek.Nawet wątek o tym tu był.Pracuje sezonowo, ale pracuje bardzo sprawnie!Ponad 90% sprawności ma zawsze. Ja z konieczności pójdę oboma drogami, jakie naszkicowaliście. Koszt mojego solarka na 1m2 niewielki.Ale...Podłoże do niego muszę odpowiednio przygotować - to znaczy otynkować całą chałupę!Dopiero potem mogę na niej powiesić solarki.Zadziała, jak porobię w niej kanały nawiewu i wywiewu. Też trochę roboty...Znacznie łatwiej z CWU i napędem podłogówki.Te trochę ocieplonych rurek zawsze gdzieś się zmieści.Zwłaszcza, że ostatnio upolowałem 25kg kształtek 2" potrzebnych do połączenia baniaków.Pięć sporych baniaków stoi w kącie piwnicy i od dawna czeka... Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 15.06.2012 17:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Tobie kibicuję i trzymam kciuki, ale z tego punktu widzenia to tylko dogrzewający gadżet, który to nie powinien mieć wpływu na dobór podstawowego źródła ogrzewania. Ale Ty już masz swoje kable, więc walczysz jedynie o rachunki. Tak więc oby były jak najniższe. akurat ogrzewanie kablami nie ma wpływu na decyzję o budowie kolektora... gadżet nie gadżet ... jak da sie zaoszczędzić kilka tys. kwh w skali roku na ogrzewaniu i podgrzewaniu CWU to raczej nikt nie będzie płakał... doświadczenia wyciągnięte z tej i innych moich konstrukcji pozwolą mi optymalnie zaprojektować budynek który mam w przyszłości wybudować... dom mam dość mocno opomiarowany, wyniki od kilku lat dość powtarzalne więc będzie łatwo określić skuteczność takiego rozwiązania ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 15.06.2012 18:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Kolektor betonowy o którym wspomina adam mk jest faktycznie bardzo efektywny.O ile uznamy ,że 23Kwh /dzień ze 180mb. rurki fi 16 to dobrze.Na dachu prawie poziomym(17 st), efektywność w okresie kwiecień-wrzesień jest. Na kolektorze poziomym ( chodnik,czy kawałek tarasu),ciut gorzej ,ale nadal nieźle.Na ścianie południowej w lecie nadal nieźle.W pozostałym okresie ,zwłaszcza październik-styczeń,nędza,zwłaszcza ,że wymagał by oszklenia.Wniosek.Tanie -zgodnie z naturą-efektywne.Drogie -wbrew naturze-nieefektywne.Problem nadal nierozwiązany,jak przechować to co daje letnie słońce za fri.Poszedłem w niskotemperaturowy GMC.Co z tego wyjdzie zobaczymy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kajmanxxl 15.06.2012 19:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 szczelne pudło o powierzchni 1m2 może by i się dało wystrugać... problem w tym że nam trzeba kilkadziesiąt metrów kwadratowych ... to ma służyć do wspomagania ogrzewania domu a nie zagrzania budy dla psa ... moim zdaniem wystarczy zamocować na ocieplonej ścianie absorber zrobiony z czarnej matowej blachy i przysłonić go poliwęglanem komorowym ... na dole pod tą blachą dać wlot a na górze wylot połączony z wentylacją mechaniczną w domu odpowiedni sterownik i system przepustnic będzie odpowiednio kierował powietrze i regulował wydajność wentylatorów jako że nie jesteśmy w stanie wykorzystać układem WM potencjału tych kilkudziesięciu m2 trzeba go rozbudować o system magazynowania ciepła w wodzie która jednocześnie będzie służyła jako wstępny magazyn CWU ... zbiorniki sprzężone dodatkowo z wodną nagrzewnicą kanałową ... piszesz tu o poliwęglanie, jaki przewidujesz efekt z jego zastosowania ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 15.06.2012 20:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Problem nadal nierozwiązany,jak przechować to co daje letnie słońce za fri. Gdyby to było takie proste i w dodatku tanie??? Nie da się, jak w/w w tym roku testuję solary fotowoltaiczne, od 10 lat użytkuję panele solarne (8m2). Takie systemy produkuję dużo energii wtedy kiedy jej aż tak dużo nie potrzebujemy, z jej akumulacją na sezon grzewczy jest problem. Latem nie jesteśmy w stanie sprzedać "kilku czy kilkudziesięciu" wiaderek gorącej wody, zimą trzeba ją dogrzewać innymi nośnikami energii na nasze potrzeby, zatem system "szyty na miarę" - naszych potrzeb nie będzie prostym do zrealizowania w praktyce, za to próbować można i trzeba - chwała tym co podejmą takie wyzwanie i będą chcieli się podzielić swoim doświadczeniem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nydar 15.06.2012 21:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Wszystko się zgadza,tylko,że na naszej szerokości geograficznej,trzeba kombinować w zakresie niskich temperatur,ale o akumulatorach o dużej pojemności.Cysterny, czy baseny to też rozwiązanie.Objętość wilgotnego gruntu w obrębie zaizolowanego fundamentu to taniej i to samo.Trzeba spróbować.Ciepło w ten sposób zakumulowane można wykorzystać do wentylacji,a zużyte,ciepłe do niwelacji strat ciepła przez dach.Ciepło pod fundamentem do niwelacji strat ciepła przez posadzkę.Zostają więc ściany i okna.Sciany można odpowiednio docieplić a okna,no cóż trzeba poczekać na nowe technologie,choćby próżniowe. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 15.06.2012 21:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 piszesz tu o poliwęglanie, jaki przewidujesz efekt z jego zastosowania ? ma byc z tego osłona... nic więcej... poliwęglan dobrze przepuszcza promieniowanie a komory robią za izolację przez rok testowałem taki panel i jest OK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 15.06.2012 21:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Zastanówmy się chwilę JAK można pobrać to ciepełko ze słoneczka. Podejście 1:Budujemy panel, który dla słoneczka "ma tylko jedną stronę".Tworzymy powierzchnię, która ma liczbowo "2S", ale tylko 1S bierze udział w pobieraniu/absorpcji energii dostępnej.Tak się JEDNOCZEŚNIE składa, że emisję mamy na powierzchni 2S !Dokładnie tak działają płaskie solary.W efekcie - działa to mało optymalnie. Podejście 2:Wiecznie zacienioną stronę solara płaskiego przytulamy do termoizolacji ABSOLUTNEJ.Takiej, która ani nie przewodzi termicznie ani nie pozwala na wypromieniowanie poprzez izolację (a do tego znosi wysokie temperatury).Solarek jakby lepszy, ale technicznie - niewykonalny!Nie istnieje termoizolacja ABSOLUTNA lub prawie absolutna o identycznej rozszerzalności termicznej jak absorber panela...W efekcie - nie da się go (realnie) przytulić więc wszystkie solarki płaskie mają tę wadę! Podejście 3:ZMNIEJSZAMY POWIERZCHNIĘ ABSORBERA O POŁOWĘ!Pozornie - zmniejszamy zdolność solarka do absorpcji energii....Tak, ale....JEŻELI w litym absorberze zrobimy dziury/szczeliny tak, że zajmą około POŁOWY jego powierzchni a za absorberem postawimy lustro, TO w efekcie OBIE strony absorbera będą grzane!Jedna strona "wprost" a druga "z odbicia od lustra"A lustro zrobić nie jest trudno! (tak jak dziury w całym)Wtedy absorbuje 1S ale emituje też 1S.I jest zdecydowanie LEPIEJ! Podejście 4:Zdolność do absorbcji promieniowania słonecznego wcale nie musi być dokładnie taka jak zdolność do emisji w podczerwieni.Wtedy mamy pokrycia selektywne.Znanych jest wiele...Tlenek miedzi, czarny chrom, kilka farb (w tym jedna biała!!!).Można więc zaprojektowany absorber solara pokryć jaką substancją selektywną...Wcale nie musi od razu być to "TiNOX" Podejście 5:Ogólnie znany jest bilans ciepła.Wynika z niego, że w tak skonstruowanym absorberze umieszczone rurki cieczowe (z glikolem najczęściej) biorą w nim udział.MAMY wpływ na to w jakim tempie na mb solara będzie się ta ciecz grzała.Im cieńsze rurki - tym szybciej.Im gęściej umieszczone - tym wolniej.Zaczyna się ciuciubabka!My chcemy żeby szybko i dużo!- Ale tak się nie da...Trzeba sobie to jakoś wypośrodkować do SWOICH potrzeb i warunków. Tak, mniej więcej, wygląda problem solarków cieczowych.To ogólny zarys problemu, bo jest jeszcze sprawa pokrycia solarka.Jednowarstwowego, dwu warstwowego, wielowarstwowego...Z warstwami selektywnymi itd, itp... Z solarami powietrzno-cieczowymi jest jeszcze ciekawiej. Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
adam_mk 15.06.2012 21:30 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 "poliwęglan dobrze przepuszcza promieniowanie a komory robią za izolacjęprzez rok testowałem taki panel i jest OK " Tak, ale...On ZA DOBRZE przepuszcza to promieniowanie!!!A do tego - mięknie około "setki Celsiusa" i się rozszczelnia...Jest zaledwie OK.(bo zawsze da się gorzej). Adam M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 15.06.2012 21:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Tak, ale... On ZA DOBRZE przepuszcza to promieniowanie!!! A do tego - mięknie około "setki Celsiusa" i się rozszczelnia... Jest zaledwie OK. (bo zawsze da się gorzej). Adam M. taki kolektor w ustawieniu pionowym nie przekroczy setki miedzy innymi że będzie osłonięty tym tworzywem... dużym problemem w takich wielkich kolektorach są wychładzanie wiatrem i ciężar... poliwęglan jest bardzo lekki... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Artur201 15.06.2012 22:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Czerwca 2012 Adam jakby dach blaszany jaką szybą przykrył i metodą Jaśka odbierał to ciepło to gorszej sprawności ale ogromnej powierzchni solara mamy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.