delta9 18.06.2012 20:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2012 Koledzy, zaczynam się gubić w charakterystykach energetycznych. Rozpatruję dwa domy: 1. Z222 ecoReady, który ma następującą charakterystykę: Eu = 148 kWh/m2/rok Ep = 51 kWh/m2/rok Ek = 195 kWh/m2/rok Ogrzewanie biomasą. 2. Berlin (energooszczędny), wyglądający następująco: Ea* = 32,11 kWh / (m2rok)Ep = 60,50 kWh / (m2rok)Ek = 53,93 kWh / (m2rok) Ogrzewanie piecem kondensacyjnym gazowym. Poprawcie mnie, jeśli coś źle rozumiem, moja analiza w uproszczeniu: 1. Eu, czyli jakość konstrukcji budynku - Berlin traci 4,6x mniej ciepła aniżeli Z222. Parametr ma wpływ na koszty ogrzewania (lepsza konstrukcja = mniejsze straty ciepła)2. Ep, czyli zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną. Parametr nie ma wpływu na koszty ogrzewania.3. Ek, czyli ilość energii potrzebnej w domu po uwzględnieniu sprawności systemów ogrzewania i przygotowania ciepłej wody - Berlin potrzebuje 3,6x mniej energii, aby ogrzać dom. Czy zatem prawdziwe jest rozumowanie, że Berlin kilkukrotnie (3,6x) taniej mogę ogrzać, a kiedy już się nagrzeje, to kilkukrotnie wolniej (4,6x) traci ciepło? Czy to faktycznie przekłada się na rachunku, czy coś źle rozumiem? Jaki wpływ na to ma źródło ciepła? * zakładam, że Eu = Ea i to tylko kwestia nazewnictwa, chodzi o zapotrzebowanie na energię użytkową. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gaw 18.06.2012 22:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Czerwca 2012 (edytowane) Tak bardzo ogólnie więc będzie zrozumiałeEu- energia użytkowa to teoretyczna energia potrzebna do ogrzania domu nie uwzględnia sprawności systemu grzewczego, charakteryzuje standard domu EU<50 kWh/m2 rok to dom niskoenergetyczny Eu<30 dom energooszczędny itd.Ep – energia pierwotna określa ekologiczność domu, uwzględnia rodzaj źródła ciepłaEk-energia koncowa to jest to co ciebie interesuje, rzeczywista wartość energii potrzebna do ogrzewania i wentylacji Ek x powierzchnia ogrzewana x cena 1 kWh = koszty ogrzewaniaDla gazu w przybliżeniu Ek x 0,2 x powierzchnia = roczne koszty ogrzewaniaNa podstawie Eu,Ek nie możesz porownywać stałych czasowych budynków i i ch pojemności cieplnejNapewno Berlin to dobry budynek o niskich kosztach ogrzewania - polecam ogrzewanie gazowe , jak przeliczysz to zobaczysz jak tanio Edytowane 19 Czerwca 2012 przez gaw Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 19.06.2012 05:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2012 Nie do końca daje się łatwo przełożyć zużycie energii na "szybkość stygnięcia" budynku. Obydwa budynki mogą się wychładzać podobnie, a ze względu na duże uzyski ciepła z okien na południowej ścianie, mieć różne sezonowe zapotrzebowania na energię. Poza tym reszta wywodu jest sensowna. Ek to energia, za którą płacisz. Ta wielkość wprost zamienia się na rachunki. Tę ilość energii musisz kupić pod postacią gazu, prądu, węgla, itd. Niestety, tu się pojawia takie utrudnienie, że wraz ze zmianą systemu grzewczego zmienia się relacja między Eu a Ek (np. kocioł o większej sprawności da tyle samo Eu pobierając mniej Ek pod postacią gazu). Dlatego do porównania dwóch domów raczej wykorzystuj Eu, a do analizy własnego, lub wybranego -- Ek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 19.06.2012 12:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Czerwca 2012 Raczej domy energooszczędne buduje się z materiałów o dużej akumulacyjności, aby gasiły i akumulowały zyski słoneczne, ale domy szkieletowe, które tej akumulacyjności nie mają, też często są bardzo oszczędne. Więc podstawowa zależność to:łatwo nagrzać - szybko stygniedługo się nagrzewa - długo stygnie. Ile strat po drodze, to kwestia wtórna. Ale ten z222 w tej wersji to kpina - 150 kWh / m2 to standard lat 80. Nie ma żadnego powodu, aby ktoś teraz tak budował. Ogrzanie wymagałoby >6 ton biomasy - kto by się z tym użerał.Ale co do zasady: dużo izolacji - trzy razy mniejsze Eu, musisz kupić trzy razy mniej kWh,brak izolacji + pompa ciepła - trzy razy mniejsze Ek, musisz kupić trzy razy mniej kWh,dużo izolacji + pompa ciepła - trzy razy mniejsze Eu, trzy razy mniejsze Ek, musisz kupić dziewięc razy mniej kWh, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek W 20.06.2012 09:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2012 Może to Ci pomożehttp://www.rockwool.pl/media/informacje-prasowe/informacje?Press=2455 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
delta9 20.06.2012 19:06 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Czerwca 2012 Dzięki za wszystkie wypowiedzi. Bezsensowne z punktu widzenia kosztów jest zatem operowanie i eksponowanie wskaźnika Ep, który nijak się ma do kosztów końcowych. A jednak wszystkie charakterystyki energetyczne oraz firmy sprzedające projekty domów podają to na pierwszym miejscu. Przez co "energooszczędny" Z222 pozornie jest tani w utrzymaniu, ale w rzeczywistości co najwyżej... ekologiczny, right? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 21.06.2012 05:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2012 Hm...Moje wspolczynniki obliczeniowo (certyfikat) wynosza:Ek = 6,9 [kWh/(m2*rok)]Ep = 33,9 [kWh/(m2*rok)] Realne koszty roczne ogrzewania i cwu wynosza 1 400 zl/rok dla dwoch osob i pow. ogrzewanej ok. 215m2 (ok. 175 m2 pow. uzytkowej pow. 1,9m wysokosci)Zuzycie en. elektrycznej wynosi 3 500 kWh/rok (co+cwu), dodatkowa energia odnawialna z gruntu ok. 8 900 kWh/rok.Daje to nam 12 400 kWh/rok calkowitego zapotrzebowania budynku na energie na cele co+cwu.12 400 [kWh/rok] / 215 [m2] = 57,67 kWh/(m2*rok) Na cele samego ogrzewanie, zapotrzebowanie domu (en.elektryczna+odnawialna) wynosi rocznie ok. : 9 765 [kWh/rok]Sama energia elektryczna na ogrzewanie wynosi ok. 2 540 [kWh/rok] Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek W 21.06.2012 06:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2012 Piwopijca, gratuluję.A możesz po krótce opisać jakie rozwiązania od strony grzewczej i grubości izolacji zastosowałeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 21.06.2012 08:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2012 Piwopijca, gratuluję. A możesz po krótce opisać jakie rozwiązania od strony grzewczej i grubości izolacji zastosowałeś? Tak na szybko bo juz gdzies, kiedys cos ... uszczegolnialem - w trakcie budowy Mam pompe ciepla Vaillant geoTherm 5,9kW mocy ze zintegrowanym zbiornikiem cwu 175l i "zuzywajaca" ok. 1,55 kWh. Grzeje do temp. 21-22*C w sezonie zimowym, wode grzeje 3 razy ziennie po 30 min max do temp. ok. 50-55*C. wszedzie ogrzewanie plaszczyznowe podlogowe, w lazienkach i w pralni grzejniki tzw. drabinki pracujace jako suszarki na niskich tem jak podlogowka z dodatkowymi grzalkami na okresy ptrzejsciowe. Woda ciepla pracuje na cyrkulacji ze sterownikiem korytarzowym -wlaczana przyciskiem dzwonkowym dziala 5 minut. Powierzchni grzanych, jak juz podalem wyzej ok. 215 m2 plus te grzejniki (3 szt.), dwa rozdzielaze -parter i poddasze uzytkowe. Izolacja podlog na grunie to 30cm styropianu podlogowego EPS 100-38 (lambda 0,36), na pietrze (poddaszu) 10cm. Fundamenty ocieplone od zewnatrz styropianem 20cm a od wewnatrz 10cm. Sciany zewnetrzne murowane z BK 400 gr. 36cm oddzielone od fundamentow 4cm wartswa szkla spienionego (Foamglass). Elewacja ocieplona styropianem "zwyklym" 0,04 o gr. 20cm na klej w piance, tynk silikatowy (polikrzemianowy), Dach to pianka otwarto-komorkowa gr. 30cm, strych nieogrzewany i nieocieplony, dachowka ceramiczna wysokoprofilowana. Garaz w bryle domu, nieogrzewany, ocieplony na scianch 10cm styro, w podlodze 10cm , na suficie 20cm a pod podloga GWC zwirowe. Wentylacja mechaniczna z rekuperacja (i wspomniene GWC). Okna trojszybowe montowane w warstwie ocieplenia tzw. montaz pasywny i rolety zewnetrzne we wszystkich oknach pionowych. Okna polaciowe (dachowe-6 szt.) trojszybowe ale niestety juz bez rolet. Taras i wejscie oddzielone od fundamentow 10cm styropianem, balkon ocieplony 10cm styropianem na calej powierzchni (boki, spod i gora). Przepraszam, ze moze troche nieskladnie i nie w kolejnosci wykonywanych prac ale pisalem z glowy to co mi sie akurat przypomnialo Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
malux20 21.06.2012 09:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2012 jeśli drabinka pracuje na temperaturze podłogówkito jest odczuwalne?ja mam w łazience 3m2 dołożoną drabkę 1400watt przy 75 stopniach to czy przy 26 stop pomoze /? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 21.06.2012 09:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2012 Oczywiscie czujesz cieplejsze grzejniki.Temp. na zasilaniu jest ok. 34-35*C to niewiele mniej trafia do grzejnika -straty nie sa takie duze na "przesyle"Co innego w podlodze gdzi trzeba "obskoczyc" kilkadziesiat mb rury i "pokonac" wylewke betonowa zeby zaczelo cos "grzac" pomieszczenie.Prawda jest ze ni sa gorace ale bielizna, reczniki schna dosyc szybko i w pomieszczeniu jest odczuwalne cieplo z tych grzejnikow - w ich oblizu.Moze to kwestia przywyczajenia sie do takiej "formy" ogrzewania pomieszczen i wyczulenie na mniejsze zmiany temp. Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek W 21.06.2012 09:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2012 No niczego sobie.A kosztowo dużo drożej wyszło? Czy liczyłeś czas zwrotu nakładów? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
malux20 21.06.2012 09:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Czerwca 2012 dziękuję u mnie cały dom to drewniana podłoga ciekawę jak to będzie rozwiazane z temp zasilania tak sobie podglądałm twoje zapotrzebowanie energii jeżeli udałoby mi się zbliżyć do poziomu twojej izolacji to wyszłoby mi z 5500kwh rokto jużby było okzobaczymy co asolt wyliczy, no i przede wszystkim co zima pokaże Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 22.06.2012 05:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 No niczego sobie. A kosztowo dużo drożej wyszło? Czy liczyłeś czas zwrotu nakładów? Dziekuje, ale moglo by byc lepiej -nie wiem dlaczego rzeczywiste zuzycie wychodzi chyba ciut gorzej niz teoretyczne ale to juz malo istotne bo wiele nie da sie juz zmienic. Nie bardzo rozumiem co mialbym liczyc, zwrot czego? Budowy domu, instalacji, ocieplenia czy czegos innego? Przyznam sie, ze nie liczylem zadnych zwrotow i raczej nie mam takiego zamiaru poniewaz uwazam, ze nie ma sie co zwracac - dom nigdy sie nie zwroci bo niby jak mialo by sie to stac? Mozna liczyc wzgledem wynajmowania, zakupu nowego etc. ale jaki ma to sens. Jesli stac mnie na takie czy inne rozwiazania to je stosuje a jesli nie mam kasy na cos to szukam zamiennika, czego tanszego lub wogole rezygnuje z tego "czegos". Wiem ze niektorzy przeliczaja czy mieszkanie wyjdzie taniej czy budowa domu - to jest jakies porownanie, ale nie szacowanie zwrotow. Dom w calosci czy w detalach (materialy, robocizna etc.) to jest towar i trzeba sobie ustalic na co nas stac i to wybierac. Nalezy pamietac tylko o pozniejszych kosztach uzytkowania -czy nie przewyzsza naszych mozliwosci finansowych. Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tomek W 22.06.2012 07:19 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Chodziło mi o analizę zwrotu poszczególnych rozwiązań w porównaniu do tradycyjnego budynku, jak tutaj http://www.press.toolbox.com.pl/pr/216377/izolujemy-nasze-portfele-jak-szybciej-splacic-hipoteke Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 22.06.2012 10:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 No wlsanie, dlaczego mam porownywac do "tradycyjnego" budynku skoro nie zamierzalem takiego budowac?Ja moge odnosic sie co najwyzej do czegos co zamierzalem instalowac a zmienilem zdanie bo ...Nie da rady inaczej, nie zamierzalem miec domu tradycyjnego od poczatku wiec i odniesienia do niego nie moge robic.Zrodlo ciepla na przyklad, nie mialem w drodze gazu, "smieciucha"nie zamierzalem instalowac wiec do czego mam porownac PCi? - co najwyzej do "czystego" pradu.Wentylacje mch. z rekuperacja - nie wybudowalem dwoch kominow wiec mozna cos kombinowac jako zmniejszenie kosztow went. mech. no ale nie mam pojecia ile by mnie one kosztowaly (przeciez ich nie mam).Okna chcialem od poczatku cieple, zarowno polaciowe jak i pionowe wiec brak odniesienia -moze tylko wzgledem gazu miedzy szybamiSciany zewnetrzne i dach -wspolczyniki mialy byc bliskie pasywnego ale nie koniecznie pasywne.Kominek mial byc od poczatku ale tylko "rekraacyjnie" i tak jest - nie zamiezralem z salonu robic kotlowni. Jak widac ciezko jest mie sie odniesc do tzw. tradycyjnego budownictwa. Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
delta9 22.06.2012 12:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 do tych obliczeń użyłem kalkulatora energetycznego w którym zmieniłem jedynie rodzaj kotła CO, wszystkie inne parametry są takie same, a mimo to większe EK i mniejsze EP to w praktyce 2 razy mniejsze realne koszty w zł Jakie konkretnie kalkulatora użyłeś? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
delta9 22.06.2012 12:03 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Hm... Moje wspolczynniki obliczeniowo (certyfikat) wynosza: Ek = 6,9 [kWh/(m2*rok)] Ep = 33,9 [kWh/(m2*rok)] [...] Realnie ... 57,67 kWh/(m2*rok) Czy wiesz, z czego wynikają rozbieżności? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
piwopijca 22.06.2012 14:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 Czy wiesz, z czego wynikają rozbieżności? Nie wiem dokladnie z czego wynikaja roznice. Pewnie dokladnosc wykonania Temp. zalozone do obliczen to 20*C a ja mam srednio 21,5*C Pzdr. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 22.06.2012 14:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Czerwca 2012 http://wieszjakbudujesz.pl/?a=program&b=energ&id=2283 Strasznie fajna ta stronka, na początek. Jeszcze fajniejsza by była z suwakami. Nie sugerowałbym się kosztami ogrzewania, których proporcje były następujące: węgiel - 670, pompa ciepła - 940, kondensacyjny ca. 1300. Da się trochę zmienić te proporcje. Biedne Suwałki potrzebują 30% więcej od Szczecina. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.