_olo_ 24.06.2012 22:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2012 W najbliższym czasie będę oddawał dekarzom projekt do wyceny dachu. W związku z tym mam kilka pytań. Dach będzie miał pełne deskowanie - to już pewne, jaki materiał do tego będzie lepszy (trwalszy, wygodniejszy w wykonaniu i tańszy w zakupie i montażu) - deski 25mm czy osb-3 18mm. Na widocznych obrzeżach dachu deskowanie (nadbitka) będzie wykonane z deski boazeryjnej. Ze względu na to, że chciałbym zastosować 20cm izolacji pomiędzy krokwiami (h krokwi 20cm) a więc nie będzie miejsca na przewietrzanie przestrzeni pod deskowaniem, jak sądzę powinienem zastosować folię paro przepuszczalną przystosowaną do układania na deskowaniu (np tyvek pro) - czy taka folia sprawdzi się również przy deskowaniu z OSB-3 a może ze względu na małą ilość szczelin między płytami lub ich brak przy płytach na pióro-wpust i większą szczelność OSB, pod takim deskowaniem jednak konieczne jest zastosowanie dylatacji wentylacyjnej a zastosowanie folii paro przepuszczalnej nie ma sensu. A może w takim przypadku lepiej zastosować papę + szczelinę wentylacyjną (wówczas jednak nie zmieszczę wystarczającej ilości izolacji miedzy krokwie)... Czy w przypadku deskowania z desek 25mm dla wykonawców dachu może stanowić jakiś problem to, że deski boazeryjne są cieńsze i powierzchnia dachu nie będzie równa (w sensie - jakie jest prawdopodobieństwo, że coś zostanie przez dekarzy spieprzone) - w przypadku OSB + boazeria różnica 1 milimetra w grubości deskowania jest już, jak sądzę pomijalną wartością ? Dach będzie pokryty dachówką ceramiczną zakładkową. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jan P. 25.06.2012 08:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2012 Od spodu nadbij krokwie łatą 2 cm. Lepiej dać papę- wytrzymalsza. Różnicę w wysokości zniwelować grubością kontrłat. Jan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 25.06.2012 17:57 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2012 Czyli rozumiem, że łata nabita na taki "schodek" w miejscu przejścia z deski 25 na np 19 nie stanowi problemu dla łaty a przy nabijaniu kontrłat stosuje się je o te 6mm grubsze nad boazerią ? Co do podbijania krokwi - właśnie tego chciałbym uniknąć. Poza tym wywiewanie ciepła z wełny mineralnej i konieczność zrobienia licznych kratek wentylacyjnych w ścianach pod poszyciem dachu, "drutowanie" dylatacji + to podbijanie krokwi aby uzyskać te przyzwoite 20cm miejsca na izolację..... Są za i przeciw - co przeważa ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 25.06.2012 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2012 Jan praktycznie napisał wszystko. Drożna szczelina wentylacyjna konieczna! Stosowanie folii wysokoparoprzepuszczalnej na płytę OSB to nieporozumienie. Nie ma pojęcia "wywiewanie ciepła". Gdyby coś takiego istniało to z nad folii też by wywiało. Możesz dołożyć kolejną warstwę wełny w poprzek krowi to przy okazji zlikwidujesz mostki na krokwiach. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 25.06.2012 21:52 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2012 Ok, dzięki, a więc OSB + folia nie ma sensu, czy to samo dotyczy impregnowanych desek + folia paroprzepuszczalna ?Co do wywiewania ciepła - z pojęciem spotkałem się albo w prasie albo na jakimś forum tematycznym, nie wymyśliłem sobie go i tak na logikę - znad folii też wywiewa to co ucieknie przez niedoskonałą izolację, tylko nieco mniej bo jest po drodze jeszcze deska lub płyta jako dość nikła ale zawsze izolacja, pod deskowanie nad izolację nie dostaje się też powietrze z dworu - czasem wilgotne, które wówczas jak sądzę powoduje zawilgocenie wełny i spadek jej parametrów zamiast osuszanie.Dzięki za sugestie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 25.06.2012 22:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Czerwca 2012 Nie ma żadnej bariery na przepływ pary wodnej z zewnątrz do izolacji cieplnej. Są to jedna zjawiska niezmiernie rzadkie i oczywiście zimą nie występujące. Kolejny raz napisze nie jestem zwolennikiem folii a już na pewno przeciwnikiem w stosowaniu na deskowanie, że o płycie OSB już nie wspomnę. A niby jak mieliby wentylować dach ci co mają pokrycie np. z gontu bitumicznego? Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 26.06.2012 14:13 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2012 Noo, ci co mają gont bitumiczny nie mają takich dylematów, po prostu nie mają alternatywy - wyłącznie wentylacja pod dechami . Ja mam - stąd pytanie. A więc najlepsze rozwiązanie w moim przypadku to papa + OSB - czy OSB 18mm i nadbitka z deski boazeryjnej 19mm to wystarczająca grubość dla rozstawu krokwi max 93cm ? Jaka papa - podkład, wierzchniego krycia bez podkładu ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 26.06.2012 14:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Czerwca 2012 Oczywiście wystarczające choć OSB może mieć grubość nawet 10~12 mm gdyż poza usztywnieniem więźby stanowi wyłącznie podłoże pod papę. Radzę papę podkładową termozgrzewalną grubości minimum 3,5 mm. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 28.06.2012 08:55 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Czerwca 2012 To kolejne pytanie z natury upierdliwo-dociekliwych Gdy mamy nadbitkę okapów na krokwiach (nie podbitkę pod krokwiami) a na ścianach izolację styropianową - styropian jest wówczas pociągnięty ponad ścianę kolankową, górą ścięty pod kątem nachylenia połaci i dociągnięty aż pod same deskowanie. Dodatkowo otula się murłatę jakąś wełną mineralną i wypełnia izolacją przestrzeń pomiędzy izolacją ściany a murłatą. Którędy w takiej sytuacji dostarcza się powietrze do szczeliny wentylacyjnej pod deskowaniem - są jakieś specjalne przepusty montowane w styropianowej izolacji ściany pod samym deskowaniem które pozwalają na przepływ powietrza przez te warstwy izolacji do przestrzeni pod dachem a zabezpieczają jednocześnie przed dostawaniem się owadów pod dach ? Proszę o jakiś namiar jak takie coś wygląda. Jak się dobiera ilość takich otworów wentylacyjnych. W kalenicy rozumiem wystarczy taśma paro przepuszczalna i brak deskowania na kilku cm wzdłuż kalenicy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 30.06.2012 15:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2012 Pomiędzy nadbitką a styropianem powinna pozostać wolna szczelina wentylacyjna minimum 2 cm zabezpieczona siatką (moskitierą) przed owadami. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
warcislaw 30.06.2012 18:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 30 Czerwca 2012 I znowu poplątanie z pomieszaniem. Po pierwsze czy dach jest zaprojektowany z pełnym deskowaniem? Jeżeli nie to proszę sobie policzyć dodatkowe obciążenie konstrukcji dachowej deskami o gr. 25 mm. Przy średniej powierzchni dachu ok. 150 m2 to jest to obciążenie ok. 4000 kg. Sam kolego Piszesz że prawdopodobnie nie będzie miejsca na przerwę wentylacyjną. Przy izolacji z wełny mineralnej jest to zabójcze dla warstwy izolacji. Ponieważ prędzej czy później folia paroszczelna od strony cieplejszego pomieszczenia rozszczelni się wpuszczając w warstwę wełny parę wodną, która nie będzie miała możliwości opuszczenia warstwy wełny przez folię paroprzepuszczalną do przerwy wentylacyjnej ( zamknięcie przez warstwę deskowania ! ) i po2 - 3 latach Będziesz miał kolego nie izolację a warstwę mokrej lub wilgotnej wełny mineralnej. Poza tym dzisiaj grubość 20 cm wełny jest już niewystarczająca. Ale jak znam życie i polskich innowatorów to mi po prostu nie Uwierzysz , ale dla potwierdzenia moich słów załączam zdjęcie termowizyjne takiego właśnie dachu. i dla porównania zdjęcie izolacji wykonanej metodą natryskową: . Serdecznie pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 01.07.2012 10:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2012 1 m3 drewna waży około 700~750 kg a po wyschnięciu pewno 500 kg czyli 1 m2 około 13 kg czyli całkowity ciężar to około 2 t. Nie można też porównywać źle wykonanej izolacji z izolacją natryskową. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 01.07.2012 10:54 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 1 Lipca 2012 Ok, dzięki za pomoc, nieco rozjaśniła mi temat konstrukcji dachów co pozwoli mi zwrócić uwagę na ewentualne błędy speców robiących mi dach. Co do pytania o projekt dachu - tak, zaprojektowano na moje życzenie pełne deskowanie, zaprojektowano krokwie h=18cm tj 15cm izolacji + 3cm na dylatację wentylacyjną (początkowo będzie całkowicie bez izolacji), pytanie zadałem rozważając możliwość zwiększenia h krokwi do 20cm co przy zastosowaniu folii paro przepuszczalnej (rezygnacja z dylatacji wentylacyjnej) pozwoliło by mi na zmieszczenie o 33% więcej izolacji bo 20 cm wełny mineralnej pomiędzy krokwie - w podbijanie krokwi raczej się bawić nie zamierzam dla tego, że poddasze będzie przynajmniej przez jakiś czas nieużytkowe (strych, suszarnia, klamociarnia etc ) więc izolację piętra będzie stanowić izolacja dachu + pustka powietrzna strychu + izolacja stropu nad piętrem (5-8cm styropianu w podłodze w zależności czy będzie na strychu jastrych betonowy czy styropian + OSB). Poza tym istnieje coś takiego jak folia paroprzepuszczalna przeznaczona na deski - warcislaw, z twojej wypowiedzi wynika, że producenci, i to wielcy jak du pont oszukują klientów sprzedając im taką folię, skoro wg ciebie nie nadaje się ona zupełnie do zastosowania, do którego została wyprodukowana ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
franiuu 02.07.2012 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Lipca 2012 (edytowane) Panowie czy wy aby przypadkiem nie mylicie pojecia wentylacji z otwartoscia na dyfuzje pary wodnej? Jezeli faktycznie chcecie "wentylowac" wiezbe to na pewno ani folie ani plyty wiorowe, ani nawet izolacja termiczna nie maja sensu Ale tutaj przeciez chodzi o to, aby nie dopuscic do zawilgocenia konstrukcji drewnianej dachu oraz welny mineralnej a nie o to zeby je sobie wietrzyc. Przypomne tylko, bo widze ze to dla niektorych abstrakcja, iz budownictwie szkieletowym profil sciany jest niemal identyczny jak w dachach domow z uzytkowym poddaszem, glowna roznica to dachowka/blacha zamiast sidingu/oblicowki. Plyty wiorowe/pilsniowe sa w kanadyjczykach stosowane od dziesiatkow lat i sprawdzaja sie tam wysmienicie, wiec o ich paroprzepuszczalosc bym sie nie martwil, rzecz jasna w przeciwienstwie do papy.... Edytowane 2 Lipca 2012 przez franiuu Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 03.07.2012 11:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2012 Trafna uwaga, czekam na jakieś merytoryczne argumenty zaprzeczające teorii frania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 03.07.2012 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Lipca 2012 Wentylacja warstwy izolacyjnej to technologiczna konieczność gdy w praktyce nie ma możliwości uzyskania 100% szczelności warstwy paroizolacyjnej. Błędy w wykonawstwie domów szkieletowych są nagminne ale efekty tych błędów nie uwidaczniają się od razu a dopiero po latach. Warto prześledzić wątki o tym budownictwie i zobaczyć skutki braku wentylacji. Płyta OSB grubości 15 mm ma współczynnik Sd > 30 czyli stanowi skuteczną zaporę dla pary wodnej. Przypomnę tylko, że folie wysokoparoprzepuszczalne mają deklarowany współczynnik Sd =0,02. Każdy producent chce swój produkt sprzedać. Jak folia to po co deski? Jak deski to papa! Folia na deski to nieporozumienie i raczej pewny przeciek. Jest takie powiedzenie góralskie: "Jak się nie wywrócisz to się nie nauczysz". Parafrazując można napisać tak: jak nie wierzysz to musisz sprawdzić na własnym dachu. Pytanie tylko czy warto? Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 07.07.2012 21:09 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2012 Dzięki za wszelkie uwagi. Mam jeszcze następujące pytania - czy do wyprowadzenia powietrza z wentylowanej przestrzeni pod deskami wystarczy jeden wywiew zaprawiony w jednej ze ścian szczytowych w pobliżu szczytu czy standardowo - brak deskowania w kalenicy i taśma paroprzepuszczalna przyklejona na dachówki pod gąsiorami - jaka jest trwałość, szczelność z czasem tego drugiego rozwiązania.Kolejne pytanie - czy przy długości połaci (od murłaty do kalenicy) ok 4,6m konieczne jest stosowanie dachówek wentylacyjnych czy wystarczy w takim przypadku przewietrzanie przestrzeni pod dachówkami wyłącznie w kalenicy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Andrzej Wilhelmi 08.07.2012 07:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2012 Otwarta kalenica jest jest najskuteczniejszym rozwiązaniem. Otwory w ścianach szczytowych muszą być "na przestrzał". Przy założeniu, że długość budynku miałaby 10 m to minimalna średnica tych otworów powinna mieć 0,5 m i też nie ma gwarancji skutecznego przewiewu. Natomiast te otwory doskonale się nadają jako nawiew wspomagający.Dachówki wentylacyjne stosuję się na połaci powyżej 6 m. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jan P. 08.07.2012 09:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2012 Aby nie otwierać kalenicy, trzeba by zrobić " przestrzeń wentylacyjną" pod kalenicą . Czyli dać a,la jętki 50 cm pod nią. i wtedy otwory boczne w ścianach.Jan. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
_olo_ 08.07.2012 10:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2012 Jętki są bo dach ma konstrukcję jętkową, cała przestrzeń nad nimi będzie odcięta sufitem i izolacją, jednak długość domu wynosi 12,5m, otwór mógłbym zrobić z jednej strony (druga ściana szczytowa jest ścianą frontową i tam elewacji nie chce psuć estetycznie) a w dodatku skoro musi być taki wielki, to to rozwiązanie odpada. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.