Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

projekt wentylacji - co poprawić?


Recommended Posts

Witam,

 

proszę o ocenę tego projektu.

 

Parter:

http://img836.imageshack.us/img836/2585/tymekparterwentylacja10.jpg

 

Poddasze:

http://img801.imageshack.us/img801/3420/tymekpoddaszewentylacja.jpg

 

Nawiewy chcę dać w salonie dwa i w sypialniach po jednym (w sumie 6 sztuk).

Wywiewy będą w kuchni, w łazienkach i w holu na parterze i na poddaszu (w

sumie 5 sztuk).

Rekuperator umieszczę w pomieszczeniu gospodarczym. Wyrzutni w ścianie nie

będę robił, tylko podłączę się pod istniejący kanał wentylacji

grawitacyjnej. Czerpnia będzie normalnie w ścianie gdzieś w pobliżu

rekuperatora.

 

Od rekuperatora wyjdą rury 160mm i pójdę nimi na poddasze (przebicie przez

strop) a do anemostatów pociągnę rury 125mm.

 

Rekuperator 300m3/h powinien wystarczyć. Kubatura netto wynosi ok. 550m3, w

domu będzie mieszkało 5 osób.

 

Rury chcę dać sztywne spiro, ocieplone 2cm warstwą wełny. Takie

rozmieszczenie rur jak na rysunkach powoduje, że zostaną one prawie

całkowicie niewidoczne (skryją się w większości za przedścianką kolankową, w

skosach dachu i nad sufitem poddasza. Dojście do anemostatów wywiewnych w

łazience i holu parteru zrealizuję poprzez puszczenie kanału płaskiego,

który skryje się w wylewce poddasza. Pozostałe anemostaty parteru będą

zrealizowane poprzez przekucie przez strop i połączenie z rurą idącą po

podłodze poddasza.

 

Nawiew:

1. Parter sypialnia - 40m3/h

2. Parter salon - 50m3/h

3. Parter salon - 50m3/h

4. Poddasze sypialnia 11,0m2 - 40m3/h

5. Poddasze sypialnia 13,9m2 - 50m3/h

6. Poddasze sypialnia 15,3m2 - 60m3/h

Razem 290m3/h

 

Wywiew:

1. Parter kuchnia - 70m3/h

2. Parter łazienka - 40m3/h

3. Parter hol - 70m3/h

4. Poddasze łazienka - 60m3/h

5. Poddasze hol - 50m3/h

Razem 290m3/h

 

Na końcówkach anemostatów prędkości mam między 0,9 a 1,6m/s. W żadnym

miejscu nie przekraczam 5m/s, zaś prędkość maksymalna wynosi 4m/s (dla

przepływu 290m3/h w rurze fi160). Na większości odcinków prędkość jest

niższa niż 2m/s. Oczywiście to wszystko w przypadku maksymalnego biegu, bo

na pierwszym biegu (zakładam ok. 100m3/h) prędkości będą 3-krotnie niższe.

 

Czy mam zbyt grube rury?

 

Co jeszcze policzyć? Spadki ciśnień?

 

Co sądzicie o takim projekcie? Co poprawić?

 

Pozdrawiam,

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

skąd wziąłeś dane no że w kuchni będzie wyciągać 70m/s?

 

Nie 70m/s tylko 70m3/h. Jest to wartość projektowana. Tyle chciałbym osiągnąć regulując przepływ przepustnicami i anemeostatami. W praktyce jednak nie wiem czy da się tak wyregulować instalację aby osiagnąć takie wartości. Spodziewam się, że nie.

 

Alternatywą jest wykonanie instalacji na skrzynkach rozdzielczych zamiast magistrali i trójników. Wtedy przepływy będą jednakowe.

 

Sam nie wiem która wersja lepsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, ma kilka mocnych stron :)

 

A co sądzisz o projekcie wentylacji? Zależy mi aby była niesłyszalna, to priorytet. Zrobić na magistrali i trójnikach czy też lepiej na skrzynkach rozdzielczych? Rury sztywne czy elastyczne?

 

Witam, to pytanie raczej nie do mnie, od wielkiego dzwonu zajmuję się wentylacją mechaniczną. A tak na marginesie, często bywam w nowych budynkach również z rekuperacją i obserwuję co nieco, po tym jak któregoś razu oglądałem reku z instalacjami w budynku pobudowanym przez SCHWABENHAUS to nasze instalacje powijane niejednokrotnie niechlujnie taśmą po prostu przestały mi się podobać, pewnie wynika to również z ceny, która raczej nie jest mała.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po roku użytkowania mojego domu z wentylacja mechaniczną mogę powiedzieć że brakuje mi odsysania powietrza z szafki z butami (zamiast z sufitu przedpokoju - jak jest teraz). Mam odsysanie powietrza z szafki z koszami na śmieci - choć założyłem trochę mały przewód (średnica 2,5 cm - bez anemostatu) i to był dobry pomysł. Szafka z koszami na śmieci to źródło największych smrodków w domu.

 

Wielu powie że "tak się nie robi" ale wynika to raczej z lenistwa, czy niemożności w 100% określenia gdzie będzie szafka na buty, niż z tego że ta idea nie jest słuszna.

Edytowane przez panfotograf
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem że wentylacja będzie z rekuperatorem? więc jakie to ma znaczenie czy zasysa ciepłe czy zimne powietrze?

 

Jeśli lubisz smrodek z butów to rzeczywiście nie dawaj.

 

Tak, będzie z rekuperatorem. ale rachunki za gaz wolałbym mieć niższe aniżeli wyższe...

 

Gdybym miał większy wiatrołap, to dałbym w nim zarówno wywiew jak i nawiew. Wtedy miałoby to sens, ale sam wywiew mi się nie uśmiecha ekonomicznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jaka to różnica??

Przecież powietrze wyciągane z domu przechodzi przez rekuperator!

Nie rozumiem twojego rozumowania.

(...)

 

Zimne powietrze z wiatrołapu oczywiście przejdzie przez rekuperator. Jednak zaciąganie powietrza z zewnątrz wychłodzi wiatrołap a tym samym pogorszy ogólny bilans energetyczny budynku, nie ma cudów i fizyki nie oszukasz. No chyba, że drzwi zewnętrze byłyby całkowicie szczelne, zaś byłby odpowiednio duże szczeliny w drzwiach między wiatrołapem a holem.

 

Z tego powodu zdecydowanie nie jestem za wyciągiem w wiatrołapie. Moim zdaniem to błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zimne powietrze z wiatrołapu oczywiście przejdzie przez rekuperator. Jednak zaciąganie powietrza z zewnątrz wychłodzi wiatrołap a tym samym pogorszy ogólny bilans energetyczny budynku, nie ma cudów i fizyki nie oszukasz. No chyba, że drzwi zewnętrze byłyby całkowicie szczelne, zaś byłby odpowiednio duże szczeliny w drzwiach między wiatrołapem a holem.

 

Z tego powodu zdecydowanie nie jestem za wyciągiem w wiatrołapie. Moim zdaniem to błąd.

robisz z igły widły ...

wyciąg w wiatrołapie usuwa powietrze które napływa z pomieszczeń które mają nawiew...

 

jak z góry zakładasz że będziesz miał tak dziurawe drzwi że będzie się wychładzało to po co w ogóle jest potrzebna WM ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

robisz z igły widły ...

wyciąg w wiatrołapie usuwa powietrze które napływa z pomieszczeń które mają nawiew...

 

jak z góry zakładasz że będziesz miał tak dziurawe drzwi że będzie się wychładzało to po co w ogóle jest potrzebna WM ?

 

Nie zakładam tego. Chcę podjąć świadomą decyzję w kwestii anemostatu w wiatrołapie, dlatego też pytam o to na forum. Wyraziłem swoje wątpliwości i liczę na merytoryczne wnioski do tychże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Drzwi zewnętrzne dzisiaj robi się z uszczelkami - wiater hulać nie będzie. Minusem jest aluminiowy próg który jest świetnym mostkiem termicznym, ale on nie jest tak wielki. Ale poza tym dobre drzwi będą miały podobne własności izolacyjne jak okna - a okna masz wszędzie. Nie rozumiem czemu obawiasz się ogrzewania wiatrołapu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...