bibik 03.09.2012 13:14 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2012 witam przy jakim wskaźniku cop nie opłaca się już korzystac z pompy ciepła a opłaca sie przejść na kocioł gazowy kondensacyjny?zdobyłem tabela do mojego viessmana i będę mógł znając wskaźnik cop przeliczyć sobie to na temperaturę zewnętrzną pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
niedowiarek 03.09.2012 14:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2012 A szukałeś takich informacji? Chociażby tutaj?Jest tego na forum od groma. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rydzadam 03.09.2012 14:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2012 witam przy jakim wskaźniku cop nie opłaca się już korzystac z pompy ciepła a opłaca sie przejść na kocioł gazowy kondensacyjny?zdobyłem tabela do mojego viessmana i będę mógł znając wskaźnik cop przeliczyć sobie to na temperaturę zewnętrzną pozdrawiam Przelicz sobie ile kosztuje Cię kWh ciepła uzyskanego z gazu. Zakładam, że wyjdzie w granicach 0,25-0,30 zł/kWh, ale nie wiem, bo nie używam, musisz to sobie sam policzyć albo znaleźć w googlach. W Muratorze 03/2012 pisali o 0,28 zł/kWh, ale ujęte w tym chyba były opłaty przesyłowe. Nie wiem, ile płacisz za prąd i czy masz dwie taryfy. Też to sprawdź choćby na fakturze. Jeżeli np. prąd kosztuje Cię średnio np. 0,45 zł/kWh w dwóch taryfach, to używanie pompy ciepła jeszcze przy COP=2,0 jest opłacalne, czyli ... prawie zawsze Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bibik 03.09.2012 16:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2012 (edytowane) super dzięki piękne mam jedna taryfe G11 zapłaciłem 1097zł za 1750 kWh czyli 0,62 żł Edytowane 14 Października 2012 przez bibik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bibik 03.09.2012 16:39 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Września 2012 dostełem pompe w prezencie od teścia i włsanie mi ja zamontowali i dopiero sie orientuje co i jak jestem zielony pompa odpali w srode Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 04.09.2012 07:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 (edytowane) W ubiegłym sezonie testowałem klimatyzator (pc-pp) w funkcji ogrzewania, opisałem w tym temaciehttp://forum.muratordom.pl/showthread.php?172206-prąd-gaz-olej-węgiel-inne&p=5244742&viewfull=1#post5244742Chociaż klima ogrzewała w temp poniżej -20*, to jednak opłacalność w moim przypadku w porównaniu z gazem ogranicza korzystanie z niej poniżej -5*, COP preferował GZ50. Powietrzna pc ma sprawność zdecydowanie wyższą przy powietrzu wilgotnym, chodzi o ciężar właściwy nośnika, przy sporych mrozach niestety wilgotność spada, opisałem to z danymi w w/w linku. Edytowane 4 Września 2012 przez kbab Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rudy_36 04.09.2012 10:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Powietrzna pc ma sprawność zdecydowanie wyższą przy powietrzu wilgotnym, chodzi o ciężar właściwy nośnika, przy sporych mrozach niestety wilgotność spada, opisałem to z danymi w w/w linku. Chodzi tylko i wyłącznie o ciepło parowania/skraplania - w skrajnych przypadkach może to być więcej niż ciepło właściwe samego powietrza... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 04.09.2012 11:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 (edytowane) Chodzi tylko i wyłącznie o ciepło parowania/skraplania - w skrajnych przypadkach może to być więcej niż ciepło właściwe samego powietrza... Nie tak do końca, wentylator przy skraplaczu przerzuca jakąś ustaloną ilość m3 powietrza, ale jeśli to powietrze ma większą wagę to podnosi sprawność pc (więcej ciepła odbierze z powietrza), dlatego powietrzne pc sprawniej działają na terenach wilgotnych np nad morzem vs w górach. Moje pomiary potwierdzają tą tezę http://forum.muratordom.pl/showthread.php?172206-prąd-gaz-olej-węgiel-inne&p=5221701&viewfull=1#post5221701 Edytowane 4 Września 2012 przez kbab Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rudy_36 04.09.2012 11:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 (edytowane) Nie tak do końca, wentylator przy skraplaczu przerzuca jakąś ustaloną ilość m3 powietrza, ale jeśli to powietrze ma większą wagę to podnosi sprawność pc (więcej ciepła odbierze z powietrza), dlatego powietrzne pc sprawniej działają na terenach wilgotnych np nad morzem vs w górach. Moje pomiary potwierdzają tą tezę http://forum.muratordom.pl/showthread.php?172206-prąd-gaz-olej-węgiel-inne&p=5221701&viewfull=1#post5221701 Waga powietrza jest istotna - np im jest zimniejsze tym jest cięższe. Policzyłem przykładowo (trochę teoretyczny przykład) Wentylator zasysa powietrze 30 C 100 % wilgotności (ok 27g/kg - H2O) i wyrzuca 20 C 100 wilgotności (15g/kg) - z wykresu Moliera odczytałem Dla 1000 m3 powietrza: Czyli wykrapla się ok 12 g * 1,2kg/m3 * 1000 m3 = 14,4 kg wody * 2250 kJ/kg = 32,4 MJ energii Ciepło pochodzące ze schłodzenia powietrza: 1000 m3 * 1,2kg/m3 * 1.050 kJ/kg K * 10 C = 12,6 Mj energii Jak widać w powyższym przypadku ze skraplania pochodzi prawie 3 razy więcej energii niż z samego ciepła właściwego powietrza.... Edytowane 4 Września 2012 przez rudy_36 poprawa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
clarnet 04.09.2012 11:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Ach ta teoria. Nie wiem co tam mierzyliście i liczyliście, ale doświadczenia mam zupełnie inne. Pompa ciepła, jeśli ma grzać, to przez cały sezon grzewczy, a więc w pełnym zakresie temperatur. A szczególnie w tej jego części, gdzie przypada najwięcej kwh. Zbliżając się do zera wchodzimy w proces szronienia się wymiennika, a jest on tym intensywniejszy im wilgotniejsze jest powietrze zewnętrzne. Mam doświadczenie z dwoma pompami ciepła, montowanymi właśnie w terenie wilgotnym (las, jezioro, podmokła łąka). Proces szronienia był na tyle intesywny, że konieczna była ingerencja w nastawy serwisowe. Choć nie wszyscy producenci dają taką możliwości. W Daikinie w PC PP jest możliwość ustawienia tzw krótkiego i długiego odszraniania, a w PC PW można przesunąć obszar temperaturowy odszraniania w nietypowych warunkach. Niestety cykl odszraniania zmniejsza nam COP. Nie wszyscy producenci o tym mówią, a co niektórym nawet wydaje się, że w tabelach przez nich podawanych, ten cykl jest uwzględniony. A nie jest . Powyżej 0 stopni, gdzie woda sobie po prostu kapie jest OK, tak jak piszecie, ale poniżej już nie. Ponadto wentylator skraplacza (parownika na grzaniu) jest sterowany też inverterowo i pompa przy dodatnich temperaturach wyciągnie sobie tyle tego ciepła ile potrzebuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 04.09.2012 12:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Ach ta teoria. Klimę testowałem w praktyce, nie teoretycznie, jak z tabeli wynika przy temp na zewnątrz 5 do 6 stC sprzęt osiągał cop ok 2,75, ale odnotowałem w/w przypadek kiedy sięgał nawet 5,75 przy temp zewn 5,8*. W swoich obliczeniach klimę włączałem na krótko - max do 1 godz, pewnie grzałka się nie włączała bo parownik nie zdążył się oszronić. Co do invertera to pełna zgoda - wentylator skraplacza też może się dopasować do zapotrzebowania. W swoim teście liczyłem tylko ciepło dostarczone do pomieszczenia przez parownik przy max obrotach wentylatora i pobór energii z gniazdka. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
clarnet 04.09.2012 13:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 OK. wybacz:) Bardziej mi chodziło o te dalsze przeliczenia. Przy dodatnich temperaturach masz rację, bo odszranianie się nie pojawi w ogóle. Nawet jak w prostszych urządzeniach czasówka wprowadzi w cykl, to zaraz z niego wyjdzie z czujnika temp. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bibik 04.09.2012 13:13 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 ok pompa to vitocal 200 piec vitodens 200w ;czy zakładać opcje przełączania automatycznego miedzy nimi czy wersje manualna? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kbab 04.09.2012 13:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 (edytowane) Bardziej mi chodziło o te dalsze przeliczenia. Przy dodatnich temperaturach masz rację, bo odszranianie się nie pojawi w ogóle. Nawet jak w prostszych urządzeniach czasówka wprowadzi w cykl, to zaraz z niego wyjdzie z czujnika temp. Oczywiście w/w obliczenia rudy_36 to teoria, nie liczyłem ciepła odebranego od powietrza zewnętrznego, tam rzeczywiście jest to bardziej skomplikowane, również nie liczyłem strat na instalacji, jak w/z tylko ciepło dostarczone przez jednostkę wewn. Skoro jesteś chciałbym zapytać, czy uruchamianie klimy przez autorestart tj przez włącznik czasowy jest dla niej szkodliwe? Chciałbym w okresach przejściowych w ten sposób ją uruchamiać rano aby szybko podnieść temp po nocy, ale nie chciałbym aby była podłączona do prądu w nocy. Drugi problem to czy częściowe wykorzystanie wilgoci ze skroplin do nawilżenia powietrza nawiewowego z reku ma sens? ok pompa to vitocal 200 piec vitodens 200w ;czy zakładać opcje przełączania automatycznego miedzy nimi czy wersje manualna? Osobiście jechałbym na manualnej - np w ost sezonie włączenie i wyłączenie gazu tylko raz w lutym, automat może okazać się zbyt kosztowny. Edytowane 4 Września 2012 przez kbab Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 04.09.2012 14:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Jak widać w powyższym przypadku ze skraplania pochodzi prawie 3 razy więcej energii niż z samego ciepła właściwego powietrza.... Czyli być może warto wrócić do pomysłu nawadnianego żwirowego gwc jako dz do pompy powietrznej. Teoretycznie b. duża powierzchnia wymiany, ciepło nie tylko od gruntu, ale także od wody ze studni, którą zimne, suche powietrze powinno łykać jak młody pelikan. Byle by tego gwc nie zamrozić oczywiście. Co o tym sądzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bibik 04.09.2012 15:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 ktoś ma doświadczenie w tym temacie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bibik 04.09.2012 16:22 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Września 2012 Dziękuję kbab a myślę że sponsor zaakceptuwalby wydatek tylko czy to się sprawdza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rudy_36 05.09.2012 07:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Września 2012 (edytowane) Czyli być może warto wrócić do pomysłu nawadnianego żwirowego gwc jako dz do pompy powietrznej. Teoretycznie b. duża powierzchnia wymiany, ciepło nie tylko od gruntu, ale także od wody ze studni, którą zimne, suche powietrze powinno łykać jak młody pelikan. Byle by tego gwc nie zamrozić oczywiście. Co o tym sądzicie? Zrobiłem jeszcze dodatkowe odczyty ilości wody w powietrzu przy 100 % nasyceniu: 30 C - 27,1 g/kg 20 C - 14,8 g/kg 10 C - 7,6 g/kg 0 C - 3,6 g/kg -10 C - 1,6 g/kg -20 C - 0,6 g/kg Czyli jeżeli pompa schładza takie powietrze o 10 C to udział energii ze skraplania w stosunku do energii z ciepła właściwego wynosi: 30 - 20 257 % 20 - 10 153 % 10 - 0 84 % Najbardziej interesujący jest ten trzeci zakres. Może jakiś sens ma nawadnianie - trzeba by to wypraktykować. Ja mam pompę Hewalex ustawioną w piwnicy, służy mi do okresowego dogrzewania CO. Faktycznie do momentu gdy powietrze opuszczające pompę ma temperaturę powyżej O C działa to stosunkowo dobrze, później wydajność gwałtownie spada. W tym roku zmodyfikowałem wentylację - dmucham do piwnicy z której powietrze wylatuje w najniższym punkcie - tak aby uzyskiwać możliwie wysoką wilgotność piwnicy (w okresie grzewczym piwnica jest sucha jak pieprz) pozdr Edytowane 5 Września 2012 przez rudy_36 poprawa Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
andriuss 05.09.2012 11:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Września 2012 Może jakiś sens ma nawadnianie - trzeba by to wypraktykować. Ja mam pompę Hewalex ustawioną w piwnicy, służy mi do okresowego dogrzewania CO. Faktycznie do momentu gdy powietrze opuszczające pompę ma temperaturę powyżej O C działa to stosunkowo dobrze, później wydajność gwałtownie spada. W tym roku zmodyfikowałem wentylację - dmucham do piwnicy z której powietrze wylatuje w najniższym punkcie - tak aby uzyskiwać możliwie wysoką wilgotność piwnicy (w okresie grzewczym piwnica jest sucha jak pieprz) pozdr Schłodzenie o 10* to za dużo, to kwestia raczej kilku stopni. Panowie fachowcy, Miki, Hydrauli, na pewno macie jakieś przemyślenia pt. różnica w COP A7 / W35 przy RH = 40% i RH = 80%. Coś się obawiam, że dmuchanie pompą w którąkolwiek stronę nie rozwiąże problemów zbyt niskiej wilgotności Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
bibik 13.09.2012 13:04 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Września 2012 (edytowane) no pompa ruszyła na razie tylko woda cwu .wstępnie ustawiliśmy temperaturę przełączania na -5 stopni C Edytowane 13 Września 2012 przez bibik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.