Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOMIN-SPIRALA ABSURDU


Recommended Posts

Gość Konto usunięte_12*
Trochę bez sensu ładować to w ceramikę :yes:, ale jak mam mieć problem z podłączeniem???? Myślcie ludkowie i nie mówcie, że Wykonawca powinien rozebrać to co postawił i robić od nowa. Moja wina, twardym trza być nię miętkim, ale nie zawsze się da.

Problem z podłączeniem będzie miał teraz twój przemądrzały wykonawca.

Autoryzowany serwis kotłów kondensacyjnych wymaga (w większości) szczelności. Te rury fi80/fi 125 powinny być z uszczelkami. Jeśli już ma zostać ten wkład ceramiczny, to podłączenie do niego zewnętrznej (ssącej) rury fi125 (adaptera) powinno być szczelne (też uszczelka!). Ciekawe, jak twój wykonawca to rozwiąże? :rolleyes: Wykona jakąś nietypową kwasoodporną "redukcję" z uszczelkami? Jeśli tak, to za ile?

Jeśli jednak w ten wkład ceramiczny wpakujesz i rury fi125, to kto ci zwróci ten niepotrzebny koszt (wkładu)?

Edytowane przez Konto usunięte_12*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...
  • Odpowiedzi 509
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Uff… Przeczytałem cały wątek i już nic nie wiem ;-)

 

Planuję wybudować komin murowany o przekroju 27x27 do kotła 25-30kW. Do ogrzania będzie bufor około 2000 litrów. Planuję palić drewnem suchym z pełną mocą kotła. Komin bez żadnego wkładu.

 

Pierwszy pomysł:

http://img713.imageshack.us/img713/1231/komin1.png

 

Drugi pomysł:

http://img88.imageshack.us/img88/1143/komin2.png

 

 

Co sądzicie o pomyśle wymurowania komina cegły pełnej rozbiórkowej? I obłożenia go kominami wentylacyjnymi z pustaków keramzytowych? I czy przekrój komina 27x27cm co daje 729cm2 nie jest zbyt duży dla pieca 25-20kW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kotła 25-30 KW wystarczy komin 20x20 lub fi 20.

Oczywiście eniu ma rację, że komin murowany z cegieł ma większe opory od komina okrągłego.

Tutaj jednak są bardzo istotne zalety komina murowanego z cegły. Jest to, zdecydowana przewaga w odporności na szok termiczny w porównaniu do komina systemowego z wkładem ceramicznym. Jeden warunek, cegła musi być kwasoodporna, zaprawa do murowania również powinna być dobra. Ponadto jakość wykonania, powinna być pierwszy sort. Niedawno o takim kominie i dobrych do tego materiałach pisał Wojtek796 i pomysł ten wydaje mi się bardzo ciekawy.

Natomiast użycie cegły rozbiórkowej do budowy komina, nie jest moim zdaniem dobre

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Komin z cegieł ma większe opory niż z rur. Poza tym łatwiej walczyć

z za dużym ciągiem niż za małym...

 

 

Tak to napisałem, że wygląda na negację cegły. W rzeczywistości

coraz bardziej się przekonuje do starych metod i ułomności "systemów".

 

Niestety, dobry komin z cegieł nie jest tani. Nowoczesne urządzenia

grzewcze zmuszają do budowania go w sposób wspomniany przez MK,

lub wyposażanie dodatkowo we wkłady stalowe lub ceramiczne.

Montaż tych drugich to temat na książkę z powodu prawie kompletnej

niewiedzy w tym względzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to napisałem, że wygląda na negację cegły. W rzeczywistości

coraz bardziej się przekonuje do starych metod i ułomności "systemów".

 

Niestety, dobry komin z cegieł nie jest tani. Nowoczesne urządzenia

grzewcze zmuszają do budowania go w sposób wspomniany przez MK,

lub wyposażanie dodatkowo we wkłady stalowe lub ceramiczne.

Montaż tych drugich to temat na książkę z powodu prawie kompletnej

niewiedzy w tym względzie...

 

„ W rzeczywistości

coraz bardziej się przekonuje do starych metod i ułomności "systemów". „

 

Eniu, jestem pełen podziwu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest dyskusja o "lepszośći" kominów tradycyjnych nad systemowymi lub odwrotnie to mam małe pytanie. Czy komin systemowy przeżyje podłączenie kotła miałowego. Kocioł miałowy jak wiadomo lubi sobie czasem strzelić/buchnąć. O komin z cegły się nie obawiam (bo to bardzo stabilna, solidna konstrukcja). A czy delikatna ceramika systemowca przeżyje kilka/naście/dziesiąt lat takiego ostrzału?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli jest dyskusja o "lepszośći" kominów tradycyjnych nad systemowymi lub odwrotnie to mam małe pytanie. Czy komin systemowy przeżyje podłączenie kotła miałowego. Kocioł miałowy jak wiadomo lubi sobie czasem strzelić/buchnąć. O komin z cegły się nie obawiam (bo to bardzo stabilna, solidna konstrukcja). A czy delikatna ceramika systemowca przeżyje kilka/naście/dziesiąt lat takiego ostrzału?

 

 

Właśnie odbywa się globalny test kominów systemowych. Na naszych

oczach i generalnie na nasz koszt :D. Dotychczasowe próby nie

wypadają różowo...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uffff... Znalazłem:

 

Witam!

 

Żeby nie mnożyć postów w wątkach kominowych, chciałbym tutaj napisać coś na temat kominów, właściwie możliwości jakie dają materiały ogniotrwałe do wykorzystania na tym odcinku.

 

Dostępne materiały i technologie dają możliwość budowy komina odpornego na wysokie temperatury, jakie mogą się pojawić w wyniku pożaru sadzy, odpornego na kwaśne skropliny i inne niszczące zjawiska.

 

W kominie, który chcę pokazać sadza może się palić właściwie dowolną ilość razy. Nie namawiam tutaj nikogo, broń Boże, do zaniedbywania kontroli i czyszczenia komina.

 

W technologii tradycyjnej murowania kominów ceglanych wykorzystuje się cegłę budowlaną i zaprawę murarską. Pierwsza nie wytrzymuje wysokich temperatur i pęka, kruszy się, druga na skutek przemian fazowych i reakcji chemicznych jej składników prowadzi do powstania nieszczelności.

 

Składniki szkodliwe tradycyjnych materiałów to:

 

- margiel zawarty w cegle budowlanej – potrafi po rozgrzaniu i schłodzeniu cegłę rozsadzać,

- wapno w zaprawie – ulega w wyższych temperaturach odwodnieniu i ponownej hydratacji lub karbonizacji (reakcji z CO2) co wiąże się ze znacznym przyrostem objętości,

- cement portlandzki – zachowuje się podobnie jak wapno, które jest jego głównym składnikiem (uwodnione krzemiany wapnia i wodorotlenek wapnia), dodatkowo w temperaturze ok. 500 st. zaczyna tracić wytrzymałość, a w temp. 900 st. nie ma jej już prawie wcale,

- piasek kwarcowy – na skutek przemian polimorficznych kwarcu, może już w temperaturach poniżej 500 st. znacznie zwiększać swoją objętość, nawet do kilkunastu procentów (przemiany te są odwracalne)

 

Co zrobić?

 

Najlepiej byłoby wybudować komin trójwarstwowy.

 

Pierwsza warstwa (od środka) – rdzeń wymurowany z ogniotrwałej cegły kwasoodpornej na zaprawie klejącej (cienkowarstwowej) o podobnych właściwościach.

Druga warstwa – sypka dylatacja/izolacja, która dodatkowo uszczelnia rdzeń.

Trzecia warstwa – tradycyjna obudowa murowana z cegły budowlanej na zaprawie murarskiej powiązana z konstrukcją budynku.

 

http://images38.fotosik.pl/249/9ef0acb37cd2f4fa.jpg

 

Co nam to da?

 

Ogniotrwały rdzeń wytrzymuje temperatury do 1300 st. (doraźnie do 1500) bez jakichkolwiek uszkodzeń. Dodatkowo jest odporny na dziesiątki skokowych zmian temperatury do maksymalnych wartości. Ma małą pojemność cieplną, a dość wysoka przewodność pozwala na szybkie nagrzewanie się na wskroś, czyli brak naprężeń cieplnych. Cegła kwasoodporna ma niską porowatość i dla skroplin jest praktycznie nieprzepuszczalna. Odporna jest też na działanie sadzy, na którą nie jest odporny na przykład zwykły szamot.

Rdzeń taki jest całkowicie oddylatowany od konstrukcji nośnej budynku i naprężenia w nim powstające na nią się nie przenoszą.

 

Sypka warstwa dylatacyjna uszczelnia rdzeń, izoluje go i wypełnia natychmiast wszelkie ewentualne pęknięcia i komin nawet po uszkodzeniu pozostaje w pełni funkcjonalny.

Izolacje włókniste występujące w systemowych kominach ceramicznych takiego bezpieczeństwa nie gwarantują.

 

Bogusław się chyba nie obrazi, że to tak nie na temat palenisk, ale one bez komina też nie mogą funkcjonować.

 

 

Pozdrawiam

 

Chodzi chyba o ten pomysł. Przy okazji przeczytałem połowę tego wątku oraz cały o piecach/kotłach typu rocket stove ;-)

 

 

Tutaj przykładowe wyliczenia cenowe: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?128625-Ogrzewanie-Ceramiczne&p=3932390&viewfull=1#post3932390

 

Bardzo ciekawy pomysł! Tylko czy to nie jest rozwiązanie zbyt "przemysłowe" jak dla zwykłego kotła na drewno?

 

Co do średnicy wewnętrznej komina 20x20 a 27x27 to podałem taki wymiar, gdyż ten drugi prościej wymurować.

Zdobyłem też kilka sztuk cegły rozbiórkowej(widoczne ślady spękań, pajączków, itp). Jest o klasę lepsza niż ta którą widziałem w marketach(sypie się w rękach) ale na komin raczej się nie nadaje tak jak to napisał M K. Chociaż sprzedawca się chwalił, że sporo kominów wybudowano z jego cegły.

 

Trzeba zaprojektować odpowiedniej średnicy otwór w stropie a nad kominem się jeszcze kilka razy zastanowić... im więcej czytam na ten temat tym mniej wiem ;-) Chociaż możę by zbudować z dobrej ale zwykłej cegły, zaprawa kwasoodporna, ocieplenie wełna mineralną... w miarę tanie i solidne, ale pewnie i tak są jakieś ale... które chyba znam :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sie napracowałeś...:)

 

Przyjdzie Ci jeszcze to przeczytać: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?171465-Kominek-jaki-komin-czym-pod%C5%82%C4%85czy%C4%87-gdzie-wyczystka.

 

Wojtek jest ceramikiem, więc trudno sie dziwić jego "pancernym" konstrukcjom

komina. Nierealnym raczej w domu jednorodzinnym ze względu na gabaryty

i koszty. Rozwiązanie na pewno solidne...

 

Kwasówka przy drewnie, to temat który zyskuje coraz lepsze opinie. Kwasówka

a nie żaroodporna stal (!), która przy mokrych spalinach nie daje rady...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krótkie pytanie, czy krokwie mogą przylegać do komina? W projekcie nie mam tego rozwiązania, w praktyce tak. Kierownik budowy nie zwrócił uwagi... a ja się zastanawiam, czy to nie błąd w sztuce? Co myślą Znawcy tematu? Proszę o pomoc. Mam komin systemowy.
O ile dobrze pamietam, to 30cm od "ognia", czyli jak dymowy/spalinowy jest np między wentylacyjnymi to mogą dotykać.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątek http://forum.muratordom.pl/showthread.php?171465-Kominek-jaki-komin-czym-pod%C5%82%C4%85czy%C4%87-gdzie-wyczystka. przeczytany... teraz już jestem pewien, że nic nie wiem na temat kominów, nie wspominając już o podjęciu decyzji jak mam taki komin zrobić ;-) Prościej było by trzymać się projektu i zastosować kominy firmy S.

 

Ale jest nowy plan:

http://img708.imageshack.us/img708/1551/nowykomin2.png

Nowy komin2.jpg

 

Taki oto komin dla kotła na drewno około 25-30kW, średnica wkładu stalowego ze stali 1.4404 grubości 0,6-0,8 około 22-25cm.

Kocioł dolny lub górny opalany drewnem w celu nagrzania bufora. Drewno będzie raczej suche, choć po przeczytaniu kilku wątków o kominach, zakładam, że zdarzy się palić mokrym.

 

Rura w pustaku musi być oddylatowana od pustaka. Nie chciał bym też ogrzewać pomieszczeń przez które przechodzi komin. Wystarczą druty i szczelina powietrzna zrobi swoje? Czy też będzie wymagana wełna, perlit, ekofiber? Co do tego drugiego - perlit mam obawy czy rura podczas pracy nie zostanie uszkodzona przez tarcie. Ewentualnie zostaje ocieplenie całego komina. Tylko czy to ma sens skoro rura ogrzewa się w przeciągu kilku chwil a stygnie jeszcze szybciej... Chyba jednak ocieplenie niema sensu i wystarczą same druty.

 

Co o tym sądzicie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z moich doświadczeń wynika, że pustka powietrzna jest lepsza od wełny, czy perlitu.

Co do trwałości nie ma żadnych wątpliwości :D. To przegrzewanie pomieszczeń

mnie frapuje - chcesz palić latem?

 

Zamiast drutów - wąskie blaszki z odpadków kwasówki - łatwiej umocować...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Blaszki to zdecydowanie lepszy pomysł :)

 

Latem chcę ogrzewać bufor dla CWU. Dlatego ocieplenie jakieś musi być myślę, żeby ocieplić cały komin, razem z tymi wentylacyjnymi kanałami.

 

Przeczytałem jeszcze kilka wątków o kominach stalowym do kotła na drewno i z jednej strony 0,6mm starczy dla stali kwasoodpornej a z drugiej 2mm to mało bo i tak się "sito" zrobi… Ciężko się przełamać do tego rozwiązania. Opinie są różne a producenci takie rury zalecają głównie do gazu i oleju. Mam jedna nadzieję, że ta decyzja będzie dobra i 0,6mm starczy na lata ;-)

Edytowane przez MarkEd
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months później...

witam wszystkich

 

jak tylko nadejdzie wiosna i zakończy się sezon grzewczy chcę u siebie wymienić czy też naprawić komin wszystko zależne co fachowiec

powie i tu mam problem ponieważ nikogo nie znam ze swojego terytorium co mógłby się pochylić nad moim kominem.

 

może znacie kogoś z mojego obszaru zachodniopomorskiego godnego polecenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...