mrose 04.10.2012 10:25 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2012 Witam wszystkich. Zamierzam budować dom ok. 230m2 użytkowej plus 60m2 ogrzewanej piwnicy, 70kWh/m2. Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem : kominek z DGP i pompa ciepła powietrze/powietrze z grzałką elektr.+rekuperacja.Wodę chciałbym ogrzewać drugą pompą ciepła powietrze/woda i przy okazji jej posiadania puścić podłogówkę w łazienkach. Zależy mi na tanim ogrzewaniu domu oraz klimatyzowaniu go latem. Boję się jednak, że takie rozwiązanie może nie zapewnić komfortu lub zapewnianie komfortu będzie drogo kosztować ( eksploatacja zimą, jakieś 10-20 dni przy temp. -20). Dodam, że grunt na którym będę budować jest bardzo gliniasty a działka duża, więc aż się prosi o poziome DZ. Z tym jednak, że zależy mi na efektywnej klimatyzacji latem i konieczna się wydaje pompa powietrze/powietrze, która będzie tę funkcję spełniała. Co mi radzicie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 04.10.2012 14:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2012 Jakie zapotrzebowanie na moc źródła ciepła do CO (projektowe obciążenie cieplne)? Ile powietrza będzie trzeba przepchnąć przez DGP, by dostarczyć tę ilość ciepła? Jakie temperatury będzie mieć to powietrze? Jak zamierzasz sterować temperaturą w pojedynczych pomieszczeniach? Dlaczego chcesz wydawać więcej na eksploatację pompy powietrze-powietrze, zamiast zrobić pompę powietrze-woda? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 04.10.2012 20:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 4 Października 2012 Zamierzam budować dom ok. 230m2 użytkowej plus 60m2 ogrzewanej piwnicy, 70kWh/m2. Jeśli na prawdę zależy Ci na tanim ogrzaniu domu, to po pierwsze proponuję popracować trochę nad tym 70kwh/m2, bo to na dzisiejsze czasy trochę dużo. Grzejąc pc p/p rachunki roczne wyjdą ponad 7-8kzł (230*70, cop 2, 1 taryfa, prąd po 50gr/kwh), a to chyba sporo. Po drugie KrzysztofLis2 zadał bardzo ważne pytania, które mogą zaważyć nad sensem ogrzewania nadmuchowego. Ja dodam jeszcze, że wybierając ogrzewanie nadmuchowe nie będziesz miał możliwości podłączenia dowolnego źródła ciepła. W taniej taryfie też nie pogrzejesz, bo nadmuch nie ma akumulacji ciepła. Jeśli zrobisz podłogówkę wodną, będziesz mógł podłączyć cokolwiek i bez problemów kilka razy to zmienić w przyszłości. Grzejąc prądem będziesz mógł zastosować tanią taryfę. Masz dużo dobrego gruntu, więc pc gruntowa aż się prosi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrose 05.10.2012 06:45 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2012 Jakie zapotrzebowanie na moc źródła ciepła do CO (projektowe obciążenie cieplne)? Ile powietrza będzie trzeba przepchnąć przez DGP, by dostarczyć tę ilość ciepła? Jakie temperatury będzie mieć to powietrze? Jak zamierzasz sterować temperaturą w pojedynczych pomieszczeniach? Dlaczego chcesz wydawać więcej na eksploatację pompy powietrze-powietrze, zamiast zrobić pompę powietrze-woda? Na razie nic nie jest policzone ( te 70kWh/m2 wziąłem z podobnego projektu), projekt jeszcze nie jest gotowy. Ale kominek chciałbym traktować jako awaryjne źródło ciepła w najzimniejsze dni. Na pewno chcę mieć skuteczne ogrzewanie, możliwie jak najtańsze oraz skuteczną klimatyzację oraz zapewnioną mechaniczną wentylację z odzyskiem. Na podłogach głównie drewno. Myślę, że te założenia najlepiej zrealizuję montując pompę p/p. Jak wezmę p/w to nie będę miał skutecznej klimatyzacji latem, no chyba że zdecyduję się na pompę p/w do ogrzewania całego domu ( w łazienkach, kuchni,przedpokojach podłogówka a reszta domu - nawiewowe z klimakonwektorami) plus pompę p/p do chłodzenia latem. ale... w ten sposob musze ciagnac instalacje dystrybucji ciepła z pompy p/w po całym domu i także instalacje do pompy p/p, której będę używał do chłodzenia. Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale klimakonwektory nie są chyba tak skuteczne w chłodzeniu jak tradycyjna klimatyzacja? A jeszcze jedno pytanie: jeśli chcę robić WM to i tak pod te same kanały podepnę pompę p/p do chłodzenia, więc ten sam koszt jeśli chodzi o rozprowadzenie powietrza... Trochę się zamotałem. Co Wy byście zrobili i dlaczego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 05.10.2012 07:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2012 Witam wszystkich. Zamierzam budować dom ok. 230m2 użytkowej plus 60m2 ogrzewanej piwnicy, 70kWh/m2. Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem : kominek z DGP i pompa ciepła powietrze/powietrze z grzałką elektr.+rekuperacja.Wodę chciałbym ogrzewać drugą pompą ciepła powietrze/woda i przy okazji jej posiadania puścić podłogówkę w łazienkach. Zależy mi na tanim ogrzewaniu domu oraz klimatyzowaniu go latem. Boję się jednak, że takie rozwiązanie może nie zapewnić komfortu lub zapewnianie komfortu będzie drogo kosztować ( eksploatacja zimą, jakieś 10-20 dni przy temp. -20). Dodam, że grunt na którym będę budować jest bardzo gliniasty a działka duża, więc aż się prosi o poziome DZ. Z tym jednak, że zależy mi na efektywnej klimatyzacji latem i konieczna się wydaje pompa powietrze/powietrze, która będzie tę funkcję spełniała. Co mi radzicie? do takiego domu to tylko PC p-w jeżeli chcesz dodatkowo kominek jako awaryjne ogrzewanie to bez żadnych wynalazków typu DGP.... przy sensownie zacienionym budynku i dobrze zrobionej WM klimatyzacja jest zbędna ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
KrzysztofLis2 05.10.2012 07:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2012 Ja bym zrobił PCi P-W i podłogówkę, jakby mi bardzo była potrzebna klimatyzacja, dołożyłbym klimakonwektory do chłodzenia.Kominek jak najbardziej, ale bez rozprowadzenia ciepła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
1igor1 05.10.2012 17:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2012 Ja mam w domu system nadmuchowy na pompie ciepła powietrze - powietrze, wybrałem ten system głównie ze względu na klimatyzację, a ku mojemu zdziwieniu też super grzeje, z tym że ja mam dom szkieletowy (brak akumulacji a w tym przypadku to duży plus) Jak chcesz zobaczyć jak taki system sprawuje się realnie to zapraszam do siebie.Jedyne czego żałuję to to co ty chcesz zrobić, czyli podłogówka w łazienkach - nie zrobiłem i strasznie tego żałuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrose 05.10.2012 18:00 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2012 Ale w większości pomieszczeń zrobię drewniane podłogi. Niby można wtedy podłogówkę, ale musiałby się tym zająć ktoś kto to naprawdę dobrze położy, poza tym będę wtedy ograniczony z gatunkami drewna na podłogę... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mrose 05.10.2012 18:15 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Października 2012 Pompa p/w jest lepsza od pompki p/p ze wzgledu na bardziej ekonomiczna dystrybucję ciepła i mozliwość zastosowania akumulacyjnych podłóg co można dodatkowo wykorzystać w drugiej taryfie, no i do cwu. Ile relatywnie to może być lepsze finansowo od p/p - jakieś 2tyś pln w skali roku. Jakbym chcial p/p do co to muszę jeszcze mieć jakąś p/w do cwu, a to dodatkowy koszt ( choć myślę , że taka mała p/w senswna do cwu to nawet za jakies 7-8 tys pln). Ale czy na pewno dam radę bez klimatyzacji przy mocno przeszklonej konstrukcji domu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 29.08.2013 08:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 (edytowane) Podłączę się do tematu, bo mam problem z pewną kwestią. Stawiając założenia: 1. Dom gazobeton + 12 SPX 120m2 z poddaszem użytkowym, wełna 152. PC P-P 5kW grzewczej (wg obliczeń taka moc maksymalna jest potrzebna)4. Wentylacja Mechaniczna z rekuperacją3. Powietrze zewnętrzne +5 sC4. Powietrze w domu +21 sC5. Anemostaty nawiewowe w każdym pokoju x46. Anemostaty wyciągowe kuchnia x1 + łazienka x2 Ile trzeba przewalić m3 powietrza /h aby utrzymać założoną temperaturę? Edytowane 29 Sierpnia 2013 przez Myjk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
clarnet 29.08.2013 08:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Musisz na to popatrzeć od tyłu, a więc zacząć od urządzenia,które chcesz zastosować.Jeśli wybierzesz PC PP on/off o konkretnej mocy to raczej będziesz miał stały wydatek wentylatora.Jak wybierzesz invertera - regulacja zazwyczaj jest większa.Konkretna jednostka da Ci konkretny wydatek na poszczególnych biegachMusisz założyć 2-4 krotne obrócenie powietrzem, a więc ok. 700-1200 m3/h, ale tak naprawdę obrócisz tyle ile da Ci jednostka nawiewna.I tyle mniej więcej mają jednostki o mocach nominalnych 8kW dla +7 stopniNie wiem tylko po co podałeś te+5 stopni, bo istotniejsze jest ile będzie np. przy -15 stopniach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 29.08.2013 10:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Myślałem naturalnie tylko i wyłącznie o inwerterze. Te przykładowe 700 m3/h powietrza jaką temperaturę będzie przenosić? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
clarnet 29.08.2013 11:30 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 To zależy od producenta, nastawy, algorytmu pracy.Inverter moduluje moc w zależności od różnicy miedzy temp. faktyczna a nastawą i czasu przyrostu temp.Przy grzaniu, na nawiewie temperatury są od dwudziestu kilku do nawet czterdziestu kilku stopni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 29.08.2013 12:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Dzięki. Czyli, o ile dobrze policzyłem, dla założonego przeze mnie przepływu maksymalnego 180m3/h (połowa kubatury domu) i temp. powietrza 40+ wystarczy mi pompa o mocy grzewczej 3kW. Od razu uprzedzam wątpliwości, to będzie wspomagane innym źródłem (kominek lub druty w podłodze). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
clarnet 29.08.2013 15:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Nie wiem co tam liczysz, ale raczej źle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 29.08.2013 16:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 W którym miejscu? Nie ogrzeję wymiennikiem 3kW powietrza od 0 do +40 przy przepływie 180m3/h? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
clarnet 29.08.2013 16:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2013 Owszem, ogrzejesz. Tylko jakim wymiennikiem. no i skąd tu 0 stopni, podałeś 21 stopni w domu - to razA dwa - temat dotyczy PC PP - jakie urządzenie z bezpośrednim odparowaniem będzie Ci pracowało 0/40??? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
hydraulik_ 31.08.2013 11:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2013 Jak będziesz dmuchał powietrzem o temperaturze +40 to będziesz miał niski cop.Przyjąłeś dt 40 C i nawiew 180 m3/hjak przyjmiesz dt 20 C to będzie potrzebował 360 m3/h ale jak dasz dt =5 C to wyjdzie 1500m3/h A to już jest troszkę dużo i głośno .przy chłodzeniu trzeba specjalnie zaizolować kanały żeby nie rosiły Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Vld 31.08.2013 11:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Sierpnia 2013 Nie rosiły, ale po tej zewnętrznej stronie?Cy wykonanie kanałów do klimakonwektora kanałowego prostokątnych ze sklejonego na piankę styropianu 5 cm jest dobrym pomysłem? Rzecz ma się na strychu ponad warstwą ocieplenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Myjk 02.09.2013 08:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 2 Września 2013 Jak będziesz dmuchał powietrzem o temperaturze +40 to będziesz miał niski cop. Przyjąłeś dt 40 C i nawiew 180 m3/h jak przyjmiesz dt 20 C to będzie potrzebował 360 m3/h ale jak dasz dt =5 C to wyjdzie 1500m3/h W moim przypadku dt nie spadnie aż do 20, z całą pewnością nie do 5 -- a jeśli już, to po prostu spadnie wydajność sprężarki bez zmiany szybkości nawiewu. Rzecz w tym że mój plan nie zakłada wtórnego mielenia zużytego powietrza a jego rekuperację (plus GWC). przy chłodzeniu trzeba specjalnie zaizolować kanały żeby nie rosiły Naturalnie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.