Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Immergas Victrix Zeus 26 1l - prośba o porady


Krismarzyk

Recommended Posts

Witam,

 

Wiem że temat jest na różne sposoby wałkowany, ale tak naprawdę w żadnym wątku nie znalazłem porządnych wskazówek więc zakładam odrębny wątek.

 

Mój dom to: szeregowiec, o powierzchni użytkowej 134,5 m2 (w tym z garażem 17,5 m2), z dwiem łazienkami, z ogrzewaniem podłogowym w łazienkach, położony w Warszawie w Wesołej, wykonany chyba z cegły ceramicznej 12 cm i docieplony styropianem 12-15 cm, dach nie ocieplony ale za to strop ma 0,5m grubości gdzie jest 15 cm styropian (wiem wiem będziemy docieplać dach wełną pewno 15 a może 20 cm ale to w przyszłym roku. Dom jest domem środkowym, otoczenie też domy czyli nie ma jakiś otwartych przestrzeni, pół itp.

 

Moja rodzina lubi ciepło. Wyprowadziliśmy się z bloku no i oczywiście jest chłodniej zdecydowanie w domu. Ja sobie radzę bez problemu ale reszta członków już nie koniecznie. Obserwuję, że dopiero tak jak jest na dole temp. 22.5 stopni Celsjusza to jest to okey. Mam dużą tolerancję ale zarazem czuję że to też nie jest to samo co w bloku. W szczególności w salonie jest tak dość rześko.

pewno jest też trochę tak, że my jako pierwsi się wprowadziliśmy się w czerwcu 2012, domy oddane do użytku w listopadzie 2011 r., mamy na razie tylk jednych sąsiadów którzy też mieszkają od wakacji, a drugich sąsiadów jeszcze nie mamy więc nie ma z tamtej strony żadnego ogrzewania, więc pewno to wszystko ma wpływ na ciepłotę w domu.

 

Kupiliśmy piec jak w tyule czyli 2-fukncyjny kondensat z zasobnikiem wbudowanym 45l, mamy CARv2 i sondę zewnętrzną. Główny wątek postu to ustawienia pieca i zaraz do nich dojdę ale tak na marginesie mam jeszcze dwa pytanie/prośby o porady:

 

- głośność tego pieca. Generalnie szumi, oczywiście jak podgrzewa wodę w zasobniku i przez to odpala na b. wysoką temperaturę to też szum się zwiększa, ale piec słychac. Jest on położony w odrębnym pomieszczeniu na dole, które jest razem z wc i oddzielają go zwykłe drzwi wewnętrzene z mdfu. Zastanawiam się czy jest możliwe jakieś jego wygłuszenie żeby go nie było wogóle słychać? Czy coś trzeba w ustawieniach po zmieniać (coś czytałem o redukcji biegów z 3 na 2?) czy można go jakoś obudować?obłożyć;

 

- chciałem tego uniknąć i zapewniano mnie że tak będzie ale tak nie jest a mianowicie jest tak że jak się jedna osoba kąpie w prysznicu to włączenie wody w kranie na dole do zmywania powoduje po pierwsze dość znaczny spadek ciśnienia wody a po drugie spadek temperatury też dość znaczny. Czuję się trochę oszukany w tym temacie bo jak czytałem posty to wszyscy czytali że owszem zasobnik 45 l do kąpieli w wannie i prysznicu nie wystarczy ale do kąpieli i zmywania naczyń to bez problemu. Tak samo mnie zapewniał sprzedawca że przecież piec podgrzewa wodę w prędkością 14l/s więc nawet jeżeli tą bieżącą będę miał wykorzystywaną na fula do kąpieli to mam przecież cały zapas w zasobniku a do zmywania to wystarczy bez problemu. to wszystko może w teorii tak jest, ale w praktyce jest dupa. spadac ciśnienie i temperatura, co jest wku.., no coż dałem się w robić. jeżeli będę miał kolejny piec za jakieś lata to wtedy zrobię jednofunkcyjny z zasobnikiem ze 120 l. Ale pytanie mam takie. Czy jest możliwe że coś zostało w piecu źle ustawione że mam te spadki temp/ciśnienia?

 

- proszę o potwierdzenie, że jest to normalnie że otworzenie wody w kranie np. żeby umyć zęby, dajmy na to już na 30 sek/1min powoduje że załącza się piec i dogrzewa/uzupełnia wodę w zasobniku.

 

Moje podstawowe pytanie jest takie: Jakie powinny być dobre ustawienia pieca? wiem że to kwestia indwydualna, ale chcę mieć jakiś punkt startowy. Piec był ustawiany przez serwisanta, ale nie wiem jakie są ustawienia. Ma dla mnie duże znaczenie efektywność kosztowa, ale bardzo liczy się dla mmnie ciepło, komfort używania wody/ogrzewania i chciałbym mieć minimalny hałas kotła.

 

Moje dotychczasowe ustawienia są takie:

- 47 stopni Celsjusza na CWU. Czy to jest za dużo czy za mało? Myślę że tak średnio raz na godzinę piec włącza się żeby podgrzać zasobnik i wtedy grzeje dość ostro - temp. na piecu dochodzi tak do 80 stopni Celsjusza. Czy lepiej mieć mniejszą temperaturę i rozumiem mniej spalić gazu do jej ogrzania ale zarazem trzeba praktycznie dać samą ciepłą wodę do kąpieli bo zbyt dużo zimnej spowoduje że kąpiel będzie nie przyjemna. Czy lepiej mieć b.gorącą wodę i zużyć więcej gazu do jej wyprodukowania ale zarazem zużyć jej mniej bo do zrobienia optymalnej wody trzeba dodać zimnej wody?

 

- wczoraj przy temp. ok plus 5 stopni Celsjusza na zewnątrz ustawiłem krzywą grzani w pozycji 2,3. Piec pracował non stop i średnio temperatura na pieca była 50 stopni Celjusza. Piec startował od temp. w pomieszczeniu 19,6 stopni Celjusza o godz. 20.00 wczoraj wieczorem, jak wstałem rano to ok. 7.00 było 22.6 stopni Celjusza - nie wiem czy w nocy osiągnął on zadaną temperaturę (tj. 23 stopnie Celjsusza) czy cały czas próbował do niej dobić. Natomiast nie wiem czy to oznacza że piec się męczył na tej krzywej i trzeba było dać mu więcej np. 3 czy lepie dać mu więcej czasu na dogrzanie. Wogóle pytanie jest też takie trzeba zrobić jakieś założenie że trzeba dać x tygodni/miesięcy/dni dla domu żeby najpierw dogrzać mury żeby dopiero następnie dom kumulował ciepło. jestem laikiem i piszę to może pokracznie ale mam nadzieję że rozumiecie o co mi chodzi tj. mój dom nigdy nie był ogrzewany choćby jeden sezon grzewczy więc pewno mury ma wyziębione, więc rozumiem że pewno temu nie jest mu łatwo osiągnąć temp. wysoką w pomieszczeniu w krótkim czasie na niskich ustawieniach pieca. Ile powinien wynosić ten "x" - tydzień? dwa dni? miesiąc? jeden sezon grzewczy?

Więc jak już osiągnie pomieszczenie zadaną temperaturę i dajmy na to pochodzi non stop tydzień to wtedy zmniejszyć krzywą np. do 1,5 (moja obserwacja jest taka że przy tej krzywej przy wczorajszej temp. to piec buha na ok 45 stopniach Celjsusza) i sprawdzić czy będzie mu łatwo dojść do zadanej temperatury w pomiesczeniu czy jednak krzywa 2,3 to i tak niski pułap więc nie ma sensu tego obniżac.

 

Poza tym mam jeszcze 4 pytania:

 

- czy można zmienić coś w ustawieniach żeby dopiero jak temp. w pomiesczeniu spadnie załóżmy o 0,5 stopni Celsjusza to załączał się piec by dogrzać pomieszczenie zamiast jak jest teraz jak spadnie o 0,1 stopnia Celsjusza;

 

- steronik mam w jednym miejscu na dole na korytarzu. Rouzmiem że zadana temp. w pomieszceniu dotyczy temp. w tym miejscu co w cale nie oznacza że gdzieś indziej np. na górze temp. nie będzie niższa. Czy można więc zrobić jakąś "instalację" żeby piec patrzył też na temp. w innych pomieszczeniach?

 

- na razie często wyjeżdżamy na weekend i wtedy z oszczędności gazu (bo przecież piec co godzinę podgrzewa zasobnik) i prądu, wyłączam zarówno i CAR i piec tak że wogóle nie pracuję. Czy takie postępowanie jest okey? Czy tak lepiej nie robić? Bo oczywiście jak wracam i odpalam piec to pewno trwa trochę dłużej dogrzanie zasobnika niż jak jest w ciągu dnia na bieząco dogrzewany jak piec chodzi.

 

- są jeszcze te ustawienia bezwładności/autooptymalizacje - czy to warto ruszać czy nie ma sensu?

 

Bardzo bym prosił osoby które się znają żeby mi podpowiedziały. Tylko proszę jak dla durnia. Ustawienia na CARu pewno skumam ale jak już będziecie mi mówić o innych ustawieniach już na piecu to proszę krok po kroku np. zdejmij pokrywę przednią:p

 

 

Z góry bardzo dziękuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

zadałeś bardzo wiele pytań, nie na wszystkie istnieje odpowiedź, bo komfort cieplny to sprawa bardzo indywidualna. Jestem użytkownikiem pieca Zeus Victrix z zasobnikiem od 9 lat i uczyłem się go bardzo długo. Do pewnych spraw trzeba dojść samemu (jak zwykle).

Mam starszy typ sterownika CAR, więc krzywe grzania są oznaczone od 1 bodajże do 9. Ja mam ogrzewanie podłogowe na parterze, na większości powierzchni, więc staram się utrzymywać relatywnie niską temperaturę na piecu (pomimo mieszacza) - na niskiej krzywej 3. Efektywność kondensacji jest wtedy największa. Czasem przełączam na krzywą 4, jeśli są mrozy koło -10 st.C, bo temperatura na kotle jest za niska, żeby odpowiednio ogrzać dom. Czasem więc w ogóle nie może dojść do temp. zadanej - tak jak pewnie w Twoim przypadku. Oczywiście rozkład temperatur na piętrze i na dole jest diametralnie inny, bo góra nie akumuluje ciepła, a dół owszem - w podłodze i w ścianach. Wyregulowanie tego na jednym termostacie jest niemożliwe. I tu jest odpowiedź na pyt. nr 2 - w takim wypadku trzeba zamontować min 2 strefy grzewcze wraz z automatyką. Ubocznym efektem będzie to, że kocioł po prostu będzie częściej chodził, czyli zużywał więcej gazu, ale temperatura będzie bardziej dostosowana.

Przede wszystkim odradzam rozkręcanie kotła, podstawowe parametry składu mieszanki określa serwisant. Grzebanie w nich jest niebezpieczne i problematyczne, bo w przypadku nawet drobnych modyfikacji kocioł wyłączy się i tyle. Zdarzało mi się to wielokrotnie podczas tankowania gazu płynnego - trochę inny skład i konieczna była wizyta serwisanta.

Co do wody użytkowej - mam ustawione 60 st. C, żeby szybciej nalewać wodę do wanny i wanienki dla dzieci. Dogrzewać wodę musi po każdym zużyciu, pewnie dobiera sobie temperaturę na podstawie temp. wody w zbiorniku. Tu bym nic nie kombinował i zostawił jak jest- koszt ogrzania wody użytkowej w porównaniu z grzewczą jest znikomy. Faktycznie spada ciśnienie, kiedy np. dwie osoby korzystają z prysznica - jest to denerwujące. Nie tak bardzo jak w zwykłych piecach dwufunkcyjnych, ale zawsze. Na kotle jest specjalny przełącznik trybu gaudium magnum, który zwiększa przepływ ciepłej wody w przypadku zwiększonego zużycia. Wtedy woda pobierana jest łącznie ze zbiornika i z sieci, po podgrzaniu (tak, jak w dwufunkcyjnym). Proponuję sprawdzić jej działanie.

Kilka słów nt. automatyki pogodowej, bo jest ona kluczowa z punktu widzenia ustawień. Piec grzeje zgodnie z:

- zadaną krzywą grzania

- w domyślnym trybie modulacyjnym - zgodnie z własnym algorytmem dochodzenia do temperatury zadanej - czyli po prostu zmniejsza moc grzania wraz ze wzrostem temperatury w pomieszczeniu.

U mnie po kilku latach nastąpił problem przy temperaturach dodatnich - piec chodził na niskich parametrach, bo było ciepło i jeszcze zmniejszał moc wraz z dochodzeniem do właściwej temperatury co powodowało, że płomień gasł i ciągle włączał się i wyłączał. Po prostu po latach palnik nie był już taki precyzyjny. Przełączyłem w końcu go w tryb on/off bez modulacji i problem ustąpił. Teraz o temperaturze czynnika decyduje tylko krzywa grzania. Jak to zrobić - jest w instrukcji.

W Twoim domu jest rześko, bo musi się wygrzać. Zawsze jest na początku dużo wilgoci, która daje to poczucie rześkości. Czyli ogrzewać i wentylować :-)

Piec jest trochę głośny, bo ma 2 wentylatory - nawiewny i wyciągowy oraz pompę. Hałasu nie da się całkowicie wyeliminować, tak to chyba jest w kondensacyjnych. Na izolowanie i zamykanie pieca bym uważał, bo mi się rozszczelnił na jakiejś uszczelce i gaz czuć było w pomieszczeniu. Jak go za mocno zamkniesz, to nieszczęście gotowe. Z gazem nie ma żartów.

Z tego co pamiętam piec działa tak, że dochodzi do temperatury ustawionej +0,5st. i wtedy się wyłącza. Przy spadku poniżej -0,1 st. znów się załącza. Czyli realizuje to co chcesz, tylko w inny sposób.

O bezwładności nic nie powiem, bo w moim kotle jej nie ma. Przy wyjazdach na weekend proponuję zredukować temperaturę ogrzewania o kilka stopni, ale piec zostawić włączony. Dogrzewać wody do zbiornika nie może, bo nie będzie w tym czasie jej ujścia.

 

Pozdrawiam

 

Drozd

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wielkie dzięki za opis.

w wolnej chwili bardziej przeanalizuje twoje odpowiedzi, na razie na gorąco mam jeszcze pięć pytań/wątpliwości:

 

- piszesz o spadku ciśnienia wody jak dwie osoby się kąpią. Natomiast u mnie jest spadek jak jedna się kąpię a druga używa tylko wody do zmywania. Czy taki "zestaw" jest okey? Co to jest ten trybu gaudium magnum? Gdzie tego szukac;

 

- piszesz "Dogrzewać wody do zbiornika nie może, bo nie będzie w tym czasie jej ujścia.", ale właśnie jest tak że np siedzę sobie przed tv i nie używam wogóle wody dajmy na to przez 2 godziny to w tym czasie z raz czy dwa piec się załącza i podgrzewa wodę w zbiorniku - czyl zużywa gaz i prąd. Stąd moje pytanie. Ja kombinuję że jak wyjeżdzam na 2 dni (na razie mówię o obecnych temp. czyli nie jest ważne wyłączanie ogrzewania na te 2 w grzejnikach gdyż jeszcze pełną parą nie grzeje tylko testuję jak piec się zachowuje) to po co przez te 2 dni kiedy nikogo nie ma w domu i nikt nie używa wody w kranie to po co piec ma się co godzine załączać żeby podgrzewać wodę w zbiorniku. Ja rozumiem że po prostu z biegiem czasu, pomimo nie korzystania, temp. wody w zbiorniku się zmniejsza więc piec ją zwiększa;

 

- wczoraj przy zabawie przy piecu doszedłem jeszcze do opcji CH MIN - rozumiem że to jest minimalna temp. w grzejnikach. Czy ja dobrze rozumiem, że jeżeli mam ją nastawioną na jakiś pułap to bezwględu na krzywą, temp. na zewnątrz i temp. wewnątrz piec ma zadane żeby temp. w grzejnikach nie spadła poniżej tego minimum. Jaką wartość dobrze jest ustawić? Interesuje mnie jakiś przykładowy rząd wielkości - oczywiście liczą się koszta ale też chcę by było ciepło w domu więc może nie jakieś wysokie szaleństwo w tej temp. ale też zupełnie minimum. Ja miałem ustawione 40 stopni. Zmniejszyłm je na 35 stopni. Nie wiem czy to z tym jest związane czy nie ale pomimo tego że była ustawiona ta sama krzywa co dzień wcześniej i tego że była podobna temp. na zewnątrz to piec powoli radził sobie z dojściem do temp. zadanej plus do tego miałem wrażenie że grzejniki były mniej ciepłe. Następnie ponownie zwiększyłem do 40 stopni i po chwili grzejniki zaczęły być ciepłe - bez zmiany krzywej. Czy dobrze rozumiem że ten parametr jest też ważny. Jaką wartość najwyższą można mu zadać tak żeby korzystać jeszcze z kondensacji.

 

- mówisz o ustawienia 2 automatyk odrębnie dla każdego piętra. Rozumiem że w takim układzie to jest możliwe. Czy dobrze rozumiem że polega to na tym że podpiana się pod piec drugi CAR?

 

- to ile trzeba pogrzać taki dom w którym nikt wcześniej nie mieszkał i został oddany w stanie developerskim jesienią 2012 r. a prace wykończeniowe skończyły się wiosną 2012 r., tak żeby zaczał on szybciej akumulować ciepło i słabiej je oddawać? jeden pełen sezon grzewczy? miesiąc grzania? bo tak na moją logikę inaczej powinien się zachować dom którego mury były już wielokrotnie grzane a inaczej podobny dom który może był grzany tydzień i powstał dość niedawno więc nie miał skąd i od czego się nagrzać.

 

Jeszcze raz wielkie dzięki.

 

Oczywiście prosiłbym inne osoby o wymianę doświadczeń. Plus czy ktoś mógłby mi jeszcze podpowiedzieć jaką bezwładność byłoby najlepiej ustawić. Opis mojego domu jest w pierwszym poście. Nie jest to jakoś zupełnie nie docieplony dom ale rewelacji nie ma, nie mam też podgłowki w prawdziwym tego słowa znaczeniu (jak pisałem mam tylko w wc na górze i na dole). Więc mi się wydaje że 20 to za wysoko (tak było ustawione w CAR przez serwisanta), lepiej 10? czy jeszcze niżej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy mógłbym prosić znawców tematu o podzielenie się doświadczeniami. Dla mnie nie jest to wszystko oczywiste. Wiem że nie ma uniwersalnego rozwiązania ale odpowiedzi na moje pytania plus opis jakiś ogólnych zasad by mi bardzo pomógł.

Ponad to co napisałem zastanawiam się jakie ma znaczenie wskaźniek CH Min - czy to oznacza że jak jest to na 45 stopni to piec nie grzeje poniżej tylu stopni?

Jakie ma znaczenie ustawienie sondy zewn. - czy jeżeli jest ona ustawiona do -10 zamiast do -25 to znaczy ze poniżej -10 piec grzeje na maksa?

Jeżeli chciałbym żeby piec non stop grzał mi np. temp. 45 stopni co muszę zrobić - odłączyć sterownik i pogodówkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam trochę inny model kotła - Zeus Superior, ale są one bardzo podobne. Jeżeli chodzi o spadki ciśnienia to u mnie ten problem nie występuje w ogóle - można brać prysznic i zmywać w tym samym czasie, pewnie jakiś spadek ciśnienia jest , ale niezauważalny, widać to dopiero jak się odkręci trzecie źródło wody - chociaż dalej można korzystać. Jeżeli masz z tym problem, spróbuj ustawić wyższą temperaturę CWU, wtedy w kranie mieszając się z zimną wolniej zużyjesz zasobnik, ale dziwny objaw - piec bez problemu powinien obsłużyć 2 źródła. Jak masz możliwośc to niech ktoś sprawdzi ci instalację i czy kocioł dobrze funkcjonuje. Ja mam CWU ustawione na 50 stopni.

Przeskok temperatury jest widoczny jak skończy się woda w zbiorniku kotła i przechodzi na grzanie przepływowe, woda robi się chłodniejsza - wystarczy przekręcić gałkę kranu na cieplejszą i po problemie kocioł grzeje przepływowo i mamy stałą temperaturę w kranie.

 

Jeżeli chodzi o głośność pieca - sprawdź czy obudowa nie rezonuje jak piec jest włączony - u mnie tak było i piec głośno brzęczał - wystarczyło mocniej dokręcić śrubki. Mój Zeus nie jest głośny - szumi sobie po prostu, chociaż jak palnik chodzi na max - szum jest wyraźnie słyszalny.

 

Jeżeli chodzi o włączanie podgrzewania zbiornika to Zeus Superior ma taką opcję w menu serwisowym - gdzie określa się kiedy piec ma zacząć podgrzewać zasobnik, dwie opcje: jak temp spadnie o 1 poniżej zadanej CWU ( tak było u mnie fabrycznie i kocioł grzał bardzo często ) czy jak spadnie o 10 st poniżej zadanej ( tak mam teraz ustawione i kocioł sam z siebie włącza się może raz, dwa razy na dobę ). Po krótkim poborze wody np mycie rąk itp nie włącza się wcale.

 

Jeżeli chodzi o temperaturę zasilania CO to temat rzeka, zwróć tylko uwagę że grzejniki zasilane temp np 45 stopni nie są za bardzo efektywne i muszą być przewymiarowane żeby ogrzać pomieszczenie, jeżeli nie masz przewymiarowanych grzejników piec może nie dać rady ogrzać domu taką temperaturą - tutaj musisz poeksperymentować, ja cenię sobie komfort i u mnie grzejniki grzeją od 50 st w górę ( zależnie od temp na zewnątrz ) mimo że są trochę przewymiarowane - piec w miarę szybko nagrzewa piętro do zadanej temperatury i się wyłącza a nie męczy kilka godzin z letnimi kaloryferami, ale na ten temat były tutaj już długie dyskusje czy lepiej grzać bardzo długo na niskiej temperaturze żeby piec kondensował, czy lepiej krócej - zdania są podzielone, ale grzejników nie zaprojektowano do grzania z temp 40 st. - podłogówka inna sprawa, tutaj jak najbardziej niskie zasilanie.

 

Tak czy siak - jeżeli dopiero się wprowadziłeś i masz wilgotny dom to powinieneś porządnie go wygrzać a tego efektywnie nie zrobisz z 40 st na kaloryferach.

 

Odnośnie pytań na końcu:

 

- nie można zmienić, ale możesz zmienić zadaną temperaturę, wtedy piec będzie się włączał przy takiej jakiej chcesz.

- temp w innych pomieszczeniach najłatwiej ustawić termostatami na grzejnikach, jeżeli nie masz osobnych stref w instalacji, pochodź sobie z termometrem po pokojach to będziesz wiedział gdzie skręcić a gdzie otworzyć. Jeżeli masz bardzo nierówne temperatury w domu to przemyśl jeszcze przestawienie sterownika w inne miejsce - chłodniejsze. Najlepszą opcją jest instalacja strefowa i kilka sterowników, ale to się robi podczas budowy. Nie wiem jak w tej chwili masz to rozwiązane ( wspominałeś o podłogówce w łazienkach - to osobny obwód ze swoja pompą? ). Pod Victrixa można podpiąć tylko jeden sterownik, kolejne sterowniki (np. tyboxy immergasa) podpinasz pod rozdzielacz strefowy, wtedy każda strefa grzeje niezależnie. Np taki: http://pl.immergas.com/dim/dim_v2/dimv2.htm

- wyłączanie ogrzewania na weekend - tutaj dużo zależy od ocieplenia domu - najlepiej spisz sobie stan licznika przed wyjazdem i po powrocie jak piec dogrzeje dom - sprawdź ile gazu zużył, na następny weekend zostaw włączony i potem porównaj wyniki - będziesz miał czarno na białym co jest lepsze o ile temperatura na zewnątrz nie będzie się bardzo różnić.

- autooptymalizacja - u mnie jest włączona, ale nie wypowiem się czy coś sensownego daje bo nie eksperymentowałem z wyłączaniem.

Edytowane przez ibizpl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o włączanie podgrzewania zbiornika to Zeus Superior ma taką opcję w menu serwisowym - gdzie określa się kiedy piec ma zacząć podgrzewać zasobnik, dwie opcje: jak temp spadnie o 1 poniżej zadanej CWU ( tak było u mnie fabrycznie i kocioł grzał bardzo często ) czy jak spadnie o 10 st poniżej zadanej ( tak mam teraz ustawione i kocioł sam z siebie włącza się może raz, dwa razy na dobę ). Po krótkim poborze wody np mycie rąk itp nie włącza się wcale.

 

To podejście mi się podoba. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Powiedz nam co ogrzewa Twój piec i jakie masz zużycie?

 

Ogrzewam połowę bliźniaka, 150 m2. Na parterze całość podłogówka, na piętrze w pokojach grzejniki, w łazience i przedpokoju podłogówka. W kotłowni siedzi immergas zeus superior i dim v2. Gdybym teraz budował odpuściłbym grzejniki i zrobił podłogówkę na całości. Zużycia w m3 ci nie podam bo w połowie tamtego sezonu przesało mi się chcieć biegać do licznika jak przestałem się bawić ustawieniami pieca, ale pamiętam że za cały sezon 2011 wyszło mi ok 2800 za gaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

Mam pytanie do użytkowników Zeusa. Czy drugi raz kupili by ten sam kocioł? Ciągle zastanawiam się nad tym modelem ( Victrix Zeus 26 1l), oraz nad kotłem z osobnym zasobnikiem (np. Victrix X 12 2 I) i sam nie wiem który wybrać, który będzie oszczędniejszy i lepszy do mojego domku. Jakie są zalety i wady tych kotłów?. Dom dobrze ocieplony ( 20 cm grafit w podłodze i na ścianach, 30 cm wełny w dachu), wentylacja mechaniczna z rekuperacją, 2 łazienki i na razie 2 osoby

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poczytałem, poanalizowałem odpowiedzi i mam jeszcze klilka pytań:

 

- czy wiecie gdzie w kotle Immergas Victrix Zeus 26 1l i/lub w CAR v2 można zmienić po jakim spadku temperatury na CARrze kocioł się włączy znowu? Obecnie mam teraz tak że jam tylko temp. spadnie o 0,1 od zadanej to kocioł się uruchamia. Chciałbym zmienić to na 0,5 stopnia;

 

- czy wiciec gdzie w tym kotle można zmienić żeby kocioł załączał się do podgrzewania CWU nie tak często - u mnie to tak z raz na godzinę wychodzi i do tego odkręczenie wody na 1 min. w kranie powoduje odpalenie kotła. Chciałbym żeby kocioł ruszał do podgrzania CWU gdzy będzie większy spadek temp. wody w zasobniku tak żeby dojść góra do 4 podgrzań CWU na dobę - oczywiście abstrahuje od uzupełniania i podgrzewania wody jak jest duże zużycie przy np. kąpieli.

 

- rozumiem że w CAR v2 aby zmienić to żeby kocioł nie grzał o 0,3 stopni ponad zadaną temp. trzeba wejść w ustawienia serwisowe, do którego potrzebny jest kod. Czy jest to kod uniwersalny? Jeżeli tak, czy ktoś go zna?

 

- w ustawieniach serwisowych CAR v2 można wybrać jeden ze sposób dochodzenia do zadanej temp. tj. albo żeby piec grzał dajmy na to jedną stałą temp. i jak osiągnie zadaną temp. to się wyłączy albo piec przy zbliżaniu się do zadanej temp. zaczyna zmniejszać temp. zasialania. Która opcja jest dobra dla kotła ale oczywiście mając na uwadze komfort cieplny;

 

- czy mając pociągnięte grzejniki do jednej instalacji (nie mam chyba żadnych DIM czy zawarów trójdrogowych - cokolwiek to jest :D) i mając jeden CAR v2 na dole mogę po prostu kupić TYBOXA Immergasa, zainstalować go na górze i podpiąć pod kocioł. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby to żeby były dwie strefy grzewcze tj. jak będzie na górze za chłodno to kocioł zasili tylko grzejniki na górze nie zasilając tych na dole, ale rozumiem że bez przerabiania instalacji (co rozumiem wiąże się ze skuwaniem itd.) nie jes to możliwe; więc jeżeli nie mogę osiągnąć tego ideału to chciałbym chociaż mieć możliwość abty kocioł reagował również na temp. na górze a nie na dole. Wiem że ktoś powie że mogę sobie CAR przenieść na górę, tylko że mam już zamontowanego na kablu na dole i nie będę przez cały dom ciągnął teraz kabla na górę. Więc czy mogę wpiąć extra (obok CAR) Tyboxa do kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poczytałem, poanalizowałem odpowiedzi i mam jeszcze klilka pytań:

 

- czy wiecie gdzie w kotle Immergas Victrix Zeus 26 1l i/lub w CAR v2 można zmienić po jakim spadku temperatury na CARrze kocioł się włączy znowu? Obecnie mam teraz tak że jam tylko temp. spadnie o 0,1 od zadanej to kocioł się uruchamia. Chciałbym zmienić to na 0,5 stopnia;

 

Z tego co wiem nie ma takiej możliwości, CAR wysyła sygnał do kotła przy spadku 0,1 i raczej nie da się tego zmienić

 

- czy wiciec gdzie w tym kotle można zmienić żeby kocioł załączał się do podgrzewania CWU nie tak często - u mnie to tak z raz na godzinę wychodzi i do tego odkręczenie wody na 1 min. w kranie powoduje odpalenie kotła. Chciałbym żeby kocioł ruszał do podgrzania CWU gdzy będzie większy spadek temp. wody w zasobniku tak żeby dojść góra do 4 podgrzań CWU na dobę - oczywiście abstrahuje od uzupełniania i podgrzewania wody jak jest duże zużycie przy np. kąpieli.

 

Przejrzałem właśnie instrukcję do Zeusa i tutaj nie potrafię pomóc, Zeus Superior ma menu serwisowe w którym da się ustawić tą funkcję w M5 funkcja P71 do wyboru jest 3 stopnie i 10 stopni, w instrukcji do zwykłego Zeusa nie znalazłem informacji o menu ustawień: M1, M3 i M5

Może serwisant Immergasa będzie coś wiedział na ten temat?

 

EDIT: Właśnie znalazłem ta opcję w instrukcji kotła, str38:

 

3.10 PRZEŁĄCZNIK TRYBU W.U.

Z ustawieniem termostatu w.u. “S9” (10 rys. 3-4)

na “Histereza 1” włączenie kotła do podgrzania

ciepłej wody sanitarnej następuje, gdy temperatura

wody znajdującej się w podgrzewaczu spadnie o 3°C

względem temperatury ustawionej, natomiast na

“Histereza 2” włączenie następuje, gdy temperatura

wody znajdującej się w podgrzewaczu spadnie o

10°C względem temperatury ustawionej.

Termostat w.u.

Przełącznik

(S9)

Histereza 1 / słoneczny nieaktywny

(Ustawienie seryjne)

Zamknięty

Histereza 2 / słoneczny aktywny Otwarty

 

P.S. Kto kurde tłumaczył tą instrukcję??

 

- rozumiem że w CAR v2 aby zmienić to żeby kocioł nie grzał o 0,3 stopni ponad zadaną temp. trzeba wejść w ustawienia serwisowe, do którego potrzebny jest kod. Czy jest to kod uniwersalny? Jeżeli tak, czy ktoś go zna?

 

W ustawieniach serwisowych CAR jest zmiana +- 3 stopnie ale to dotyczy kalibracji czujnika temp w pomieszczeniu, to 0,3 stopnia to raczej bezwładność instalacji ogrzewania. Kod w Supercar to 1122, w Carv2 może być inny ale go nie znam.

 

- w ustawieniach serwisowych CAR v2 można wybrać jeden ze sposób dochodzenia do zadanej temp. tj. albo żeby piec grzał dajmy na to jedną stałą temp. i jak osiągnie zadaną temp. to się wyłączy albo piec przy zbliżaniu się do zadanej temp. zaczyna zmniejszać temp. zasialania. Która opcja jest dobra dla kotła ale oczywiście mając na uwadze komfort cieplny;

 

Teoretycznie lepsza jest funkcja modulowania gdzie kocioł zmniejsza temp zasilania im bliżej do zadanej temp w pomieszczeniu, na pewno pomaga to w nie przegrzewaniu pomieszczeń bo przy funkcji on/off kocioł grzeje stałą temp zasilania i po wyłączeniu grzejniki są jeszcze ciepłe przez jakiś czas co dalej podwyższa temp w pomieszczeniu.

 

- czy mając pociągnięte grzejniki do jednej instalacji (nie mam chyba żadnych DIM czy zawarów trójdrogowych - cokolwiek to jest :D) i mając jeden CAR v2 na dole mogę po prostu kupić TYBOXA Immergasa, zainstalować go na górze i podpiąć pod kocioł. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby to żeby były dwie strefy grzewcze tj. jak będzie na górze za chłodno to kocioł zasili tylko grzejniki na górze nie zasilając tych na dole, ale rozumiem że bez przerabiania instalacji (co rozumiem wiąże się ze skuwaniem itd.) nie jes to możliwe; więc jeżeli nie mogę osiągnąć tego ideału to chciałbym chociaż mieć możliwość abty kocioł reagował również na temp. na górze a nie na dole. Wiem że ktoś powie że mogę sobie CAR przenieść na górę, tylko że mam już zamontowanego na kablu na dole i nie będę przez cały dom ciągnął teraz kabla na górę. Więc czy mogę wpiąć extra (obok CAR) Tyboxa do kotła.

 

Bezpośrednio do kotła da się podpiąć tylko 1 sterownik, jedyny wyjątek to Tybox 820,ale musisz odpiąć wtedy Cara. W twoim wypadku najprostrzym i najtańszymrozwiązaniem jest przeniesienie Cara do najchłodniejszego pomieszczenia w domu i sterowanie temperaturą w pokojach za pomocą głowic elektronicznych do grzejników, pełno tego na allegro za ok 60zł, montujesz je wszędzie oprócz pomieszczenia z Carem gdzie grzejnik masz otwarty na full i masz kontrolę temperatury w każdym pomieszczeniu. Drugie fajne rozwiązanie to wspomniany tybox820, to właściwie dwa radiowe tyboxy ze wspólnym odbiornikiem - kocioł widzi je jako 1 sterownik. Jeden wisi na parterze, drugi na piętrze, sygnał z któregokolwiek włącza kocioł. Minus jest taki że kocioł zacznie grzać całą instalacją w całym domu - to bez zmiany instalacji można wyregulowac włąściwie tylko głowicami na grzejnikach które będą je po kolei odcinać no i strata kontroli nad CWU w sterowniku trzeba to robić na kotle bo tybox nie ma takich funkcji, nie wiem też jak z modulacją kotła - funkcją o którą pytałeś wcześniej.

 

Mam nadzieję że trochę pomogłem.

Edytowane przez ibizpl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To nie musi być DIM, jeżeli masz same grzejniki i nie potrzebujesz 2 różnych temperatur zasilania można to zrobić sporo taniej, DIM 2 strefowy to w sumie 2 pompy i sprzęgło, jak dobrze poszukasz to znajdziesz poniżej 2 tys, albo zdolny instalator zbuduje to sam i jakieś niezależne sterowanie - wyjdzie sporo taniej.

Co do przerabiania instalacji ciężko powiedzieć bo nie wiadomo jak masz zrobioną, masz jakiś schemat? Masz jakiś rozdzielacz w kotłowni? Może 2 - jeden na parter i drugi na piętro?

Jak jest 1 centralny rozdzielacz na wszystkie grzejniki w kotłowni obok pieca to powinna być prosta sprawa - generalnie zamiast 1 na całość montujesz 2 mniejsze: osobny na parter i na piętro, do każdego pompę + sterownik. Może zadzwoń do instalatora który robił ci instalację?

 

Jak już będziesz rozbebeszał kotłownię, to możesz pokusić się o jeszcze lepsze sterowanie ogrzewaniem i podzielić je na więcej stref, w Immergasie są fajne sterowniki delta:

http://pl.immergas.com/options/termostaty/st_stref/delta600.htm

W takim układzie możesz niezależnie regulować temperatury w salonie, sypialniach itd.

Edytowane przez ibizpl
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poczytałem, poanalizowałem odpowiedzi i mam jeszcze klilka pytań:

 

- czy wiecie gdzie w kotle Immergas Victrix Zeus 26 1l i/lub w CAR v2 można zmienić po jakim spadku temperatury na CARrze kocioł się włączy znowu? Obecnie mam teraz tak że jam tylko temp. spadnie o 0,1 od zadanej to kocioł się uruchamia. Chciałbym zmienić to na 0,5 stopnia;

 

- czy wiciec gdzie w tym kotle można zmienić żeby kocioł załączał się do podgrzewania CWU nie tak często - u mnie to tak z raz na godzinę wychodzi i do tego odkręczenie wody na 1 min. w kranie powoduje odpalenie kotła. Chciałbym żeby kocioł ruszał do podgrzania CWU gdzy będzie większy spadek temp. wody w zasobniku tak żeby dojść góra do 4 podgrzań CWU na dobę - oczywiście abstrahuje od uzupełniania i podgrzewania wody jak jest duże zużycie przy np. kąpieli.

 

- rozumiem że w CAR v2 aby zmienić to żeby kocioł nie grzał o 0,3 stopni ponad zadaną temp. trzeba wejść w ustawienia serwisowe, do którego potrzebny jest kod. Czy jest to kod uniwersalny? Jeżeli tak, czy ktoś go zna?

 

- w ustawieniach serwisowych CAR v2 można wybrać jeden ze sposób dochodzenia do zadanej temp. tj. albo żeby piec grzał dajmy na to jedną stałą temp. i jak osiągnie zadaną temp. to się wyłączy albo piec przy zbliżaniu się do zadanej temp. zaczyna zmniejszać temp. zasialania. Która opcja jest dobra dla kotła ale oczywiście mając na uwadze komfort cieplny;

 

- czy mając pociągnięte grzejniki do jednej instalacji (nie mam chyba żadnych DIM czy zawarów trójdrogowych - cokolwiek to jest :D) i mając jeden CAR v2 na dole mogę po prostu kupić TYBOXA Immergasa, zainstalować go na górze i podpiąć pod kocioł. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby to żeby były dwie strefy grzewcze tj. jak będzie na górze za chłodno to kocioł zasili tylko grzejniki na górze nie zasilając tych na dole, ale rozumiem że bez przerabiania instalacji (co rozumiem wiąże się ze skuwaniem itd.) nie jes to możliwe; więc jeżeli nie mogę osiągnąć tego ideału to chciałbym chociaż mieć możliwość abty kocioł reagował również na temp. na górze a nie na dole. Wiem że ktoś powie że mogę sobie CAR przenieść na górę, tylko że mam już zamontowanego na kablu na dole i nie będę przez cały dom ciągnął teraz kabla na górę. Więc czy mogę wpiąć extra (obok CAR) Tyboxa do kotła.

 

Kocioł należy tak ustawić żeby pracował ciągle czyli obniż krzywą grzewczą tak aby kocioł nie mógł dogrzać pomieszczenia do temperatury zadanej na CAR. Gdy tak ustawisz kocioł nie będzie się załączał co chwila tylko będzie pracował ciągle co podobno jest najbardziej ekonomiczne i dobrze wpływa na żywotność kotła. Osobiście mam ustawioną temp zadaną na CAR 22st a kocioł dogrzewa do 21.8-21.9st krzywa grzewcza na 2.1. Co do grzania CWU ja mam ustawione tak że kocioł podgrzewa CWU 2 razy dziennie rano miedzy 6-7 i wieczorem miedzy 19-20 zasobnik 280l. Tym sposobem załącza się tylko 2 razy na dobę i zużywa przy tym 1m3 gazu.

Edytowane przez adam998
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki za odpowiedź.

Ja mam krzywą ustawioną na 1,2 a temp. minimalną na piecu 38 stopni. Raz obniżyełm temp. minimalną na piecu i moje wrażenie było takie że to sztuka dla sztuki gdyż kocioł niby się palił ale grzejniki były dość zimne. Moje wrażenie jest takie że tak naprawdę dopiero od ok 40 stopni grzejniki dają prawdziwe ciepło które ogrzewa pomieszczenie. Co z kolei sprawia że wracam do punktu wyjścia tj. kocioł przy grzania na ok 40 stopniach dogrzewa pomieszczenie i się wyłącza.

Widzę w tym temacie więc dwa rozwiązania: albo najpierw będę przegrzewał pomieszczenie zadajć wysoką temperaturę a jak ją osiągnię to mocno zjadę w dół i przez ten czas kocioł się nie załączy a budynek będzie się powoli wychładzał. To, moim zdaniem, powinno doprowadzić do tego że dajmy na to na przestrzeni 10 h kocioł załączy się dwa razy.

Z drugiej strony jak tak się zastanawiam nad tym to mam wrażenie że nie jest tak że od tego częstego włączania się pieca to mega wzrasta rachunek. Ktoś porównał to do jazdy płynnej samochodem a jazdy z przyśpieszaniem i hamowaniem. Prawda zaś chyba jest taka, że przy przeciętnym samochodzie i spalaniu dajmy na to na poziomie 7,5 l przy spokojnej jeździe bardziej dynamiczna jazda (bez piłowania) zwiększa spalanie góra o 10%. jak dla mnie 10% to nie jest coś tak ważnego aby spędzało mój sen z powiek jak ustawić piec oraz żeby zrezygnować z komfortu cieplnego.

Jeżeli chodzi o podgrzewanie wody to mi się wydaje że w moim kotle nie ma opcji ustawienia kiedy ma podgrzewać wodę. Mam wbudowany zasobnik i kocioł sam decyduje o tym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja akurat nie zgadzam się z Adamem998, jeżeli kocioł będzie chodził 20h na dobę spali o wiele więcej gazu niż włączając się np 5x na 1h albo 10x na 30 min. Kotły i tak modulują i pracują z minimalna mocą, z drugiej strony zasilanie przy ogrzewaniu grzejnikowym musi mieć jakąś sensowna minimalną temperaturę bo letnie grzejniki nie ogrzeją nam domu mimo że kocioł będzie grzał 24/24, ja tez uważam że na grzejnikach minimum to 40 st.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krismarzyk ustaw temperaturę minimalna na 32st ja mam ustawione na 30st. w tej chwili u mnie na dworze +7st temperatura zasilania 35st grzejniki delikatnie ciepłe w pomieszczeniu 21,8st. Przy tych temperaturach na zewnątrz np. u mnie, gdyby kocioł startował z zasilaniem 38st pracowałby z za dużą mocą jak na te warunki temperaturowe na zewnątrz Krzywa grzewcza w Twoim przypadku 1.2 wymuszałaby pracę kotła przy obecnych temperaturach o kilka stopni niżej niż masz ustawioną minimalna temp. zasilania. Jedno drugie wyklucza.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja myślę że każdy musi znaleźć sobie swój "złoty środek" w swoim domu. Włączenie kotła z wysoką temp zasilania np 65 st żeby przegrzać pomieszczenie tylko po to żeby potem dłużej kocioł nie pracował da nieprzyjemne wahania temperatury - jak pomieszczenie już się wychłodzi a kocioł się jeszcze nie załączy będziesz miał wrażenie że w domu jest zimno no i efektywność kondensacji będzie słaba. Przy kondensatach faktycznie lepiej jest jeżeli kocioł pracuje dłużej na niższej mocy niż krótko z dużą mocą, ale jeżeli się nie przesadzi z niską temp zasilania która przy grzejnikach nie jest efektywna. U mnie przy temp zasilania do 42-45 stopni kocioł grzeje z minimalną mocą, więc nie ma znaczenia czy ustawię zasilanie na 32 stopnie czy 45 - kocioł grzejąc tą wodę zużyje tyle samo gazu w danej jednostce czasu bo grzeje z tą samą minimalną mocą. Wg mnie kluczowe jest takie ustawienie temp zasilania żeby kocioł pracował z mocą minimalną i jeszcze kondensował a przy grzejnikach i zasilaniu 32 czy 35 st zajmie bardzo dużo czasu nagrzanie do temp zadanej a kocioł cały czas będzie spalał gaz. Tak czy siak każdy ma inaczej, jeżeli adam998 ma mocno przewymiarowane grzejniki może działa to u niego dobrze, najlepiej pobawić się krzywą i min temp zasilania i konsultować temat z licznikiem gazu 1 dziennie :) wtedy np po tygodniu będziemy w stanie ocenić co jest dla nas najbardziej efektywne. Trzeba pamiętać że mówimy tutaj o Zeusie który nie moduluje od 1.9 jak mały Victrix.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adam998, czy ja dobrze rozumiem że sugerujesz że przy obecnej temp. na zewnątrze temp. zasilania powinna oscylować w okolicach dajmy na to 35 stopni a nie 40 stopni jak jest u mnie? Jeżeli tak to taki sposób u mnie się nie sprawdzi gdyż przetestowałem to i moje wrażenie jest takie że u mnie w domu dopiero jak daje się jakieś 40 stopni to czuć grzanie w domu; jak jest ok 35 stopni na zasilaniu to grzejniki są letnie a w domu nie ma uczucia ciepła.

może jest tak jak pisze ibizpl że adam998 ma dośc mocmo przewymiarowe grzejniki i dość mała temp. na zasilaniu nagrzewa mu pomieszczenia. u mnie zaś, poza salonem, w pokojach na górze niestety jest tak że grzejniki nie są za bardzo przewymiarowe więc moje wrażenie (fakt że nie badałem tego przez cały dzień tyko przez dajmy na to 3 godziny) jest takie że przy 35 stopniach grzejniki prawie wogóle się nie nagrzewają. więc w takim układzie palenie gazu z temp. zasilania 35 stopni za wiele nie zmienia więc ja to traktuje jak kasa wyrzucona w błoto bo gaz się pali a ciepła nie ma.

mi się wydaje że tak de facto są dwa rozwiązania: 1) trochę wyższa niż niższa temp. zasilania i niska krzywa grzewcza (u mnie jest to odpowiednio 38 stopni a krzywa 1.2) - to u mnie chyba sie sprawdza bo nie mam przewymiarowanych grzejników; 2) niższa temp. zasilania a wyższa krzywa grzewcza ( u adama998 32 stopnie a krzywa 2.1). nie wiem czy efekt nie jest tem sam. bo suma summarum dajmy na to przy plus 5 stopniach na zewnątrze temp. zasilania jest w okolicach u nas obu 38 stopni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...