Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Pompa ciepła ready


cho_mik

Recommended Posts

Cześć!

 

Budujemy dom i założyliśmy, że ogrzewanie ma być bezobsługowe. Ma być też tanie w ogólnym rozrachunku. Gazu z rury nie ma, więc nasz wybór padł na pompę ciepła. Ale wiadomo - jest to spora inwestycja. Doszliśmy do wniosku, że może jej realizację odroczyć. Plan jest taki:

 

- robimy ogrzewanie podłogowe,

- instalujemy 300 l zbiornik z grzałką (bojler),

- ogrzewamy w drugiej taryfie.

 

W ten sposób możemy się wprowadzić 50 tyś. zł wcześniej :)

 

Ktoś wyliczył nam moc PC na 5,7 KW. Jeśli założyć jej sprawność na 3,5, to moc grzałki powinna być ok. 20 KW. Oczywiście oznacza to konieczność zamówienia odpowiedniej mocy z zakładu energetycznego.

 

Zastanawiam się, czy takie rozwiązanie ma sens. Jakie będą wtedy koszty, a przede wszystkim, co muszę zrobić na etapie budowy, żeby potem instalacja pompy był w miarę bezproblemowa - czyli bez dużych nakładów i problemów.

 

Pozdrawiam,

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 53
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

cos mocno pokreciles...skoro ktos wyliczyl zapotrzebowanie 5,7 to tak ma byc...a nie 20...wyobrazasz sobie 20 kw grzalke??? To po pierwsze po drugie skad te 50 tys?? Jak zrobisz podlogowke i praktycznie cala kotlownie zostanie Ci tylko DZ i pompa ciepla...czyli moze to byc okolo 20 tys zl....radze poczytac to forum i to uwaznie...bo na razie to widac ze chcesz miec pompe ale kompletnie nic nie wiesz o samym urzadzeni jak i o calym systemie, powaznie i bez zlosliwosci, poczytaj
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielka szkoda ze ten ktoś przy okazji nie wytłumaczył ze moc pompy powinna równac stratom ciepła, o ile te zostały obliczone poprawnie.

Zamontuj grzałki o mocy 6 kW, są takie zestawy 3x2 kW z gwintem 6/4" za ok 90 zł i wszystko bedzie w porządku. Nie musisz zwiekszac mocy w zakładzie energetycznym

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Photos ma rację, poczytaj.

 

 

 

 

....Ktoś wyliczył nam moc PC na 5,7 KW. Jeśli założyć jej sprawność na 3,5, to.....

 

To oznacza że pompa będzie miała moc grzewczą 5,7 kW a zużywać będzie prądu w zależnoći od COP (przyjmijmy twoje 3,5) ok 1,65 kW energii elektrycznej.

Ale ten zbiornik 300l to bufor czy to zasobnik CWU, bo jeśli zasobnik CWU to nie jest dobry pomysł podgrzewać dom poprzez zbiornik CWU.

 

Jeśli masz faktycznie zapotrzebowanie domu na ok. 6kW to pompa będzie raczej tania, powietrzna pewnie kilkanaście tyś. (są na forum sprzedawcy i instalatorzy oni wiedzą lepiej) gruntowa może jeszcze taniej tylko dolne źródło kilka tysiączków. Popytaj, poczytaj poproś o kilka wycen, na powietrzne i gruntowe mocy ok 8 kW dla bezpieczeństwa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- robimy ogrzewanie podłogowe,

- instalujemy 300 l zbiornik z grzałką (bojler),

- ogrzewamy w drugiej taryfie.

Moc grzewczą już wyklarowali inni - potrzebujesz grzałkę 7-10kW (żeby grzać mocniej w 2-giej taryfie, a nie w styczniu 24h/dobę ), a nie 20kW. Pomysł ogólnie dobry, ale pewne rzeczy wygodniej jest zrobić na etapie budowy. Jak dużą macie działkę ? Jeśli wystarczającą na kolektor poziomy, to wygodniej będzie zakopać tam rury podczas budowy, a nie po urządzeniu ogródka. Nawet 600m rury do wody PE32 nie zrujnuje Twojego budżetu. Koparka będzie kosztować 1500-2000zł, to też nie majątek. Glikol możesz wlać za 5 lat, ale kopać lepiej teraz, przy okazji innych prac ziemnych. Rury kolektora dobrze jest wprowadzić do kotłowni również na etapie budowy - jeśli się da to bez studzienki zbiorczej. Potem, gdy nazbierasz kasę, kupisz pc, podłączysz, wlejesz glikol i już.

Jeśli działka jest mała, i musisz mieć odwierty, to na etapie budowy warto zrobić przepusty na rury do kotłowni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, to uściślam. Mowa jest o pompie z kolektorem pionowym i wg obliczeń (którymi nie dysponuję, mam tylko wynik), pompa ciepła powinna mieć moc 5,7 KW.

 

Jest rozbicie:

- moc potrzebna na ogrzewanie (zrównoważenie strat ciepła przez ściany): 3,46 kW,

- moc potrzebna na nadrobienie strat ciepła przez wentylację: 2,22 kW,

- moc potrzebna na ogrzewanie cwu: 0,31 kW.

 

Ja to rozumiem, że podane wartości to moc pobierana już przez pompę (czyli że pompa daje ok. 3,5 raza więcej, mniej więcej 20 KW).

 

Co do kwot - mam wycenę całości inwestycji związanej z zamontowanie pompy. W tym 50 tyś. stanowiły koszty odwiertów i samej pompy. Dałem to dwóm firmom i wyszło mniej więcej podobnie. Stąd wziąłem taką kwotę.

 

Ale ten zbiornik 300l to bufor czy to zasobnik CWU, bo jeśli zasobnik CWU to nie jest dobry pomysł podgrzewać dom poprzez zbiornik CWU.

 

Tu pokręciłem. Chodziło o bufor, czyli wodę, która krąży w podłogówce. Zamysł jest taki, żeby zamiast "ogrzewać" ją podłogówką, robić to grzałką.

 

Gdybym wszystko wiedział, bo tym o nic nie pytał :)

 

Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra, to uściślam. Mowa jest o pompie z kolektorem pionowym i wg obliczeń (którymi nie dysponuję, mam tylko wynik), pompa ciepła powinna mieć moc 5,7 KW.

 

Jest rozbicie:

- moc potrzebna na ogrzewanie (zrównoważenie strat ciepła przez ściany): 3,46 kW,

- moc potrzebna na nadrobienie strat ciepła przez wentylację: 2,22 kW,

- moc potrzebna na ogrzewanie cwu: 0,31 kW.

 

Ja to rozumiem, że podane wartości to moc pobierana już przez pompę (czyli że pompa daje ok. 3,5 raza więcej, mniej więcej 20 KW).

 

 

Marcin

 

Jeśłi pompa została zwymiarowana (po obliczeniu zapotrzeboania na ciepło budynku) na moc 5,7kW, to przy COP=3,5 wartość 5,7 DZIELI się przez 3.5, czyli pompa będzie pobierała s sieci 1,5kW

 

Te 5,7 to moc ODDAWANA przez pompę, a nie POBIERANA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za wyjaśnienie. Myślałem, że jak na urządzeniu jest podana moc, to jest to moc pobierana. Jak np. na silniku. Mówię w tej chwili tym, co jest np. w ofercie, w danych producenta. Sądzę, że to, co mi podano, to ta sama wartość.

 

Jak dla mnie to lepiej, bo to oznacza, że potrzeba grzałki o mocy ok. 6 KW, a nie 20.

 

Ale wracając do meritum - czy takie podejście (odłożenie sobie wydatku 50 tyś.) na jakiś czas ma sens?

 

Działkę mam 3500 mkw.

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bojler 300l to niewiele energii zmagazynuje - szczególnie, jeśłi będzi ez niego podbierana woda na CWU.

Przy domu o niewielkim zapotrzebowaniu na ciepło powinno się udać grzać grzałkami głównie w taniej taryfie (poza okresami największych mrozów), wykorzystujac akumulacyjność podłogówki, ścian i stropu.

No, chyba, że to szkieleciak :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bo jak jest bardzo zimno (a wtedy się głównie grzeje), to poziomy gorzej działa.

To jest MIT, niestety bardzo często powtarzany bo można na pionowym więcej zarobić. Zerknij sobie do archiwum, gdzie wypowiadają się nie foldery reklamowe, tylko użytkownicy. Tam się okaże, że poziome też bardzo dobrze działają w każdych warunkach. Pionowe też, jeśli nie są za małe, a z powodu wysokiej ceny odwiertów łatwo jest wywiercić za małe i wtedy kiszka. Niestety paru forumowiczów się tak zrobiło.

Myślę, że Twoje decyzje jeszcze nie są do końca przemyślane, tak sądzę po niedomówieniach z mocą. Na 3500m2 działki można spokojnie wygospodarować 400m2 na kolektor poziomy. Jak dobrze się zastanowisz, to masz szansę zaoszczędzić ponad 20000 zł od Twoich pierwotnych kosztorysów i kolektor poziomy położyć nie kiwając palcem za 5kzł wraz z robotnikami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nawet biorąc pod uwagę, że działka zacieniona, to koszt znacznie przewymiarowanego poziomego i tak pozostanie niższy, niż odwiertów wykonanych wg zapotrzebowania.

Grunt refeneruje sie w pewnej części od słońca, ale w większej częsci od opadów deszczu i przepływu wód po powierzchnią gruntu. Na jakiej głębokości masz wody gruntowe ?

 

Zresztą - masz działkę 3500m2 - czy naprawdę nie będziesz potrafił wydzielić ok 450m2 powierzchni bez roślin o mocno rozbudowanych systemach korzennych ?

Edytowane przez fotohobby
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Woda jest na 70-80 cm.

A 400 mkw pewnie się znajdzie :)

 

To masz ciulowe warunki na stawianie domu (nie daj Boze podpiwniczonego), ale swietne na potrzeby kolektora poziomego do PCi. Ja robilem sposobem "gospodarczym" (w znaczeniu zorganizowalem i oplacilem ludzi) i 800m rury na gotowo z glikolem propylenowym zamknelo sie w 7 tysiaczkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

takie pytanie "przy okazji" jakie powinny być odległości minimalne pomiędzy pętlami w przypadku poziomego dolnego źródła?

 

Zostawialem tak mniej wiecej 1,5m gruntu pomiedzy rowami (szerokosc rowow 90cm). Poogladaj "malunki" w necie. Wartosci podaja rozne, ale generalnie im dalej tym powinno byc lepiej (w granicach rozsadku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...