cho_mik 14.10.2012 15:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Cześć! Budujemy dom i założyliśmy, że ogrzewanie ma być bezobsługowe. Ma być też tanie w ogólnym rozrachunku. Gazu z rury nie ma, więc nasz wybór padł na pompę ciepła. Ale wiadomo - jest to spora inwestycja. Doszliśmy do wniosku, że może jej realizację odroczyć. Plan jest taki: - robimy ogrzewanie podłogowe, - instalujemy 300 l zbiornik z grzałką (bojler), - ogrzewamy w drugiej taryfie. W ten sposób możemy się wprowadzić 50 tyś. zł wcześniej Ktoś wyliczył nam moc PC na 5,7 KW. Jeśli założyć jej sprawność na 3,5, to moc grzałki powinna być ok. 20 KW. Oczywiście oznacza to konieczność zamówienia odpowiedniej mocy z zakładu energetycznego. Zastanawiam się, czy takie rozwiązanie ma sens. Jakie będą wtedy koszty, a przede wszystkim, co muszę zrobić na etapie budowy, żeby potem instalacja pompy był w miarę bezproblemowa - czyli bez dużych nakładów i problemów. Pozdrawiam, Marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
photos 14.10.2012 16:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 cos mocno pokreciles...skoro ktos wyliczyl zapotrzebowanie 5,7 to tak ma byc...a nie 20...wyobrazasz sobie 20 kw grzalke??? To po pierwsze po drugie skad te 50 tys?? Jak zrobisz podlogowke i praktycznie cala kotlownie zostanie Ci tylko DZ i pompa ciepla...czyli moze to byc okolo 20 tys zl....radze poczytac to forum i to uwaznie...bo na razie to widac ze chcesz miec pompe ale kompletnie nic nie wiesz o samym urzadzeni jak i o calym systemie, powaznie i bez zlosliwosci, poczytaj Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
asolt 14.10.2012 16:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Wielka szkoda ze ten ktoś przy okazji nie wytłumaczył ze moc pompy powinna równac stratom ciepła, o ile te zostały obliczone poprawnie.Zamontuj grzałki o mocy 6 kW, są takie zestawy 3x2 kW z gwintem 6/4" za ok 90 zł i wszystko bedzie w porządku. Nie musisz zwiekszac mocy w zakładzie energetycznym Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kasia Krzysiek 14.10.2012 18:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Photos ma rację, poczytaj. ....Ktoś wyliczył nam moc PC na 5,7 KW. Jeśli założyć jej sprawność na 3,5, to..... To oznacza że pompa będzie miała moc grzewczą 5,7 kW a zużywać będzie prądu w zależnoći od COP (przyjmijmy twoje 3,5) ok 1,65 kW energii elektrycznej. Ale ten zbiornik 300l to bufor czy to zasobnik CWU, bo jeśli zasobnik CWU to nie jest dobry pomysł podgrzewać dom poprzez zbiornik CWU. Jeśli masz faktycznie zapotrzebowanie domu na ok. 6kW to pompa będzie raczej tania, powietrzna pewnie kilkanaście tyś. (są na forum sprzedawcy i instalatorzy oni wiedzą lepiej) gruntowa może jeszcze taniej tylko dolne źródło kilka tysiączków. Popytaj, poczytaj poproś o kilka wycen, na powietrzne i gruntowe mocy ok 8 kW dla bezpieczeństwa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 14.10.2012 19:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 - robimy ogrzewanie podłogowe, - instalujemy 300 l zbiornik z grzałką (bojler), - ogrzewamy w drugiej taryfie. Moc grzewczą już wyklarowali inni - potrzebujesz grzałkę 7-10kW (żeby grzać mocniej w 2-giej taryfie, a nie w styczniu 24h/dobę ), a nie 20kW. Pomysł ogólnie dobry, ale pewne rzeczy wygodniej jest zrobić na etapie budowy. Jak dużą macie działkę ? Jeśli wystarczającą na kolektor poziomy, to wygodniej będzie zakopać tam rury podczas budowy, a nie po urządzeniu ogródka. Nawet 600m rury do wody PE32 nie zrujnuje Twojego budżetu. Koparka będzie kosztować 1500-2000zł, to też nie majątek. Glikol możesz wlać za 5 lat, ale kopać lepiej teraz, przy okazji innych prac ziemnych. Rury kolektora dobrze jest wprowadzić do kotłowni również na etapie budowy - jeśli się da to bez studzienki zbiorczej. Potem, gdy nazbierasz kasę, kupisz pc, podłączysz, wlejesz glikol i już. Jeśli działka jest mała, i musisz mieć odwierty, to na etapie budowy warto zrobić przepusty na rury do kotłowni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cho_mik 14.10.2012 19:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Dobra, to uściślam. Mowa jest o pompie z kolektorem pionowym i wg obliczeń (którymi nie dysponuję, mam tylko wynik), pompa ciepła powinna mieć moc 5,7 KW. Jest rozbicie: - moc potrzebna na ogrzewanie (zrównoważenie strat ciepła przez ściany): 3,46 kW, - moc potrzebna na nadrobienie strat ciepła przez wentylację: 2,22 kW, - moc potrzebna na ogrzewanie cwu: 0,31 kW. Ja to rozumiem, że podane wartości to moc pobierana już przez pompę (czyli że pompa daje ok. 3,5 raza więcej, mniej więcej 20 KW). Co do kwot - mam wycenę całości inwestycji związanej z zamontowanie pompy. W tym 50 tyś. stanowiły koszty odwiertów i samej pompy. Dałem to dwóm firmom i wyszło mniej więcej podobnie. Stąd wziąłem taką kwotę. Ale ten zbiornik 300l to bufor czy to zasobnik CWU, bo jeśli zasobnik CWU to nie jest dobry pomysł podgrzewać dom poprzez zbiornik CWU. Tu pokręciłem. Chodziło o bufor, czyli wodę, która krąży w podłogówce. Zamysł jest taki, żeby zamiast "ogrzewać" ją podłogówką, robić to grzałką. Gdybym wszystko wiedział, bo tym o nic nie pytał Marcin Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 14.10.2012 19:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Dobra, to uściślam. Mowa jest o pompie z kolektorem pionowym i wg obliczeń (którymi nie dysponuję, mam tylko wynik), pompa ciepła powinna mieć moc 5,7 KW. Jest rozbicie: - moc potrzebna na ogrzewanie (zrównoważenie strat ciepła przez ściany): 3,46 kW, - moc potrzebna na nadrobienie strat ciepła przez wentylację: 2,22 kW, - moc potrzebna na ogrzewanie cwu: 0,31 kW. Ja to rozumiem, że podane wartości to moc pobierana już przez pompę (czyli że pompa daje ok. 3,5 raza więcej, mniej więcej 20 KW). Marcin Jeśłi pompa została zwymiarowana (po obliczeniu zapotrzeboania na ciepło budynku) na moc 5,7kW, to przy COP=3,5 wartość 5,7 DZIELI się przez 3.5, czyli pompa będzie pobierała s sieci 1,5kW Te 5,7 to moc ODDAWANA przez pompę, a nie POBIERANA. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 14.10.2012 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Mowa jest o pompie z kolektorem pionowym....Gdybym wszystko wiedział, bo tym o nic nie pytał Pytaj, pytaj a spróbujemy wyjaśnić. Po to jest forum. Ja też spytam, jak dużą masz działkę ? Co do mocy pc to, bardzo mylisz pojęcia - to zawsze jest moc oddawana. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cho_mik 14.10.2012 20:11 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Dzięki za wyjaśnienie. Myślałem, że jak na urządzeniu jest podana moc, to jest to moc pobierana. Jak np. na silniku. Mówię w tej chwili tym, co jest np. w ofercie, w danych producenta. Sądzę, że to, co mi podano, to ta sama wartość. Jak dla mnie to lepiej, bo to oznacza, że potrzeba grzałki o mocy ok. 6 KW, a nie 20. Ale wracając do meritum - czy takie podejście (odłożenie sobie wydatku 50 tyś.) na jakiś czas ma sens? Działkę mam 3500 mkw. M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 14.10.2012 20:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Bojler 300l to niewiele energii zmagazynuje - szczególnie, jeśłi będzi ez niego podbierana woda na CWU. Przy domu o niewielkim zapotrzebowaniu na ciepło powinno się udać grzać grzałkami głównie w taniej taryfie (poza okresami największych mrozów), wykorzystujac akumulacyjność podłogówki, ścian i stropu. No, chyba, że to szkieleciak Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 14.10.2012 20:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 czy takie podejście (odłożenie sobie wydatku 50 tyś.) na jakiś czas ma sens? Działkę mam 3500 mkw. Sens ma, ale możesz też spróbować zmniejszyć koszt instalacji. Skoro masz aż 3500 m2, to dlaczego chcesz robić kolektor pionowy, a nie poziomy ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cho_mik 14.10.2012 20:23 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Bo jak jest bardzo zimno (a wtedy się głównie grzeje), to poziomy gorzej działa. No i chcę mieć działkę mocno zadrzewioną, przy pionowym sadzę, gdzie chcę. M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cho_mik 14.10.2012 20:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Ściany zewnętrzne są z betony komórkowego, wewnętrzne na dole z silki, na górze z ceramiki. Wylewki ma być 8 cm. Te 300 l. to taki mój strzał. M. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 14.10.2012 20:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 Bo jak jest bardzo zimno (a wtedy się głównie grzeje), to poziomy gorzej działa. To jest MIT, niestety bardzo często powtarzany bo można na pionowym więcej zarobić. Zerknij sobie do archiwum, gdzie wypowiadają się nie foldery reklamowe, tylko użytkownicy. Tam się okaże, że poziome też bardzo dobrze działają w każdych warunkach. Pionowe też, jeśli nie są za małe, a z powodu wysokiej ceny odwiertów łatwo jest wywiercić za małe i wtedy kiszka. Niestety paru forumowiczów się tak zrobiło. Myślę, że Twoje decyzje jeszcze nie są do końca przemyślane, tak sądzę po niedomówieniach z mocą. Na 3500m2 działki można spokojnie wygospodarować 400m2 na kolektor poziomy. Jak dobrze się zastanowisz, to masz szansę zaoszczędzić ponad 20000 zł od Twoich pierwotnych kosztorysów i kolektor poziomy położyć nie kiwając palcem za 5kzł wraz z robotnikami. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fotohobby 14.10.2012 20:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 (edytowane) Nawet biorąc pod uwagę, że działka zacieniona, to koszt znacznie przewymiarowanego poziomego i tak pozostanie niższy, niż odwiertów wykonanych wg zapotrzebowania.Grunt refeneruje sie w pewnej części od słońca, ale w większej częsci od opadów deszczu i przepływu wód po powierzchnią gruntu. Na jakiej głębokości masz wody gruntowe ? Zresztą - masz działkę 3500m2 - czy naprawdę nie będziesz potrafił wydzielić ok 450m2 powierzchni bez roślin o mocno rozbudowanych systemach korzennych ? Edytowane 14 Października 2012 przez fotohobby Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
rwxw 14.10.2012 21:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Października 2012 koszt znacznie przewymiarowanego poziomego i tak pozostanie niższy, niż odwiertów wykonanych wg zapotrzebowania. Rura PE32 600m to koło 1500zł, koparka policzmy 2000zł, 2 pracowników 1000zł, piasek zależy co masz w ziemi 0-1000zł, 2 dni i kolektor gotowy. Ile Ci wyliczyli za odwierty ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cho_mik 15.10.2012 08:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2012 Woda jest na 70-80 cm. A 400 mkw pewnie się znajdzie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gall86 15.10.2012 08:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2012 takie pytanie "przy okazji" jakie powinny być odległości minimalne pomiędzy pętlami w przypadku poziomego dolnego źródła? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 15.10.2012 10:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2012 Woda jest na 70-80 cm. A 400 mkw pewnie się znajdzie To masz ciulowe warunki na stawianie domu (nie daj Boze podpiwniczonego), ale swietne na potrzeby kolektora poziomego do PCi. Ja robilem sposobem "gospodarczym" (w znaczeniu zorganizowalem i oplacilem ludzi) i 800m rury na gotowo z glikolem propylenowym zamknelo sie w 7 tysiaczkach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Pyxis 15.10.2012 10:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Października 2012 takie pytanie "przy okazji" jakie powinny być odległości minimalne pomiędzy pętlami w przypadku poziomego dolnego źródła? Zostawialem tak mniej wiecej 1,5m gruntu pomiedzy rowami (szerokosc rowow 90cm). Poogladaj "malunki" w necie. Wartosci podaja rozne, ale generalnie im dalej tym powinno byc lepiej (w granicach rozsadku). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.