Forest Maciej 17.10.2012 20:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Października 2012 Chciałbym przybliżyć treść pewnego zarządzenia Prezydenta m.st. Warszawy, oraz podjąć dyskusję na jego temat. Zarządzenie to, po wielu latach działania samorządu, próbuje podjąć trudną i skomplikowaną materię związaną z roszczeniami właścicieli gruntów warszawskich. Ale ten, kto myśli, że jest to kolejny artykuł na temat „dekretu warszawskiego”, być może będzie zaskoczony. W podobnej skali powierzchniowej jaką obejmował dekret warszawski, dokonane zostały przez ówczesne władze powojenne, działania ograniczające, nie tyle sferę własności gruntów (o tym także), ale sferę sposobu korzystania z nich. Chodzi oczywiście o przymusowe zalesienia powojenne, które skutecznie do dziś uniemożliwiają korzystanie z tych nieruchomości zgodnie z celem, na jaki zostały wtedy nabyte - jako parcele budowlane. O co tyle szumu i skąd się wzięły „jakieś” roszczenia, można zadać retoryczne pytanie? Oczywiście z braku możliwości legalnej zabudowy na działkach leśnych, których wartość bez prawa zabudowy posiada wymiar „cennych wartości przyrodniczych”, natomiast z prawem zabudowy, takie nieruchomości (są w Warszawie) sięgają cen często ponad tysiąca zł za 1m2. Z końcem 2010 r. „weszło” w życie zarządzenie Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie powołania Zespołu ds. wypracowania zasad i sposobów realizacji roszczeń właścicieli gruntów leśnych objętych przedwojenną parcelacją budowlaną oraz ustalenia jego regulaminu, organizacji i zasad działania. Zespół ten, został powołany na okres niezbędny do przeanalizowania i rozpatrzenia roszczeń właścicieli gruntów leśnych objętych przedwojenną parcelacją budowlaną oraz wypracowania zasad i trybu ich realizacji. Zespół ten powinien skupiać geodetów, specjalistów od prawa leśnego, planowania przestrzennego oraz gospodarki gruntami. Jak wynika z regulaminu pracy ww. Zespołu, zespół przeprowadzi szczegółowe analizy wniosków (roszczeń) właścicieli gruntów leśnych objętych przedwojenną parcelacja budowlaną, dokona ich klasyfikacji pod kątem zasadności roszczeń, w tym określi podstawy prawne umożliwiające zaspokojenie roszczeń, a następnie zaproponuje sposoby i formy zaspokojenia roszczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Zaproponowane przez Zespół formy zaspokojenia roszczeń powinny dotyczyć w szczególności nieruchomości objętych przedwojenną parcelacją budowlaną, po wojnie zalesionych, a obecnie posiadających uregulowany stan prawny. Zespół zbiera się z inicjatywy przewodniczącego, a z każdego posiedzenia Zespołu sporządzany będzie protokół. Co więcej, zespół po przeprowadzeniu całości prac opracuje m.in.: raporty etapowe oraz raport końcowy, w którym przedstawi wyniki oraz zaproponuje rekomendacje działań. Raporty te powinny być następnie przedstawione Zespołowi Koordynującemu przy Prezydencie m.st. Warszawy. Podobno plotka głosi, że tematem związanym z roszczeniami właścicieli lasów już kilka dekad temu zajęło się podobne „kolegium” natomiast faktem jest, że sprawy te do dziś nie zostały załatwione. Dlatego pocieszający jest fakt, że w końcu zaniedbany od wielu dekad temat roszczeń związanych z przymusowym zalesieniem parceli budowlanych w ogóle się pojawił… Ważne natomiast jest to że, wszelkie wytworzone materiały podczas prac zespołu, traktowane są jako informacja publiczna, w stosunku do której nie powinno być problemów z jej upublicznieniem. Wszelkie sprawy roszczeń dotyczących braku możliwości użytkowania nabytych głównie przed II wojną gruntów (parceli)powinny być rozpatrywane w kontekście kilku przesłanek kwalifikujących dany leśny grunt do „pozytywnej rekomendacji”, jednakże (co ciekawe) nie każda nieruchomość musi spełniać przesłankę, że stanowiła lub stanowi grunt leśny. Po pierwsze: sprawy analizowane będą pod kątem stanu prawnego – jeżeli właściciel lub jego sukcesor posiada dokument twierdzający nabycie przed II wojną parceli budowlanej, zaś aktualnie nieruchomość ta posiada urządzoną księgę wieczystą, spójną z aktualną ewidencją gruntów i budynków- wówczas uzasadnione są roszczenia właściciela w kontekście cytowanego na wstępie zarządzenia. Sprawy jednak komplikują się gdy właściciel nie posiada urządzonej księgi wieczystej lub oznaczenie nieruchomości w dziale I KW nie koresponduje z aktualnym opisem gruntu w ewidencji gruntów. Po drugie: – aktualnie w ewidencji gruntów niezabudowana działka leśna powinna być oznaczona jako użytek leśny (Ls). Po trzecie: - znaczna część właścicieli obecnych lasów, posiada jeszcze w domowych archiwach przedwojenne akty notarialne dotyczące nabycia parceli budowlanych, które sprzedawane były przez byłych właścicieli dóbr ziemskich jak np. Branickich, Potockich czy też Rejów (mowa o Warszawskim Wawrze, Bielanach oraz Białołęce i nich terenach). Z aktu tego zazwyczaj wynika umowa nabycia parceli budowlanej oznaczonej na planie parcelacyjnym wraz z prawem jej zabudowy. – Taki dokument wraz z kompletem wyżej wymienionych dokumentów powinien stanowić pozytywna przesłankę do „pozytywnego” załatwienia sprawy. Po czwarte: nieruchomości leśne w stosunku do których pojawiły się omawiane roszczenia, nie mogą być przedmiotem umowy kupna-sprzedaży, darowizny lub nabycia pod innym tytułem niż spadkobranie w okresie od przymusowego zalesienia do czasów obecnych...eco-forest.eu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.