Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

PC czy gaz - dylemat


dabliues

Recommended Posts

Witam

Przymierzam się do budowy domu o powierzchni 180 m2 (w tym 22 m2 garaż) o zwartej bryle.

 

Zastanawiam się nad rodzajem ogrzewania.

Na pewno chciałbym zastosować w całości podłogówkę przy współpracy z kotłem kondensacyjnym gazowym lub gruntową pompą ciepła (zależy mi na bezobsługowości). Do tego wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła i kominek (zapewne bardziej do popatrzenia niż do grzania).

Za gazem przemawia dostępność (w ulicy, muszę tylko doprowadzić do domu około 70 m) i tańszy w zakupie piec.

Pompa prócz oczywistych plusów ma jeden poważny minus - CENA. Szczególnie, że konieczne byłoby pionowe DZ ze względu na małą działkę.

Jak myślicie, warto inwestować w PC w moim przypadku? Szczególnie, że przy kredycie trzeba pilnować każdej złotówki.

 

Jeszcze na szybko podłogówka. Czy w zależności czym będzie grzane, muszę przyjąć inne założenia?

Tak jak czytałem przy PC zaleca się rurki co 10 cm, czy przy gazie też tak może być?

W projekcie mam wylewki 5 cm (parter) i 4 cm (poddasze). Domyślam się, że będzie trzeba dać więcej - 7 cm wystarczy?

 

I na koniec ogólne informacje z projektu, może warto coś zmienić w izolacji?:

- parter + poddasze użytkowe

- powierzchnia: 180 m2 (w tym 22 m2 garaż)

- Kubatura: 500 m3 (w tym 60 m3 garaż)

 

Izolacja:

- dach: wełna 20-25 cm

- podłoga na gruncie: styropian 10 cm + 5 cm wylewka

- podłoga na stropie: styropian 5 cm + 4 cm wylewka

- ściany zewnętrzne: styropian 15 cm

- ściany fundamentowe: styropian 12 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

 

Miałem podobny dylemat. Gaz 60m od działki. Domek podobny 180 metrów grzania po podłodze. Ocieplenie prawie identyczne. Zdecydowałem się na pompę ciepła gruntową. Jestem zadowolony. Pierwszy sezon zamknął się w ok 5000 Kwh na CO i CWU. Ale ja miałem problem z gazem, bo te 60m to szło służebnością. Do myślenia dało mi stwierdzenie człowieka, który robił mi instalację Pompy: "słyszałem, że mam Pan w pobliżu Gaz, na pewno chce Pan pompę ciepła?" U mnie zadecydowały problemy ze służebnością. Gdyby nie to, pewnie miałbym Gaz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz gaz przy działce, a musiałbyś robić odwierty, to ja bym się nie zdecydował na pc, a część zaoszczędzonej kwoty przeznaczyłbym na poprawienie ocieplenia, bo w projekcie jest bardzo marne. Zresztą masz jeszcze dużo czasu, bo jeśli dobrze zrobisz podłogówkę, to będziesz mógł do niej podpiąć cokolwiek od kotła elektrycznego, przez węglowy, pc gruntową, powietrzną, gaz, itd.

Warto zmienić założenia izolacji (trzeba to zrobić już teraz ze względu na wysokości otworów okiennych, drzwiowych i planowanego sufity na poddaszu. Takie ocieplenie jakie Ci proponuje projekt było dobre w latach 90-tych, teraz warto zrobić lepsze. Proponuję:

- dach (najważniejsze i niedoceniane miejsce) 40cm wełny z rolki lub granulatu

- podłoga na gruncie 15-20cm styro, a na to wylewka, na poddaszu obojętnie, może być 5cm styro

- ściany zewnętrzne 20cm styro

- odizolować garaż od reszty budynku przynajmniej 10cm styro

- jeśli masz balkony, to zaizolować je od góry, dołu, po bokach dobrym styro 5-ką

- na etapie wykonania zadbać o:

- dokładne położenie izolacji oraz szczelne położenie paraizolacji, z klejeniem łączeń pomiędzy folią/folią/krokwiami/ścianami itd.

- wklejenie taśmy uszczelniającej między stolarkę okienną/drzwiową a ścianę

- jeśli budynek jest w wietrznym miejscu, to warto też pozaklejać folię paroprzepuszczalną, żeby wiatr jej nie podwiewał i nie dmuchał w wełnę.

Odnośnie podłogówki, to obojętnie, czy kondensat, czy pc, rurki mogą być co 10cm, możesz dać co 12-15 i też będzie dobrze. Ważne, żeby sekcje nie przekraczały 100m długości, a do rozdzielaczy były poprowadzone grubsze rury o średnicy co najmniej 28mm miedzi lub jakieś inne o podobnej średnicy wewnętrznej. Tym grubsze im dalej będzie rozdzielacz..

No i na koniec: staraj się o dotację za dom energooszczędny ;-)

Edytowane przez rwxw
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ekonomicznie, przy takich warunkach jakie masz to na pewno bardziej opłacalne będzie pójście w gaz i sam zapewnie nie wahałbym się długo.

Pozostają argumenty poza ekonomiczne, dla jednych ważne dla innych mniej lub wcale, to już kwestia indywidualna:

1. ktoś nie chce mieć gazu bo się go boi (zatrucie, wybuch)

2. ktoś nie chce mieć gazu bo boi się niekontrolowanego wzostu cech (mała dywersyfikacja dostawców)

3. ktoś nie lubi Rosjan i nie chce im nabijać kiesy :cool:

4. ktoś chce mieć niższe bieżące rachunki (ten to akurat argument ekonomiczny ;) zaplątał się :D )

 

W moim osobistym rankingu bazując na indywidualnym zużyciu energii jedynie gaz okazał się źródłem ciepła które przebiło PC w długim okresie czasu, oczywiście porównując zarówno koszty inwestycji jak i eksploatacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

- dach (najważniejsze i niedoceniane miejsce) 40cm wełny z rolki lub granulatu

 

pytanie jak dużo okien dachowych - z tego co wiem to ocieplanie dachu powyżej 30 cm wełny nie ma sensu bo i tak ciepło "wyfrunie" wszelkiego rodzaju otworami w dachu ( okna dachowe, właz na dach, świetliki ) które jeśli ktoś ma dom z poddaszem użytkowym są nieodzowne. krzywa opłacalności docieplania bardzo się wypłaszcza przy 30cm tak że przy każdym następnym centymetrze powyżej 30 zysk z tytułu ocieplenia jest już niemal niezauważalny. Bardziej warto zainwestować w bardzo dobre okna dachowe , właz itp.. one zwykle mają U > 1,4 a dach ocieplony 30cm wełny z pełnym deskowaniem ma U około 0,11-0,12. To wychodzi że 1m2 takiego okna wypuszcza tyle ciepła co ponad 10m2 dachu.

Edytowane przez leniwybudowniczy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Słuszna uwaga, kiepskie i źle zamontowane okna dachowe i wyłazy potrafią sporo zepsuć.

 

No to ja doloze swoje 5gr.

 

1) Jesli dajesz na posadzke ponad 10cm cm styro, to przynajmniej ta czesc powyzej 10cm daj o pdwyzszonej wytrzymalosci ("parkingowy" taki rozowy z wtyrz do 2t/m2) Jesli dasz jakis standardowy posadzkowy, to bedziesz mial "drobne ruchy tektoniczne" i odklejanie listew przypodlogowych od posadzki. Zacznie sie w naroznikach pokoi i moze przybrac nieprzyjemne rozmiary.

2) Welna w warstwie izolacji poddasza MUSI miec zapewniona wentylacje. Jak za dobrze uszczelnisz, to trzeba zrobic otwory wentylacyjne w podbitce. Niestety taki jej urok. Ja bym teraz pewnie sie wykosztowal na jakies pianki czy cus. :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...